קלינטון ואינדיק חושפים: הפלסטינים אשמים בקריסת הסכמי השלום

16 שנה אחרי, נחשפת האמת: ערפאת סירב להצעות השלום בקמפ-דיוויד ואשם בקריסת תהליך אוסלו. צפו בסרטונים המלאים

הפלסטינים אשמים; קלינטון. צילום: מרים אלסתר, פלאש 90

מזה 16 שנה מתחולל ויכוח עז בשאלה מי אשם בקריסת שיחות השלום עם הפלסטינים בשנת 2000, אשר הובילה לאינתיפאדת אל-אקצה ולקץ תהליך השלום של אוסלו. בעוד ישראל טוענת בעקביות כי ראש הממשלה דאז אהוד ברק הסכים לדרישות הפלסטיניות במלואן וכי הכשלון נבע מסרבנותו של ערפאת, טענו הפלסטינים – בגיבוי הבית הלבן – כי גם לצד הישראלי אחריות לכשלון.

עתה, בשתי הזדמנויות נפרדות, חושפים האישים האמריקנים הבכירים ביותר שעסקו במשא ומתן, הנשיא לשעבר ביל קלינטון והשליח המיוחד שלו לשיחות השלום מרטין אינדיק, את האמת: השיחות קרסו באשמתו הבלעדית של ערפאת. ישראל צדקה לאורך כל הדרך.

ב-23 לדצמבר שנת 2000, התכנסו הישראלים והפלסטינים בבית הלבן לניסיון סופי להשגת הסכמה הדדית. מאמץ אחרון של קלינטון לפני שכהונתו מסתיימת. בפעם הראשונה הציג הנשיא את 'מתווה קלינטון': ויתור פלסטיני על זכות השיבה, ויתור ישראלי על ריבונות בהר הבית, ירושלים מחולקת ומתן 95 אחוזים משטחי יהודה ושומרון לפלסטינים, בנוסף לשטחים בתוך הקו הירוק.

עם תום השיחות והיוודע דבר כישלונן, הודיע הבית הלבן כי "שני הצדדים קיבלו את המתווה, אבל לשני הצדדים היו הסתייגויות". הישראלים לעומת זאת טענו כי ברק קיבל את המתווה ואף אישר אותו בקבינט.

במשך הזמן התגלו אט-אט חומרים התומכים בעמדתה של ישראל, כפי שחשף למשל דניס רוס בספרו 'נועדו להצליח': לאחר הפגישה ב-23 לדצמבר קיבלו שני הצדדים 5 ימים להשיב על המתווה. בדומה לגרסה הישראלית, הסביר רוס כי הקבינט הישראלי אישר את המהלך אך ערפאת מעולם לא טרח להשיב.

בימים האחרונים נוספו בעניין שתי הצהרות דרמטיות, שאמורות לסתום את הגולל על הדיון כולו.

בנאום מיוחד שנשא השבוע ביל קלינטון, בכנס בחירות של אשתו הילארי, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, חשף קלינטון את מה שבאמת התרחש שם, באותם ימים בקמפ-דיוויד:

"הרגתי את עצמי כדי לתת לפלסטינים מדינה. הייתה עסקה שהצעתי והם דחו. הם היו מקבלים את כל עזה, 97-96 אחוז מהגדה המערבית, שטחי פיצוי, מה שרק תרצו", אמר קלינטון והודה למעשה בכך שההודעות הרשמיות של הבית הלבן באותם ימים היו לא מדויקות ולא הוגנות.

עדות נוספת נחשפה לפני יומיים בתכנית 'ראש בראש' של אל-ג'זירה, בראיון עם מרטין אינדיק, מי שהיה שגריר ארה"ב בישראל והשתתף בשיחות בדצמבר 2000. במשך 50 דקות תקף המראיין, מהדי חסן, את אינדיק על היחס המוטה שארצות הברית נוקטת לטענתו לטובת ישראל. במהלך התכנית חשף גם אינדיק את הפרטים כהווייתם. לדבריו "ברק ואולמרט הציעו לפלסטינים 97-95 אחוזים מהגדה המערבית ואת עזה, והם לא לקחו את זה. זו לא רק אשמת ישראל. אם אתם לא מסוגלים להיות מרוצים מזה, אז לא יהיו שתי מדינות".

בשלב זה התערב המראיין והציג בפני אינדיק את הגרסה הרשמית הנפוצה: "זה לא נכון שהפלסטינים סירבו", הוא אמר לאינדיק, שבתגובה התפוצץ מזעם: "ברק קיבל אותם. תסלח לי, אני הייתי שם כשהפקס הגיע למשרד שלי, מלשכת ראש הממשלה, חתום בידי ראש ממשלת ישראל, אז אל תגיד לי שאני לא יודע על מה אני מדבר!".


כך נפחה את נשמתה אגדה נוספת. קלינטון ואינדיק חושפים סוף סוף את האמת: ישראל הסכימה להקמת מדינה פלסטינית בתנאים מפליגים, הפלסטינים דחו את ההצעה ופתחו באינתיפאדה רצחנית שגבתה את חייהם של 1,177 אזרחים וחיילים ישראלים. את השלכותיה אנו ממשיכים לחוש גם היום.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. מה משנה האמת?

    דעת קהל נקבעת ע"י נרטיב יחצני.

  2. להגיד לא להכל. לא לקבל כלום ולהישאר עם נכבה בעין.

    1. בזמנו הלאווים שלהם היו טעות. כיום הם פועלים באסטרטגיה מאוד נכונה.

  3. מה זה משנה שצאצאי המהגרים המוסלמים בא"י ישראל, אלו המכנים עצמם "פלשתינים", הם אלו שגרמו לקריסת הסכמי השלום? הרי התוצאה הסופית היא היא החשובה – במשך כשמונה שנים כ 1500 יהודים נרצחו, ועןד אלפי יהודים נשארו פגועים בגופם ובנפשם.
    1500 יהודים הרוגים זה מספר "מכובד" לשיטתם, ובסה"כ הם מרוצים. הם היו יותר מרוצים אם המספר היה מליון וחצי, או עדיף כל היהודים בעולם, אבל בינתיים, רק בינתיים, הם יסתפקו בזה.
    כעת הצרפתים מנסים את מזלם בהשמדת יהודים באמצעות שליחים – המוסלמים.
    ואל תחשבו שזוהי קונספירציה או הזיה. המספר הנ"ל, 1500 יהודים הרוגים, זהו מספר היהודים שנרצחו בכפר נידח ביום אחד בפולין / אוקראינה / רומניה וכו' בתקופת השואה. ולא השמאל הישראלי לא היה ממהר לרצות את פני המוסלמים ושאר הגויים שונאי ישראל, המספר הזה היה נמוך הרבה יותר. אז האנטישמים רואים שלגרמנים זה הצליח ולכן הם מבקשים להמשיך את המלאכה, ומשתמשים בשמאל הישראלי כדי להכשיר את דעת הקהל הישראלית לכוונות הזדוניות שלהם.
    שוב התברר שיאיר גולן צדק בדבריו.

  4. Mr. Clinton had no reason to "kill" himself. All that he needed to do was to learn the subject at hand, understand its nature and apply himself accordingly, based on international law and UN Charter, but he did not.

    And, neither have the Presidents that followed him, Bush and Obama.

    The essence of the Arab Israeli conflict, all three should have known, is the categorical objection by the Muslim-Arabs, local and regional alike, to accept the RIGHT of the State of Israel to be, to exist as the liberal-democratic and sovereign nation-state of the Jewish people on ANY parcel of land that is defined by international law "the national home of the Jewish people".

    We, the Jews of the State of Israel know this reality. We have paid dearly, with blood, as a result of this reality. But some abroad, either based on naivete, lack of knowledge or actual ill intent toward us, Jews, refuse to acknowledge that this is the essence of the Arab Israeli conflict.

    And, they refuse to live by international law and abide by it in trying to resolve the conflict, i.e. view the San Remo conference decisions, 1920, and the League of Nations deciisons, 1922, as the ONLY reasonable framework on the basis of which this conflict may be resolved, for the benefit of both, Arabs and Jews alike.

    P.S. the decisions of the League of Nations of 1922 were then adopted by the UN and etched into the UN Charter, 1945.

    1. Thank you Nadav for your wise words. In a few short paragraphs you successfully described the underlying truths of this whole messy situation.
      Once again I find this wonderfully-intentioned site lacking. Had this article been labeled something along the lines of "another interesting aspect of the well known truth", I would have no problem with it. However, here they frame it as "the revelation" of the actual intentions of the Arabs etc. as if they were not already known. Such idiocy, to claim the discovery of "the actual events of…". Quite late in the game for that. The Arabs have wanted to murder the Jews, no matter what the context, since the days of Muhammad. They keep saying it and they still mean it. It has nothing to do with Israel, they just want to murder the Jews and or/convert everyone else. Only us, in the stupefied West, keep "realizing" again and again, what they mean. How many times can we be surprised? Isn't it getting quite ridiculous by now? Shouldn't we stop apologizing already? Stop waiting and hoping for the other "enlightened" nations of the world to start believing us? They never will, even as Europe burns to ashes.
      And so, we should start fending for ourselves. Tell the truth and fight the Arabs and anyone else who mistreats us. We have an independent state, isn't it time we started acting like it?

  5. אל תאמר אינתיפאדת אל אקצה – אמור מלחמת אוסלו
    אמרת כך – קיבלת את הסיפור הפלסטיני – שכל מה שקרה הוא בגלל ששרון
    עלה להר הבית. ולא את האמת הפשוטה – שחברינו מרמללה – רצו הכל ובחינם

    1. אכן. ה"ימין" הישראלי מדבר מתוך הפוזיציה של השמאל ושל ערביי הגדה/עזה.

  6. נגמרה תקופה. עכשיו כבר לא הכל רק מילים. קלינטון ואינדיק רק מדגימים איך גם הם מבינים עכשיו שהשקרים הפלשתינים/ערביים/איסלמיסטים הביאו למצב גרוטסקי שבו אין שום משמעות למה שקורה באמת אלא רק לסיפורים ונארטיבים וחארטות. החשיפה של בן רודס ושיטות הפעולה של אובמה במדיניות החוץ המחישו למי שלא ידע לאיזה טירוף הגיעה התפיסה שהכל סיפורים ומלים קובעות הכל בלי קשר למציאות על פני הקרקע. ככה יצאה לדרך "עיסקה" עם אירן, "מלחמה" בלי מגפיים על הקרקע ו"הפסקת אש" שבה כל הצדדים ממשיכים לירות בחופשיות.
    ברגעים אלה ממש הצרפתים מנסים להוציא לדרך עוד וועידת "שלום" שבה לא ישתתפו הצדדים לסיכסוך.. זה נגמר. אנשים בכל העולם נקעה נפשם מהשטויות האלה והם דורשים חיבור למציאות שבה דאע"ש קיימת, ראשים נערפים וחצי מיליון סורים נהרגו בגלל משחקי מילים של מנהיגי העולם החופשי.
    זו הסיבה שטראמפ הולך להיבחר לנשיא.

    1. היזהר בניתוחיך פן תיפגע מצואת חזירים אשר תיפול מן השמים.

      או במילים אחרות- הלוואי עלי אופטימיות כשלך, למזרח התיכון זה לא יעזור אבל לפחות הייתי נפטר מהאולקוס.

  7. פלישתים הלכו לקאמפ-דייווידעים שעורי בית
    קרי לסרב לכל הצעה ולדעתי קיבלו גבוי מוקדם מקלינטון שיצהיר ששני הצדדים אשמים..היום בא קלינטון ומתתמם ליפות השקר שלו דאז
    (כמו השקר סביב ספור מוניקה )בשביל ללקטעוד כמה קולות לאשתו (שימים יגדו מה גודל הנזקים שעשתה לישראל כשרת החוץ של אובמה
    בתכלס :: הספור לא מעלה או מוריד מהמציאות
    עכשיו צרפת נדחפת ואני מקווה שישראל לא תתפתה לכלום ..הגויים אותם הגויים
    הים אותו הים ..

  8. הגיע הזמן להוציא מעל השולחן גם את האשם האמיתי בכשלון שיחות שפרדסטאון. ברק היה מוכן להעביר לסורים את כל הגולן, למעט קו המים (שממילא לפי תוואי הגבול הבינלאומי מ-1923 שייך לישראל). אסד סירב, וברק צויר כמכשיל השלום.
    אז שיציאו עכשיו הכול, כולל לאיזה גבול היה ברק מוכן לסגת, ואיזה צידוק היה בדרישה הסורית החצופה לקווי ה-4 ביוני 1967 (דרישה שניתן להגדירה כפיראטית).
    קדימה, להעלות דברים מעל השולחן.

  9. מעניין מדוע רק עכשיו זה יוצא לאור ומה היתה הסיבה שארהב לא טיפלה בכך לפני כן.
    ברק היה ראש הממשלה הגרוע ביותר אי פעם

  10. אהה, הפלשתינים "פתחו" והישראלים?
    כמה פלשתינים נהרגו באינתיפאדה הזאת מידי ישראל?
    מי הסלים כל פעם כשהיתה רגיעה כי היתה לו הזדמנות טכנית לעוד חיסול שמיד הזמין עוד נקמה?

    1. אתה חוצפן. "שכחת" באופן נוח את תקופת "איפוק זה כוח" שבה ישראל נמנעה באופן מוצהר מלהגיב ובכל זאת הפיגועים נמשכו.
      וכמובן, הפכת את כל הפלסטינים שנהרגו במלחמת אוסלו לחפים מפשע, כשלמעשה רובם ככולם היו מחבלים, למעט עוברי אורח שנפגעו כנזק
      משני.
      והכי יפה, להאשים את ישראל שחיסלה מחבלים וגררה נקמה, כאילו שהמחבלים האלה לא עסקו בתכנון וביצוע הפיגועים הבאים.
      אנשים כמוך הם בהחלט לא שמאל ישראלי אלא ימין פלסטיני.

  11. הם דחו את ההצעה כי הם דרשו יותר במו"מ.
    זכותם לדרוש מה שלדעתם יעבור בקהל שלהם.
    לשפוט את הסירוב במסגרת מו"מ כ"אשמה" בכשלון תהליכי השלום זה ספין עלוב

  12. מה זה משנה. אהוד ברק אולמרט הם מנהיגים חסרי אחריות שכמעט והמיטו עלינו אסון. בנוסף לאסונות של הבריחה מלבנון והמלחמה השניה בלבנון שהיתה פארסה אחת גדולה. ואם רק הסירוב של הפלסטינים עמד בין חתימת הסכם שהיה ממיט עלינו אסון. אז זה מראה את חוסר האחריות של ברק אולמרט וכמובן גם שרון שכל מה שאכפת להם היה להמנע מכתב אישום