מעלה טורים: הבלוג של הלל גרשוני

ואולי לא צריך לסבסד אוטובוסים ממוגנים?

הטרמפיאדות שוקקות, הכבישים עמוסים אלפי רכבים, אך בנתיבי יהודה ושומרון עדיין מזדחלים אוטובוסים זקנים ומסורבלים ממוגני ירי. הלל גרשוני חושב שמדובר בכשלון כלכלי שאפשר להפסיק לסבסד

העלויות לא מצדיקות את התועלת; אוטובוס ממוגן ירי, גוש עציון. צילום: פלאש 90

13 בדצמבר 2001, ימי שיא האינתיפאדה השנייה. מטען צד רב עצמה מופעל על אוטובוס של "דן" שנסע בין יקיר לעמנואל. מיד לאחר מכן פותחים באש שלושה מחבלים לעבר האוטובוס ולעבר מכוניות שנסעו לפניו ולאחריו. מן הירי, שנמשך דקות ארוכות, נהרגים עשרה ונפצעים שלושים. בעקבות הפיגוע הודיע שר התחבורה, אפרים סנה, כי יורה לחברות האוטובוסים להפעיל רק רכבים ממוגני ירי בכבישים שיש בהם סכנות פיגועים, לאחר שהתברר שהאוטובוס לא היה ממוגן ירי.

כבר מאז פרוץ האינתיפאדה, ולפני כן בצירים מסוכנים מסוימים, הנחה צה"ל לחברות ההסעות לנסוע בצירים הללו באוטובוסים ממוגני ירי בלבד, מפאת החשש לפיגועי ירי. במקביל, החל בשנת 2001, החל פיילוט של הנחה בסך 50% בתחבורה הציבורית ביש"ע, במטרה לעודד אנשים להשתמש בתחבורה הציבורית ולא לנסוע בטרמפים ובמכוניות פרטיות. הפיילוט התמסד ב-2002 והפך להחלטת ממשלה, למורת רוחו של ח"כ (דאז) מוסי רז ממרצ, שזעם על ההחלטה וכינה אותה "אפרטהייד" לטובת המתנחלים.

ההנמקות הכלכליות להחלטה על הסבסוד, מעבר לרצון לשמור על חיי אדם, היו שבכך נחסך מהמדינה תקציב אחר – של מיגון כלי רכב פרטיים, ושל ליווי צבאי בשעות הצורך. בנוסף, באותו זמן סברו רבים שעליית כמות הנוסעים עקב הוזלת הנסיעות תגדיל את הפדיון ובכך תאזן את ההוזלה; כך לדוגמה בישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה (29/08/2001) אמר יהודה אלבז, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה: "ההנחה הייתה שלא תהיה לכך עלות תקציבית, אלא שיש פוטנציאל גדול להגדלת מספר הנוסעים". והרחיב בעניין ח"כ צבי הנדל:

המתיישב הממוצע רוצה לנסוע באוטובוס ממוגן כי אף אחד לא רוצה למות, זה בדוק. אולם כשזה עלה הרבה כסף, היו משפחות שזה הקשה עליהן. זול יותר לשניים לנסוע במכונית פרטית מאשר באוטובוס. לכן החליטו, על פי דרישת הצבא, להוזיל את הנסיעה באוטובוסים ממוגנים – שם המצב מסוכן. וכך, במקום שייסעו שבעה באוטובוס, ייסעו חמישים. לא רק בגלל המחיר, אלא גם בגלל המיגון. אבל ברור שהמחיר היה גורם משמעותי כאן. ברגע שהוא הופחת, השילוב בין המחיר הזול למיגון העלה בהרבה את מספר הנוסעים".

די מהר התברר שההערכות הוורודות הללו אינן מעוגנות במציאות. מספר הנוסעים באוטובוסים גדל – אבל ההוצאות גדלו גם הן, ואת הפער הייתה צריכה לממן קופת המדינה. באחוזים מתוך תקציב המדינה, ואפילו מתוך תקציב התחבורה הציבורית, מדובר בסכומים זעומים – לפי נתוני "שלום עכשיו", הסבסוד מגיע לכדי 31 מיליון ש"ח, בנוסף ל-10 מיליון ש"ח לשנה על מיגון – אבל כמו כל סבסוד לאוכלוסייה מסוימת, השאלה הנשאלת היא עד כמה באמת מדובר במשהו יעיל.

על פי פרוטוקולי הדיונים באתר הכנסת, הסבסוד נועד בין השאר, כאמור, לעודד אנשים לנסוע פחות ברכבים פרטיים ובטרמפים. בפועל, כידוע לכולם, המטרה הזו לא ממש התממשה. עשרות אלפי מכוניות נוסעות בכבישי יהודה ושומרון מדי יום, ממוגנות מפני אבנים לכל היותר. טרמפים? העיפו מבט בכל טרמפיאדה יישובית ובצמתים המרכזיים ביהודה ושומרון ואליהם. אנשים, נשים, וטף נוסעים בטרמפים בהמוניהם.

החלטה מושכלת

אז מדוע באמת הם נוסעים בטרמפים, למרות הסיכון הביטחוני?

משום שהאוטובוסים ביו"ש הם בעלי תדירות נמוכה יחסית; משום שהמסלולים שלהם ארוכים ומפותלים עד אין קץ; משום שחלקם, בפרט ממוגני הירי, נוטים להתקלקל, להיתקע ולאחר (נגיע לזה עוד מעט); ובסופו של דבר, משום שטרמפ הוא חינם, ואוטובוס, גם מסובסד, לא. בשיקלול של הסיכון להיחטף (אחד מתוך כך וכך מיליונים) לעומת המחיר של נסיעה יומיומית באוטובוס (שגם היא לא נקייה מסיכונים), אנשים בוחרים בראשון.

מדוע האוטובוסים ביו"ש הם בעלי תדירות נמוכה וכן הלאה? משום שלא משתלם להשקיע בהם. כי כל תוספת של אוטובוס וכל קיצור של קו יעלו הרבה יותר מאשר תוספת הנוסעים בעקבות כך. וכך הופך העניין לפוליטי, כאשר מדי כמה שנים מעלים לסדר היום את נושא תדירות הקווים וקלקול האוטובוסים, דורשים תוספת תקציב פה ותוספת תקציב שם, אבל שום דבר מהותי לא משתנה.

הבעיה מגיעה לשיאה עם האוטובוסים ממוגני הירי. מדובר באוטובוסים ישנים, כבדים, יקרים להתקנה, לתחזוקה ולתפעול. רשות הדיבור לאריה פלדמן, יו"ר אגד בשנת 2006, שאמר אז בדיון בוועדת הכלכלה:

חלקם של האוטובוסים מאוד ישנים, הם בני 15 שנה, ואלה אוטובוסים שבגלל מיגון הירי, התחזוקה שלהם כמעט כפולה, אולי יותר, מאוטובוס רגיל. זה מתבטא בצריכת דלק גדולה יותר, בחלפים, בצמיגים, בגלל הכובד, המשקל של עוד שני טון שיש על האוטובוס, זה משמעותי ויש פה תחזוקה כבדה מאוד, מה עוד שאלה אוטובוסים ישנים, עם מנועים קצת יותר קטנים ממה שיש היום באוטובוסים החדשים…

יש לזכור, שאם רוצים להוסיף עוד נסיעות, יש לזה… משמעות של עלות כספית של תחזוקה… ואני לא מכיר ארגון שיכול לתחזק 100 אוטובוסים ממוגני ירי, ואנו עושים מאמצים כמעט 24 שעות שכל מה שאפשר להוציא מהמוסכים, שייצא, כדי לתת את התשובות, ומשלמים על זה שעות עבודה נוספות עד השעות המאוחרות של הלילה במוסכים.

וכך גם נחום גבאי, מתאם תעבורה יהודה ושומרון במשרד התחבורה:

חלק ניכר מהאוטובוסים האלה מתחיל להזדקן. השחיקה באוטובוסים גדולה מאוד, כי כל אוטובוס כזה מוטען בפלדה וקרמיקה במשקל של 2.4 טון. זה גורם לשחיקה גדולה של האוטובוסים, מהירות נסיעה נמוכה, ויותר ויותר שעות שהייה במוסך.

אם מחיר הנסיעה באוטובוס רגיל בפריפריה אינו מכסה את העלויות, עקב מודל הסבסוד הצולב שבו נוסעי הקווים המוצלחים משלמים עבור נוסעי הקווים הנידחים, הדבר נכון שבעתיים באוטובוס ממוגן ירי, כבד ומגושם, שנוסע לעתים עם עשרה נוסעים במסלול ארוך ומפותל, ועליהם שורף את כל הדלק ונשחק עוד ועוד.

השחיקה הרבה, מצדה, מובילה להפחתה בכמות הנוסעים, ולשירות גרוע: האוטובוסים מרובי תקלות, וכאשר אוטובוס אחד מתקלקל, קשה מאוד למצוא אוטובוס ממוגן ירי חלופי. בתלונה טיפוסית שנכתבה בדף הפייסבוק של אגד נאמר "מאוד לא הגיוני שביום חם כל כך יצא אוטובוס ממוגן ירי (קו 160 של 19:00) עם מזגן מקולקל. סיוט של נסיעה". בתשובה לכך ענו אנשי אגד ש"במקרה של אוטובוסים ממוגני ירי, אין חלופה לאוטובוס כזה ואי אפשר לשלוח אוטובוס אחר במקום". גם בקווים אחרים ישנן תקלות שגורות. בקו 949, מירושלים למעלה אפרים, הדבר שכיח. כפי שכתבה בדיון פנימי תושבת כוכב השחר:

שוב ושוב בעיות איחור ותקלות בקו אוטובוס 949. כבר כמה פעמים אנחנו צריכים לסבול את זה… ועד מתי??? הנה עוד עכשו תקועים בדרך לישוב (מירושלים אוטובוס בשעה 15:00). כמעט כל יום יש תקלות ואוטובוס נתקע בדרך ולא ממשיך בדרכו.

צריך להדגיש: התקלות אינן גזירה משמים. הן נובעות מבחירה מודעת של חיוב אוטובוסים לנסוע בצירים הללו ממוגני ירי. ייתכן שהחיוב היה נכון לשנת 2002, ולשנת 2003, אך האם בשנת 2016 עדיין הצירים כל כך מסוכנים עד שאסור לנסוע בהם בשום פנים ואופן באוטובוס שאינו ממוגן מפני ירי? באותם צירים נוסעות מדי יום ביומו אלפי מכוניות. לא ממוגנות. פיגועי ירי קורים, אכן, ועדיין אנשים לוקחים את הסיכון כשהם משקללים את העלות מול התועלת. האם הם יצאו מהבית עם קסדה ושכפ"ץ, רק למקרה של אם וכאשר? האם יש להתקין "מעיל רוח" על כל מכונית פרטית, למקרה של ירי נ"ט? אחרי הכל, מדובר בחיי אדם!

עד כמה השתנה המצב מאז 2002-2001? עיון בנתונים יכול להבהיר את הדברים. דו"ח של השב"כ מאפריל 2008 מציג את התפלגות פיגועי הירי החל בספטמבר 2000:

גרף

המספרים הללו כוללים את הפיגועים גם בישראל וברצועת עזה, אך המגמה ברורה. בשנת 2015, לפי השב"כ, היו 73 פיגועי ירי בגזרת איו"ש. הרבה, אבל הרבה פחות מ-3,270 פיגועים (בכלל הגזרות) ב-2001. פיגועי הירי הקטלניים, אגב, היו לעבר מכוניות פרטיות: בין ההרוגים: איתם ונעמה הנקין, שנורו למוות בידי מחבלים מן המארב, ומלאכי רוזנפלד שנרצח מירי על הרכב שבו נסעו הוא וחבריו, בדרכם הביתה ממשחק כדורסל. האם תושבי יהודה ושומרון החלו למגן מפני ירי את רכביהם הפרטיים בעקבות הפיגועים? ברור שלא; העלות עולה בהרבה על התועלת. אך שיקולי עלות\תועלת אינם מעניינים מפקדים בצבא.

התמריצים של מפקדי הצבא, המחליטים אילו צירים מחייבים מיגון מפני ירי באוטובוסים, שונים מן התמריצים של האוכלוסייה המשתמשת באוטובוסים. המפקדים אינם משתמשים בתחבורה הציבורית ולא הם משלמים את מחירה. ואם הם יכולים לחייב אוטובוסים במיגון מבלי לשאת בעלויות, מדוע לא?

העלות, אגב, אינה רק עלות בכסף ובאי-נוחות. העלות יכולה להיות גם היא של חיי אדם. ב-26 בנובמבר 2015 התהפך אוטובוס ממוגן ירי, עמוס בחיילים, בכביש 458 בין כוכב השחר לרימונים. כתוצאה מההתהפכות נהרגה חיילת ונפצעו 48 חיילים, בהם 3 באורח בינוני. העובדה שהאוטובוס היה ממוגן ירי הקשתה על חילוץ הלכודים באוטובוס, וייתכן שגם הייתה מלכתחילה זרז להתהפכות האוטובוס, הכבד יותר מאוטובוס רגיל. למזלם של מפקדי הצבא, איש לא ישאל אותם מדוע הורו למגן את האוטובוס, שאולי גרם למוות. השאלה היא תמיד בכיוון ההפוך בלבד.

די לסבסוד

חובת המיגון פוגעת במתנחלים גם בדרכים נוספות: טיולים באותם אזורים נתקלים בבעיות לוגיסטיות, מכיון שצריך להביא אוטובוס ממוגן דווקא, שהוא יקר ולא תמיד זמין. וכך, דווקא כשהם רוצים לעודד תיירות לאותם מקומות, הם נתקלים שוב ושוב במכשול של ה"אילוצים הביטחוניים" שכלל לא ברור שהם כה חריפים. גם הרצון לשדר חיים נורמליים, ולהזמין אורחים או תושבים נוספים, נתקל באותו קיר: לחייב כל אורח בבית שלך ללבוש חליפת מגן לא ממש מזמין אורחים.

כיצד לשקלל את הסיכון לעומת התועלת? אם לא המפקדים או הממשלה, מי יקבע? התשובה ברורה: התושבים יקבעו. בזמנים רגילים, האוטובוסים צריכים להיות לא ממוגנים. אם התושבים ירצו לנסוע באופן ממוגן, הם יוכלו לשלם על כך דרך היישובים והמועצות, ולארגן אוטובוסים ממוגנים כרצונם. בסופו של דבר, האחראי הראשי על חיי האזרחים הם האזרחים עצמם. כשם שמרשים להם לנסוע ברכבים פרטיים על אף הסיכון לתאונות דרכים, לפיגועי אבנים ולפיגועי ירי, כך יש לתת להם לנסוע באוטובוסים לא ממוגנים על אף אותו סיכון זעיר. ואם הם ירצו מיגון? תהיינה להם דרכים להשיג את המיגון, תוך שהם מודעים למחיר הכבד שלו.

שתי החלטות, הקשורות זו לזו, נותרו עמנו מאז ימי האינתיפאדה השנייה: סבסוד מיוחד לתחבורה הציבורית ביהודה ושומרון, וחובת מיגון הירי בצירים רבים. שתי ההחלטות האלה, אם היו נכונות לשעתן, ודאי כבר עבר זמנן: הסבסוד המיוחד מתדלק את השנאה ל"מתנחלים עושקי הקופה הציבורית", אף שאין הוא תורם במאומה (ואף יכול להזיק עבור אלה המקבלים החזרי נסיעות ונוסעים ברכב פרטי); וחובת מיגון הירי מובילה לתדירות מופחתת, שירות גרוע, אוטובוסים ישנים ואיטיים ואף סכנת מוות, כאשר ספק אם התועלת עולה על הנזק.

את התחבורה הציבורית, ביו"ש כמו בשאר המדינה, יש לפתוח לתחרות חופשית ואמיתית, או לפחות לשאוף לכך, כך שהנסיעה תתבסס על העלויות האמיתיות של הנסיעה ולא תפיל את התושבים כגיבנת על שאר תושבי המדינה. אך עד לחזון אחרית הימים הזה, יש לפחות להשוות את תנאי הנסיעה ביו"ש לתנאים בשאר הארץ, ולא לנסות "לעזור" בדרך שאינה אלא מזיקה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. אתה טועה הלל,

    סיבה מרכזית שאין פיגועי ירי או מטענים על אוטובוסים היא שהם ממוגני ירי והמחבלים יודעים את זה. אוטובוס שאינו ממוגן ירי הוא מטרת איכות בשבילם הרבה יותר מאשר רכב פרטי.אתה לא לוקח בחשבון את אופי ההפעלה של כלי נשק אוטומטי ואת אפשרות הפגיעה הנרחבת באוטובוס באנשים רבים שמרוכזים בשטח קטן. לגבי מלאות האוטובוסים בכל פעם שנסעתי האוטובוס היה מפוצץ אנשים. יש שעות שגם ממש אין מקום לשבת. כנראה זה תלוי בקו. זה נכון הטרמפיאדות לפעמים מלאות והכבישים מלאים אבל זה לא אומר שהאוטובוסים לא מלאים. האוכלוסיה ביו״ש גדלה בהרבה מאד מאד מאז ימיו של אפרים סנה. אם כולם היו נוסעים בתחבורה ציבורית היית צריך רכבת או שתיים.

  2. הפובליציסטים מתחלקים לשני סוגים של אנשים, מומחים גדולים לתחום מוגדר וחסרי מומחיות בצורה רחבה. גרשוני הופך להיות הסוג השני. אדם שמרשה לעצמו לכתוב על כל נושא שבעולם מבלי להבין בו כלום.

  3. אתה מתבלבל בין שני בעיות נפרדות, הראשונה האם תחבורה ציבורית ביו"ש בעייתית ולכן כדאי לשנות אותה, לכך שהיא תהיה יעילה (עיין במה קרה ברמת הגולן מאז שהמועצה המקומית השתלטה על הקווים שם והגידול של הקווים שם), ואז ברור שחייבים ליעל אותה. לבין האם נדרש למגן את האוטובוסים, והתועלת מהמימון של המיגון של הקווים האלה. לצורך כך נשווה את הנזק שנמנע כתוצאה מכך לעלות שיש ממיגון , ואז תשאל באיזה כבישים תגיד ששווה למגן את האוטובוסים ובאיזה לא ,ולדוגמא האוטובוס שהתהפך ליד כוכב השחר נכנס לכפר ערבי שהיו בו הרבה פיגועים (לדוגמא 4 החיילים של דוכיפת), ואז שווה למגן לעומת חוסר המיגון. אבל לערבב בין שני השאלות הנפרדות האלה מצביע על רצון אז להגיע לתוצאה מסויימת ולא דיון נפרד על כל בעיה כיצד ונכון לפתור אותה

  4. המאמר של גרשוני לא מעיד על בורות בתחום אלא על האידיאולוגיה הכללית של מידה. ימין שמבוסס כולו על ימין אמריקאי בלי חשיבה ישראלית יחודית
    גרשוני צודק בתחושה שלו עליה מבוסס המאמר האוטובוסים הממוגני ירי הם פארסה מכל בחינה שהיא אבל הוא מבסס את זה על כלכלה במקום על ערכים לאומיים.
    אזרחים לא צריכים לנוע בממוגני ירי לא ב 2015 ולא ב 2002 והצבא צריך לדאוג לזה בכל מחיר. והממשלה צריכה לאפשר לצבא לדאוג לזה..
    ההשפלה הלאומית וההשפלה הגדולה האזרחית (והעובדה הנוראה שאלה שאמורים להיות חלק מהפתרון( – המתנחלים) משתפים עם זה פעולה היא העומדת ביסוד האבסורדיות של התופעה ולא שום דבר אחר…

  5. הבעיה הראשונה היא תרבות הטרמפיאדות שמזמינות סכנות(גם אם חד פעמיות).
    בעיה נוספת היא טיולים באיזור, גם אם משאלת ליבינו היא ביטחון לתייר ולטייל מספיקות הפעמים הבודדות שנפצעים או נתקלים באיזורים אלו כדי שזה לא יהיה בטוח.

  6. חשיבה לא במקום אמנם אני נגד התנחלויות מבודדות אבל היות והמדינה מאשרת אותם המדינה חייבת לדאוג לשלומם כי אם חס ושלום באמת יקרה משהו אז היית אומר בדיוק הפך

  7. למה למגן אוטובוסים אם אפשר פשוט לגרש ערבים?
    עד מתי נתמגן?
    למה אנחנו חייבים לחיות במדינה יהודית עם אוייבים בקרבנו?
    יש יותר מעשרים מדינות ערביות מוסלמיות כשכל אחת מהן גדולה פי שלוש ויותר משטחי ארץ ישראל השלימה.
    לא מסוגלים לחיות בשלום איתנו כאן?
    נגרש אתכם לירדן ולעזה.
    למה ילדינו צריכים לפחד – ולכם חופש התנועה? עד מתי נמשיך לקבל את צורת החיים ההזויה הזאת?
    ליברמן – תן לנו ביטחון.

  8. אם כותב המאמר מתייחס לכל בעיה או קושי בהתיישבות בארץ ישראל, הרי שהקיבוצים (בעיקר לפני קום המדינה) היו לא-כלכליים לחלוטין. אולם איך המדינה היתה נראית לו היו מתייחסים לכל ישוב לפי הערך הכלכלי שלו?
    ——–
    לא רבים יודעם, אולם ישנם קוי אוטובוס רבים במדינת ישראל שאינם כלכליים. הקוים הללו הם בעיקר בין ישובים קטנים ומרוחקים. קוים אלו מסובסדים ע"י המדינה, משום שהם משמשים את מי שאין לו רכב ו/או אפשרות לנהוג ברכב (קטינים, קשישים וכו'). האם מדינת ישראל צריכה להפסיק את הסיבסוד לקוים אלו, רק משום שהם לא כלכליים?
    ——–
    כידוע לכל, ירושלים הינו הישוב היהודי אשר צורך משאבים כלכליים הגדולים הרבה הרבה מעבר למה שהוא תורם. האם כותב המאמר יפנה חיציו לעבר העלות הכלכלית של החזקת ירושלים כבירת ישראל? האם כותב המאמר משתף פעולה באופן כלשהו עם גדולי המוותרים על מדינת ישראל, תוך הסוואת שיתוף הפעולה הזה בכסות כלכלית ליברלית כביכול?
    ——–
    כידוע לכל, בישובים יהודיים ביהודה ושומרון יש שמירה ונוכחות צבאיים באופן קבוע. האם תושבי הישובים / המועצות המקומיות צריכים לממן את עלות החזקת הצבא בישוביהם? הרי זה לא כלכלי למדינה, אפילו יותר מאשר אוטובוסים ישנים (עלות החזקת החיילים, עלות הציוד, פחת, בלאי, והכי חשוב – הפסד תועלת חלופית מהחיילים).
    ——–
    יש לי רעיון כיצד להפסיק את סיבסוד האוטובוסים הממוגנים ביהודה ושומרון – לו מדינת ישראל היתה מסלקת מתוכה את כל הערבים, לא היו פיגועים ולכן לא היה צורך באוטובוסים ממוגנים. בעצם גם לא היה צורך בהחזקת צבא ביו"ש.
    האם הרעיון הזה ריאלי? לא ממש.
    אז בינתיים, עד שהערבים ביו"ש יהגרו כולם ממדינת ישראל, מתוך רצונם שלהם, עד אז נצטרך להמשיך ולהתמגן, בסיבסוד מדינת ישראל.
    ——–
    גילוי נאות – מדי פעם אני נוסע באוטובוסים ממוגנים ביו"ש, כך שהנושא קרוב ללבי.

  9. הם נוסעים בטרמפים כי הם בטוחים שאלוהים יגן עליהם. אוטובוסים רעים, מיושנים ובזמינות גרועה יש ברוב חלקי הארץ, ובכל זאת לא תראו מחוץ ליו"ש טרמפיאדות מלאות. המתנחלים ייסעו בטרמפים גם אם תהיה תחרות פתוחה.
    שנית, בואו באמת נפתח את האוטובוסים לתחרות מלאה ונאפשר להם לענות על צורכי הקהל: הרי כולנו יודעים שיש ביקוש אמיתי לאוטובוסים בשישי בלילה והוכח כבר שזה מציל חיי צעירים שנוסעים באוטובוס במקום לשתות ולנהוג. כדי שאוטובוסים באמת יגרמו לאנשים לנטוש את המכוניות הם צריכים לפעול בשישי-שבת, או בחג, כמו ראש השנה וליל הסדר שהכבישים מפוצצים ברכבים בגלל הביקוש לנסיעות. אה, כן, נציגי יו"ש בכנסת מסרבים לכל שינוי ב"סטטוס קוו" (אלא אם מדובר בשינוי נוח להם כמו הסדרת העובדה שתלמידי ישיבות ההסדר ישרתו שירות מקוצר או הקמת המנהלת לזהות יהודית שמגלגלת אליהם עוד כסף).

  10. ציטוט מתוך הכתבה:
    פיגועי הירי הקטלניים, אגב, היו לעבר מכוניות פרטיות: בין ההרוגים: איתם ונעמה הנקין, שנורו למוות בידי מחבלים מן המארב, ומלאכי רוזנפלד שנרצח מירי על הרכב שבו נסעו הוא וחבריו, בדרכם הביתה ממשחק כדורסל.

    מעניין למה הפיגועים הקטלניים היו רק פיגועי הירי הקטלניים, אגב, היו לעבר מכוניות פרטיות: בין ההרוגים: איתם ונעמה הנקין, שנורו למוות בידי מחבלים מן המארב, ומלאכי רוזנפלד שנרצח מירי על הרכב שבו נסעו הוא וחבריו, בדרכם הביתה ממשחק כדורסל. במכוניות פרטיות….

  11. עובדות מעניינות…
    אנחנו 3 סטודנטיות ממרכז אקדמי לב העוסקות בפרויקט גמר לבדיקת היתכנות השקתמוצר ArmorGuard: מיגון רכבים מפני ירי עליו נרשם פטנט לאחרונה, ולכן התעניינו בתמונת המצב שסיפקת בהקשר לתחבורה ביהודה ושומרון שמהווה תחליף למוצר הנדון.
    נשמח אם תוכל לענות על שאלון הקצר המצורף (ומתוגמל) ולשתף ככל שניתן.
    https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSenYsbg-4oPDfWAL1eVZjZZct0zx9nIRQTCBItk7pxHdDJWQQ/viewform?c=0&w=1

    שבת שלום ופסח כשר ושמח!