"מינוי רג'א זעאתרה לסגן ראש העיר חיפה זה פרס לאלימות"

זעם על כוונת ראש העיר עינת קליש רותם למנות את פעיל חד"ש שהביע תמיכה באסד ונסראללה לסגנה: "אדם בלתי לגיטימי לחלוטין, כל אזרח במדינה צריך להיות מודאג"

"שלח לי הודעות מאיימות". רג'א זעאתרה | צילום מסך

הגענו לתיאטרון אל-מידאן בחיפה כדי להפגין על העלאת ההצגה שכתב המחבל ואליד דקה. רג'א זעאתרה היה חבר בוועד המנהל של התיאטרון והוא עמד בחוץ על המדרגות. סיפרתי לו שאנחנו אנשי שלום ושאפילו הייתי פרמדיקית בצבא, והוא התחיל לצרוח עליי: "את רוצחת!". הוא הסתכל עלינו בבוז והוסיף בלגלוג: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת'"

האירוע המתואר התרחש לפני כארבע שנים אך אורטל תמם, אחיינתו של החייל משה תמם ז"ל שנרצח בידי ואליד דקה, זוכרת אותו היטב. "זאת הייתה חוויה מאוד לא נעימה. הרגע הזה שעמדתי שם בוכה וזאעתרה צוחק עליי נחקק בזיכרון שלי בצורה נוראית", היא מספרת בשיחה עם 'מידה'.

שמו של זעאתרה עלה בימים האחרונים לכותרות לאחר הפרסומים על כך שהוא עומד להתמנות לסגן ראש עיריית חיפה במסגרת הסכם של סיעת חד"ש עם ראש העיר החדשה עינת קליש רותם, ובעקבות המחאה שקמה בקרב חיפאים לאור עברו הבעייתי.

מעבר להתבטאויות הקשות שניפק בעבר, תמם מספרת כי זעאתרה היה גם בין הגורמים העיקריים מאחורי מסכת התמיכה בטרור של תיאטרון אל-מידאן. "עוד לפני שהעלו את ההצגה של המחבל שרצח את דוד שלי, במשך שנים קיימו שם אירועי תמיכה במחבלים ובארגוני טרור וגייסו עבורם כספים, וכל זה מתקציב מדינת ישראל ועיריית חיפה", היא אומרת.

לדברי תמם, הבעייה המרכזית במינוי זעאתרה היא לא תפקידו כסגן ראש העיר אלא בקשתו לקבל את ראשות ועדת התרבות שאחראית על חלוקת כספי התמיכה. "הוא התעקש לקבל את זה, והעוזר האישי של ראש העיר נפגש כבר עם מנהל התיאטרון. המטרה שלהם היא להחזיר את התקצוב לאל-מידאן, שנלקח בעקבות התמיכה בטרור של התיאטרון ובעקבות מעילות בכספים".

עוד מוסיפה תמם כי המינוי הזה צריך להדאיג כל אחד במדינה. "זה לא מאבק חיפאי אלא מאבק של כל ישראל. כל אחד צריך להרגיש לא בנוח עם מינוי של תומך טרור ו-BDS לסגן ראש העיר ואחראי על התרבות. לצערי הראשונים שיפגעו מכך הם ערביי חיפה, שרובם אזרחים טובים ושוחרי שלום".

ליקוי מאורות

"מה שקורה בחיפה עכשיו זה שמונה אדם בלתי לגיטימי לחלוטין לתפקיד סופר חשוב בעירייה – סגן ראש עיר בשכר", כך אומר ל'מידה' דוד מגן, תושב העיר ופעיל במפלגת העבודה. "רג'א זעאתרה, לפי דבריו שלו עצמו, הוא מעריץ גדול של נסראללה ושל אסד, הוא מסתובב עם דגלי סוריה ברחבי חיפה ומעלה פוסטים של תמיכה בחיזבאללה. הוא הקים את ארגון ה-BDS הראשון בישראל שנקרא 'חרם 48'. אני לא מבקש שיהיה מחובבי ציון, אבל זה כבר מוגזם".

לדברי מגן, זעאתרה התבטא בעבר בצורה גסה כלפי נשים, גם נשים ערביות. במקרה אחד הוא איים על פעילה במפלגת חד"ש "שיחשוף את העבר המיני שלה", ובפעילה פמיניסטית הטיח "מעניין כמה את שווה בשוק השפחות של דאעש".

מגן מספר שגם הוא עצמו ספג בעבר מזעאתרה איומים על חייו. "הייתי שותף למחאה נגד תיאטרון אל-מידאן. לאחר שחשפנו את ההעברות הכספיות המפוקפקות לתיאטרון שאין לו ניהול תקין, זעאתרה כתב לי הודעות מאיימות. הגשתי תלונה במשטרה אבל היא נסגרה בטענה של חוסר עניין לציבור. האיש הזה לא ראוי לבוא בקהל הציבורי בחיפה, זה פשוט לא יכול להיות", הוא אומר.

https://www.facebook.com/zirahofshit/videos/526560934527307/

לדברי מגן, הוא לא מתנגד להסכם שעשתה ראש העיר עם מפלגת חד"ש, אבל מעולם לא עמד בראשה אדם שיש מאחוריו התבטאויות כאלה. "כשהיה סגן ראש עיר מבל"ד הוא הודח על התבטאויות חמורות הרבה פחות בזמן מלחמת לבנון השנייה. אני איש שמאל ואני אומר לך שמה שקורה במצב הזה זה מקצין את כולם ימינה. להגיד שזעאתרה מייצג את הדו קיום בחיפה זה הזוי – הוא רק פוגע בחיים המשותפים. ראש העיר חשבה שבגלל שניצחה ברוב גדול אז יקבלו את ההחלטה בשוויון נפש, אבל היום היא הייתה מקבלת בבחירות אולי חמישה אחוזים".

מגן מוסיף עוד כי התחושות האלה משותפות לתושבים רבים בעיר. "כל העיר מדברת על זה. אנשים בהלם, הם פשוט מזועזעים. רצינו להביא שינוי לעיר אחרי יונה יהב וזה מה שאנחנו מקבלים? גם אני כפעיל במפלגת העבודה נחרד איך אבי גבאי לא מוציא גינוי ומתנער מעינת קליש רותם. פניתי לעוזר שלו והזהרתי אותו מההשלכות של זה אבל בינתיים הם לא עשו כלום. אני לא מצליח להבין את מערכת השיקולים,מבחינתי זה ליקוי מאורות של המפלגה".

פרס לאלימות

זעאתרה (מימין) והרוש בהפגנה בחיפה | אלבום פרטי

חיפאי נוסף שזכה להכיר מקרוב את הצד האלים של רג'א זעאתרה הוא טל הרוש, תושב העיר ופעיל חברתי. "באחת ההפגנות האחרונות במושבה הגרמנית ראיתי את ח"כ תומא-סלימאן ושאלתי אותה למה צריך להביא את כל ההפגנות לחיפה ולהרוס את הדו קיום", הוא מספר בשיחה עם 'מידה' ומוסיף: "זעאתרה הגיע למקום, נצמד אליי באיום ואמר לי: "טוס מפה, לך מפה". הפעילים שלו תפסו אותו כי היו שם הרבה מצלמות והם מנעו מצב לא נעים".

הרוש מספר עוד כי הוא מכיר את זעאתרה מזה שנים רבות ונתקל בו מספר פעמים בהפגנות בעיר, אך לאחר ששמע על מינויו לסגן ראש העיר החליט לפעול בנושא. "ראיתי אותו בהפגנות בחיפה עם דגלי אש"ף. כולנו בחיפה מכירים גם את הדעות שלו ויודעים שהוא פרובוקטור. התחלתי במחאה כי חיפה חשובה לי ואני מרגיש שבגדו בי".

גם הרוש מדגיש בדבריו כי לא מדובר בעניין פוליטי של ימין מול שמאל, וכי המחאה נגד מינוי זעאתרה מקיפה את רוב הציבור בחיפה. "אנשים מכל הקשת הפוליטית אומרים לי שהם בעד המחאה, יש לי חברים שמצביעים מרצ ואמרו לי כל הכבוד. מנסים למתג את זה כעניין של ימין מול שמאל אבל זה עניין של כלל הציבור. אין לי בעיה עם סגן ראש עיר ערבי וגם הציבור בעד זה, רק לא הסגן המסוים הזה. הוא לא מוכן להתנצל על הדברים הקשים שאמר, אז למה שאנחנו נממן את המשכורת שלו?", הוא תוהה.

לדברי הרוש, "כולנו בעד דו קיום ורוצים לשמור עליו, אנחנו לא צריכים שונאי ישראל שיפגעו בו אלא אנשים שיעבדו למען הציבור. עכשיו ראש העיר והמועצה חייבים לפעול ולתקן את המצב שנוצר. רג'א זעאתרה לא יכול להיות הפנים של חיפה, זה יהיה פרס לאלימות".

בירה בשווייץ

כפי שדיווחו בעבר זאב קם וישי פרידמן ב'מקור ראשון', לרג'א זעאתרה היסטוריה ארוכה של התבטאויות קיצוניות ושנויות במחלוקת. כך למשל, פרסם זעאתרה בדף הפייסבוק שלו תמונה עם דגל סוריה ולצידה כתב: " "סוריה לא תיפול ואל-קודס לא תאבד". בעבר פרסם גם תמונות וציטוטים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

אחת מההתבטאויות שלו שעוררו סערה הייתה בשנת 2015, כאשר אמר בכנס באוניברסיטת בר-אילן כי  "דאעש למד את פשעיו מממעשי הביזה והרצח של התנועה הציונית" וסירב להגדיר את חמאס כארגון טרור: "העם שתחת כיבוש יש לו זכות להתנגד". בעמוד הפייסבוק שלו הוא מתגאה גם בפעילותו נגד ניסיונות גיוס ערבים לצה"ל, ובארגון כנסים התומכים בקריאה לחרם על ישראל. בעבר השתתף זעאתרה גם כנציג ארגון החרם באירועים שונים בעולם.

מינויו של זעאתרה כסגן ראש העיר חיפה עורר סערה גם במערכת הפוליטית. חברת הכנסת ענת ברקו אמרה ל'מידה': "צר לי שנציגה של מפלגת העבודה שנבחרה לראשות העיר העדיפה עוכר ישראל שמשווה בין דאעש לציונות".

לדברי ח"כ ברקו, זהו עוד ביטוי של "תהליכי ההקצנה וההדבקות לשמאל הרדיקלי שעברה מפלגת העבודה, או יותר נכון מה שנותר ממנה. כיום, מעטים מאוד במפלגת העבודה, גם בכנסת, אכן מייצגים את ערכי מפלגת העבודה ההיסטורית".

שר הפנים אריה דרעי הודיע ביום שישי האחרון כי פנה ליועמ"ש כדי לבדוק את האפשרויות למניעת המינוי, וגם ראש הממשלה נתניהו התייחס לעניין הבוקר ואמר כי חיפש את ראש העיר כדי לבקש ממנה לבטל את המינוי. "סגן ראש עיר שתומך בחיזבאללה וחמאס זה דבר לא מתקבל על הדעת ואני משוכנע שזה לא יתקיים", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

מקורבים לקליש רותם סיפרו הבוקר כי היא לא מתכוונת להפר את ההסכמים הקואליציונים, אך בתוך כל הסערה הזו ראש העיר בחרה להעביר את הימים האחרונים דווקא בטיול בשווייץ, משם העלתה מספר תמונות לחשבון האינסטגרם שלה, כולל תמונה בה היא שותה להנאתה כוס בירה בעיר ברן.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה:

"בעקבות הנחיית שר הפנים אריה דרעי, שלא למנות את חבר מועצת עיריית חיפה, ר'גר זעאתרה לסגן ראש עיר בשכר, בשל דברי תמיכה שלו בחיזבאללה ובחמאס, יקיים מנכ״ל משרד הפנים בדיקה לגבי דבריו. במוצאי שבת הודיע היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו״ד יהודה זמרת, לשר דרעי כי זעאתרה מכחיש עובדתית חלק מהטענות נגדו. בעקבות כך, הורה השר דרעי למנכ״ל משרד הפנים, מרדכי כהן, לקיים בדיקה מקיפה בנוגע לטענות נגד זאעתרה  ובסיומה, יפנו ליועץ המשפטי לממשלה שיחליט האם בסמכות השר דרעי למנוע תשלום שכר לזעתרה אם ימונה לסגן ראש עיר".

פנינו לעיריית חיפה בבקשת תגובה והיא תפורסם מיד כשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. בריון מהגיהנום מונה ע"י עינת קליש לסגנות. מה זה אומר על הראשה?

  2. אכן אלו הם פניה של המפלגה האנטישמית המכונה "מפלגת העבודה" – חיזב-אל-עמל בערבית.

  3. בואו אני אספר לכם מה הולך לקרות:
    אריה דרעי פנה למנכ"ל משרדו כדי שיבדוק. המנכ"ל יבדוק וימליץ שזעתרה לא ימונה לסגן ראש עיר בשכר.
    משם זה יעבור לשלב הסופי: אישור של היועמ"ש. הנ"ל ימהר לקבוע שבהעדר הוכחות/לאור הנסיבות/לאחר בדיקה וכו' וכו', החלטה כזו לא תעמוד במבחן בג"צ, והשרץ יחליק לכהונתו החדשה והמרופדת ללא שום מעצור.תקנו אותי אם אני טועה.

  4. מיסטר זעאתרה הא אדם לגיטימי. יש רבים כמוהו בין היהודים ובין המוסלמים.
    העניין/בעיה היא ראש העיר, שייתכן והיא בעל תואר כזה או אחר, בעלת דעות
    פוליטיות כאלה ואחרות אך בוודאי אינה מצטיינת בשום שכל.
    כנגד זה אין הרבה מה לעשות או שיש או שאין שכל.
    אפילו אם היא חייבת לו, פוליטית, אין זה מן הראוי שתמנה אותו לסגנה, אפילו
    שרוב רובם של עובדי העיריה הם מוסלמים.

    1. לא הוא לא אדם לגיטימי . הוא עבריין לפי חוק תומך פעיל באויבי ישראל , עבירה שבגינה מקבלים מאסר של 3 שנים בכלא .

  5. מיסטר זעאתרה הא אדם לגיטימי. יש רבים כמוהו בין היהודים ובין המוסלמים.
    העניין/בעיה היא ראש העיר, שייתכן והיא בעל תואר כזה או אחר, בעלת דעות
    פוליטיות כאלה ואחרות אך בוודאי אינה מצטיינת בשום שכל.
    כנגד זה אין הרבה מה לעשות או שיש או שאין שכל.
    אפילו אם היא חייבת לו, פוליטית, אין זה מן הראוי שתמנה אותו לסגנה, אפילו
    שרוב רובם של עובדי העיריה הם מוסלמים.

  6. השמאל גם אם הוא ערבי קיצוני אלים יצא וידו על העליונה ולמה? משום שהפרקליטות תצא להגנתו וכל זב חוטם ליברלי יצדיק את מעשיו בשם חופש הדיבור ושאר בילבולי ביצים.והפנאט יפתח את הפה שלו וילכלך על כולם

  7. רק רוצה להזכיר שרבים מתומכיה אמרו שהם מצביעים לה כדי לבלום את ההשתלטות הערבית על חיפה בחסותו של יונה יהב.
    כלומר היא נבחרה כדי להחליש את כוחם של הערבים בעירייה כך שעצם המוכנות שלה לשבת לשולחן המשא ומתן עם פעיל חד"ש ואפילו אם הוא לא היה תומך בדברים כאלה היא בגידה בבוחרים שלה עצמה ואומרת הרבה על איזו מין אישה היא…

  8. לפעמים כדאי לראות את חצי הכוס המלאה. המעשה נעשה ואין ממנו חזרה. אני מאמין שכל מי ששכלו בראשו מבין לאן פניה של היהדות שאינה ציונית (מר"צ) ויחד איתה המחנה הציוני, שהציונות עבורו נותרה מילה ריקה מתוכן. הפועל היוצא מאלו שהימין במדינה יתחזק במידה רבה. בבחירות הבאות עלינו (לטובה?) הבוחר יאמר את דברו.

  9. במשך שנים מספרים לנו ב"מידה" על השמאלנים בארץ ובארה"ב שלא יודעים לכבד הכרעה דמוקרטית, ולא מבינים ששלטון מחליפים רק בקלפי, והנה עכשיו כולם רואים איך נתניהו, דרעי, והכותב מגיבים כשתוצאות דמוקרטיות אינן לרוחם – מנסים לשנות אותן שלא דרך הקלפי.
    אבל יש כמה הבדלים בין הדרישות לסילוק נתניהו לבין הקמפיין נגד זעאתרה, וכולם לרעת הכותב ודומיו:
    1) אלו שקוראים לסלק את נתניהו הם אזרחי ישראל שחיים תחת שלטונו, ואילו נתניהו, דרעי, וכנראה גם הכותב אינם תושבי חיפה. מי הם שיגידו לתושבי חיפה מי צריך או לא צריך לנהל את עירם?
    2) הקוראים לנתניהו להתפטר מבססים זאת על מעשיו, לא על דעותיו או דבריו. אצל זעאתרה מדובר רק בדיבורים. הרי אילו באמת היה תומך בטרור אן נוהג באלימות ניתן היה לפעול נגדו דרך רשויות החוק.
    3) הפועלים נגד נתניהו פועלים על סמך תקדימים – רבין סולק בשל חשבון דולקים של אלפי דולרים שהרוויח בעצמו, ולא קיבל מגורמים חיצוניים. ושותפיו משמאל של אולמרט, שחלקם פועלים גם נגד נתניהו היום, הראו לו את הדלת החוצה הרבה לפני הגשת כתב אישום. כולנו זוכרים גם מה נתניהו אמר בנושא ("ראש ממשלה ששקוע…").
    מה שהכי מדהים הוא לראות מי פועל נגד המינוי ה'לא ראוי' הזה – דרעי, שהוא כנראה המינוי הכי פחות ראוי בהיסטוריה כשר פנים שהורשע בפלילים, ישב בכלא, הוחזר למקום הפשע, ועשוי לחזור לכלא, ונתניהו, שאחראי למינוי המביש הזה, ועננה פלילית כבדה מרחפת גם מעל ראשו.

    1. טיעונים מעניינים, אבל המצב הבסיסי שונה:
      נתניהו נבחר כראש ממשלה פעם אחר פעם, דבר שאתה וחבריך בשמאל מסרבים לקבל. אי לכך אתם מפעילים את מערכות המשפט כדי לנסות לזרוק אותו.
      בחיפה נבחרה ראשת עיר חדשה. אף אחד לא מנסה להדיח אותה. הטענה היא לגבי הקואליציה שלה, ןיותר מזה היא אישית לגבי רזא זעתרה, אותו ניתן להחליף בנציג אחר של אותה המפלגה.
      מעבר לזה, תנוח געתך, מערכת נמדפט ובעיקר בג"צ, מוטים שמאלה במידה כזו שכל נסיון מהכוון הזה נידון מראש לכשלון.

  10. הו, תמימות קדושה.

    "לצערי הראשונים שיפגעו מכך הם ערביי חיפה, שרובם אזרחים טובים ושוחרי שלום”. אם כך, אז איך נבחר המלעון? האם על ידי אנשים ירוקים מהמאדים, שנחתו בחיפה ערב יום הבחירות?

  11. לדעתי כדאי לפעול מול הסיעות החרדיות שהן לא יכנסו לקואליציה כזו.

  12. א. אם צריך לפסול את זעאתרה, זה לא בגלל דעותיו. בחיפה יש ציבור ערבי גדול שבחר בבחירות דמוקרטיות באדם שמבטא את הדעות הללו!
    ב. בסופו של דבר, העירייה היא "וועד בית" מורחב, וברגע שיש לך שכנים ערבים, אתה צריך להסתדר איתם, נקודה. זעאתרה מייצג את המואזין שמפריע בחמש בבוקר לתושבי חיפה היהודיים, את תושבי חליסה שלא משלמים במטרונית, ועוד ועוד תופעות מרגיזות. הוא השכן המרגיז. הוא קיים. אי אפשר לטמון את הראש בחול. אם רוצים שיהיה שקט בבניין, אפשר לשתף אותו בוועד הבית (בהנחה שלזרוק אותו זה בלתי אפשרי). המישור המוניציפלי פשוט שונה מהמישור הארצי, וככה הדברים מתנהלים בו. (אלא אם כן אנחנו רוצים להגיע למצב שהיה בעכו לפני עשר שנים של התפרעויות אלימות בין יהודים לערבים. זה עניין מקומי לחלוטין.)
    ג. כל ערבי אחר, כולל ערבים שמונו ע"י יונה יהב למשרות מפתח באגפי העירייה השונים, בסופו של דבר חושבים עלינו בשקט את מה שזעאתרה מבטא בקול.
    ד. בדיוק כפי שהשמאל משתמש במערכת המשפט לבצע סיכולים ממוקדים, הימין צריך לאמץ את השיטה, אירגון שורת הדין או אירגון דומה, מוזמנים לתבוע או לעתור נגד זעאתרה על הסתה/סחיטה/אלימות או כל מעשה אחר שמיוחס לו, ונקווה שיגיע במקומו מישהו שיותר יודע לשלוט בדחפיו

  13. בימים אלה כשהימין ברמה הארצית מותקף מכל כיוון ולפעמים בצדק מסוים, כדאי לזכור מה קורה כשהשמאל בשלטון. כאן יש לנו התרחשות בתחום המוניציפאלי אבל הכיוון ברור ביותר. לא לחזור על הטעות ב 1992