עובדים זרים, ייצוא ביטחוני ומלחמה בטרור: רודי דוטרטה מגיע לישראל

ביקור הנשיא הפיליפיני בישראל צפוי לחזק עוד יותר את הקשרים הטובים עם אחת הכלכלות הגדולות והחשובות באסיה

תומך ישראל ואב לבת יהודייה. הנשיא הפיליפיני רודי דוטרטה | פלאש90

נשיא הפיליפינים רודריגו "רודי" דוטרטה הוא אחת הדמויות הצבעוניות והשנויות במחלוקת הפועלות כיום בזירה הבינלאומית. דוטרטה נבחר לנשיאות בחודש יוני 2016, וזאת לאחר 22 שנים בהן כיהן כראש עיריית דבאו סיטי.

שמו עלה לכותרות, הרבה מעבר לגבולות הפיליפינים, כאשר הודיע עם היבחרו על מדיניות של אפס סובלנות כלפי פשעים, בעיקר כשמדובר בסחר ושימוש בסמים. מדיניות זו זכתה לביקורת חריפה מצד גורמים בזירה הבינלאומית שהתרעמו על ההוצאות להורג הרבות ללא משפט שבוצעו בשליחותו או באישורו של הנשיא. לפי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, בשנה שלאחר עלייתו לשלטון נהרגו כ-12,000 בני אדם במסגרת המלחמה בסמים שניהל דוטרטה, חלקם אנשי קשי יום וילדים.

בישראל עלה הנשיא הפיליפיני לכותרות בספטמבר 2016, בעקבות אמירתו האומללה ש״היה  שמח לחסל שלושה מיליון צרכני סמים, כשם שעשה היטלר ליהודים״. ימים ספורים לאחר מכן הסביר דוטרטה את דבריו וטען כי לא הייתה לו שום כוונה להשוות עצמו להיטלר, והוא השתמש בהשוואה כתשובה למבקריו שעשו את אותו הדבר.

באופן כללי ניתן לומר כי התנהלותו הבוטה לצד הודאותיו במעשים נפשעים אחרים משכה אל דוטרטה את אש המבקרים. גם לעובדה שהוא איננו ״פוליטיקלי קורקט״ ישנה כמובן השפעה לאופן השלילי בו התקשורת העולמית נוהגת לדווח עליו.

היסטוריה של ידידות

רודי דוטרטה יגיע היום (א') לביקור ראשון של נשיא פיליפיני בישראל. לנשיא קשר ליהדות, שכן אשתו הראשונה הינה יהודייה ממוצא גרמני וביתם המשותפת שרה קפיריו משמשת כיום כראש העיר בדבאו סיטי. גם הקהילה היהודית במקום, שמורכבת בעיקר מאנשי עסקים ומשפחותיהם, זוכה ליחס אוהד מצידו.

העובדה שזהו הביקור הראשון מעט מפתיעה בהתחשב בכך שכבר בשנת 1937 החליט נשיא הפיליפינים דאז לאפשר קליטה של עשרת אלפים פליטים יהודים מגרמניה (ואמנם רק כ-1,300 יהודים אכן השכילו לממש אפשרות זו). עשור לאחר מכן, הייתה הפיליפינים המדינה האסיאתית היחידה שתמכה באו"ם בהקמתה של מדינת ישראל.

ב-1958 כוננו היחסים הדיפלומטיים בין מדינת ישראל לפיליפינים, ובעקבותיהם נחתמו מגוון הסכמי סחר. במרוצת השנים ידעו הקשרים בין המדינות עליות ומורדות, בעיקר בעקבות לחצים כלפי הפיליפינים מצד מדינות מוסלמיות וברית המועצות לשעבר, אך היחסים הדיפלומטיים נשמרו לארוך כל השנים.

אחד מענפי הייצוא המשגשגים ביותר של הפיליפינים הוא ענף העובדים הזרים. ישנם כעשרה מיליון עובדים פיליפינים הפזורים על פני הגלובוס ומספקים מקור הכנסה חשוב למדינתם. במהלך ביקורו של דוטרטה בישראל צפוי להיחתם הסכם היסטורי בתחום הסיעוד, שהמגעים לחתימה עליו נמשכו כמה שנים.

מדובר בהסכם שיבטל את העמלה בגובה שנים עשר אלף דולר שכל עובד פיליפיני המגיע לישראל נדרש לשלם על מנת לעבוד בסיעוד. לפי ההסכם החדש, כל עובד יידרש לממן רק את הגעתו שלו ועמלה מצומצמת בגובה שמונה מאות דולר, ובכך גם ייסגר גם הפתח לניצול העובדים מצד חברות כוח האדם וגורמים אחרים המעורבים בתחום. דוטרטה צפוי להיפגש עם נציגים של העובדים הפיליפינים המועסקים בישראל והם מצידם הביעו התלהבות רבה מהביקור.

מלחמה בטרור

נושא נוסף שעומד בראש סדר היום של הביקור הוא נושא הביטחון והמאבק בטרור. הפיליפינים סובלים מטרור אכזרי שמקורו בארגונים מוסלמים קיצוניים הפועלים במדינה , כמו 'אבו סייף' המשויך לדאעש. רק בחודשיים האחרונים בוצעו מתקפות טרור אכזריות בהם נרצחו 14 בני אדם ומעל ארבעים נפצעו, ונשיא הפיליפינים יחפש ללמוד ללמוד מהניסיון הישראלי הרב בנושא ההתמודדות והמאבק בטרור.

עוד נושא שעומד על הפרק הוא עסקה לרכש רקטות מדויקות עבור צבא וחיל הים הפיליפיני מתוצרת ישראלית. הצבא הפיליפיני מתלבט כרגע בין המערכת האחת תוצרת ישראל לזו מתוצרת דרום קוריאה. שתיהן נמצאו מתאימות לצורכי הצבא, וכרגע הכדור נמצא בידיהם של הפיליפינים ועליהם לקבל החלטה איזו מערכת יעדיפו לרכוש.

חיילים בצבא הפיליפינים באימון | Edward G. Martens

לפי מכון שטוקהולם לשלום, ישראל אמנם איננה אחת מספקיות הנשק הגדולות של הפיליפינים (ארה״ב ודרום קוריאה בראש הרשימה), אך מאז שנת 2015 החל המסחר לצמוח והגיע לשיא בשנת 2017, השנה שבה הנשיא הנוכחי השלים את שנתו הראשונה בתפקיד. עליה זו מלמדת על המגמה של הנשיא הנוכחי להשקיע יותר ברכש אמצעי לחימה.

בנוסף על כך צפוי הנשיא לבקר בבית מד"א בירושלים על מנת לצפות בסימולציה של הערכות בשעות חירום של מערך האמבולנסים וצוות המטפלים. לפי הפרסומים, חלק מהמשלחת הגדולה שתתלווה לנשיא כוללת את שר ההגנה, קצינים בכירים מהצבא והמשטרה המקומית לצד בכירים לשעבר במערכת הביטחון הפיליפינית. הם אמורים לבקר גם בבסיס צה"לח ולצפות ביכולות של מערכות הלחימה הישראליות על מנת לבחון אפשרויות נוספות לרכש או שדרוג טכנולוגי.

כלכלה ומסחר

בנוסף לעיסוק בעובדים הזרים ובנושאי ביטחון וחירום, ביקורו של הנשיא הפיליפיני יעסוק גם בנושאי כלכלה ומסחר, ועל כך יעידו עשרות אנשי העסקים המתלווים לביקורו של הנשיא. הפיליפינים, מדינה של כמאה מיליון בני-אדם, חווה בשנים האחרונות צמיחה של בין ששה לשבעה אחוזים וזקוקה לטכנולוגיות ומוצרים ישראלים בתחום החקלאות, המים והאנרגיה. מצידה של ישראל זהו שוק ענק שמאפשר התפתחות והתרחבות.

קו הרקיע של מנילה בלילה | נתי שוחט, פלאש90

לכן נדמה שעם כל המורכבות של דוטרטה האיש ועם המעשים שהוא מייחס לעצמו ושמיוחסים לו, נכון עושה מדינת ישראל שהיא מחזקת את קשריה הכלכליים, הביטחוניים והחברתיים עם הפיליפינים. הנשיא תומך בישראל, למדינתו היסטוריה חיובית למדי ביחסה ליהודים והיא בדומה לישראל סובלת ממעשי טרור מוסלמי רצחני. בשל שלוש הסיבות הללו נכון עושה ראש הממשלה נתניהו כשהוא מקדם את היחסים עם הפיליפינים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. אתם מבינים איך עושקים אותנו!
    12,000$ עמלה למאכערים של חברות התיווך מכספי משפחות הקשישים הסיעודיים!

    כמיליארד שקל בשנה!

    1. "עמלה בגובה שנים עשר אלף דולר שכל עובד פיליפיני המגיע לישראל נדרש לשלם על מנת לעבוד בסיעוד"

    2. לא טעיתי:

      השכר בפיליפינים נמוך מבארץ.

      בארץ כאילו מתוך דאגה לזכויותיהם של הפיליפינים הרגולציה המושחתת מתעקשת שהם יקבלו שכר ישראלי.

      משפחותיהם של הזקוקים לסיעוד נאלצות לשלם.

      חברות התיווך גוזרות קופון בסך 12,000$ ולעובדים הפיליפינים נשאר רק 75% מהסכום.

      ולכן רבע מהתשלום של משפחות ישראליות קשות יום עבור סיעוד יקיריהן הולך למתווכים חזירים.
      הפיליפינים מוכנים לעבוד ב25% פחות.
      חברות התיווך הן קרטל כי הן בבעלות מאכערים פרוטקציונרים חזיריים מתחתית הביוב של הסיאוב הפוליטי המנצלים הן את העובדים הפיליפינים והן את נזקקי הסיעוד.

      אם באמת חשוב למערכת שהפיליפינים ירויחו שכר ישראלי אז שיואילו לשלם להם את כל משכורתם ולא יאלצו אותם לשלם רבע ממשכורתם תיווך.
      אם לא מעניין אותם השכר שהפיליפינים מקבלים אז שיתנו לשוק החופשי לקבוע את השכר.