אין ביטחון בירושלים: אוטובוס נרגם באבנים לאור יום

קו אוטובוס של אגד נרגם אתמול באבנים באמצע רחוב ראשי. אירוע זה מצטרף למגמת ההסלמה באירועים אלימים כלפי יהודים במזרח ירושלים.

כמעט אסון התרחש אתמול בירושלים, כאשר נסיעה שגרתית באוטובוס הסתיימה במארב של המון ערבי חמוש באבנים • מטר האבנים שפגע באוטובוס ניפץ את הזגוגיות, מספר נוסעים נפצעו ואחד מהם נפגע בראשו ופונה לבית החולים • אירוע זה מצטרף למגמה הגוברת של יידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ותקיפות על רקע לאומני המתרחשות במזרח העיר כדבר שבשגרה • אזלת היד של המשטרה ניכרת בשטח בעוד התושבים היהודים נותרו חסרי אונים

תחושה של חוסר אונים; האוטובוס המותקף. צילום: צבי פיין
תחושה של חוסר אונים; האוטובוס המותקף. צילום: צבי פיין

אירוע אלים התרחש אתמול, לאור היום, ברחוב ראשי במזרח ירושלים. בסביבות השעה 19:00 בערב הותקף קו 19 של אגד על-ידי אספסוף ערבי ונרגם באבנים. שמשות האוטובוס נופצו, נוסעים נפצעו ואחד מהם אף נאלץ להתפנות לבית החולים.

האוטובוס, שנסע לכיוון הר הצופים, פנה לרחוב הראשי של שכונת שמעון הצדיק (שיח' ג'ראח), כאשר לפתע שלושה גלויי פנים, שהמתינו בפנייה, החלו להשליך סלעים לעבר האוטובוס מטווח של מטר. תוך שניות הצטרפו אליהם שותפיהם לפשע. "ראינו שזה הולך לקרות ולא היה כיצד למנוע את זה", תאר צבי פיין, אחד הנוסעים באוטובוס, ל'מידה' את רגעי האימה. המטח הראשון ש"ניפץ את השמשה הקדמית גרר גל של סלעים אל עבר האוטובוס".

"ממש היה נס", המשיך פיין, "הסלעים פירקו את האוטובוס ושברי הזכוכית חתכו את בשרם של הנוסעים. פצוע שספג פגיעה בראש פונה לבית החולים וכמה פצועים נוספים קיבלו טיפול ראשוני במקום. בין הפצועים היה גם נוסע ערבי. בקלות מישהו יכל למות". על-אף שהאירוע התרחש, כאמור, לאור יום וברחוב הומה, הפורעים לא נאלצו להימלט ועזבו את המקום רק לאחר שסיימו לרגום את האוטובוס.

לבסוף הצליח נהג האוטובוס להתרחק כמאה מטרים מהאזור והגיע לרכב של משמר הגבול, ששהה במקום לכל אורך האירוע, על מנת שהשוטרים יחלצו לעזרתו ולעזרת הנוסעים. גם לאחר שעלו לאוטובוס בכדי לראות האם יש פצועים, על-פי העדויות, השוטרים לא ביקשו את פרטי הנוסעים לצורך המשך החקירה. פיין עודנו המום מהאירוע: "אתה לא מצפה שייקרה דבר כזה שיהיו אנשים בלי בושה על הצומת הראשית וינסו להרוג אותך באירוע פומבי לחלוטין".

מנסים להרוג אותך באמצע צומת ראשית; צילום: צבי פיין
מנסים להרוג אותך באמצע צומת ראשית; צילום: צבי פיין

המשטרה לא פועלת, התושבים חסרי אונים

התנכלויות ואלימות של ערבים כלפי יהודים במזרח ירושלים כבר הפכו מזמן למציאות יום-יומית. פיין תאר כיצד "כאשר השמשה הקדמית התנפצה, כל הנוסעים נשכבו על הרצפה, כאילו מדובר בנוהל שמקיימים באירוע שגרתי". אכן, שגרתי – רק לפני מספר ימים נחשפו בגלי צה"ל נתונים של חברות אבטחה פרטיות, המעידים על עלייה חדה במספר יידויי האבנים, בקבוקי התבערה והתקיפות הלאומניות של תושבי מזרח העיר הערבים את היהודים והמאבטחים.

על-פי נתונים אלו, נכתב באתר גלי צה"ל, בחודש מרץ האחרון היו לא פחות מ-157 תקיפות – שיא האירועים הלאומניים מזה ארבעה חודשים. בחודש פברואר היו כמעט 150 תקריות, בינואר היו 120 ובדצמבר כ-140. לכל אורך השנה וחצי האחרונות לא ירדו מספר התקיפות מכמעט 80 בחודש, כלומר, בערך שתיים וחצי תקיפות ביום בממוצע. מעל 80% מהתקריות האלה כוללות יידויי אבנים או סלעים על מכוניות ובתים, וכ-2% מהן כוללות גם בקבוקי תבערה.

למרות זאת, ניכרת חוסר התעניינות מקוממת מצד המשטרה וכלי התקשורת המרכזיים בישראל. רק אתמול דווח כי שוטר נפצע מיידוי אבנים במהלך ריקוד הדגלים המסורתי בעיר העתיקה, אך האירוע לא סוקר כמעט בכלל. האלימות הערבית בירושלים לא פסחה גם על הר הבית, בו מתחוללת בחודשים האחרונים עלייה ניכרת במספר ההתפרעויות.

אזלת יד משוועת. צילום: צבי פיין
אזלת יד משוועת. צילום: צבי פיין

תופעה חמורה נוספת, שסוקרה בעבר ב'מידה' ומתרחשת מזה שנים, היא תופעת התקיפות המיניות בקמפוס הר הצופים, מהן סובלות סטודנטיות יהודיות באוניברסיטה העברית. לבסוף, התאים הפוליטיים באוניברסיטה לא יכלו לסבול עוד את המצב והקימו תנועת משמר בשם "תאים למען הגבעה", בה מפטרלים סטודנטים באזור המעונות כדי להגן על הדיירות והדיירים. האם גם במזרח ירושלים נאלץ להקים מערך הגנה אזרחי בכדי שנוכל להסתובב בבטחה? לשר אהרונוביץ' הפתרונים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. השר אהרונוביץ', הוא בין השרים הכושלים ביותר לביטחון הפנים בארץ..כל עוד שלא מדובר בלטפל 'בניאו נאצים' מתג מחיר..

  2. פרררר… פרררר……
    – מערכת חדשות ערוץ 2 שלום, במה נוכל לעזור?
    -שלום אני רוצה לדווח על פשע שנאה
    -וואי וואי.. עוד אחד !
    -מה?
    -אהה לא, סורי, דיברתי רגע עם תחקירנית פה אצלנו… אז מה התחלת להגיד?
    -שהייתי עד לאירוע טרור, הערב בשייח ג'ארח.
    -שוב החבר'ה האלה מיצהר הציקו לתושבים בכפר השכן?
    -רגע, מה יצהר? זה בירושלים ליד משרד המשפטים.
    -פססס יא אללה, זה כבר גלש לתחומי ישראל..
    – ?
    – אז מה היה שם בדיוק?
    – פגעו באוטובוס.
    – ניקוב צמיגים או גרפיטי?
    – אבנים !
    – א-ב-נ-י-ם !?!
    – תמתין בבקשה שוב. חצי דקה…
    ("תקראי מהר לגיא. נראה לי שיש פה משהו חזק שיפתח את המהדורה")
    תגיד, והתוקפים נתפסו? הובאו למעצר?
    – לא, ג'יפ משטרה עמד מנגד ולא התערב..
    – לא ייאומן הא.. לאן הגענו שהמשטרה מפחדת מהמתנחלים??
    – איזה מתנחלים, ערבים אני אומר לך
    – סליחה..?
    – מידי יום קיימים בירושלים אירועים של זריקות אבנים ובקבוקי תבערה נגד יהודים.
    – מצטערת, אני לא בטוחה שזה יתפוס.
    – מה זאת אומרת "יתפוס"?
    – הכוונה שלי שזה פשוט עלול להתסיס את הרחוב הפלסטיני להתנגדות, הסלמה ביטחונית, ורגע..מה כתוב לי פה…? "מאבק עממי".
    – סליחה, אני דורש שתעבירי לי מיד את המנהל שלך! חוצפה !
    – (מנהל): אני מתנצל אדוני, מדובר פשוט בעובדת חדשה והיא עדיין מתלמדת. הנה אני מנסח ידיעה:
    (תקתוק מקלדת..) "מעשה קונדס בירושלים. נערים השליכו אבנים לעבר אוטובוס".
    מה קונדס כאן? ולמה נערים?
    – אז מה רצית..? קשישים?!
    – (ניתוק)
    – הלו? הלווו…??

  3. מזרח ירושליים?! אם לא עוד לא שמתם לב זה כבר בכל המדינה, בואו נקרא לילד בשמו, התחילה אינתיפאדה. שהולכת יד ביד עם תוכנית 20 השנים של אלקעידה. הגיע הזמן לתת לכל יהודי שפוי במדינה שלנו נשק ולהשיב אש.