עד לאחרונה תוארה ארץ ישראל בחומר בערבית כ"פלסטין", מה שתוקן רק בהתערבות שר החינוך
המפקחת על מקצוע האזרחות במשרד החינוך, יעל גוראון, מתעלמת מהחלטות ועדת המקצוע וממשיכה להנחיל אג'נדת שמאל קיצוני בלימודי האזרחות. לאחרונה חלה הידרדרות נוספת כשהמרכיב הציוני-לאומי בלימודי האזרחות נדחק אף יותר לקרן זווית: תלמידים שייגשו למועד החורף בבגרות באזרחות לא יצטרכו להפגין ידע בדבר הזיקה בין האוכלוסיה הדרוזית וחלק מהבדואית למדינת ישראל. חומר הלימוד העדכני מוחק לחלוטין את החלוקה בין ערבים לדרוזים – ומסתפק באמירה כללית על מיעוטים במדינת ישראל, משל היו מקשה אידאולוגית אחת. בנוסף, עולה החשש כי גוראון ביצעה את השינויים מרחיקי הלכת מתחת לרדאר, בלי שיידעה על כך את חברי ועדת מקצוע האזרחות – המורכבת מאנשי אקדמיה, מנהלים ומורים.
כבר לפני כעשרים שנה החליט משרד החינוך שמקצוע האזרחות יילמד באופן זהה בעברית ובערבית. למרות זאת, "מחוון המושגים" – חוברת מושגים שנויה במחלוקת שחיברה גוראון – כוללת הבדלים בנושאים מהותיים רבים בין שתי השפות, באופן המעמיק את הקיטוב בין ערביי ישראל למדינה. לדוגמה, התלמידים היהודים לומדים למשל כי חוק השבות הוא "מבחין ולא מפלה", בעוד בנוסח בערבית נכתב כי "רוב היהודים מאמינים כי חוק השבות יכול להיחשב כלגיטימי מבחינה משפטית. לעומת זאת, הרבה ערבים רואים בו חוק מפלה".
עד לאחרונה, התלמידים הלא-יהודים אף למדו כי ארץ ישראל היא למעשה "פלסטין". בעקבות פניית 'מידה' התערב שר החינוך אישית והביא למחיקת המילה 'פלסטין' מהמחוון. מדובר בתיקון חשוב, אך לאור ההבדלים שעדיין קיימים בין שני הנוסחים, הדרך לתיקון עוד ארוכה.
הטיה אנטי-ציונית בשירות הפוליטיקלי קורקט
במקרים אחרים, הדרך של גוראון "לאזן" בין הנוסחים בעברית ובערבית היא השמטת אלמנטים פרו-ישראלים מהנוסח בעברית. כך למשל נמחקו מחוברת המושגים העדכנית המשפטים הבאים: "חלק ניכר מבני המיעוט הנוצרי משרתים בשירות צבאי או לאומי"; "מאז ימי המנדט הבריטי כרתו הדרוזים ברית עם הישוב היהודי והשתלבו במערכות הביטחון והמדינה, ורבים מהם המשיכו בשירות קבע והגיעו לדרגות בכירות"; "ניתן לזהות בקרב החברה הערבית בישראל מגמות של השתלבות במדינה ובחברה… על אף השסע, רוב ערביי ישראל מעוניינים לשמור על אזרחותם הישראלית אף אם תקום מדינה פלשתינית"; "רובם [של הדרוזים] מגדירים את עצמם כקבוצה אתנית נפרדת ללא שאיפה לאומית מדינית, ונאמנים למדינה בתוכה הם חיים".
בשנה שעברה הוגשה עתירה נגד מחוון המושגים, בטענה שהוא עוקף את ספרי הלימוד באזרחות אשר אושרו על ידי הוועדה. בדיון, שנערך ביולי 2016, חלק ניכר מהמונחים זכו לביקורת מצד שופטי בג"ץ.
לפי החלטת וועדת המקצוע, בשיתוף מפמ"רית אזרחות, משפטים אלו היו אמורים להופיע בתכני הלימוד לבגרות באזרחות. יישום ההחלטה עוכב זמן רב, והנושא אף הגיע לפתחו של שר החינוך. בדיון במליאה במאי האחרון הפנה ח"כ יהודה גליק תשומת ליבו של בנט להבדלים בנושא לימוד חוק השבות ולהשמטת תכנים פרו-ישראלים בהוראת האזרחות. בתגובה השיב בנט לגליק: "פעם ראשונה שאני שומע…תעביר לצוות שלי….נתקן". בעקבות הדיון שלח גליק מכתב מפורט לבנט בו פרש טענותיו, אך שר החינוך לא הגיב. בנט גם סירב להיפגש עם "מורים ציונים לאזרחות" – קבוצת מורים ששמה לעצמה יעד להילחם בניסיון לחזק מסרים אוניברסליים על חשבון אלו הלאומיים בלימודי האזרחות.
בקיץ האחרון היה נדמה כי הלחץ מתחיל לתת אותותיו, וב-28 באוגוסט יצא מלשכתה של מפמ"רית אזרחות מחוון חדש בו נכללו החלקים המבדילים בין דרוזים לערבים ושמתארים את ברית הדמים שנכרתה בין הדרוזים וחלק מהבדואים לבין מדינת ישראל. למרות זאת, בגרסתו העדכנית ביותר של המושגון, המופיע כעת באתר משרד החינוך, שוב הושמטו החלקים אותם התחייבה גוראון להכליל בישיבת וועדת המקצוע.
מלבד התוכן הבעייתי שבמחוון המושגים, עצם השימוש בו שנוי במחלוקת. מורים רבים לאזרחות רואים בו ככלי שבאמצעותו מנסה גוראון לכפות את תפיסת עולמה הרדיקלית. נכון להיום עומדת לרשותם של מורי האזרחות בחירה בין שלושה ספרי לימוד שונים. חלק מהתכנים באותם ספרים ייכללו במבחן הבגרות – וחלק לא. מנגד, התכנים הנכללים במושגון ייכללו בוודאות בחומר לבגרות – ולכן השימוש במושגון מהווה "תעודת ביטוח" עבור המורה כי הוא מכין את תלמידיו באופן אופטימלי למבחן. כלומר, מחוון המושגים כמעט ומייתר את ספרי הלימוד. בעתירה שהוגשה בנושא ביקרו השופטים לא רק את תוכן המחוון, אלא גם את עצם קיומו: "יש מחוון גם במקצועות אחרים? בספרות יש? שמה צריך להאכיל מונחים? בהיסטוריה יש? במקרא יש? שכולם צריכים לצעוד באותו קו ולדקלם אותם דברים. כאילו שאנחנו עוסקים במתמטיקה", תהה השופט צבי זילברטל. השופט יורם דנצינגר הוסיף כי המושגון מוביל לכך שהתלמידים "לא צריכים להבין, הם צריכים לדקלם".
בניסיון לחזק את הרלוונטיות של ספרי הלימוד החליטה ועדת מקצוע האזרחות כי ביחס לכל מושג ייכללו במחוון הפניות למספרי העמודים הרלוונטיים בספרים. גוראון התחייבה כבר לפני שנתיים לבצע את החלטת הוועדה ולהכניס הפניות לספרים, אך הדבר לא נעשה בפועל. בישיבה שנערכה במרץ האחרון שבה גוראון על התחייבותה, וחזרה עליה שוב בחוזר שפרסמה ערב תחילת שנת הלימודים הנוכחית. אך למרות ההתחייבויות החוזרות ונישנות וההחלטה המחייבת של הוועדה – גם בגרסה הנוכחית של המושגון לא מופיעות ההפניות לספרי הלימוד. "גרירת הרגליים איננה מקרית", טוען גורם במקצוע האזרחות. "המטרה היסודית של יעל גוראון וחבריה היא לבטל את תוקפם של ספרי הלימוד. זו מהותו של המושגון, במקביל לזריית חול עם משפטים כמו 'שמירת חשיבותם של הספרים'. הפנייה למספרי העמודים תחזיר את המורים לספרים. ויותר מכך – היא תוכיח שההגדרות במושגון אינן תואמות כלל את ספרי הלימוד – כמתחייב בנהלים, וכפי שהתחייבה גוראון בפני וועדת המקצוע".
בקשת תגובה נשלחה למשרד החינוך והיא תפורסם כשתתקבל.
ואיפה נפתלי בנט ?? עסוק במריבות עם ליברמן
רגע אחד, מי מותיר אותה בתפקידה? זה לא ההוא מ"הבית היהודי", נו…שכחתי את שמו…
את זה אני כבר מזמן חשבתי. זה שר החינוך ה"ימני" אוי לנו. האם לא שמע על פיטורין? הרחקה??
נפתלי בנט הוא שר חינוך בכותרת בלבד, בפועל הוא ראש ממשלה שני ושר חוץ שלישי (רביעי?)
המדינה ובנט ממשיכים לאפשר לקרן להשמדה כהגדרת יאיר נתניהו לפעול כרצונה ובאלימות בלתי נתפסת! אך אל דאגה. מעשי השמאל והקרן הם המבטיחים לכולנו שעוד יגיע יום המלחמה בין אויבינו ובין היהודים הציוניים על זכותנו על הארץ וכנראה שיום מלחמה כזה נחוץ מאד לעתידנו הלאומי.
למה משרד החינוך לא מגיב????
מי מבין מדוע לרשות המבצעת הנוכחית יש כל כך הרבה טענות ללימודי אזרחות/דמוקרטיה. עם המוסדות המגינים על החוק. בתי דין. משטרה. יועצים משפטיים. האם כולם לא בסדר?
הגב גוראון שמה לה למטרה להרוס את החינוך הלאומי-יהודי במדינה היהודית.
זהו האויב מבפנים שקורבנותיו הם ילדי ישראל התמימים.
מדוע שותקים ההורים?
האם משרד החינוך עובד בשרות אויבי ישראל?
האם חינוך יהודי/ציוני נחשב ראקציונרי?
תוהה למה האמירה שבני המיעוט הנוצרי משרתים בצהל היא 'פרו – ישראלית' ולא סתם 'אמת'. או למצער, 'אמיתות שאינן מתיישבות עם האידאולוגיה הקיצונית של גוראון שאינה בוחלת בשכתוב ההיסטוריה כדי לקדמה.
איך פטריוטיזם – הפך למילה מגונה במדינת ישראל?
ושנאה עצמית חולנית – להומניזם צרוף?
ותודה לבנט על תרומתו להחלשת האג'נדה הלאומית ולחיזוק המגמות החביבות על הקרן החדשה לישראל:
http://rotter.net/forum/scoops1/282030.shtml
http://rotter.net/forum/scoops1/382749.shtml
http://rotter.net/forum/scoops1/389753.shtml
נו , ומי מינה את הגברת?! נכון מאד , נפתלי בנט!!! אתם מבינים , האפס הזה כל מה שמעניין אותו לריב עם נתניהו בתקשורת , כדי להעצים את עצמו מינה את הדבר הזה.
ציונות דתית, תתעוררו!!!!
וכל מי שמגדיר עצמו ימין, לא לבחור בבית היהודי כל עוד שני האפסים הללו בנט ושקד עומדים בראש, כל מה שמעניין אןתם זה הקידום האישי שלהם. ראו את מטריית ההגנה והחשיפה חיובית שהם מקבלים מהעיתונאים. לא לחינם!!!
"הציונות הדרוזית" = ישראבלוף מתוצרת מסוממי "מדינת כל אזרחיה"
הדרוזים נאמנים רק לעצמם, כנ"ל הבדואים
ולמה העמדה שמייצגת הגברת היא שמאל ? מה שמאלני בזה בדיוק ?
אין ספק, זה אחד מהכשלונות המחפירים של בנט.
עשה טעות של טיפש. טעות של מנחם בגין, שחשב שפקידים שמאלנים יהיו נאמנים לתפקיד, לשר ולמנכ"ל. אך פקידים שמאלנים יחתרו נגד המשרד וישתמשו בסמכויותיהם לקידום השקפת עולמם.
כך היה.
כך יהיה.
אילו היתה מפלגה ימנית אחרת, היה קשה מאוד להצביע לבית היהודי, עם שני הכתמים השחורים: יעל גוראון, ושולי מועלם הפמיניסטית הקיצונית.
יותר מהמאמר מעניינות התגובות, וכמובן שמקומה של הקרן החדשה לא נפקד. מה שהיה תפקידו של השטן בטקסי גירוש שדים ביהדות ובנצרות בעבר תפסה כיום הקרן החדשה אצל הימין הדתי לאומני. הקרן, שעושה נפלאות בקידום אוכלוסיות חלשות וכן- בקידום ערכים של סולידאריות בין יהודים לערבים- איזה פשע! עדיף לקדם את השנאה בין העמים, את ההתקרבנות מצד אחד ואת תחושת האתה בחרתנו מצד שני. רק התמהיל הזה יצעיד את המדינה קדימה.
תפריטו לי כבר את מערכת החינוך
אם מערכת החינוך הייתה מופרטת או לפחות בשיטת השוברים הורים היו מחליטים איזה תוכן הילדים שלהם ירכשו בלי שכמה אנשים מעל יבלבלו לנו את המוח על מה כדאי ללמוד
זה מה שקורה שיש התערבות ממשלתית החינוך כל אחד מנסה להנחיל את הערכים שלו שם
בן אם זה השמאל או הימין