עופר כסיף: "היועמ"ש עומד לצדי בדיון על הפסילה בבג"ץ"

איש השמאל הקיצוני ומועמד מפלגת חד"ש שנפסל ע"י ועדת הבחירות הביע ביטחון לקראת הדיון היום בעליון. "גוש חוסם עם גנץ ולפיד? תלוי מה יתנו"

"תומך בזכות השיבה". האסיר לשעבר עופר כסיף | פלאש90

עופר כסיף, המועמד היהודי ברשימת חד"ש-תע"ל לבחירות, יעמוד הבוקר (רביעי) במוקד הדיון בבג"ץ בעתירה שהוגשה נגד פסילת מועמדותו לכנסת. כזכור, בשבוע שעבר החליטה ועדת הבחירות המרכזית לפסול את כסיף וזאת על פי החוק האוסר מתמודדים שהביעו תמיכה בטרור או שללו את קיומה של ישראל כמדינה יהודית. בדיון על הפסילה צוין בין השאר כי כסיף, המשמש כמרצה באוניברסיטה העברית, השווה בעבר את ישראל וצה"ל למשטר הנאצי, הביע תמיכה בשינוי ההמנון, כינה את השרה שקד "חלאה ניאו-נאצית" ואת ראש הממשלה נתניהו "רב מרצחים" .

למרות זאת, בחוג בית מצומצם שנערך אמש בתל-אביב טען כסיף כי דווקא היועמ"ש יהיה לצידו בדיון בבג"ץ. "מנדלבליט קבע שאין עילה לפסול אותי", אמר והוסיף: "ועדת הבחירות היא ועדה פוליטית. היא אמורה לדון אם יש עילה לפסילה לפי החוק אבל היא לא יותר מקרקס. לא היה שם דיון אמיתי".

כאשר נשאל על קריאותיו בעבר לפעול באלימות נגד חיילים, אמר כסיף כי "אין לכך שום בסיס או ראיות. אני מתנגד לאלימות, אני מתנגד לפגיעה באזרחים ולא רואה לנכון את הפגיעה בחיילים. נכון שחלק מהדברים שלי היו לא סימפטיים אבל האם על כך פוסלים אדם מלהתמודד בבחירות? יש פה משטרת מחשבות".

כסיף התייחס אמש גם למפת הקשרים הפוליטיים שעשויה להצטייר לאחר הבחירות ולשאלה האם מפלגתו תשב בקואליציה בראשות 'כחול-לבן' ובני גנץ, במהלך שיהיה ראשון מסוגו מאז הצטרפה חד"ש לגוש השמאל בימי ממשלת רבין כדי לתמוך בהסכמי אוסלו. בימים האחרונים הצהיר יו"ר חד"ש איימן עודה כי הוא אינו שולל הקמת גוש חוסם עם גנץ ולפיד בתרחיש של שוויון בין הגושים, אך הבהיר כי הם "יצטרכו להזיע" וליישר קו המפלגות הערביות בנושאים החשובים.

עמדתו של עופר כסיף הייתה שונה מעט כאשר אמר: "כיצד 'כחול-לבן' חולמים להיות חלופה? גנץ ולפיד הוכיחו שהם פחדנים פוליטית, הם לא ילכו עם מרצ כי זה יקבור אותם פוליטית. גם מרצ חלשה מכדי לגרום להם לשנות את המדיניות. הם יקימו קואליציה עם ממשלת אחדות, או ילכו עם חרדים ורסיסי מפלגות שלא יגיעו מהשמאל", טען.

לדברי כסיף, "'כחול-לבן' הם אלה ששוללים אותנו. המטרה הראשונה שלנו היא להפיל את שלטון הימין הקיצוני – אבל לא בכל מחיר. תלוי מה מציעים. אם הם יבקשו גוש חוסם, השאלה היא מה הם נותנים. יש כמה דברים שאנחנו לא נוותר עליהם כמו ביטול חוק הלאום, תהליך מדיני שמטרתו היא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית בלי גושי התנחלות".

בהקשר הזה כסיף הוסיף כי "אנחנו לא נסכים שאריאל תישאר, וגם ההנהגה הפלסטינית לא תקבל את זה. אם יש משא ומתן וההנהגות מצליחות להגיע להסדר שיש פיצוי הולם – זה עניינם, אבל כל ההתנחלויות בעינינו מבוססות על גזל. הקו הירוק הוא לא קדוש אבל זה קו של פשרה".

"חוק הלאום הפך את ישראל לאפרטהייד"

לאורך כל הערב הקפיד כסיף, אשר פעיל במפלגה הקומוניסטית מזה שלושה עשורים, לתקוף את כל חלקי הקשת הפוליטית. לטענתו, הבחירות הקרובות יהוו "הכרעה גורלית לגבי עתיד של החברה שלנו: או אפרטהייד או דמוקרטיה, או גזענות או שיווין".

כסיף טען כי ככל שמועד הבחירות יתקרב, כך יהפוך ראש הממשלה נתניהו ל"יותר מסוכן". "הוא יכול לקחת אותנו למקומות מסוכנים: זו יכולה להיות מלחמה, זו יכולה להיות הסתה פרועה נגד האזרחים הפלסטינים או השמאל או מערכת המשפט – הוא מסוגל לעשות את זה ויש סביבו עדר לא קטן שילך אחריו".

הד"ר לפילוסופיה פוליטית, שהתפרסם לראשונה כחיל מילואים שסירב לשרת בשטחים ואף ריצה על כך עונש מאסר, טען כי חוק הלאום "הפך את ישראל למדינת אפרטהייד הלכה למעשה". לדבריו, החוק קובע שמדינת ישראל היא מדינת הלאום היהודי בלבד אבל לא קובע מה הגבולות שלה. "לפחות על פי חוק הלאום היבש, אפשר לבוא ולהגיד שהפרת והחידקל זה חלק מארץ ישראל ולכן גם שם אין לאף אחד זכות להגדרה עצמית מלבד היהודים", טען.

איימן עודה ואחמד טיבי | פלאש90

כסיף מתח ביקורת גם על מפלגות השמאל, בהן מרצ והעבודה, והדגיש כי הן התרחקו מהבית האידיאולוגי שלהן ולכן גם נמצאות במצב עגום בסקרים. "מרצ עמדה בעבר על 12 מנדטים משום שהיה להם קו ברור: בגלל שהם לא פחדו לדבר על הכיבוש, פינוי התנחלויות ודיברו על נושאים נוספים. כשהם התחילו את המגמה של הפזילה למרכז, אז התחילה הדעיכה של מרצ. בהפגנה נגד 'צוק איתן' שעשינו בחיפה היו רק אנשי חד"ש – אף לא אחד ממרצ", אמר.

לדבריו, השמאל בישראל הפך ל"מושג מוקצה, דמוני. כמובן שזה קרה בגלל נתניהו והימין הקיצוני, אבל אני זוקף את זה גם לחובתה של שלי יחימוביץ' ואבי גבאי לוקח את זה לקיצוניות".

בהמשך דיבר כסיף גם על התפרקות הרשימה הערבית המשותפת לשתי מפלגות שונות והפגיעה האלקטורלית שעשויה לבוא בשל כך. לטענתו, האשמה המרכזית בפילוג היא התנועה האסלאמית: "הייתה לנו ועדת פיוס של המפלגות, אבל היו דרישות שלא היינו יכולים לקבל, בעיקר מהתנועה האסלאמית. הנהגת התנועה השתנתה, והמנהיג הנוכחי פחות פרקטי מקודמו. אנחנו לא יכולים לקבל מצב בו ראש המשותפת הוא איש התנועה האסלאמית. איך נוכל לפנות כך לאוכלוסייה היהודית?". לשאלה כיצד תהיה התנהלותו כחבר כנסת ענה: "אני לא מתכוון להיות שקט כמו שהיה דב חנין, אבל מצד שני אני גם לא הולך לעלות כל יום על דוכן הכנסת ולצעוק על כולם "נאצים"".

תומכים בזכות השיבה

הדיון אמש עסק רבות גם בסוגיות מדיניות, ובמהלכו פרס כסיף את הפתרונות השונים שמציעה מפלגתו. לדבריו, "ההתנגדות שלנו לפגיעה באזרחים היא קבועה ונכונה לשני הצדדים – בעזה ובשדרות הילדים רוצים לחיות. אם לא יהיה טוב בעזה, גם לא יהיה טוב בדרום. שוטפים לנו את המוח שיש איזה עדר צמא דם שרוצה לרצוח יהודים, אבל כשלאדם אין תקווה הוא מגיע למעשים קיצוניים. הדרך היחידה להחליש את הקיצוניים זה על ידי יצירת תקווה לאנשים. זו הדרך גם להפסיק את הטילים על הדרום".

בשיחה עם המשתתפים הסתייג כסיף מחוק השבות ושרטט את האידיאל המדיני של חד"ש. "אנחנו רואים במדינת ישראל כמדינה שבמסגרתה העם היהודי שחי בארץ מגדיר את עצמו, אבל אסור שזה יבוא על חשבון העם הפלסטיני –  צריך להיות שיווין זכויות מלא כולל שוויון לאומי", הסביר.

למרות שאמר כי אין בסיס לטענה כי עמדותיו הן אנטי-ישראליות, הסביר כסיף אמש כי מפלגתו תומכת בזכות השיבה של מיליוני פלסטינים אל תוך שטח ישראל: "הדגש הוא על 'זכות'. זה אומר שישראל צריכה להכיר בעוול ה'נכבה', להכיר בזכות הפליטים לשוב ולהכיר בשיבה עצמה. הפתרון הצודק צריך להתבסס על שלושת השלבים האלה ועל בסיס הסכמה".

לדבריו, "אין פה מקום לסימטריה, ישראל פלשה לפלסטינים ולא הפלסטינים למדינה. ההתנחלויות הן פרויקט קולוניאלי מדיר וכובש. אם המתנחלים רוצים לחיות כאזרחים אינדיבידואלים במדינה פלסטינית – אז בסדר. אנחנו מתנגדים כעיקרון למדינות טהורות אתנית. כל עוד הם לא יעשו את זה כדי לחתור תחת המדינה הפלסטינית, אני  לא רואה בעיה שיישארו שם".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה מסתייגים בחריפות מחלקן של ההתבטאויות המיוחסות לד"ר כסיף, ובכלל זה מהאמירות המתייחסות לחיילי צה"ל בראיון לעיתון "הארץ", מההתבטאויות הנוגעות לנאציזם ולהשוואה לגרמניה הנאצית, ועוד. ואולם, זו אינה השאלה העומדת על הפרק במסגרת ההליך. היועץ המשפטי לממשלה שב על העמדה שהציג בפני ועדת הבחירות, ולפיה אין עילה למנוע מד"ר כסיף להתמודד בבחירות, שכן לא הצטברה "מסה ראייתית קריטית" המתחייבת לשם פסילתו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. כל השמאל מעודד ותומך טרור כי הוא מתנגד ל"כיבוש" ציון וי-ם. וכל עוד המדינה מאפשרת לשמאל ולאזרחים זרים להפגין ולזרוע שנאה , היא גם לא תפסול את הפרחח הלז ולא תשפוט אותו לפי "החוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם"..

  2. כמו אצל השכנים. רף התביעות כ"כ מנותק מאפשרות ריאלית למימוש. שימשיך לחלום אבו כסיף. הוא וחבריו. יכלו את חייהם בנסיון לחצוב בסלע עם ציפורן הזרת.

  3. על מסה קריטית יכול רק אלקים להחליט או אהרן ברק הרואה עצמו כנציג עלי אדמות. בשר ודם רגיל יומרני מאד לחשוב שהוא מסוגל להבחין בין מסה קריטית למסה רגילה, לכן זה בבל"ת

  4. הנה עכשיו קראנו שמחלקת המדינה פסקה מלקרוא ליו"ש כיבוש, רק השמאל העלוב ממשיך בטרמינולוגיה של החיזבאללה

  5. בקיצור הם רוצים מדינה פלסטינית "נקיה מיהודים" מדינת אפרטהיד ערבית, לצד מדינה דו לאומית יהודית ערבית שיוויונית. כלומר הוא מכיר במדינת ישראל רק אם יש לה כדור בראש.

  6. בלי קשר כסיף איש וולגרי ומתלהם ויעשה נזק לשמאל.