חשיפת המנהרות בצפון: חיזבאללה הולך בעקבות חמאס

תוכניתו של ארגון הטרור לחקות את פרויקט המנהרות של חמאס בעזה ולהפתיע את ישראל נבלמה, אך הוא עדיין מחזיק כמות גדולה של טילים מדויקים

פיגוע גדול או חטיפת חיילים. מנהרה של חמאס בעזה | פלאש90

המודיעין הישראלי עוקב כבר זמן רב אחרי בניית המנהרות החודרות של חיזבאללה לתוך צפון ישראל. הצלחת המנהרות החודרות של חמאס במבצע 'צוק איתן', והפרויקט האסטרטגי שלו לבניית מנהרות נוספות כדי להנחית מכה מקדימה על ישראל או לחילופין לבצע באמצעותן פיגוע אסטרטגי גדול של חטיפת חיילים ואזרחים, היא שדרבנה את ארגון חיזבאללה לאמץ גם כן את השיטה.

איש הקשר של חיזבאללה לזרוע הצבאית של חמאס הינו סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית שמשמש גם כאיש הקשר של חמאס לאיראן.

אל-עארורי, שהוכנס לפני שבועיים לרשימת הטרור האמריקנית ביחד עם שני בכירים בחיזבאללה והוכרז על ראשו פרס של 5 מיליון דולר, התמקם לפני כשנתיים בשכונת דאחייה בביירות והוא נפגש באופן קבוע עם מנהיג הארגון השיח' חסן נסראללה, ועם בכירי הזרוע הצבאית של חיזבאללה. גורמים ברצועת עזה טוענים כי באמצעותו עברו לחיזבאללה הידע ההנדסי והטכנולוגיה המיוחדת שפיתחה הזרוע הצבאית של חמאס בנושא המנהרות.

אל-עארורי (במרכז) ומבוקשי חיזבאללה

על פי גורמים ביטחוניים בכירים בישראל, הפיתוחים הטכנולוגיים המיוחדים של מערכת הביטחון שהצליחו בחשיפת מנהרות החמאס ברצועת עזה, סייעו לצה"ל בחשיפת המנהרות החודרות של חיזבאללה לישראל באזור הצפון.

מבצע חשיפת המנהרות של ישראל בצפון הוא מכה חזקה ומכאיבה לחיזבאללה. ישראל הקדימה את חיזבאללה, הביכה אותו ושללה ממנו את היכולת להפתיע, אחרי שהתפאר במשך תקופה ארוכה כי במלחמה הבאה לוחמיו יכבשו את הגליל. מדובר במכה מבצעית ומוראלית לארגון הטרור שרק בסוף השבוע שעבר פרסם סרטון איומים ואזהרות בשפה העברית שבו נאמר "אם תתקפו, תתחרטו".

האם צפוייה הסלמה צבאית?

המבצע הצבאי ההנדסי הגדול של צה"ל לחשיפת מנהרות חיזבאללה שנקרא בשם 'מגן צפוני', התחיל הבוקר באזור מטולה ויימשך כמה שבועות בהם הצבא יבדוק בקפדנות את השטח לאורך כל הגבול עם לבנון. ההערכה של גורמים מדיניים וביטחוניים בכירים היא כי כל עוד הפעילות של צה"ל היא בשטח ישראל ולא חודרת לשטח לבנון, יתקשה ארגון חיזבאללה להגיב באופן צבאי מכיוון שאין לו שום טענה או צידוק שיתקבלו על ידי הקהילה הבינלאומית.

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מבין את ההשלכות של התקפות יזומות מצד ארגונו על ישראל שיגררו את לבנון למלחמה כוללת, ויביאו את צה"ל לפגוע בתשתיות אזרחיות בלבנון ואולי אף לכבוש מחדש את  דרום לבנון. ארגון הטרור שומר באופן רשמי על שתיקה עד כה, אך גורמים בחיזבאללה אמרו הבוקר לעיתון הלבנוני 'אל נהאר' כי "נתניהו נתון במשבר והוא מנסה לברוח קדימה וליצור מערכה של טחנות רוח עם הצד הלבנוני".

פרסום המידע על המנהרות הביך גם את ממשלת לבנון ואת האו"ם. כיצד בנה חיזבאללה את המנהרות החודרות לשטח ישראל מתחת לאפם של חיילי כוח יוניפ"יל בדרום לבנון? האם הם ידעו והבליגו?

חפירת המנהרות על ידי החיזבאללה היא הפרה בוטה של החלטת האו"ם 1701, שהתקבלה אחרי מלחמת לבנון השנייה וכעת יש לישראל הזדמנות למנף את נושא המנהרות החודרות כדי להפעיל לחץ בינלאומי על ממשלת לבנון ועל חיזבאללה. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה את ישראל בדו"ח שהגיש באחרונה על בניית המכשול הקרקעי בגבול עם לבנון בטענה כי הדבר יוצר מתיחות, מה הוא יאמר עתה?

להמשיך את הלחץ

העצרת הכללית של האו"ם תתכנס ביום חמישי הקרוב כדי לדון בהצעת ההחלטה האמריקנית שיזמה השגרירה ניקי היילי לגנות את חמאס על ירי הרקטות על ישראל. כעת ישנה אפשרות להרחיב את הצעת ההחלטה האמריקנית, כדי שתכלול גם את ארגון חיזבאללה ותגנה אותו על בניית המנהרות והפרת החלטה 1701.

כלים של צה"ל בעבודה בגבול לבנון | פלאש90

הסכנה הגדולה לישראל מצד חיזבאללה נותרה עדיין ארסנל הרקטות והטילים שבידו, המאיימים על כל שטחה של המדינה. מדובר על כ-150 אלף רקטות וטילים מסוגים שונים, וזאת בנוסף לתוכנית האיראנית שכבר הוחל בביצועה לבניית מפעלים בלבנון לשיפור דיוק הטילים.

ישראל הצליחה לכבול את ידיו של חסן נסראללה במהלך הצבאי וההסברתי שיזמה, וכעת יש לעשות במהירות מאמץ דיפלומטי גדול בכל הזירות הבינלאומיות כדי להמשיך את הלחץ עליו ועל איראן. לא רק בנושא המנהרות אלא גם בסוגיית הקמת המפעלים בלבנון לשיפור הדיוק של הרקטות והטילים בהם הוא מתכוון לתקוף את ישראל.


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. המלחמה הזאת חייבת להיות האחרומה בלבנון.כי ההרס יהיה כה עצום בישראל.שאם צבא החיזבאללה לא יושמד.אנחנו נעמוד שוב בפני התקפה כה חזקה.אני מקווה שאף אחד לא חי באשליות שהמלחמה הבאה תהיה קלה.הטילים יפגעו בכל מקום בכל פינה.והם יכוונו לאתרים ומתקנים אסטרטגים.שאם חלילה יפגעו.יהיה מחסור בחשמל.מים.תקשורת.ונתבג יסגר והנמלים.ואין יוצא ואין בא

  2. אלא אם נחליט שמדוברבמלחמה ולא במבצע שיטור למשמוע גן לבנון, ונחליט שאכפת לנו מאזרחים וחיילים ישראלים קודם כל, ואם אפשר להוריד את מניין ההרוגים הלבנוניים גם זה בסדר. ואז המלחמה תהייה קצרה, והאוייב יוכרע. וכן גם כמה כפרים על יושביהם יהפכו לכתם על האדמה, ואזרחי האוייב ילמדו למה אסור לתת למיליציות חמושות לתפוס פיקוד.

  3. אנחנו לא יודעים איזה עוד תוכניות יש לחיזבאללה
    אז אל יתהלל חוגר כמפתח