ועדת הפנים של הכנסת קוראת לחקור את התנהלות המשטרה בפרשת הירש

גם נציגי האופוזיציה הצביעו בעד הקמת ועדת חקירה. קיש: "למשטרה יש כוח רב, תפקידנו לבדוק השימוש בו"

מימין: ח"כ קיש, פרקליט המדינה ניצן וראש אח"מ סיסו

ועדת הפנים קוראת לממשלה להקים ועדת בדיקה לפרשת גל הירש ומחדלים נוספים של המשטרה. כל חברי הוועדה, מהאופוזיציה ומהקואליציה, הצביעו בעד הקמת הוועדה – למעט ח"כ מיקי לוי מיש עתיד שהתנגד. "אנחנו מביעים דאגה עמוקה מהתנהלות במקרי חקירה שונים, ומאמינים כי יש לבחון את התנהלות גורמי האכיפה", אמר יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש בסיום הדיון.

כותרת הדיון הייתה "חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי", ומיד עם תחילתו הבהיר קיש כי לא מדובר בהליך שמטרתו לפגוע בגורמי האכיפה, אלא לפקח עליהם כפי שהכנסת אמורה לעשות. "לפרקליטות ולמשטרה יש כוח עצום וטוב שכך. המטרה שלנו כנציגי ציבור היא לוודא שלא נעשה בכוח הזה שימוש ציני ואינטרסנטי. זה התפקיד של ועדת הפנים של הכנסת", אמר.

בדיון נשמעו טענות קשות מאוד כלפי המשטרה. כך למשל ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) אמרה כי בלתי אפשרי להמשיך ולהתעלם משורת הנורות האדומות שמדליקה התנהלות המשטרה בשנים האחרונות. "העדויות של השיחות שנחשפו סביב חקירת גל הירש מראות על רצון לתפירת תיק. יש ריח של רדיפה פוליטית ואנחנו צריכים לקבל על זה תשובות", אמרה.

גם חברה לסיעה חיליק בר המשיך באותה מגמה ואמר: "אנחנו לא באים להשחיר את המשטרה ולפגוע בשמה הטוב. השוטרים מגינים על כולנו ואנחנו מצדיעים לכם, אבל יכול להיות שיש עשבים שוטים ואתם צריכים לרצות לא פחות מאיתנו לחקור את הבעיות במשטרה. למה כל כך קשה לחקור ולהחליט?", הטיח בר בשוטרים, על רקע הסחבת בחקירת הירש. "למה לוקח שלוש שנים לבדוק דברים שכבר נאמר עליהם שאין בהם דבר פלילי? יש פה עינוי נפש ודין של קצין מצטיין בצה"ל שתרם לביטחונה של ישראל. זה מטריד שמתעללים באדם כזה, זה נראה כמו סיכול ממוקד של המינוי. אם יש לכם משהו תעמידו אותו לדין אבל אם לא אז תנו לתקן את הצדק ולמנות אותו למפכ"ל הבא".

ח"כ אמיר אוחנה תהה מדוע מידע שנשמר במשטרה במשך שנים, פתאום נחשף כאשר החליטו למנות את הירש לתפקיד. לכך ענה ראש אגף החקירות ניצב גדי סיסו כי "דעתו של הציבור יכולה לנוח בנושא הזה".

אוחנה לא השתכנע מתשובת נציג המשטרה ואמר: "הציבור לא רגוע ולא נחה דעתו. מה הציבור צריך לחשוב על חקירה שנפתחה יום אחרי ההודעה על המינוי, כשברור לכולם שבתוך המשטרה הייתה לו התנגדות עזה? מה אנחנו אמורים לחשוב על האמירה של מני יצחקי לבנצי סאו 'סידרתי לך את המפכ"לות'? התחושה הציבורית היא תחושה קשה. שמשהו רקוב במערכת, וצריך לשקול הקמה של ועדת חקירה מיוחדת שתדון בכל הדברים האלה".

מי נתן את ההוראה?

ראש אח"מ לשעבר מני יצחקי | פלאש90

נקודה נוספת שעלתה בדיון היא לוח הזמנים של תהליך הבדיקה שהחלו בו הפרקליטות והמשטרה לאחר ההודעה על מינוי הירש למפכ"ל. על פי פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן, בערב ה-25 באוגוסט 2015 שבו פורסם לראשונה על ההחלטה למינוי הירש, קיבל היועץ המשפטי לממשלה דאז יהודה וינשטיין פניה מגורם ברשות אכיפת חוק שאיננה המשטרה אשר טען כי בידיו מידע לגבי הירש. לטענת ניצן, וינשטיין החליט על קיום פגישה דחופה בנושא ופנה לראש אגף החקירות ניצב מני יצחקי על מנת שיבדוק אם במשטרה קיים מידע על הירש.

לטענת ניצן, באותה הפגישה ביקש יצחקי שלא לעסוק בבדיקה מכיוון שמדובר באדם שאמור להתמנות לממונה על המשטרה, והמשך הבדיקה הועבר לצוות של הפרקליטות והרשות להלבנת הון. בינתיים מועמדתו של הירש בוטלה בשל המורכבות באישור המינוי, וחודשיים לאחר מכן – לאחר שמונה מפכ"ל חדש – החליט היועמ"ש על פתיחת חקירה פלילית שהוטלה על המשטרה.

אולם הגרסה שמסר ניצן על השתלשלות העניינים אינה עומדת בקנה אחד עם פרטים שנחשפו בעבר, ולפיהם יצחקי הוא זה שפנה מיוזמתו לוינשטיין ומסר לו מידע שהיה קיים במשטרה לגבי הירש. טענה זו עלתה גם בחלק מהקלטות השיחות שחשף גיא פלג לאחרונה בחדשות 2, ובתחקיר של שחר גינוסר ב'ידיעות אחרונות' מלפני כשנתיים. לפי הפרסום ב'ידיעות', מי שפנתה ליועמ"ש בנוגע למידע על הירש הייתה אשתו של אותו ראש רשות ששימשה גם כעוזרת האישית של יצחקי – ולא ראש הרשות עצמו כפי שטען ניצן. מדובר בסתירות מהותיות אשר מעלות שאלות קשות על אופי החקירה  והתנהלותה התקינה.

"תרבות מטרידה"

סוגיה נוספת שעלתה בדיון היא קיומם של מסמכים ברשות המשטרה אשר בהם מרוכז מידע על נבחרי ציבור, עובדי מדינה בכירים ואישים אחרים. ח"כ קיש הזכיר כי בדיון שנערך בכנסת לפני שנתיים בנושא "מסמך יצחקי", שבו לכאורה נאסף מידע רגיש על בכירים שונים, אמר המפכ"ל אלשיך כי מדובר ב"שיטת בקרה פנימית" וטען אז כי הנחה את אגף החקירות לשנות את הנהלים בנושא בשיתוף עם משרד המשפטים.

אולם, לפי חשיפתו של קלמן ליבסקינד ב'מעריב' לפני מספר שבועות, לא רק שהשימוש בשיטה הזו נמשך – יצחקי אף ביקש להרחיב אותה ולהמשיך לאסוף מידע על אישים נוספים. פרקליט המדינה ניצן וניצב סיסו הכחישו במהלך הדיון את קיומם של מסמכים כאלה.

על כך העיר ח"כ בצלאל סמוטריץ' כי קיימת אנומליה לא דמוקרטית במערכת היחסים בין המשטרה ונבחרי הציבור בישראל. "בדיוק כמו שהצבא כפוף לשר הביטחון, המשטרה צריכה להיות כפופה באופן מוחלט לשר לביטחון פנים. כאשר אין פיקוח על גוף עם כל כך הרבה כוח וסמכויות שפועל במחשכים, צומחת תרבות מטרידה. אני לא ישן בלילה כשאני שומע וקורא על המחדלים שקורים במשטרה".

סמוטריץ' הזכיר שורה של מקרים בהם נחשפה התנהלות לא תקינה לכאורה בחקירות המשטרה, ואמר  שהיא פוגעת באמון שהציבור נותן בה. "שלטון החוק חשוב לכולנו, ועצם זה שהמשטרה מתעלמת מהביקורת הציבורית עליה מזיק לה מאוד. זה דבר שדורש בדיקה חיצונית ובלתי-תלויה. אי אפשר לסמוך על בדיקה פנימית".

"המערכת רקובה"

משתתף נוסף בדיון היה עורך הדין חי בר-אל, יו"ר עמותת 'עוגן' להגנה על חושפי שחיתויות. בר-אל מייצג את המתלוננת בפרשת ריטמן, ולאחר הדיון הוא אמר ל'מידה' כי העובדות שהציג שי ניצן בדיון אינן מדויקות. "לוחות הזמנים שהביא פרקליט המדינה עומדים בניגוד לתגובות קודמות של משרד המשפטים ולבדיקות שעשה שחר גינוסר, לפיהן וינשטיין טוען שלא פנה בשלב הזה למשטרה", הוא אומר.

גל הירש | פלאש90

"אם אכן וינשטיין הוא זה שביקש מיצחקי לאסוף מידע על הירש כפי שטוען ניצן, אז מדוע יצחקי היה צריך לעקוף את הנהלים המקובלים ולחפש את המידע באמצעות מקורבים וקצינים אחרים?", תוהה בר-אל ומוסיף: "מצד שני במשטרה אומרים שיצחקי פעל כשורה כשאסף מידע, אז למה הם מיהרו להצהיר שיפסיקו להכין מסמכים על אישי ציבור? כל הפרוטוקול שהציג ניצן היום בדיון פשוט לא נכון, והיה במטרה לטשטש את הנקודה הזאת".

לדברי בר-אל, הדיון שהתקיים היום בכנסת רק הגביר אצלו את החשש ממה שמתרחש במערכת אכיפת החוק. "התשובות שנתנו המשטרה והפרקליטות כאילו הכל בסדר למרות כל מה שנחשף, זה מצב מדאיג מאוד. עובדה שכל חברי הכנסת מימין ומשמאל הסכימו שצריך להקים ועדת חקירה שתרד לשורש העניין – גם בפרשת גל הירש וגם בסיכול הממוקד שעשו ללקוחה שלי. משטרה נקיה ומתוקנת זה אינטרס של כולם, גם של המשטרה עצמה. ועדת חקירה זה הדבר היחידי שיכול לשנות משהו במערכת הרקובה הזאת".

תגובות

מלשכת השר לביטחון פנים גלעד ארדן נמסר בתגובה: "היוזמה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט היא של השר לבטחון הפנים. השר ארדן הוא זה שיזם את מינויו של הירש למפכ"ל. לאחר התחקירים שפורסמו לאחרונה ועוררו שאלות בקשר לחקירות הירש הודיע השר כי יקים ועדת חקירה בראשות שופט, ואף שוחח על כך לפני מספר ימים עם שרת המשפטים. כיוון שזו יוזמה של השר ארדן ודאי שהוא תומך בה ואף מוביל אותה. השר כמובן מברך על כך שוועדת הפנים של הכנסת הצטרפה לעמדתו וחיזקה אותה".

ממשטרת ישראל נמסר: "המידע בעניינו של גל הירש הגיע לידי המשטרה מספר חודשים לפני ההודעה על הכוונה למנותו למפכ"ל. מדובר בבקשה שהגיעה למשטרת ישראל מרשות אכיפה של מדינה זרה הנוגעת בדבר על מנת לברר סוגיות שונות הנוגעות אליו ומי שהורה על פתיחת החקירה היה היועץ המשפטי לממשלה.

החקירה נשוא פנייתך מתנהלת בצורה סדורה ומהימנה, ללא משוא פנים, ללא כל אינטרס זר או כוונה נסתרת. מדובר בחקירה מורכבת המצריכה שיתופי פעולה וחיקורי דין בחו"ל, פרוצדורות חקירתיות האורכות זמן רב בשל האישורים הנדרשים הן בתוך מערכת אכיפת החוק בארץ והן מול מדינות היעד".

ממשרד המשפטים נמסר: "כפי שהבהרנו מספר פעמים, המידע הראשוני שהגיע אל היועץ המשפטי לממשלה דאז בעניין גל הירש, אשר הוביל לפתיחה בבדיקה בדבר התאמתו לתפקיד המפכ"ל, כלל לא הגיע מידי משטרת ישראל, אלא הגיע מגופים אחרים. בעקבות הדברים שעלו במידע ראשוני זה, ונוכח הפרסומים על שקילת מינויו של גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה, בישיבה שקיים היועץ המשפטי לממשלה דאז, יום לאחר ההודעה על המינוי המסתמן של גל הירש, ביקש היועץ המשפטי לממשלה דאז מכל נציגי מערכת אכיפת החוק שהשתתפו בדיון, לרבות ממשטרת ישראל, באמצעות ראש אח"מ דאז ניצב מני יצחקי, לרכז את המידע הקיים אצלם בעניין ולהעבירו לעיונו. בהמשך לכך, בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה דאז, נערכה בדיקה כאמור בקשר למשמעות המידע שהתקבל בעניינו של הירש על אפשרות מינויו לתפקיד מפכ"ל המשטרה. לכתחילה הבדיקה לא בוצעה על ידי משטרת ישראל. נוכח ממצאים שעלו בבדיקה, ולאור האמור במידע שהתקבל, התגבש חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי הירש והחלה חקירת משטרה בעניין. חקירת המשטרה את החשדות לביצוע עבירות על ידי הירש החלה לאחר שכבר הוסרה מועמדותו של גל הירש לתפקיד המפכ"ל.

כמו כן, נבהיר כי פול לנדס לא כיהן בתקופה הרלוונטית כראש הרשות לאיסור הלבנת הון, והוא סיים את תפקידו כחודשיים לפני שהוצגה מועמדותו של הירש לתפקיד. העניין טופל על ידי הגורמים הרלוונטיים ברשות באותה עת בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה דאז".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. האנומליה היא שיש ראש ממשלה מושחת ששקוע בחקירות ושמינה אסיר משוחרר לשר הפנים. האם סביר שהמשטרה תהיה כפופה לחברי ממשלה שמוכנים לשבת בממשלה עם אסיר משוחרר ושעוד נחקר לאחרונה על פרשיה נוספת ?
    אין כבוד לחוק בממשלה ולכן לא תיתכן משטרה מתפקדת שתהיה איתה ביחסים טובים.

    1. להוציא את בגין ושמיר יש לנו את ראש הממשלה נקי הכפיים ביותר בתולדות המדינה. המינוי של דרעי הוכשר על ידי הצדיקים מבית המשפט העליון, ולו הייתה קואליציה של השמאל סיום "הכיבוש" הוא הרי מפלטו של הנבל. פרס וברק הם אבי אבות המושחתים ולא היה מי שצייץ. כל השמאל זה תעמולה, תעמולה, תעמולה. ניסיון להנדס את דעת הקהל.

    2. ראש הממשלה המושחת ביותר הוא יצחק רבין ששיחד את ח"כ גולדפארב ואת ח"כ שגב על מנת להעביר בכנסת את הסכמי אוסלו ולייבא בחסותם את רב המרצחים יאסר ערפאת מתוניסיה הרחוקה אל לב הארץ ולחמש לו את הוורמאכט בנשק צה"לי תוך כדי שהוא מתעלם מגל הטרור שהחל עוד בימיו ומתופעת הדלת המסתובבת שליוותה אותו.
      ברוך שפטרנו. באמת ברוך יהיה אלף פעם זה שפטרנו!

    3. לצבוע המגעיל שמשלשל דברי הבל ורמיה: ביבי היחיד בהיסטוריה שהעז להתמודד מול השמאל המתועב אליו אתה שייך!!! ביבי ביבי ביבי. תתבייש! הגיב:

      נמאס מכמוך שיודעים רק ללכלך ולהשתלח באנשים הלא נכונים ( בנימין נתניהו – בן ימין שה׳ נתן לנו – כמשמעות שמו בישראל ובעברית), כדי ללכלך אותם עם חטאי ומעשי הנוכלות והעיוות של אחרים. חצוף. ביבי בחר את דרעי? היתה לו ברירה במערכת הפוליטית המעודדת פיצול למפלגות סקטוריאליות שלא מאפשרת שליטה וניהול תקין של המדינה? לדעתך המנוולים כחלון הנוכל, שמטעה את הציבור בארץ בטענה שהוא איש ימין, אך חוסם תיקון המצב למען הציבור הלאומי וניטרול בג״צ שאינו אלא שלטון השמאל הגנוב כהגדרת פרופ מאוטנר ורבים כמותו – ומכניס לנו שוב את הקומוניזם השמאלני בדלת האחורית עם רועי פולקמן (ואסתר עזריה ושאר האפסים הצבועים אצלו בכולנו) – ששקל להצטרף למר״צ כפי שכתב אדם גולד – לפני שהתעלק על בוחרי כולנו התמימים והטיפשים, והנוכל יאיר לפיד הדיקטטור שחברי מפלגתו הם בוגרי תוכנית המשפטנים של הקרן להשמדה כמו קארין אלהרר, או שמאלנים קיצוניים אחרים כמו הגברת ממר״צ אצלו ושאר מעמידי הפנים וחובשי המסיכות במפלגת השמאל הקיצוני יש עתיד, המנסה להטעות את הציבור כאילו מדובר במפלגה ימנית לאומית, הם המתאימים להנהיג את ישראל? הם הנקיים משחיתות ומכל מעשה מתועב אחר שאתה אוהב להמציא נגד הימין? או שמא הטמבל גבאי שלא מבין מימינו ומשמאלו ומשתלח בימין בלי הכרה בעודו חושף את טמטומו העצום הגורם לו לחשוב שהציבור הלאומי בישראל יצביע עבור ועבור שמאלני המחנצ המבהילים, מתאים? אהה?

      מה שקורה בשמאל בישראל מזכיר לי את האנטישמי המסוכן באנגליה – הפסיכופאט קורבין ואת מפלגת הדמוקרטים בארה״ב, שהתחברו לאיסלם ולג׳יהאד ומובילים את מסע התעמולה הערבי לרצח היהודים הנקרא free free palestine. להקיא מתגובות כמו שלך ומאנשים שמציגים את המציאות באופן המנוול הנ״ל. זה הכל ערמומיות טהורה ונסיון מחליא להטעות את הציבור בארץ. נקווה שאת כחלון ינטשו התמימים וגם הטיפשים הפעם ושהליכוד יקבל חמישים מנדטים ולא יצטרך חלאות כמותו וכמו השאר בארנה הציבורית כדי לייצר לנו ממשלה טובה ולאומית שתגן עלינו סוף סוף ממעשי השמאל והערבים והקרן להשמדה במימון זר. כן יהיה רצון!!!

      בעעעעעעעעעע

  2. דווקא בעניין של הירש, הציבור רגוע. על הירש נתמתחה ביקורת רבה על ידי תושבי יש"ע בזמן תפקודו כמפקד האזור. את העובדה הזו לפתע אנחנו נוטים לשכוח. החשדות נגדו היו כבדים. לו המשטרה הייתה נמנעת מלחקור את החשדות נגדו, היה בכך טעם לפגם. להיפך סגירת התיקים הסיטונית המתרחשת לאחרונה בעיקר של עברייני מין יש בה כדי כדי להדליק נורה אדומה.

  3. לפני זה יש לחקור ע"י גורם משפטי חיצוני את התנהלותו של הרועץ המשפטי לממשלה בעניין תיקי השוחד והוצאת הכספים במירמה של משפחת החשודים בפשעי שחיתות נגד אזרחי המדינה

    1. קודם יש לחקור את מימון הגופים הישראלים הפועלים למיטוט מדינת ישראל ולביצוע פוטש להורדת נתניהו מהשלטון. כל הגופים האנטישמיים האירופים. ולחקור את צינורות המימון של הקרן הארורה להשמדת ישראל, ודרכי הפעולה של אנשיה ברחבי האינטרנט

    2. איזה גופים ישראלים פועלים למיטוט ישראל ולביצוע פוטש ? נשמע נורא מפחיד. אשמח לשמוע…

    3. למשה, "איזה גופים ישראלים פועלים למיטוט ישראל ולביצוע פוטש"? כמובן – ביבי, ושרה, ויאיר, והכלבה קאיה, ונתניהו, ונתן אשל, והחשמלאי של שרה, והחברה של יאיר, וביבי ועוד פעם ביבי. נראה לי שזאת התשובה היחידה שיכולה להשביע את רצונך.

  4. חקי חיון , בעולם כולו כל הפוליטיקאים והשליטים והמנהיגים ואנשי שלום וסוביביהם ואנשי השררה וההון והמנכלים וחברי הדירקטוריונים והמנהלים ברמות השונות כל אלה שהזכרתי כאן הם רשעים ורעים ואכזריים ומושחתים ומסואבים ועברייניים ואנוכיים ודואגים אך ורק לעצמם ואין להם אלוהים והם מוכרים את אימא ואבא שלהם ואלוהים בעתיד הנראה לעין יתאכזר אל כל מי שהזכרתי כאן לפחות כפי שהם לא מנעו פגיעה והאכזריות מבני אדם ומבעלי חיים.

    1. אתה כנראה סטאלין ולנין וקרל מרקס שנולדו לצערנו שוב הגיב:

      כולם מושחתים חוץ ממך. אידיוט שימושי שכמותך.

  5. באמת, כאילו שזה יעזור כח משחית כח מוחלט משחית מוחלט כלום לא יעזור חוץ מהסרדת רשיות בחוקה

    1. אם כך , השוטרים והפוליטיקאים תמיד יהיו אשמים
      מה נעשה ?
      בקיצור אתה מגזים.

  6. משטרת הרקבון והסיכולים הממוקדים ומפלגת יש עתיד וחבריה היינו הך. יש עתיד מתנגדים לועדת חקירה. דרוש תחקיר על התנגדות זו עכשיו עכשיו!!! הגיב:

    יש עתיד תומכת ברקבון המשטרתי המסוכן למדינה ולחברה כי היא עצמה קשורה לצמרת הרקובה הזו שפועלת אך ורק מתוך אינטרסים פוליטיים אפלים ומפחידים. יש עתיד והמני יצחקים למיניהם הם חלק מאותה כנופיה בדיוק שמדרדרת את המדינה למצב של אנרכיה וחוסר תפקוד מוחלט שיוביל לקריסת החברה בארץ. כל מערכת המשפט הפרקליטות והמשטרה מושחתות ובראש ובראשונה בג״צ שמנצח על הרס החברה והיכולת לקיים את דין הבוחר בישראל. נראה שהמצב אבוד והפירוד כה עמוק שאין לו תקנה ויוביל למלחמה בין ימין ושמאל – דבר שיוביל לחורבננו. רק השבת יכולת המשילות לנבחרי הציבור, חיסול מוחלט של שלטון דיקטטורת השמאל הנקראית במירמה בג״צ, ביטול הררי הפסיקות המופרעות שלו בשלושים השנים האחרונות, ביטול מיידי של חוק כבוד האדם הערבי והמסתנן וחרותו של המחבל, השבת תפקיד בחירת היועץ המשפטי לממשלה לידי הממשלה כפי שהיה עד שהדיקטטור החתרן אהרון ברק שודד הים המשפטי פסק שהוא וחבריו יבחרו יועץ משפטי ויכפו תמיד שמאלנים כמותם על הממשלות שיסכלו כל מדיניות לאומית בארץ, וניקוי אורוות מהמסד עד הטפחות בכל מוסדות המדינה מאנשי הקרן להשמדה במימון זר – יוכלו לייצב את החברה בישראל ולאפשר מימוש רצון ושלטון העם.

  7. מה הרבותא? פרקליט מדינה שקרן? מה חדש תחת השמש? הוא מתאים ככפפה ליד למערכת המשפח הישראלית…