הפגנה, לא חשוב על מה

רק יצירת חזון כולל לתנועת מחאה יאפשר לה להותיר השפעה לטווח ארוך, מעבר להפגנה הקרובה

גם להפגנות יש גבולות. מפגיני מחאת הנשים חוסמים כביש בת"א | פלאש90

כל ישראלי שעוקב אחר האירועים האקטואליים בשנה האחרונה היה יכול להבחין בתופעה מעניינת. נדמה כי כמעט כל מהדורת חדשות או כותרת ראשית של עיתון זעקו בתדירות מדאיגה על "מחאה" כלשהיא. פעם זו מחאת הלהט"ב, פעם זו הפגנת הדרוזים, עצרת החרדים, זעקת הנכים או שביתת הנשים – לפחות בדבר אין מחסור בארצנו.

אמנם לרוב השתתפות בהפגנות המוניות כוללת בעיקר בגדים ספוגי זיעה ומחנק מעשן סיגריות, אך תרבות המחאה היא אחת הדרכים החשובות בה אנשים מגלים מעורבות בתהליך הפוליטי ומשמיעים את קולם.

אנשים רבים מגיעים להפגנה בנושא כלשהוא, פוגשים חברים, נושאים שלט או שרים שיר וחוזרים לביתם. אך ההפגנה כשלעצמה היא אינה סוף פסוק, אלא אירוע שאמור לסמל התחלה של תהליך. השינוי האמיתי מתרחש לא דרך התאספות בכיכר או חסימת כביש ראשי, אלא כאשר אתה מפשיל שרוולים, ניגש לעניין בנחישות ומראה מעורבות אמיתית.

כמובן שלהפגנות ומחאות היה תפקיד חשוב ולרוב חיובי בתהליכים חברתיים בארץ ובעולם. חוקים נחקקו, אחרים בוטלו, ויש אפילו מדינות שנולדו מתוך תנועה שהחלה בהפגנות. מחאות ציבוריות היו ועודן מקור להשראה עבור רבים המבקשים לשנות את חייהם, אבל במרבית המקרים בהם הפגנה הובילה לשינוי אמיתי היא הייתה רק הצעד הראשון.

הסיבה לכך היא שגם להפגנות יש גבולות. מחאה רחבה יכולה להיות טובה כדי להעלות נושא מסוים לשיח הציבורי, אך בכל מחאה כזו מגיע שלב בו יש להתמקד פחות בצעידה ברחובות ויותר בארגון משמעותי של השפעה על מוקדי הכוח. בסופו של דבר, כדי למצוא פתרונות אמיתיים לבעיה וליישם אותם צריך להיפגש עם האנשים המתאימים ולא שוב עם החברים בכיכר.

מחאה לבדה אינה ניצחון

הפגנת חרדים בירושלים | פלאש90

מה שקורה בישראל בשנה האחרונה לא עונה לדפוס הזה. מפגיני ישראל, בתשוקתם הרבה לסוגיות הקרובות לליבם, מאמינים שהטקטיקה של מחאה לשם מחאה יכולה לבדה להוביל לניצחון. עבור רבים מהמפגינים, ההפגנה עצמה הפכה לחשובה יותר מאשר המטרה אותה היא אמורה לקדם. אך התקדמות כזו לא תתרחש רק משלטים וצעקות, אלא דרך שילוב של דו שיח אמיתי ורצון להשתתף בתהליך האזרחי.

צעדים כאלה יכולים לכלול עצומות, מכתבים והצעות לנציגי הציבור ברשות המקומית או הלאומית, ארגון של החברים או השכנים לקבוצת פעולה, או אפילו התמודדות בבחירות.

במקרים רבים בהם חזינו בישראל לאחרונה, המחאות הגדולות היו מבוססות בעיקר על רגש ורטוריקה משלהבת, ופחות על עובדות ומידע מבוסס. לעתים נראה שהעובדות לא משנות כלל, וכל מי שמעז לציין זאת מורחק מיד משורות המהפכה. גם הרצון לצאת ולהפגין מדי שבוע על כל דבר ועל כל נושא בעולם, פוגם במידת מה באפקטיביות המחאה ועלול לעורר תגובת נגד. בשלב מסוים, לנהגים שתקועים בכביש החסום כבר לא אכפת על מה מוחים היום, במיוחד כאשר מדובר בנושאים חשובים שאמורים להיות בקונצנזוס אך מנוכסים בלעדית לתנועה פוליטית כזו או אחרת.

רק יצירת חזון כולל לתנועת מחאה יאפשר לה להותיר השפעה לטווח ארוך, מעבר להפגנה הקרובה במוצ"ש. מי שאכן מחויב לשינוי אמיתי חייב להבין זאת, לעבוד למען המטרה ולא להסתפק בפיתוי של עוד ערב שירים בכיכר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. אם אתה רואה התארגנות שדוחפת אג'נדת פמיניזם / להט"ביזם / פלסטיניזם / אנטי-הדתיזם, תמיד תבדוק מי מאפשר את הפנאי לעסוק בהתארגנות הזו – במשרות מלאות, בתקציבים שמנים, עם יחסי ציבור ועם קשר הדוק
    לתקשורת. אם תבדוק – תמצא שם את אחת הקרנות להשמדת ישראל.

    http://www.news1.co.il/Archive/001-D-405368-00.html

    http://rotter.net/forum/scoops1/467839.shtml

    https://tinyurl.com/ya7llzc2

  2. אתמול השתתפנו בהפגנה בחיפה, עוד הפגנה נגד רצח ואלימות כלפי נשים. שוב ושוב צעקנו את הסיסמא: "חדשה מרעישה! מסוכן להיות אשה!"

    אם זה לא היה דבילי זה היה מצחיק.

    חלק מהמחאות האלו הן פשוט כי נסגרו בתי הקולנוע וכרטיסים להופעות יקרים. זה הסם החדש וההתמכרות החדשה. אין שום כוונה ושום רצון לקדם מטרה או לשפר תנאים. פשוט איסטרא בלגינה קיש קיש קריא

  3. מדובר באותה גברת בשינוי אדרת. הרי לצאת למחאה/הפגנה להתנגדות לאלימות כלפי נשים מעביר את המסר המגוחך כאילו מישהו בעד התופעות המכוערות הללו. ועל כן, אם מישהו אף יעיז להעביר בדל ביקורת על ההפגנות הללו – לא על תוכנן כמובן, אלא על האמצעי עצמו – הרי שהוא יוקע באופן אוטומטי כתומך, במקרה זה, באלימות נגד נשים. אותן טקטיקות רגילות של פרופגנדה בולשביקית מוכרת; אני לא יודע מה התרגום העברי ל-virtue signaling, אבל בדיוק בזה מדובר. רוצה לומר, "אני נושא הצדק והמוסר! ומי שמתנגד אלי או אף מבקר אותי – הוא לא צודק ובלתי מוסרי!". זוהי התרת דם, לא פחות. מהפכה לשם מהפכה ושינוי לשם שינוי, משום שכל מה שיש לנו ומסביבנו – מסתבר שהוא לא טוב, וכל שינוי יהיה בהכרח לטובה. מופרעים.

  4. אלימות היא אלימות, בין אם היא נעשית לנשים,גברים , ילדים, זקנים , מוגבלים , יהודים או לא יהודים. תפסיקו עם הקשקוש המגדרי הזה, אין לכם רשות/חובה בכלל לדרוש בשם מגדר זכויות!