נגד אובמה, בעד ישראל: קולות מעודדים מארה"ב

על רקע מבצע "צוק איתן", אישי ציבור וסנטורים אמריקניים מביעים תמיכה בישראל, תוקפים את ממשל אובמה וקוראים לעצור את המימון לפלסטינים.

התמיכה המסוייגת והקרירה של הממשל האמריקני הנוכחי אינה הקול היחיד שנשמע בגבעת קפיטול בימים אלה • על רקע מבצע "צוק איתן", אישי ציבור וסנטורים מביעים תמיכה בישראל וקוראים לעצור את המימון לפלסטינים • גם אקטיביסטים פרו-ישראלים נרתמו למערכה, ונתקלו בהשתקה אלימה מצד פעילים יהודים פרו-פלסטינים • על החברים שלנו מעבר לים

עדיין יש על מי לסמוך בגבעת הקפיטול. צילום: KP Tripathi (kps-photo.com) CC BY-NC-ND 2.0 via Flickr
עדיין יש על מי לסמוך בגבעת הקפיטול. צילום: KP Tripathi (kps-photo.com) CC BY-NC-ND 2.0 via Flickr

תגובותיו של ברק אובמה להסלמה ברצועת עזה מאכזבות, כרגיל, אך לא מפתיעות. כזכור, תגובתו הראשונית של נשיא ארה"ב למבצע "צוק איתן" הייתה לקדם הצעת תיווך בין ישראל לבין החמאס, זאת לאחר שימים ספורים קודם לכן יצא בקריאה "לשני הצדדים" לא להסלים את המצב, לאחר רצח שלושת הנערים הנעדרים. עם זאת, מעודד לגלות שרבים בציבור ובפוליטיקה האמריקנית עדיין מבינים את מי צריך לגבות בסכסוך הזה ומביעים תמיכה נלהבת כלפי של ישראל.

נגד אובמה וה'הארץ'

הלך הרוח הזה משתקף בכמה התבטאויות בולטות שנשמעו לאחרונה. כך למשל, עם פרוץ "צוק איתן", פתח מושל ארקנסו בעבר ואיש 'פוקס ניוז' בהווה מייק האקבי, במתקפה חזיתית על הממשל האמריקני ביחס להתנהלותו במזרח התיכון. האקבי, שחזר לאחרונה מביקור בישראל, זעם על השבחים שהרעיף ברק אובמה על אבו-מאזן בטור שכתב ב'הארץ' לכבוד 'ועידת השלום', ואמר כי "זה מביך לראות שהמדיניות שלנו התנוונה והפכה להיות משהו כמו "בואו נחבק את חמאס ונקבל אותם למשפחת העמים". מדובר בארגון טרור, מחלקת המדינה שלנו מכירה בכך שמדובר בארגון טרור, ועם זאת הפלסטינים כעת מחבקים את חמאס כחלק מממשלת אחדות".

האקבי המשיך והסביר מה ארה"ב אמורה לעשות בעת הזו: "במקום לשבח את הפלסטינים, מה שאנחנו צריכים לומר זה שאם הפלסטינים ימשיכו את השותפות עם חמאס, הם לא יראו עוד סיוע של דולרים אמריקנים. יתרה מכך, במקרה כזה אנחנו נעודד את הישראלים לבנות את כל השכונות שהם יכולים ביהודה ובשומרון, ונכיר בכך שהגיע הזמן להפסיק לפנטז על פתרון שתי מדינות, שאיננו מקדם את השלום בשום אופן…". האקבי סיכם ואמר כי "אין מקום לטרור בישראל ובמזרח-התיכון… ואנחנו צריכים להחליט במה אנו תומכים – בטרור או בחירות".

הטור של אובמה הכה גלים והגיע גם לבית הנבחרים, שם טרנט פרנק, נציג מדינת אריזונה עלה על הדוכן ולאחר שציטט קטעים ממאמרו של אובמה אמר: "חשבתי ששום דבר שהנשיא הזה [אובמה – א.פ] יעשה או יגיד כבר לא יכול להפתיע אותי, אך המהירות שבה הוא יצא, ללא מחשבה, לחזק טרוריסטים שיורים רקטות אל עבר ילדים ישראלים, היא פעולה חסרת תקדים של פחדנות ובגידה". פרנק הוסיף כי אמריקה צריכה להבהיר "לכל העולם, כולל עבאס, חמאס וחזבאללה שארסנל החופש של ארה"ב עומד לרשות הגנתה של בעלת-הברית היקרה ביותר שלנו".

לא אהבו את הטור של אובמה. איור: רוני גורדון
לא אהבו את הטור של אובמה ב'הארץ'. איור: רוני גורדון

אומרים "די" למימון הטרור

הדרישה מאובמה להפסיק לתקצב את הרשות הפלסטינית על רקע האיחוד עם החמאס הולכת וגוברת בקרב אישי ציבור אמריקניים. עוד בימים הראשונים לחטיפת הנערים הישראלים, ברידג'ט גבריאל, סופרת, פעילה חברתית ומייסדת הארגון הימני-ביטחוני "ACT", החלה להפיץ ברשת עצומה הקוראת לנשיא אובמה להפסיק כל תקצוב אמריקני של הרשות הפלסטינית כל עוד ממשלת האחדות עם החמאס תקפה.

זו אינה הפעם הראשונה שקריאה כזו נשמעת. כבר לפני כחודשיים הציע הסנטור הרפובליקני של מדינת קנטקי ראנד פול להעביר בסנאט הצעת חוק לתמיכה בישראל ("Stand with Israel"). פול, שתומך בצמצום התערבות אמריקנית בארצות זרות, אמר מעל בימת הסנאט כי "למרבה הצער במשך עשורים רבים הדבר היחיד העקבי בכספי מדיניות החוץ האמריקנית הוא שהכסף ממשיך לזרום, ללא שום התייחסות להתנהגות מקבלי הכספים". לכן, אם כבר משקיעים כסף בפעילות שאמריקה תומכת בה "כדאי שנמסד את זה בחוק".

סנטור ראנד פול. צילום: circulating CC BY-NC-SA 2.0 via Flickr
סנטור ראנד פול. צילום: circulating CC BY-NC-SA 2.0 via Flickr

בהתייחסותו לרשות הפלסטינית הוסיף פול כי "רבים לא מודעים לכך, אך משלמי המיסים האמריקנים מבזבזים מאות מיליוני דולרים בשנה למען הרשות הפלסטינית והם [הרשות הפלסטינית – א.פ] תמיד מקבלים את הכסף שלהם ללא קשר לאופן בו הם מתנהגים". פול העלה את השאלה המתבקשת: "אם אנחנו משלמים מיליוני דולרים לרשות הפלסטינית, הם לא אמורים להכיר בישראל? האם אנחנו נמשיך לשלוח כסף לממשלת אחדות שחלק ממנה לא רק שלא מכיר בישראל אלא מחויב להשמדתה?". בנוסף, בשבוע שעבר הוא הבהיר כי הוא ימשיך להילחם בימים הקרובים כדי "ששום כסף אמריקני לא יגיע לחמאס", ולהעביר את החוק המדובר. פול התבטא גם בנוגע לבקשות ההבלגה מצד אובמה לאחר רצח הנערים, ואמר: "האם אובמה היה מבקש להבליג גם אם היו נחטפים שלושה צעירים אמריקנים? זאת יהירות מצד הנשיא להתערב בצורה שבה ישראל צריכה להגן על עצמה".

יהודים וישראלים נגד ישראל

מנגד, ישנן תנועות יהודיות בארה"ב שאינן מרוצות מחיבוק החם לו זוכה ישראל מצד אנשי ציבור אמריקנים. כך למשל תנועת השמאל 'הקול היהודי לשלום', שעסוקה בימים האחרונים בהפצת תעמולה אנטי-ישראלית, כאשר היא מטילה על ישראל, כמובן, את כל האחריות להסלמה. ביום שישי האחרון כמאה איש מטעם סניף תנועת 'הקול היהודי לשלום' בבוסטון ערכו הפגנה מול הקונסוליה הישראלית. במהלך ההפגנה נקראו קריאות "מהים עד הנהר – פלסטין תשוחרר" ויהודים הואשמו כ"רוצחיו של ישו".

האקטיביסטית הלא-יהודית הפרו-ישראלית קלואי ולדרי עמדה באותו הזמן יחד עם פעילים לא-יהודים נוספים והפגינה בעד זכותה של ישראל. וכדרכו של השמאל הליברלי, חופש הביטוי הוא נכון וחשוב כל עוד רק דעתם נשמעת. לא מפליא לגלות אפוא שולדרי הותקפה באלימות במהלך ההפגנה על-ידי פעילה פרו-פלסטינית. בשיחה עם 'מידה' סיפרה ולדרי: "עמוק בפנים תמיד ידענו שהאנטי-ציוניים האלה מטורפים, אך זה מחזה סוראליסטי לראות את העובדה הזאת נגלית אל מול פניך".

לא מרכז העולם

על אף כל האמור, יש לציין כי אנשי הציבור והתקשורת האמריקנית, כהרגלם, פחות עסוקים בענייני המזרח-התיכון, אלא בנושאים פנים-אמריקנים. בימים אלה עסוקה ארה"ב בסקנדל חדש מבית מדרשו של ממשל אובמה, והפעם סביב גל עצום של הגירה בלתי-חוקית של צעירים מגבול מקסיקו. ובכל זאת, משמח לגלות שהידידות העמוקה ורבת השנים בין ישראל לבין אמריקה עדיין מושרשת חזק בקרב חלק ניכר מהאליטה הפוליטית באמריקה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר