בזכות המודיעין: מדיניות החיסולים עובדת

גופי המודיעין מוכיחים את עליונותם על ארגוני הג'יהאד, מאפשרים חיסולים ממוקדים ושומרים על יכולת ההרתעה הישראלית.

שוב ושוב פוגע צה"ל בבכירי ארגוני הטרור בעזה וכך שומר על כוח ההרתעה של מדינת ישראל • מאחורי הקלעים מתחולל משחק של חתול ועכבר בין שירותי הביטחון והמודיעין הישראליים לפעילי הג'יהאד, שנאלצים לנקוט במגוון שיטות שונות של התחמקות, החל מהסוואה ועד לחיסול חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל • למרות הצלחות נקודתיות, הטרוריסטים מפסידים במלחמה זו, ומדיניות החיסולים מוכיחה את עצמה כמרתיעה את החמאס מפני הסלמה 

דיוק כירורגי; חיסול אחמד אל-ג'עברי, 2012. צילום: ויסאם נאסר/פלאש90
דיוק כירורגי; חיסול אחמד אל-ג'עברי, 2012. צילום: ויסאם נאסר/פלאש90

לפני פחות מחודש, בתגובה לירי מספר רקטות על ישראל, נורה פעיל ארגון הג'יהאד 'אנצאר בית אל-מקדס' באמצעות טיל מדוייק בעת שהלה רכב על אופנועו. מדיניות החיסולים הממוקדים של ישראל מתאפשרת בראש ובראשונה על-ידי פעילות מודיעינית שוטפת ואינטנסיבית. מצדם, הג'יהאדיסטים מנסים לתת מענה גם בזירה זו. כך למשל, ממש לאחרונה התפאר ארגון הג'יהאד האסלאמי בחשיפת מכשיר איסוף עם רכיב GPS, ששייך לשירותי הביטחון הישראליים. לטענתם, מכשיר זה הוצמד על-ידי משת"פ ישראלי לרכבו של אחד מבכירי הארגון.

אין זה דבר של מה בכך. ארגוני טרור ברחבי העולם מתמודדים בכל רגע נתון עם האזנות ומעקבים של המשטרים ושירותי ביטחון המקומיים. בישראל, סיכולים חוזרים ונשנים של פעולות מתוכננות ושל אישים בכירים, שהתרחשו במהלך השנים האחרונות, הגבירו את מודעותם של פעילי ארגוני הטרור למודיעין מכל סוג. חיסולים אלו, יחד עם פרנויה ותחושת רדיפה גוברת, מביאים לידי ביטוי את הצלחת המודיעין הישראלי ומאפשרים הצצה לזירה בה ארגוני הטרור הפלסטיניים ברצועת עזה מוצאים עצמם מובסים פעם אחר פעם. נבהיר כי כל החומרים המופיעים במאמר זה מסתמכים על פרסומים שהופיעו בעבר בתקשורת וברחבי המרשתת.

מי שמאזין לא מפחד

החשש ממשת"פים יוצר חוסר אמון בתוך הארגונים והוצאות מרובות להורג של חשודים. המשת"פים נתפסים על-ידי ארגוני הטרור כגורמים קריטיים בסיוע בסיכולים, וכך, לטענתם, למרות מדיניות קפדנית ביותר של ביטחון שדה, מצליחה ידה הארוכה של צה"ל להגיע אליהם.

משת"פים או לא, אכן יש להם ממה לחשוש. בארבע השנים האחרונות, מבצעים משותפים של חיל האוויר, יחידת 8200 והשב"כ הביאו לכך שכל ארגון טרור ברצועת עזה ספג אבדות משתקות. בג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, החמוש יותר מהחמאס, סוכל ראש מערך הייצור, אחמד שיח'-ח'ליל ותשתית הירי המרכזית של העיר עזה (שבראשה עמדו פאא'ק סעד וחאזם קריקע) חוסלה עד אחרון היורים. ארגון ועדות ההתנגדות, בעבר אחד מארגוני הטרור המסוכנים ביותר ברצועת עזה, איבד את ארבעת ראשיו בפעולת תגמול על הפיגוע האכזרי בדרום, בו נהרגו 7 ישראלים ונפצעו עשרות. יורש מנהיגות ועדות ההתנגדות, זוהיר קיסי, חוסל אף הוא. השיא הגיע בחיסולו של ראש הזרוע הצבאית של החמאס אל-ג'עברי, בתחילת מבצע 'עמוד ענן'.

ארגוני הטרור נותרים חסרי אונים מול עליונות המודיעין הישראלי. "את הסיכולים האיכותיים ברצועת עזה השגנו באמצעות האוזניים והעיניים שלנו, חיילים סדירים צעירים ב-8200 שדוברים את השפה הערבית ומכירים את פעילי הטרור יותר טוב מכל אדם אחר", אומר קצין בכיר ביחידה ל'מידה'. הוא הוסיף כי "כיום יש תרומה מכרעת לחיילי בני העדה הדרוזית הדוברים את השפה ומסייעים באיסוף ובפיענוח המודיעין", זאת כמובן, לצד הפעילות של השב"כ.

אתר הג'יהאד האסלאמי. בתמונה מימין: מכשיר האיסוף. צילומסך
אתר הג'יהאד האסלאמי. בתמונה מימין: מכשיר האיסוף. צילומסך

בג'יהאד מנסים לתת מענה

לצד הפעילות המוגברת לחשיפת משת"פים והקמת גופים מודיעיניים שמטרתם לחשוף מרגלים, ארגוני הטרור מנסים ללמוד כיצד לרגל באמצעות הכשרות וקורסים מודיעניים שמועברים באיראן, בלבנון ולאחרונה גם בסוריה. כמעט בכל תמונה של פעיל שטח בכיר ניתן לראות שימוש במכשירי קשר חלופיים לטלפוניה הרגילה. בנוסף, כפי שניתן לראות מהרבה מתוצאות החיסולים, לכל בכיר פח"ע יש סייען הצמוד אליו, המשמש בדרך כלל כנהג. כך לדוגמה, לצד חיסולם של בכירי מערך הייצור של הג'יהאד האסלאמי אחמד שיח'-ח'ליל וחסן ח'צ'ריחוסלו גם הזוטרים שליוו אותם.

כמו כן, השוק המשגשג של כלי הרכב המוברחים דרך מנהרות רפיח, מאפשר לפעילי הטרור להחליף רכבים בתדירות גבוהה ובכך להקשות את המעקב אחריהם. דוגמה לשימוש הנרחב במכוניות לצורך הסוואה היא בעסקת שליט, כאשר החייל החטוף הובל בשיירת ענק של עשרות ג'יפים ואופנועים מדגמים זהים, כפי שניתן לראות בצילומים שתיעדו אזרחים עזתים במצלמותיהם ביום החטיפה. מנגנון הגנה נוסף מול המודיעין הישראלי הוא דירות המסתור. במהלך ההסלמות, בכירי ארגוני הטרור לא מצויים בבתיהם המקוריים אלא בדירות לא מוכרות או בלב אוכלוסייה אזרחית. כך, כאשר הופצצו בתיהם של בכירי חמאס במהלך 'עמוד ענן', הללו כלל לא נפגעו.

קשה להשגה; מוחמד דף
קשה להשגה; מוחמד דף

בחלק מהמקרים, אמצעים אלו עובדים. כך, על-אף הסיכולים הרבים, ישנם בעזה מספר אומני הסוואה ברמה גבוהה בארגוני הטרור, שמצליחים לחמוק מעיני הביון הישראלי. אחד מהם הוא המבוקש מספר אחת ברצועת עזה, מוחמד דף, אחד מיוזמי מערך הייצור של החמאס ומאכוון פיגועים ותיק. דף, שניצל בקושי מנסיונות חיסול רבים ושלטענת גורמים שונים לא החלים מהם לגמרי, נעלם מהרדאר של המודיעין הישראלי, למעט קלטות שמע שהוא מפרסם לתקשורת מדי כמה שנים. למרות זאת, בחמאס מצהירים כי הוא פעיל באופן מלא ומתפקד כראש הזרוע הצבאית. כנראה שדף למד מטעויותיו בפעמים בהן כמעט חוסל, וכיום מתנהל בסודיות מוחלטת.

עמיתו של דף, מומתאז דע'מש, מצא דרך אחרת לחמוק מגופי המודיעים הישראליים. דע'מש הוא מייסד התנועה הסלפית 'צבא האסלאם', תנועה שהייתה מעורבת במבצע 'האשליה המתנפצת' (כפי שהם קוראין לו) – חטיפת גלעד שליט והריגת החיילים חנן ברק ופבל סלוצקר. דע'מוש מנצל את חולשתם המוכרת של המודיעין הישראלי והמצרי בחצי-האי סיני ומניע את פעיליו משם. דע'מש מבוקש גם במצרים בגין מעורבותו בפיגועים נגד הצבא בסיני ובפיגוע נגד הכנסייה הקופטית. נכון להיום, גורמי הביטחון הישראלים מודים כי סיני היא נקודת תורפה משמעותית, כאשר המודיעין על פיגועים מהגזרה הוא בדרך כלל מעורפל ולא מדויק. לצד ניצול הפער בסיני, אורח חייו הסלפי של דע'מש ככל הנראה מסייע להרחקתו ממקורות טכנולוגיים ומאמצעי ריגול.

לא כוחות

על-פי גורמים מצריים, בהסלמות האחרונות ברצועת עזה הגיב החמאס בפאניקה לאיומיו של רוה"מ בנימין נתניהו ושל דובר צה"ל, "האחראיים הבלעדיים למצב ברצועת עזה", כלשונם, וביקשו להבהיר כי הם לא מעוניינים בהסלמה נוספת. נקודה זאת מבהירה כי לצד יכולת הפגיעה המדויקת בבכירי הטרור בעזה, מצליחה ישראל גם בשמירה על רטוריקת איומים אמינה – גורם קריטי בעידן נשיא ארה"ב ברק "אסד חייב ללכת" אובמה ושאר האיומים הלא-משכנעים של המערב כלפי ארגוני הטרור. רטוריקת האיומים המוצלחת מסייעת לביסוסה של ישראל כשחקן היחיד במזרח-התיכון המסוגל לתת מענה אמיתי לטרור.

כך, בעוד השב"כ ושאר ארגוני המודיעין משחקים משחק חכם, מתוכנן היטב ופוגעים בארגוני הטרור באופן מדויק, אלו האחרונים אינם מסוגלים לייצר מענה הולם ליכולות הישראליות. החמאס וארגוני הטרור ממשיכים בהבטחותיהם לשמור על ה"סַבְּר": הערך המקודש של סבלנות ועמידה איתנה, אך נראה שבינתיים מאז מבצע "עמוד ענן" נשמר שקט יחסי. אין ספק שהייתרון המודיעיני הוא אחד הגורמים החשובים שמאפשרים זאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *