סטודנטים ללבני: למה את חוזרת כל הזמן לנתניהו

אין גבול? ציפי לבני נפגשה עם סטודנטים בירושלים, והאשימה את נתניהו אפילו בכישלונות שלה כשרת החוץ של אולמרט.

לבני בממשלת רק לא ביבי הראשונה. צילום: פלאש90

עוד ב-2009 ב"ניצחון" של לבני ו'קדימה' במירוץ התברר שהמומחיות הגדולה של לבני היא לגרום למספרים קטנים להיראות גדולים, כי הכל יחסי: ההצהרה הזכורה ב-2009 היתה: "מה לא ברור? 28 זה יותר מ27".

וכך, במקום לבחור לקיים את המפגש באחד מהפאבים הירושלמים הגדולים, אנשי הקמפיין של לבני בחרו לדחוס את תומכיה בבר 'השכנה' הקטן, שלא יכול להכיל יותר ממאה איש. כשהמלצרים החלו להפנות את האורחים הנוספים החוצה, נוצר הרושם שמאה ומשהו האנשים שהצטופפו בבר הם יציע ענק.

עמי, סטודנט לבלשנות באוניברסיטה העברית, לוגם בירה בשעמום וממתין להגעתה של לבני. "הפכנו להיות מפלגה ללא דרך, כמו הליכוד", הוא אמר לי בתסכול, "כל מה שאומרים לנו זה 'לא ביבי'… אני כבר מרגיש שאני לא רוצה להצביע בבחירות אבל מה אפשר לעשות".

"אני לא מבינה למה כל כך הרבה אנשים הגיעו להקשיב לה, אני מעדיפה לצפות בקיר מתקלף", אמרה סטודנטית בשם תמר שבכל זאת הגיעה. היא דווקא הביעה אכזבה מהרשימה החדשה של העבודה. בתוך האווירה המנומנמת הזאת, באיחור אקדמי של חצי שעה ובמעיל פרווה אופנתי, נכנסה ציפי לבני אל הבר הדחוס. הקהל מתעורר ומוחא כפיים, לבני מתיישבת על הבר הצידי ומתחילה לדבר. מאחוריה ציור אמנותי וסמלי: ספינה שוקעת אל תוך תהום. "לחיי המהפכה", ממלמל אחד מהאורחים וזכה להתעלמות גורפת.

.
מגניבים על הבר. לבני והרצוג עם מעט צעירים והרבה תקשורת. צילום: פלאש90

"החרדים סוחטים וסוחטים וסוחטים"

במשך רוב הערב הצליחה לבני לעשות את מה שהיא כנראה הכי טובה בו: לדבר על ביבי. תוך שתי דקות היא מספיקה לתאר את בנימין נתניהו בשלל כינויים: "מבודד", "לא סומך על אנשי מפלגתו", "פרנואידי". לאחר מכן לבני מתארת את בוגי יעלון כמי שסובל מתסמונת טורט; הוא לא מצליח להפסיק לקלל את האמריקנים. היא מאשימה את נפתלי בנט בכינוי הגנאי החמור: חרדי.

"הכניסו מפלגה שהיא כיפה סרוגה אבל היא יותר חרדית מחרדית", מזדעזעת לבני מהנעשה בבית היהודי. "בשוויון בנטל לא היה איכפת להם לקחת מהחרדים כל עוד ישיבות ההסדר יעשו שירות של 17 חודש ולא שירות כמו כולם".

בתוך ההקדמה הדורכת על כולם, לבני מסבירה ש'המחנה הציוני', כפי שמכנה עצמה מפלגת העבודה, לא הוקם רק משנאת נתניהו-בנט אלא גם כהתנגדות לאוכלוסיות אחרות. וכך פסקה לבני: "הרצוג ואני אמרנו שאנחנו צריכים להילחם על הציונות שלנו. מדינה יהודית זאת לא מדינה חרדית… לא צריך לשמוע מה הרבנים אומרים כי צריך חוקה, בית המשפט העליון הוא הפרשן ולא הרב התורן".

ולמה החרדים כל כך גרועים? לבני תיארה כיצד הגנה בגבורה על מדינת ישראל מפני החרדים לאחר פרישתו של אולמרט כשקיבלה את הזדמנות חייה להקים ממשלה: "ניהלתי משא ומתן עם החרדים והם התחילו לסחוט ולסחוט ולסחוט ולבקש עוד כסף… כשהסתבר לי שהם גם רוצים שאפסיק את המשא ומתן המדיני אמרתי עד כאן". המשא ומתן הכושל ההוא של שנת 2008 הוא מצעד הגאווה שלה.

כמעט הבאנו שלום עולמי ואז הגיע ביבי

שיחתה של לבני נמשכה שעה, אך אפשר לסכם אותו במשפט אחד: את כל הבעיות העומדות בפני מדינת ישראל יכלה לבני לפתור, אך נתניהו הרס ולא נתן לה. כך למשל בנוגע ל'צוק איתן': "אני יזמתי עם האמריקאים שעזה תפורז, שלא יעבירו להם נשק דרך מצרים, ושאבו-מאזן ישתלט על המעברים – אבל נתניהו גימגם".

מסתבר שאפילו את יונתן פולארד היא עמדה לשחרר. "אנחנו סיכמנו עם האמריקנים שאנחנו מקבלים את פולארד, משחררים אסירים, מאריכים את המשא ומתן ולוקחים על עצמנו הקפאה מסוימת בבניה ויוצאים לדרך". אבל לא תאמינו מה קרה באותו יום, "נתניהו בחדר יושב עם זמביש, אורי אריאל ואלקין… הוא התקשה לקבל את ההחלטה שלו".

כשאחת מהסטודנטיות שואלת את לבני, מדוע היא לא הצליחה להגיע להסדר כשרת החוץ בממשלת אולמרט, לבני מסבירה מה התרחש בפגישתה השנויה במחלוקת עם אבו-מאזן בלונדון לאחר פיצוץ המשא ומתן האחרון. "שאלתי את אבו מאזן 'למה לא אמרת כן?' הוא ענה 'אני לא מאמין לביבי". הסטודנטית מצידה התפרצה באכזבה לדבריה של לבני: "השאלה היתה על אולמרט ואנחנו חוזרים לנתניהו כל הזמן!".

Ehud Olmert and Mahmoud Abbas
העיקר חסר מן הספר, אבל עדיין אשם. צילום:פלאש90

ז'בוטינסקי למרקסיסטים

לבני הזכירה מספר פעמים במהלך השיחה עם הצעירים הירושלמים את עברה הבית"רי תוך כדי ניתוח פסיכולוגי של המתנחלים: "מאחר ואני גדלתי בבית כזה, הרעיון היה לבנות התנחלויות כדי למנוע איזשהו מצב של חלוקה בעתיד. זה הקונספט. הקבוצה הזאת של הליכוד ובנט בעצם מאמינה שגם אם יהיו בצד השני אוהבי אדם ושוחרי שלום הם לא רוצים הסדר כי הם לא מוכנים לוותר על מילימטר. את האמת הזאת לא מספרים לכם", מסבירה לבני לסטודנטים הבורים.

ואחרי השיעור בנושא ההתנחלויות, תיארה את זאב ז'בוטינסקי, וכיצד לאורו היא הפכה ממפריטה סדרתית לסוציאליסטית מסורה. "לז'בוטינסקי היתה תזה שלמה שהכותרת שלה הוא 'כל יחיד מלך', שהיא אומרת שלא המדינה מעל הכל, אלא שהמדינה צריכה לדאוג לאזרח והאזרח נמצא במרכז", היא אמרה. אחר כך נגעה קצת במשנתה הכלכלית שדווקא המדינה משחקת בה תפקיד מרכזי: "אין לי בעיה שיהיה שוק חופשי אם התוצאה שלו זה שהוא מוריד את המחירים לאזרח. אבל אם זה לא כך, צריך להתערב ולעשות פיקוח על מחירים", הסבירה.

היא מתגאה בחוק השכירות ההוגנת השנוי במחלוקת. בשלב זה התפרץ סטודנט כעוס לדבריה: "כמה עולה דירה לסטודנט בירושלים, את יודעת?", לבני הופתעה אך התעשתה והגיבה בציניות: "אתה שואל אם אני משכירה? אם אני יודעת כמה להשכיר? אני יודעת כי במקרה הבן שלי משכיר דירה בירושלים".

זאת היה הרגע הדרמטי האחרון בערב, לאחר מכן שקע המפגש לאווירה מנומנמת. רבים מהסטודנטים החלו לבהות במסכי הסמארטפונים ולהתעדכן באינטרנט על הרשימה הזוהרת של משה כחלון. בסיום השיחה אמר לי עמי הסטודנט לבלשנות: "היא ניסתה להעמיד פנים שזה הולך להיות דיון על המצע של המפלגה ולא הרצאה נגד ביבי. אבל זה החזיק בדיוק שתי דקות. אם הייתי רוצה לשמוע על ביבי הייתי הולך להרצאה של מישהו מהליכוד. אני אומר לך, איבדנו את הדרך".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. ה״איבדנו את הדרך״, זה נאמר לפני שהיא באה? אחרי שהיא הלכה? בבוקר עם הקפה?

  2. שנאת חרדים מביאה מנדטים והרבה, לפיד עשה מזה 19 מנדטים. למה שהיא תוותר על המאגר הזה ???

    ומעניין לעניין באותו עניין, כיצד ציפי חושבת שבוז'י ירכיב ממשלה ללא חרדים, ביבי או בנט [החרדי הקיצוני :-)]מהיכן הם ישיגו 61 מנדטים לפחות ?

    אגב בוז'י דווקא מנסה לקרב את החרדים בנאומיו.
    הם לא מתואמים ?

    1. לא משנה כמה ילכלכו על החרדים ברגע האמת יציעו להם תקציבים הם יכנסו גם לממשלת רעם תעל

  3. חבל שאף אחד לא שאל אותה על החלטה 1701 "המעולה" שהתמוססה
    או למה בעברית הם נקראים המחנה הציוני ובערבית משהו אחר.

    לפי התמונה למעלה גם בוז'י היה שם, אבל כנראה שעוד פעם הוא שמר על זכות השתיקה.

  4. הכי כיף זה להגיד דברים שקריים סתם כדי להכפיש, זה בובה.

    הייתי במגניבים על הבר והיו שם מלא צעירים וקצת מצלמות, אבל לשקר כדי לנצח בבחירות זה דבר בסדר ל"עיתונאים" כמוכם.

  5. ציפי עם העבריין אולמרט תגיד לי מי החבר שלך אגיד לך מי אתה
    והמבין יבין