השותף של צה"ל להנחלת אג'נדה רדיקלית: ארגון שמאל במימון הקרן החדשה

יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר סיפרה כי היא משוחחת "כל יום" עם מנכ"לית 'שדולת הנשים בישראל', שנתמכה על ידי האיחוד האירופי וממשל אובמה

"ארגונים אזרחיים פוקחים את עינינו". סא"ל אושרת בכר בכנסת | צילום מסך

האם צה"ל מקבל החלטות אסטרטגיות על שילוב נשים בצבא בהסתמך על ארגון שמאל, הנתמך במאות אלפי שקלים על ידי ישויות זרות והקרן לישראל חדשה?

בדיון שנערך היום בכנסת בנושא "ההדתה בצה"ל" הודתה סא"ל אושרת בכר, סגנית יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"מ), כי היא מנהלת קשר יומיומי עם מנכ"לית 'שדולת הנשים בישראל', מיכל גרא-מרגליות: "יש לי הרבה מאוד שיח עם עורכת הדין מיכל [מרגליות], שהיא מנכ"לית של שדולת הנשים. יש לנו שיח יום-יומי. אני כל הזמן צוחקת שחצי משכורת שלי זה מהצבא וחצי משכורת אני אמורה לקבל ממנה. יש לנו דו-שיח הדוק ושיתוף פעולה מצוין".

שדולת הנשים נחשבת לארגון פמיניסטי רדיקלי התומך "בזכות של נשים לשרת בכל יחידה שירצו". בשדולה מגדירים גם את אי-גיוסן של נשים לתפקידי לוחמה מסוימים כ"הדרת נשים". בשנים 2016-2015 קיבלה השדולה קרוב ל-850 אלף שקלים מהקרן לישראל חדשה, האיחוד האירופי ושגרירות ארה"ב תחת ממשל אובמה. בתקופה זו העבירו משרדי הממשלה השונים מעל ל-100 אלף שקלים לשדולה.

מלבד קשר הדוק עם שדולת הנשים, סיפרה סגנית היוהל"ם כי צה"ל מקיים "שיתוף פעולה" גם עם 'הפורום החילוני', ארגון הנלחם בזהות היהודית של ישראל, כמו גם עם "גורמים אזרחיים אחרים שפוקחים את עינינו". סא"ל בכר ציינה כי "רוב מקרי ההדתה מגיעים אלינו והטיפול הוא לא טיפול של אקמול אלא טיפול שורש".

דבריה של בכר נאמרו במסגרת כנס בכנסת בנושא "ההדתה בצה"ל" מטעם 'השדולה החילונית בכנסת'. בכנס הפוליטי נשמעו קריאות לפיטורי רבנים בצה"ל ונטען כי מקרה אלאור אזריה נבע כתוצאה מ"הדתה". מנגד נציגים של ארגונים שמרניים ודתיים, החולקים על מדיניות הצבא בנוגע לשילוב נשים, הוסו והושתקו על ידי הנוכחים.

סגנית היוהל"ם לא הייתה מחויבת להשתתף בכנס אך למרות זאת נטלה בו חלק. כלומר ההשתתפות של סא"ל בכר בדיון הייתה וולונטרית, ובכך הפכה את צה"ל לשחקן פוליטי בשירות אג'נדה קיצונית באחת הסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בחברה הישראלית.

שנאת דתיים במסווה של "דאגה לשוויון"

שדולת הנשים הוקמה לפני למעלה מ-30 שנים ובעוד מטרתה המוצהרת היא "לקדם נשים", בפועל היא משמשת כגוף פוליטי הפועל נגד גורמים שמרניים ודתיים. לאחרונה הייתה השדולה פעילה במאבק נגד אירוע חב"ד בכיכר רבין בתל אביב, ואף תקפה את נשיא העליון בדימוס אהרון ברק על כך שנשא דברים באירוע בו התקיימה הפרדה בין נשים וגברים בקמפוס החרדי בקרית אונו. מנגד, כאשר מתקיימים אירועים 'פמניסטיים' המיועדים לנשים בלבד, דוגמת כנס שנערך לאחרונה באוניברסיטת תל אביב, לא נשמעת מחאה מצד השדולה.

ב'שדולת הנשים' קיימו כאמור פרויקטים משותפים עם האיחוד האירופי וממשל אובמה. הפרויקט של האיחוד נקרא 'שוות ערך' והוא משותף גם לשתי"ל – הזרוע הביצועית של הקרן לישראל חדשה – כמו גם נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. מטרת הפרויקט: לקדם "הטמעת חשיבה מגדרית בהליכים ארגוניים" – כלומר התערבות במינוי פקידים בשירות המדינה בדמות הכנסת קריטריון 'מגדרי' נוסף לאלו המקצועיים.

הפעילות הפוליטית של הארגון לא מסתכמת רק בהתערבות בשורות הצבא. בחודש ינואר האחרון השתתפה מנכ"לית השדולה מיכל מרגליות בהפגנת השמאל בשדרות רוטשילד שקראה להפלת שלטון הימין. "מגיע שיהיה לנו ראש ממשלה שרואה אותנו, שחושב שאנחנו חשובות, שמחויב לביטחון שלנו – נתניהו תתעורר", אמרה מרגלית בהפגנה.

קשרים בעייתיים עם מרב מיכאלי

השדולה פעילה ביותר בהכנסת אג'נדה פרוגרסיבית לשורות הצבא. כך למשל, במאי האחרון קראו בארגון לשנות את מדי הנשים בצה"ל מאחר והמדים הנוכחיים נועדו "להבליט את קימוריהן של החיילות" והם "משרישים ומנציחים בתודעתנו סטראוטיפים מגדריים".

לאחרונה יצא הארגון בקמפיין מימון המונים באמצעות מכירת "סיכות השירות המשותף". בדף הסרטון שהופק עבור הקמפיין נכתב: "ככל שצעירות רבות יותר רוצות לשרת שירות משמעותי, כך מתעצמים הביטויים ההזויים נגדן, במיוחד מקרב רבני המכינות הקדם צבאיות. שדולת הנשים בישראל יצאה למאבק למען החיילות ונגד ההסתה נגדן. למען השירות המשותף ונגד הדרת ואפליית חיילות".

מובילת המאבק היא כאמור מנכ"לית השדולה מיכל גרא-מרגליות, ששימשה בעבר כעוזרת פרלמנטרית של חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה). לפני כשנתיים נחשף ב'הארץ' כי ח"כ מיכאלי הפעילה לחצים למינויה של מרגליות למנכ"לית השדולה. מיכאלי אף הציעה לגייס כספים לשדולה — בניגוד לכללי האתיקה של הכנסת, האוסרים על חברי כנסת לגייס כספים לכל עמותה שהיא.

מיכאלי עצמה מחזיקה בתפיסת עולם קיצונית ביותר, לפיה צה"ל צריך לבטל לחלוטין את האבחנה בין גברים לנשים ולשבץ חיילים וחיילות "לפי יכולות ולא לפי מגדר".

לאחרונה פרסמנו ב'מידה' ראיון נרחב עם לוחמת לשעבר שחשפה כי "הצבא משלם מחיר מבצעי על שילוב בנות בלחימה". הלוחמת סיפרה כי הגדוד המעורב בו שירתה כשל מלעצור זריקות אבנים בשטחי יהודה ושומרון וכי רבות מן החיילות המסיימות שירותן בהגדרה של "לוחמות" לא עסקו בפועל בתפקידי לחימה. “יצאנו לפעמים לפעילויות עם יחידות מיוחדות כמו דובדבן, ככוח חיפוי”, שחזרה. "קיבלנו שלוש פעמים תואר ‘מצטייני איו”ש’. אם להגיד את האמת, לא יודעת כמה מזה היה שיקול מבצעי וכמה יחסי ציבור. אי אפשר להתכחש לביולוגיה רק כי היא מפריעה לאג’נדה של מישהי זו או אחרת. בתור אישה יש לך מגבלות פיסיות שלא תלויות בך”.

פוליטיקה במדים

כעת כאמור גם קצינה בכירה בצה"ל מודה כי הצבא משתף פעולה ביודעין עם האג'נדה הקיצונית של ארגוני הנשים, אשר משפיעה באופן משמעותי על תפיסת העולם של הצבא בנוגע לשילוב נשים.

עובדה זו יכולה להסביר למשל מקרים כמו הסרטון שפרסם חיל האוויר ובו לעג לאלו הטוענים כי יש לבחון מחדש את האג'נדה של הצבא להרחיב שילובן של נשים בתפקידי לוחמה. הסרטון צולם בהשתתפות חיילות במדים.

צפו ושתפו: תשובת חיל האוויר לשובניזם

"כשמדברים על שילוב נשים השאלה שצריכה להישאל היא מי המתאים ביותר לתפקיד – ללא קשר למגדר. אני לא יכול לדמיין צבא בלי נשים – זה הופך אותו לחזק יותר, וחכם יותר".נשמע מוכר? זה הרי בדיוק המסר שמופיע בסרטון שפרסם חיל האויר ליום האישה הבינלאומי, וירד בלחץ רבנים. למעשה, אלה המילים של הרמטכ״ל גדי אייזנקוט, רק לפני שלושה ימים. כי צה״ל יודע היטב שהוא פשוט לא מסוגל לעמוד במשימותיו ללא החיילות. זה מביך מאוד ומטריד מאוד שהסרטון ירד, אבל אנחנו ואתןם כאן כדי שכולנו נוכל לראות. צפו ושתפו >>

Posted by ‎שדולת הנשים בישראל‎ on Saturday, 10 March 2018

 

בעקבות דבריה של סא"ל בכר בכנסת היום, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) שלח מכתב חריף לרמטכ"ל בו מחה על השתתפותה בכנס הפוליטי. "נשמעו בכנס באופן חד צדדי עמדות שמאל ועמדות אנטי דתיות שהקצינה מזדהה איתן – אם זה לא להכניס מחלוקות במדים לצה"ל, אז מה כן?", תהה יוגב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. בכל תחת ממשלת ימין. לא ברור למי אנחנו באים בטענות. ביבי, כנראה, רוצה שמפלגות הקיצון הימניות יעברו את אחוז החסימה, או שיבזבזו לימין עוד יותר קולות מבעבר, אין הסבר להסכמה שלו למה שמתחולל מתחת לאף שלו.

    1. מהנחיות הקרן החדשה לישראל לטוקבקיסטים שלה: הכו בנתניהו והחלישו את מדינת היהודים. לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את ביבי ותקראו לו לפרוש מראשות הממשלה. והכי טוב – תתחזו לאנשי ימין כשאתם מטקבקים (כדי שהימנים הטיפשים לא יבינו שאתם פועלים מטעם יריבי מדינת היהודים). שמענו עליכם, נביאי הזעם המתחפשים ל"ימין אמיתי", המציגים את נתניהו כאויב ישראל ואת המדיניות המחושבת שלו כאסון – כדי לדחוף אותנו לבחור במשה פייגלין, ברוך מרזל, איתמר בן-גביר, שפי פז ושאר תואמי אבישי רביב שמבטיחים לנו להיות "ימין אמיתי", אבל תפקידם הוא להעביר לממשלת אוסלו ב' את השלטון.

    2. זה שאתה קורא לראש ממשלת ישראל נתניהו ביבי זה אומר את הכל. ההנחיה האחרונה , בכל נושא להכניס את נתניהו ולהכפיש אותו. קבוצה בולשביקית דוחה ומאוסה

  2. ככה זה שיש מלא ברגים שחוקים במערכת איך עזר וייצמן אמר פעם: "תפקיד האישה במטבח".

  3. די כבר עם ההתקפות "אד-הומינם". אם אתם חולקים על דעתם, תתמודדו עם הטענות שלהם. זה שאתם מתקיפים את המימון שלהם יוצר רושם לא רציני.
    מה זה בכלל משנה מי מממן, בואו תתמודדו עם הטענות לגופם

    1. ובכלל, שוות ערך הוא פרויקט נפלא, טכנולוגי וחכם, בלחיצת כפתור המעסיק רואה אם יש פערי שכר בין נשים לגברים בעסק שלו. אם הקרן החדשה היא המממנת, תבוא עליה ברכה, ואם יבוא גוף ימין ויתרום, זה יהיה מצויין באותה מידה

  4. גיוס חובה לנשים, הוא סממן מובהק למדינה טוטליטרית קולקטיביסטית הניזונה מסיסמאות תעמולה ריקות מתוכן אנושי וערכי אמיתי. קיום גיוס חובה לנשים היא חרפה למדינת ישראל. כתם לדורות. זה צריך להיות הנושא הראשון במעלה של ארגוני הנשים, ביטול גיוס חובה לנשים. רק שארגוני הנשים אינן מבינות את הצד הזה של זכות האשה על גופה וכבודה. ארגונים מבולבלים חסרי אמות מידה נכונים.

  5. אז השיקסה רוצה שהקרן לישראל חדשה תשלם לה עוד משכורת או היא עובדת אצלם בהתנדבות על חשבון תקציב המיועד לצבא ומסתפקת שעל הנזק שהיא גורמת גם כך, נשלם פי כמה מונים?
    אחרי זה בטח תזכה בתפקיד של ראש מרצ אחרי שהנוכחות תהפוך לחבית (לא להר כמובן) של חול.

  6. הייתי רוצה לראות, סתם ככה למען האיזון, איזה סא"ל בשירות פעיל מגיע לכנסת לצורך קידום כיבוש של עבר הירדן. ואחר כך הייתי רוצה שיתברר שהוא עומד בקשר רציף עם איזה מנהיג כת תמהוני ששומע קולות מאלוהים. ושאותו סא"ל יגיד בלי בושה שהוא מקבל את המשכורת שלו חצי מצה"ל וחצי ממאמיני הכת. מעניין אותי לדעת אם גם הוא יקבל ליטופים מהתקשורת הממסדית ואם גם אותו אייזנקוט לא יפטר. הרי זה בדיוק אותו דבר כמו מעשה הנבלה שעשתה היום סא"ל אשרת בכר. ואני אומר את זה כקיבוצניק אתיאיסט שהרבה יותר קרוב בדעותיו לדעותיה של אותה אשרת בכר מאשר לכל רב. פשוט גועל נפש.

  7. שרתתי בצהל 4 שנים בסדיר ו 29 שנה במילואים. הילדים שלי, בנים ובנות משרתים בצבא בתפקידי לחימה. כן גם הבת שלי. אני גאה בא, מעודד אותה ותומך בה. היא עושה חלק גדול מהתפקיד שלה הרבה יותר טוב מהרבה בנים שאני מכיר. כל השאר זה רעשי רקע. את התהליך הזה היא אפשר לעצור. מי שחושב שתפקיד האשה הוא במטבח ובמיטה, שיעבור לאיראן. דרך אגב, תתפלאו, אבל אני מצביע ליכוד ובבחירות הבאות אצביע לבית היהודי ותתפלאו2 – אני חילוני. לדעתי כדאי שתתעסקו במאות אלפי פרזיטים חרדים שלא מתגייסים ולא תורמים כלום לחברה ולא בבת שלי (שגפ עשתה שנת שרות לפני הצבא) שמייצגת במקרה הטוב, כמה מאות בנות שמתנדבות לתפקידי לחימה. קצת פרופורציה.

    1. אני בטוח שהבת שלך טובה (כאינדיווידואל) הרבה יותר מחלק מהחיילים עמם היא משרתת.
      אולם, כוחו של הצבא באיכות המסגרות הקבוצתיות שלו (מחלקות, פלוגות, וכו') ולא באינדיווידואלים שבו.

      הבת שלך מחלישה את המסגרת הצבאית בה היא פועלת, וזה שהיא אדם איכותי לא מפצה על ההחלשה שהיא גורמת למסגרת הלוחמת – פגיעה באחוות הלוחמים (בגלל ההתחרות על הנשים ודאגת היתר לשלומן).
      בנוסף, הנוכחות הנשית גורמת לבעיות בגיוס גברים דתיים וחרדים לצבא – חלק מאותם "פרזיטים חרדים" לא מתגיסים *בגלל הבת שלך*. הם פועלים לפי מערכת הערכים שלהם ולא זו שלך, והם באים להלחם ולא לעבור תהליך של חילון. אין פלא שהרבנים מתנגדים לשרות גברים ביחידות מעורבות. במשטר דמוקרטי, מי אתה שתגיד להם לעבור לאיראן – להיפך – תעבור אתה לדנמרק או איסלנד.

      במלחמת השחרור, כשנלחמנו על השרדותנו – שרות הנשים (שרק מיעוטן היו קרביות) היה חיוני להשרדות המדינה.
      היום, מצבנו טוב בהרבה, ואין צורך אמיתי בגיוס נשים לוחמות (ואולי אפילו בגיוס נשים בכלל, למעט אולי מספר מצומצם של נשים חכמות במיוחד שתורמות בחוכמתן ולא בשריריהן).

      לפי נתוני אחת הכתבות ב"מידה", מספר הנשים נכות צהל מהיחידות הלוחמות גבוה פי שמונה ממספר הגברים נכי צהל מאותן יחידות ממש. אני מאוד מקווה שהבת שלך תצא בריאה ושלמה מהשרות שלה, כדי שתמשיך בחייה לפי שאיפותיה, וגם כדי שכמשלם מיסים לא תיפול לנטל על הציבור.

    2. מקומה של האשה במקום בו היא רוצה להיות. אין בעיה בהתנדבות נשים. גיוס חובה לנשים זה קומוניזם, צבא העם, זה קומוניזם. קידוש הקולקטיב על חשבון זכויות הפרט. אני מעריך שאתה לא עצמאי, אלא שכיר ולהערכתי שכיר מה שנקרא ציבורי, כלומר גם פרזיט וגם מקבל את המשכורת ממני. וגם בדרך כלל עושה צרות לאנשים שפונים אליך. מי שחושב שצריך לגייס נשים גיוס חובה שיעבור לקוריאה הצפונית. אם באיראן לא מגייסים גיוס חובה נשים אז יש במשטר הזה נקודה חיובית.

    3. שרתתי בצהל 14 שנים בסדיר ו-35 שנה במילואים. הילדים שלי, בנים, בנות, בנים-שהיו-פעם-בנות (בשפ"בים) ובנות-שהיו-פעם-בנים (בשפ"ביות) משרתים בצבא בתפקידי לחימה, תמיכת לחימה ותמיכה במורל. כן, גם הבשפ"בים והבשפ"ביות. אני גאה בכולם, מעודד את כולם ותומך בכולם. הם כולם עושים את התפקיד שלהם יותר טוב מכל הבנים, הבנות, הבשפ"בים והבשפ"ביות שלכם. כל השאר זה דעות קדומות של פאשיסטים מהסוג האיראני. את התהליך הזה היא אפשר לעצור, כי אנחנו לא ניתן לעצור אותו: היום זה רק יוהל"ם, מחר נדאג שתהיה לנו רמטכ"ל אשה שתשוחח כל יום עם מנכ"ל ארגון הבשפ"בים והבשפ"ביות. מי שחושב שתפקיד הבשפ"ב הוא במצעד הגאווה ובמיטה, שיעבור לאיראן. דרך אגב, תתפלאו, אבל אני מצביע ליהדות התורה ובבחירות הבאות אצביע פייגלין ותתפלאו – אני חילוני אבל מפריש חלה כל יום רביעי אחרי שאני תופס את הסטלה. לדעתי כדאי שתתעסקו במאות אלפי פרזיטים יהודים שמתרבים כמו פרעושים ונושמים לנו את האוויר ולא בבת המדומיינת שלי (שגם עשתה שנת שרברבות ומכונאות רכב לפני השירות הצבאי) שמייצגת כמה מאות בנות מדומיינות לאבות שעובדים בכתיבת טוקבקים. קצת פרופורציה והרבה שטויות.

    4. ל-משתמש עוד יותר אנונימי:
      ככה בדיוק!
      הבולשביקים שונאים הומור, ובייחוד סאטירה, כי זה לא מאפשר להם לשלוט בנו. נמשיך לתת להם בשיניים.

  8. ככלל, בנות אינן מתאימות לתפקדי לוחמה. יש יוצאות מן הכלל, אבל אלה מעידות על הכלל. את משאבי ההכשרה של בנות משרתות, יש להשקיע בתחומים שבהם לבנות כשירות יחסית סבירה או טובה יותר ביחס בהשוואה לבנים. זיהו אינטרס ארגוני מבצעי ראשון במעלה.

    בכלל, הקונספט של "שוויון" בין המינים גם בנוגע לשירות צבאי אינו בא לשרת את צרכי ומטרות הצבא, אלא בא לשרת את צרכיה ומטרותיה של אג'נדה תרבותית ופוליטית חילונית אנטי דתית. מצער מאוד שצה"ל נעשה כלי בידי האג'נדה הזו, תוך פגיעה בצרכים ובמטרות האמיתיות שלו.

    המדיניות של שיבוץ חיילות בתפקידי לוחמה היא לא רק פסולה ברמה העקרונית, היא גם לא נכונה מבחינה תועלת מול הפסד. מעבר לכך שיחידות לוחמה על טהרת הבנות וכן יחידות מעורבות אינן מסוגלות באמת לעמוד בסטנדרטים הרגילים, יש לקחת בחשבון את האינטרס העצום של צה"ל להתחשב בחיילים דתיים וכן ליצור את התנאים לגיוס מוגבר של חרדים. האינטרס הזה הוא הרבה יותר חזק מהתועלת הצפויה, אם בכלל, משיבוץ של אי אלו חיילות בתפקידי לוחמה.

    הבעיה בצה"ל היא בראש, כלומר בראש של שדרת הפיקוד. מאז הרמטכ"ל מופז, ההגיון הניהולי הצבאי הזדהם באג'נדות פמיניסטיות. הרמטכ"ל אייזינקוט לוקח את זה הרבה קדימה. יש לדאוג לכך שמחליפו יחזור להגיון של ניהול צבאי. וזה תלוי, במידה רבה, בשר הבטחון ורוה"מ.

    לכן נדרש מהחכי"ם השמרניים והדתיים להתאמץ ולהשפיע על החלטותיהם גם, וביתר שאת, בסוגיה זו.

    1. תגובה מגמתית ומלאת שנאה לטיעונים ונימוקים רציניים,
      ככה לא מגיבים..

  9. נאמר ואישה כן יכולה לשרת בקרבי מה יקרה במילואים או לא עלינו במלחמה אם היא הרה או שיש לה תינוק בבית או בכלל יש לה ילדים הרי תשעים אחוז מהנשים לא עושות מילואים (בהגזמה) אז לשם מה הצבא צריך להשקיע בחיילת זמן וכסף אם הכל יורד לטמיון לא מבין מדוע אין גוף שיעמיד את הצווחניות הכביכול דואגות לנשים על מקומן ולהעביר אותן מן העולם כל הפעילות שלהן הינה אך ורק למען עצמן וללבות אש בין גברים לנשים וכפי שנוכחנו לראות ולשמוע
    הרבה פרשות שכל אירגוני הנשים האלו מילאו פיהן מים או נוזל אחר

  10. שיסגרו את התקן הטיפשי הזה "יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר".

  11. שרות משותף של חיילים וחיילות הוא מלכודת שטומנת "שדולת הנשים" לחיילים.

    חייל, היזהר! אתה מתגייס לשירות משותף, חיילת ,מוצא חן בעיניך, אתה תחמיא לה ותבקש ממנה לצאת אתך לקולנוע ופאףףףף, אתה חוטף תביעה של "שדולת הנשים" על הטרדה מינית.

    חייל, ראה הוזהרת! כי שר הביטחון והרמטכ"ל, עוד לפני שישפטו אותך במשפט ראווה, יתירו את דמך כי סרחת וכי צה"ל לעולם לא יתבהם.

    והחיילת? החיילת בינתיים התפנתה להרוס את חייו של הפרייר הבא.

  12. הצבא, כל צבא, מטרתו להגן על המדינה ולנצח במלחמה. זה ארגון שנועד למטרה אחת בלבד.
    כאשר הארגון הזה מתחיל להתעסק בחינוך החברה מחדש (להשקיע מאמץ זמן וכסף באימון החיילות בחילות קרביים) הצבא מפסיק לשמש למטרה לשמה הוא קיים: ניצחון במלחמה מול אויב.
    מן הסתם זהו הדבר הרצוי ביותר לשלל העמותות הממומנות ע"י ה-NIF והאיחוד האירופי המזינים אותן עמותות.
    במילים אחרות זוהי מטרה הסותרת ב-180 מעלות את המטרה שלשמה קיים צה"ל

    1. גם פרויקט רפול עם הנערים היה עם מטרות חברתיות, צהל היא פרויקט חברתי מרגע היווסדו, אחרת שכירי חרב זול בהרבה בעיקר קוזקים עם שכר מינימום מאוקראינה