סרטון אחד של 'בצלם' וכולם מומחים לבליסטיקה, רפואת חירום, חבלה קרבית ושפת-גוף. צור ארליך, שמומחה רק לעברית ולחרוזים, נותן קצת פרספקטיבה
רֶגַע,
עֲצֹר,
כֵּן, אַתָּה, אֲדוֹנִי!
צֵא מֵהָרֶכֶב וּמֵהָאָרוֹן:
תָּפַסְתִּי אוֹתְךָ, אַתָּה הָאַחְרוֹן
שֶׁטֶּרֶם פֵּרֵט וּמָסַר נְתוּנִים
בִּדְבַר דַּעְתּוֹ עַל הַיְּרִי בְּחֶבְרוֹן!
מָתַי תְּדַבֵּר, יַקִּירִי הַקּוֹרֵא?
גִּבּוֹר אוֹ רוֹצֵחַ, יָדִין אוֹ יוֹרֶה?
זֶה הַשִּׂיחַ אָשֵׁם? הַסִּכְסוּךְ? הַסַּחֶבֶת?
לֹא שָׁמַעְנוּ מַסְפִּיק. תֵּן קְצֵה חוּט אוֹ קְצָת חֶבֶל.
הַגְדֵּר: זֶה מֻרְכָּב אוֹ פָּשׁוּט מְסֻבָּךְ?
כְּכָל שֶׁתְּסַבֵּךְ הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח.
כָּל אֶחָד פֹּה נִהְיָה לִי שׁוֹפֵט עֶלְיוֹן;
בּוֹא תִּהְיֶה גַּם אַתָּה הַשּׁוֹפֵט הַמִּלְיוֹן.
דֵּעוֹת פֹּה אֵין סְפֹר לִי. עֲזֹר לִי! חֲפֹר לִי!
אַחְרוֹן הַשּׁוֹתְקִים, בִּלְעָדֶיךָ אָפֹר לִי!
פְּתַח אֶת הַסְלִיק
וְשַׁחְרֵר חָכְמָתְךָ!
תְּפֹס אֵיזֶה גְלִיק
וּשְׁפֹךְ חֲמָתְךָ!
עֲשֵׂה עִמִּי חֶסֶד
וּשְׁפֹךְ מֵאָה לִיטֶר
אוֹן לַיין עַל הַפֵייסְבּוּק
אוֹ לִיטֶר עַל טְווִיטֶר.
בּוֹא, תִּהְיֶה הָאֶחָד (הַמָּלָאנְתָלָפִים),
הַיָּחִיד (כְּמוֹ כֻּלָּם) שֶׁפּוֹתֵחַ קְלָפִים,
הָרִאשׁוֹן (זֶה דַּקָּה) שֶׁיֹּאמַר בְּרוּם-יֶדַע
שֶׁצָּרִיךְ לְבָרֵר אֶת מִקְרֶה תֵּל-רוּמֵיידָה
וְשֶׁיֵּשׁ פֹּה פָּנִים לְכָאן וּלְכָאן –
בּוֹא גַּלֵּה אֶת אֲמֶרִיקָה שֶׁל דַּעַתְךָ!
הִנָּבֵא, בֶּן אָדָם! כָּל הָאָרֶץ חוֹמֶדֶת
אֶת שֶׁמַע חַוַּת דַּעַתְךָ הַמְלֻמֶּדֶת.
חֲלֹק הֲגִיגֶיךָ אִתָּנוּ, קַמְצָן.
הֵם לֶחֶם! הֵם מֶלַח! חַמְצִיץ! חַמְצָן!
אַחֶרֶת, אִם לֹא תַּעֲשֶׂה וְתֵשֵׁב,
נַחְשֹׁב שֶׁאַתָּה עֲדַיִן חוֹשֵׁב.
ומה אתה עושה פה כל הזמן?
אותו דבר בדיוק, רק בחרוזים.
ממושקל ומחורז יפה, מעולה!
כולל השורה האחרונה כמובן!
אבל אם לא נחפור על מקרים כאלה החיים יהפכו למשעממים יותר. למה אתה חושב שממשיכים את השלטון הצבאי ביהודה ושומרון? כדי שלעם היושב בציון היה על מה לדבר חוץ מאשר על הBDS, האטישמיות בעולם, הפיגועים בבלגיה, הבחירות בארה"ב, המלחמה בדאע"ש, שוד הגז, שכר הבכירים, התחממות גלובלית, אובמה המנייק, אירן, היחסים הכלכליים בסין, עד כמה רע כאן ולמרות זאת אנחנו שמחים, עזה, מחירי הדירות, יוקר המחיה, בצלם, שוברים שתיקה, שרה נתניהו, האקטביזם השיפוטי ועוד.
מהנה ביותר!
יפה.
הנה מדרשי לפסוק האחריתי : "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", שפשטו מבטיח ימים שבהם תהא דעת השם כה רבה, עד כי הנביא מדמה אותה לגודלו העצום של הים, ויהיו אלה ימים טובים, שכן דעת ה' נמצאת בכל, ולא ירעו ולא ישחיתו (דבר שבימים אלה נראה כבלתי אפשרי ממש), וכל ההבטחות הנפלאות ההן תתגשמנה, שבהן רלוונטית מאד זאת הגורסת "לא למראה עיניו ישפוט ולא למשמע אזניו יוכיח".
אבל יש גם צד ירוד לתיבות הנפלאות הללו:
כי מלאה הארץ דעה
לכל אחד יש דעה – וכל אחד משמיע דעתו בקול גדול כך סתם תיכף ומיד –
או אז
את ה' כמים לים מכסים
ריבוי הדעות המטורף מכסה את ה', קובר אותו כה עמוק, בתחתית הים, ואין עוד דרך להגיע עדיו. אבוד הוא במעמקי הים. ואם נקרא את תיבת ה' במשמעות הוויה, רק לצורך העניין, הרי שההוייה עצמה הולכת לאיבוד בתוך הקקפוניה האינסופית שסביבינו, ואין לה עוד חשיבות. רק לנרטיב שלנו לגביה.
הנה, התגשמו הדברים במלואם, ומי יתן ויתגשמו גם מצדם האחר.
אבל זו הנקודה: כל אחד מבטא את המוסר
כי הוא נובע מתוכו
מלבד זאת, השתיקה איננה אפשרות עדיפה יותר. לא מול עוולות, ובטח לא כשיש להביע תודה.
והחרוזים שנונים, כרגיל. אהבתי במיוחד את החרוז 'ברום ידע – תל רומיידה'