בלוג בחירות #10: האיחוד המלאכותי

הפרישות, האיחודים והפיצולים האינסופיים בפוליטיקה הישראלית מעידים בעיקר על חוסר עקביות אידיאולוגית של מפלגות ומועמדים

כמה זמן יחזיקו מעמד ביחד? ראשי מפלגת 'כחול לבן' | פלאש90

1. האיחוד בשמאל

אחרי שבועות רבים של שמועות וגישושים, גוש השמאל-מרכז התאחד סוף סוף השבוע בקול תרועה רמה. שלושת הרמטכ"לים ויאיר לפיד יצרו מפלגה משותפת כמעט יש מאין, ובינתיים הם נהנים מסקרים מחמיאים שנותנים להם יתרון על הליכוד, אם כי תמונת הגושים לא השתנתה בהרבה והנפגעות העיקריות מהאיחוד הן מפלגת העבודה ששוב שוקעת ומרצ שנושקת לאחוז החסימה.

מפלגת 'כחול לבן' החדשה היא יצור כלאיים מוזר, ומעבר לתנופה הראשונית שאיחוד בין מפלגות מעניק, יהיה קשה לראות כיצד כל הגורמים השונים שקובצו להם יחדיו לרשימה משותפת יצליחו לפעול ביחד כסיעה אחת.

מה הקשר למשל בין בוגי יעלון שמציג את עצמו כביטחוניסט ניצי ליעל גרמן, לשעבר חברת מרצ? האם אנשי "הימין הממלכתי" הנדל והאוזר יסכימו לשבת עם המפלגות הערביות? איך יסתדרו ביחד אנשי לפיד והנציגה החרדית של גנץ? איך קשור לכל זה אבי ניסנקורן, אביר הוועדים והקומבינות? מה תהיה עמדת המפלגה הכללית בסוגיות לאומיות, כלכליות ומדיניות? כל זה כרגע לא ברור בכלל, אך מה שברור הוא הדבר המאחד את כולם – רק לא ביבי.

ההיסטוריה מלמדת אותנו שחיבורים מלאכותיים בפוליטיקה הישראלית, החל מהשומר הצעיר ואחדות העבודה ועד מפלגת המרכז, קדימה או המחנה הציוני, לא נוטים לשרוד לאורך זמן ובדרך כלל מתפרקים לגורמים ונפוצים לכל עבר. הסכם הרוטציה המוזר עשוי להוסיף למתחים הפנימיים, ויחד עם חוסר הניסיון הבולט של מרבית אנשי גנץ ורשימה שנקבעה באופן לא דמוקרטי בעליל על ידי כמה שליטים, יתכן שגם 'כחול לבן' תהיה עוד כמה שנים עוד מפלגה שמסיימת את דרכה בקול ענות חלושה.

2. להתראות ציפי

מי שיכולה להעיד מקרוב על חוסר התוחלת שבהמצאת מפלגות ללא תנועה אידאולוגית מאחוריהן, ללא מוסדות וללא דרך סדורה היא ציפי לבני, שהשבוע הודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטיים לאחר שהבינה כי כנראה לא תכנס לכנסת הקרובה.

ירידתה של לבני מהבמה בבושת פנים היא דוגמה מצוינת לפוליטיקאית שהייתה מוכנה לעשות הכל כדי לשרוד כולל להחליף מפלגות ורעיונות בקצב, עד שנותרה בסוף ללא שום קו רעיוני וללא בוחרים, ועם שורה ארוכה של מפלגות הרוסות מאחוריה. לבני אמנם הצליחה לדחות במעט את הקץ כאשר קפצה לפני ארבע שנים למפלגת העבודה, אבל הסוף היה ידוע מראש.

לבני השבוע | פלאש90

במאמר שפרסם ארז תדמור ב'מידה' באותה תקופה הוא הגדיר את לבני כ"מקרה קלאסי של דיסוננס קוגניטיבי". לדבריו, לבני ניסתה לראות את עצמה גם כציונית וגם לזכות באהדת הקהילה הבינלאומית השוללת את הציונות; גם לדבר בשם תורת ז’בוטינסקי וגם לזכות באהדת עיתון ‘הארץ’ ואליטת השמאל; גם להיות בעד הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית וגם להתנגד לכל סממן יהודי בחוקי המדינה.

חוסר המודעות הזה התבטא היטב במסיבת העיתונאים בה הודיעה על פרישה, בה שוב הביעה לבני דאגה כנה לגורל הדמוקרטיה הישראלית. מה שלבני לא הצליחה להבין, גם במעמד ההכרזה על סוף הקריירה הפוליטית שלה, זו העובדה הפשוטה שכך בדיוק עובדת דמוקרטיה. בסופו של דבר הבוחר אומר את דברו, והבוחר הישראלי פשוט לא רצה יותר את ציפי לבני.

3. האיחוד בימין

איחוד נוסף שהתרחש השבוע הוא בין מפלגות הימין הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית. המהלך המייגע הושלם לאחר משא ומתן ממושך ומתוח, אך במקרה הזה לכל השותפים ברור כי מדובר באיחוד טכני בלבד שמטרתו הגברת הכוח האלקטורלי ומעבר אחוז החסימה החשוב במיוחד במפת הגושים הנוכחית.

זעקות השבר מהשמאל על ה"קיצוניים" שעשויים להיכנס לכנסת היו משעשעות. אותם אנשים שיקבלו בברכה גוש חוסם עם בל"ד וחד"ש יצאו בשצף קצת נגד האפשרות שעוצמה יהודית תשיג חבר כנסת אחד במקרה הטוב, וגם הוא כנראה ישב באופוזיציה.

רפי פרץ | פלאש90

אך מעבר לזה, ההתפתחויות בשבוע האחרון מחזקות שוב את הצורך בחידוד אידאולוגי של המפה הפוליטית בישראל. מסרים מעורפלים שנרקחים בישיבות של יועצי תקשורת ואיחודים מוזרים רק במטרה להחליף את השלטון, מובילים למבוי סתום פוליטי. מפלגה כשמה כן היא: גוף שאמור לייצג פלג מסוים בציבור לו תפיסות דומות בנוגע למרבית תחומי החיים.

בשיטת הבחירות הישראלית, מפלגה אחת לא יכולה לעולם לייצג את כל הציבור או את מרביתו וחיבורים מלאכותיים פוגעים גם בזכות הבסיסית ביותר של אזרח: להצביע בקלפי עבור הדרך שהוא מאמין בה וגם לקבל אותה בפועל בכנסת ובממשלה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. בני גנץ, גבי אשכנזי ובוגי יעלון = קסטנר
    שאלה איך הצליחו כמה אלפי חיילים נאצים בסוף למחמת העולם השניה שככבר היה ברור שגרמניה נוצחה, לחסל את יהודות הונגריה שמנתה כמה מאות אלפים? תשובה על ידי הונאה על ידי רמאות. אמרו שכדאי ללכת למחנות לא רע שם הרי קיבלו גלויות שכך נטען בהן מאנשים שהכריחום לעשות כך. כך הצליחו הגרמנים הנאצים בעזרת קסטנר להונות את יהדות הונגריה ולהביא לחיסולה הפוזי. כל שלושה רמטכ"לים לשעבר אלו תחילה מסתירים אחר כך רומזים ותמיד ממליצים על דבר מה מעורפל עו לא ברור שיש לעשותו. כך אירופה בעזרת שלושה נבלות אלו (נשמאל שבשמאל) אם ישמעו להם בעניין נסיגות חד צדדיות מכל הנכסים האסטרטגיים – תביא לחיסול המדינה על מליוני יהודיה.

    באשר למסע הבחירות של גנץ: בכל הופעה שלו מושמעות ללא הפסק קריאות התפעלות קולניות מקהל שומעיו. ברור שזה מבויים ושאלו סטטיטים העושים את מלאכתם. ההופעות שלו מזכירות מאוד את הסדרות הקומיות שהיו בטלויזיה לפני שנים רבות. בסדרות אלו בכל פעם שהתכוונו להצחיק, הושמעו צחוקים בעוצמה לפי דרגת הקומיות המכוונת באותה הסצנה. כך גם קריאות ההתפעלות מהקהל של גנץ.

  2. מהסיפא של המאמר משתמע שההחלטה להעלות את אחוז החסימה היתה החלטה אנטי-דמוקרטית.
    האם ב"מידה" מחו על ההחלטה לפני קבלתה?
    האם ב"מידה" ימחו עליה עכשו, משנלמד הלקח?

  3. "האיחודים והפיצולים האינסופיים בפוליטיקה הישראלית מעידים בעיקר על חוסר עקביות אידיאולוגית "……הליכוד ביתנו

  4. למיטב הבנתי "כחול לבן" היא רשימה ולא מפלגה.
    רשימה היא קבוצת אנשים שמתמודדים לבחירה לכנסת והיא מוגשת מטעם מפלגה או מספר מפלגות.
    במקרה הזה מפלגות יש עתיד תלם וחוסן לישראל נשארות עצמאיות והן יכולות להיפרד בהמשך (מה שכנראה יקרה).

    1. לא מדהים: בכל מערכת בחירות השמאל מריץ מפלגות "מרכז" שנועדו לשתות מצביעים ממפלגות הימין.
      "יש עתיד", "גשר", "הימין החדש", "חוסן לישראל" ו"כולנו" הן מרצ בתחפושת – מפלגות שמשמרות את שלטון השמאל ואת שלטון בג"צ. מפלגות שמבוססות על הצבעה של אנשי ימין המאמינים לסיסמאות שלהן כאילו הן "לא שמאל קיצוני ולא ימין קיצוני" אלא מפלגות מרכז. אבל מי שבוחר בהן מחזק את השמאל ומחליש את הימין. יאיר לפיד, אורלי לוי, בנט-שקד בני גנץ, בוגי יעלון, עדינה בר-שלום ומשה כחלון בקלי קלות יצטרפו לקואליציה עם המחנ"צ ועם מרצ.
      השמאל יודע שהוא לא מסוגל לקבל מספיק קולות כשהוא מזוהה כשמאל. לכן בכל מערכת בחירות הוא מקים מפלגות שמתייגות את עצמן כ"מרכז": כאלה היו המפלגות "הדרך השלישית", מפלגת הגימלאים, "ישראל אחת", "שינוי" (האמא של "יש עתיד" בהנהגת האבא של יאיר לפיד), "קדימה", "התנועה", "יש עתיד" ו"כולנו". גם במערכת הבחירות הזאת השמאל מפעיל מפלגות "מרכז", בתקווה לשתות קולות של הליכוד ושל הבית היהודי, להקים קואליציה צרה בתמיכת המפלגות הערביות – ויאללה, לאוסלו ג'.