ההטרדות המיניות בקמפוסים האמריקניים כבר הפכו למכת מדינה. מחקר מקיף ומרתק גילה פתרון פשוט בתכלית לתופעה, עם לקח רלוונטי לכולם.
המאבק על דרך הטיפול בתקיפות מיניות בקמפוסים של מכללות בארצות-הברית הפך למלחמת חפירות בין שמרנים לפרוגרסיבים, בין ימין לשמאל. השמרנים חוששים להקלה בדיני הראיות, שתקפח את זכויותיו של הנאשם להליך משפטי נאות; הפרוגרסיבים חוששים לעינוי קרבן התקיפה המינית בהליך משפטי מייסר. במונחים משפטיים, השמרנים גורסים כי הממצאים צריכים להיות "ברורים ומשכנעים" שעה שהפרוגרסיבים מעדיפים להוריד את רף הראיות הנדרש להרשעה. עימות זה משקף תפישות שונות מאוד ביחס לבעיית האונס: השמרנים מוטרדים מכך שנשים פגועות וזועמות יטיחו האשמות בגברים מתוך חרטה על מגע מיני מזדמן בעת שכרות. הפרוגרסיבים סבורים כי ברוב המכריע של המקרים הללו, מין הוא אונס.
המאבק הזה תופס את מרכז הזירה, ורק תשומת לב מועטה מוקדשת לשאלה הפשוטה והבסיסית יותר: כיצד יכולות האוניברסיטאות להפחית את מספר התקיפות המיניות, לכאורה או למעשה, ומתוך כך את ההליכים המשפטיים הכאובים הכרוכים בכך. גם כאשר עולים על הפרק שינויים במדיניות, לעתים נדירות הם חובקים רגולציה חברתית, ובמיוחד ניסיון לבקרת צריכת האלכוהול וההתנהגות במעונות הסטודנטים. אוניברסיטת קליפורניה, לדוגמא, הקימה כוח משימה להתמודדות עם תקיפות מיניות לפי דיווח בלוס-אנג'לס טיימס, וכוח המשימה "המליץ להפריד את נושא התקיפה המינית מהחינוך למודעות לנזקי האלכוהול". ובאשר למגורים מעורבים, בעל הטור מתיו איגלסיאס ביטא את התפישה הרווחת בביקורת שמתח על מעונות חד-מיניים, כשציין כי תלמיד מכללה הוא "אדם בוגר, שיש לו כל הכישורים ליהנות ממין — פעילות פנאי מהנה, נגישה ובת-קיימא מבחינה אקולוגית".
כל ניסיון שהצליח להפחית את מספר מקרי התקיפה המינית בקמפוסים מחייב בחינה מחדש של התפישות האלו. ובכן, השלמנו מחקר ביותר מ-1,300 מכללות ואוניברסיטאות, ממנו עולה כי מספר ההאשמות בתקיפה מינית קטן בהרבה במוסדות בהם יש איסור על צריכת אלכוהול ועל התארחות לילית במגורי הסטודנטים של בני או בנות המין השני. מן הממצאים שלנו עולה כי הסטודנטים אינם קרבן של "תרבות אונס" אלא קרבן של מדיניות מוסדית שגויה, המגבירה את הסיכון לתקיפה מינית.
מחקר הקמפוסים
ראשית, כדאי לתאר בקצרה את שיטת החקר שלנו. אספנו נתונים על כל מכללה שהופיעה ב-U.S. News and World Report: 2015 rankings בה יש מעונות לתלמידי המכללה. חישבנו עבור כל מכללה את מספר מקרי התקיפה המינית שדווחו לכל 1,000 סטודנטיות המתגוררות במעונות. התמקדנו רק בתקיפות בשטח הקמפוס, משום שמטרתנו הייתה למדוד את יעילות התקנות למניעת תקיפות בקמפוס. בבחינת ההשפעה של מדיניות בתחום האלכוהול אספנו נתונים מ-U.S. News and World Report כמו גם ממדריכי מכללות ומאתריהן. סימנו קמפוסים כ"ללא-אלכוהול" אם הם אוסרים אחזקה, צריכה או מכירה של אלכוהול בקמפוס. ואחרון, באמצעות נתונים ממדריכי סטודנטים ומאתרים של חיי המעונות חילקנו את מדיניות הביקור במעונות לשני סוגים: אלו האוסרים לינת אורח בן המין השני, ואלו המתירים זאת, לפחות בחלק מהימים ובכמה מהמעונות.
ואלו הנתונים שעלו מן המחקר: בשנים האחרונות היו שיעורי התקיפות המיניות גבוהים פי 3.1 עד 4.4 במכללות ובאוניברסיטאות המתירניות ביותר, בהשוואה לעמיתותיהן המתירניות פחות (ראו טבלה 1). והפער משמעותי.
טבלה 1: שיעורי תקיפה (ל-1,000 נשים) לפי מאפייני הקמפוס, 2011-2013 | ||||
2011 | 2012 | 2013 | הבדל | |
איסור התארחות וללא-אלכוהול | 0.85 | 1.15 | 1.02 | +20% |
איסור התארחות בלבד | 1.50 | 1.83 | 2.21 | +47% |
ללא-אלכוהול בלבד | 2.08 | 2.60 | 2.74 | +32% |
ללא הגבלות | 3.07 | 3.53 | 4.51 | +47% |
טבלה 2: שיעורי תקיפה (ל-1,000 נשים) במכללות דתיות וחילוניות, 2011-2013 | ||||
2011 | 2012 | 2013 | הבדל | |
מכללות דתיות | 1.52 | 1.82 | 2.07 | +35% |
מכללות חילוניות | 2.50 | 3.07 | 3.55 | +42% |
נבחן לעניין זה שני קמפוסים — האחד מתירני ואילו השני מגביל — שבשניהם יש 3,000 סטודנטיות המתגוררות במעונות. בקמפוס המתירני יתקבלו, לפי ממצאינו, עוד 65-100 דיווחים על תקיפה מינית (לאורך תקופה של 10 שנים) בהשוואה לקמפוס מתירני פחות.
ניתן להסתייג מן הממצאים ולטעון כי ההבדלים האלו משקפים תת-דיווח על תקיפות מיניות במכללות שמרניות ודתיות. נכון יהיה לומר שתת-דיווח הוא בעיה בקמפוסים באופן כללי, אך אין נתונים עקביים המצביעים על-כך שהדיווחים על תקיפה מינית גאו בכל סוגי המכללות, כולל אלו שבהן יש הגבלות או במכללות דתיות (ראו טבלאות 1 ו-2). עצם הגידול בדיווח בכל המקומות מצביע על-כך שכל סוגי המכללות וכל סוגי הסטודנטים בהן מגיבים להתגברות המודעות לבעיית התקיפות המיניות בארצות-הברית בכללה.
מחקרים אחרים תומכים במסקנה זו. מחקר משנת 2009 של המרכז ליושרה ציבורית (Center for Public Integrity) הצביע על מכללות מתירניות רבות עם בעיה חמורה של תת-דיווח, בהן אוניברסיטת קולורדו, אוניברסיטת מזרח מישיגן, פלורידה סטייט, אוניברסיטת מערב וירג'יניה ואוניברסיטת ייל. כמו כן, מחקר משנת 2002 של משרד המשפטים האמריקני עמד על דיוקנם של שמונה קמפוסים, בהם שניים עם מדיניות מגבילה: אוניברסיטת המדינה של מערב וירג'יניה (ללא-אלכוהול) ואוניברסיטת המדינה של אוקלהומה (איסור התארחות). משרד המשפטים שיבח את שתי המכללות האלו על מדיניות הדיווח והטיפול במקרים של תקיפה מינית, אך ביקר בחומרה כמה מהמכללות המתירניות. המחקר מצא, לדוגמא, כי פרוטוקול הדיווח באוניברסיטת UCLA, שבה אין הגבלות, "צריך להיות קפדני יותר במונחים של דיווח על כל… המקרים של אונס ותקיפה מינית".
טבלה 3: שיעורי תקיפה (ל-1,000 נשים) במכללות דתיות וחילוניות לפי סוג התקנות, 2011-2013 | |||
מכללות חילוניות | |||
2011 | 2012 | 2013 | |
איסור התארחות וללא-אלכוהול | 1.33 | 1.64 | 1.76 |
איסור התארחות בלבד | 1.02 | 1.52 | 2.23 |
ללא-אלכוהול בלבד | 2.34 | 2.94 | 2.86 |
ללא איסורים | 2.99 | 3.50 | 4.51 |
מכללות דתיות | |||
איסור התארחות וללא-אלכוהול | 0.68 | 0.99 | 0.76 |
איסור התארחות בלבד | 1.67 | 1.94 | 2.21 |
ללא-אלכוהול בלבד | 0.85 | 0.98 | 2.16 |
ללא איסורים | 3.34 | 3.64 | 4.50 |
עם זאת, משרד המשפטים האמריקני טען גם כי מדיניות ללא-אלכוהול עלולה להפחית את שיעור הדיווח על תקיפות מיניות. "אם קורבנות יידעו כי הם מפרים מדיניות האוסרת על שימוש בסמים או באלכוהול", כך לפי משרד המשפטים, "הדבר עלול לגרום להם לחשוש לדווח על תקיפה מינית". מחקר אחר שערך משרד המשפטים האמריקני סתר הערכה זו. בשנת 2007 מצא מחקר של משרד המשפטים האמריקני כי קרבנות שיכולת התנגדותם שותקה או פחתה בשל שימוש בסמים או אלכוהול נטו הרבה פחות לדווח על תקיפות, לעתים קרובות משום שלא חשבו שהם זוכרים את האירוע לפרטיו ויכולים לדווח עליו באופן אמין, או משום שלא היו בטוחים כי אכן בוצע פשע. הגיוני לטעון, מכאן, כי בעיית אי-הדיווח על תקיפות אמורה להיות חמורה במיוחד בקמפוסים שאינם מגבילים ביעילות את צריכת האלכוהול.
ניתן לתהות אם אכן השפעת התקנות החברתיות קשורה במידת הדתיות. אם זה אכן המצב, משמעות הדברים היא כי מידת הדתיות מביאה מכללות ליישם תקנות, ובמקביל מפחיתה את היקף האלימות המינית בהן. נכון יהיה לומר כי מכללות ואוניברסיטאות דתיות בוחרות לעתים קרובות יותר להגביל את צריכת האלכוהול ואת ההתארחות של בני המין השני במעונות. נכון יהיה גם לומר כי שיעורי התקיפות המיניות נמוכים יותר, באופן כללי, במכללות דתיות. אך עצם הדתיות של המכללה אינה מחסום מהותי לאלימות. כפי שניתן לראות בטבלה 3, מכללות מתירניות, דתיות וחילוניות, סובלות מרמות גבוהות יחסית של תקיפות מיניות. וכאשר אומדים בניתוח רגרסיה את השפעת הדתיות של המכללה, עם משתנים לאלכוהול ולאיסור התארחות, יוצא כי לדתיות המוסד יש השפעה קטנה מאוד, שאינה משמעותית מבחינה סטטיסטית, על שיעור התקיפות.
מן הממצאים עולה גם כי מוסדות חילוניים יכולים להפחית את מספר התקיפות המיניות בלי להפוך לדתיים. למעשה, רבים מהם עושים זאת. לפי הנתונים שלנו 171 מכללות חילוניות אוסרות צריכת אלכוהול, 43 אוסרות התארחות של בני המין השני, ו-90 אוסרות את שניהם. המכללות החילוניות המגבילות ביותר סובלות משיעורי תקיפות מיניות נמוך פי 1.7 עד 2.8 מהמכללות החילוניות המתירניות ביותר. מכללות חילוניות מגבילות שוכנות בדרך כלל במדינות שמרניות, במיוחד במערב התיכון ובדרום העמוק של ארצות-הברית. עם זאת, בהתחשב ביעילות של התקנות האלו בבקרת תקיפות מיניות, נראה כי המדיניות תיראה מושכת גם במדינות שמרניות פחות, במיוחד בעידן זה של הורות חונקת.
גורמים נוספים עשויים להשפיע על יעילות התקנות החברתיות. לדוגמא, האיסור על אלכוהול והתארחות לא נאכף בכל מקום באותה מידה של יעילות. עם זאת, יכולנו לזהות רק את עצם קיומה של מדיניות, ואין לנו מדד טוב ליעילות האכיפה. נוסף על כך, לא כל ההגבלות זהות. בחלק מהקמפוסים, לדוגמא, האיסור על התארחות חל מהשעה 11 בלילה, שעה שבאחרים מותר לבני המין השני להישאר במעונות עד 3 לפנות בוקר. יש גם מקרים, במיוחד במכללות פרוטסטנטיות שמרניות, בהם אסורה כליל כניסת אורחים בני המין השני למעונות. לא בחנו מכללות כאלו במחקרנו באופן שיטתי, אך דומה כי מקרי התקיפה המינית בהם נדירים למדי. מכאן עולה כי שיעורי התקיפה המינית צונחים בשיעור חד אף יותר כשהקמפוסים מאמצים מדיניות מגבילה יותר ואוכפים אותה בהקפדה.
מדוע התקנות החברתיות עובדות?
המחקר שלנו הוא הניתוח הכמותי הראשון של המדיניות ביחס לתקיפות מיניות בקמפוסים, אך מחקרים רבים נוספים תומכים בממצאינו. אנחנו יודעים, לדוגמא, כי יש קשר חזק בין תקיפה מינית ואלכוהול, במיוחד בקמפוסים במכללות. מחקר משנת 2004 של תלמידי מכללות, שהתפרסם ב-Journal of Studies on Alcohol חשף כי 72 אחוז מהקרבנות היו תחת השפעת אלכוהול בזמן התקיפה. החוקרים גם הראו כי גברים צעירים משתמשים באלכוהול כדי למסמס את התנגדותן של נשים לקיים יחסי מין. מחקר משנת 1985 ב-Archives of Sexual Behavior מצא כי 76 אחוז מהאנסים במכללות הודו כי השתמשו באלכוהול כדי להחליש את התנגדות קורבנותיהם.
לא מפתיע לגלות שגברים כאלו פונים לעזרת האלכוהול. הסוציולוגים מרק רגנרוס וג'רמי אוקר גורסים כי צריכת אלכוהול דרך שגרה מגבירה באופן משמעותי ביותר את נכונותן של נשים לקיים יחסי מין מזדמנים. "נדמה כאילו אצל רוב הסטודנטים — ובמיוחד, אך לא רק, אצל נשים — יש התנגדות חריפה למין מזדמן, עליה ניתן להתגבר רק בסיוע אלכוהול", סיכמו רגנרוס ואוקר. הקשר הזה לא חמק מעיניהם של חלק מהגברים הצעירים. כפי שציין תלמיד שנה ראשונה בצינה באוזני רגנרוס ואוקר, מין תחת השפעת אלכוהול "קורה כל הזמן… הן מתחרטות על זה, אבל, כאילו, זאת לא טרגדיה".
אפילו כשאין שימוש באלכוהול לעידוד יחסי מין, צריכתו עלולה להוביל נשים וגברים לפירוש מוטעה של רמזים חברתיים. צריכת אלכוהול מפחיתה את יכולתה של אישה לזהות סיכונים, ומפחיתה את יכולתו של גבר לפרש כהלכה את מידת עניינה של האישה בקיום יחסי מין עמו. אלכוהול גם מעורר התנהגות תוקפנית ואנטי-חברתית יותר אצל גברים. בסקירה של הספרות המקצועית, שפורסמה בשנת 2004 ב-Aggression and Violent Behavior ציינו אנטוניה אבי ועמיתיה כי "העכבות החוסמות התנהגות תוקפנית מבחינה מינית, כמו החשש מתוצאות עתידיות, תחושות מוסריות או אהדה לקורבן, עלולות להפוך תחת השפעת האלכוהול למוחשיות הרבה פחות מתחושות של זעם, תסכול, עוררות מינית ותחושת מגיע-לי."
טבלה 4: שיעורי תקיפה (ל-1,000 נשים) במכללות חד-מיניות ומעורבות, 2011-2013 | |||
2011 | 2012 | 2013 | |
מכללות חד-מיניות | 0.48 | 0.91 | 0.83 |
מכללות מעורבות | 2.14 | 2.60 | 2.99 |
בקמפוסים עם תקנות נגד אלכוהול צריכת האלכוהול פחותה. נתונים ממחקר משנת 1994, שכלל 140 מכללות והתפרסם ב-JAMA, מעלים כי "שתייה רבתי של פרטים סבירה פחות… אם [המכללה] אוסרת צריכת אלכוהול לכולם (גם אלו בני 21 ומעלה) בקמפוס". השאלה המתבקשת היא האם הבדלים אלו נובעים מהטיית היבחרות לדגימה (self-selection) — במלים אחרות, האם הקמפוסים ללא-אלכוהול פשוט מושכים אליהם סטודנטים הנוטים לשתות פחות? מחקר משנת 2001 ב-Journal of Studies on Alcohol העלה כי הטיית ההיבחרות לדגימה מסבירה רק חלק משיעור השתייה הנמוך יותר בקמפוסים ללא-אלכוהול. המחקר הסתמך על סקר של יותר מ-11,000 סטודנטים ב-19 מכללות "יבשות" וב-76 מכללות רגילות, ומצא כי הסטודנטים שהרבו לשתות בתיכון נטו לשתות פחות כאשר הגיעו למכללות עם מדיניות ללא-אלכוהול. אותו מחקר גם קרא תגר על התיאוריה שמדיניות ללא-אלכוהול פשוט גורמת לנדידת השתייה אל מחוץ לגבולות הקמפוס. המחקר גילה כי המתגוררים בקמפוס במכללות ללא-אלכוהול נטו לשתות פחות גם באירועים מחוץ לקמפוס, כמו מסיבות אחווה. מן הדו"ח עלה כי "הממצאים אינם תומכים בהנחה כי במכללות האוסרות שתיית אלכוהול השתייה המרובה נודדת אל מחוץ לגבולות הקמפוס או כי יש בהן סיכון מוגבר של נהיגה בשכרות או של שימוש בסמים אחרים".
המחקר שלנו מגלה, עם זאת, כי מדיניות אנטי-אלכוהולית כשלעצמה אינה מביאה להפחתה של ממש בשיעור התקיפות המיניות, אף כי לא ניתן לומר באיזו מידה נובע הדבר מאכיפה לא אחידה של המדיניות. סקר משנת 2001 ציין כי הדיווחים על הטרדה מינית או תקיפה מינית היו שכיחים פחות בקמפוסים ללא-אלכוהול, אך ההבדלים היו קטנים. מדיניות "יובש" פועלת באופן מיטבי כשהיא משולבת עם תקנות אחרות, ובמיוחד הגבלות התארחות ולינה.
מדיניות הלינה חשובה במיוחד משתי סיבות אפשריות. הראשונה היא כי קל הרבה יותר לאכוף איסור לינה מאיסור שתייה, מהטעם הפשוט שקל יותר להסתיר בקבוק משקה בהשוואה להסתרת אדם. שנית, מדיניות לינה נוגעת להקשר החברתי בו מתרחשות רבות מהתקיפות במכללות. מחקר משנת 2000 של הלשכה הסטטיסטית של משרד המשפטים חשף כי בערך 90 אחוז ממעשי האונס בקמפוסים אירעו בחדרו של הקרבן או בחדרו של התוקף. המחקר גם מצא כי מחצית מהתקיפות בקמפוסים התרחשו אחרי חצות, בהן סביר יותר להניח כי הסטודנטים יהיו שתויים. מחקרים אחרים גילו שיעור גבוה אף יותר של תקיפות בשעות הלילה המאוחרות. מחקר של משרד המשפטים משנת 2007, שכלל יותר מ-5,000 סטודנטיות, גילה כי 72 אחוז מהתקיפות אירעו אחרי חצות. נדמה, לפיכך, כי הגבלות לינה מפרידות בין המינים לפני שהם הופכים שתויים מדי לקבל החלטות בשיקול דעת.
אם הפרדה בין המינים מפחיתה את שיעור התקיפות, ניתן לצפות גם לקיטון במספר הדיווחים במכללות חד-מיניות. וזה אכן המצב (ראו טבלה 4). שיעור התקיפות הממוצע נמוך פי כמה וכמה במכללות חד-מיניות בהשוואה למכללות מעורבות. עם זאת, התקנות החברתיות מחוללות שינוי משמעותי גם במכללות חד-מיניות.
מדוע החלופות אינן עובדות?
על אף התועלת הברורה שבאיסורי אלכוהול ולינה, אנשים שמוקד עיסוקם הוא התמודדות עם תקיפות מיניות מעדיפים פתרונות אחרים. אוניברסיטאות רבות, לדוגמא, מעבירות את נטל ההוכחה מהקרבנות לעבריינים באמצעות הנמכת הרף הראייתי. הגדלת הסיכויים להרשעה ועונש עשויה להפחית את שיעור התקיפות, אך בברירה בין הגבלת החופש החברתי של סטודנטים ובין סירוס ההליך המשפטי הנאות, עדיפה הגישה הראשונה. אנשים הבוחנים ועוקבים אחרי תקיפות בקמפוס גם טוענים כי יש צורך בהגברת ההדרכה למודעות בתחום המיני. אולי יש בכך תועלת, אך גם כאן ההגנה שההדרכה מספקת לנשים ולגברים צעירים מתגמדת בהשוואה לאיסורי אלכוהול והתארחות.
הסיבה לכך היא שלקחי ההסברה, גם כאשר הסטודנטים מתייחסים אליה ברצינות, הולכים לאיבוד בערפול החושים והבלבול של השיכרות, ובמיוחד משום שבכל מכללה יש גברים המתייחסים בביטול להסברה ואינם רוחשים אמפתיה לנשים. מחקרים רבים הראו כי אנסים נוטים להתנהגות אימפולסיבית, וסובלים מרמה גבוהה של נרקיסיזם. מאפיינים כאלו ניתן למצוא לא רק באוכלוסיית האנסים הקשוחה ומעוטת ההשכלה בבתי-הכלא, אלא גם אצל עבריינים משכילים באוניברסיטאות האמריקניות. מחקר משנת 1997, שפורסם ב-Aggression and Violent Behavior, לדוגמא, מצא אצל אנסים במכללות רמות גבוהות בהרבה של מאפיינים פסיכופתיים, בהשוואה לסטודנטים שלא ביצעו עבירות. מחקר אחר, שפורסם בשנת 1994 ב-Aggression and Violent Behavior ביקש מגברים במכללות להאזין לסרט הקלטה של פגישת-אונס. סטודנטים שביצעו תקיפה מינית חוו עוררות מינית רבה הרבה יותר למשמע סרט ההקלטה בהשוואה לכאלו שלא היה להם עבר של אלימות.
בגברים כאלו יש לשלוט, ואי אפשר לעשות זאת באמצעות הסברה או הטפה. אפילו מסע ההסברה הטוב ביותר לא יוכל להבטיח אוכלוסיה שלמה מפני פשיעה. הדרך היחידה להפחתה משמעותית בפשיעה היא לשנות את ההקשר החברתי התפור כיום לפי העדפותיהם של בעלי נטיות פסיכופתיות.
הדגש על 'תרבות אונס' אינו יכול להסביר את שיעורי התקיפות המיניות הנמוכים בקמפוסים הדתיים והשמרניים ביותר, שם הרגישות הפמיניסטית נמוכה במיוחד. הקמפוסים האלו מצליחים יותר במניעת פשיעה לא משום שיש בהם הסברה מקיפה נגד אונס או כי הם פרוגרסיביים יותר — כי זה אינו המצב — אלא בעיקר משום שיש בהם סביבה חברתית מבוקרת יותר.
בעלי עמדות פרוגרסיביות החוששים מההגבלות הנכפות בשל תקנות אלו צריכים לזכור שהן עדיין מאפשרות מידה גדולה של חירות. הגבלת שעות הביקור, לדוגמא, מאפשרת שלל הזדמנויות לאינטימיות מינית. זוגות יכולים לארגן את חייהם כדי לנצל את ההזדמנויות האלו, ממש כפי שנהגו לעשות קודם לכן. בהתחשב במספר השעות המצומצם שהסטודנט הממוצע משקיע בלמידה מחוץ לכיתה, רוב הסטודנטים לא יסבלו ממחסור בזמן למפגשים בין המינים. איסור על התארחות יגרום לתסכול אצל אלו התרים אחר מין מזדמן בין שיכורים בשלוש לפנות בוקר, אך לא יפגע בחיי המין של זוגות אוהבים.
תקנות חברתיות מגבילות את האפשרויות בקמפוס, אך לא מחוצה לו. לדוגמא, רוב התקיפות המיניות מתרחשות מחוץ לקמפוס, מעבר להישג ידן של התקנות החברתיות במכללה. ייתכן, עם זאת, כי תקנות בקמפוס יכולות למתן במידת מה את הבעיה מחוץ לקמפוס וזאת בשני היבטים לפחות. ראשית, סדרים חברתיים מסייעים לסטודנטים בטיפוח הרגלים של מתינות בשלב בו הם עדיין תרים אחר דרך להתאים את עצמם לחירויות החדשות שלהם כתלמידי השנה הראשונה והשנייה. המחקר משנת 2007 של משרד המשפטים מצא כי "רוב הנשים נופלות קורבן לפשע בשלבים המוקדמים של לימודיהן במכללה", לפני שרכשו ניסיון נדרש להתנהלות עם החירויות החדשות שלהן. קמפוסים עם סדרים חברתיים מאפשרים לצעירים ולצעירות להבין את מצבם החדש בבטחה יחסית.
שנית, יש מכללות העושות ניסיונות גם במשטר כיבוי אורות במגורים, מה שעשוי לסייע לסטודנטים להימנע ממסיבות אל תוך הלילה מחוץ לקמפוס. אבל גם כאשר הבעיה מחוץ לקמפוס אינה ניתנת לחיסול מוחלט, תקנות חברתיות יכולות לשנות במידה ניכרת את המצב, ובמיוחד במכללות בהן כמעט כל הסטודנטים מתגוררים בקמפוס. אם המכללות האלו יצליחו לפתור את הבעיה שלהן בקמפוס, הן יוכלו לפתור את הבעיה בכללה. מצד שני, ההתנגדות של הסטודנטים לתקנות החדשות האלו עשויה לפגוע ביעילותן, מה שמבהיר את הצורך בשילוב הכללים החדשים באופן מדורג, בשילוב עם מסע הסברה בין הסטודנטים.
יש שמרנים המתנגדים לתקנות חדשות. לתפישתם, חלק ניכר ממה שמכונה תקיפות הוא פשוט מין מזדמן בשכרות. להשקפתם, המסע נגד תקיפות מיניות הוא 'תבהלה מוסרית', המתודלקת באמונה אידאולוגית סביב בעיה שהיא מיתוס בעיקרה. ובכל זאת, גם אם הצדק בידם, תקנות חברתיות יסייעו בצמצום מספר מקרי ההאשמות, שכרוכה בהם עוגמת נפש עצומה, שלא לדבר על האשמות השווא והמשפטים הכאובים.
לרוע המזל, האוניברסיטאות והמכללות הטובות ביותר שלנו לא הפגינו עניין רב בהתמודדות עם המהפכה המינית, לפחות לא לפני שמישהו צועק "אונס!" הת'ר מק-דונלד דיווחה באחרונה כי השירותים החברתיים באוניברסיטת בראון מסייעים לסטודנטים בשילוב צעצועי מין בחייהם, כולל שוטים ואזיקים. יריד המין של אוניברסיטת טאפטס, במקביל, עורך תחרויות קליעה באבזרי מין ו"השחלת טבעות דילדו", ואילו NYU מציעה סדנאות באורגזמה.
הקמפיינים שוחרי החופש המיני האלו מתעלמים מכך שהסטודנטים עדיין נמצאים בשלבי המעבר מנערות לבגרות. המכללות צריכות להכיר בכך שמדובר בתקופת מעבר, ולספק סביבה מובנית ומינית פחות לאנשים צעירים, כדי שיוכלו לצמוח אל תוך החירויות החדשות שלהם.
גם אם ממצאי המחקר שלנו יאושרו במחקרים נוספים, רוב הקמפוסים יגיעו מן הסתם להחלטה לאזן בצורה כזו או אחרת בין בטיחות לחירות מינית. רק מעטים יעדיפו ללכת בעקבות המכללות הפונדמנטליסטיות, האוסרות כל שהות של בן המין השני במעונות הקמפוס, גם כאשר ידוע כי דבר זה יכול להפחית במידה רבה את הסיכון של תקיפה מינית במגורים. אך דחייה של המדיניות המחמירה ביותר אין פירושה שאין צורך באיזון כלשהו או במדיניות כלשהי. קמפוסים בהם יש שיעורים גבוהים יחסית של תקיפות מיניות חייבים להחליט אם הם מוכנים להציב הגבלות מסוימות על הסטודנטים שלהם, או שמקרים רבים של האשמה באונס הם המחיר ההכרחי של המהפכה המינית.
ברדפורד ריצ'רדסון הוא בוגר מכללת קלרמונט מק'קנה, עם תואר ראשון בפילוסופיה, פוליטיקה וכלכלה. ג'ון א. שילדס הוא פרופסור חבר ללימודי ממשל במכללת קלרמונט מק'קנה.
אנחנו מודים למגזין קומנטרי על הרשות לתרגם את המאמר. מאנגלית: אורי רדלר.
תודה על תרגום המאמר. אני תוהה (וגם קצת מסופק) עד כמה הוא רלוונטי לקמפוסים באוניברסיטאות בישראל.
אפרופו, זה זמן טוב להביא קישור למאמר אחר של "מידה" שמציע עוד הסבר להטרדות באוניברסיטה העברית:
https://mida.org.il/2013/12/24/%D7%94%D7%98%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%A8-%D7%94%D7%A6%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D/
נראה בכלל לא רלוונטי.
תרגום מצוין, כרגיל
date rape הייתי מתרגם "אונס תוך כדי פגישה" ולא "פגישת- אונס"
חשוב להזכיר שבארה"ב האונס נפוץ יותר מבארץ:
* בצבא ארה"ב 1,400,000 משרתים בזרועות השונות, מהן 200,000 נשים, וכ-700 מקרי אונס בשנה.
* בצה"ל כעשירית ממספר המשרתים וכרבע ממספר החיילות, אך רק כ-30 מקרי אונס בשנה
אדם שמסתובב בג'ונל ומתגרה בחיות הטרף, לא יכול לבוא בטענות לעולם על כך שנפגע מאותן חיות טרף.
כשבחורה מסתובבת בסביבה מסוכנת, כשמלבושיה נועזים ומגרים, רוב הבחורים לא יפגעו בה, חד משמעית. עם זאת, תמיד יהיה מספר זעום של בחורים שכן יפגעו בה. לצורך דוגמא בלבד, מתוך עשרה בחורים שלידם הסתובבה הבחורה בלבוש נועז ומתגרה, מספיק שאחד בלבד יפגע בה בכדי שהיא תיכנס לסטטיסטיקה. העובדה שלא נפגעה משאר תשעת הבחורים, אין בעובדה זו לשנות במאומה את הפגיעה.
אינני מטיל את כל האחריות על הבחורה, אולם אינני מוכן שהאחריות תהיה כולה רק של האנס, במקרה שהבחורה מעדיפה במודע (והדגש על המודע) להתלבש בבגדים מגרים ולהסתובב בסביבה מסוכנת. רוצה להתלבש נועז? אין לי בעיה עם זה, רק תעשי זאת בסביבה מבוקרת ומגינה בכדי שלא תיפגעי. את סבורה שזו זכותך להסתובב בבגדים מגרים בסביבה מסוכנת? תחזרי למשפט הראשון בתגובתי.
זה העולם, ומי שאינו מוכן לקבל ולהפנים זאת, בעיה שלו.
———-
הקוראים יכולים לצפות בסרטונים ביוטיוב על "מאמני" תנינים שמכניסים את ראשם ללוע התנין, והתנין, כדרכו, פשוט סוגר את לועו על ראש ה"מאמן" שלו.
אף אחד לא מכריח את האדם "לאמן" תנין, קל וחומר שאף אחד לא מכריח את ה"מאמן" להכניס ראשו ללוע התנין. הוא ידע מה הסכנה ובחר להסתכן. הוא ניזוק? בעיה שלו.
העובדה שעשה זאת מאות ואלפי פעמים ללא נזק, אין בה שום הבטחה שהנזק לא יקרה, ואין בה שום הפחתה מהנזק שנגרם ל"מאמן".
אחד המגיבים מאשים נאנסות ומותקפות בגלל הלבוש שלהן, יופי.
אולי אתה לא מודע לזה, אבל גברים יכולים להבדיל בין טוב ורע ואין להם צורך כזה לאנוס בחורה. אני מבין שקשה לך לקבל את זה, אבל נסה בבקשה להתאמץ.
היגיון שמרני דומה להיגיון צה"לי – יש בעיה – דופקים את כולם. סטודנטים מטרידים? בואו נפריד ביניהם לגמרי בכל מפגש אפשרי ונאסור עליהם ליהנות מאלכוהול. לא חס וחלילה לחנך או לאכוף נגד הטרדות.
אחד המביכים שלכם.
פרובוקטור – אתה קצת מביך.
האשם באונס הוא האנס. על זה אין ויכוח.
אם בחורה סיכנה את עצמה ונפגעה – גם אז, האנס אשם.
הטענה של האנונימי היא שיש מקרים של אונס שהנאנסת יכולה למנוע, אם תיזהר. (אני מדגיש, כי כנראה תסלף גם את מה שאני כותב – גם אם היא לא נזהרה, עדיין האנס אשם.)
ואם היא יכולה להיזהר ובכך למנוע את האונס, אולי כדאי לה לעשות זאת. לא בגלל שהיא אשמה באונס אם לא נזהרה (והיא לא אשמה, כמודגש לעיל), אלא כדי למנוע מעצמה את פגיעת האנס (נכון – הוא אשם. אבל למה לה להיפגע?).
האם זה אומר ש*אסור* לה להתלבש ולהתנהג איך שהיא רוצה? לא.
מותר לה להתלבש כרצונה, כמו שלי מותר להפקיד את הארנק שלי בידי כל מי שארצה.
ואם חלילה יאנוס אותה מישהו – הוא האשם. אבל היא תיפגע, ומוטב לה להיזהר ולמנוע את הפגיעה.
ואם יגנוב לי את הארנק מישהו – הוא האשם. אבל אני הטיפש שסמך על זר.
(כנראה אין טעם בהסבר, כי לא תקרא מה שכתבתי כמו שלא קראת מה שהאנונימי כתב. אבל השתדלתי להיזהר…)
אנומימי, רוב מקרי האונס וההטרדות המיניות קורים לא "בסביבה מסוכנת" אלא מידי מכר. אני מניח שזה נכון גם בקולג' אמריקאי.
נניח, אם סטודנטית הולכת להעביר ערב עם כמה חברים וחברות, כולם שותים קצת, בחור חמוד (ושתוי) מתחיל לגפף אותה, מתישהוא היא מתחילה להתנגד אבל הוא בכ"ז ממשיך. לא כ"כ קל להבין מתי סביבה ממוגנת הופכת למסוכנת.
לפרובוקטור – אסף ארצי דייק במה שכתבתי.
עם זאת, בכדי להקל עליך להבין את מה שאני כתבתי, אתן דוגמא.
ישנו משחק שבו יש סיכוי גדול להרויח והרבה, וסיכוי קטן להפסיד, כאשר המפסיד יוצא מן המשחק.
הסיכוי להרויח הוא %83, כלומר 5 מתוך 6 פעמים, והסיכוי להפסיד הוא %16, כלומר 1 מתוך 6. כל סטטיסטיקאי מתחיל יאמר לך שהשתתפות במשחק נראית מוצדקת. כעת אם נעלה את הסיכוי ל-%90 או 9 מתוך 10, הסיכון ירד ל-%10 או 1 מתוך 10, אך הוא עדיין קיים.
האם יש הצדקה להשתתפות במשחק? בהחלט כן. אדרבה, ככל שהיחס סיכוי/סיכון עולה, כדאיות ההשתתפות במשחק עולה.
למשחק אגב קוראים רולטה רוסית.
כעת, האם יש הצדקה להשתתפות במשחק? ממש לא! מטורף מי שמשתתף במשחק. ואם נוריד את הסיכון ל-1 מתוך 100, או 1 מתוך מליון, האם יש הצדקה להשתתפות במשחק?
בחורה שמתלבשת נועז ומסתובבת במודע (והדגש על מודע) בסביבה שבה גדול הסיכוי להיפגע, יש לה אחריות מסוימת לפגיעה בה. זה לא מוריד כהוא זה מהאחריות של הפוגע, אולם הבחורה צריכה להיות יותר חכמה. גם פה לא משנה מה יחס סיכוי/סיכון. מספיק שאחד מתוך מליון יבצע אונס בבחורה בכדי שהסיכון יעלה ל-%100 (אם כי מאוחר מדי).
———–
לנתנייתי, נתת דוגמא מצוינת.
בחורה ששותה עם חברים עד שקשה לה ו/או להם להימנע מפגיעה, אחראית באותה המידה כמו זו שמתלבשת נועז ומסתובבת באזור שבו יש חיות טרף.
בחורות אמורות להיות מודעות להשלכות של מעשיהן והתנהגותן. אם לא, הרי שהן חסרות דעת, ועל כן אמורה להישלל מהן כל זכות המצריכה דעת, כלומר אסור יהיה להן לנהוג, או להצביע בבחירות, או לעסוק במקצועות מסוימים (רפואה, משטרה, הוראה וכו'). אם יש לאשה זכות להצביע ולעסוק ברפואה, משמע יש לה דעת, משמע יש לה אחריות כלפי עצמה.
הבחורה צריכה לדעת מתי היא צריכה (והדגש הוא על צריכה) לשתות משקה קל, ומתי היא יכולה (והדגש הוא על יכולה) לשתות אלכוהול. אם היא לא יודעת, שלא תשתה אלכוהול! אף אחד לא מכריח אותה לשתות אלכוהול, משום שהכרח שכזה הינו תקיפה בפני עצמה, גם אם לא מינית.
אנונימי, אתה מציב רף מאוד גבוה ליכולת האבחנה של נשים
מצד אחד, בארה"ב יש תרבות שתיה. הולכים למסיבות ושותים. נפגשים עם החבר'ה ושותים. מי שלא תשתה- תיראה מוזרה.
מצד שני, היכולת להעריך מי ממכריך עלול, תחת השפעת אלכוהול, להתפתות למעשה מגונה או אונס היא לא פשוטה בכלל. ראה מיקרה ארז אפרתי.
אם אתה מצפה ממי שלא ניחנה ביכולת האבחנה הזו (כלומר, רוב הנשים) להימנע מ-"סיכון של אחד למיליון לאונס"- הרי שאתה מצפה מהן להימנע מלשרת בצבא, לצאת לדייטים, ללמוד אצל חברים, לגור עם בעלה וכו'; בכל הפעילויות האלו יש סיכון של יותר מאחד למיליון להיאנס, לצערי. (
יפה כתבת. אף חברת ביטוח לא תבטח דירה בקומת קרקע שאין בה סורגים, ואף חוקר במשטרה לא ייקח ברצינות בן-אדם שיתלונן על שוד בדירה שהוא השאיר את דלתה פתוחה לרווחה. המטרה של הפמיניזם כיום אינה לשפר את מעמדן של הנשים אלא לחרחר מלחמה מתמדת בין גברים ונשים, כדי להחליש את החברה המערבית.
ואולי יש כאן הטייה אחרת – מלכתחילה הסטודנטים שבוחרים בקמפוסים פוריטנים הם פחות תוקפנים מינית מאחרים?
אין במאמר כאן סיבה ומסובב, אלא תיאור של תלות סטטיסטית, המאמר לא מציג גישה של מחקר מדעי, אלא השערה ללא תימוך מחקרי
הערה מדויקת
בעיה כללית ואמיתית בהרבה מחקרים במדעי החברה
לעתים, מחקרים צנועים במדעי הרוח שמכירים בא-אמפיריות
מעניינים יותר ומהווים אתגר מחשבתי וקיומי, סוגיות כמו: יצר לב האדם מנעוריו, יחסים בין המינים, האדם והנורמה ועוד – הם בהחלט דוגמאות מצוינות לכך
אולי.
אבל אנשים משתנים בהשפעת הסביבה.
גם עם הסטודנטים מגיעים ביישנים וחסודים לאוניברסיטה, אחרי שיחשפו להתנהגות פחות צנועה מזו שהתרגלו אליה תגרום (בד"כ) גם להם להשתנות.
בישראל, למשל, אנשים מגיעים לאוניברסיטאות \ מכללות \ ישיבות \ שנת שרות… גם בגלל בחירתם האישית, אבל במידה רבה גם בהשפעה חברתית.
למדתי בישיבה תיכונית, נפרדת, עם איסור מוחלט להכניס בחורות לפנימיה. התלמידים שלמדו שם הגיעו ברובם ממשפחות דתיות, ובתי ספר דתיים, ולכן הבחירה היתה די מתבקשת עבורם. לא התרשמתי שרמת התוקפנות המינית שלהם היתה נמוכה במיוחד (אבל, כמובן, לא הכרתי בחורים רבים מבתי ספר אחרים, אז אין לי תימוך מחקרי)
כתבה מאוד מעניינת וטובה אבל מה לגבי אונס הגברים (מקרי אונס בהם הקורבן הוא גבר). שמעתי מספר פעמים שבארה"ב כמות הנאנסים בשנה גבוה מכמות הנאנסות. הנתון מדבר על כל האוכלוסיה וכמובן שיש את בתי הכלא בהם יש כמות גדולה של מקרי אונס בהם הקורבן הוא גבר ובכל זאת יש כמות לא מבוטלת של גברים שנאנסים מחוץ לבתי הכלא. מה הנתונים לגבי זה?
אני חושב שאפשר להשוות את העניין למישהו שמסתובב ברחוב עם שקית שקופה ובתוכו 100,000 ₪ וגנבו לו את זה שאז אני חושב שכולם יגידו שהוא פושע שכסף צריך להחביא ולא להראות לכולם
אני בטוח שאף חברת ביטוח במקרה כזה לא יבטח במקרה כזה .
אני בטוח שאי אפשר להשוות בין פגיעה בבן-אדם לפגיעה בכספו אבל עדיין הכלרות הם אותם כלרות ….
מבחינה מחקרית, אי אפשר להשליך מארהב על ישראל.
ובכל מקרה, אצלנו לא יסכימו הליברלים והנאורים להגביל בכלום את חיי הסטודנטים. הם יגלו מסירות נפש על הערכים בהם הם דוגלים וגם אם לעיתים יימצא משהו טוב בחינוך שמרני וחלילה דתי אפילו, הם לא יסכימו לאמץ אותו. ככה זה כששונאים…
המאמר מודה שהמחקר לקח בחשבון רק עבירות שהתרחשו בתוך הקמפוסים. אי אפשר להסיק מכך על מה שקורה מחוצה להם, ז"א, ייתכן שבקרב הסטודנטים שלומדים בקמפוסים ה"שמרנים" (שמגבילים אלכוהול ו\או התערבות מינים) יש אחוז גבוה של פושעים שמבצעים זאת מחוץ לקמפוס. זה ייתכן, כי בקמפוסים השמרנים מנסים למנוע עבירות אלו באופן מיוחד, ופושע יחפש מקום קל לבצע את זממו.
אם הפתרון המוצע כאן מפחית עבירות בתוך הקמפוסים ולא מחוצה להם, זהו פתרון חסר ערך לאדם הליברלי, כיוון שרק איסור אלכוהול ועירוב מינים במדינה כולה יפחית את כמות העבירות הכולל. זה מה שמציעים כאן?
אם כל הנשים יתלבשו צנוע יהיו פחות מעשי אונס?
לדעתי מספר מקרי האונס ישאר זהה – רק שהפעם הקורבנות יהיו לבושות צנוע.
איפה אפשר למצוא את הכתבה המקורית?
אתם יודעים שזה חרטא?
אין תרבות אונס ואין יותר אונס בקמפוסים בארה"ב. אין גם יותר מידי תקיפות מיניות.
זה אחד השקרים הרבים של השמאל, בייחוד השמאל הפמיניסטי רדיקלי האמריקאי.
הסטטיסטיקה היא או ממש שקרית או שהיא מנופחת.
הניפוח נעשה על ידי ניפוח ההגדרה של תקיפה מינית לכל דבר בעל אופי מיני.
סיפרת בדיחה גסה? תקפת מינית. בהיתה בחזה החצי חשוף? הטרדת מינית.
לא הבנת מצב וניסת לנשק? נסיון אונס.
כלומר לא רק שאין תת-דיווח יש עובר-דיווח.
אגב זה גם מסביר למה במכללות שמרניות אין כל כך הרבה "תקיפות מיניות" – הם פחות פמיניסטיים.
רוצים הוכחות?
מלוי יאנופוליס מספק כאלה.
milo yiannopoulos
תעשו גוגל, לא קשה.
אין פתרון למקרי תקיפה מינית,או הטרדות,או אונס
נכון שבחורה חשופה זוכה ליותר מבטים,קריצות,ורמזים
ואף הטרדות מיניות.
אבל יד המון מקרי אונס במשפחה,
בכל סוגי הבתים,בית חרדי,דתי,חילוני,ערבי,
בכל מיגזר יש עבירות מין,וזה לא עניין דתי או חילוני,
אבל לדעתי זה קשור לחינוך,
חינוך טוב ישפר את המצב,
לגבי הנשים הם לא יכולות להיזהר כי הם תמיד בסכנה.
עם בגד רגיל או חשוף.
הראיה ,שהם מוטרדות ומותקפות
באוטובוס,בתחנה,ברכבת,אצל הגניקולוג,בבית חולים.
בתחנת משטרה,ברחוב,בטרמפים,במסיבה,בבית מכר או ידיד,
הם המטרה והקורבן.
לכן הם תמיד בסכנה והם לא יכולות לצפות את הסכנה,
לכן הם תמיד נמצאות בפחד,
תראה איך חוששות בלילה מכל מי שהולך או עובר לידם.
יש לנשים פחד קמאי מגברים,ולצערי הוא עם בסיס.
לכן זה לא שייך הלבוש החשוף,הסיבה ללבוש חשוף
הוא לחץ חברתי ומהחום,והראיה שהמון נשים
כל הזמן מושכות את המחשוף למעלה,ואת המיני למטה,
והם תמיד מסתכלות שלא בוהים בגופם.
הם נמצאות בלחץ חברתי שגורם להם ללכת בזרם
למרות שהם לא מעוניינות באמת.
וכי זה נעים שהגוף שלך עובר
סריקה על ידי אלפי עיניים גבריות
התשובה לא.זה מעיק ודוחה.
למעט אלה המעטים שנהנים מזה.
הפתרון להטרדות והתנהגות ברברית הוא חינוך, חינוך ועוד פעם חינוך.
דוגמה נפלאה לצורה שבה ה"חופש המיני" הורס את החברה שלנו, ולמרות זאת אנשים תומכים בו עם תירוצים ליברטריאניים חלולים.
מאז שהחופש המיני נכנס לאופנה מקרי האונס וההטרדות רק עלו – עד לרמה בה כל אישה שלישית נאנסת (!) – מה שהיה נמנע אלמלא שטויות כמו "סקס בדייט הראשון" (או לפני החתונה בכלל) או מסיבות קוקטיילים מיניות לצעירים. חופש מיני ארור שגם מתיר בגדים חושפניים ומחפיצים, שמציגים את האישה כלא יותר מגוף חטוב וסקסי כשהיא הרבה יותר מזה (אבל הרי לאיזה יש זכות ללבוש מה שהיא רוצה, נכון?), חופש מיני שמעלים עין מניאוף ומפרק משפחות וזוגות. חופש מיני שמשפיע על צעירים לחיות "למען עצמם" ולא להתחתן ולהקים משפחות (בינתיים תודה לאל לא אצלנו, אבל מה בעתיד?) וכך גוזר עתידן של מדינות לכלייה, או להגירה של מוסלמים קיצוניים.
אלכוהול הוא מסוכן, חופש מיני מסוכן יותר.
ואל תטרחו לקרוא לי חשוך. חסכתי לכם את העבודה.
אשמח לקישור למאמר באנגלית/ שם המאמר באנגלית וכן לביבליוגרפיה