פרשת לך לך: האם אברהם אבי המאמינים

כיצד הכיר אברהם את בוראו? ובכן, כשמעיינים בפסוקים בדקדקנות, מתברר שהאנושות מעולם לא חשבה אחרת • למעשה, השאלה היא הפוכה: מהיכן צמחה האלילות?

כיצד הכיר אברהם את בוראו? ובכן, כשמעיינים בפסוקים בדקדקנות, מתברר שהאנושות מעולם לא חשבה אחרת • למעשה, השאלה היא הפוכה: מהיכן צמחה האלילות?

Tissot_God's_Promises_to_Abram
לא הייתה סיבה לחשוב אחרת. איור מאת ג'יימס טיסו (1836–1902)

לכאורה תמוה שאין התורה מגלה כיצד הכיר אברהם את בוראו. כיצד התעורר לכפור ולנטוש את סביבתו האלילית ולקבל עליו את אמונת היחוד הכופרת ונלחמת עד חורמה באלילות.

מה שהחסירה התורה ממלאים מדרשי חז"ל. למשל המדרשים המסבירים את הפרישה מן האלילות כנובעת מהסתכלות עיונית בעולם: "משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה אחת דולקת. אמר: תאמר שבירה זו בלא מנהיג?" (בראשית רבה לט, א) וכעין זאת הרמב"ם: "כיון שנגמל איתן (כינוי לאברהם) זה, התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן, ולחשוב ביום ובלילה, והיה תמיה: היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד, ולא יהיה לו מנהיג; ומי יסבב אותו, לפי שאי-אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו לא מלמד ולא מודיע דבר, אלא מושקע באור כשדים בין עובדי עבודה זרה הטיפשים" (הלכות עבודת זרה, פרק ראשון).

מבין האחרונים היו אף שסברו שמלחמת אברהם באלילות המתועדת במדרשים נשמטה מן המקרא ותירצו מה שתירצו. לכל אלה יש פסוק אחד לסמוך עליו במקרא, כי בספר יהושע (כ"ד, 2) כתוב: "בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים". גם הנצרות נחלה השקפה זו.

אבל ההשקפה השלטת בספר בראשית עצמו שונה לגמרי. הנחת הגוש הספרותי בראשית א-י"א היא כי מלכתחילה שלטה אמונת הייחוד בעולם. היחס האינטימי בין האל והאדם בגוש א-י"א אף אינו מאפשר תמונת עולם אחרת. האל האחד ברא את האדם, ליווה אותו ואת צאצאיו מקרוב ואף כרת ברית עמו ונתן לו מצוות (א, 28-29; ט, 1-17). סמיכות בריאת האדם לקידוש השבת מלמדת ככל הנראה שאדם הראשון נצטווה גם על שמירתה.

אדם, קין, הבל ותולדותיהם מצוירים כולם כמייחדים קדומים. על חנוך נאמר בפירוש: "וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים" (ה, 22) ועל נח: "אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ" (ו, 9) בדומה לביטוי שנוקטת התורה לגבי אברהם: "אֲנִי אֵל שַׁדַּי התְהַלֵּךְ לְפָנַי" (י"ז, 1) ולאבות בכלל בדברי יעקב: "הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק" (מ"ח, 15). יתר-על-כן פרקים א-י"א אינם מכירים כלל את האלילות. זה אחד הפלאים הגדולים והעמוקים במקרא, שהגוש א-י"א, שהמגע בינו ובין סיפורי האלילות הוא הקרוב ביותר, מתאר עולם מונותיאיסטי לא מיתולוגי לגמרי – אמנם שגיאה רווחת בפרשנות המודרנית למקרא היא הערכת טקסט כמיתולוגי, מפני שכלולים בו יסודות שמקורם הוא במיתוס, על כך נעמוד בהזדמנות קרובה.

Abraham_Lilien
ההתגלות הראשונה? תחריט עץ מאת אפרים משה ליליין

מסורת של אל אחד

עובדת היותו של אברהם חוליה בשלשלת המייחדים הקדמונים ניכרת בפרט נוסף.

בבראשית ד, 26 נשמר לנו רסיס ממסורת הקובעת ראשית לעבודת ה': "וּלְשֵׁת גַּם-הוּא יֻלַּד-בֵּן וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אֱנוֹשׁ אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם יְהוָה". לניסוח 'לקרא בשם ה' השווה בראשית י"ב, 8 המספר על אברהם: "וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה"; והשווה גם כ"א, 33; כ"ו, 25. הסמכת הקריאה בשם ה' לבניית מזבח מלמדת על המובן הפולחני של הביטוי; ומשוויון הנוסחה אנו למדים שאברהם ויצחק נחשבים לממשיכי אנוש. מבעד לפסוק הקצר על ימי אנוש מבצבצת בוודאי מסורת נרחבת יותר שלא הגיעה אלינו וכל ניסיון לשחזור מלא שלה כרוך בהשערות מסופקות. בעל כורחנו נסתפק משום כך בשתי הערות.

ראשית, הפסוק הקובע את תחילת עבודת ה' לימי אנוש (ד, 26) בא כהערת סיום לשרשרת מסורות הכוללות סיפורים על ראשית המלאכה של האדם: הרועה הראשון הוא הבל, עובד האדמה הראשון – קין. בהמשך באה מסורת מקבילה הרואה את יָבָל כרועה הראשון: "אֲבִי יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה"; את יובל כמנגן הראשון: "אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב"; את תובל קין כחרש הראשון: אבי "לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל" (ד,20-22). מן הסתם יש להבין על רקע זה גם את הכתוב: "וַיֵּדַע קַיִן אֶת אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת חֲנוֹךְ וַיְהִי בֹּנֶה עִיר וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ" (ד, 17). דהיינו, הפסוק מבקש לומר שקין, או אולי בנו, הוא בונה העיר הראשונה. החיבור בין ראשית עבודת האלים וראשית העבודה והמלאכות האנושיות רווח בספרות העתיקה ומצוי ככל הנראה גם בספרות הכנענית.

שנית, כמה סימנים מובהקים מלמדים שבמסורת העתיקה אנוש מלכתחילה נרדף לאדם:

(א) השויוון הסמנטי בין שתי המלים והצירופים הנגזרים משני השמות: בן אדם, בר אנש וכו'. בלשון השירה המקראית אנוש ואדם באים לעיתים קרובות זה מול זה. על דרך: "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ" (תהלים ח, 5). ומן הסתם לפנינו תבנית שירית המשמרת מסורת עתיקה.

(ב) רשימת הדורות בפרק ד' מייחדת ללמך את הדור השביעי מאדם. מיקום טיפולוגי המבטא את חשיבותו היתרה של למך (1. אדם 2. קין 3. חנוך 4. עירד 5. מחויאל 6. מתושאל 7. למך). ברשימת הדורות המובאת בפרק ה' שמור מקום הבכורה לנח הממוקם במקום העשירי (1.אדם 2. שת 3. אנוש 4. קינן 5. מהללאל 6. ירד. 7. חנוך 8. מתושלח 9. למך. 10. נח ), אך נותר גם ברשימה של פרק ה' זכר למקומו השביעי של למך ברשימת הדורות, כי לפי הרשימה למך הוא דור שביעי מאנוש. ומשוויון המרחק נובע שוב השוויון אדם ואנוש.

(ג) קינן בנו של אנוש ברשימה של פרק ה הוא מקבילו של קין בנו של אדם ע"פ פרק ד.

נסכם: מרשימתנו יוצא שאין להתפלא כלל מדוע אין התורה תוהה כיצד הכיר אברהם את בוראו. אין אברהם ראשון ואינו מחדש. כימי אנוש ימי עבודת ה'. למהות האמונה הישראלית מאלף שראשית עבודת ה', כלומר לא רק הכרה עקרונית בה' אלא גם ביטוי פולחני להכרה זו, מופיעה במסורת המקראית בצורתה האידיאלית, כשהיא אינה קשורה לעם ישראל ולארץ ישראל, דהיינו בלי שני היסודות המצמצמים שתחמה ההיסטוריה לפעולת האמונה הישראלית. את אמונת הייחוד הזו, נחלת הדורות הראשונים, ממשיך לפי השקפת ספר בראשית אברהם, שאף הוא בדומה לדורו של אנוש קורא בשם ה'.

אבל תשובתנו מעוררת שאלה אחרת. אם מלכתחילה שלטה אמונת הייחוד בעולם, כיצד נוצרה האלילות? שאלה זו נברר בצאת השנה ברשימתנו האחרונה.

__________
ד"ר יונתן כהן לימד שנים רבות מקרא ולשון עברית בסמינרים של התנועה הקיבוצית-אורנים וסמינר הקיבוצים. מחבר הספרים: כפעם בפעם: מחקר ביצירות תומאס מאן, תשנ"ז; The Origins and Evolution of the Moses Nativity Story, 1993.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. :היה נחמד אם היית מזכיר את דברי הכוזרי

    צה. אָמַר הֶחָבֵר: הַרְפֵּה לִי מְעַט, עַד שֶׁאֲבָאֵר אֶצְלְךָ גְדֻלַּת הָעָם, וְדַי לִי" לְעֵד, שֶׁהַשֵּׁם בְּחָרָם לְעָם וּלְאֻמָּה מִבֵּין אֻמּות הָעולָם, וְחוּל הָעִנְיָן הָאֱלהִי עַל הֲמונָם עַד שֶׁהִגִּיעוּ כֻלָּם אֶל מַעֲלַת הַדִּבּוּר. וְעָבַר הָעִנְיָן אֶל נְשֵׁיהֶם וְהָיוּ מֵהֶן נְבִיאות, אַחַר שֶׁלּא הָיָה חָל הָעִנְיָן הָאֱלהִי כִּי אִם בִּיחִידִים מִבְּנֵי אָדָם אַחַר אָדָם הָרִאשׁון.
    כִּי אָדָם הָיָה שָׁלֵם מִבִּלְתִּי תְּנָאי, כִּי אֵין טְעָנָה בִּשְׁלֵמוּת מַעֲשֶׂה, מֵעושֶׂה חָכָם יָכול, מֵחמֶר בְּחָרו לַצּוּרָה אֲשֶׁר חָפֵץ בָּהּ, וְלא מָנַע מונֵעַ מִמֶּזֶג שִׁכְבַת זֶרַע הָאָב וְלא מִדַּם הָאֵם וְלא מֵהַמְּזונות וְהַהַנְהָגָה בִשְׁנֵי הַגִּדּוּל וְהַיַּנְקוּת וְהִתְחַלְּפוּת הָאַוִּיר וְהַמַּיִם וְהָאָרֶץ, כִּי יְצָרו כְמַגִּיעַ לְתַכְלִית יְמֵי הַבַּחֲרוּת הַשָּׁלֵם בִּיצִירותָיו וּבְמִדּותָיו. וְהוּא אֲשֶׁר קִבֵּל הַנֶּפֶשׁ עַל תֻּמָּהּ, וְהַשֵּׂכֶל עַל תַּכְלִית מַה שֶּׁבִּיכלֶת הָאֱנושִׁי, וְהַכּחַ הָאֱלהִי אַחַר הַשֵּׂכֶל, רְצונִי לומַר: הַמַּעֲלָה אֲשֶׁר בָּהּ יִדְבַּק בֵּאלהִים וּבְרוּחֲנִיִּים, וְיֵדַע הָאֲמִתּות מִבְּלִי לִמּוּד, אֲבָל בְּמַחֲשָׁבָה קַלָּה, וּכְבָר נִקְרָא אֶצְלֵנוּ בֶּן-אֱלהִים, וְכָל הַדּומִים לו מִזַּרְעו – בְּנֵי אֱלהִים (בראשית ו, ב).
    וְהולִיד בָּנִים רַבִּים וְלא הָיָה מֵהֶם רָאוּי לִהְיות בִּמְקום אָדָם אֶלָּא הֶבֶל, כִּי הוּא הָיָה דומֶה לו. וְכַאֲשֶׁר הֲרָגו קַיִן אָחִיו מִפְּנֵי קִנְאָתו בו עַל הַמַּעֲלָה הַזּאת, נָתַן לו תַחְתָּיו שֵׁת, וְהָיָה דומֶה לְאָדָם, וְהָיָה סְגֻלָּה וָלֵב וְזוּלָתו כִקְלִיפָּה. וּסְגֻלַּת שֵׁת אֱנושׁ. וְכֵן הִגִּיעַ הָעִנְיָן עַד נחַ: בִּיחִידִים הָיוּ לְבָבות, דּומִים לְאָדָם וְנִקְרָאִים בְּנֵי אֱלהִים, שְׁלֵמִים בִּבְרִיאָתָם וּבְמִדּותָם וּבַאֲרִיכוּת הַיָּמִים וּבְחָכְמות וּבִיכלֶת, וּבִימֵיהֶם אָנוּ מונִים מֵאָדָם וְעַד נחַ וְכֵן מִנּחַ וְעַד אַבְרָהָם. וְאֶפְשָׁר שֶׁהָיָה מֵהֶם מִי שֶׁלּא דָבַק בּו הָעִנְיָן הָאֱלהִי כְתֶרַח, אֲבָל אַבְרָהָם בְּנו הָיָה תַּלְמִיד לַאֲבִי אָבִיו עֵבֶר, וְעוד – שֶׁהִשִּׂיג נחַ בְּעַצְמו. וְהָיָה הָעִנְיָן הָאֱלהִי דָבֵק בָּהֶם מֵאֲבות אֲבותָם אֶל בְּנֵי בָנִים. "