פריחה מאוחרת? הג'האדיסטים בירדן מרימים ראש

מותו של צעיר במעאן במהלך מבצע מעצרים נגד ג'יהאדיסטים רדיקליים עורר מהומות וקמפיינים נגד המשטר הירדני.

האם הגיע תורו של המשטר הירדני להתמודד עם נשורת 'האביב הערבי'? • בשבוע שעבר, מבצע שנועד לעצור את ההתעצמות של האסלאמיסטים הרדיקלים בעיר מעאן הסתיים בחילופי אש והרוגים • מותו של הצעיר סולימאן אל-אמאמי שימש כזרז להיווצרותם של מספר מוקדי מרי נוספים ופתיחת קמפיין תעמולה ג'יהאדיסטי רחב היקף נגד בית המלוכה • לכך נוספים שני מיליון פליטים סורים ונוכחות משמעותית של אל-קאעידה במרחב, שעלולים להוות סכנה של ממש ליציבות בית המלוכה

"מעאן, פלוג'ה הגאה"; צילומסך מיו-טיוב
בערבית: מעאן, פלוג'ה האצילה; צילומסך מיו-טיוב

בעיר מעאן שבדרום ירדן, כ-200 קילומטרים מעיר הבירה עמאן, התפתחה זירת קרב בסוף השבוע האחרון. שיירות של כוחות צבא ומנגנוני הביטחון זרמו לתוך העיר במטרה לחסל תשתיות טרור סלפיות, מהלך שלא היה בלתי-צפוי: מזה כמה שנים שקיימת צמיחה עקבית של כוחות ג'יהאד בעיר. עתה הם הגיעו לממדים שחייבו את השלטונות בעמאן לנקוט פעולה צבאית, על-מנת לגדוע את ההתעצמות הסלפית באיבה. אך מה שהחל כמבצע שגרתי, הידרדר במהרה למספר מוקדי לחימה בין ג'יהדיסטים לכוחות המשטר. אם עד כה נראה היה שירדן צלחה את 'האביב הערבי' בשלום, ייתכן עתה היא ניצבת בפני אחד האתגרים החמורים המאיימים על המשטר המלוכני בשנים האחרונות.

הניצוץ שהדליק את האש

ב-29 לחודש החל מבצע למעצר פעילים אסלאמסטים רדיקלים בעיר מעאן, שבמהלכו נהרג פעיל סלפי צעיר בשם סולימאן אל-אמאמי. כל צד האשים את האחר כי הוא זה שאחראי למותו של אל-אמאמי: לפי אתר האינטרנט של העיתון 'אל-ח'ורה', אש נפתחה לעבר קבוצה של חמישה חיילים שנכנסו לעיר, ואילו לדברי תושבי העיר, החיילים הם שפתחו באש ראשונים, ללא כל התגרות מצד התושבים. המושל המקומי טען כי הצעיר בכלל חף מפשע וכי נהרג מחוץ לביתו. לאות הזדהות העירייה הודיעה על שלושה ימי אבל.

כך או כך, מות הצעיר הוביל למהומות של ממש: במעאן פרצו הפגנות, שכללו הצתת מבנים וחסימת כבישים בעזרת צמיגים בוערים; מפגינים תיעדו עצמם שורפים את דגל ירדן, בעוד ש"דגלים שחורים" המזוהים עם הסלפיה-ג'יהאדיה הונפו אל על; והכל בליווי קמפיין תעמולה ברשתות החברתיות, אשר משך את תשומת לבם של גולשים תומכי ופעילי הג'יהאד העולמי. אולי זוהי השפעה מאוחרת של אירועי 'האביב הערבי' או שמא השפעת המלחמה בסוריה, אך הרושם הוא שהתקרית האחרונה הוציאה את המרצע מן השק. פעילי הסלפיה-ג'יאהדיה בירדן הכריזו מלחמה על בית המלוכה ההאשמי וחלקם אף התחבר עם ארגון הטרור האכזרי 'המדינה האסלאמית של עיראק והלבנט' (דאע"ש).

על-פי דיווחים ועדויות שונות, חילופי האש נמשכו גם ביום שבת ובתחילת השבוע. הלחימה התפשטה גם לשתי שכונות בעיר אל-זרקאא', העיר השנייה בגודלה בירדן (קרוב למיליון תושבים, רבים מהם פלסטינים) ממנה הגיע המייסד של ארגון אל-קאעידה בעיראק, אבו מוצעב אל-זרקאווי. מארגון זה צמח דאע"ש, שכיום מהווה אתגר ביטחוני ממעלה ראשונה עבור מדינות רבות בעולם.

מעאן: היסטוריה של מרי

שורשי התנועה הסלפית-ג'יהאדית הירדנית מגיעים עד אמצע שנות ה-80 של המאה העשרים. אזרחי ירדן שלחמו באפגניסטן נגד ברית המועצות (1989-1979) חזרו לממלכה כשהם נושאים עמם ניסיון צבאי והשקפת עולם קנאית. בדומה למקומות אחרים, אותם ירדנים "בוגרי אפגניסטן", מתנדבים מוסלמים שהגיעו לאפגניסטן על-מנת להילחם בסובייטים, הניחו את התשתית הרעיונית והארגונית לזרם הסלפי-ג'יהאדי של ימינו.

האירועים במעאן בסוף השבוע האחרון התרחשו ביום השנה לציון התנגשויות שאירעו בעיר בשנת 1989, לאחר שהממשלה החליטה על רפורמות בכלכלה. אז, כמו הפעם, הובילו אותם בני השבטים המתגוררים בעיר. כעשור לאחר מכן (1998), שוב הייתה העיר למוקד של הפגנות, אך הפעם הנוכחות האסלאמיסטית הייתה הגורם המתסיס. הסיבה: האיום האמריקני לפלוש לעיראק השכנה. אלפים מתושבי מעאן יצאו לרחובות להפגין נגד היוזמה האמריקנית והתעמתו עם כוחות הביטחון. המלך חוסיין, ששלט בממלכה דאז, חתך את קווי התקשורת בעיר והכניס את כוחות הצבא שלו, שדיכאו בכוח את ההתפרעויות האלימות.

במהלך שנת 2002 כוחות הביטחון הסתערו על אזורים בעיר שנשלטו בידי גורמים אסלאמיסטים רדיקליים, מהם יצאו הטרוריסטים שרצחו דיפלומט אמריקני בשנת 2002. במהלך המבצע הצבאי נגד קיני הטרור בעיר, עצרו מנגנוני הביטחון של ירדן את מוחמד שלבי, דובר הזרם הסלפי-ג'יהאדי בממלכה, לצד פעילים אחרים. הפלישה האמריקאית לעיראק (2003) לא תרמה להרגעת הרוחות בירדן ותאי הטרור, בלשון המעטה. במהלך העשור האחרון, נעצרו שוב חשודים במעשי טרור, לעתים רגע לפני שהצליחו להוציא לפועל פיגוע ולעתים לאחר מכן. ככל הנראה, המרכזים של זרם זה בירדן נמצאים בעיר אל-זרקאא' ובמעאן.

לוחמי דאע"ש מביעים תמיכה בג'יהאדיסטים במעאן. צילומסך מטוויטר
לוחמי דאע"ש מביעים תמיכה בג'יהאדיסטים במעאן. צילומסך מטוויטר

עם אל-קאעידה, נגד המשטר

מאז פרץ האביב הערבי (2011) הלחץ על השלטון הירדני גבר, וכך גם כוחה של התנועה הסלפית במדינה. ראשית חשוב לציין את 2 מיליון הפליטים, השוהים בחלקה הצפוני של המדינה. הפליטים, רובם המוחלט סונים, דורשים ממשטר המלוכה הירדני לתמוך בהם, ולסייע באופן ישיר במורדים נגד אסד. לכך נוספת הדאגה מפני עליית הזרם הסלפי-ג'יהאדי המקומי. הפגנות שנערכו בשנת 2012 הוציאו לרחובות אלפי פעילים שהניפו את "הדגלים השחורים". שלבי, דובר הג'יהאדיסטים, הביע את תמיכתו במורדים נגד אסד, וקרא לג'יהאד נגד תומכיו השיעים – החזבאללה. על-פי דיווח באתר 'אל-מוניטור', אמר שלבי כי אירועי האביב הערבי נתנו רוח גבית לתנועה הסלפית-ג'יהאדית בירדן והפכוה לפופולארית. הוא הוסיף כי יותר ויותר אנשים הזדהו עם שאיפות ומטרות התנועה, שהיא "היחידה שמיישמת ג'יהאד נגד האמריקנים והציונים".

לצד קריאות תמיכה במורדים ישנם גם מעשים. חסידי הסלפיה-ג'יהאדיה מירדן מפרסים קריאות תמיכה ואף יוצאים לסוריה השכנה כדי להצטרף לארגונים המזוהים עם הג'יהאד העולמי, כמו 'ג'בהת אל-נצרה', דאע"ש ו'החזית האסלאמית'. לדוגמה, רק ביום שישי האחרון (25.4) הועלה ליו-טיוב סרטון אודיו תחת הכותרת "איגרת ממעאן לאבו בכר אל-בגדאדי", מנהיג דאע"ש בעיראק, ובו נשמע דובר אנונימי מטעם ארגון המכנה עצמו "גדוד השהידים של מעאן", נשבע לו אמונים וקורא לתקוף את ירדן, שלכאורה משתפת פעולה עם ישראל והאמריקאים. ייתכן כי הצהרה זו גם לוותה במעשים: על-פי דיווחים שונים של גולשים (דוגמאות כאן וכאן), ביום שישי התפוצץ מטען חבלה שהביא לפציעתם של 15 חיילים. הסרטון זכה לתהודה (כ-28,000 צפיות נכון לעכשיו) בחוגים הג'האדיסטיים, המקווים לנצל את עליית הג'יהאד העולמי כגורם מרכזי באזור.

הקרבה הגיאוגרפית של ירדן לעיראק (ממזרח) וסוריה (מצפון-מערב) מגבירה את החשש שמא חוסר היציבות והאלימות המאפיינת מדינות אלו בשנים האחרונות תזלוג אל הממלכה ותערער את שלטונו של המלך עבדאללה. על כן אין הוא ומשטרו יכולים להסכים לביטויי תמיכה והזדהות פורמליים של אי-אלו גורמים בממלכה עם ארגוני ג'יהאד עולמי כמו דאע"ש, הקוראים בריש גלי להפלת המשטרים "הכופרים" ששולטים בארצות ערב. אגב, צמיחתו של ארגון זה צריכה לעורר חשש גם בישראל, בשל התמיכה חוצת הגבולות לה הוא זוכה. כבר ידוע כי דאע"ש פופולרי בקרב קבוצות חמושים ברצועת עזה, ובעבר אף הופצו מספר תמונות שצולמו בשטח הר הבית, בהן מתועד אדם המחזיק כרזת תמיכה בדאע"ש ובעומד בראשה אבו בכר אל-בגדאדי.

יצליחו למגר את הטרור? כוחות ביטחון ירדניים במעאן. צילומסך מיו-טיוב
יצליחו למגר את הטרור? כוחות ביטחון ירדניים במעאן. צילומסך מיו-טיוב

מהפכת הרשתות החברתיות: האם ירדן תצלח את המשבר?

בתגובה לאירועים האחרונים במעאן החלו פעילי ג'יהאד ירדנים שלוחמים במסגרת דאע"ש בעיראק וסוריה לפרסם גם הם ביטויי תמיכה בתושבי העיר, תוך שהם קוראים לתושבים להתקומם נגד השלטון. ג'האדיסטים ברשתות החברתיות, בפייסבוק ובטוויטר, מנהלים קמפיין של תעמולה והסתה נגד השלטון הירדני, הצבא ומנגנוני הביטחון שלו. גולשים רבים החלו לכנות את מעאן בשם "פלוג'ה הירדנית", העיר העיראקית שהפכה לסמל המאבק של הטרור הג'יהדיסטי נגד האמריקנים ובעלי בריתם לאחר הפלת משטרו של סדאם חוסיין. "בזכות" אותם ארגוני ג'יהאד פלוג'ה נחשבת לעיר הכי מסוכנת בעיראק ומהערים המסוכנות בעולם.

בינתיים כנראה שהקמפיין המתוקשר עושה את עבודתו נאמנה. תמונות מיליטנטיות המעודדות את התושבים במעאן לקחת נשק לידיים ולהילחם נגד השלטון מופצות ברבים, לצד קריאות להפיל את המלך. איומים רבים נשמעים בדבר ירדנים שלוחמים בסוריה ועיראק בשורות דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה, שמזהירים את השלטון בירדן כי אם לא יוציא את כוחותיו ממעאן הוא יהפוך למטרה הבאה. אחד הגולשים אף תהה מדוע התקשורת מתעלמת מהמתרחש במעאן, מה שמחזק את הטענה כי המשטר הירדני חושש מן הבאות ומבקש להשתיק רעיונות של מרי במדינה.

נכון לעכשיו, לא נראה כי המערכה הנוכחית בין השלטון בירדן לבין הסלפים הקיצוניים עומדת להסתיים בקרוב. כאמור, החשש שארגוני ג'יהאד בעיראק ובסוריה ינסו לחדור לממלכה ולפגוע ביעדים שונים בתוכה קיים, אך עם זאת, ספק אם מערכה שכזו תזכה לאהדה ותמיכה גורפת מצד ההמונים בממלכה. מלבד הג'יהאדיסטים, ישנו ציבור רחב בממלכה שמפנה את מבטו לארצות ערביות שכנות ומבחין כי המצב בירדן טוב יותר. אך כפי שראינו בשנים האחרונות, המזרח-התיכון יכול להפתיע. האם הפעם מדובר בהתקוממות מסוג אחר, או שמא יצליח המלך עבדאללה לדכא את המהומות, כפי שעשה אביו פעמים רבות בעבר?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר