הרגולטור שוב נרדם בשמירה: משרד הכלכלה מנציח את המונופול בשוק המלט

במשרד מתכוונים להטיל מיסים נוספים על המלט המיובא, בניגוד לעמדת הרשות להגבלים עסקיים. המשמעות: חיזוק 'נשר' ועלייה נוספת במחירי הבנייה

יכנע לאיוולת? שר הכלכלה אלי כהן ומפעל 'נשר' | פלאש90, אלי שני

בימים הקרובים עלולה להתקבל החלטה שערורייתית במשרד הכלכלה על פיה יוטלו היטלי היצף על מרכיבי המלט המיובאים ארצה. משמעות החלטה זו תהיה ביטול התחרות בענף המלט, שרק בשנים האחרונות החלה לתת את אותותיה, ועליית מחירי הבניה למגורים ויותר מכך לתשתיות.

שוק המלט הוא אחד השווקים האחרונים בישראל בהם עוד קיים מונופול השולט על רוב השוק – חברת 'נשר' הוותיקה. לאורך עשורים רבים נהנתה 'נשר' מהגנה מפני תחרות שהבטיחה לה רווחים גבוהים ובטוחים מידי שנה. כאשר באמצע העשור הקודם הצליחה לחדור לשוק זה חברה צרפתית, הטיל ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט היטלים על היבוא וסלל את דרכה של 'נשר' לעוד מספר שנות מונופול נטולות דאגה.

רק בעקבות מחאת יוקר המחיה ב-2011 המליצה ועדת טרכטנברג לפתוח את שוק המלט לתחרות חיצונית, והתוצאות לא אחרו לבוא: על פי דו"ח של הרשות להגבלים עסקיים, מחירי הצמנט (החומר ממנו מכינים את המלט) ירדו בכ-20% תוך 4 שנים במקביל לעלייה של 20% בצריכת הצמנט במשק הישראלי.

שליחותו של הממונה

חשוב לציין: שוק המלט בישראל עדיין רחוק מלהיות תחרותי מספיק. אמנם נשר כבר איננה תופסת 80% מהשוק כפי שהיה לפני מספר שנים, אך כ-60% ממנו עדיין בידיה.

כיצד ייתכן שרגולטור יגן על מונופול מפני תחרות ויגרום לעליית מחירים? ובכן, יש תירוץ דחוק: ישנה חברה נוספת שמייצרת חומרי מלט בארץ- 'מלט הר-טוב' שקנתה את המפעל מנשר לפני כמה שנים ואחראית כיום על נתח שוק של כ-6% סך הכול.המפעל כנראה מיושן ולכן החברה לא מצליחה להתחרות ביבוא מיוון ומטורקיה. זה מה שקורה כששוק נפתח לתחרות – חלק מהשחקנים עלולים למצוא את עצמם לא יעילים ותחרותיים מספיק.

דני טל | צילום מסך

במלט הר-טוב עובדים כ-120 עובדים, ובמקום לסייע להם עם תמריצים להתחדש ולהתייעל על מנת להציל אותם מאבדן מקום העבודה, הציע הממונה על היטלי ההיצף במשרד הכלכלה, דני טל, להשית היטלים על חומרי המלט המיובאים.

אם השם דני טל מצלצל לכם מוכר, זה לא בכדי: בתפקידו הקודם היה הממונה על יישום חוק הספרים הנלוז שפגע אנושות בתחרות החופשית ובהתחדשות של שוק הספרים בארץ, ואף נאבק להשאירו לטווח ארוך. כאשר הוצאת סלע-מאיר מכרה ספרים חדשים במחירי מבצע, הגיע מר דני טל בעצמו להגיש את הדו"ח.

גם אז מי שנצבו מולו בעוז ונאבקו למען תחרות חופשית היו נציגי הרשות להגבלים עסקיים, וגם כיום הם מתנגדים בתוקף להטלת היטל ההיצף על חומרי המלט. על אף שהרשות עצמה לא חפה מטעויות ומהתערבויות מיותרות בשווקים מסוימים, היא מתגלה עם השנים כמעוז של חשיבה כלכלית בריאה יחסית שדוגלת בשוק חופשי.

איוולת כלכלית

על מנת להטיל היטלי היצף נדרשים שני תנאים מבחינת החוק. הראשון הוא שסחורה המיובאת נמכרת במדינת היעד בזול יותר מאשר במדינת המקור. כך מוכח, כביכול, שחברה חיצונית מנסה לחסל מתחרות מקומיות ולהשתלט על השוק. התנאי השני הוא שההיצף פוגע בלפחות 25% מהשוק המקומי.

מבחינה כלכלית טהורה שאיננה כפופה לשיקולים של קבוצות לחץ, אין עילה להטיל היטלי היצף גם אם שני התנאים לעיל מתקיימים. הגנה על תוצרת מקורית במחיר של חוסר יעילות הוא איוולת כלכלית, וכמובן שעדיף לייבא גם את כלל מוצרי המלט מחו"ל במידה והם זולים יותר משמעותית.

מקור: הרשות להגבלים עסקיים

אך גם אם נקבל את שני התנאים, לא נראה שבשוק המלט שלנו הם מתקיימים. דני טל טוען שעל פי בדיקתו מוצרי המלט נמכרים בזול יותר במדינות המקור. יבואני המלט, בראשם 'סימנט' שבבעלות מספנות ישראל, טוענים כי מדובר בהנחות שנובעות מהכמות העצומה שהם מייבאים מאותן מדינות.

גם העובדה שלאורך תקופה ארוכה מאז החל היבוא חברות ענק ימכרו חומרי מלט במחירי הפסד נשמעת מעט מוזרה. על כל פנים, דני טל לא פרסם את ממצאי הדו"ח שלו וקשה לאמתם.

המונופול שומר על עצמו

השערורייה האמיתית נוגעת לתנאי השני: החברה שהתלוננה על ההיצף היא כאמור 'מלט הר-טוב' שחולשת רק על כ-6% מהשוק, רחוק מאד מה-25% שנדרשים על פי החוק. מה עשה מר דני טל הנמרץ? פנה מיוזמתו ל'נשר' המונופולית והתעניין האם היבוא פוגע גם בה.

אין ספק שפתיחת השוק אכן גורמת גם לנשר להתייעל, אך היא עודנה רווחית ועל פי הרשות להגבלים חילקה ב-2017 דיווידנדים בהיקף שבין 150 ל-215 מיליון שקלים. מעבר לכך, הרי ההתייעלות של השוק המקומי הייתה המטרה לשמה נפתח השוק ליבוא, לכן צריך לברך עליה ולא להחזיר את הגלגל לאחור. על כל פנים, דני טל הגיע למסקנה הרצויה שההיצף ביבוא פוגע גם בנשר ועל כן הממשלה צריכה להטיל היטל בשיעורים של 22.5%-7.5% למשך חמש שנים.

המסורת השלילית של הגנה על מקומות עבודה לא יעילים היא איוולת גם כשמדובר במפעל לאריזת טונה, אך כאשר הרגולטור מחליט להגן על מונופול שחולש על יותר מ-60% מהשוק זו שחיתות מוסרית ממעלה ראשונה.

לא ייתכן שבזמן שהמדינה נאבקת בכל דרך במחירי הדיור, יבוא רגולטור, ובשם ההגנה על מפעל אחד כושל יעלה לכולנו את מחירי הדיור והתשתיות. אם רוצים לבוא לקראת עובדי מלט הר-טוב, עדיף לתת להם מענקי השקעה על מנת שיהפכו לתחרותיים ואולי גם לגדול ולחלוש על נתח שוק שיאפשר להם להתחרות בנשר בעתיד.

אפשר רק לקוות ששר הכלכלה אלי כהן יקשיב לחוות דעתה של הרשות להגבלים ויעדיפה על פני חוות דעתו של דני טל, מהנדס השווקים המהולל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. תקשורת תקשורת תקשורת
    כולנו של משה כחלון מתלקקת לתקשורת ועדיין לא הבינה שזה לא יעזור לה בבחירות.
    כי שם בתקשורת יודעים לזהות חנפנים ויודעים איך להוליך אותם על גחונם אל הנשיה.

  2. הממשלה נכנעת לועדי העובדים כל הזמן. כנראה באשמת חיים כץ המושחת וישראל כץ המושחת. כבר מזמן ועד החשמל וועד הנמלים שולטים גם במה שקורה בליכוד וגם מה שקורה בישראל ביתנו וכולנו משלמים את המחיר.

  3. לדעתי עושים עוול גדול לנשר הרווח שחולק ב 2017 מקורו ברווח שהצטבר במשך 4 שנים
    וזה לא יהיה הוגן לזרוק מספרים של 200 מליון .

    חשוב שכל מפעל ירוויח אחרת שעריו ייסגרו !!
    נשר נמצא בחזית הטכנולוגיה העולמית בייצור מלט , משקיע בתקנים מחמירים של איכות סביבה בשונה מהמפעלים בטורקיה ויוון (שאין כל בעיה לזהם את האוויר שלם )

    מה שקורה עם הייבוא הוא טפח ממלחמת סחר בין טורקיה לישראל שמבקשת להרוס מפעלים שבנו את המדינה הזו ואח"כ להכניס את המארס הטורקי (כל מי שסוחר עם טורקים יודע למה אני מתכוון , וטוב אם המדינה תדע לנטרל את הבלוף הטורקי – יווני)

    מבדיקה מעמיקה שלי במדינות שונות בOECD מחירי המלט בישראל נמצאים במרכז הטבלה (לא הכי יקרים אך גם לא הכי זולים)

    לגבי מפעל הר טוב המפעל פשוט מנוהל רע הניהול הרע מתחיל מיד עם הכניסה למפעל ועובר דרך כל מנהלי הדרג הביניים בלי יוצא מהכלל ועד למנהל המפעל !!!
    קראתי לזה ניהול סליחה לא מנוהל כלל !!

    לגבי הטכנולוגיה של המפעל כבשן חצי יבש זו טכנולוגיה מימי מלחמת העולם הראשונה והבעלים לא השקיעו בבניית קו ייצור מלט יבש בטכנולוגיה מודרנית

    אי לכך הערכתי שהמפעל יסוגר דלתותיו ב 31.12.2018 אם הממשלה לא תתעשת ותטיל מס היצף על יבוא לישראל …

    לפי ההתנהלות הנוכחית (אם תימשך) עד 2022 גם מפעל נשר יגיע לחדלות פירעון יסגור שעריו

    ואז יישארו עם 2-3 יבואנים חזירים ומלט טורקי שלא נרחיב לגבי איכותו צמנט פורטלנד 42.5 טורקי אינו שווה בערכיו לסטנדרטים אירופאים כשבניינים יתחילו להיסדק תדעו מי השתמש במלט טורקי יווני

    המלט הטורקי זול יותר ממלט גרמני , איטלקי , צרפתי ואפילו אנגלי מדוע אין יבואנים במדינות המערביות שמייבאות מלט טורקי ? נכון איכות המלט אינה מתאימה ולא ברמה מערבית ובוודאי לא ברמה ישראלית

    זוכרים את הרעידות האדמה בטורקיה איך בניינים נופלים ומשלחות חילוץ יוצאות מישראל לסייע
    בזמן שגם בישראל חווים רעידות אדמה 6-7 בסולם ריכטר יש נזקים קלים עם מלט טורקי יווני מבנים , גשרים, מנהרות ומחלפים יפלו גם יפלו (הברזל לבדם לא יוכל להחזיק אותם) ספרו את זה לשר התחבורה שלא יברח מאחריות והאישית ויאמר לא ידעתי

  4. היי אברהם תומר עיתונאי מהולל
    יש חוק ויש לקיימו, אזי למה צריך חוק
    לידיעתך אני כעובד במפעל המלט הרטוב בעד תחרות ותחרות הוגנת , ועדת הרשקוביץ החליטה שיש ליצור תחרות ואנחנו מפעל המלט בהרטוב נמכרנו מנשר לבעלים חדשים לטובת תחרות , ועדת הרשקוביץ קבעה שיש להשאיר 80 אחוז מיצור המלט בארץ מה שנותן לבעלים החדשים שלי זמן להתארגן ותכנן מפעל חדש כדי שיוכל להתחרות בנשר וביבואנים
    דני טל עשה את עבודתו ודווקא כאשר פקיד עושה את עבודתו למרות לחצים של פוליטיקאים ומקורבים יש לשבח אותם
    אני איתך במסקנה וזו גם דרישתינו מהשרים לשבת עם בעלי המפעל ולראות כיצד משקיעים במפעל חדש וכיצד עוזרים עד אשר המפעל החדש ייכנס לעבודה.
    גם לי יש ילדים שרוצים לקנות דירות בזול גם הבת שלי מתגוררת בביתי אבל לתת לטייקונים להנות מיבוא בהיצף זה הזוי.
    מרכיב המלט בדירה הוא כחצי אחוז גם אם תיתן את המלט חינם מחיר הדירה לא יירד אז על מה כל הרעש שאתם יוצרים לא מבין למה אתה לא דורש מהמדינה למכור את הקרקע במחירים סבירים ולהוריד מיסים זה לא פופולרי מול השרים.
    תנו לנו להתחרות ותנו לנו הזדמנות להתחדש רק לפני 3 שנים נמכר המפעל מאוד פופולרי לתקוף את כולם אבל לא ניתן לתכנן כלום ולהתחייב כאשר כל יום משנים את ההחלטות של הקודם בתפקיד.
    ללא תעשייה כחול לבן אין עמוד שדרה למדינה.