פאשיזם, פאשיזם בכל מקום

ידידינו בשמאל מצליחים לראות פאשיזם בכל מקום ימני ולאומי. בלוג שמוקדש לנפשם המיוסרת

בספר 'פרשת מאוריציוס' של יעקב וסרמן, אודות אסיר שנכלא על רצח באשמת שווא, מוקדשות מספר פסקאות נהדרות לטירוף הדעת המיני שנקלע אליו האומלל עקב השהות הממושכת בתא; מפתח שנכנס למנעול הדלת, שני עננים שנפגשים בשמיים, גריבת גרביים, מִשְלב הסורגים בחלון תאו – הכל הכל נחזה בעיניו כסרט עגבים ארוך ומייסר.

נזכרתי באנקדוטה הספרותית הזו, לאחר שהרשומה הקודמת שלי, "השקט של בית הקברות", הציתה את דמיונם המשולהב של ידידינו בשמאל והזכירה להם, שוב, תקופות אפלות מהעבר. באותו בלוג קצרצר העזתי להביע אינסטינקטים הישרדותיים ולוחמניים, ולקרוא, שומו שמיים, לפעולה צבאית נחרצת נגד משגרי הרקטות מעזה.

אוי הפאשיזם, המצעדים; הר הרצל ביום העצמאות. צילום: נועם מושקוביץ
אוי הפאשיזם, המצעדים; הר הרצל ביום העצמאות. צילום: נועם מושקוביץ

עבור חברינו זה היה יותר מדי. אחד כינה פאשיסט, לשני זה הזכיר את נאומיו של מוסוליני, והשלישי הגדיל לעשות בזהותו את הבלוג כ – שימו לב – "מניפסט קצר על יסודות הפאשיזם". לא פחות חברים!

כמו האסיר הנדכא בפרשת מאוריציוס, דומה העולם על ידידינו משמאל כזירה פאשיסטית אחת גדולה. פאשיזם חברים, פאשיזם בכל מקום: בתחנות האוטובוס שמלאות חיילים, במטסים ובמשטים של יום העצמאות, בדגלי ישראל, בעמידה לשירת ההמנון, בהצדעה לקצין בכיר, באידויים של מחבלים על רכביהם.

בפרשנויות קונספירטיביות שלקוחות היישר ממוחו הקודח של ג'ון נאש וגזירי עיתוניו, בפלפולים ובדרשות נפתלות וסבוכות של מיטב הדרשנים, רוויות הגימטראיות והנוטריקונים — יצליחו אחינו הרדופים לזהות "סממנים מובהקים של פאשיזם בטקסט". בכל טקסט. אפילו מוסוליני לא היה מצליח לעמוד במשימה הזו.

למשל, קומבינציות טקסטואליות של שתיים או יותר מהמילים כוח, בריא, צבא, טבעי, נשק, מוסלמים, ערבים, אדמה, דם ועשן – הן בעיניהם הוכחה חד-משמעית ובלתי ניתנת לערעור אודות הפאשיזמוס של הכותב. הס פן יבולע לכם אם תנסו להבין מה לאוסף המילים הללו ולאידאולוגיה הטוטליטרית של ראשית המאה ה-20, המתנגדת לבחירות חופשיות, לחופש הביטוי, לזכות ההתאגדות המפלגתית ובכלל לדמוקרטיה ולליברליזם.

כך, די להם בנקודת דמיון אחת בינך ובין הפאשיזם, כדי שתשמש כמנוף ארכימדי ללוגיקה החופשית והמשוחררת שלהם. אתה פטריוט שאוהב את ארצו ומדינתו? פאשיסט! אתה סבור שפתרון צבאי הוא הנכון ביותר בהקשר מסוים? פאשיסט מיליטריסט! אתה רואה בבני עמך אחים, ואתה חרד לשגשוגם? פאשיסט לאומני! מה שלא סיפרו להם הוא שדמיון איננו לוגיקה, ושכל שני זרמים בעולם דומים במידה מסוימת, גם אם הם צהובים זה לזה: היהדות דומה לנאציזם, הקפיטליזם לקומוניזם, הדמוקרטיה לטוטליטריזם. גם העובדה הפשוטה שכמעט כל הדמוקרטיות המערביות צמחו על מצע לאומי, ושאין כל סתירה בין לאומיות ובין דמוקרטיה, לא מטרידה אותם.

אך המציאות המדומינת של חברינו מגיעה ללא ספק לשיא, כאשר ליברלים מובהקים הקוראים לצמצום כוחה של המדינה, להקטנת הממשלה ולהעברת הכוח לידי החברה האזרחית, מואשמים על-ידם דווקא באידאולוגיה פאשיסטית של "המדינה מעל הכל". נדון את חברינו משמאל לכף זכות, בכך שהם פשוט אינם יודעים ליברליזם מהו. כאשר אתה רדוף שדים עד כדי טירוף הדעת, הכל מתערבב לך – ליברליזם קלאסי וליברליזם פרוגרסיבי, פאשיזם ונאציזם, לאומיות ולאומנות.

לנו, לא נותר אלא להשתומם על נפשם המסוכסכת והקרועה. הרי מהי מחשבת השמאל הכלכלי, שלרוב חופפת את השמאל המדיני? שהמדינה יכולה לפתור את הכל בעצמה! – טוב יותר מהשוק החופשי, טוב יותר מהחברה האזרחית, טוב יותר ממוסדות פרטיים. איש השמאל הממוצע חפץ בהגדלת תקציביה ומנגנוניה של המדינה, בהעמקת השפעתה על השוק והחברה ובהגברת החקיקה הסוציאלית, שמשמעותם היא בעיקר – המדינה מעל הכל. אז מה לכם כי תלינו עלינו?

ואגב, אם תהיתם על הפתיחה הלא מי יודע מה שמרנית, זה רק מפני שאחרי הפאשיזם, ההאשמה השנייה החביבה על אחינו בשמאל היא כמובן "סקסיזם".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. קחו בתור דוגמה את זה: לפני כמה שבועות, כשהתפרסם מכתב שמניסטים של בני נוער המסרבים לקחת חלק ב"צבא הכיבוש", תקף ימני מאוד מפורסם את אותם נערים בפייסבוק, קילל וגידף אותם בקללות שלא אחזור עליהן ולא יביישו רוצח המונים. הימני רואה בהם כחלק מקולקטיב, ולאותם אנשים אין זכות להגדרה אינדיוידואלית ובחירה חופשית לא להתגייס מטעם מצפונם, אלא הם מחויבים למדינה ולקולקטיב אותו רואה הימני כ'ערך עליון'. הימני סבור שהאנשים הללו קיימים למען המדינה ולא להפך, ולכן יש לשלול אותם מזכויתיהם והופתעתי שהוא לא טען שיש להוציאם להורג. זה פאשיסט קלאסי. ועוד דוגמה בזאת: ימנים רבים רואים כל יהודי כחלק מקולקטיב שאליו הוא שייך, ולשאותו אדם אין בחירה אישית. אמירות כמו "אסור ליהודים להחרים יהודים", , "בוגדים בעמם", "נשים מסכנות שהולכות להתחתן עם האויב הערבי ומתבוללות".

    1. "קללות שלא אחזור עליהן ולא יביישו רוצח המונים…". ענק.
      you cant make this stuff up, כמו שאומרים באינגליזית.
      לא יודע איך להגיד לך את זה חבר, אבל רוצחי המונים לא מקללים: הם מחוררים גולגלות, חונקים, שורפים, מטביעים, מרעיבים,בונים מחנות השמדה, וכו'.
      ראייה כזו של צל הרים כהרים, אופיינית מאד לסמול הקיצוני הדמגוגי. הולך לצבא? אתה מוסוליני. אוהב את עמך? אתה פינושה. קללת? אתה היטלר. וכו' וכו' וכו'.

      לגופו של עניין, במצב הנוכחי של המזה"ת, אבדן יכולת הפעולה של צה"ל משמעותו דה פקטו תהיה טבח המוני בקבוצה האתנית היהודית בארץ ישראל.
      יש מקום להוקיע אנשים שמשתמטים מצה"ל מסיבות אידיאולוגיות ובכך מקדמים מטרה זו.
      אין בכך פאשיזם אלא הישרדות בריאה.

      חוץ מזה שניסית להסתלבט על השם שלי-דע לך שאנשים כמוך מגחיכים את השמאל בהתנהגותם והתלהמותם, ולכן הם נכס אלקטורלי יקר ערך לימין הישראלי

    2. תגיד, כמה שמאלנים אתה מכיר שמוכנים להכיר ב"בחירה החופשית לא להתגייס מטעמי מצפון" של החרדים?

  2. "כשאנו אומללים אין דבר בלתי נסבל יותר מאשר מאה חברים המוכיחים אותנו על שהתנהגנו בטיפשות.

    מתוך הספר שדים של דוסטויבסקי

  3. אני חייב לומר שלא רעיתי כבר הרבה זמן במאמר דעה איחוד כל כך בוטה של מושגים לתוך הכללה כללית של מה הוא איש שמאל במפה הפוליטית. אני יוצא צבא ושירות קרבי שמאמין שזה הדבר הנכון לעשות כתרומה לחברה ולמדינה מצידי ובנוסף הפגנת סולידריות ושיוויוןץ גם בין המינים ורבים בשמאל הם כמוני ותרמו חלקם יותר או פחות וודאי שלא פחות מכל ימני. דבר נוסף לא כל אחד שאומר דבר מה שתומך במדינה יהודית הוא פשיסט וודאי שמעתה משהו שלא מצא חן בעיניך מאיש שמאל שאו שסיק מסקנה על פי דבריך או שהיה קיצוני לפחות כמוך. אני לא יודע אם דיעותיך פשיסטיות ולכן לא ארד לדיקדוקים האלו. אבל צבא לא מזעזע כל שמאלן ולא כולנו עדיניי נפש ממש כמו שלא כל איש ימין הוא גיבור מערכות ישראל. שקול מחדש את ההכללות שזרקתה כאן בלי הכרה. אני איש שמאל אוהב ישראל ואנחנו ממש לא מכירים.

    1. המאמר לא מדבר על הרוב השקט והציוני של השמאל הישראלי שנמצא בכל שדרות החברה ורובו נורמטיבי ואוהב ישראל, אלא על חבורת הפסיכים המצווחים נוסח עיתון "הארץ" ונעה שיינדילינגר