תארו לכם שלצד הלימוד המסורתי של מסכתות משנה וגמרא לזכר נפטרים, היו יקיריהם לומדים ומסיימים בפומבי גם כרכים של שירה. צור ארליך חושב שזו דרך מצוינת לעילוי הנשמה – של הציבור
בֵּין חַג מַתַּן תּוֹרָה
לְחַג הַסֵּפֶר,
סָעִיף קָטָן, אוּלַי קְצָת מְטֹרָף,
שֶׁל הַצָּעָה לְסֵדֶר.
שַׁוּוּ בְּנַפְשְׁכֶם שֶׁהַלִּמּוּד
לְמַעַן נִשְׁמוֹתֵינוּ כְּשֶׁנָּמוּת
יִהְיֶה לֹא רַק מַסֶּכֶת עַל מַסֶּכֶת
שֶׁל מִשְׁנָיוֹת אוֹ שֶׁל גְּמָרָא,
לֹא רַק דִּינִים וְדִיּוּנִים שֶׁל שֵׂכֶל
אֶלָּא שִׂיאֵי עַל-שֵׂכֶל שֶׁל שִׁירָה.
פִּרְקֵי שִׂיאִים שֶׁל מַטְמוֹנֵי הַנֶּפֶשׁ
שֶׁבְּלָמְדָה אוֹתָם הִיא מִתְכַּנֶּפֶת
בְּאֵבֶר נְבוּאָה וְאַף בִּכְנַף יִפְעָה
וּמֵת וָחַי נִהְיִים אֶחָד בִּמְעוּפָהּ.
שַׁוּוּ בְּנַפְשְׁכֶם שֶׁבְּטַבְלַת לִמּוּד הַחֹדֶשׁ,
אוֹתָהּ אֵימַת-מְנַחֲמִים הַמִּתְנוֹסֶסֶת בַּשִּׁבְעָה,
יִהְיוּ לֹא מַסֶּכְתּוֹת אֶלָּא קְבָצִים שֶׁל שִׁירַת קֹדֶשׁ,
אוֹ אַף אוֹרוֹת, אוֹרוֹת הַקֹּדֶשׁ, הַתְּשׁוּבָה,
תּוֹרוֹת שֶׁל רַבִּי נַחְמָן, רְשִׁימַת סְפָרִים שֶׁל הֵשֶׁל –
הֲרֵי אֲפִלּוּ לַנִּפְטָר יָבוֹא הַחֵשֶׁק.
אוֹ שַׁעֲרוּ נָא זֹאת: שֶׁבַּטַּבְלָה יֻצַּג
רִשּׁוּם שֶׁל מִתְנַדְּבִים לִלְמֹד כִּרְכֵי אָצָ"ג,
כִּרְכֵי הָרְקִיעִים הָעֲטוּפִים כָּחֹל –
כֵּן, זֶהוּ קֹדֶשׁ הִלּוּלִים, לֹא סֵפֶר חֹל.
כְּרָכִים, אוֹ חֶלְקֵיהֶם, אַךְ בְּעִיּוּן מָלֵא,
עִם בֵּאוּרִים כְּכָל שֶׁמִּן הַבְּאֵר נִדְלֶה:
בָּאוֹר הַהוּא הַנֶּפֶשׁ תִּתְעַלֶּה.
שַׁוּוּ בְּנַפְשְׁכֶם כֵּיצַד בְּיוֹם שָׁנָה
עִם סִיּוּמֵי מַסֶּכֶת וְסִדְרֵי מִשְׁנָה
תָּקוּם אִשָּׁה זוֹכֶרֶת וּדְבָרָהּ תַּחֵל:
אֲנִי סִיַּמְתִּי הַשָּׁנָה שִׁירַת רָחֵל;
וְשִׁיר אַחְרוֹן תִּקְרָא וּתְסַיֵּם לְאַט:
"רַק אֲשֶׁר אָבַד לִי קִנְיָנִי לָעַד".
וּשְׁאֵר בָּשָׂר אַחֵר קְצָרוֹת יַנְעִים
עַל עַצְבוּתוֹ, שִׂמְחַת הָעֲנִיִּים,
וִידַקְלֵם מִתּוֹךְ 'סִיּוּם' בְּשֶׁקֶט
שֶׁלֹּא הַכֹּל הוּא הֶבֶל, וְהַמָּוֶת שֶׁקֶר.
לְעֵת אַחֶרֶת מִישֶׁהוּ יִלְמַד אֶת
כֶּרֶךְ א' שֶׁל אָצָ"ג – וְמִלּוֹתָיו שֶׁלְּעֵת כְּבוֹת,
"וּבְלוּחַ חַיֵּינוּ מְחֵה שָׁלֹשׁ אוֹתִיּוֹת: מָ וֶ ת ",
יְחַלּוּ טְהוֹרוֹת אֶת כִּסֵּא הַכָּבוֹד.
וְאַחֶרֶת תַּשְׁלִים רְחוֹבוֹת הַנָּהָר, וְעַד תְּהוֹם
יְצַלְצֵל הַסִּיּוּם בְּקָרְאָה מִן הַדַּף: "הֵם גְּבוֹהִים!
אֱלוֹהִים בִּבְרָקָיו עֲלֵיהֶם לְפִתְאוֹם,
אַרְגָּמָן עֲלֵיהֶם בְּעוֹדָם בִּבְלוֹאִים".
כֵּן, לְצַד הַסֻּגְיוֹת שֶׁנּוֹדְעוּ כְּבָר מִזֵּכֶר לְזֵכֶר,
לְצַד מִשְׁנָיוֹת מִמַּסֶּכֶת כֵּלִים עַל פִּתְחֵי טָהֳרָה וְטֻמְאָה,
שֶׁמָּא גֶּשֶׁר חַיִּים עַל הַחֵסֶר יוּקַם בְּמַסֶּכֶת
הַשִּׁירָה הַגְּדוֹלָה שֶׁלּוּ-כָּךְ תְּדֻבַּר עַד תֻּמָּהּ.
וְאִם פַּחַד מִפְּנֵי שִׁנּוּיִים הַחִדּוּשׁ מַטִּיל,
בְּהַגִּיעַ יוֹמִי אֲצַוֶּה לַנִּסּוּי נִשְׁמָתִי
וְאַתֶּם תְּנַסּוּ וְתִרְאוּ בְּלִי סָפֵק שֶׁאָכֵן
נִשְׁמָתִי תִּתְעַלֶּה – שֶׁהֲרֵי הִתְעַלְּתָה נִשְׁמַתְכֶם.
וזו,צורי,הטעם שייטב לו למשורר ולנו,ברכזו כל מאמציו ושרעפיו, בכתיבת שירה במקום יביע דעת ואומר, ומי יחליט ומי יקבע ומי ישתרר עלינו, איזו שירה ראוי לה להשתורר מעל קברותינו, רק שווה בנפשך שמעל קברך ,בתום מאה ועשרים נעימים,ביוערצייטך הקרב ובא,יודיע נכדך מחמדך שסבא שבשמיים,צור ישראל וגו', היה חובב שירה מקברית,ואז יקריא המחמד שיר מאת מ.דרוויש.
ואח"כ הדתיים-לאומים באמת לא מבינים מה החרדים רוצים מהם.
בסה"כ השווית תורה נצחית שניתנה בסיני תוך כדי התגלות אלוקית, לשירים (חלקם אכן עמוקים ויפים) שנכתבו ע"י בשר ודם בני חלוף.
אם אינך מבין את האבסורד, משהו פגום מאוד בד.נ.א. האינטלקטואלי שלך.
התורה שבעל פה שלא היתה צריכה להכתב, בדיוק בשביל זה לא היתה צריכה להכתב. שירת המשנה והתלמוד בדורם, כשירת המדרשים בדורם, כשירת ספרד בדורה וכשירת משוררנו בדורנו.
ובלי להתייחס לשירת התורה שבכתב עצמה ואכמ״ל.
ואח"כ החרדים לא מבינים מה כל השאר רוצים מהם.
בסה"כ השווית תורה נצחית שניתנה בסיני תוך כדי התגלות אלוקית, ל"תורה שבעל-פה" שנכתבה(אבסורד כשלעצמו) ע"י בשר ודם בני חלוף.
אם אינך מבין את האבסורד, משהו פגום מאוד בד.נ.א. האינטלקטואלי שלך.
עכשיו ברצינות… מה אתה מקשקש? אין לי דבר או חצי דבר נגד/בעד חרדים(שיעשו מה שבא להם כל עוד זה לא נוגע אלי) אבל לטעון שהפרוש שלכם לתורה(כי זה מה שזה בעצם, לא יותר מזה, פרושים ע"י בשר ודם) שווה כמו התורה עצמה והרבנים בעלי "התגלות אלוקית"? עבודת אלילים במקרה הטוב, לא רוצה לחשוב על המקרה הגרוע.
צודק "אלו ואלו", התורה שבעל פה הייתה צריכה להשאר בעל פה. הפכו את בני ישראל מעובדי אלוהים שבשמיים לעובדי אלילים בשר ודם אשר בארץ.
צור היקר
זה רעיון יפה ונהדר. אני לא מאמין שהוא יוכל להיקלט באמת, אבל מי יודע?
תודה ושבת שלום!
רעיון נחמד, אוסיף אותו לצוואתי
שַׁוּוּ בְּנַפְשְׁכֶם שֶׁהַלִּמּוּד
לְמַעַן נִשְׁמוֹתֵינוּ כְּשֶׁנָּמוּת
יִהְיֶה לֹא רַק פִּיוּט עַל פִּיוּט
שֶׁל אַלתֶרְמַן אוֹ שֶׁל שֶׁמֶר,
לֹא רַק בָּתֵי שִׁיר שֶׁהָפְכוּ לְזֶמֶר
אֶלָּא שִׂיאֵי עַל-שֵׂכֶל עַל-זְמַנִיִים,
כמו למשל: "אֵין כְּמוֹ מַאנְצִ'יז אֲפוּיִים".
חחח
תודה
בראבו !!! נפשי כבר התעלתה למקרא הטור/שיר. המסר והדרך. התעלתה והשמינה. בושם ללב,לרוח ולנשמה. ובלע המוות לנצח ומחה ה אלוהים דמעה מעל כל פנים.