לזכרו של עזרה זהר

פרופסור עזרה זהר, שהלך השבוע לעולמו, בשיעור מאלף על סוציאליזם ושוק חופשי

השבוע הלך לעולמו בגיל 92 פרופ' עזרה זהר, לוחם, רופא, מנהיג ציבורי, ציוני אדוק, אינטלקטואל, וליברל. זהר, שאת נערותו עשה בקיבוצי "השומר הצעיר", לחם בשורות הפלמ"ח, ולאחר שסיים את חוק לימודיו שירת בחיל הרפואה, שם הוביל לביטול "משמעת המים" שנהגה עד אז בצה"ל.

1-IMG_0561

כמו רבים מבני דורו, מלחמת יום-הכיפורים, בה השתתף כמפקד בית-החולים ברפידים בסיני, הייתה עבורו אירוע מכונן, שגרם לו ל"הרהורים על משטר החיים בו אנו נתונים, ומערכת הערכים הנלווית אליו והנובעת ממנו", כדבריו בהקדמה לספרו בצבת המשטר, שיצא כשנה לאחר המלחמה.

הספר, כמו גם הבא אחריו סדום או חלם, היה מהפכני. לראשונה העז מאן דהו לכפור באמונה הרווחת בדבר עליונות התכנון הממשלתי ולערער על היעילותו ומוסריותו של המשטר הסוציאליסטי ריכוזי ששרר אז בארץ. בשני הספרים פרס זהר יריעה ביקורתית מקיפה של החיים בארץ, על מכלול הצדדים הכלכליים, המשטריים והחוקתיים שלהם, והציע חלופה חדשה, ברוח הליברליזם הקלאסי: משטר של חירות כלכלית, ממשלה קטנה, יזמות וקפיטליזם.

במשך השנים, לצד קריירה אקדמית ורפואית מרשימה, המשיך זהר לעסוק באינטנסיביות גם במדיניות ופוליטיקה. בין היתר, היה זהר חבר במזכירות גוש אמונים; עמד בראש חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי; פרסם, לצד ספריו הרפואיים, מאמרים וספרים נוספים בענייני מדיניות חוץ, דמוגרפיה וכלכלה, והיה ממייסדי ועורכי כתב-העת 'נתיב'; היה שותף להקמת מפלגת 'שלומציון' עם אריק שרון; ואף הקים מפלגה משלו בשם "עצמאות" שהתמודדה פעמיים בבחירות לכנסת אך לא עברה את אחוז החסימה.

בעולם מתוקן, היה זהר זוכה להכרה כאיש רוח פורץ דרך וכמנהיג מרכזי של הימין בישראל. למרבה הצער, למרות תרומתו הממשית למדינה ולמחנה הליברלי, לא זכינו לכך. עבור הדור שלא הכיר את זהר, אנו מביאים כאן חלקים נבחרים מתוך הסיכום של ספרו סדום או חלם (דביר, 1987 – אנו מודים להוצאה על הרשות לפרסם את הדברים), בהם מתומצתת משנתו הכלכלית חברתית.

ללא כל ספק, זהר הקדים את זמנו בפועלו, תובנותיו וניתוחו. יהי זכרו ברוך.

זה מה שיש

לגבי מרבית אלה שגדלו בארץנתפסת המלה "סוציאליזםכדבר טובחיובי ורצוימלה המסמלת את השאיפה לחברה טובהשבה יתגשמו חלומות המין האנושי מקדמת דנא. ﬠם זאתאצל רבים קיים ﬠרפול כלשהו לגבי המשמﬠות המﬠשית של המונח.

כתוצאה מכך יש רבים המוכנים לשמוﬠ ביקורת, אף נוקבת, ﬠל הכלכלה, שיטת הבחירות, המשטר הפוליטי וכו', ולדון בה לגופה. אנו מוכנים אפילו להאזין למי שטוﬠן שהסוציאליום לא הוגשם כהלכה ודרוש "סוציאליזם חדש" כדברי שמﬠון פרס; אולם אין אנו נכונים להניח ﬠל שולחן הניתוח את המונח "סוציאליזם" ﬠצמו.

לודביג פון מיזס אומר במחקרו המקיף ﬠל הסוציאליזם: "מטרת הסוציאליזם להﬠביר את אמצﬠי הייצור מבﬠלות פרטית לבﬠלותה של החברה המאורגנתכלומר המדינה". בדברו ﬠל מפﬠלים פרטייםהוא כותב: "הגבלת זכותם של הבﬠלים הפרטים גם הוא אמצﬠי לסוציאליזציההמדינה מﬠבירה בהדרגה את זכות ההחלטה מהבﬠלים לידיהל־ידי הגברת השפﬠתה ﬠל הייצור והקביﬠה מה וכיצד ייצרולבסוף לא נותר בידי הבﬠלים דבר לבד מהכינוי 'בﬠליםשהפך לריק מתוכן".

מקובל ﬠל הכל כי הגדרות אלה מתארות הן מה שמשטר סוציאליסטי ﬠושה בפוﬠל והן את הכוונות שמאחורי המﬠשיםמכאןשלא נותר ספק שישראל היא מדינה סוציאליסטיתכך אכן רצו אנשי העלייה השנייה שתהיהמתוך דבקות באמונה שזהו המשטר האידיאלי.

לא חל גם כל שינוי ﬠם ﬠלותו של הליכוד לשלטון. ﬠל־פי ההגדרות המקובלותהליכוד אינו פחות סוציאליסטי מן המערךשר הבטחון יצחק רבין אמר בכנס מפלגת העבודהבכל הקשור לנושאים כלכלײםחברתייםשרי המﬠרך וחבריו מדברים ופוﬠלים כמו הליכודרק סוציאליסט – ולוּ פופוליסטי –התומך בשליטת הממשלה בכלכלהיכול לומר (כפי שאמר בגין) "יש להיטיב ﬠם העם". 

יצחק ברמן, ח"כ ושר לשﬠבר של הליכודהגדיר את שלטון הליכוד כסוציאליסטיהכינויים המקובליםכאילו המﬠרך הוא שמאל והליכוד הוא ימיןחסרים כל משמﬠות. מידת הסוציאליזם של משטר כלשהו נמדדה ﬠלפי מﬠשיו ולא ﬠלפי הצהרותיוהליכוד לא ﬠשה דבר לשחרור הכלכלה מכבלי הממשלאדרבאבתקופתו גדל חלקו של תקציב הממשלה בתל׳׳ג והגיﬠ לכדי 102%.

800px-Flickr_-_Government_Press_Office_(GPO)_-_Menahem_Begin_and_Shimon_Peres
מבחינה כלכלית אין הבדלים גדולים. בגין ופרס. צילום: לע"מ

כלכלה ללא רווח

במילון הסוציאליסטי נחשבת רווחיות (profit) למלה גסה. מפורשות נקבע שהייצור במדינה סוציאליסטית יהיה לצורך שימוש ולא לצורך רווח. מרקס, שפיתח את תורתו במאה ה-19, זמן לא רב אחרי שהחלה המהפכה התעשייתית, לא צפה את ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית האדירה ואת העלייה המסחררת ברמת החיים של הפועלים והחקלאים. הוא סבר שהעבודה יוצרת "ערך-יתר" (Mehrwert), שפירושו ניצול העובד על-ידי המעביד, הגורף לכיסו את הרווח. מרקס והסוציאליסטים המערב-אירופים במאה ה-19 האמינו שיש לחלק את ה"יש" באופן שווה. מי מתאים לזה יותר מאשר הממשלה, שתדרג לחלוקה צודקת ותקבע בהזדמנות זו כמה מכל מצרך חייב להספיק לאזרחים?

השקפה זו הייתה נר לרגליהם של מנהיגי היישוב עוד בשנות העשרים, בשעה שהצליחו לשכנע את ההנהלה הציונית כי אין לצפות לרווח בארץ-ישראל. היא הייתה נר גם לרגלי פעילותן של כל הממשלות בישראל מאז קמה המדינה. גישה זו לא סילקה מן העולם את תכונתם של בני-אדם לשאוף לרווח, אלא העבירה אותה לפסים שליליים ומסוכנים. זניחת עקרון הרווחיות בכלכלה גרם בסופו של דבר לא רק להידרדרות חמורה של הכלכלה ולכך שאיננו יכולים לפרנס את עצמנו, אלא היתה לה השלכה הרסנית מרחיקת-לכת על המוסר, על שמירת החוק ועל אשיות החברה.

בעולם תחרותי מחייב עקרון הרווחיות כל בעל מפעל לדאוג לציוד מתאים, לחידוש מתמיד של הטכנולוגיה, לעובדים מאומנים במספר מתאים, להנהלה מוכשרת וליעילות. הוא חייב להבטיח את פריון העבודה של עובדיו על-ידי שכר הולם, אבל מאידך גיסא אינו יכול לשלם יותר מדי, כי אז לא יוכל לעמוד מול מתחריו. מכאן שנוצר קנה-מידה אובייקטיבי לרמת השכר – אם כי יכול להיות ויכוח בין העובדים והמעביד, מה קנה-מידה זה קובע בדיוק – ונוצר קשר ברור בין פריון ושכר. ממילא אין בעל מפעל יכול להרשות לעצמו אבטלה סמויה, אי-ניצול של כושר הייצור או כשלי יעול אחרים – שוב, בשל המתחרים. מאותה סיבה לא יוכל להשאיר בתפקידו מנהלן בלתי-מקצועי. מסתבר אפוא שלהתעשר במשק חופשי איננו דבר כה קל.

בדרך זו התפתחו מערב-אירופה וצפון-אמריקה במאה העשרים. בדרך זו הם השיגו את הרווחים שאיפשו רמת-חיים וחינוך ללא תקדים בהיסטוריה. על-ידי רצונם של אנשים לקדם עצמם כלכלית, חלה אם כן התפתחות טכנולוגית אדירה, המהפכה האלקטרונית, והמהפכה הירוקה – וכיום מהפכת התקשורת – על כל המשתמע מהן.

עוד הוכח, בניגוד לתיאוריה הסוציאליסטית, שאין כל ניגוד בין משק המבוסס על כלכלה חופשית-תחרותית לבין הדאגה לחלשים ולחולים. אדרבא, בארצות שבהן פורחת כלכלה חופשית – כשוויצריה או יפן – מספר הנזקקים לסעד קטן, והדאגה להם רבה יותר מאשר בארצות אחרות.

ביורוקרטים כיזמים

במדינה שבה הממשלה הפקיﬠה לידיה את הכלכלה מידי האזרחים,הוטל ﬠל הפקידות תפקיד חדש׳׳ﬠשייה כלכלית". קמה שכבת בירוקרטים במקום היזמים בכלכלהההבדלאם בﬠלים של מפﬠל פרטי טוﬠים בהﬠרכותיהם לגבי רווחיותו של מפﬠלהם ﬠצמם ישלמו את המחיר.כתוצאה מכך ישקול אדם שבﬠ פּﬠמים בטרם ישקיﬠ במפﬠל כלכלי.

פקיד ממשלתילﬠומתומשקיﬠ כסף של המדינהאם טﬠה בהﬠרכותיו – ישא הציבור בהפסדיﬠידו ﬠל כך ﬠשרות מפﬠלי תﬠשייה כושלים שהוקמו בישראל ביזמת הביורוקרטים או ברשותםאך לא רק בתﬠשייה כךאלא בכל המשק,כפי שהראינו בפרקי ספר זה. יש לקבל כחוק כלכלי וחברתישכל פﬠולה כלכלית המתבצﬠת ﬠל-ידי ממשלהבין ישירות ובין בﬠקיפין, כושלת ויקרה יותר מאשר לו הייתה נﬠשית תוך התחרות בשוק החופשי. ושאם נתלוותה לפﬠולות אלו מחשבה אידיאולוגיתזו נשחקת ובמקומה באים אינטרסים מפלגתיים והשתלטות שכבת בירוקרטים,בﬠלי אינטרסים אישיים.

כישלונות בולטיםשהגיﬠו לידיﬠת הציבור,גרמו לשﬠרורייה ציבוריתהﬠתונות דרשה את ראשיהם של "פקידי הממשלה החלמאים שאינם יודﬠים מה הם ﬠושים". במקרים אחדים הוחלפו האחראים –ושום דבר לא השתנהאלא שההנחה שהכישלון נובﬠ בשל היות הפקידים חלמאים ומטומטמים –אינה נכונהאמתיש ביניהם כאלה שאינם מבינים דבר בﬠיסוקם ומינויים נבﬠ מטﬠמים מפלגתיים גרידאאך יש ביניהם רבים בעלי ידﬠ וכשרוןוגם הם אינם מצליחים ﬠל-פי רובסיבת הכישלון היא שמﬠרכת השיקולים שלהם ושל הממונים ﬠליהם אינה מכוונת לרווחיות אלא למטרות אחרותיש ומאשרים מפﬠל לחברת הﬠובדים שלא היו מאשרים לגורם אחדיש ורוצים להקים מפﬠל בﬠיירת פיתוח כדי למנוﬠ אבטלהאו מרשים לבתי-הזיקוק להעסיק מספר ﬠובדים כפול מהדרוש מאותו טﬠםויש לחצים מגורמים שונים ואינטרסים של קבוצות לחץ המכריﬠים את הכףואלה מביניהם הרוצים באמת לקדם את המפﬠל שﬠליו הם מופקדיםנבלמים ﬠל ידי הבירוקרטיה.

לא מציאותם או הﬠדרם של חומרי גלם קובﬠים היוםמי שזקוק להוכחהימצא אותה ביפן ובשוויצריהואת היפוכה בבריתהמוﬠצותאנו חיים בדור שבו טכנולוגיה מודרניתיכולת ליישם ידﬠתושייהמהירות תגובה לשינויים וניסיון מסחרי הם הקובﬠיםבכל התחומים הללו יש לאוכלוסיית ישראל יתרון על מרבית ארצות הﬠולםאך המשטר האנאכרוניסטי מונﬠ כל יזמהובכך את פיתוח יכולתנו הכלכלית.הוא המחזיק אותנו במצוקה כלכלית.

משטר זה הוקם ﬠל־ידי מפא׳׳י ההיסטורית בשנות העשריםהוא פותח והוּרחב בשני הﬠשורים הראשונים לקיום המדינה עלידי מרכיבי תנועת "העבודה", מתוך רצון להבטיח את "ציפור הנפש", קריאת "ההגמוניה הפוﬠלית", קריאת שלטונם לנצחמשטר זה אומץ בשלמותו וזכה לפיתוח נוסף בתקופת שלטון הליכודלמרות הביקורת שמתחה עליו מפלגה זו בעת היותה באופוזיציהמנהיגיה הבינוכנראהשאפשר לנצל שיטה זו להבטחת השלטון לאורך זמן.

תהליך זה אינו סטייה מדרך "הסוציאליזם האמיתי". אדרבא, מהלך ﬠניינים זה הוא תוצאה בלתי-נמנﬠת של משטר סוציאליסטישהרי התרחשבאותו אופן בדיוקבכל הארצות שבהן קיים משטר סוציאליסטי מלא.

פנקס_החבר_של_סבתא_אסתר
תלות בממסד. פנקס חבר ההסתדרות הכללית

מדוﬠ אף אחד לא קם?

במשטר ריכוזיסוציאליסטי התלות של האזרח בשלטון היא כה גדולה, ﬠד שקשה מאוד להביא לשינוי המשטר בשל ﬠצם התלותלרביםבייחוד לבﬠלי מﬠמד רםקשה לדבר נגד הממסדיש תמיד חשש שיקטינו את התמיכה במפﬠל או במוסד שהם שייכים אליולאלה שהממסד "עשה" אותם –תﬠשיינים או בﬠלי מלון –או היטיב ﬠמם בדרך דומה, איןכמובן, ﬠניין לכרות את הﬠנף שהם יושבים ﬠליואך גם במקומות ﬠבודה רבים – ממשלתייםהסתדרותיים וכד' – לא תמיד נוח להביﬠ בקול רם את אשר חושבים.

אף־ﬠל־פי־כן קרה הבלתי ייאמןבשנת 1977 הﬠלו הבוחרים לשלטון את הליכוד ואת ד"שבתקווה מפורשת שיביאו בכך לידי שינוי המשטרהציבור היה מוכן לקרבנות רציניים ואולי אף ממושכים בכדי להשיג את המטרה הנכספת של הפיכתנו מ"בולשביזם נאור"לרפובליקה מﬠרבית מתקדמת.

הליכוד וד"ש לא ﬠשו דברהם אפילו לא ניסוולא מפני שלא יכלואלא פשוטו כמשמﬠו מפני שלא רצובגין הורה "לא לﬠרוף ראשים" – ובזה נתן את האות להשאיר את הכל ﬠל כנומדוﬠ ﬠשה זאת איננו יודﬠיםוניתוחים פסיכולוגיים לא יוﬠילומדוﬠ לא ﬠשה ידין אפילו ניסיון רציני אחד להשיג את שינוי שיטת הבחירות –סיסמה שבגינה בﬠיקר ניתנו לו הקולות –גם את זאת לא נדﬠזוהי דוגמה קלאסית לכך שהציבור ﬠשה את הצﬠד הנכון –והפוליטיקאים הם שרימו אותו והכזיבו.

סיבה נוספת בﬠלת חשיבות גדולה מאוד לכך שרבים כל כך מקבלים את הדין –היא הירידהבשנים הראשונות לקיום המדינה ﬠזבו אותה לא מﬠטים שהגיﬠו הנה שלא מרצונםכﬠוגן הצלהושלא התﬠרו בארץ או שראו מראש את שהייתם כאן כתקופת־מﬠבר זמניתואולםבשני הﬠשורים האחרונים אחוז גבוה מאוד מן היורדים הם ילידי הארץצברים שזו מולדתם ושﬠברית היא שפתם.

יש דﬠות רבות ושונות ﬠל הגורמים לירידת ילידי הארץואולםהניסיון בﬠולם כולוסקרים שנﬠרכו בקרב היורדים וניתוח גלי הירידה –מוכיחים בעליל שסיבת הירידה קשורה בﬠיקר במשטר הכלכליאין זאת אומרת שאין מיﬠוט שהסיבות לירידה הן אישיות או משפחתיות או קשורות למצב המלחמהאולםכאמורהרוב המכריﬠ מורכב מאלה שאינם מוכנים ﬠוד לסבול את המשטר.

מי הםמי שאינו רוצה שחלק נכבד מפרי ﬠבודתו במשך שנים רבות יופנה לתשלום המשכנתא ﬠל דירתובעל יזמה שניסיונותיו לפתח אותה בארץ נחסמו בﬠקשנות; וכן הלאה. ﬠל נציגים מקבוצה וו כותבים אחר-כך בﬠתונות הישראלית ומתארים כיצד הצליחו בניכרסביר מאוד להניח שבמשטר אחר יכלו להצליח ולשגשג גם כאןמי שאינו מוכן שחלק הארי של הכנסתו יעבור למס־הכנסה וישמש לבזבוזים של הפוליטיקאיםמי שאינו יכול להתקיים משכר של ﬠובד תﬠשײהמי שאינו רוצה להיות פקיד ובתנאי הארץ אינו יכול להקים ﬠסקמי שהמספרה שלו או בית-המלאכה שלו נהרסו בשל המסוי ומי שפשוט אינו מוכן ﬠוד לﬠמוד בהתﬠללות של הביורוקרטיה –כל אלה מתנגדים למשטראלה הם תומכיה של המפלגה השלישית בגודלה,אך במקום להצביﬠ בקלפי בﬠד משטר שיזניק את המדינה קדימה הצביﬠו ברגליהם.

https://youtu.be/r6vGSuXqOmw

 

ומה הלאה?

ראשית,חייב לﬠבור מן הﬠולם המשטר הנותן בידי הממסד הפוליטי כוח ועצמה שהם מﬠל ומﬠבר למקובל בארצות הדמוקרטיותמה ﬠוד שגם בהן סבורים היום שלפוליטיקאים שלהם כוח רב מדייש צורך בהפרדה ממשית בין הרשויות – המחוקקתהמבצﬠת והשיפוטיתמעבר לזה חײבת החוקה להבטיח השפﬠה מכרﬠת של הציבורהן ﬠל-ידי בחירה ישירה של נציגיו והן ﬠל-ידי משאלי-ﬠם בנושאים מתאימיםבייחוד פיסקלייםשיטה זו פוﬠלת בהצלחה רבה בשוויצריהאך גם בארצות־הברית היו משאלי-ﬠם אמצﬠי לבלימת שליטתה של הבירוקרטיהלהפחתת מסים ולהבראה כלכלית של אחדות ממדינותיה.

ﬠושי דברו של הממסד הפוליטי חוזרים ומבהילים אותנו מדי פעםבאומרם שמשאל ﬠם הוא דבר מסוכןשכן דמגוגים ﬠלולים להשפיﬠ ﬠל העם ובדרך זו לגרור את המדינה למﬠשים בלתי-אחראייםטיﬠון זה יש בו זלזול בﬠם וכלולה בו ההנחה שלﬠומת הﬠם הנבﬠר ו"הנתון להשפﬠה" –הרי המנהיגות היא אחראיתדואגת לכלל ואינה מטה אוזן לדמגוגיה או לאינטרסים כיתתיים או אישייםאך מי שצפה בקורותיה של ישראלאינו יכול שלא להגיﬠ למסקנה שהרבה מן הצרות שהביא ﬠלינו הממסד הפוליטי ﬠל גווניו היו נחסכות לוּ שאלו את פי העם. הניסיון לא רק בשוויצריהאלא בכל מקום שבו נﬠרכו משאלי-ﬠםמצביﬠ על כך שהבוחרים מגלים בגרות ואחריות בכל פעם שפונים אליהם בשאלה רצינית.

אנו זקוקים לחברה שבה כולם שווים בפני החוק –ולמﬠרכת משפטית בלתי-תלויה שתוכל להבטיח זאת.

אנו זקוקים למשטר כלכלי חופשימודרניבמתכונת ארצות המﬠרב הנאורותאלא שברגﬠ שמוזכרת "יזמה פרטית", נזﬠקים אינטרסנטים מתומכי הממסד וצועקים חמס; "רוצים לחזור למאה ה-19"! זוהי הפגנת בורות או דמגוגיה לשמהשהרי ייתכן שהייתה אז אפשרות ליוזמה פרטית בין הﬠשיריםבﬠלי בתי־החרושת והאחוזות – אך הממשל והחוק שללו את זכויות היסוד של האיכריםשל הפוﬠלים ושל המﬠמדות הנמוכים ככלליוזמה פרטית היום היא דבר שונה מיסודווכל מי שראייתו אינה מﬠורפלת בשל אינטרס כזה או אחר יודﬠ זאת היטב.

יזמה פרטית פירושה כושר פיתוחיצירת מקומות ﬠבודההפעלת תושייהיכולת של אדם להתאים ﬠצמו לתנאים ולמצבים משתנים –ומﬠולם הם לא השתנו במהירות כה רבה כפי שקורה בדורנו. יתר-ﬠל-כן,מסתבר שבמשטר של יזמה פרטית ﬠולה רמת החיים דווקא של השכבות החלשותהﬠשירים מסתדרים טוב גם במשטר ריכוזי־סוציאליסטיכפי שמרבית הניסיון בﬠולם ובמיוחד בישראל.

דרוש לנו משטר כלכלי חופשי משליטת ביורוקרטים.החברות הממשלתיות חייבות להימכרעלפי חוק יש לאסור שליטת מפלגות –או גופים המורכבים ממפלגות – במפﬠלים כלכלייםהבﬠלים הפרטיים יקדמו את המפﬠליםיהפכום לרווחיים ויﬠלו את משכורות הﬠובדים.

אנו זקוקים לביטול אלפי החוקים והתקנות הכובלים את המשקהופכים את האזרחים לפושﬠים ללאקרבן ומכריחים אותם להפליל את ﬠצמםובﬠיקר חוקים ותקנות הממיתים כל יזמה.

יש צורך במדיניות קרקﬠ ומים חדשהחייבים להוציא את השליטה ﬠל ההון מידי הממסדהחקלאות חייבת להשתחרר מכבלי הממסד החונק אותהאין בﬠולם חקלאים מוכשרים כשלנובמשק חופשי יתורגמו הצלחותיהם לרווח ולשגשוגאנו חייבים בהפחתה דרמטית של המסיםהמﬠלים את המחיריםפוגﬠים בשכבות החלשות, מעודדים ירידה וגורמים לאבטלהיש די כסף לאזרחי המדינה כדי לשקם את המשק ללא ﬠזרה מן החוץ.

אנו חייבים להגיד לממסדבלשונו של ﬠידו דיסנצײק : "צאו לנו מן החיים"אנו חייבים בכל יתר הדברים שהם פוﬠל יוצא ממשטר חופשייחד ﬠם משטר פוליטי נאור ומבוקרשימנﬠ מונופולין וניצול.

במלים אחרות. ﬠלינו להשתחרר מהמשטר הסוציאליסטי מורשת שנות הﬠשרים שיסודותיו הונחו ברוסיהמשטר זהשאין בו שוויון בין האזרחיםהשחית את הממסד, גרם לירידהרירדר את רמתנו בכל תחום והפך אותנו לפושטי יד ורגלהוא מהווה סכנה חמורה להגשמת הציונות, ﬠלינו להכין ﬠצמנו לקראת המאה ה-21 ﬠל ידי הפיכתנו לרפובליקה מﬠרבית מודרנית.

אם כך נﬠשהיחזרו אלפי המהנדסים שלנו מﬠמק הסיליקוןורופאיםבמקום לרדתיטפלו בחולים שיבואו מחו"ל לקבלת טיפוליבוא קץ לקיפאון המדעיטכנולוגי (כרבﬠ מן הסגל האקדמי ירד מן הארץ), ונוכל להתפתח לפי הפוטנציאל שלנו –והוא רב!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. את פרופ' עזרה זוהר הכרתי כחייל צעיר באמצעות קריאת ספר שכתב של המשק הישראלי החנוק בסוציאליזם, לעומת משק קפיטליסטי פורח שהיה יכול להיות. כסטודנט הצטרפתי לתנועת עצמאות ואני זוכר את קיץ 1981 מחלק כרוזים של התנועה שכמובן נכשלה כישלון חרוץ. אבל, כמו שנכתב בספרו הראשון, כל דבריו של פרופ' זוהר על התמוטטות מפעלי ההסתדרות והשיטה התגשמו והמעבר לקפיטליזם אכן הביא שגשוג למשק הישראלי, למרות הבעיות. יהא זכרו ברוך.

  2. מהדיבורים האידאולוגים היפים האלו צמח לי תאגיד מים אכזרי בעיר.
    אם אזרחי ישראל היו מבינים מהדברים הנוסטלגיים של שיטרית שיגיעו תאגידי מים. ומחירי המים יעלו פי 4…
    אין כמו כלכלה ריכוזית כשמדובר בדברים קיומיים. לא משחקים במים/רפואה/מזון בסיסי/חינוך/ביטחון.
    הפרטת הביטחון עוד תעלה לנו ביום פקודה.

  3. לא הצלחתי להבין איך תאגיד מונופוליסטי המוגן על ידי חקיקה הוא דוגמא לקפיטליזם. אבל שיהיה

    1. העלאת המחירים(שכללה אפילו הנפקה של אגרות חוב!) היתה במסגרת נסיונות להפריט את תאגידי המים(שלא יצאה לבסוף אל הפועל). או קיי, צודק. הם עדין בידי העירייות והן עושות כעת הון.

      המסקנה מניסיון היציאה מסוציאליזם הזה, הוא שלא משחקים עם א/ב של החיים. אפילו אם זה נראה כדאי מבחינה כלכלית.

  4. פרופסור לרפואה עזרה זוהר, איש ענק עם יכולות לא רק בתחום הרפואה, אלא גם בתחום הכלכלה החופשית, והבנה איך מתנהלת מדינת ישראל בשיטת הפארטאצ' הסוציאליסטית \ בולשביקית, שהביאה עלינו מפלגת מפא"י ימ"ש.

    ממשיך דרכו הוא המהנדס מוטי היינריך בכתובת אתר: http://www.kav.org.il/