סערת הרב ריסקין: אולי אפשר בלי רבנות ראשית

במקום לשתף פעולה עם המשחק של הרבנות הראשית צריך הרב ריסקין להודיע שהוא יוצא לדרך חדשה ולהוכיח לכולם שאפשר גם אחרת.

בצעד יוצא דופן ניסתה מועצת הרבנות הראשית להעביר את רבה של אפרת שלמה ריסקין מתפקידו, ועוררה עליה ביקורות חריפות • בימים הקרובים יתקיים שימוע ובו יקבע האם להאריך את כהונתו לעוד חמש שנים • במידה ויאריכו, המשמעות היא פספוס של הזדמנות נדירה

לא נתגעגע; בניין הרבנות הראשית לישראל (למצולם אין קשר לכתבה). צילום: פלאש90
לא נתגעגע; בניין הרבנות הראשית לישראל (למצולם אין קשר לכתבה). צילום: פלאש90

בחודש שעבר דווח בכלי התקשורת על כך שמועצת הרבנות הראשית ניסתה לסיים את תפקידו של הרב שלמה ריסקין כרב היישוב אפרת בשל העובדה שמלאו לו 75. בסופו של דבר, לאחר לחצים חריפים, הוחלט להזמינו לשימוע — שיתקיים ב-29 ליוני — במטרה להתדיין והחליט אם להאריך את כהונתו למשך חמש שנים. בני בריתו של הרב ריסקין טוענים שהמועצה מנצלת לרעה נהלים שבדרך כלל מתעלמים מהם כדי לסלק מתנגד אידיאולוגי ומבקר ותיק שמייצג זרם ליברלי ביהדות האורתודוקסית. הרבנות, מצידה, טוענת שהיא מתנהגת בהתאם לחוק ואין שום חריגה בהתייחסותה לרב ריסקין.

במבט ראשון, אין סיבה שהישראלי הממוצע ישים לב לסיפור הזה. יצא והוא שמע עליו, אפילו אם הוא נוטה להסכים עם צד מן הצדדים, ברירת המחדל הוא להתעלם מקטטות רבניות, ובמיוחד כשמדובר בשאלה האם הרב הזה יפרוש עכשיו או בעוד חמש שנים.

זאת ועוד, קשה להבין מדוע הרב ריסקין ובני בריתו, ובמיוחד ארגון רבני צהר, רוצים להישאר חלק ממערכת שמתרחקת מהם ושמתעלמת מדעותיהם ההלכתיות. עוד יותר מביעה העובדה שהרבנים הללו באמת מאמינים במוסד הרבנות הראשית לישראל, ואפילו הוציאו הון רב על קמפייני סרק לתפקיד של הרב הראשי לישראל, וזאת על בסיס אשליה כפולה: 1. שהרבנות הראשית לישראל היא מוסד קדוש שישחק תפקיד מפתח בהתגלגלות של הדרמה המשיחית שנקראת מדינת ישראל; 2. ושהבעיות הנוכחיות עם המוסד הן בעצם בעיות של איוש תפקידים. קרי, לפי רבני צהר, הבעיה היא שרוב בעלי תפקיד ברבנות הם חרדים, לא שיש כשל מערכתי. "לו היינו ממנים רבנים טובים…" הם מתלוננים.

לכן, הרב יובל שרלו, ממייסדי ומנהיגי הארגון, הסיר לראשונה את תמיכתו רבת השנים ברבנות הראשית וצייץ, "אם אכן הרבנות הראשית תנצל את כוחה שלא כהלכה [כעת ביחס לרב ריסקין, ובעוד עניינים ציבוריים] אצטרף לאלה הפועלים לביטולה בניגוד לעשייתי עד היום". היו שתהו: הבה נניח שהרבנות הראשית תמצא דרך להאריך את כהונתו של הרב ריסקין. האם אז תחליט שראוי לתמוך בה? שכבר אפשר להציל את הממסד הזה? מכל האפיזודות העלובות בתולדות הרבנות הראשית לישראל, דווקא האירוע הזה הוא שמוביל אותך למסקנה שהיא בלתי ניתנת לתיקון?

כך, למרות פרשת הרב ריסקין ב-2015, למרות הקמפיינים הנכשלים לכס הרבנות ב-2013 וב-2003, למרות הסכסוך על הזכות לרשום נישואין ב-2011, ולמרות הפולמוס על היתר מכירה בשנת 2007, רבני הציונות הדתית בעלי האג'נדה הליברלית-אורתודוקסית, ובראשם ארגון רבני צהר, נשארים עם חלום באספמיה על מה שהרבנות הראשית יכולה להיות. או במילים אחרות: הם הפראיירים שתומכים בממסד שמעניש אותם.

אם כבר, אז ללכת עד הסוף; הרב ריסקין מקבל תלמידי יהדות מאוגנדה. צילום: גרשון אלינסון, פלאש90
אם כבר, אז ללכת עד הסוף; הרב ריסקין מקבל תלמידי יהדות מאוגנדה. צילום: גרשון אלינסון, פלאש90

אפרת כמיקרוקוסמוס נטול רבנות ראשית

אבל הרב ריסקין יכול לעשות כאן מעשה מיוחד במינו, שפורץ את תקרת הזכוכית ושישנה את הדינמיקה של יחסי דת ומדינה לטובה. דהיינו, הוא יכול להכריז על פרישתה של אפרת מסמכות השיפוט של הרבנות הראשית לישראל.

רוב אזרחי ישראל, ואפילו אלו שקוראים לביטולה של הרבנות הראשית, מתקשים לתאר כיצד בדיוק יראו החיים הדתיים במדינת ישראל בלעדיה. ריכוז שירותי דת היה חלק אינטגרלי מהממלכתיות של דוד בן-גוריון. ליתר דיוק, הוא ניסה להחליף את הקהילתיות והעדתיות, שאפיינו את החיים היהודיים בגולה, בתודעה של שייכות למדינה. המדינה עצמה היא הקהילה היהודית, אליבא דבן-גוריון.

למרות שהממלכתיות של בן-גוריון בתהליך של התפוררות, ישראלים עוד לא למדו איך לבנות קהילות דתיות. הם תלויים במדינה שתספק להם קרקע ומימון לבתי כנסיות, לבנות עירובין ומקוואות, לתקצב ולאייש חברה קדישא, ולהכתיב מה כשר ומה לא. ביטול הרבנות הראשית ייצור ואקום ואי-יציבות, לפחות לפרק זמן מסויים. קשה לנחש מהן ההשלכות ארוכות הטווח של צעד כזה.

דווקא כאן היישוב אפרת יכול למלא תפקיד חשוב. הוא משלב אמידות, הומוגניות דתית ואחוז גדול של עולים ממדינות בהם הבניין של מוסדות דתיים הוא יוזמה קהילתית ולא ממלכתית. זוהי הסערה המושלמת להדגים איך ישוב קטן יכולה לארגן את האוכלוסייה שלו לטיפול בצרכי הדת ולטפח מנהיגים דתיים, מתנדבים וספקי שירותים דתיים. אפילו לא יצטרכו להתחיל מאפס. אין צורך להרוס מקוואות ובתי כנסת שכבר נבנו מכספי המדינה. יצטרכו רק לומר לרבנות הראשית לישראל: "תודה. מכאן ואילך נטפל בעצמנו".

כמובן שהרבנות הראשית ומשרד לשירותי דת ממונים היטב מכספי המסים, אבל הם שואבים את הסמכות שלהם מהאזרחים. ברגע שלא אכפת לאזרחים אם הרבנות הראשית חושבת שהם יהודים או נשואים, או שתוצרת זו או אחר היא כשרה, הרי שהיא הופכת לחסרת אונים.

מכמה סיבות היסטוריות, ישראלים רגילים לשלוח את חייהם והחלטותיהם הדתיים למיקור חוץ, דהיינו, לרבנות הראשית. קשה לאוכלוסייה גדולה להתגבר על תלות כזאת. היישוב אפרת מיוחד בכך שהוא יכול להדגים כיצד ישוב, ולא מועצה ריכוזית, יכול לקבל החלטות על העסקת ופיטורי ממלאי תפקידים דתיים, איך מנהיג/ה דתית יכול/ה לפעול באופן עצמאי ולא כנציג מקומי של גוף ממלכתי ואיך אפשר לבנות מוסדות דתיים מלמטה למעלה ולא מלמעלה למטה.

ולכן, אני פונה ישירות לרב ריסקין: האם תתן לרבנות הראשית את ההזדמנות להציל את עצמה על-ידי הארכת כהונתך, כפי שקרוב לוודאי שיקרה? האם תחזור לאפרת אחרי ניצחון פירוס כששאר המדינה נותרת כפופה לסיוט ביורוקרטי, פרטיזני, ונפוטיסטי ששמו הרבנות הראשית לישראל? או שמא תראה לנו שיש דרך אחרת, שנוכל לקחת אחריות לחיינו הדתיים וליצור קהילות משלנו, בתנאים שלנו?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. וומי ידאג לחילונים שבכל זאת שומרים כשרות ? אולי היישוב אפרת יסתדר, אבל יש המון חילונים כמוני שחשוב להם לקבל שירותי דת שאפשר לסמוך עליהם. מכיוון שאיננו בקיאים בסוגי הכשרויות וההלכות השונות, אנחנו פשוט סומכים על הרבנות שאתם כל כך שונאים. א ין לי ולאחרים את הידכ לקבוע מה כשר ו ״לפי ההלכה״ כמוכם, ואני פשוט רגוע כשאני רואה מוצר שיש עליו כשרות של הרבנות או כשהרב ששולחים לחתן אותי הוא של הדבנות. ביטול הרבנות יגרום להמון ארגונים לתת כשרויות ושרותי דת מבלי שהאדם הממוצע ידע אם הם באמת טובים וכשרים. לא כדאי להיות אנוכיים ולומר ״ אנחנו נספק לעצמנו שרותי דת״ ,אלא לחשוב על רוב העם שבסך הכל רוצה שרותי דת וכשרות שניתן לסמוך עליהם

    1. יש כמה עניינים כאן: קודם כל, אני לא "שונא" את הרבנות. אני פשוט חושב שהיא ניתנת לשחיתות, נפוטיזם, פרטיזניות, וכו', ושאין דרך לתקן את המעוות

      במודל שהצגתי, יהיו רבנויות מקומיות. אולי רבנויות מקומיות יתחברו לארגן שירותי כשרות. העיקר הוא שזה יבא מלמטה למעלה. אגב, כבר כיום אפשר להפריט את מערך הכשרות. יש מספיק בד"צים וכשרויות פרטיות שימלאו את החלל מאד מהר. אפשר למנות רגולטור שתפקידו לוודא שכל מי שמספק השגחה באמת מחוייב לסטנדרטים שהוא מפרסם. רבנות הראשית בסגנון של מכון התקנים, ותו לא

      וכמובן, כשאני אומר ש"אנחנו" נספק שירותי דת "לעצמנו",זה לא רק לעצמנו. כמובן שתהיה מוזמן להתפלל בכל בית כנסת, לטבול בכל מקוה, להוציא חפצים בשבת בכל עירוב, ולהקבר על ידי כל חברא קדישא

    2. קשה להבין מדוע חילוני יכתוב תגובה כזו. אם כשרות חשובה לך, למה לא תטרח לברר מהי ומי מפקח עליה כרצונך? אם נישואין יהודיים חשובים לך, לא תשקיע שעה ללימוד העניין?

      התגובה המוזרה והלא אמינה הזו היא תירוץ שחוק של הממסד הרקוב.

    3. אדון בועז היקר- קצת נימוס, מי שם אותך לקבוע שהתגובה שלי לא אמינה ? אני לא חוקר יותר מידי בענייני כשרות, כי כמו שאמרתי, אני סומך על מה שכתוב על המוצר ואני יודע שאם גוף כשרות כלשהו ישקר אז בטח הרבנות כבר תדאג להודיע על כך. אני אכן חילוני ולא״ שתול״ כמו שאתה חושב, ואם אתה לא מאמין אז אתה מוזמן לחפש בפייסבוק את הדף שלי ״דרור פורצלן״ ולראות בעצמך. אגב אני לא בור לגמרי בעניני כשרות , אבל בטח שאין לי איך לקבוע מה כשר ומה לא . וגם אם היתי חוקר יותר לעומק, עדיין רוב הציבור החילוני כמוני לא יתעמק בכך במיוחד.

  2. מניין לך שכל, או אפילו רוב תושבי אפרת עומדים מאחורי הרב ריסקין??? אפילו אני לא לגמרי בטוחה.

  3. הרעיון בבסיסו מעניין, אבל מה יקרה כאשר לדוג' קהילה רפורמית אי שם בישוב אחר תרצה להתפלג ולהחליט שהיא מקימה לעצמה ישוב בעל אוטוריטה רפורמית?
    ומה כאשר מקום מסויים יחליט שה"סמכות הרבנית" שאחראית עליו מחליטה לתת הכשר למקום שהוא טרף?
    הרעיון כצעד מחאה הוא בהחלט נחוץ ומצויין אך לא בטוח שתוצאותיו לטווח הרחוק תהיינה חיוביות וצריך לשקול אותן בכובד ראש.

    1. אם יש יישוב רפורמי, למה שלא יהיה לו רב/ה רפורמי/ת? ואם הרב/ה נותנ/ת השגחה לשרימפס, תאכל שם? מדובר בלקיחת אחריות

    2. ומה קבוצות כאלה עושות היום? בדיוק מה שאתה מפחד ממנו – מה שהן רוצות, ומכספן הפרטי. ההבדל הוא – שאם תבוטל הרבנות, אתה לא תצטרך לשלם להם כדי להיכשל במשימה הזו. יהיה לך יותר בשביל לפעול בדרך שתמצא לנכון.

  4. יאללה מה שמך שר ושופט על הרבנות הראשית? תעזוב אותנו מהביקורת שלך ותן לנו להחליט על איזה שירותי דת נבחר!

    1. ומי שם את הרבנות שר ושופט עלינו?! אנחנו רוצים מנהיגים דתיים אמיתיים, ולא את המקורבים העלובים האלו. תן לנו לבחור!