"הפורצים האיראנים יכולים לאסוף מידע על גנץ ולסחוט אותו"

ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר של השב"כ, אומר ל'מידה' כי פריצת מכשיר הטלפון של גנץ ע"י איראן היא "אירוע עם השלכות מסוכנות"

"יכלו לאתר אותו ולהתנקש בו". בני גנץ | פלאש90

האם פרשת בני גנץ והטלפון הפרוץ שנחשפה אמש עשויה להוות סיכון ביטחוני משמעותי?  ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום הסייבר במכון הטכנולוגי חולון HIT וממקימי מערך הסייבר של השב"כ, אומר ל 'מידה' כי הפורצים האיראנים "יכולים לאסוף מידע על חייו הפרטיים של גנץ כדי לסחוט אותו, להגיע דרכו לגורמים אחרים ואף לאתר איפה הוא מסתובב ולהתנקש בו".

כפי שדיווח אמש עמית סגל בחדשות 12, בשב"כ פנו לפני חמישה שבועות ליו"ר מפלגת 'כחול לבן' בני גנץ, והודיעו לו שאחד ממכשירי הטלפון הנייד שברשותו נפרץ על ידי גורמים איראניים. לדברי סגל, בשב"כ הבהירו לגנץ כי כל תכולת המכשיר, כולל פרטיו האישיים ותכתובות אחרות "נמצאים עכשיו בידיים העוינות ביותר".

בשיחה עם 'מידה' מסביר ד"ר מנשרי כי מדובר באירוע שעשויות לו השלכות מסוכנות, גם על המציאות הפוליטית בישראל: "אם למשל התוקף יודע שהמטרה שלו עומדת לכתוב מצע מדיני, הוא יכול לשנות את סדר המילים כדי לצייר אותו באופן רע בעיני הציבור. כתוקף, אני יכול להתרשם מטיוטות ותוכניות, ולכוון את הפעילות לכיוון מסוים כדי להשפיע על סביבתו ומאזיניו של הקורבן".

לדבריו, גורמי מודיעין איראנים מגלים עניין רב בטלפונים הסלולריים של בכירי מערכת הביטחון ועיתונאים, וזאת כחלק ממאמץ סייבר מתמשך נגד ישראל: "אין לי ספק שגנץ נמצא גבוה בסדר העדיפויות של טהרן, והם חיפשו לתקוף אותו טכנולוגית או פיזית. הם יעשו הרבה בשביל זה".

יחד עם זאת אומר ד"ר מנשרי כי לא ניתן לדעת על בסיס הפרטים שפורסמו אם התקיפה הייתה מכוונת אליו או שהמכשיר נפרץ באופן אקראי בגלל הידבקות ממכשיר של מישהו בסביבתו, למשל. "במודיעין לומדים לנצל הזדמנויות. הכנות למבצע יכולות להימשך חודשים, ואז לפתע צץ חלון הזדמנויות משמעותי", הסביר.

לגבי השאלה האם במכשיר הטלפון של גנץ היה קיים מידע רגיש מבחינה ביטחונית, אומר ד"ר מנשרי כי הוא משוכנע שבני גנץ, כמו מרבית אנשי מערכת הביטחון שפרשו, מבין את המגבלות בשימוש בטלפון הנייד, אך "עדיין זה לא אומר שהחברים שאיתם הוא מתקשר זוכרים זאת".

מה עושים בשב"כ כאשר מתגלה פריצה במכשיר?

"ברגע בו מתגלה הפריצה, השב"כ יעשה הכל כדי לטפל בה. יש תמיד יש ויכוח בין גורמי האבטחה לבין גורמי המודיעין, כשהראשונים ירצו לסגור מיד את הפרצה והאחרונים ירצו "לשחק עם זה" כדי להפוך את מכשיר הסלולרי למעין סוכן כפול".

ובמקרה כמו של בני גנץ?

"במקרה כזה לא מחכים, זה דבר שצריך לנקות בהתאם לרמת הסיכון הנבחן. השאלה שצריך לשאול היא למה זה פורסם? זה מסוג האירועים שעדיף להשאיר במחשכים ושב"כ לא מפרסם דברים כאלה, כי זה עלול לפגוע בפעילות מבצעית ובמשמע בביטחון המדינה. למישהו היה אינטרס פוליטי בחשיפה הזו".

אויב נועז בסייבר

כאמור, יתכן מאוד שהפריצה למכשירו של גנץ הייתה חלק מאותו מאמץ טכנולוגי של איראן להשיג מודיעין. "איראן חזקה וטובה בתחום בסייבר, והיא פועלת רבות בנושא", אומר ד"ר מנשרי ומוסיף: "הם תוקפים לא רק את ישראל אלא גם את ארה"ב. סייבר זה עולם שמאפשר מלחמה א-סימטרית, יריב עם משאבים פחותים יכול לתקוף יריב חזק. הם נועזים ויש להם תשתית טכנולוגית ואקדמית טובה, והם בעולם הזה כבר שנים רבות כמגנים וכתוקפים; הם יכולים לנתח כלי, להעתיק אותו, לשנות קצת ולשגר לתוקף".

ד"ר הראל מנשרי | צילום מסך

ההתמקדות של איראן בסייבר באה גם בעקבות המתקפות הרבות שמהן סבלה בעצמה, ולדברי ד"ר מנשרי זו הייתה גם הסיבה המרכזית לעיכוב פרויקט הגרעין האיראני.

"איראן רואה את עצמה כמעצמה אזורית והיא רואה בישראל כאיום עליה. הסייבר מאפשר פעילות הרבה יותר קלה וזולה כדי להגיע למערכות קריטיות. יש להם גם ארגוני חזית בסביבה כמו חיזבאללה". הוא מספר כי החל משנת 2012, האיראנים ערכו לפחות שלוש מתקפות סייבר נגד תשתיות נפט במפרץ הפרסי ועוד יעדים חשובים כמו בנקים וסכרים, ולדבריו "יש להם גם ניסיון תקיפה מוצלח מול ישראל".

הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן דחפו אותה לבסס את יכולת הסייבר שלה על עובדי קבלן רבים, אשר חלקם מנהלים במקביל פעילות פלילית. "למשל לפני כשנתיים אירעה פריצה לענקית הטלוויזיה HBO שהביאה להדלפת פרקים מסדרה, ואחד הגורמים שנחשדו היה האקר שעובד עבור איראן", הוא אומר.

השמיים הם הגבול

אם בעבר היה נהוג לחשוב שהמגן בזירה הטכנולוגית הוא תמיד בעל היתרון, לדברי ד"ר מנשרי היוצרות בעולם הסייבר התהפכו בשנים האחרונות והעניקו לתוקף שלל יתרונות. "מדי יום מתגלות כמיליון פרצות ופגיעויות, ומערכות ההגנה לא יכולות תמיד להגן על הכל. הטמעת הגנה לוקחת חודשים רבים, ולכן היתרון תמיד אצל התוקף. אף מערכת הגנה לא תהיה מאה אחוז הרמטית ויהיו לה פרצות, וזה כולל גם תשתיות אזרחיות רבות".

במערכות המודיעין השונות מודעים לרגישות של המכשירים הסלולריים, שלדברי ד"ר מנשרי מהווים מטרה מצוינת לאור השימוש והתלות הרבה שלנו בהם. כך למשל, בישראל ישנה מניעה משימוש במכשירים סיניים ואסור להכניס מכשירי טלפון לאזורים רגישים מבחינה מודיעינית, בעוד שבארה"ב למשל ה-FBI נוהג להחליף את הטלפון הנייד של נשיא מדי כמה ימים – נוהג שטראמפ מורד בו.

לדבריו, "צריך להבין את מגבלות המכשירים. הם פתוחים לעולם וניתן אפילו לפרוץ ולקרוא את תכתובות הווטסאפ המוצפנות. כיום יש אפשרות לפתוח מרחוק מערכות בתוך המכשיר, לפתוח מיקרופון ומצלמה, להפעיל GPS ולגלות מיקום. אנחנו אפילו רואים בשנים האחרונות תקיפה דרך מכשירי בית. בסייבר השמיים הם הגבול".

פנינו למטה בני גנץ בבקשת תגובה והיא תפורסם מיד עם קבלתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. ולי זה דווקא מזכיר את ה"פריצה" למשרדי יועץ הבחירות האמריקאי של אהוד ברק בבחירות 1999:

    https://www.haaretz.co.il/news/education/1.1157685

    מעניין איך מנהיגי השמאל תמיד הופכים כל כך מבוקשים אצל האקרים ופורצים למיניהם בדיוק לפני מערכות בחירות שבהן הם מנסים לחזור לשלטון נגד רצון הבוחרים.

    1. בין כך נראה שגנץ כבר נסחט על ידי האמריקאים ומשם התמיכה שלו בהסכם הגרעין של איראן

  2. השאלה שצריך לשאול היא למה זה פורסם? הכותב אמתי ? מה הציבור לא צריך לדעת שמועמד "כחול לבן" לראשות הממשלה,הוא לדעת השב"כ סחיט ע"י הגדולה באויבנו ? אם זה לא נתניהו,אז מיידע חשוב לציבור לפני בחירות צריך להיות מוסתר ? ראינו כבר בעקבות הפריצה הבלתי חוקית לטלפון של אפי נווה,מה רבה הסכנה בחומר שנמצא בטלפון סלולרי !!!

  3. כמו שכבר כתבתי, ישנם שני סוגים של אנשים שהשמאל מקדם: כאלה שאפשר לסחוט וכאלה שלא צריך לסחוט אותם. כל מי שלא נופל בקטגוריה הזאת נתפר לו תיק פלילי.

    1. נקודת התורפה של הגבר הם חלציו.יצר האדם,רע מנעוריו.,.לא מלידתו.על יחסו של גנץ הנער לחלציו, למדנו כנראה,והגבר לא מאלף את יצרו עם חלוף הזמן.
      האיראנים, עלולים להציף את הרשת בפרטים המביכים…על פי צרכיהם,וזה,מביך.

    1. נראה שהאינטרס השמאלני הוא הינדוס תודעת הציבור בישראל כאילו האינטרס האיראני הוא המשך שלטון נתניהו.

    2. יכול להיות שאילו שפרצו למכשיר של היריב של נתניהו עובדים בשביל נתניהו בעוד כל מיני דרכים והם כנראה יודעים למה.

    3. למשה היקר. רק לפני כמה ימים דיברתי עם ידידה שמאלנית שהסבירה לי שהירי מעזה נועד לעזור לביבי ועוד דקה ביבי יצא למלחמה כדי לנצח בבחירות. נראה שנכנסתם שם בשמאל לאיזו הזיה קולקטיבית.

    4. לצערי אני לא חושב שזו הזייה. זוכר את עסקת שליט ? ישב בשבי לא מעט זמן ופתאום דווקא בשיא המחאה החברתית שוחרר בעסקת חילופי שבויים וזה מה שהוריד את הסיקור של המחאה ובעצם סיים אותה. לדעתי זה האיש ואילו הם שיקוליו. בעיניך זו הזיה בעיני זו המציאות.

  4. זאת בדיוק הסיבה למה אתה לא לוחץ על אימיילים חשודים ואתרים שאתה לא מכיר

    1. אבל גנץ כן לוחץ, ורק בשביל זה שהוא יודע ללחוץ ככה הייתי בוחר בו להיות ראש הממשלה שלי.

  5. גנץ, אשכנזי יעלון וגם לפיד נוהגים כמו היהודי ההונגרי קסטנר
    שאלה איך קרה שבסוף למחמת העולם השניה שככבר היה ברור שגרמניה נוצחה, הצליחו כמה אלפי חיילים נאצים איך לחסל את יהודות הונגריה שמנתה כמה מאות אלפים? תשובה על ידי הונאה על ידי רמאות. אמרו שכדאי ללכת למחנות, לא רע שם הרי קיבלו גלויות שכך נטען בהן מאנשים שהכריחום לעשות כך. בעזרת הרדמה זו, הצליחו הגרמנים הנאצים בעזרת היהודי קסטנר להונות את יהדות הונגריה ולהביא לחיסולה הפיזי. כלומר והעלים מחצי מיליון יהודים את ההשמדתם המתקרבת. קסטנר עשה עסקאות עם הנאצים וכך רק אלף ששמאות יהודים עשירים ומיוחסים הועברו ברכבת המיוחסים למחנה ברגן בלזן. ברכבת זו היתה גם מי שלימים תהיה אמו של בני גנץ (בתור מיוחסת היא שמאלנית). היא הכירה שם את היודנרט טומי לפיד יד ימינו של קסטנר, מכאן החברות המופלאה בין שני דור ההמשך (בני ויאיר). קסטנר נהג בדרך של השמאל הפרוגרסיבי בישראל. קסטנר שלל כל דרך של התנגדות התקוממות נגד הנאצים או אף בריחה.

    כל שלושה רמטכ"לים לשעבר אלו, גנץ, אשכנזי ויעלון הטוענים כעת שאין שמאל ואין ימין, תחילה מסתירים אחר כך רומזים ותמיד ממליצים על דבר מה מעורפל לא ברור שיש לעשותו. כך אירופה העכשיות בעזרת מפלגת כחול לבן (השמאל שבשמאל) כנראה שגנץ מצפה שלעת צרה יהיה הוא בין המיוחסים שינתנו לו זכויות מיוחדות. אם יענו להם בעניין נסיגות חד צדדיות מכל הנכסים האסטרטגיים – תחוסל המדינה על מליוני יהודיה. אף אחד מרמטכל"ים אלו איננו מדינאי וכולם ביחד עם שותפם יאיר לפיד חסרי ידע בניהול מדינה. גנץ הבטיח שיביא מומחים אירופים לנהל לנו את מדינתנו. לפי אהדת אירופה והתוכנית לנסיגה חד צדדית אפילו ללא שום תמורה (כבר לא מדובר בשלום) יחסלונו סופית. זאת בעת שמתבררת לכל האלימות והרצחנות הערבית והמוסלמית שאינה ולא היתה שונה מזו של השותפה הנאצית. להבהרה: גנץ וגם לפיד לא רק מצדדים בחזרה לגבולות 67 וטוענים לשמירה על "גושי התישבות גדולים", שזו סיסמא נבובה. אין גושי התישבות גדולים, ישנן התישבויות פזורות. גנץ וגם לפיד הם בעד מדינה פלסטינית שפרושו שזותה יהיה להחזיק בכל כלי משחית נגדנו.

    1. כל השטחים של המדינה נכבשו בזמן ממשלות שמאל. רוב השטחים שנמסרו לערבים, נמסרו על ידי ממשלות ימין בתקופת בגין ושרון. אילו העובדות, כל השאר זה ניחושים.

    2. למשה: ישראל כבר עשרות שנים לא כובשת שטחים. לעומת זאת, רוב השטחים שנמסרו בעשרות השנים האחרונות- הן של ממשלות שמאל: רבין הקים מדינת טרור עם אוסלו, שרון וקדימה – ברחו מעזה, והוקמה שם עוד מדינת טרור, ואהוד ברח מדרום לבנון וחיזבללה הקימה שם צבא טרור ענק. אילו העובדות, כל השאר זה ניחושים.

    3. חביבי משה, לב הארץ נמסר על ידי השמאל הרקוב – פרס רבין – לידי המרצחים הערבים. הסכם אוסלו. אסון הממשיך עד היום. כל השאר ליד זה פירורים.

    4. למשה: השמאל חותר ופועל להחזיר, להחליש בכל דרך. השמאל של היום איננו הציונות האקטיביסטית שהיתה. אי לכך התנועה למען ארץ ישראל השלמה שיתה במפלגת העבודה יצאה משם, הפכה לרשימה הממלכתית והצטרפה לליכוד על הקיבוצים שבה.

    5. אם נתניהו חלילה יבחר לכהונה נוספת ויצליח לצאת מההסתבכויות המשפטיות שלו, לדעתי על רקע עסקת המאה הוא יעביר לא מעט שטחים לרשות. אבל זה רק נחוש שלי. נחכה ונראה.

      אישית, נושא השטחים לא מעניין אותי במיוחד אבל על פניו זה מה שהולך לקרות.

  6. נקודת התורפה של הגבר הם חלציו.יצר האדם,רע מנעוריו.,.לא מלידתו.על יחסו של גנץ הנער לחלציו, למדנו כנראה,והגבר לא מאלף את יצרו עם חלוף הזמן.
    האיראנים, עלולים להציף את הרשת בפרטים המביכים…על פי צרכיהם,וזה,מביך.

  7. העם ניבגד מיזמן על ידי אליטותיו. הכהונה הכנענית האלילית הפגנית לסוגיה מכרה אותנו לשטן. הרי מישהו זר שולט פה עם תוכנות אם קיי אולטרא תוכנות שליטה מוחית .הם תחת שלטון תיכנות הינדוס טראנסהומניזם חיישני ריגול השתלת שבבים ומה לא. מה הסיבה לחידלון הזה. זו בעיית הכהונה היא לא לוחמנית היא פסיבית. ישארל נישלטת על ידי כהונה. אהרון ברק ביבי גנץ הביון המדיה הצבא המישפט הדת האמונה הרבנות הצבא …… כל האופן הוא כהונתי. נתן לזרים לחדור לשלוט ולדרדר.
    כל ארגוני הביון שורצים פה. הבצע כסף קנה הכל. כל האליטות מכרו נישמתם לשטן ואותנו גם. מה צריך לעשות תפנית כדי להחליף אותם כולם. להחזיר אמונה אידיאליסטית אנטי גטואית. שמושכת צעירים והמונים. שמשלבת ומישלבת ומחוברת להשכלה ולמודרנה. עם ישראל כל חייו היה עם מאמין. אבל לא בכהונה אלא ברוח אחרת לגמרי היא רוח הנבואה.

  8. האם גנץ סחיט בעקבות הפריצה לטלפון החכם שלו. האם אשכנזי סרב פקודה לשר הביטחון ברק. למה מתכוון ברק בהתנהגות לא הוגנת של קצין. ומה עם יעלון שהפקיר את אלאור אזריה החיל הגיבור. היחיד שיכול להתפאר בקריירה הצבאית הדלה שלו זה יש לפיד.

  9. אם הוא לא כתב מלוכלך או בחוסר טאקט רציני כאחד שאמור לדעת את הכללים לשימוש נכון במכשיר לא צפויה בעייה רצינית