מיוחד ל'מידה': מאמרו של ד"ר ירון ברוק מקובץ המאמרים החדש בעריכת ג'ונתן הוניג, העוסק בהגותה של איין ראנד ורואה אור לכבוד כנס החירות הקרוב
הטקסט המובא כאן הוא מתוך מאמרו של ד"ר ירון ברוק שראה אור בספר 'המדריך החדש לאמריקאניזם' בעריכת ג'ונתן הוניג, ועוסק בהגותה של איין ראנד וביישומה בימינו בתחומי הפוליטיקה, כלכלה, משפט ותרבות.
ד"ר ירון ברוק וג'ונתן הוניג יהיו בין הדוברים בכנס החירות שיערך ביום רביעי הקרוב במרכז נא לגעת ביפו. ד"ר ברוק יעביר גם הרצאה מיוחדת לקהל הרחב באוניברסיטה העברית ביום ג', 2.4.19, בשעה 18:30.
לפרטים והרשמה לכנס החירות לחצו כאן
לפרטים והרשמה להרצאתו של ד"ר ברוק לחצו כאן
***
איין ראנד ראתה הן את הערך של אמריקה והן את האיומים לאמריקה בזמנה, כנטועים ברעיונות פילוסופיים רחבים. כפי שכתבה ב-המדריך לאמריקניזם, "העיקרון הבסיסי של ארצות הברית הוא אינדיבידואליזם," ו"הסוגיה העיקרית בעולם כיום היא בין שני עקרונות: אינדיבידואליזם וקולקטיביזם." היו אלה רעיונות קולקטיביסטיים שהניעו את האיומים השונים לארצות הברית שראתה, והדרך היחידה להגן על המפעל האמריקאי הייתה להגן על החזון האינדיבידואליסטי מאחורי כינונה של המדינה.
כאשר הגתה ראנד את המדריך ב־1946, היא כבר חששה שהרעיונות שהעצימו את אמריקה מאבדים מהשפעתם. מלחמת העולם השנייה הסתיימה זמן קצר לפני כן, והפשיזם האירופאי חוסל למעשה. זה הותיר את הקומוניזם – שכמו הפשיזם, הוא צורה טוטליטרית של קולקטיביזם – כאיום החיצוני הגדול ביותר שנותר לאמריקה ולאמריקניזם. בבית, איין ראנד הייתה עדה לעשור של התערבות ממשלתית הולכת וגוברת בכלכלה באמצעות תוכניות הניו דיל.
מדיניות הניו דיל הייתה המתקפה הגדולה הראשונה על האינדיבידואליזם והקפיטליזם האמריקאים שראנד הייתה עדה להם מאז שהגיעה לארצה החדשה, מתקפה שהוצדקה בטענה קולקטיביסטית שהייתה כהד (במידה פחותה של עקביות) לרעיונות הקומוניזם. הניו דיל, לדעתה, ייצג מדרך רגל חסר תקדים לאטטיזם באמריקה – התקפה על משמעותה ומהותה של אמריקה. במדריך, אפוא, אנחנו יכולים לראות את ראנד עונה הן לאיום החיצוני של הקומוניזם והן לאיום הפנימי של הניו דיל באמצעות קריאת תיגר על הפילוסופיה הקולקטיביסטית שבבסיסם של שני האיומים. ראנד הייתה אחת מהאנשים הספורים שהבינו מה יהיו ההשלכות של התפתחויות אלה, אם איש לא יערער עליהן.
הרבה השתנה מאז 1946. בעיקר ראוי לציין שהקומוניזם קרס וכמעט כולם משלמים מס שפתיים לפחות לערכי השוק החופשי. בה בעת הופיעו אתגרים חדשים לאמריקה, כמו עליית הטרור האסלאמי. זה מוביל לשאלה: האם המדריך של ראנד נשאר רלוונטי בימינו? אני מאמין שהתשובה חיובית – בדיוק משום שניתוחה של ראנד ב־1946 לא היה ניתוח עיתונאי. הוא התמקד בעקרונות פילוסופיים.
עיקרון הוא מושג מופשט רחב המשלב אין־ספור אלמנטים מוחשיים. אף על פי שרבים מהאיומים המוחשיים לאמריקה השתנו, עדיין נכון הדבר שכדי להבין את אמריקה ואת האתגרים הניצבים בפנינו, יש להבין את הקונפליקט בין עקרון האינדיבידואליזם לעקרון הקולקטיביזם. וכך אנו יכולים לשאול: כיצד השאלות והנושאים שמציגה גרסתו המודרנית של המדריך לאמריקניזם שונים מאלה שהגתה ראנד לפני כמעט שלושת רבעי מאה?
עם זאת, לפני שנפנה לשאלה הזו, חשוב לזכור שראנד עדיין לא פיתחה את הפילוסופיה המפורשת שלה במלואה כשחיברה את המדריך; היא השיגה זאת רק ב־1957 כשפרסמה את גולת הכותרת של יצירתה, מרד הנפילים. היא נוכחה בסופו של דבר כי הקונפליקט בין אינדיבידואליזם לקולקטיביזם היה ביטוים הפוליטי של קונפליקטים עמוקים יותר באתיקה (אגואיזם מול אלטרואיזם) ואפיסטמולוגיה (היגיון מול מיסטיציזם). יתר על כן, ראנד הייתה גאונית, ותהיה זו טעות לנסות להעריך כיצד היא עצמה הייתה מנהלת פרויקט כמו המדריך כיום, בהנחה שבכלל הייתה עושה זאת אפילו. תחת זאת אנחנו נחקור כיצד אותו קונפליקט שראנד זיהתה בזמנה – אינדיבידואליזם מול קולקטיביזם –מתחולל באמריקה כיום.
ירידת קרנו של הקולקטיביזם כאידאל של מאבק קדוש
הקולקטיביזם הופיע כאידאל מפורש שתנועות שונות רוממו וביקשו ליישם בעקביות, בין אם בגרמניה הנאצית, איטליה הפשיסטית או רוסיה הקומוניסטית. אבל זה השתנה לאחר מלחמה העולם השנייה. במאמר שלה משנת 1965, "ניצול ההזדמנות: 'מרד' הסטודנטים", כתבה ראנד:
ככוח תרבותי־אינטלקטואלי וכאידאל מוסרי, הקולקטיביזם גווע במלחמת העולם השנייה. אם אנחנו עדיין מתגלגלים בכיוונו, זה רק בשל האינרציה של הריקנות והמומנטום של ההתפוררות. תנועה חברתית שהחלה עם המבנים הדיאלקטים הגמלוניים ומפצחי המוח של הגל ומרקס, והסתיימה בעדר של ילדים בעלי מוסריות מפוקפקת הרוקעים ברגליהם וצורחים: "אני רוצה את זה עכשיו!" – הגיעה לקץ דרכה"
לאחר מלחמת העולם השנייה, אבל בעיקר לאחר נפילת הקומוניזם, הוויכוח השתנה: כבר לא התבקשנו לבחור בין שתי מערכות חברתיות. עליונות "כלכלות השוק" התקבלה כדבר מובן מאליו, והוויכוח נסב על אילו מסים, רגולציות ומדיניות של מדינת הרווחה יש לאמץ בכל רגע מסוים. בקצרה, הכלכלה המעורבת – תערובת של חופש הפרט ושליטה קולקטיביסטית – התקבלה כדבר מובן מאליו.
כלכלה מעורבת, כפי שציינה ראנד, לא מתנהלת לפי עקרונות פוליטיים, אלא במאבקי קבוצות לחץ. תפקיד הקולקטיביזם בכלכלה מעורבת אינו כאידאל מנחה המוחל ומיושם באופן מודע. תחת זאת, הרעיונות הקולקטיביסטיים מגוייסים קמעא קמעא על מנת להצדיק את דרישותיהן הספציפיות של קבוצות לחץ שונות, ובכדי להלבין את פניו של כל מי שמחזיק בעמדה העקרונית התומכת בחופש הפרט.

לדוגמה, מקדמי השוויון שהתנגדים לאי־שוויון כלכלי אומרים לנו שלא ניתן להתיר כל אי־שוויון אלא אם הוא "לטובת הכלל", וממשיכים להטיף לאג'נדה של "צדק חברתי" הכוללת הטלת מסי הפקעה על "האחוזון העליון". בה בעת, הרפובליקנים לא רק מקבלים כדבר מובן מאליו את הארכת התוכניות הקולקטיביסטיות של חלוקה מחדש שנוסדו פחות או יותר בתקופה שראנד כתבה את המדריך, אלא גם מכפילים את הרטוריקה הקולקטיביסטית ומצדיקים את המדיניות האטטיסטית שלהם עצמם במונחים של "המדינה קודמת לכול". תוצאת מאבקי קבוצות הלחץ המתמשכים, המתפשטים האלה היא צעידה איטית ומהוססת לכיוון אטטיזם.
אף על פי שמעטים האנשים הרוצים ליישם רעיונות קולקטיביסטיים בעקביות בימינו כפי שעשו המשטרים הטוטליטריים של המאה ה־20, אין למעשה איש הדוחה מכול וכול ובמודע את המסגרת הקולקטיביסטית ומגן על האינדיבידואליזם ועל החירות. חיוני להבחין, אפוא, בדרכים המתוחכמות שבהן הרעיונות הקולקטיביסטיים מעצבים את התנועות והעימותים המובילים אותנו בהדרגה לקראת אותו היעד שעבורו לחמו פעם הקולקטיביסטים האדוקים באופן גלוי.
טוטליטריות אסלאמית
לרוע המזל, הדת בימינו אינה רק סוגיה פוליטית; היא סוגיה של ביטחון לאומי. אמריקה נמצאת תחת איום הטוטליטריות האסלאמית. ראנד לא האריכה ימים לראות את מתקפות הטרור האסלאמי על אמריקה. אבל היא צפתה במהפכה האיראנית, שבה האסלאמיסטים הדיחו את השאה ולקחו 50 אמריקאים כבני ערובה. כפי שאמרה ראנד באותה עת:
אין ספק שזו אשמת מדיניות החוץ שלנו, ובשלב זה אין דרך פעולה נכונה. מאוחר מדי. אם לא פרצנו ביום הראשון או השני לאחר שנלקחו בני הערובה, שום דבר שנעשה לאחר מכן לא יועיל, וייקח לנו שנים להתגבר על ההשפלה"
השאלה היא: כיצד האומה החזקה ביותר בהיסטוריה האנושית יכולה להיות מאוימת בידי קבוצה כל כך פרימיטיבית? מדוע הפגנו חולשה כה רבה לפני 1979 עד שאיראן העזה לקרוא עלינו תיגר – ולמה הגבנו להשפלה הזו בכזו חולשה, אז ובעשורים שלאחריה, וכך עודדנו את אויבינו בכל צעד ושעל?
שוב, הסיבה היא פילוסופית. הקולקטיביזם מלמד אותנו שלא מוסרי לנהוג באנוכיות – כאנשים אינדיבידואלים וגם כאומות. זה נחשב ללא מוסרי להגן על עצמנו בביטחון מפני איומים חיצוניים באמצעות כוח צבאי – במיוחד אם זה נעשה באופן "חד־צדדי", דהיינו, ללא תמיכת הקולקטיב.
יתר על כן, האמריקאים נפלו קורבן לסוג ארסי במיוחד של קולקטיביזם, הרב־תרבותיות, המלמדת אותנו להתייחס לכל התרבויות כשוות: איננו יכולים להתנגד לאסלאמיסטים רצחניים משום שאיננו טובים מהם. כפי שמסביר לאונרד פיקוף בהרצאה שלו משנת 2003, "אמריקה נגד אמריקנים":
רב־תרבותיות… היא מתקפה בממדים חסרי תקדים על ההערכה העצמית הלאומית והיוזמה שלנו. "האם אנחנו טובים יותר," שואלים בימינו אמריקאים משכילים רבים, "מן התרבויות ששונאות אותנו? האם אין גם להן זכות לרעיונות ולערכים משלהן?" אתם רואים איך אנחנו יכולים להיות המעצמה העולמית היחידה ואף על פי כן חסרי יכולת להילחם כראוי באויבים שלנו? לכלי נשק מטילי אימה אין כל ערך, אם האדם שמניח את אצבעו על הכפתור אינו מסוגל לגרום לעצמו או לבני ארצו לקבל את ההחלטה ללחוץ עליו"
מדריך מודרני, אפוא, יצטרך להתייחס לסוגיות של מדיניות חוץ, ובעיקר לאיום של הטרור האסלאמי, כפי שעשה אילן ז'ורנו באסופה הזו. ז'ורנו דן בטבעה החלש וחסר העקרונות של מדיניות החוץ שלנו מאז 1945. (בשנת 1979 בתוכנית הטלוויזיה דונהיו, ראנד מתארת את מדיניות החוץ האמריקאית מאז ימי הניו דיל כ"מבישה".) בנוסף הוא דן במדיניות חוץ אינדיבידואליסטית ראויה לאמריקה, וכן בסוגיות נלוות, כוללמתקפת מנע, איך להתמודד עם הטרור בעולם שלאחר פיגועי ה־11 בספטמבר, הוראות הפתיחה באש ועוד.
הגנה על אנשי עסקים
האינדיבידואליזם האמריקאי שחרר את הגל הגדול ביותר של קדמה ושגשוג בהיסטוריה האנושית – מעל הכול באמצעות שחרורם של בני האדם לחתור להפקת רווחים. אנשי עסקים, האמינה ראנד, הם הגיבורים עלומי-השם המרימים את רמת החיים של המין האנושי – לא בכך שהם משרתים אחרים בחוסר אנוכיות, אלא באמצעות דאגה לאינטרס העצמי שלהם. מסיבה זו, הקולקטיביזם מגנה אותם. אנשי עסקים נחשבים לבלתי מוסריים – לא בגלל חטא אמיתי או לכאורה – אלא דווקא משום שמניע הרווח הוא שממריץ אותם.

ב־1946 כבר היו אנשי העסקים נתונים למתקפה משמעותית. ענקי העסקים של המאה ה־19 הושמצו כ"ברונים שודדים"; אשמת השפל הגדול הוטלה על העסקים, וכך גם כמעט כל בעיה כלכלית שאמריקה ניצבה בפניה. המתקפות האלה, יחד עם הרגולציות ואמצעי הבקרה הממשלתיים שהן מולידות באופן בלתי נמנע, רק התגברו בשנים הבאות. למרות שאנשי העסקים האמריקאים בימיה של ראנד היו חופשיים יותר וזכו לכבוד רב יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם, הם עדיין לא זכו להכרה מוסרית – וכתוצאה מכך זכותם המוסרית להפקת רווחים בחופשיות נשחקה באופן בלתי נמנע. מאז שראנד פרסמה את המדריך, המדינה הרגולטורית ששולחת ידה בכול גדלה באופן קבוע, יחד עם השחיתות, הליקויים והפרוטקציה שהיא יוצרת באופן בלתי נמנע.
בכתביה המאוחרים של ראנד, השבח לעסקים והרשעות שבמתקפות על עסקים הפכו לאחד הנושאים המרכזיים שלה. היא היללה את אנשי העסקים היצרניים במרד הנפילים, ובשנים שלאחר פרסום הספר, יצאה בפומבי להגנת אנשי העסקים. בהרצאתה משנת 1961 בפורד הול פורום [מרכז הרצאות בבוסטון], "המיעוט הנרדף של אמריקה: העסקים הגדולים", ראנד דנה ב"דעות הקדומות, העוולות, הרדיפה והשנאה העיוורת וחסרת ההיגיון" המכוונת מצד החברה כלפי אנשי העסקים. לאחר מכן המשיכה והשוותה את היחס לפושעים תחת הדין הפלילי עם ליחס לאנשי עסקים תחת "הצמיחה הגרוטסקית, הבלתי הגיונית והמרושעת של הסתירות הבלתי ניתנות לאכיפה, הבלתי שפיטות, שלא ניתן לציית להן, הידועות בתור חוקי ההגבלים העסקיים":
יחס החוק המוענק לפושעים אמיתיים עולה במידה רבה על זה הניתן לאנשי עסקים. זכויות הפושע מוגנות על ידי חוקים אובייקטיביים, הליכים אובייקטיביים, כללים אובייקטיביים להצגת ראיות. פושע נחשב חף מפשע עד שתוכח אשמתו. רק אנשי עסקים – היצרנים, המפרנסים, התומכים, ה"אטלסים" הנושאים את הכלכלה כולה על כתפיהם – נחשבים אשמים מטבעם ונדרשים להוכיח את חפותם, ללא כל אמת מידה ניתנת להגדרה לחפות או להוכחת אשמה, ונתונים לחסדי הגחמה, משוא הפנים או הרשעות של כל פוליטיקאי תאב פרסום, כל אטטיסט תככן, כל חדל אישים אכול קנאה שאולי הצליח לפלס את דרכו מעלה למשרה ביורוקרטית ומשתוקק לערוך פשיטה על איזה מונופול.
הופעתה הציבורית האחרונה של ראנד הייתה בפני קבוצה של אנשי עסקים בנובמבר 1981. במהלך ההרצאה תיארה ראנד איך אנשי עסקים, המעניקים תועלת עצומה לחברה, הם למרות זאת "האנשים השנואים, המואשמים והמגונים ביותר" בחברה. כאן ראנד המשיכה וזיהתה תופעה אותה כינתה "אישור הקורבן", שבה אנשי העסקים מעצימים את העוול הנגרם להם בקבלם את אמות המידה המוסריות של תוקפיהם ובהתנצלם על מעלותיהם היצרניות.
כדוגמה לתופעה הזו, ראנד הצביעה על התמיכה הכספית שאנשי עסקים מעניקים למוסדות ההשכלה הגבוהה, מבלי לתת את דעתם לרעיונות שהדולרים שלהם משמשים להפצתם. "מיליונים על גבי מיליונים על גבי מיליונים של דולרים נתרמים לאוניברסיטאות מדי שנה בידי עסקים גדולים, ולתורמים אין שום מושג על מה מבוזבז הכסף שלהם או במי הוא תומך. הוודאות היחידה היא שחלק מהתעמולה החריפה ביותר נגד עסקים ונגד קפיטליזם מומנה בידי אנשי עסקים בפרויקטים כאלה… זה פשע מוסרי לתת כסף כדי לתמוך במחריביכם. אולם זה מה שאנשי עסקים עושים בפזיזות חסרת אחריות שכזו."
למרבה הצער גם בימינו ממשיכים אנשי עסקים במנהג האובדני של מתן אישור למחריביהם. בדוגמה ראויה לציון, המייסד השותף של מיקרוסופט, ביל גייטס, יצא בפומבי נגד הקפיטליזם, המערכת החברתית שאפשרה לו להיות ממציא ולצבור עושר. קפיטליזם, הוא אומר, חסר את "התמריץ הנכון" (התמריץ להשתמש "במדע שעוזר לעניים"), ולכן צריך "לתקן" אותו. איל ההשקעות וורן באפט קורא דרך קבע לאנשי עסקים עשירים "לתרום את חלקם" – דהיינו, הרבה יותר ממה שהם משלמים עכשיו – בתשלומי מסים, כחלק מאתיקה של "הקרבה משותפת".
מבחינה רחבה יותר, אנשי עסקים נותרים "מיעוט נרדף", והעול המוטל עליהם ממדינת הרווחה הרגולטורית מעולם לא היה כבד יותר – בייחוד מאז המשבר הפיננסי של 2008. יש כמה סימנים חיוביים, ללא ספק. חשוב לא להתעלם מההצלחה של עמק הסיליקון בקידום החדשנות, וכן בדעת הקהל החיובית בדרך כלל על יזמי היי־טק, ממציאים ואפילו משקיעי הון סיכון. אם יש תקווה לעתידה של אמריקה, זהו וודאי מקור עיקרי לכך. אף על פי כן, המגמה הכללית הייתה רעה עד כה כלפי אנשי עסקים.
***
הטקסט המובא כאן הוא מתוך מאמרו של ד"ר ירון ברוק שראה אור בספר 'המדריך החדש לאמריקאניזם' בעריכת ג'ונתן הוניג, ועוסק בהגותה של איין ראנד וביישומה בימינו בתחומי הפוליטיקה, כלכלה, משפט ותרבות.
ד"ר ירון ברוק וג'ונתן הוניג יהיו בין הדוברים בכנס החירות שיערך ביום רביעי הקרוב במרכז נא לגעת ביפו. ד"ר ברוק יעביר גם הרצאה מיוחדת לקהל הרחב באוניברסיטה העברית ביום ג', 2.4.19, בשעה 18:30.





ה"ראנדיזם" הוא מפלטו האידיאולוגי של האגואיסט.
לא צריך להיות קומוניסט כדי להבין את זה, אפשר להבין את זה גם אם אתה קפיטליסט. ה"אובייקטיביזם" שהמציאה ראנד, והמפומפם על ידי מעריציה, הוא שם מפוצץ לבועת הגיגים שמספקת הצדקה מוסרית לאורח חיים חומרני ואנוכי קיצוני. מאיין ראנד רצוי להתעורר בסיום גיל הטיפשעשרה – הגיל שבו באה לידי ביטוי קיצוני התכונה המכונה selfcentered (העמדת ה'עצמי' במרכז). מי שממשיך לדבוק בבועת ההגיגים הזאת אחרי גיל 18 כנראה שמתפרנס היטב מהביזנס שעדיין רוחש סביב הבועה הזאת.
רואים שלא הבנת דבר מעקרון האגואיזם של ראנד שלפיו גם עזרה לזולת יכולה להיחשב כאנוכית אם היא לא מבוצעת מתוך כפייה ,אלה מרצון.
אני בטוח שאתה מפרש מעשים אנוכיים רבים כמעשים הקרבה עצמית וכאן הבעיה אצלך
אם עזרה לזולת "יכולה להיחשב כאנוכית" אז אולי אפשר למצוא גם תאוריה שבה שוד ורצח "יכולים להיחשב אלטרואיסטיים". אם הכל זה עניין של "להיחשב" ושל הגדרות כמו-תאורטיות, זה באמת רק בועת הגיגים שמנסה לארגן את החיים ואת המוסר במבנה תאורטי מצמצם וככאילו-מדעי כמו שמרקס ניסה לעשות במפעל חייו המגלומני והכושל מעשית.
עזרת למישהו>הרגשת יותר טוב עם עצמך>פעלת (גם)למען עצמך
יש כאלה שתורמים בסתר ויש כאלה שדורשים כרזות שייצנו את זה (סמי עופרים למיניהם), שניהם פועלים מטעמים אנוכיים, האחד רק בשביל מצפונו, השני רק או בעיקר עבור קידום השם שלהם
תעזוב רגע את ההגדרות כי זה סתם טחינת מים, ותבין שהרעיון הוא התנגדות לכפייה ומעשים מתוך תחושבת אשמה אי רציונלית, אדם שמסכן את עצמו כדי להציל קרוב משפחה יכול לעשות זאת למען עצמו קודם כל.
קולקטיביסטים ואלרטואיסטים האנשים הכי צבועים בעולם, רק צריך לרואת איך הם מגיבים על סינים שאוכלים כלבים או על צידי אריות, רק שעה לאחר שאכלו ביצת עין מתרנגולת שהייתה כלואה חודשים רבים בכלוב סוללה ובוודאות סבלה פי 1000 יותר מהאריה שצוד (טבעונים ד"א הם הראשונים להבין זאת, והם פועלים מתוך אגואיזם)
גם אם תעמוד על הראש ותכשכש בזנב לא תצליח להכניס את מה שנקרא "מצפון" לתוך מיטת הסדום של תאוריה עקרה שנכתבה על ידי אשה עקרת רגש. זה רק נדמה לכם שהתאוריה הזאת "מסדרת את הראש". אתה לא תצליח להרוג את מה שנקרא "תחושת אשמה", גם אם היא בעיניך דבר "לא רציונלי". לא כל מה שאנחנו חושבים וחשים הוא רציונלי. נכון, יש אנשים שקשה להם להשלים עם זה ולכן הם בונים תאוריות שמתעקשות לכלוא את הנשגב, החמקמק, המפותל והמסתורי בתוך כלובים תאורטיים שאנשים כמו מארקס ואיין ראנד בנו עבורם. אני מעדיף לדבוק ב"צביעות" של אלה שהעולם שלהם מלא צבעים וגוונים וריחות ואמונות ורגשות חופשיים, לא מוגדרים ולא ממוסגרים.
" הקפיטליסט האלטרואיסטי " צודק ב 100% . אני זוכר את ד"ר משה קרוי שהוקסם מאיין ראנד, והלך בדרכה. הוא היה מרצה כריזמטי באונ' ת"א , כתב ספר "חיים ע"פ השכל", ירד לאוסטרליה, וחי תקופה קצרה בקומונה שהאמינה ב"ראנדיזם". משם התגלגל לאמונה בגלגול נשמות, חזר לישראל, ביקש סליחה על שהשמיץ את המדינה, וכעבור זמן מה התאבד.
חשבתי לתומי שכך בא הקץ ל"ראנדיזם" הילדותי. אבל הנה הרעיונות זוכים לרנסנס, במסווה של קפיטליזם. דרך אגב: ראנד פסלה את כל הדתות, וגם את הלאומיות. בספרה מרד הנפילים, צבא פרטי של איש אחד מגן על המדינה והורג את כל "הזומבים" באמצעות קרני לייזר. מבחינתה העולם מחולק למעט גאונים , אך הרוב זומבים. בקיצור: לא מכובד שאתר מידה ייתן מקום לראנדיזם המחודש.
אמריקה מלאה צרות.פילוג מבית.שמאל הרוצה בחיסולה.מוסלמים חורשי מזימות.חוב עצום.עוני עצום.מאות אלפי הומלסים.מגיפת השמנה וסמים.התמודדות מול מעצמות צבאיות או כלכליות.מה יהיה בעתיד? ימים יגידו.
הכי גרוע זה הפיכת הרוב הלבן למיעוט.
איאן ראנד הייתה חולת נפש ומטורפת
כל מי שבאמת קרא את ספריה, ובעיון, נוכח בזאת בעצמו.
רק אומה שאיבדה את דרכה יכולה להיות מושפעת מבליל הגותי דלטנטי ודקדנסי כשל ראנד.
כשאשה קטנה מטילה צל גדול סימן שהשקיעה מתקרבת.
אין בספריה ולו שביב של חיוך אמיתי
רק צחוק מריר מטורף ומתוסכל
וזה הסימן הכי חזק לטירוף ומחלות נפש
עובדה השמאל מתנהג כך באשר הוא.
כי טירוף הוא עסק רציני מדי אצל המטורפים, הם אינם יכולים לצחוק עליו או במסגרתו צחוק בריא, כאילו חיו בקתדרלה אפלה ומפחידה בדרך שאצלם נראית כמעוררת כבוד.
אלן גרינספאמר חי על פי בשורתה
ואת החורבן שהמיט כנראה כולם לא יוכלו כבר לתקן.
די ברור מהתגובה שלך שלא באמת קראת את המאמר. חבל
" הקפיטליסט האלטרואיסטי " צודק ב 100% . אני זוכר את ד"ר משה קרוי שהוקסם מאיין ראנד, והלך בדרכה. הוא היה מרצה כריזמטי באונ' ת"א , כתב ספר "חיים ע"פ השכל", ירד לאוסטרליה, וחי תקופה קצרה בקומונה שהאמינה ב"ראנדיזם". משם התגלגל לאמונה בגלגול נשמות, חזר לישראל, ביקש סליחה על שהשמיץ את המדינה, וכעבור זמן מה התאבד.
חשבתי לתומי שכך בא הקץ ל"ראנדיזם" הילדותי. אבל הנה הרעיונות זוכים לרנסנס, במסווה של קפיטליזם. דרך אגב: ראנד פסלה את כל הדתות, וגם את הלאומיות. בספרה מרד הנפילים, צבא פרטי של איש אחד מגן על המדינה והורג את כל "הזומבים" באמצעות קרני לייזר. מבחינתה העולם מחולק למעט גאונים , אך הרוב זומבים. בקיצור: לא מכובד שאתר מידה ייתן מקום לראנדיזם המחודש.
"ירמיה בנתאם תופעה אנגלית טיפוסית הוא. גם בלא להוציא מהכלל את הפילוסוף שלנו כריסטיאן וולף – אי אתה מוצא לעולם, בשום זמן ובשום ארץ, שקמחא טחינא מתוצרת בית גרועה ביותר יהא מתרברב כל כך להנאת עצמו.
עקרון התועלת לא היה המצאתו של בנתאם. הוא רק חזר וטען, בלא רוח ונפש, את אשר אמרו ברוח ונפש הלווציוס וצרפתים אחרים מן המאה ה-18.
אם רוצים, למשל, לדעת : מה הדבר המועיל לו לכלב ? הרי צריך תחילה לחקור ולהעלות את טבעו של הכלב. ואי אתה יכול להסיק מתוך "עקרון התועלת" מה בעצם טבעו זה של הכלב. נשתמש בכך לגבי בני אדם : רוצים לחרוץ משפט על כל פעולה, תנועה, יחסים וכו' של בני אדם לפי עקרון התועלת – הרי מדובר תחילה בטבעו של האדם בכלל, ואחר כך בטבע האדם שנשתנה בכל תקופה היסטורית. בנתאם אינו מבחין ואינו מחמיר,
במידה יתרה של יובשת ותמימות הוא מניח כי הבורגני התגר שבימינו, ובייחוד הבורגני התגר האנגלי, הוא הוא האדם התקין, ומה שמועיל לו, לאותו אדם תקין מוזר ולעולמו – זה מועיל לחלוטין. לפי אמת מידה זו הוא חורץ משפט על עבר, הווה ועתיד…"
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%95%D7%A2%D7%9C%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%AA
ישנם שניים המבינים לעומק את המאמר, נתניהו ופיגלין. נתניהו כבר התפשר עם המציאות, פייגלין עדין נאבק וחשוב שהקול שלו יהיה בכנסת
ישנו אחד שרואה בפייגלין המשַׁבְשֵׁב בדיליטנטיות בין שְׁבִיבֵי הגוּיוֹת מפה ומשם מאור אינטלקטואלי גדול, וזה לא אני.
רואים שלא הבנת דבר מעקרון האגואיזם של ראנד שלפיו גם עזרה לזולת יכולה להיחשב כאנוכית אם היא לא מבוצעת מתוך כפייה ,אלה מרצון.
אני בטוח שאתה מפרש מעשים אנוכיים רבים כמעשים הקרבה עצמית וכאן הבעיה אצלך
שכחתם את הפרט הכי חשוב האלילות הפגנית עבודת השטן. אמריקה עכשיו היא מכונה אלילית פגנית ופשוט אי אפשר לעכל. מיילא שיצא מהדיקטטורות לסוגיהם אבל אמריקה אמריקה האהובה איך יכול להיות. מה קרה לה מה קרה למכוני המחקר שם שהישתבשו לגמרי .למה זה צריך דווקא לצאת מימנה דווקא מהעם הכי אהוב עלינו בעולם. עד עכשיו אני לא מעכלת. איך יכול להיות שיבוש נורא כזה. אגנדה 21. היטלר הביא למותם של כמה מאה מיליון סטאלין בערך אותו דבר אבל פרוייקט זה שמקורו מכוני המחקר באמריקה רוצה להביא לסופם של שמונה מיליארד אנשים ולהשאיר מיליארד. לייצר שילטון אדונים ועבדים. השבב המחריד המזוןויע הפשיסטי הנורא. לפי יוטיוב הוא כניראה מושתל במאות מיליוני אנשים בכפייה לרוב. זה שיגעון ועיוות וטרוף. זה רק שתי דוגמאות מהמון דברים נוראים שניכתבים בחצר האחורית של המדייה , ומטואטאים מיתחת לשטח. זו המסכה שעליה הנבואה דיברה בתנך המסכה הנסוכה על פני עמים. לא היה ככה מעולם שתקום ישות, ותישלוט בעוצמה כה מטורפת בכל יבשות העולם ובכל העמים . ותחליט שהיא אלוהים ביכבודו ובעצמו . בכוח ההינדוס העמלקי ענקמוני. מכונה אדירה של תיכנות הינדוס שליטה מוחית שפרסה נישמתה האלילית על עולם ומלואו. וזה מארצות הברית. מהניו וורלד אורדר דיפ סטייט הישות החתרנית המחתרתית שצמחה שם והישתלטה על העולם. אלה רוחות משוגעות רוחות אלילות אדירים . וזה מכונה מכונת תופת טראגית יוונית. ממש טראגדיה יוונית עולם המיתולוגיה המישחקי הזה. נורא עצוב כואב.
אמריקה היא כבר לא מה שחושבים ועצוב בליסוף. היא ניכנסה לאתוס ההוליוודי ומאבדת עצמה לדעת. עם צדדים מבעיתים בטרוף. זה שהמדייה האמריקאית מסתירה הכל זה גם לא פחות מעציב. אותי בתור מיזרחית נורא מקומם שמחברים אותנו באובססיה אליה. צריך לקחת סלקטיבית כי לנו יש גורל מישלנו לא שבנו להיות נוכריים לאדמה ניפלאה זו שלנו. כל האליטות זרות נוכריות מיתנכרות מנוכרות וגלותיות בצורה מטורפת . כולם לסוגיהם. לא סתם הגמרא כה מקוממת עד בלי די. אני רוצה אידיאל כי יצאתי מהאידיאל הכי גדול בעולם הלא הוא התנך. דתו אחרת אידיאליסטית בטרוף. מה לי ולכהונה האלילית של אהרון ברק והגמרא. השכלתנות הזו מלאה כח הרס עצום . ההשכלה האמריקאית שותה אותה בטובה צינור שמלא סליחה ברעל. כתוב בנבואות שהצד הרע הזה שישלוט באחרית הימים ישגשג בכח חטאי עם ישראל. מגדלים ומרוממים את ההיטק פה בארץ בגלל הבצע כסף שבו. הכל בארץ מיסתובב סביב עגל הזהב. ואיפה הנשמה. הנשמה שבי בך בכולנו אייה. באנו בגלל הנשמה. גם השכלתנות הרגה את התנך לא מבינה אותו. הכהונה לסוגיה מקוממת עד בלי די. את התנך חווים לא מעיינים בו אלא משחזרים. כמה עצוב.
חושבני שרק ביהדות נמצא השלוב הראוי בין קולקטיביזם לאינדוידואליזם
אך זה כבר למאמר אחר
כל מילה נוספת מיותרת.
זה לא רק איין ראנד זה הטבע!
דרוויניזם = קפיטליזם
'אלטרואיזם' שנובע מאנוכיות = עיקרון ההכבדה (ע"ע)
זה נכון
על כן המסקנה :
קפיטליזם=התנהגות חייתית ברברית של פרימאטים.
כלומר – הקפיטליזם = רגרסיה תבונית ותרבותית.
עוד ממנו לא יפתור את בעיותיו, אלא רק יסלק את שאריות התבונה והתרבות המקשות ושואלות עליו.
וזה בעצם איין ראנד
מעין ז"ז רוסו להמונים הנבערים
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%9C,_%D7%90%D7%95_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A
אבל ממין נקבה שהמשיכה בהרס שהוא פתח בו מתוך הערצה ל"פרא האציל"
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%90_%D7%94%D7%90%D7%A6%D7%99%D7%9C
האינדיבידאום הטהור שלא הושחת תרבותית
זו תמצית הרגרסיה הדקדנסית המטורפת לה הטיפה איין ראנד
וחסידה השוטה משה קרוי
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%94_%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%99
הם החליפו תבונה טהורה בתבונה מכשירנית
ובכך העצימו את "ליקוי מאורות התבונה"
https://shalempress.co.il/shop/leviathan/%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%99-%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%94/
החופש הליברלי תבוני תרבותי התחלף בהפקרות חייתית ברברית רגרסית ודקדנסית
בדרך לסופה של הציביליזציה המערבית המנוונת וגוססת לקראת מותה הסופני והבלתי נמנע.
איזה סלט עשית פה. אין שום קשר בין הדברים שכתבת
"היד הנעלמה" של הקפיטליזם
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%99%D7%93_%D7%94%D7%A0%D7%A2%D7%9C%D7%9E%D7%94
היא בעצם התבונה הטהורה שסולקה מנוכחותה בחיים הציבוריים והפכה למיסטיקה "דתית".
כאילו בנו חברה על לוגיקה מעוקרת מהתבונה הטהורה אותה היא אמורה לשרת
משהו מעין זה :
"רציונליות ריקה וחשיבה חשבונאית" – המרדדת את חוויית ההוויה.
סמל מטאפיסי לתלישוּת המאפיינת את העולם המודרני.
זהו מצב שבו עצם ההוויה נשכחת, שבו סמכות ומשמעות נעשות שטוחות, מופשטות ואינסטרומנטליות,
ושבו שיקולי תועלת שולטים ביחסינו עם כל דבר.
http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.2335777
אבל "תועלת" אינה לוגית-אינסטרומנטלית, היא תבונית-מכשירנית
ולכן יש לה אפשרות חיבור עם תבונה טהורה, בתנאי שתכיר שיש כזו, ושהיא נקודת הציר האמיתית.
המקבילה העמוקה והרחבה לכל זה, הייתה העימות האדיר בין
הניאו-קנטיאניזם
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%90%D7%9C_%D7%A7%D7%90%D7%A0%D7%98#%D7%A0%D7%90%D7%95%E2%80%93%D7%A7%D7%90%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%96%D7%9D
לבין
האקזיסטנציאליזם
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A7%D7%96%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%96%D7%9D
בזה התחיל כל המאבק המודרני
וכשהוא נשכח
המירו את כבודו בתבניות חיקוי דלטנטיות ושרלטניות המהדהדות את תכניו הנשכחים
קפיטליזם לא יכול להתחיל להתקיים בלי מישהו שישמור על זכויות הקניין, (ועוד כמה כללי משחק שחלקם הגדול לא מקויים כלל אבל הבה ונמתקד לרגע בזכות הקניין).
ובכן באופן הכי פשוט, נשאלת השאלה למה לי להגן על זכות הקניין של מישהו? התשובה היא אחת משניים: או חינוך ואמונה של אנשים (כלומר מניע דתי/אידיאולוגי), או כוח אכיפה.
רגע, חינוך??? האם הקפיטליזם מייצר חינוך? לא! הורים בבית מייצרים חינוך (אם הם מייצרים…) בהתנדבות גמורה, ללא כל כוונת רווח! איפה הקפיטליזם בסיפור???
אם כבר הקפיטליזם מחנך להיפוך הגמור, השאיפה על פיו היא: להגדיל את הקניין של עצמך כל הזמן.
לגבי אכיפה, מי בדיוק יאכוף? ומי ישמור על השומרים? וכמה זה באמת עולה?
במילים אחרות, הקפיטליזם בונה על "מתנדבים", או "פראיירים" (כלשונו) שיסכימו לתמוך בו. התרמית הזאת כמו בכל תרמית, עובדת רק בצורה הזו: לי מותר ולאחרים אסור! כל עוד זה מחובר לאמונה דתית בצורה כזו או אחרת, אנשים מוכנים לאכול את הלוקש הזה. מכאן שקפיטליזם חילוני לא יכול להחזיק מעמד, הוא חייב לתמוך במוסדות דת על מנת לתחזק את מכלאות כוח האדם מאולפים היטב, לסיפוק צרכיו ההכרחיים (כגון שמירה על זכות הקניין) שאותם הוא לא מסוגל באמת לספק לעצמו.