היכונו למשבר נייר הטואלט

פיקוח על המחירים גורם תמיד לעליית מחירים ויוצר חוסרים בשוק. לא מאמינים? נסו להשיג היום נייר טואלט בוונצואלה.

השר לפיד מתכוון להכניס שורה ארוכה של מוצרים לפיקוח, ביניהם נייר הטואלט • הבעיה היא שפיקוח על המחירים גורם תמיד לעליית מחירים ויוצר חוסרים בשוק • לא מאמינים? נסו להשיג היום גליל נייר טואלט בוונצואלה 

.
לפקח ולהקציב. השר לפיד. צילום: פלאש90

שר האוצר לפיד רוצה להכניס שורה של מוצרים תחת משטר של פיקוח על המחירים. בין השאר, הוא שוקל להכניס את מחיר נייר הטואלט בפיקוח.

אם זה לא היה עצוב כל כך, זה היה מצחיק: בדיוק לפני שנה התבשרנו שיש מחסור בנייר טואלט בוונצואלה, שנובע מהטלת פיקוח על המחירים. אבל תקדימים כנראה לא מעניינים את שר האוצר שלנו.

על מנת להבין למה פיקוח על המחירים גורם תמיד לנזקים, יש להבין מהו ה"מחיר" של מוצר או שרות. מחיר תמיד משקף את תנאי השוק למוצר נתון, את ההיצע והביקוש לאותו מוצר, וכן את עלות הייצור והשיווק שלו. לכן מחיר אינו סיבה ליוקר המחיה אלא השתקפות של תנאי השוק. המחיר הוא רק השליח, המראה.

ניסיון "לפקח" על המחיר, כלומר למנוע תנודה חופשית של המחירים, כמוהו כניסיון לפקח על המציאות, או במילים אחרות: להרוג את השליח במקום לטפל בסיבות שגורמות ליוקר המחיה. קביעת מחיר תקרה למשל גורמת לכך שהכדאיות לייצר מוצר פוחתת, מה שמגביל את התחרות, יוצר מחסור מלאכותי ופוגע באיכות המוצרים. וגרוע מכך: באופן אבסורדי, הגבלת התחרות החופשית מאפשרת ליצרן הקיים להעלות מחירים, בהעדר תחרות שמרסנת את עליית המחירים.

זו לא רק תיאוריה: מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצא שמדד המחירים המפוקחים בישראל עלה בכ- 73% מאז 2005, לעומת רק 22% עבור המוצרים הלא מפוקחים, וזה כמובן לא מפתיע בכלל. זה התוצאה המתבקשת, שכתובה בכל ספרי הלימוד של התיאוריה הכלכלית הקלאסית. מה שלא מנע מהעיתונות הכלכלית בארץ להפוך את זה ל"שערוריה", כאילו אין שום משמעות לכל הניסיון העולמי המצבר של הפיקוח על המחירים. אבל את מי כבר מעניינת המציאות?

אז נכון, החוק המוצע בישראל פחות דרקוני מאשר המצב הקיים בוונצואלה ולכן הנזק הצפוי יהיה גם מופחת, אבל נזק יהיה, בוודאות.

היות ותפקיד המחירים מסתכם בהעברת מידע, שיבוש מערכת המחירים על ידי קביעת מחירים שרירותית דרך המערכת הפוליטית גורמת בהכרח לכאוס: גם בתקופה המודרנית, כלכלנים כמו לודוויג וון מיזס ניבאו בתחילת שנות ה- 1920 את התמוטטותה הבלתי נמנעת של ברית המועצות, בדיוק מהסיבה הזאת. כולנו יודעים שהוא צדק.

גם במדינות המערב, ובכלל זה בישראל, יש ניסיון רחב ומר עם פיקוח על המחירים. בארה"ב, למשל, הוטל פיקוח על מחירי הדלק בתחילת שנות השבעים, דבר שגרם למחסור ולתורות ארוכים בפני תחנות הדלק. ברגע שהפיקוח הוסר התורות נעלמו כלא היו. בישראל, היה פיקוח אדוק על מחירי מוצרי החלב והתוצאה הייתה שאיכות החלב בישראל הייתה ירודה, בשל חוסר כדאיות לייצר חלב באיכות טובה. בפועל, מה ששווק בארץ היה תרכיז של חלב מהול במים. בזמנה של ממשלת נתניהו הראשונה, הוסר הפיקוח, איכות החלב שופרה מיידית, וחברת כמו תנובה, יכלו לייצר בפעם הראשונה בישראל גבינה באיכות טובה.

ישנן אין ספור דוגמאות לנזקים שגורם פיקוח על המחירים וכלכלנים מבינים אותם היטב. את הפתרון ליוקר המחיה יש לתת דרך פתיחת המשק לתחרות חופשית ולייבוא חופשי ולא על ידי פתרונות קסם של פיקוח על המחירים, שאינם אלא מקסם שווא.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ממש ככה. פשוט וברור.
    הבעיה היא ששר האוצר "לא מבין בכלכלה" אבל מחליט החלטות מבלי לשמוע מומחים שכן מבינים.

    במיוחד אהבתי את הפסקה:
    מחיר תמיד משקף את תנאי השוק למוצר נתון, את ההיצע והביקוש לאותו מוצר, וכן את עלות הייצור והשיווק שלו. לכן מחיר אינו סיבה ליוקר המחיה אלא השתקפות של תנאי השוק. המחיר הוא רק השליח, המראה.

    ניסיון "לפקח" על המחיר, כלומר למנוע תנודה חופשית של המחירים, כמוהו כניסיון לפקח על המציאות, או במילים אחרות: להרוג את השליח במקום לטפל בסיבות שגורמות ליוקר המחיה

  2. מאיפה הסיפור על "תרכיז חלב מהול במים"? אשמח לקרוא עוד על זה.

  3. לא …
    מה שצריך לעשות זה להגדיל את הייצור המקומי …
    לפתוח את השוק לייבוא יהרוס את היצרנים המקומיים ויעשיר את הייבואנים והיצרנים מחו"ל, מה שיגרום לייצרנים ישראלים לנסות להוריד בעלות וככה גם יכול להיפגע איכות המוצר .. וגם לפיטורים כי הרי עובדים בחו"ל מייצרים את המוצרים האלה … מה צריך עובדים בארץ ?

    איך נגדיל את הייצור המקומי ?
    פשוט, הממשלה צריכה להתחיל להקים חברות של המדינה ולנהל אותם.
    זה ייצור ביקוש לעובדים מה שיעלה את השכר, זה יוריד את המחירים גם כי זה מוסיף תחרותיות. בנוסף זה פרויקט לאומי חשוב מאוד.

    עוד משהו שהמדינה יכולה לעשות זה ממש לאסוף כסף להשקעה מהאזרחים, יש הרבה מאוד אנשים מתוסכלים מהריבית הנמוכה על פקדונות או חסכונות או קרן פנסיה ומחפשים להשקיע את הכסף בפרויקטים כאלה, מה שמאוד יעזור למעמד הביניים גם כי הם אלה שירוויחו מזה. וגם אם נגיד ישקיעו בפרויקט דיור ירוויחו מזה כסף, יגדילו את ההיצע ויוזילו את המחיר.