משנים כיוון: שוויץ תחקור מימון עמותות שמאל

הישג ישראלי: בצעד חסר תקדים מתכנן הפרלמנט השוויצרי לבחון לעומק אם כספי הסיוע ההומניטרי של המדינה עברו למטרות אנטי-ישראליות ואנטישמיות. לקראת היפוך מגמה באירופה?

תחילת הסוף? עמותות שמאל. צילום: הדס פרוש /פלאש90

ביום שני (23.5) התפרסמה ידיעה לא שגרתית בעיתוני שוויץ: הפרלמנט השוויצרי ביקש לפתוח בהליך בדיקה אל מול הממשלה השוויצרית לגבי מימון ארגונים המעורבים במלחמה הפוליטית נגד ישראל תחת הכותרת של סיוע הומניטרי וקידום זכויות אדם.

שוויץ רואה בקידום זכויות אדם וסיוע הומניטרי ערך עליון, המשתלב עם המדיניות הניטרלית המוצהרת שלה. היא אחת התורמות הגדולות ביותר לארגונים ישראלים, פלסטינים ובינלאומיים הפעילים במסגרת הסכסוך הערבי-ישראלי. בין השנים 2015-2012, העבירה שוויץ דרך ערוצים שונים יותר מ-10 מיליון ש״ח ל-30 ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים ישראלים המעורבים בסכסוך, ואף יותר לארגונים פלסטינים (עקב חוסר שקיפות המידע בנושא חלקי). המענקים לארגונים בינלאומיים הפעילים פוליטית באזור נמדדים בעשרות מיליוני דולרים.

הכסף מועבר באמצעות משרד החוץ השוויצרי או באופן עקיף דרך ארגוני סיוע הומניטריים או ארגונים כנסייתיים. אך ערוץ המימון המעניין ביותר הוא ״מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי״. זהו מנגנון שהוקם על-ידי ממשלות שוויץ, דנמרק, הולנד ושוודיה, ובאמצעותו מועברים מיליונים לארגונים ישראלים ופלסטינים. מטה הארגון ממוקם באוניברסיטת ביר-זית, וקבלת ההחלטות בדבר המימון מתקבלות במשרדי החוץ והפיתוח של המדינות. תקציב המנהלת עומד על 17.6 מיליון דולר לארבע שנים, כאשר ממשלת שוויץ אחראית על כמעט רבע ממנו.

יותר ממחצית התקציב של המנהלת (5.78 מיליון דולר מתוך 10.48 מיליון דולר) עוברים לארגונים המעורבים באופן מובהק במלחמה הפוליטית והמשפטית נגד ישראל, ביניהם 'אל-חאק', 'אל-מיזאן', 'המרכז הפלסטיני לזכויות אדם', 'עדאלה', 'מיפתח', ואף ארגון 'בדיל', הידוע בפרסום חומרים אנטישמיים בוטים. מדובר במימון הקיומי הבסיסי של ארגונים אלה, שממנו משולמת אחזקת המשרדים שלהם, ציוד משרדי, את שכר העובדים ועוד.

מעבר לכך, 11 ארגונים מתוך 20 הנתמכים על-ידי המנהלת תומכים בקמפיין ה-BDS. ובנוסף, המנהלת מעבירה כספים לארגונים כמו 'שוברים שתיקה', 'בצלם', 'במקום', 'גישה' ו'יש דין'. דו"ח 'שוברים שתיקה' על צוק איתן למשל, התאפשר באמצעות ״מימון חירום״ שהעניקה המנהלת.

עצירת המימון השוויצרי למנהלת עשוי לפגוע באופן משמעותי בפעילותם של הארגונים. הישג חשוב במאבק הציבורי של ישראל.

המפנה השוויצרי

לרוב, האירופאים אינם מודעים לשימוש שנעשה בכספי הסיוע שלהם, או שהם בוחרים להתעלם מהמידע משלל סיבות ואינטרסים. מה גרם לשינוי בגישה השוויצרית?

בחודשים האחרונים, ולאחר עבודת מחקר ארוכה, הציגו חוקרי ארגון NGO Monitor לחברי פרלמנט, פקידי ממשלה וגורמים נוספים בשוויץ את הנתונים הרלוונטיים, בניסיון להסביר למקבלי ההחלטות כי הארגונים שבמימונם אינם מקדמים את המדיניות השוויצרית המוצהרת.

כך, באפריל השנה יזם חבר הפרלמנט כריסטיאן אימארק ממפלגת העם השוויצרית עצומה שעליה חתמו 41 חברי פרלמנט. הם דרשו מממשלת שוויץ לשנות את החקיקה כך שכסף שוויצרי לא יועבר לגופים התומכים באופן ישיר או עקיף בגזענות, אנטישמיות, הסתה או בקמפיין ה-BDS. העצומה פרשה כנפיים, ואילצה את ממשלת שוויץ לבדוק לעומק ולהגיב באופן רשמי בדיון בפרלמנט שיתקיים ביוני הקרוב. אם ממצאי הבדיקה יראו כי הכסף אכן מנוצל לפעילות המנוגדת למדיניות השויוצרית, יש סיכוי גדול שהפרלמנט יקדם שינוי בחקיקה.

חבר הפרלמנט אימארק הדגיש שלא מדובר רק במזרח-התיכון, אלא באתגר גלובלי של שוויץ ביחס למדיניות הסיוע הבינלאומי שלה. ואכן, מהלך זה עשוי להיות הסנונית שמבשרת על שינוי בהלך הרוח באירופה. גם בדנמרק, אנגליה והולנד ניתן לזהות את תחילתו של דיון ציבורי בשאלות השימוש בכספי משלמי המיסים לצרכי סיוע הומניטרי.

המקרה השוויצרי מוכיח כי יש מה לעשות במאבק בדה-לגיטימציה ובעמותות האנטי-ישראליות. לפעמים מהלך דיפלומטי חכם אחד המבוסס על נתונים ועל אורך רוח, עדיף על ניסיונות חקיקה לא יעילים. דיאלוג ביקורתי עם האירופים, תוך הצבת גבולות וקווים מנחים במסגרת ערכים משותפים, יכול להגביר את הסיכוי לעורר את האירופאים לבחון מחדש את ניתוב כספי הסיוע שלהם.

______
איתי ראובני הוא חוקר בכיר במכון המחקר NGO Monitor.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. גם באנגליה היה סיפור דומה וכלום לא יצא מזה. אלו שמקבלים את כל עשרות המליונים יודעים להשתיק את הרעש

  2. ברכות לעושים במלאכה. כעת נותר לבדוק מה יצא מזה בפועל. יתכן שעל רקע המצב הכלכלי הלא מזהיר באירופה, ועל רקע הלכי רוח "יורוסקפטיים" מתרחבים, יש סכוי למהלכים חשובים כאלו.

  3. סליחה מכותב המאמר, אולם אינני סבור כמותו שרוחות חדשות מנשבות באירופה.
    השוויצרים לא רוצים לממן אירגונים הפוגעים בישראל וביהודים, לא בגלל העיניים היפות של מישהו, אלא בגלל שזה עולה להם כסף.
    לו השוויצרים היו יכולים להשיג תוצאות יותר טובות מהארגונים שנתמכים על ידם (שמן הסתם עסוקים בלקבל כסף לאחר שמציגים תקלות של צה"ל, ולא מעוניינים להביא לסיום הסיכסוך, מה שיביא להפסקת המימון שלהם), או לכל הפחות אותם הישגים שמתקבלים היום אולם במימון נמוך הרבה יותר, הרי שהשוויצרים היו ממשיכים לממן.
    אולם השוויצרים לא טיפשים. קמצנים כן. אנטישמים כן. טיפשים לא.
    השוויצרים לא אוהבים לשלם מחיר גבוה עבור סחורה באיכות נמוכה. כל עוד ארגוני השמאל מספקים תוצאות באיכות נמוכה, השוויצרים יקטינו ויפחיתו את המימון. כמובן שאם ארגוני השמאל יספקו איזו מתנה קטנה, נאמר משהו שיאפשר לשוויצרים לזעוק בכל העולם על עוולות "הכיבוש" הישראלי ביו"ש, הרי שמתנה זו משובחת לעילא ולעילא ומהוה סיבה למימון גבוה. כל עוד אירגוני השמאל לא מספקים סחורה משובחת כזו, השוויצרים לא יבזבזו כסף.
    יש לזכור כי חלק נכבד (נכבד, לא מכובד) מארגוני השמאל מורכב מיהודים, מה שעוד יותר מרגיז את השוויצרים האנטישמים. לשלם סכום גבוה עבור איכות נמוכה, ועוד ליהודי? זה כבר עובר כל גבול.