גרמניה חוזרת לליל הבדולח

בית המשפט בגרמניה קבע כי הצתת בית-כנסת אינה אלא אקט של מחאה לגיטימית. גרמניה של היום רוצה לחזור לנורמליות, ולשוב להיות אנטישמיים כמו פעם.

בית המשפט בגרמניה קבע כי הצתת בית-כנסת אינה אלא אקט של מחאה לגיטימית • גרמניה של היום רוצה יותר מכל לחזור להיות נורמלית, ו"נורמלי" פירושו אנטישמיות כמו פעם

אם זה בגלל ישראל, מותר לשנוא יהודים. צילומסך

יש משהו במספרים עגולים שגורם לנו להתייחס אליהם כאילו המדובר בתמרורים על ציר הזמן. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ביובל. המקור אמנם תנכ"י, אך התפיסה שיובל שנים מחייב התייחסות רצינית היא כבר חלק מהתרבות האוניברסלית. השנה מציינים יובל לכינון היחסים הדיפלומטיים בין מדינת ישראל והרפובליקה הפדראלית הגרמנית: תאריך עגול שיש בו הזמנה לדיון נוסף בהיסטוריה הנכתבת מחדש של היחסים שבין גרמניה וישראל.

עמוד הבית של שגרירות הרפובליקה הפדראלית הגרמנית בתל-אביב עמוס בהתייחסויות ליחסים ההולכים ומעמיקים בין ישראל וגרמניה: ביקורים של שרים, מיזמי מחקר משותפים, ביקורים הדדיים. סופרים ישראליים חשובים ונחשבים השייכים לצד הנאור והמתקדם של המפה הפוליטית בישראל מקבלים כל פרס ספרותי אפשרי בגרמניה. מי שרוצה לראות כיצד מתחזקים תדמית של נורמליות מוזמן להתבשם מאתר מושקע שמקרין חיוביות, הבנה הדדית, שיתוף פעולה. לפחות על פי האתר אין כל ספק: 1965, השנה בה ישראל ומערב גרמניה החליפו שגרירים, הייתה תחילתה של ידידות מופלאה, ידידות שרק הולכת ומשתבחת ככל שהזמן חולף וצללי העבר הלא נעים נעלמים להם מאחור, יחד עם הזכרונות החיים של אחרוני הניצולים, אלה שההכרה בזכאותם לפיצויים על ידי ממשלת גרמניה נמצאת ביחס ישר לגילם המתקדם.

גינתר גראס נזכר פתאום

אך מעבר למתיקות הרשמית המורעפת על ידי נציגיה הרשמיים של הרפובליקה הפדראלית, החריקות ביחסים הלא-סימטריים מתרבות והולכות. אמנם ברלין היא עיר המילקי והדבש עבור ישראלים המבקשים לטעום אירופה במחירים שווים לכל נפש, אך הזעזועים הטקטוניים מורגשים היטב על-ידי כל מי שמודע לתהליכים המתרחשים בחברה ובתרבות הגרמנית. די לשמוע כיצד מדברים נציגים רשמיים של קרנות גרמניות הפועלים במיטב המסורת האימפריאליסטית הישנה בחבל הארץ שבין הנהר לים כדי להבין להיכן נושבת הרוח.

לפני כמה שנים נזכר גינתר גראס, הסופר הגרמני זוכה פרס נובל, כי כנער בן 17 התנדב לשרת בשלהי המלחמה בוואפן אס-אס. הווידוי היה יותר מאשר הודאה של איש זקן בקיום השלד השמור מזה שנים בארונו. הוא יכול להרשות זאת לעצמו. אבל גינתר גראס תפקד כקול המוסרי של גרמניה החדשה, המצפון של גרמניה האחרת הקמה מאפרו המעשן של הרייך השלישי. אך הגילוי המסעיר לא היה העובדה ששירת ביחידות העלית של האס-אס, אלא בשכחה המפתיעה שגרמה לסופר הדעתן להעלים מדעת הקהל פרט זה מסיפור חייו. כפי שמתברר, סיפור חייו נוסד על שקר ביוגראפי. אך סודו של גראס לא היה רק מבוכה אישית. הוא גם הטיל צל כבד על הטענה כי גרמניה החדשה הצליחה לטהר עצמה מעברה הבעייתי. צדק כריסטופר היצ'ינס, שטען כי אמת גדולה אינה יכולה להיבנות מהרבה שקרים קטנים.

Günter_Grass_POW_record
תעודת השבי של גינתר גראס. שירות באס.אס

 השופט ירג שטורם פורץ דרך

 אין ספק: גרמניה החדשה כבר סלחה לעצמה על ההיסטוריה שהביאה להקמתה. הזיכרון אינו מנוסח עוד בלשון "אנחנו" אלא בלשון "הם" – אנחנו הגרמנים, הם הנאצים. ו"אנחנו" גם הם קרבנות, כמו כולם. על-פי הטענה הרשמית שאומצה גם על-ידי בעלות הברית, אוסטריה הייתה המדינה הראשונה שנכבשה על ידי הנאצים. מי שאוזניו כרויות לטונים הדקים, שומע את הטענה כי למעשה גרמניה הייתה המדינה הראשונה שנכבשה על-ידי הנאצים ובהתאמה, סיום מלחמת העולם השנייה פירושה היה שחרור גרמניה מהנאצים. במובן זה גם הגרמנים בין המנצחים במלחמת העולם השנייה.

אך המקרה של גינתר גראס מלמד עד כמה שובו של הזיכרון המודחק פירושו גם חזרה לדפוסים הישנים של שנאת ישראל שנדחקו אל מתחת לפני השטח מפאת אי-הנעימות הכרוכה בדבר. המדובר בשנאת מדינת ישראל, לא שנאת עם ישראל, היא ה"אנטישמיות" הקלאסית. בשנות השלושים המוקדמות הבחין הסופר אביגדור המאירי, כי ה"גויים" באירופה עדיין לא החליטו אם יש לשנוא גם את הציונות, או שמא ניתן להסתפק בשנאת היהודים "שלהם" בלבד. כפי שמתברר, באירופה העכשווית התהפכו היוצרות: האנטישמיות היא שאסורה, אך שנאת הציונות היא חלק לגיטימי מהתקינות הפוליטית. הדברים נכונים גם לגרמניה החדשה. דברי הבלע ושירי המשטמה של גינתר גראס נגד ישראל בתפקידה כשטן מבטאים לא רק את דעתו האישית של סופר זקן ששכח לזכור. דעותיו אלה, אפילו אם לא השפה בה משתמש, הם נחלת רבים ונאורים בגרמניה (הניאו-נאצים אינם חלק מהמשוואה) המבקשת לשכוח את מה שמעולם לא זכרה באמת.

ההבחנה בין האנטישמיות האסורה על פי החוק ובין אנטי-ישראליות כביטוי לגיטימי של חרון מוסרי הכרחית להבנת מצבה הסכיזופרני של העלית התרבותית והאינטלקטואלית בגרמניה. כפי שמתברר, שנאת (מדינת) ישראל היא מנגנון אפשרי להופעתה מחדש של האנטישמיות הקלאסית כתופעה לגיטימית שניתן להבין אותה ואולי אפילו להצדיק אותה. כאן כולנו חייבים תודה לאחד ירג שטורם, שופט בעיר וופרטל, שדן לאחרונה בעניינם של שלושה אזרחים גרמניים ממוצא ערבי שניסו להצית את בית הכנסת המקומי. בפסק הדין קבע השופט, כי לא היה מדובר בפעולה אנטישמית אלא ביטוי של מחאה על רקע המלחמה בעזה. פסק דין מרתק זה אינו רק עניין מקומי בעיר פרובינציאלית במערב גרמניה. הוא מהווה פריצת דרך חשובה בתולדות גרמניה החדשה בדרכה לנורמאליות.

חזרה לנורמאליות: זו התביעה הגרמנית העכשווית. בין השאר פירוש הדבר גם היכולת לשוב ולהיות אנטישמים, כמו בתקופה לפני שהחייזרים הנאצים בהנהגת הרב-טוראי המשופם השתלטו על גרמניה. החידוש המתוחכם שמציע השופט בפרובינציה הגרמנית מפליא בפשטותו: מכיוון שאנטישמיות אסורה על פי החוק, כל הנדרש הוא לקבוע בפסק הדין שהאירוע אינו אנטישמי: אנטישמיות היא לגיטימית כל עוד לא נקרא לה בשם זה, ומכיוון והשופט הוא גם מי שמגדיר את מהות האירוע, הדרך פתוחה לגדולות ונצורות. ואם כל זה עטוף בביקורת על ישראל, הרי זה משובח, בבחינת "שתי ציפורים באבן אחת". בשלב זה נותרת רק תמיהה קטנה: כיצד לא חשבו על זה קודם. הרי גם מה שקרוי "ליל הבדולח" לא היה אלא מחאה ספונטאנית בתגובה על רצח המזכיר השלישי בשגרירות גרמניה בפריז על ידי הצעיר היהודי הרשל גרינשפן.

הגולש בדף הבית של שגרירות גרמניה בישראל ימצא התייחסות ליחסי האמון בין גרמניה וישראל ולעמדה הנחרצת של גרמניה וצרפת בעצרת האומות המאוחדות נגד האנטישמיות. גם נאומו של סופר ישראלי ששמו הולך לפניו הוא נושא ראוי למקום של כבוד. לשווא יטרח הגולש הסקרן למצוא התייחסות למהלך פורץ הדרך של שופט פרובינציאלי בשם ירג שטורם.

הכותב הוא פרופסור בחוג לגיאוגרפיה ולימודי הסביבה של אוני' חיפה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. א) ליד רבים מן הגשרים בוינה בירת אוסטריה ישנם לוחות זיכרון שמציינים ש"*** אנשים נהרגו בהפצצת הגשר במלחמה מיותרת". מלחמה מיותרת, שהאוסטרים מאד שמחו כשהיא החלה, אך כשהיא הסתיימה בתבוסתם הם טענו שהמלחמה נכפתה עליהם והיתה מיותרת. שמעתי פעם שטענו על האוסטרים שהם "חיילים גרועים אבל נאצים טובים". לא סתם ראשי המשטר הנאצי היו אוסטרים.
    —————–
    ב) ביקרתי במוזיאון היהודי בברלין לפני מספר שנים. במוזיאון היתה תערוכה מסוימת, שכל יהודי שראה אותה הבין שהיא מאד אנטישמית. הטעות שעשיתי היא שלא צילמתי את המוצגים בתערוכה כך שהייתי יכול להעלות את הצילומים לרשת ולהציג בפני כל העולם את האנטישמיות הגרמנית, זו שכיום מממנת את במוזיאון היהודי בברלין ומסייעת למדינת ישראל באופן פומבי כשבאותו הזמן פועלת נגדה מתחת לפני השטח. למי שלא כל כך זוכר או לא יודע, עד למלחמת המפרץ הראשונה הגרמנים מכרו לעיראק מתקנים וחומרים לייצור נשק כימי, וכל זה בזמן שסדאם חוסיין התרברב שהוא עומד לשרוף את מדינת ישראל. האם ממשלת גרמניה לא ידעה על כך כלום? הרי ממשלת גרמניה היתה חתומה על היתרי היצוא של המתקנים והחומרים.

  2. פעם אנטישמי, תמיד אנטישמי, מקווה שהמוסלמים יעשו להם שואה

  3. הרושם שהותיר בי המוזיאון היהודי בברלין הוא נסיון היהודי להתחנף לגרמנים: ראו כמה תרמנו לגרמניה. אנא קבלו אותנו. וגם, העלמה מוחלטת של תפקיד הגרמנים בשואה

  4. בינתיים באוסטריה-הופיע ברוטר

    איברהים, מהגר תורכי בעל מספרה בעיר ולס, העלה תמונה לפייסבוק עם תמונה של היטלר וכיתוב בתורכית – "יכולתי לחסל את כל היהודים, אבל השארתי כמה מהם כדי שהעולם יבין למה הרגתי אותם".

    התובע המחוזי של אוסטריה דחה את האפשרות להגיש נגדו כתב אישום, בטענה שהאיש הביע בכך ביקורת לגיטימית נגד ישראל ואין במעשיו שמץ של גזענות או אנטישמיות.

    http://www.jpost.com/Diaspora/Austrian-prosecutor-Call-to-kill-Jews-is-legal-criticism-of-Israel-390760

  5. מה הפלא? הגרמנים מחמשים ותומכים בלאומנים ניאו נאצים באוקראינה שטובחים באזרחי מזרח המדינה המתנגדים להם. אבל הקרמה פועלת בצורה טובה, ועוד 20 שנה מאירופה הזקנה והשבעה יישארו רק עצמות יבשות, ומדי האס אס שהיא השאירה בארון שלה.

  6. מי שחשב שניתן למחוק 2000 שנות אנטישמיות ושנאת יהודים ב70 שנה לא למד דבר

  7. גרמניה מעולם לא היתה נאורה – הנה דוגמא היסטורית מהתקופה הכי נאורה בהיסטוריה הגרמנית:

    אופנהיימר הוצג לראווה בכלוב צבוע אדום, והובטח שתינתן לו חנינה אם יתנצר. אך הוא סירב ועונה קשות. ב-4 בפברואר 1738 נתלה בגרדום. הקהילה היהודית ניסתה לשווא להצילו בתמורה לכופר. לפני שניתלה, הותר לו להיפגש עם ראש הקהילה היהודית, מרדכי שלוס, אבל נמנע ממנו להיפגש עם רב. כ-12,000 צופים נכחו בשעה שהומת בכיכר ההוצאה להורג של שטוטגרט, הידועה בכינוי "אוכף פראג" (Pragsättel), רמה מחוץ לשערי העיר. גופתו של אופנהיימר נותרה במשך שש שנים בכלוב הברזל, כדי "להזהיר מפני איום יהודי על המערב הנוצרי". רק בשנת 1744 התיר הדוכס קרל אויגן מווירטמברג לטמון ללא טקס את שרידיו.

  8. גרמניה אינה מקשה אחת
    חלק מהגרמנים – כולל חלק ניכר מהאליטה הפוליטית הגרמנית – מנסים להיאבק באנטישמיות
    ניתן להקשיב לנאומי מרקל בנידון
    חלקם כמובן אנטישמיים מלידה – ומנסים למצוא לעמדה הבסיסית שלהם תירוצים שיצלצלו קבילים תרבותית
    כמו מחאה נגד הקולוניאליזים הישראלי האכזרי]

    הצרה היא שהם כורכים מלחמה האנטישמיות במלחמה באיסלמופוביה. מה לעשות שכיום המוסלמים הם מגדולי
    האנטישמים? יש כאן סתירה פנימית שהם לא מסוגלים להתמודד אתה