איך אומרים "קיפוח" ברוסית? סירטו של ראובן ברודסקי בערוץ 10 'הישראלים החדשים' מציג את תופעת "דור וחצי" בארץ של עולי רוסיה.
איך אומרים "קיפוח" ברוסית? סירטו של ראובן ברודסקי בערוץ 10 'הישראלים החדשים' מציג את תופעת "דור וחצי" בארץ של עולי רוסיה • הטענות על קיפוח והתלונות הרבות נגד הממסד מוכיחות שהם הפנימו היטב מה צריך לעשות כדי להיות ישראלי
את השנה האזרחית החדשה בחר ערוץ 10 לפתוח עם הסרט 'הישראלים החדשים' (יום ה', 1.1 שעה 21.00), שביים רודיאון ראובן ברודסקי כשחיים יבין, הקריין הוותיק שפרש זה מכבר, מופיע כדמות מובילה.במרכזו של הסרט נמצאת תופעת "דור וחצי", אנשים שנולדו בברית המועצות לשעבר, אבל העבירו את רוב חייהם בישראל ועכשיו, נרדפים על ידי רוחו של בן-גוריון וטורים אומללים של גדעון לוי.
הם מרגישים שדחקו אותם לתבנית של סטיגמות וסטריאוטיפים, וזהותם קופחה והוסרה מהתפריט של השולחן עמוס הזהויות בישראל. רבים מהם שוללים את השיח הציוני או רוצים להגדירו מחדש, תוך שהם שואלים כל קלישאה אפשרית מהמאבק של המזרחים בניסיון להציג את עצמם בתור "הפנתרים השחורים", הגרסה הלבנה.
עם כל הכבוד ל-3,368 הלייקים שהתנועה שלהם קיבלה בפייסבוק (נכון לרגע זה), ההתמקדות בה היא מעבר לכל פרופורציה. האירוניה היא, שאין דבר המעיד יותר על השתלבות וההטמעות המוצלחת של אותו "דור וחצי" בארץ, כמו היכולת הכה ישראלית של נציגיו להתלונן על קיפוח.
הסרט מציג דמות נבובה ושטחית של עולי רוסיה, שמתחלקים כביכול לשתי קבוצות מעוררות סלידה: כאילו מטרתן העיקרית היא להוות אלטרנטיבות כמה שיותר אומללות לתופעת דור וחצי. הראשונה היא קבוצת המתייוונים המודרניים. אנשים דוגמת אולגה, הכתבת לענייני רוסים בהווה וקריינית חדשות בפוטנציה. דמות טראגית בהתכחשות, שמנסה לברוח מכל זיק של רוסיות בחייה כדרך היחידה להשתלב בחברה הישראלית. אין הרבה מה לומר על קבוצה זו שכן היא קיימת בקרב עולים מכל התרבויות, כמו גם גם בקרב קבוצות מהגרים בכל הארצות בעולם.
הקבוצה הפתטית לא פחות, היא "האופורטוניסטים", אנשי סיר הבשר שהגיעו לישראל מחוסר ברירה ויעזבו בשנייה שהדבר יתאפשר, או היו עוזבים אילו היו צעירים ויפים יותר. אנשים שמספרים שהם מתקשים להתחבר לתרבות הישראלית ומתגעגעים לאנשים היפים במוסקבה.
בושות על רחבת הריקודים המזרחית
כאן הסרט מפספס בגדול בשני הבטים. ראשית, לא ברורה לי הציפייה של חיים יבין, שמשחק את פרקליטו של השטן, ללויאליות מוחלטת מצד העולים הרוסים. בזמן שבו מחאות המילקי והיורדים לברלין פותחים את כל משדרי החדשות בישראל, מדוע דווקא הרוסים צריכים להפגין נאמנות עיוורת וטרומפלדוריות מתפרצת? שנית, הסרט נשאר בגבולות הפוליטיקלי קורקט של החברה הרוסית ונמנע מלדון בפיל הגדול שניצב באמצע החדר: סוגיית יהדותם של הדוברים.
למעלה מ-200 אלף מעולי רוסיה לא מוגדרים כיהודים על פי ההלכה, ורבים מהם קשורים ליהדות בקשר רופף, כאשר רק הסבתא או הסבא מאחד הצדדים הוא יהודי. אולי זו הסיבה שאותם עולים לא ממצמצים כאשר הם מכריזים כי ברוסיה, בניגוד לישראל, אין להם תקרת זכוכית, הם מעולם לא התכווצו למשמע הבדיחות האנטישמיות שמשודרות גם היום בטלוויזיה הרוסית הרשמית. לא קשה להבין כיצד אנשים כאלה עוזבים את הארץ רק בגלל הנטייה של חלק מהישראלים לצאת לרחוב או לעבודת יומם בפיג'מה, או אפילו לבוא רחמנא לצלן בג'ינס לחתונה.
בעולם הדיכוטומי והפשטני הזה, בו שמירה על התרבות הרוסית מוצגת כאנטי-תזה ואף כאיום לציונות ולישראליות, אין מקום לעולים רבים שאני מכירה, כולל אותי. לאלו שגדלו על פושקין וגלילה רון פדר; אלו שאהבת המוזיקה הרוסית לא מנעה מהם לעשות בושות על רחבות הריקודים לצלילי המוזיקה המזרחית בחתונות ומועדונים ברחבי הארץ, ובעיקר, אלו שאף פעם לא התגעגעו לשפה הרוסית, שכן מעולם לא נפרדו ממנה מלכתחילה. מה שלא מפריע להם לדבר עברית שוטפת, בלי מבטא זר.
אנחנו חיים בשלווה מוחלטת עם שני המאפיינים הייחודיים של הזהות שלנו, שרק מתעשרת כתוצאה מכך, ולא מרגישים צורך לצעוק אותה מהגגות, לכפות אותה על שאר החברה או להעלות אותה לסדר היום על-ידי סרטים ועמודי פייסבוק.
סרטו של ברודסקי מזיע ממאמץ, תוך שהוא חובט בגופתו המתה ממילא של רעיון כור ההיתוך, להחדיר לכם לראש שלחברה הישראלית המשוסעת ממילא בין ימין לשמאל, דתיים לחילוניים ובין מזרחים לאשכנזים, מצטרף שסע חדש. קבלו אותו: השסע בין הרוסים לישראלים. המחנה הרוסי, כפי שהוא מוצג בסרט, לא היה מבייש בקנאותו את החסידויות של מאה שערים. לפי חברה של אולגה, הישראלים לא יקבלו אותה, ואז היא "תתחנן שהרוסים ייקחו אותה חזרה". לאור העובדה שלחלק מעולי רוסיה אין קשר הדוק עם הדת, סביר מאוד שאף אחד לא יישב עליה שבעה.
עולי רוסיה המזהים עצמם כיהודים הם ,גם אם לא דתיים או בקיאים במצוות הדת, מביאים אתם עושר תרבותי, שכל ישר ואופטימיות שמהווה תקווה עבור הארץ הזאת. צריך לומר את זה, צריך להדגיש את העובדה שכולנו אחים, ושאף אחד מאיתנו לא מושלם. בהסתכלות הנכונה, גם עולי רוסיה ,גם החרדים והמזרחים והאשכנזים יכולים ליצור כאן עתיד טוב עבור העם היהודי וכל מי שיבחר לגור אתנו כאן ביחסי שכנות טובה
ראיתי חלק מהסרט וכרגיל בדוקומנטריה ישראלית הוא מציג תופעות שוליים חסרות חשיבות כאילו שהן מייצגות משהו רחב. דוקומנטריה רוסית הרבה יותר טובה (לא שראיתי אבל קשה להיות יותר גרוע)
חיים יבין זה איכס, אל פושקין שמעתי, מי זאת גלילה רון פדר?
חשוב מאוד לציין שדור 1.5 היא קבוצה שלא מייצגת כלל את המגזר. מדובר באנשים בעלי אג'נדה שמאלנית קיצונית שהם המיעוט שבמיעוט בקרב עולים מרוסיה.
אין מושלם ואין אחידות
הרוסים הם מיגזר גדול
חלקם קווקזים מזרחיים.חלקם אשכנזים.
הם רוסים.אוקראינים.ומכל ברית המועצות
לא כולם רוסים מרוסיה.
הם ראויים לחיות לפי תרבותם
הם בעלי תרבות שיש לכבדה
הם עובדים.משרתים.ובזכותם בפריפריה יש יותר אוכלוסיה.
הם חיים בזויות עם עצמם וישראלים אחרים.
חבל שלא באו יותר לארץ.
וצריך להתמודד עם כל המכלול בחוכמה
אני גם חי בשלוה יחסית עם שתי הזהויות שלי, אבל במשך רוב חיי כמתבגר זו הייתה בעיה גדולה עבורי, שגרמה לי למחוק חלקים מהזהות הרוסית שלי, חוסר שאני חי איתו עד היום. זה שאת חיה בהרמוניה מושלמת, זה כנראה יוצא מן הכלל, כי כל חויית הגירה דורשת סוג של מחיקה\דיאלוג\קונפליקט וזה הגיוני מאוד. המטרה של דור 1.5 היא להנכיח את הסוגיות האלה, וגם להציף את העובדה שקיימת גזענות חבויה וגלויה בחברה הישראלית כלפי דוברי רוסית, וגם להפך.
הרוסים הגיעו בקבוצה גדולה מאוד ולכן רבים מהם לא רוצים או חושבים שהם צריכים לצאת מהגטו הרוסי, לדעתם הם הרוב בארץ ורוסית היא השפה הראשונה בישראל, אולי למדו אותם ברוסיה שהם טובים יותר והם גם מאמינים בזה אפילו אם האמת רחוקה מכך. כמו בכל קבוצה יש בהם אנשים טובים מאוד וכאלה שבכלל לא. אם הם מגדירים את עצמם רוסים זה כנראה מה שהם, רוסים בישראל
גבב של שטויות וסטראוטיפים שטחיים.
גם אני מאלה.
מצד אחד שמרנו את השפה והתרבות בבית
מצד שני אני מאורס לתימניה שומרת מסורת מראש העין.
חוץ מחברת ילדות אחת! כל החברים/ חברות הרוסים שלי התחתנו
או מאורסים לצברים. אז כן יש הצלחה כמעט מוחצת לכור ההיתוך הישראלי 🙂
יש כמובן גם שולציים צריך מאוד אך קיצוניים.
וכן יש גם את אלה שהמגיב יוסף דבר עליהם.
כמו כל אוכלוסיה גדולה, העולים שעלו הגיעו משלל מדינות ותרבויות
יהיה שוני.
אגב, רק אחרי שקראתי את הדברים המצויינים שכתב ליזה, נזכרתי שגם אני חבר בקבוצה ההיא. כל העסק התחיל שם בצורה שונה לגמרי. לא לזה התכוון המשורר.
(מה שמזכיר לי שצריך לצאת מימנה… )
ולא אנחנו לא חוגגים את הסילבסטר
אנחנו חוגגים את השנה האזרחית החדשה או כמו שקוראים לזה ברוסית:
נובי גוד
לא חג דתי ןלא נעליים
הרוסים טוענים להיותם תרבותיים יותר
, אבל מתיחסים בחוסר תרבות וחוסר כבוד לכל השאר
מתלוננים על גזענות אבל הם ברובם לא פחות אם לא יותר גזעניים
לא מבינים את הדרישה לא לדבר רוסית בסביבה מעורבת וטוענים לפגיעה
חיים יבין, רק השם הזה כבר גרם לי להבין איזה סוג של זבל דוקומנטרי הסרט הזה יהיה. חיים יבין אוהב תעמולה וסנסציות זולות. בתחילת שנות ה 90 נסע לברית המועצות שהייתה נמצאת בייסורי גסיסה והשתמש בחופש תנועה שהעניקו לו הסובייטים כדי לייצר סרט פרופגנדה אנטי סובייטי זול. לאחר מכן ב 2005 יצר סרט דוקו עילאי ומתנשא על המתנחלים, שאותם הציג כמעט כתתי אדם מרושעים. נו אז היום הוא יוצר עוד סרט מתנשא ומלא באליטיזם של יקה פוץ זקן. אין חדש תחת השמש…אבל חיים לעולם לא יבין.