כספי הסיוע לרש"פ הולכים לטרור: זעם בבריטניה בעקבות חשיפה חדשה

על רקע גל הטרור באירופה, ה'דיילי מייל' הבריטי חושף: כך משתמשת הרשות הפלסטינית בכספי משלם המיסים הבריטי למימון מחבלים ותמיכה בטרור. קמפיין ציבורי דורש לבחון מחדש את הסיוע הזר

מי מסתתר מאחורי הטרור? צילום: עיסאם רינאווי /פלאש90

"חשיפת העובדה שאלפי טרוריסטים פלסטינים, כולל מתכנני פיגועי התאבדות ורוצחי ילדים, נהנים מתשלומי סיוע החוץ שלנו תגרום להלם, כעס וחוסר אמון", כך פותח הדיילי מייל, אחד העיתונים הנפוצים בבריטניה, תחקיר נרחב על השימוש בכספי הסיוע הבריטיים שמועברים לרשות הפלסטינית.

רבות דובר בישראל על התמיכה המובהקת של הרשות הפלסטינית בטרור. אין צורך להרחיב כאן על העובדה כי מתחת למראית העין של "התנגדות לא אלימה" וניסיונות לגישור דיפלומטי, מנהלת למעשה הרשות הפלסטינית מערך טרוריסטי משומן היטב הכולל הסתה והאדרת מחבלים, שגולת הכותרת שלו הן התמיכות הכספיות במחבלים ומשפחותיהם. עתה, המשבר הכלכלי שפוקד את אירופה, ואת בריטניה באופן ספציפי, גורם לבדיקה קפדנית יותר של ההוצאות הממשלתיות בכלל, ואגב כך לחשיפת המעורבות הממשלתית של המעצמות האירופיות במימון מכונת ההסתה והטרור של הרשות הפלסטינית.

כתבי המגזין מארק ווד וניק קרייבן שחקרו את תקציבי סיוע החוץ הבריטי בכל העולם חשפו "בזבוז ושימוש מוטעה בתרומות" כמעט בכל רחבי הגלובוס, כאשר התגליות השערורייתיות ביותר התגלו ברשות הפלסטינית.

על-פי התחקיר, בריטניה מעבירה מדי שנה יותר מ-72 מיליון לירה שטרלינג (391,608,000 ש"ח) לפלסטינים. כשליש מתוכם מוענקים ישירות לרשות הפלסטינית, ש"מודה גלויות בתמיכתה בטרוריסטים, אותם היא מהללת כגיבורים ומשלמת להם קצבאות שסכומם עולה בהתאם לחומרת המעשים שביצעו". למרות הודעה רשמית של הרשות הפלסטינית שהיא עוצרת את תשלומי הקצבאות הללו, חושפים הכותבים כי הרשות הפלסטינית מצאה דרך מקורית להערים על העולם: "הם העבירו את הכספים האלה דרך אש"ף, שחילק את הקצבאות במזומן, וכך הם רימו את המערב", כך נכתב.

עשרות אלפי ליש"ט לרוצחי משפחת פוגל

במהלך ביצוע התחקיר, שערך חודשיים ימים, ביקרו כתבי הדיילי מייל בשטח וראיינו מחבלים אסירים לשעבר ומשפחות של אסירים בהווה, שאיששו קביעות אלו באופן חד-משמעי.

"מספר אסירים לשעבר הודו בפני כי הם מקבלים מענקים חודשיים, שהחלו עוד בתקופת המאסר", מספר הכתב איאן בירלי. לדבריו, עם השחרור מהכלא הוצעו למחבלים משרות ציבוריות מכניסות ברשות הפלסטינית, כאשר המשרות הטובות ביותר ניתנו למי שישב מעל 15 שנים בכלא הישראלי, זאת ללא קשר לכישוריהם המקצועיים.

בירלי מציין כמה מקרים לדוגמה: אחמד מוסא, שהורשע ברצח שני ישראלים, מקבל מענק חודשי בגובה 605 לירות שטרלינג (כ-3,200 ש"ח). המחברים מעירים בציניות כי למרות שמוסא נידון למאסר עולם, הוא שוחרר כעבור חמש שנים בלבד, מכיוון שהוא "טרוריסט פלסטיני, אז הוא שוחרר כחלק מהסכם שלום". מוטבים נוספים שנהנים מכספי הסיוע החוץ הבריטי, הם אמג'ד וחאכים אוואד, רוצחי משפחת פוגל מאיתמר. על-פי ההערכות, אמג'ד לבדו כבר זכה לקבל לפחות 16,000 לירות שטרלינג (87,000 ש"ח).

אך ללא ספק, שיאן ה"שכר" של הרשות הפלסטינית, הוא עבדאללה ברגותי, "מהנדס" המטענים של חמאס במהלך האינתיפאדה השנייה האחראי למותם של נהרגו 66 בני אדם ולפציעתם של כ-500. ברגותי, המרצה 67 מאסרי עולם, זכה לסך מצטבר של לא פחות מ-106,000 לירה שטרלינג (576,534 ש"ח).

למענקים הכספיים הללו השפעה גם על המוטיבציה של פלסטינים לצאת ולפגע. הכותבים מצטטים מחקר שערך מכון 'מבט לתקשורת פלסטינית', בו נחשפו מקרים בהם מחבלים הודו במפורש כי המוטיבציה שלהם הייתה כספי המענק הפלסטיניים. כזה הוא סיפורו של חאלד רג'וב, אב לשבעה שנעצר במהלך ניסיון רצח לפני כשנתיים, שהצדיק את מעשיו כך: "משפחתי תקבל כסף ותחייה בנוחות… ילדיי יזכו להכנסה חודשית קבועה".

תחקיר ה'דיילי מייל'. בתמונה: ארמונו החדש של עבאס, באדיבות משלם המיסים הבריטי
תחקיר ה'דיילי מייל'. בתמונה: ארמונו החדש של עבאס, באדיבות משלם המיסים הבריטי

שחיתות מדהימה

ברשות הפלסטינית לא מתביישים להודות במה שהמערב מסרב להבין. בשיחה עם עמאר נאסר, יועץ בכיר לשר הרווחה הפלסטיני, הוא עמד מאחורי מדיניות התמיכה במחבלים של הרשות והתריס: "היינו נותנים להם הרבה יותר כסף אם היינו יכולים". לדבריו, אם אי-פעם יזכו הפלסטינים בעצמאות הם ידרשו פיצויים מבריטניה, על תפקידה ההיסטורי בסיוע לציונות: "אתם צריכים לשלם לנו יותר כסף", אמר נאסר.

ולא רק סיוע עקיף לטרור: חשיפה אחרת שמסעירה את הדיילי מייל היא בנייתו של ארמון נשיאות מפואר עבור מחמוד עבאס בכפר סורדה הסמוך לרמאללה, בעלות של 9 מיליון לירות שטרלינג (43,512,000 ש"ח). "זה כמו מלון חמישה כוכבים", סיפר אחד מאנשי הביטחון באתר לכתב הדיילי מייל שביקר במקום "יש בו שני מנחתי מסוקים, שתי בריכות שחייה, ג'קוזי, מסעדה… וכל הטכנולוגיות העדכניות ביותר".

העוברים והשבים איתם שוחח הכתב הביעו שאת נפש מהפרויקט הגרנדיוזי "אנשים יורקים על האדמה כשהם עוברים כאן", אמר אחד. בביקור במחנה הפליטים הסמוך הדוברים היו חריפים הרבה יותר "לירוק על הארץ זה עוד כלום, כשאני רואה את המבנה הזה אני רוצה להשמיד אותו בעצמי", אמר אחד התושבים, שסיפר כי הם נאבקים להשיג מימון להקמת מרכז קהילתי מקומי. "כשצעירים פלסטיניים רואים את זה נבנה, הם תוהים מדוע בונים את זה עם כסף שאמור להגיע לאנשים". "כשאתה יושב בבית עם גג דולף, ללא אוכל, ללא כסף וללא עבודה, זה מרגיז ביותר", הוא סיכם.

הפלסטינים "זוכים לשיעור התמיכה לנפש הגבוהה ביותר בעולם" מסכמים הכותבים, ופונים לציבור להצטרף לקמפיין לעצירת סיוע החוץ הבריטי לרשות הפלסטינית ולמקומות אחרים. הקמפיין, שהושק על-ידי צוות המגזין, יזם עצומה עליה חתמו כבר 64,275, כשהמספר יגיע ל-100,000 הפרלמנט הבריטי יהיה מחויב לדון בנושא, כך על-פי הנהוג בבריטניה.

גל הפיגועים העובר על אירופה וארצות הברית, שהכה בעצמה גם בבריסל בשבוע שעבר, עשוי להביא להתעוררות במערב בכל הנוגע לטיבו של הטרור האסלאמי. האם התעוררות זו תשנה גם את היחס למלחמתה של ישראל בטרור הפלסטיני? התגייסותו של הדיילי מייל למערכה, מלמדת כי ייתכן והתשובה תהיה חיובית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. התחקיר חשוב וראוי, אבל למרבה הצער האכסניה (הדיילי מייל) זה עיתון ימין לא רציני בבריטניה. שם כלי תקשורת אנטי-ישראליים מובהקים כמו הגארדיאן והביביסי תופסים את המיינסטרים ואת מרכז הבמה והם גורמים לעיתון הארץ להראות כמו ביטאון הליכוד. גופי התקשורת האלה בבריטניה שוטפים את המוח לאוכלוסיה נגד ישראל מזה עשורים והתוצאות הן שאנחנו יותר מוקצים שם מצפון קוריאה ומאיראן.

  2. "האם התעוררות זו תשנה גם את היחס למלחמתה של ישראל בטרור הפלסטיני? התגייסותו של הדיילי מייל למערכה, מלמדת כי ייתכן והתשובה תהיה חיובית."

    לא לפסיק לנשום בכליון עיניים

  3. שלוש הערות:

    א. יש לשים לב לעובדה שהעיתון מתקומם נגד בזבוז כספי משלם המיסים הבריטי, לא נגד עצם העידוד של הטרור הפלסטיני. אבל, יתכן שמ'לא לשמה יגיע לשמה'.

    ב. לא ברור לי האם עלינו לייחל לעצירת זרם הכספים ממדינות המערב לרשות הפלסטינאית או לחשוש מכך.
    זרם כספים אדיר זה, העולה בגודלו פר תושב על תוכנית מרשל בסוף מלחה'ע השנייה, מחזיק לא רק את מושחתי הרשות אלא גם את ענייה. האם עניים מרודים לא יסתערו על הגדרות של שכנתם העשירה?

    ב. רק לאחרונה, עיתון הסאן הבריטי נתבע לגנוז מהדורה בה רשם שאחד מכל חמישה מוסלמים – בריטים חש אהדה כלפי הצעירים המצטרפים לג'יהאד האיסלמי. הטענות "הרשמיות" נגד הסאן היו על ניסוח השאלות בסקר דעת הקהל ועל חיבור סעיפי התשובה. טענות הראויות אולי למאמר ביקורת בעיתון אך לא לניסיון סתימת פיות.
    ברור מכך שהבריטים מפחדים לחשוף לציבור הרחב את עומק הבעייה המסתתרת בקרב המיעוט המוסלמי שלהם. נראה שהחשש מיצירת "איסלמופוביה" חזק משמעותית מהחשש מעיוורון, ומאי הכרת המציאות עמה הם אמורים להתמודד.

    1. "ב. לא ברור לי האם עלינו לייחל לעצירת זרם הכספים ממדינות המערב לרשות הפלסטינאית או לחשוש מכך.
      "זרם כספים אדיר זה, העולה בגודלו פר תושב על תוכנית מרשל בסוף מלחה'ע השנייה, מחזיק לא רק את מושחתי הרשות אלא גם את ענייה. האם עניים מרודים לא יסתערו על הגדרות של שכנתם העשירה?"

      זו שאלה טובה מאוד, אך מזה זמן רב אני טוען בדיוק ההיפך! זרם הכספים מאפשר למוסלמים להלחם "מלחמת לוקסוס" נגד היהודים. אם זרם הכסף יפסק, המוסלמים יצתרכו להפסיק את אורח החיים הפרזיטי ולפרנס את עצמם ויהיה להם פחות זמן לתכנן פיגועים. למה לעבוד כשמשלמים לך להציק ליהודים?

  4. עוד כמה פיגועים באנגליה והם ימהרו להקים ועדה שתשקול מחדש את הסיוע.