למען טובת הכלל, היו שמרנים

גם כאשר מבקשים לקדם שינוי פוליטי, יש לעשות זאת תוך שיפור ובנייה על פני הקיים באופן הדרגתי, לשמור על הטוב ולהישמר מפני חוסר אחריות וחלומות בהקיץ

התכנסות בביתו של הצייר ג'ושוע ריינולדס, 1848. רביעי משמאל: אדמונד ברק | Wellcome Images

סמינרי הקיץ של קרן תקווה נועדו לספק לסטודנטים מצטיינים הזדמנות ללמוד רעיונות גדולים, כתבי מופת וסוגיות שעל סדר היום מפי הוגי הדעות ואישי הציבור המובילים בעולם, והם מתמקדים בשלושה תחומים: משפט ודמוקרטיה, כלכלה וציונות. מטרת הסמינרים היא לאפשר הזדמנות ייחודית להעמקה בהגות קלאסית ומודרנית, יחד עם סטודנטים הפעילים, חוקרים, או מתעניינים בתחומים אלה.
סמינרי הקיץ של 2019 יתקיימו במהלך החודשים אוגוסט וספטמבר במלון יערים, ויזכו את המשתתפים במלגה.
לפרטים והרשמה לחצו כאן

***

"שמרנות". עד לשנים האחרונות, רגילים היינו בשיח הישראלי לפגוש מושג זה, אם בכלל, כנראה בהקשר הדתי, וודאי בהקשר שלילי. שמרנות נקשרה לאנטי-מודרניות, למסוגרות, להתנגדות להשכלה וכן על זה הדרך. כל זאת החל להשתנות בשנים האחרונות. מושג השמרנות החל נשמע בהקשרים מגוונים והחשובים בחיינו: שמרנות במשפט, שמרנות בכלכלה, שמרנות בתרבות. פוליטיקאים מדברים על מדיניות שמרנית, ובחברה האזרחית מתרבים אלו המבקשים לקדם הגות ורעיונות שמרניים. אבל מה כל זה אומר?

קשה, ואף אין זה מין הראוי, "לסכם" רעיונות, וודאי לא תנועות אידאולוגיות בנות מאות שנים, בפסקה או שתיים שאפשר לתלות על המקרר. רעיונות דורשים וראויים לעיון, העמקה, בחינה ביקורתית ושכלול. במאמר שהתפרסם בגיליון 14 של כתב העת 'השילוח', ממובילי השיח השמרני בישראל, ניסיתי לנסח באופן צר אך מספק מהי שמרנות פוליטית, מתוך הבנה שהשיח הישראלי זקוק לכל הפחות לפתיח לדיון, שיעביר את השיחה הקיימת בחוגים אינטלקטואלים מצומצמים אל שכבה משכילה רחבה יותר. את הטענות שפיתחתי שם אני מבקש להציג בתמצית בפניכם כאן.

ניסוי וטעייה

רעיונות, בסופו של יום, הם ניסוח ניסיונותיהם של בני האדם להבין את המציאות שלהם ולהחליט כיצד יש לפעול בה. השמרנות הפוליטית אינה יוצאת דופן מבחינה זו. היא מקדמת הסתכלות מסוימת על המציאות, ממנה נגזרת תפיסה כיצד יש לפעול במסגרתה. המציאות, כך גורסת התפיסה, מורכבת מכדי שניתן להתיימר להבינה עד תום, או אפילו להבינה באופן כללי.

היומרה אם כן לנסח תיאוריות מקיפות המסבירות אותה ומורות לנו כיצד להנדס אותה היא יומרת שווא. בכוחה של התבונה האנושית ללמדנו הרבה על המציאות, אך אין בכוחה לפענח אותה, ועל כן אל לנו להסתמך עליה בלבד. עלינו להישען על הניסיון והחכמה האנושית המצטברת, המגולמים בתרבות, במסורות ובמוסדות האנושיים על מנת לחפות על מגבלה זו. את אלו יש לראות כתוצר של תהליך היסטורי של ניסוי וטעייה, שהסתגלו עם השנים לצרכים האנושיים והעמידו חסמים בפני הסכנות שבטבע האנושי.

את זה האחרון – הטבע האנושי – יש לראות, לכל הפחות מבחינה פרקטית, כבלתי-משתנה. האדם שבפנינו הוא האדם שהיה והאדם שיהיה, על תכונותיו החיוביות והשליליות. אותם דברים מניעים אותו, אותם תמריצים עובדים עליו ואותם צרכים בסיסיים הכרחיים לו לקיומו ושגשוגו הפיזי והרוחני. מדיניות המבוססת על הגיונות אנושיים טהורים – שגויה מיסודה. מדיניות המבקשת לעקור מוסדות שהאנושות הקימה בעמל רב – שגויה מיסודה. מדיניות המכוונת ליצירתו ותלויה בהופעתו של "אדם חדש" – גם היא, שגויה מיסודה.

זה לא שאין חסרונות במצב הקיים – חסרונות יש תמיד. זהו טבעה של המציאות המורכבת: בכל דבר יש ערבוב של טוב ורע. לא רק הצדק והרשע נמצאים במאבק ביניהם, אלא גם הדברים הטובים נמצאים במתח אלו עם אלו, שכן ערכים ומטרות רבים אינם יכולים להתממש מבלי לבוא באופן מסוים על חשבון אחרים, ומבלי שיתלוו להם תוצאות לוואי לא רצויות כלשהן.

לשמור על הטוב

הערבוביה הבלתי נמנעת של טוב ורע היא הסיבה שהשמרנות הפוליטית חושבת לא במושגים של פתרונות, אלא של חלופות. הרעיון שניתן למצוא נוסחה שיכולה לפתור בעיות באופן מלא מבלי שיתלוו לה ויתורים או תוצרי לוואי לא רצויים היא אשליה. כל שבידינו לעשות, וכל אשר יש לשאוף לעשות, הוא לבנות ולשפר על בסיס ההסדרים הקיימים באופן הממזער במשהו את החסרונות הנובעים מהם תוך פגיעה מינימלית ביתרונות שהם מקנים.

זהו למעשה הפרוייקט האנושי משחר היווצרותו, והוא שהביא אותנו למציאות הכה ברוכה בה אנו חיים, עובדה שלעתים חומקת מעינינו. יש לנו נטייה מצערת להתרכז בדברים השליליים, ואת הדברים הטובים לקחת כמובנים מאליהם. הצורם בולט, והיסודות ההרמוניים התומכים את כל היקר לנו כמעט ונעלמים מן העין. זו טעות. דבר אינו מובן מאליו. דברים טובים קל מאוד לאבד, וכמעט ואין גבול לכמה המציאות עשויה להתדרדר. הדורות הקודמים העניקו לנו מתנות שלא יסולאו בפז, ובכוחנו עוד להעצימם ולבנות עליהם, אם רק נשכיל לעשות זאת.

בסופו של דבר, אם כן, שמרנות פוליטית מתנקזת לשאלה אילו שינויים ראוי לקדם במציאות שלנו וכיצד נכון לקדם אותם, ותשובתה לשאלה זו: שינויים בלתי-יומרניים, המבקשים לשפר ולבנות על פני הקיים ולא להחליף אותו, המתבצעים בצורה הדרגתית ובעצימות נמוכה. עלינו לשמור על הטוב שיש לנו, ולהישמר מפני הנזק הבא בעטיים של יומרה, חוסר אחריות וחלומות בהקיץ. עלינו להיות שמרנים.


אלון שלו הוא סגן עורך כתב העת 'השילוח' ובוגר תכניות קרן תקווה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מסקנה נוספת: במידת האפשר יש להכניס את השינוי לא כרפורמה כוללת אלא כפתיחת אופציה על מנת שבמרוצת הזמן יהיה ניתן להשוות תוצאות בלי להרוס לכלל האוכלוסיה.
    לדוגמה: כל שאי החינוך האחרונים ניסו להכניס במידה זו או אחרת את הרעיון של ״למידה משמעותית״. חבל שאיש מהם לא עצר והציע להכניס את זה רק לחלק מבתי הספר ואז לאפשר ניסוי ובמרוצת הזמן גם החלטה מוסכלת איזו אופציה להשאיר(או במודל ליברטני, ניסוי שיגמר עם אופציה אחת בלבד שלא נעלמה מעצמה).

  2. אנחנו צריכים מהפכה להיפטר מהכהונה לסוגיה .היא הפכה אותנו לזומבים. הכל פה במדינה תיכנות הינדוס והמון פיקציה. איבדתי אמון במדייה היא פיקטיבית בטרוף גם השאר מדורדרים הביון איך אמר פרדו שהוא ארגון פשע והכח שלו עצום נתנו לו כח לשלוט במדינה וצריך להפנות אותו רק החוצה וככה כל השאר הם ביכלל לא מתפקדים . הם חוסמים הפעלה. כמו שהמדיה חוסמת חדשות כדי לפנות מקום לתיכנות זר ככה כל מוסדות הכח השילטון ההשפעה כל אחד בדרכו .הנה למשל מטורף הבגץ משחרר אלף סוחרי סמים מזה כאילו זה הרי לא יאומן. המישטרה חוסמת שיטור כדי לפנות מקום לתיכנות הזר הדיפ סטייט וככה הכנסת שמלאה אופל. כולם חוסמים תיפקוד . ישראל נחדרה במיליוני וירוסים שניכנסו באשמת האליטות שלנו שמסרו את המדינה כולה לזרים. הולבשה עלינו וירטואליה פיקטיבית שהיא לא אנחנו ביכלל. אז צריך מהפכה האדמה משוועת לזה. כל זה קרה בגלל הכהונה לסוגיה. הגלותיות האדירה שבה עוינותה למילה לאומי. מהפכה שתשיב לנו את הלאומיות העיברית ותאפשר לנו לשדרג מהכהונה לנבואה. היא הכי מתאימה למאה 21 בכל תחומי החיים.

  3. את אותן טענות היה ניתן גם לטעון על העבדות בארצות הברית או על המלכים באירופה. היה ניתן להגיד שמכיוון ש"מדיניות המבקשת לעקור מוסדות שהאנושות הקימה בעמל רב – שגויה מיסודה" אין לעקור את מוסד העבדות, או להחליף את השלטון המלוכני שנמשך מאות שנים בדמוקרטיה. העולם כל הזמן משתנה, וההיסטוריה מראה לנו שלרוב לטובה. היא גם מראה לנו שהשינויים האלו קורים המהפכות. המהפכה הצרפתית, המהפכה התעשייתית, מאבקו של מרטין לותר קינג והמאבק לזכות הצבעה לנשים כולם היו קפיצות מדרגה שקרו בעקבות שינוי רדיקלי, בין אם בדרכי שלום ובאופן דמוקרטי, בין אם במהפכה אלימה ובין אם בתהליך טכנולוגי. שמרנות משמעה לתקוע טריז בכוונה תחילה בגלגליה של האנושות ולמנוע את ההתקדמות החיובית והמתמשכת.

    1. מי שסיים את העבדות היו השמרנים. תקרא קצת היסטוריה

  4. "ניסוי וטעיה" = הנדסה.
    זוהי תמצית הטענה הראשונה, המנוסחת בכותרתה. כיצד יש לפעול ? כמו סוג מסויים של מהנדס – לנסות, אולי לטעות ולתקן, ואם הניסיון הצליח – אז אין צורך לתקן.
    אבל מה לנסות ? איזה ניסוי לבצע ? לכך המחבר כלל לא מתייחס. אולי ננסה קומוניזם ? הניסוי יכשל, סטאלין ומאו יהרגו עשרות מיליונים ? נו, לא נורא. נפסיק את הניסוי. ננסה משהו אחר – סוציאל דמוקרטיה. כעת הניסוי הצליח. המדינה כבר לא רוצחת את אזרחיה. היא רק פוגעת בחירותם ובקניינם ? נו, אבל בכל זאת השתפרנו.

    "לשמור על הטוב" = אבל מהו "טוב" ? מי מגדיר מהו "טוב" ? האם ה"טוב" של השמרן זהה ל"טוב" של הקומוניסט ?
    ואם המציאות הקיימת היא הקומוניזם של, למשל, ונצואלה – האם הדרך הנכונה היא כהצעת הכותב: "שינויים בלתי-יומרניים, המבקשים לשפר ולבנות על פני הקיים ולא להחליף אותו, המתבצעים בצורה הדרגתית ובעצימות נמוכה" ? או שיותר נכון "להחליף", ו"בעצימות" גבוהה ?

    היות ושינוי המציאות נעשה במגרש הפוליטי, אזי ההתנהלות הטקטית היא דרך פעולה פוליטית הכרחית. הרי איננו רוצים מהפיכה. התנהלות טקטית יכולה להיות השגת מטרות הדרגתית, לפעמים לאט לאט, ולפעמים בקצב מוגבר. תלוי באפשרויות.
    אז זוהי, לדעת הכותב, השמרנות ? בסה"כ טקטיקה, דרך התנהלות, ללא כל מטרה ערכית ? ללא כל תפיסת עולם ?