הסוף לבריונות? איילת שקד תדרוש מההסתדרות להציג דו"חות כספיים

היוזמה של שרת המשפטים להעברת הפיקוח על אגודות עות'מאניות לידי הממשלה היא צעד ראשון וחשוב בדרך לניהול תקין של כספי הציבור

החלטה מכרעת. אבי ניסנקורן ואיילת שקד | פלאש90

האם שרת המשפטים איילת שקד בדרך למהלך היסטורי? השבוע עברה בשקט יחסי החלטה שיכולה להתברר כמכרעת עבור ההסתדרות וארגוני העובדים הוותיקים. בהחלטת ממשלה שהעלתה שקד הועברו סמכויות הפיקוח על האגודות העות'מאניות ממשרד הפנים למשרד המשפטים, ובכך נסללה הדרך להחלת פיקוח ובקרה על אותם ארגונים המתנהלים כמעט ללא פיקוח במשך כמעט מאה שלמה.

ארגוני העובדים הוותיקים, ובראשם ההסתדרות, פועלים מאז היווסדם כ"אגודה עות'מאנית", וכפופים לחוק ארכאי שנחקק ב-1909. על אף שבישראל יש חוק הנוגע לעמותות וארגונים ללא כוונת רווח, הוחרגו ארגוני העובדים ממנו והם אינם מחויבים בחובות פיקוח ושקיפות ולו המינימליים ביותר.

מדובר בארגונים החולשים על מאות אלפי עובדים במשק הישראלי, ועל תקציבים של מאות מיליוני שקלים. ההסתדרות לבדה מאגדת כ-700,000 עובדים ומגלגלת תקציב שנתי של כ-660 מיליון שקל.

ובכל זאת, אין עליה כל  חובה של הגשת דוחות כספיים, פרסום פרוטוקולים של ישיבות, ביקורת רגולטורית של מבקר המדינה או רשם העמותות, ושקיפות לגבי התנהלותה. המידע הזה אינו חשוף לחברי ההסתדרות עצמה, קל וחומר לציבור הרחב, שמושפע עמוקות מההתנהלות של ההסתדרות.

אין צורך להעמיק מאוד בכדי לגלות אי סדרים ובמקרים מסוימים שחיתות של ממש שחוסר השקיפות הזה יוצר. העדר שקיפות וסדרי מנהל תקין תמיד היו כר פורה לאובדן טוהר המידות, ובמיוחד כאשר הרבה מאוד כוח וכסף נמצאים על השולחן.

תקציב ההסתדרות, שמוכר לנו רק מהדלפות, מכיל הרבה סעיפים סתומים בהם עוברים מיליוני שקלים ל"פעילות" או "רזרבה", בלי פירוט ובלי הסבר. כך לדוגמא, מנהלת האיגוד המקצועי מוציאה 4.2 מיליון שקל עבור "תמיכה רעיונית באיגוד המקצועי" ו–2.2 מיליון שקל עבור "רזרבה";

הסתדרות עובדי המדינה מקבלת כ-850 אלף שקל, מתוכם 803 אלף שקלים עבור "פעולות" ועוד 27 אלף עבור "דואר וטלפון"; גם הסתדרות העובדים הסוציאלים מוציאה סכומים דמיוניים על "דואר וטלפון" – 44,000 שקלים.

הצבעה בבית הנבחרים של ההסתדרות | ויקיפדיה

סעיפים אחרים מוגדלים באופן שרירותי ומחולקים לצרכים פוליטיים שונים: תקציב בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) עלה מחצי מיליון שקל ב-2017 ל-3 מיליון שקלים ב-2018, ללא מילת הסבר; הסיעות השונות בבית נבחרי ההסתדרות הן שלוחות של מפלגות בכנסת ומקבלות מכספי העובדים 8.5 מיליון שקלים בשנה;

תנועת הנוער העובד והלומד, שחניכיה נשלחים להפגנות של ההסתדרות, מקבלת 15.5 מיליון שקלים בשנה, מתוכם 10 מיליון מוגדרים "קצבה" ו-3.5 מיליון שקלים ל"פעולות".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הקים ב-2017, לרגל הבחירות לראשות ההסתדרות, שני אגפים חדשים בעלות שנתית של מיליון שקלים – האחד מהם "האגף לצמצום האבטלה", בזמן שהאבטלה נמצאת בשפל היסטורי במדינת ישראל; אותו ניסנקורן שומר בתקציבו 4 מיליון שקלים "רזרבת יו"ר ההסתדרות" ו-6 מיליון שקלים "רזרבה תקציבית".

כעת מתחילה העבודה האמיתית

מי שמסתכל עוד יותר מקרוב, כפי שעשה מבקר פנימי אחד של ההסתדרות (שפוטר לאחר מכן), מוצא דברים חמורים פי כמה: יו"ר אחד המרחבים חילק צ'קים מתקציב ההסתדרות לאירועים אליהם הוזמן, הלוואות חולקו לעובדים ללא קריטריונים, חובות שאיש לא דרש להחזיר, הוצאות ללא חשבוניות וללא אישור וצ'קים שנעלמים.

בנוסף לכך, נשכרו רכבים לתקופה ארוכה ומשמשים לצרכים אישיים, נסיעות רבות לחו"ל ללא שום נהלים מסדירים או בקרה על ההוצאות. כל תהליך הרכש מתנהל ללא פיקוח, בקרה או נהלים ברורים, וככלל: המרחבים פועלים ללא תכניות עבודה וללא נהלי עבודה. והכל מכספי העובדים.

אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, והחלטת הממשלה שהעבירה השרה שקד מהווה צעד ראשון וחשוב לקראת ניהול תקין של כספי הציבור המתגלגלים בארגוני העובדים במאות מיליונים, צעד שעד כה שרי משפטים נמנעו ממנו בלחץ ההסתדרות.

עכשיו מגיע תורה של העבודה האמיתית: מרגע שהסמכות עברה למשרד המשפטים, המשרד צריך לתקן תקנות שיאפשרו לו לדרוש דו"חות כספיים וקבלת מידע נוסף שיאפשר את הפיקוח ואת השקיפות לציבור.

הצעדים הבאים צריכים להיות החלה על ההסתדרות תקנות בהן מחויבות כל העמותות: פרסום פרוטוקולים, נהלים לגבי התנהלות הארגון, שקיפות לגבי שכר ופעילות של הנהלת הארגון.

טוב יעשה משרד המשפטים אם יפעל לביטול מוסד האגודות העות'מאניות כליל ויהפוך אותן לתאגיד או מלכ"ר, אבל גם כך יש לברך את השרה שקד על הצעד הראשון שעשתה, שייתכן ויתברר כהיסטורי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. ההסתדרות = מושחתים, גנבים, נוכלים, רמאים בולשביקים.

    1. עזוב. אם זה לא ביבי ה לא מעניין

  2. לא הבנתי. הפיקוח הועבר ממשרד הפנים למשרד המשפטים? לשם מה? מה מיוחד במשרד המשפטים שאין במשרד הפנים? מדוע לא היה פיקוח במשרד הפנים? מה במהותו של משרד הפנים מונע פיקוח?

    1. הסיבה לכך היא שבמשרד המשפטים יש אשה אחת עם ביצים

    2. אשה עם ביצים? אישה עם טוקבקיסטים יחצנים!
      הטקטיקה של התקשורת להציג את איילת שקד כמי שנאבקת בשופטי בית המשפט העליון נועדה להעביר בשקט את החוקה של אהרון ברק, ולהעצים את דיקטטורת השלטון של שופטי בג"צ, בחסותה של שקד. כדאי לקרוא את הצעת חוק יסוד החקיקה של שקד כדי להבין שהחוק נכתב ברוח אהרון ברק, על מנת להעביר חוקה בישראל שתעצים את כוחו של בג"צ, תסמיך אותו ותיתן בידו את כל הכוח לבטל חוקים, תצמצם את סמכויותיהם של שרים וראש הממשלה, ותמזער את כוחו הדמוקרטי של הציבור.
      הנה למשל סעיף 25 בהצעת החוק של שקד: תיקון חוק יסוד הממשלה שנועד לבטל את סעיפים 37(ב), 41 ו-44. ואלה הם הסעיפים ששקד רוצה לבטל: א. סעיף 37 ב': "חוק יכול שיסמיך את ראש הממשלה או שר להתקין תקנות בעניין שנקבע בהסמכה" (משמעות הביטול: צימצום סמכותם של ראש הממשלה והשרים); ב. סעיף 41: אי תחולה של תקנות לשעת חירום: "על אף האמור בכל דין, אין בכוחן של תקנות שעת חירום לשנות חוק יסוד זה, להפקיע זמנית את תוקפו או לקבוע בו תנאים (משמעות הביטול: חוק יסוד הממשלה מאבד את שריונו, ומעמדו כחוק יסוד, וניתן יהיה לשנות אותו כשם שמשנים חוק רגיל);
      ג. סעיף 44: יציבות החוק (א): "אין לשנות חוק זה אלא ברוב חברי הכנסת; הרוב הדרוש להחלטות מליאת הכנסת בקריאה הראשונה, בקריאה השניה, ובקריאה השלישית, לעניין סעיף זה, 'שינוי' – בין מפורש ובין משתמע" (משמעות הביטול: ביטול השריון שניתן לחוק יסוד הממשלה, כחוק יסוד).

      http://www.conspil.com/2017/10/ayelet-shafir-stav-shaked

  3. כנראה כשיש שילוב של מח שטוף ובורות אפשר לכתוב הכל. כותב כותב הכתבה כי "אין עליה כל חובה של הגשת דוחות כספיים, פרסום פרוטוקולים של ישיבות, ביקורת רגולטורית של מבקר המדינה או רשם העמותות"
    חוק מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור סעיף 9 קובע מי הגופים המבוקרים ע"י מבקר המדינה. וסעיף קטן (9) קובע "כל ארגון עובדים כולל, וכל מפעל, מוסד, קרן או גוף אחר
    שארגון עובדים כאמור משתתף בהנהלתם, ובלבד שהביקורת
    לא תופעל על פעילותם כאיגוד מקצועי; ואולם הביקורת על
    גוף כאמור לא תופעל אלא אם כן החליט על כך המבקר
    ובמידה שהחליט ובכפוף לאמנות בין-לאומיות שמדינת
    ישראל צד להן; החליט המבקר להפעיל את הביקורת כאמור,
    יהיו למבקר כל הסמכויות שהוקנו לו לגבי גוף מבוקר אף
    לגבי פעילותו של ארגון עובדים כולל, מפעל, מוסד, קרן או גוף
    כאמור, כאיגוד מקצועי, ובלבד שהמבקר סבור כי הדבר דרוש
    לצורכי הביקורת על פעילות אחרת שלהם;
    לעניין פסקה זו –
    "פעילות כאיגוד מקצועי" – ייצוג עובדים לשם קידום, מימוש
    או הגנת זכויותיהם כעובדים;
    "ארגון עובדים כולל" – ארגון עובדים ארצי, הפועל כאיגוד
    מקצועי ביותר מענף עבודה אחד;"

    הבעיה לא תיאוריית הביקורת הבעיה היא האם המבקר מיישם את סמכותו ואיך.

    כמי שמכיר את העניין לפני ולפנים, הבעיה היא קודם כל המבקר, אח"כ ההסתדרות.

    מעבר לכך ישנם פרטים רבים אחרים בכתבה שההתייחסות אליהם שטחית ולא מחמיאה לכותב.

    לדוגמה ההערה על ה"הוצאה בסכומים דימיוניים של 44000 ש"ח " לדואר וטלפון של איגוד העובדים הסוציאליים. בלי לשאול כמה חברים באיגוד? כמה פעמים בשנה שולחים לחברים דפי קשר או כל חומר אחר? וכן הלאה. נניח לצורך ההבנה שמנת משלוח אחת מעטפה + בול + תוכן עולה 5 ש"ח. ושכל ה 44000 מוצאים רק לדואר אזי 44000 לחלק ל 5 התוצאה 8800. נניח שיש 2200 חברים רשומים הרי לנו 4 משלוחים בשנה. זה דמיוני? זה מוגזם?

    לא אתן דוגמאות נוספות. כתיבה כזו מפספסת את המטרה שכן היא פזיזה ונטולת אחריות.

    1. החוק שהבאת הוא מעניין מאד. אבל מה המשמעות של המשפט "ובלבד שהביקורת
      לא תופעל על פעילותם כאיגוד מקצועי" מה זה אומר?

      אגב יש לכנסת סמכות להורות למבקר המדינה לבדוק נושא מסויים? [חוץ מלא לאשר לו את התקציב השנתי].

  4. שקיפות זה נפלא. האם כבוד השרה תחייב גם את החטיבה להתיישבות לפרסם כמה כסף היא מעבירה להתנחלויות? או ששקיפות זה רק איפה שנוח לבית היהודי?

  5. ימים קשים עוברים על המפעל הציוני, מספר אירועים עם חותמת כזאת או אחרת ממש הורידו עננה
    על האופטימיות הבסיסית שלי .

    אם יש עתיד לארצנו בתקופה של שלטון ימני אך דיקטטורה פוסט ציוניסטית גטאית וגלותית של התקשורת ומערכת המשפט אז זאת השרה שקד. ולהלן הדוגמאות

    א- ישמע לכם זניח אבל תמא 38 בוטל בבית משפט לאחר השגת כל האישורים בגלל דייר אחד!!!! איבוד עשתונות מערכתי שבו מבטלים צורך כלכך חשוב בגלל החדש שנוחותו תיפגע. זאת דוגמא קטנה , מקווה שתקדם חקיקה שבה יש אחריות אישית לפקידים ויועצים משפטיים בעיריות וועדות לפני שהם דוחים ומבטלים פרוייקטים.

    ב- אלון חסן, אז זהו חברים זה בסדר שועדים סוציאלאוליגרכים ימנו מקורבים יהיו ספקי שירות יחסמו ארנונה (ראו התערבות ועד נתב"ג לא זכור לי שיש להם סמכות להתערב בכלל בנושא ) אני בעד שבתעודת זהות נרשום חבר ועד עם שלטר כדי שגם בתור בקולנוע במשרד הפנים יתנו לו להיות ראשון , למה לא ? חלילה שלא יורידו לנו את השלטר ויסגרו את המדינה . גם כאן גבירתי השרה- התערבותך הכרחית.

    ג- ביטול מתווה רואנדה הוא ניצחון ענק לתשקורת ולחונטה המשפטית שמאוהבת עד כלות באלפי מהגרי עבודה שכל אחד הוא ה – "אחר" האומלל והמסכן שעבר את כל מצרים כדי להגיע אלינו . בג"ץ הגן עליהם בחירוף נפש מצד אחד ודחה ודחה כל פעולה וזרוע שנייה שכנע את רואנדה לבטל את ההסכם.
    הטהרנות הנודפת מאותם אנשים מעוררת בי בחילה עמוקה , אין להם מינימום של חמלה והגינות אנושית אני לא זוכר שראינו אותם לפני המסתננים מגיעים לדרום תל אביב וכל שכונת מצוקה אחרת בארץ ומנסים לסייע ? מגוון המניעים של הקבוצות האלו נע בין לקיחת כל מי שאינו שייך אלינו ודרכו להטיף לנו מוסר ולהסביר את כיערנו הקיומי בשביל הצורך בסיפוק תחושת הזחיחות האדירה שלהם שאינה נופלת מתשוקתו של נרקומן שצריך את המנה הבאה ויעשה כל מעשה נורא רק כדי לספק את מבוקש.
    קבוצה נוספת היא אותם אנשים שטיפחו תרבות של התנצלות קיומית שזה לא המקום להחריב עליה, שמטרתה היא לתמוך בכל מה שיביא לחיסול קיום ציוני כאן, דווקא הלך להם מצוין השבוע והם בהחלט התקדמו בטקס הספוקו (חאריקירי) שהם מביאים כאן לקיומנו .

    אז אם נשארתם לקרוא עד כאן אני רק יכול לקוות שמנהיגנו על הלקויות שלהם וחסרונותיהם כן
    יצליחו לשנות את סדרי היום ואם משהי כן יכולה בחריפותה ותבונתה והכי חשוב בדרך ארץ מבלי לקרוא לאף אחד בוגד או סרטן הרי זאת השרה שקד