ביו-דיזל למטוסי קרב: צבאות אירופה מתפוררים, ארה"ב נותרה היחידה בזירה

דו"ח חדש חושף שצבא גרמניה אינו כשיר ללחימה. המצב בצרפת ובריטניה לא יותר טוב

מטוס טורנדו של הלופטוואפה. רק כרבע כשירים | ויקיפדיה

מדינות אירופה מצויות בתהליך מתקדם עד סופני של ניוון. לשחיקה בילודה ובזהות הלאומית מצטרפת השחיקה בתחום הצבאי. אך לפני עשורים ספורים החזיקו צבאות היבשת מאות אלפי חיילים סדירים כל אחד. צבאות אירופה של היום קטנים בהרבה: מדינות גדולות פי כמה מישראל מחזיקות היום צבאות בסדרי כוח של 150 עד 250 אלף חיילים – צבאות הדומים בגודלם לצה"ל.

ממשלת גרמניה פרסמה לאחרונה דו"ח אודות "מצב המוכנות של מערכות הנשק המרכזיות של הרייכסהוור" (הצבא הסדיר הגרמני). הדו"ח חושף כי מעבר לבעיית כוח האדם, הצבא הגרמני סובל מבעיה קשה מאוד גם בתחום הציוד והמוכנות הקרבית. על-פי הדו"ח, שעיקריו פורסמו במגזין הכוחות המזוינים הבריטיים, רק כשליש מציוד הלחימה הגרמני נמצא במצב מבצעי. התמונה עגומה ביותר.

תקציב הביטחון הגרמני עומד על יותר מ-43 מיליארד דולר והשנה הוא אמור לגדול לכדי כ-45 מיליארד דולר. הסכום הזה מכפיל את תקציב הביטחון של ישראל, כולל הסיוע האמריקני. צבא גרמניה מונה כ-180 אלף חיילים סדירים ועוד קצת פחות מ-30 מתנדבים לשרות מילואים, וכשירותו המבצעית נמוכה ביותר. הצצה ברשימת המוכנות של כלי-הנשק העיקריים של הצבא הגרמני ממחישה זאת בבהירות:

  • מתוך 128 מטוסי-קרב טייפון רק 39 כשירים לטיסה (חלקם מיועדים לאימונים).
  • מתוך 93 מטוסי-קרב טורנדו רק 26 כשירים.
  • מתוך 72 מסוקי CH-53 (יסעור) רק 16 כשירים.
  • מתוך 58 מסוקי NH-90 רק 13 כשירים.
  • מתוך 62 מסוקי-קרב טיגר רק 12 כשירים.
  • מתוך 15 מטוסי-תובלה A400M רק 3 כשירים.
  • מתוך 224 טנקים ליאופרד-2 רק 105 כשירים.
  • מתוך 13 פריגטות רק 5 כשירות.
  • מתוך 6 צוללות 0 כשירות.

הדו"ח מציף בעיות קשות בתחומי תחזוקה מרכזיים. כך, למשל, הוכן תמהיל לא נכון של דלק למטוסים שכלל – שימו לב – שיעור גבוה מידי של ביו-דיזל (!). התקלה חייבה החלפת כל המלאים שנאגרו בבסיסים שמפעילים מטוסי-קרב טורנדו, שטיפת מיכלי האגירה ושטיפת מיכלי המטוסים שתודלקו בתמהיל הלא-נכון. "זה לא שהמטוסים יפלו מהשמים ויתרסקו", הסביר קולונל קריסטוף קורנת' מהטייסת הטקטית ה-51, "אך משיקולי בטיחות יש לשטוף את מיכלי הדלק שלהם".

זו אגב אינה הסיבה לאי-כשירות המטוסים. תקלת הביו-דיזל השפיעה דווקא על הבודדים שעדיין כשירים. היא גוררת פגיעה קשה באימוני טייסים חדשים, שממילא נמצא בעיכוב של שלשה חודשים.

"אסון של ממש"

"הלופטוואפה נמצא בנקודת שפל" אמר ליוטנט ג'נרל אינגו גרהארץ, מפקד החיל שנכנס לאחרונה לתפקידו. "מטוסים מקורקעים עקב מחסור בחלקי חילוף, או שהם בכלל לא נמצאים בבסיסי הצבא אלא הוחזרו למפעלים לתחזוקה". לדבריו, פעולת תחזוקה שגרתית לאחר 400 שעות טיסה של היורופייטר ארכה כבר יותר מ-14 חודשים, פי שניים מהזמן הנדרש.

"זהו אסון של ממש לצי, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שלא תהיה לנו צוללת אחת מבצעית למשך חודשים רבים", מזהיר בראיון האנס פטר ברטלס, נשיא ועדת יחסי החוץ של הפרלמנט הגרמני. לדבריו, הבעיה מחמירה ככל שהזמן עובר היות והצבא הגרמני לא מחליף את הציוד המתיישן בכלים חדשים. הצי הגרמני איבד את הצוללת הכשירה האחרונה שלו באוקטובר, כשהיא ניזוקה קשות בעקבות התנגשות בסלע בחוף הנורווגי. מעבר לכך, ישנם עיכובים משמעותיים בהשקתן של הפריגטות החדשות מדגם 125 בשל כשלים שונים, בזמן שגם ספינות העזר 'ברלין' ו'בון' נשלחו למבדוק יבש לשנה וחצי של תיקונים.

טראמפ יודע על מה הוא מדבר

הדו"ח מתפרסם בתקופה רגישה מבחינת יחסי החוץ של גרמניה, שאמורה ליטול את הפיקוד על כוח המשימה במוכנות גבוהה של נאט"ו, המכוון לגזרה הרוסית. מגזין הכוחות המזוינים הבריטי מזכיר כי לצבא הגרמני אין מספיק טנקים כדי לעמוד במשימה. על-פי התכנון היתה אמורה גרמניה להעמיד 44 טנקים לחטיבת הטנקים התשיעית המוצבת במינסטר. בפועל מוצבים שם רק רק תשעה טנקי ליאופארד-2 מבצעיים. חוסרים רבים נרשמו באמצעי ראיית לילה, במטולי רימונים אוטומטיים, בביגוד חורף (נשמע מוכר?) ובאפודי מגן.

הלופטוואפה מתמודד עם בעיות דומות: הכוח המרכזי שלו – טייסות היורופייטר, הטורנדו ומסוקי התובלה CH-53, מבצעיות בממוצע כ-4 חודשים בשנה. בשאר הזמן הן מקורקעות לצרכי תחזוקה.

הדו"ח ממחיש את עומק הניוון האוחז בכוחות הצבאיים של אירופה. מצבן של בריטניה וצרפת לא הרבה יותר טוב. על רקע העובדות האלה מתחוור תפקידה המרכזי של ארה"ב בהגנה על המערב. דרישותיו של הנשיא טראמפ מהשותפות בנאט"ו לקחת ברצינותן את אחריותן להגנת היבשת נראות הגיוניות מתמיד.

בין אם נאהב זאת ובין או לאו, ארצות-הברית נותרה הכוח הצבאי האפקטיבי היחיד בעולם.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. "ארצות-הברית נותרה הכוח הצבאי האפקטיבי היחיד בעולם." משפט מגוחך, הרי מה עם צהל? ומה עם הצבא הרוסי? תקנו זאת ל-"הכוח הצבאי האפקטיבי היחיד בנאט"ו"

    1. אתה בטוח שצה"ל נותר כוח צבאי אפקטיבי?
      אני לא בטוח.

    2. אנחנו לא בנאט"ו אני חושב שכן נעזור לאמריקאים אנחנו עזרנו להם כאשר אימנו אותם למה שמצפה להם בעירק מה שגרם להפחתה משמעותית בכמות ההרוגים בכוחות האמריקאים

      ולגבי אלון כן אנחנו צבא אפקטיבי אפקטיבי מאוד כיום הבעיה אנחנו מחכים שתושבי עזה יכריזו על מהפכה

  2. רייכסוור זה הצבא של הקיסרות הגרמנית הצבא הגרמני של היום נקרא בונדסוור

    1. כיום, הפרלמנט הגרמני חזר להיות מכונה רייכסטאג, ולא כפי שפעם כונה – בונדסטאג.
      אולי לכך התכוון מחבר המאמר.
      אפשרות נוספת, מחבר המאמר רומז לנו על כוונותיה העתידיות של גרמניה, אשר כיום מרדימה את שאר מדינות אירופה, אולם יודעת היטב שכאשר יתעורר שוב הצורך, היא תקים צבא אימתני (נקרא לו בשם "חדש", נניח וורמאכט?). הרי גרמניה יודעת להשתקם ברגע אחד (תחפשו ביויטוב סירטונים על גרמניה שלאחר המלחמה, ותשוו אותם לסירטונים של אותם מקומות, מימינו), בזמן ששאר המדינות עוד לא יתעוררו בכלל משנתן.
      אין ברירה, החריצות והיעילות הגרמנית עושות את גרמניה למלכת אירופה. כיום אירופה נמצאת תחת מסגרת פקידותית ומנגנון "דמוקרטי", ובעתיד תחת מסגרת גרמנית ומנגנון דמוקטטורית. כל זה כמובן, בתנאי שהמוסלמים לא יצליחו להשתלט על אירופה לפני שכל האירופאים יתעוררו.

    2. רייכסוור היה הצבא של ווימאר
      זה של הקייזר היה הוורמאכט

  3. מעניין מה מצב פצצות הגרעין של אלו ממדינות אירופה שיש להן כאלה. אוי ואבוי לכם זה רק צרפת ובריטניה נכון? חה חה חה

    כחייזר שהגיע מלמעלה הסורק את העולם בעיני הרנטגן שלו נראה לי שהדמוקרטיות לא יחזיקו עוד זמן רב. יען הדמוקרטיה מכלה את עצמה, (עייפות החומר? טמטום שמאלני? או שניהם יחד.) גם ארה"ב לא חסינה כלל מתסמינים האלה. לפני כמה עשרות שנים היה זה הקומוניזם שכילה את עצמו (מסיבות אחרות).

    מה נשאר? אני כאן לגלות.

  4. אחרי מה שהם עשו בשתי מלחמות עולם, יותר טוב שלגרמנים לא יהיה צבא כלל, ועדיף לעולם אם לא יהיו גרמנים כלל

  5. ומדוע מדינות אירופה זקוקות לצבא גדול? איזה איום רובץ לפתחם . רוסיה ? ואל תשלפו את האיסלאם הקיצוני משום שלא יום הזה אין שהזיות צבאיות
    ולידיעת מערכת מידה הירידה בשיעורי הלידה היא תופעה המשותפת לכלל העולם בין אם זה איראן 1.7 או תאלינד 1.9 או ארהב

  6. אירופה לא זקוקה לצבא קונבנציאונלי.

    אירופה צריכה יחידות שטור + מערכת משפט שתשליט סדר מבית.

    אירופה, רוסיה, סין בעלות ילודה שלילית (קרי פחות מ- 2 ילדים לאישה במהלך חייה).

    אירופה טעתה בהכנסת מהגרים מהעולם השלישי לטובת האינטרס של בעלי ההון שצריכים פועלים זולים לעבודות זולות.

    ההגרים הללו לא צפויים ברובם להשתלב אלא לצור גטאות של עוני, טרור.

    שלוב של "שיח זכויות" עם גטאות של מהגרים יצור בעוד 20 שנה מצב של מלחמה על הבית מצד האירופים התמימים.

    אני לא מדבר חלילה על המהגרים מויטנאם או נפאל שבאים לעבוד אלא יותר על מקומות כמו סומליה, אריתראה, עירק לשעבר, סוריה לשעבר, אלא לא אנשים שברובם יקומו בוקר – בוקר לעבודה. אלא אנשים שינצלו את הרווחה עד הסוף.

    אלא האנשים שבניהם יצרו אלימות מינית כנגד בנות המקום – כאשר בקודים שלהם דינם מוות מיידי על תקיפה אישה במרחב הצבורי.

    אירופה או שתהפוך לאירוביסטאן – או שלפנינו מלחמה.

    למלחמה הזאת לא צריך טנקים ולא מטוסים – צריך מערכת אכיפת חוק ומערך שיטור עם 0 סובלנות.

    השאלה היא האם האירופים יכחדו או ילחמו – זו שאלה שבעוד 20 שנה נוכל לענות עליה.

  7. מתי אי פעם בהיסטוריה זה אי כשירות של הצבא הגרמני הייתה דבר רע?
    כמה שגרמניה יותר חלשה יותר טוב!

  8. כדאי לא לזלזל בצבא הגרמני ולא להפריז בכוחו של צהל
    להערכתי, אם צהל יאלץ להתמודד כנגד צבא מערבי מנוסה (למשל הצבא הבריטי) – הוא יהפוך לאבק בימים ספורים.
    בצהל, ישנו מספר קטן של איי מצוינות (חלק מיחידות העילית, חיל האוויר), כאשר רוב יחידות הצבא הן בינוניות ביכולתיהם. התוצאות המחפירות של מלחמת לבנון השניה לא קרו באקראי, אלא משקפות היטב את יכולתיו של צה"ל.
    במלחמה מודרנית, מתחילים בתקיפת חימוש מדוייק לשיתוק מפקדות ומרכזי תקשורת, ואחרכך עוברים להשמדת שדות תעופה ובסיסי צבא, ואחרכך בפצצות מצרר משמידים ריכוזים של כוחות קרקע.
    אני בספק רב אם צהל יוכל לשרוד מתקפה כזו. מאוד תלוי ביכולת של צה"ל לירט טילי שיוט מתמרנים ומטוסים חמקנים.