על עבדות ועובדות

סינון סלקטיבי של האמת מעוות את ההיסטוריה כדי למצוא כל בדל סיפור שיוכל לחתור תחת החברה האמריקנית ותרבות המערב

מיגל סרוונטס מובא לפני מלך אלג'יר חסן פאשה | http://www.allposters.co.uk

לפני שנים רבות, הופתעתי לקבל מכתב מחברה ותיקה בו היא אמרה כי נודע לה שסירבתי לקבל במשרדי מבקרים מאפריקה. באותו הזמן, הייתי כל כך עסוק בעבודה שהסכמתי לקבל מבקרים ספורים בלבד בקמפוס של סטנפורד, ובמקרה אחד מהם היה מאפריקה. הבעיה הייתה שהוא הגיע בדיוק כאשר הייתי עמוס במיוחד, ולכן נאלצתי לדחות אותו באותו היום.

הסברתי לחברתי שמי שסיפר לה על המקרה היה יכול באותה מידה לומר שסירבתי לעשות צניחה חופשית עם שחורים – עובדה שהיא נכונה, מכיוון שהייתי מסרב לקפוץ ממטוס עם כל אדם, לא משנה אם הוא שחור, לבן או אסיאתי.

תומאס סואל | צילום מסך

אותה צורת חשיבה שיצרה את התפיסה המוטעית לגבי, יצרה למרבה הצער עיוותים שיטתיים הרבה יותר גדולים וחמורים על העבר והווה של ארצות הברית. התפיסה לגבי עבדות היא דוגמה קלאסית לכך. ההיסטוריה של העבדות לאורך המאות ובשלל מדינות ברחבי העולם היא קשה וכואבת, לא רק במובן של היחס שניתן לעבדים, אלא גם בשל המסקנות שניתן לגזור מהתופעה לגבי המין האנושי כולו. משעבדים ומשועבדים היו קיימים מכל גזע, דת ולאום.

אם ההיסטוריה של העבדות מלמדת אותנו משהו, זה שאסור להפקיד כוח בלתי מרוסן בידי אנשים בשליטתם על אנשים אחרים, ולא משנה מה צבע עורם או לאיזה אל הם מתפללים. לא משנה אם מדובר בעריצים מימים עברו או ברודנים של העת המודרנית – אותו מסר זועק אלינו בבירור מתוך דפי ההיסטוריה המדממים.

אך זהו בכלל לא אותו המסר שנלמד בבתי הספר ובמכללות, או נראה על מסכי הקולנוע והטלוויזיה. בספרי הלימוד, בסרטים ובסדרות, המסר שנטחן שוב ושוב הוא שהאדם הלבן שעבד את האדם השחור. זוהי עובדה נכונה, באותה מידה שהעובדה שאני לא מבצע צניחה חופשית עם שחורים נכונה, אך היא גם שגויה בהשלכותיה בשל אותה סיבה. בדיוק כמו שאירופאים שעבדו אפריקנים, גם אפריקנים שעבדו אירופאים.

יותר אירופאים שימשו כעבדים לאורך ההיסטוריה מאשר מספר האפריקנים שהיו בארצות הברית בעת הקמתה, והיחס לו זכו העבדים הלבנים בספינות האפריקניות היה לא פחות גרוע מזה לו זכו העבדים האפריקנים שקטפו כותנה במטעים. אך למרות כל זאת, לא תראו בטלוויזיה משהו המשתווה למשל לסדרה הידועה 'שורשים', וכנראה שהתלמידים בבתי הספר לא ישמעו על כך לעולם.

היסטוריה מעוותת

מעשים בלתי אנושיים של אנשים כלפי אנשים אחרים אינם סיפור חדש. אין צורך להסתיר אותם מכיוון שאנו יכולים ללמוד מהם לקחים חשובים רבים, אך יחד עם זאת גם אין צורך לעוות אותם כדי להציג תמונה בה כל חטאי האנושות הופכים להיות חטאים מיוחדים של גזע אחד בלבד.

למעשה, אם יש הבדל אחד בין החברה המערבית לשאר תרבויות העולם הוא העובדה שהיא יצאה לבסוף נגד העבדות עד שעקרה אותה כליל מקרבה, בזמן שחברות אחרות ברחבי העולם ממשיכות את משטר העבדות ומתנגדות לכל ניסיון לשנות אותו. ועדיין בימינו ישנם אמריקנים שנוסעים לאפריקה כדי להתנצל על העבדות, באותה יבשת ממש בה העבדות עדיין נמשכת בימים אלה.

זוהי לא רק ההיסטוריה של העבדות שמעוותת לגמרי על ידי הסינון הסלקטיבי של עובדות. אלה החוזרים אחורה וחופרים בהיסטוריה כדי למצוא כל בדל סיפור שיוכל לחתור תחת החברה האמריקנית ותרבות המערב, מגלים מעט מאוד עניין בפרשות כמו צעדת המוות בבטאן או הזוועות שביצעה האימפריה העות'מאנית.

אלה המחפשים את חטאי העבר לא תרים אחר האמת, אלא אחר הזדמנויות להשמיץ את החברה בה הם חיים או אחר תלונות אותן ניתן לפדות במזומן בהווה ועל חשבון אנשים שלא נולדו אפילו בזמן שאותם חטאים התרחשו. פתגם עתיק אומר כי "דיה לצרה בשעתה", אך מתברר כי הוא אינו מספיק עבור רבים מאלה המחנכים את הדור הצעיר כיום, האינטלקטואלים באוניברסיטאות ואנשי התקשורת. הם עסוקים בהרעלת ההווה על ידי הצגה שגויה של העבר.


פרופ' תומאס סואל הוא עמית בכיר במכון הובר באוניברסיטת סטנפורד ומחברם של יותר מ-30 ספרים בנושאי כלכלה, חברה והיסטוריה. הטור פורסם לראשונה באתר Front Page Magazine.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

41 תגובות למאמר

  1. למה להביא את המסות ההזויות הללו?
    הפרופסור המכובד הזה שוכח שמדובר בעבדות הצפון אמרקאנית בה

    1. לא הזוי בכלל.
      הוא צודק.
      שוק העבדים וסחר העבדים באפריקה התחיל לפני שהאירופאים נכנסו לעניין.
      גם הערבים סחרו בעבדים אפריקאים ובעבדים בכלל.
      וסוחרי העבדים בתוך אפריקה היו אפריקאים לרוב. לדעתי רובם היו מוסלמים.
      ומה עם התורכים שלקחו עבדים מהבלקן ואחר כך מסודן?

    2. אם תקשיב להרצאה באנגלית הכלולה במאמר תלמד לדעת שתופעת העבדות התקיימה הרבה לפני והיא עדיין מתקיימת באפריקה של היום בידי המקומיים.
      ניתן לקרוא בערך "העבדות", וב"סחר בעבדים" (מומלץ לקרוא באנגלית בוויקיפדיה), כדי ללמוד שהיסטורית המשאב הכלכלי הראשי של ממלכות אפריקה שהביא להם שגשוג משמעותי היה ייצוא העבדים השחורים…
      כמו כן נוכחים לדעת שתופעת העבדים האירופאים בידי הערבים המוסלמים ברחבי האימפריה הערבית-אסלאמית שבין אוקיינוס האטלנטי ועד הודו סין , הייתה נפוצה הרבה יותר מאשר בארה"ב. (SLAVE נגזר מהשם "סלאבים").

      חשוב להדגיש, האירופים, בעיקר הבריטים, היו אלה שפתחו מהטעם הדתי-נוצרי במאבק לחיסול העבדות. כי הברית הישנה, התורה, המעצבת את המוסר שלנו, מתייחסת בשלילה לעבדות. מנגד, המוסלמים שיעבדו את הלבנים הנוצרים דווקא מהטעם הדתי-אסלאמי.
      בעוד שב-1860 בוטלה סופית העבדות בארה"ב, היא המשיכה להתקיים בדרום אמריקה, באסיה במזרח התיכון,ובאפריקה במכלול מדינות מוסלמיות. כאמור באפריקה של ימינו העבדות עדיין קיימת …
      למעשה בקולוניות של הבריטים באפריקה, השלטונות הלבנים נאבקו באמצעות חקיקה בשטחים שבשליטתם בעבדות, בהקרבת קרבנות אדם ובקניבליזם…תופעות נפוצות שהתלוו לסכסוכים בין שבטיים בקרב המקומיים. (ערך "קניבליזם" ו"קרבנות אדם" בוויקיפדיה באנגלית).

      המאמר הזה לא רק שאיננו הזוי אלא להפך, מכניס קצת סדר של עובדות במצב שנוצר כתוצאה מהנדוס התרבות המתמשך במערב שהוא אחד התוצרים המובהקים של התעמולה הסובייטית (ככה הם עמלו על גיבוש הבלוק הפרו-סובייטי מקרב מדינות העולם השלישי בעיקר מוסלמיות מול המערב) שהתפשט באמצעות תנועות השמאל לכל עבר ונושא פרי במערב השוקע בהזיית התקינות הפוליטית ההורסת וממיתה אותו בימינו.

  2. סואל כרגיל צודק ומצליח להעביר נקודה בצורה רהוטה ועניינית.
    טוב שמישהו כותב את זה

  3. jחסר במאמר נראה מקומות לשעבוד לבנים על ידי אפריקאים מה גם שייתכן שמדובר באפריקאים שאינם שחורים. אינני סבור גם שעבדות הינה תמיד תמיד דבר רע.
    יש מדינות בהן משתוללות כנופיות גם של ילדים המבצעים מעשי שוד ורצח כדי להתפרנס. אילו היתה בהם עבדות ייתכן ופושעים אלו לא היו מתפתחים למה שהינם. השוטרים הברזילאים היו נוהגים לבעוט בבטניהן של הילדות ההרות בכנופיות שוד של ילדים כדי שבעיית הפשיעה לא תגדל עוד יותר היינו לגרום להפלת עוברן. הנכון הוא שליד משטר בו יש עבדות חשוב מאוד שתהיה מערכת משפט חזקה המגינה על העבדים מפני התעללות ופגיעה. אני מפנה לאמור בתורה בענין זה.

    1. תגובה לאמיר ברור שהעבדות קיימת מקדמת דנא החברה האתונאית הייתה מבוססת עבדות , המונח slave מקורו מה סלאבים שנהגו למכור עצמם לעבדות. אבל הדיון בעבדות בארה״ב הוא על העבדות שם . וכמו שציין קורא אחר הוא מתעלם מכך.
      אציין דבר חשוב שהקפיטליזם מודרני שבתחילתו היה אחראי לעבדות בארה״ב בשל הצורך בכוח אדם זול שיעבוד במטעים . אותו קפטליזם כשני מאות אחר כך היה האחראי היחיד להכחדת העבדות (בשל שינוים כלכלים וטכנולוגים) שעה שהעבדות שרדה ברוסיה הקומוניסטית (גולאג)

    2. תגובה מזעזעת! בעידן בו אנו חיים יש כלים קצת יותר אנושיים לטפל בילדים נטושים ומוזנחים מאשר להפוך אותם לעבדים! אפשר אולי לשקם ולשלב אותם בחברה? לאן הגענו שאנשים מתבטאים כך?

    3. לאסף – כלכלה המבוססת על עבדות לעולם לא יכולה להיות קפיטליסטית. הקפיטליזם בנוי על קניין פרטי של כל אזרח וברגע שאתה מגביל או אוסר קניין פרטי וזכות לקניין לחלק משמעותי מהאזרחים אזי זה לא קפיטליזם.
      בקפיטליזם יש אפשרות לסחור בכדי להחליף מאמץ פיזי בקניין.
      כלכלה המבוססת על עבדות היא כלכלה פאודלית. והדרום האמריקני היה במובנים מסוימים פאודלי ולא קפיטליסטי. עצם העובדה שבארצות הברית ובבריטניה קמו לא מעט אנשים (כמדומני קפיטליסטים בעיקרם) שביקשו לבטל את הכלכלה הפאודלית הזו אומר שבמדינות המערב העבדות כנראה קיבלה יותר התנגדות וסלידה מאשר במדינות מוסלמיות או ביוון העתיקה כפי שתיארת.

      אבל חשוב שתבדיל – כלכלה המבוססת על עבדות ומנכסת עובדים כקניין של בעליהן היא פאודלית ולא קפיטליסטית. ואילו כלכלה שבה לעובד ולבעלים יש קניין משלהם שהם יכולים לסחור בו על מנת להרוויח ולהגדיל את קניינם זה קפיטליזם

    4. אמיר.
      שבשת מונחים לגמרי.
      הפאודליזם לא קשור לעבדות. למעשה, בתקופה הפאודלית באירופה, לא היתה כמעט עבדות (היתה צמיתות שזה מושג אחר, עין אצל בלוך).

      הקפיטליזם בהחלט יכול להכיל עבדות כשמבינים שבעיני בעלי העבדים, העבדים היו חלק מהרכוש (כמו בקר).

  4. החברה המערבית היא תעשייה של עבדות מודרנית. תעשיית ההייטק זה בית חרושת לעבדות מהמון בחינות. יש את הנורא מיכל תופעת התיכנות ההמונית. הרי מה עושים משתילים ככה אומרים . אוי אוי כמה נורא מזכיר את התנך את המילה עבד ולירצוע. זה לרצוע בשבב בן אדם. להכניס אותו את השבב לפה או שם או השד יודע עוד איפה כדי לישלוט עליו בשלט רחוק. אם זו לא עבדות אז מהי. כמובן באליטות זה נעשה עם תגמול גיזרי ענק אדיר ועם שחרור וליפעמים קצת סחיטה.בעוד שבהמון זה לשלוט עליהם לגמרי להפכם לרובוטים גם פה יש גזר אבל זו אשלייה. המטרה העיקרית היא לצמצם את האוכלוסיה בשמונה מיליארד. הרובוט לא מתפקד או מסיבה אחרת נכבה אותו ואז הלך על האומלל.
    אין עבדות יותר מעבדות זו. כמה קל להשתיל לישלוט לתכנת להנדס. סיפור יציאת מיצרים מומחש ולא סתם. אומרים שיש כבר מאות מיליונים עבדים. השאיפה להגיע לכולם ואז להשאיר מעט .
    הנביא דניאל צפה זאת דיבר על קרן משונה ביותר עם עין הנה בבקשה-דניאל פרק ז פסוק ח-מיסתכל הייתי בקרניים והנה קרן אחרת זעירה עלתה ביניהם ו-הכוונה פה אחרת- שהיא שונה מיכל האימפריות שקדמו לה , רומא רוסיה אלכסנדר. היא כובשת עם חיילים מיסוג אחר. פקידים אפורים שזה מתכנתים מהנדסי מחשב שחודרים עם תוכנות מלאות וירוסים ומחדירים אותם בכל מוקדי הכח. זעירה הכוונה כניראה שהיא כאילו חסרת מדינה שזה הגלובל הניו וורלד אורדר שהוא כמו אום אלטרנטיבי אם כי שולט מארצות הברית -הפך ארגון גג ענק שהישתלט על כל השמנה וסלטה עולמית שנימצאת במועדון הזה .אפשר להגיד שהוא כבר פועל עצמאית באישור הביון האמריקאי שמשרת אותו עומד לרשותו.נתן לו את כח ההייטק העצום בטרוף שיעשה בו כרצונו.
    המשך-ושלוש מין הקרניים הראשונות נעקרו מפניה-מי הם השלוש האלה. לפי זה ניראה לי זו הנצרות האימפריה הנוצרית שנישלטת על ידי עשר קרניים. השלוש אולי הכוונה לרוסיה ארופה וארצות הברית. כולם מישתחווים לניו וורלד אורדר או הגלובל או הדיפ סטייט או שדו סטייט. שלושתם נופלים ניכנעים. ארגון עם המון שמות .מה שניקרא ממשלת צללים ניסתרת.
    המשך-והנה עינים כעיני אדם בקרן הזו ופה מדבר גדולות.
    עינים כעיני אדם. הרי זו העין שבפירמידה עין ההייטק שרואה הכל ושולטת בכל יבשות העולם .והם באמת מדברים גדולות. הם חושבים שהעולם כולו על תכולתו שלהם הוא . ומאחר כך הם יבראו הם ישמידו הם יהנדסו את העולם כולו איך שירצו כי הוא שלהם לא של האל. פירמידת העין היהירה הרברבנית עם הכח המטורף לועגת לאל לבני אדם .קורא תגר על אלוהים ומיתגרה בו. אני אלוהים לא אתה .אני אעשה מה שארצה אהפוך את כל המוסכמות ארצע אעביד אשמיד. אטיב, ארעה את כל הצאן אפילו את הכוכבים. אהנדס את הטבע כרצוני .
    כתוב בהמשך -רואה הייתי והקרן הזו עושה קרב עם קדושים-שזה אנחנו. ויכולה להם. זה שילטון הדיפ סטייט בכל, פה במדינה. האמת לא היה מי יודע קרב. כולם רוצים לשתות מהשילטון שלה מהמיליארדים שלה מההטבות שלה. הפקידות הבכירה השלטת במדינה כולה רופסת כל הפירמידה הישראלית. מהאליטות הדת עד הביון המדורדר עד הכנסת המישטרה הבגץ המישפט המדיה הצבא כולם על שולחן הדיפ סטייט. זו מלכודת שהאליטות כולם שותפים בה.
    יש שם מילה שתמיד שהייתי קורא פחדתי מימנה. כתוב שהם משחיתים אותנו . למטה הפרוש שהם משמידים .זה תמיד היפחיד אותי. אני מקווה שזה לא השמדה

    1. גברת נראה שיש לך הרבה זמן חופשי(מאוד מוזר שבמוסד פסיכיאטרי יש גישה לאינטרנט).

  5. א. זהו טיעון איש קש קלאסי. יש באמת מי שטוען כי העבדות הטרנס אטלנטית היא תופעת העבדות היחידה בהיסטוריה? יש מי שטוען כי עבדות היא תמיד בין לבנים לשחורים? במידה וכן ראוי להביא אותם דברים הזויים בשם אומרם.
    ב. סואל מתעלם מההבט הגזעי של העבדות בארהב, שהייתה מבוססת על תורת גזע סדורה בעלת היבטים פיסיולוגיים ותיאולוגיים. היבטים אלה ייחודיים למה שקרה לשחורים באמריקה, ואין להם תקדים בעבדות שבאפריקה, בממלכות הערביות, באימפריה העותמנית או ברומא העתיקה.
    אזי מה הוא בא בטענות לצאצאי העבדים האמריקאים? האם הם המציאו את תורת הגזע האמריקאית? טענתם היא אחרת- שתפיסות גזעניות אלו טרם שורשו מהחברה האמריקאית. טענה אחרת היא שהמשך השימוש במונחים גזעייים מנציחה הגזענות במקום לשרשה. אבל טענה כזו סואל לא טוען. הוא מעדיף להכחיש את מצוקתם לחלוטין.

    1. אתה טוען כלפיו בהתבסס על קריאת כתביו (הוא פרסם עשרות ספרים), או רק על בסיס ה"מאמר" (שהוא בסה"כ תקציר של כמה שורות) שתרגומו הובא כאן?
      תגובתך מאפיינת במדוייק תגובה "סוציאליסטית" קלאסית… מסתכלת במראה ומדביקה חטאי עצמה על אחרים…

    2. א. כן, טוענים את זה בדרך של העלמת כל התייחסות לארועי עבדות אחרים כיום.
      ב. במאה ה 16 היו תורות גזע? אלה נולדות מאוחר בהרבה, אצל הדמוקרטים הדרומיים. היטלר שאב לא מעט מהם. ברנארד שאו הנודע כתב לא מעט בשבחי היוג'ניקה, לדוגמא.

    3. תורות גזע היו מאז התקופה הקדומה ולאורך כל ההסטוריה באופן כזה או אחר.
      עדויות על כך יש עוד ממצרים הקדומה, גם בתקופת יוון והלאה…

    4. העבדים הגיעו בעיקרם מאפריקה מכיוון שזה היה שוק עבדים זמין שסיפק הרבה עבדים. סוחרי עבדים מקומיים הם אלו שפיתחו את שוק העבדים במערב אפריקה ומלכם מקומיים סיפקו את הסחורה ולכן היה קל מאד "להעמיס" עבדים בקצה אחד של האטלנטי ו"לפרוק" בקצה הזני את העבדים לדרום ארצות הברית. במידה והיה שוק מתחרה ומשתלם יותר של עבדים מספרד, כנראה שהאמריקאים היו מביאים אותם מספרד.

    5. בנוסף – הגזענות בארצות הברית צמחה ופשטה דווקא לאחר שיחרור העבדים וסיבותיה מגוונות ולא תמיד קשורות לכלכלת העבדות. ואם אתה טוען שבממלכות ערביות ובאימפריה העותמנית לא היייתה גזענות , הו הו כמה שאתה טועה. אני לא יודע אם היו שם חוקי ג'ים קרואו אבל עד היום ערבים ובדויים בעלי עור שחור מקבלים יחס נחות מהערבים הלבנים יותר.

      סתם לידע כללי תקרא את הלינק הבא

      https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Turkey

    6. לסוציאליסט,
      תורת גזע סדורה מתחילה רק עם גובינו הצרפתי (ה"מאמר על אי השוויון בין גזעי האדם" פורסם בשנת 1854, ספר שנחשב כיום לנקודת ראשית התפתחותה של תורת הגזע). בספר דירג גובינו את גזעי האדם השונים לפי "איכותם", וקבע כי הגזע הארי הלבן עליון על כולם.
      ב-24 בנובמבר 1859 פורסם גם ספרו של דרווין "על מוצא המינים בדרך הברירה הטבעית או השארת גזעים מועדפים במאבק החיים" (תרגום קצת חלבי בהשוואה למקור בשפה האנגלית: On The Origin of Species By Means of Natural Selection or the Preservation of Favoured Races in the Struggle For Life , ששימש השראה נוספת לדרוויניזם החברתי ששיחק תפקיד כחיזוק נוסף לגזענות.
      מנגד, העבדות בארה"ב בוטלה ב-1860. כלומר דווקא לפני התבססות תורת גזע סדורה ואף בהתעלמות מוחלטת ממנה.
      מכאן ברור שהעבדות שהייתה בארה"ב לא התבססה כלל על תורת גזע סדורה.
      זה נכון שהגזענות בסופו של דבר התפשטה ואכן השפיעה.
      אך דווקא בארה"ב היחס העוין מצד הלבנים כלפי השחורים בדרום היה בשל המאבקים הכלכליים והפוליטיים בין הדרום לצפון לאחר מלחמת האזרחים ולאחר ביטול העבדות.
      על הרקע הזה התגבשה המפלגה הדמוקרטית של ארה"ב שאימצה את הגזענות ככלי פוליטי נוסף במאבקים שלה והיא זו שאחראית לחקיקת שלל החוקים המפלים הידועים לשמצה. היום הדמוקרטים עושים הכול כדי להשכיח ולהסתיר את עברם המביש.
      פרופסור סואל מעדיף את העובדות על פני תעמולה והנדוס תודעה מגמתי שכן זה הרסני לחברה האמריקאית. זה לא נועד לפתור שום בעיה אלא לטפח התקרבנות, התמרמרות וחוסר לקיחת אחריות על גורלם מצד מי שיכלו להגיע להישגים לולא פוליטיקאים זריזים וממולחים המעוניינים לגזור קופונים פוליטיים וכספיים על גבם תוך זריעת שנאה פילוג ושיסוי חברתי.
      משהו שמזכיר מאוד את "הקרבנות הפלסטיניים" בסכסוך המתמשך אצלנו. בשני המקרים התעמולה הרעילה של הסובייטים (שפעלו עפ"י העיקרון "הפרד ומשול") וצאצאיהם הרוחניים במחנה הסוציאליסטי עיצבה את התודעה.

  6. ממליץ מאוד לקרוא/להאזין לספרו של סואל "Black Rednecks and White Liberals" שם הוא מדבר בהרחבה בצורה מאוד מעניינת על ההיסטוריה של העבדות.
    כשראיתי את הכותרת קיוותי שמישהו טרח לתרגם ולתמלל את הפרק הזה, אבל מה שיש פה הוא רק תמצית מתוך הפרק המרתק הזה.

  7. אין ספק שהעבדות השחורה באמריקות היתה על רצף היסטורי של תופעה קדומה לה שנמשכה אלפי שנים, באפריקה, באירופה, באסיה ובאמריקות.
    באותה מידה השואה היתה אירוע שנמצא על רצף היסטורי של שואות והשמדות ורצח עם שקדמו לשואת היהודים והתרחשו גם אחריה.
    250 שנות העבדות באמריקות היו יחודיות באותה מידה שהשואה היתה יחודית.
    אני לא רואה את אתר מידה מפרסם מאמר על כך שלא מלמדים בבתי הספר בישראל ובעולם על דבר כל השואות ההשמדות ורצח העם שקדמו לשואה.
    אגב, בראשית ימי העבדות בצפון אמריקה היו גם עבדים לבנים שהגיעו מאירופה (כענישה על פשעים או לצורך החזרת חוב).
    הפסקת עבדות הלבנים היא זו שאיפשרה את הבניית התפיסה הגזענית אודות נחיתותם של האפריקנים השחורים.
    הגזענות הזו לא היתה קיימת לפני כן.
    ועוד אגב אחד, לאחר שהסתיימה באופן רשמי העבדות באמריקה החלה תקופת חוקי ג׳ים קרואו – עידן ההפרדה הגזעית במדינות הדרום של ארצות הברית שהוליד לאחר מכן את האפרטהייד בדרום אפריקה.
    כדאי כמובן גם להזכיר את פשעי הקולוניאליזם האירופי באפריקה ובאסיה לאחר שתמה תקופת העבדות. מאות מיליונים שילמו על כך בחייהם.

    1. היו בהסטוריה האירופאית עבדים לבנים (ספרטקוס ומרד העבדים…)
      והאפריקאים שיעבדו (או רצחו) מי שהפסיד להם.
      גם בימים המוקדמים של וירג׳יניה רוב האוכלוסיה היתה עבדים לבנים ששיעבדו את עצמם – אבל לתקופה מוגבלת של כמה שנים בלבד.
      ואגב בברזיל היו פי 3 עבדים אפריקאים מארה״ב.
      אבל הביקורת היא לא על הרומאים או על אפריקאים או על ספרדים.
      היא על מצב של סוף המאה ה-18 ואמצע המאה ה-19, שבה ערכי הנאורות הונצחו כבר במגילת הזכויות האמריקאית – זכויות אדם אוניברסליות לכל – ועדיין נמשך הנוהג של להביא מאות אלפי אנשים, להחזיק אותם כמו חיות או רכוש במצב של שיעבוד אלים בכפיה לכל חייהם.

    2. לא רק שהיו עבדים לבנים, היו יותר עבדים לבנים מעבדים שחורים.
      250 שנות העבדות באמריקה לא היו ייחודיות כלל, איזו בורות מחפירה.
      רוב העבדות הגיעה כתוצאה ישירה של האיסלם ונמשכת עד היום. אני לא רואה אותך מגנה מדינות מוסלמיות או אפריקאיות. מבחינתך, "עבדות" היא בסך הכל קרדום לחפור בו, או ליתר דיוק קרדום להכות בו ביריביך הפוליטיים.

  8. היו בהסטוריה האירופאית עבדים לבנים (ספרטקוס ומרד העבדים…)
    והאפריקאים שיעבדו (או רצחו) מי שהפסיד להם.
    גם בימים המוקדמים של וירג׳יניה רוב האוכלוסיה היתה עבדים לבנים ששיעבדו את עצמם – אבל לתקופה מוגבלת של כמה שנים בלבד.
    ואגב בברזיל היו פי 3 עבדים אפריקאים מארה״ב.
    אבל הביקורת היא לא על הרומאים או על אפריקאים או על ספרדים.
    היא על מצב של סוף המאה ה-18 ואמצע המאה ה-19, שבה ערכי הנאורות הונצחו כבר במגילת הזכויות האמריקאית – זכויות אדם אוניברסליות לכל – ועדיין נמשך הנוהג של להביא מאות אלפי אנשים, להחזיק אותם כמו חיות או רכוש במצב של שיעבוד אלים בכפיה לכל חייהם.

    1. ומה עם צורת הגזע והעבדות שקיימת היום באיסלם ???
      איפה שומעים מילה על כך בחוגים ה״ליברליים מערביים״ ???

    2. אני מניח שהמסגרת שבה ״החוגים הליברלים המערביים״ מגנים את העבדות בארה״ב היא בסקירה של ההסטוריה של ארה״ב ובמסגרות של בחינת מצב צאצאי העבדים כיום ודרכים לשיפור שלהן.
      כשאתה סוקר את ההסטוריה של מדינת ישראל אתה גם מתייחס להסטוריה של סין וצ׳ילה?
      ווטאבאוטיזם היא טכניקת פרופגנדה סובייטית שהמטרה שלה להסיט את הדיון לאזורים לא רלוונטיים כדי לפזר עשן ולהשכיח את המהות. נסה את זה על מישהו אחר.

  9. גם הצגת הדברים באופן הזה היא סילוף ועיוות. נכון, היתה וישנה עבדות במקומות שונים בעולם כולל אפריקה ואפריקאים שחורים שיתפו פעולה והיו חלק מתעשיית העבדות. אך ההבדל הוא שהאומה האמריקאית והאדם הלבן הנוצרי התיימר להיות נאור ומשכיל ומאמין בערכים של שוויון ודמוקרטיה ושהרציונל שהצדיק את העבדות היה גזענות גלויה ומוחצנת. בנוסף: אנו עורכים חשבון נפש עם עצמנו בהתאם לסטנדרטים הצוסריים שאנו מצפים מעצמנו כחברה מתקדמת ונאורה ולא מחפשים הנחות דרך השוואה לתרבויות שבהן ערך השוויון וזכויות אדם כמעט לא קיימים. שיטת ההצטדקות הזו מסוכנת ומזכירה את דברי ישראלים רבים שכהצדקה למעשי העוולה שאנו עושים למיעוטים טוענים שאויבנו גרועים יותר. אז מה? אוי לנו אם נגזור את ערכינו ונשפוט עצמנו בהשוואה לדיקטטורים ועמים אכזריים וגזענים. איזה הישג! אנחנו טובים יותר מאסד וקים ג'ונג איל. יופי לנו. התרבות המערבית והאמריקאית הגיעה לאן שהגיעה כי הציבה לעצמה אמות מידה נעלות יותר שאינן מתפשרות על ערכי שוויון וחירות של כל בני האדם ורק במידה זו עליה להישפט. תעשיית העבדות היא כתם בל ימחה על התרבות האמריקאית והמערבית, ושום אקונומיקה נוסח "הם היו גרועים יותר" לא תלבין זאת!

    1. אסכם את כל המניפסט שלך במילה אחת – צביעות

    2. המטרה היא לא "לעשות לעצמנו הנחות" על ידי הדרדרות לרמת המכנה המשותף ביותר. המטרה היא להפסיק את המנהג המגונה של שימוש

      אותם החבר'ה שמדברים גבוהה גבוהה על חוסר-מוסריותו של האדם הלבן, גם רצים להגן על איסלמיסטים רצחנים ומהגרים אנסים ושחורים גזענים. מילא אם היו מסתירים רק את המתרחש במדינות עולם שלישי – יש לך צבא שלם של אנשי תקשורת, פוליטיקאים, אקדמאים וכו' שמגוננים על כל הנ"ל גם במערב, ומתירים הלכה למעשה את דמם של הלבנים (וכדרך אגב, גם של כל אותם היהודים שאינם חלק מהאליטות).

      אתה לא יכול להנהיג מוסר כפול. או שתשפוט את כולם לאותה כף זכות (ואז תגלה להפתעתך שהלבנים בממוצע הרבה יותר מוסריים מכל מי שמסביב) או שאתה גזען אנטי-לבן מוצהר. אבל במקרה זה ראוי שלא תעשה שימוש בטיעונים מוסריים כדי להצדיק את הגזענות שלך.

  10. תגובה לאחד
    ושוב אחזור על דברי הקפיטליזם המודרני המאוחר ולא ה״מוסר הנוצרי״ חיסל את העבדות
    הקפיטליזם רואה באדם יצור תבוני ולא סחורה
    ה״מוסר הנוצרי ״ שלו לא תרם לחיסול העבדות העבדות המשיכה ברומי הנוצרית ובימי הביניים (צמיתות) בלא ההפרעה
    רק הקפיטליזם חיסל זאת

    1. ברומא הנוצרית לא קראו בתנ"ך וגם לא באירופה של ימי הביניים. בכלל הכנסייה הנוצרית בתקופות אלה עוסקת עדיין בהתבססות עצמית ובגיבוש הדוגמה שלה. כמו גם בהפצת הנצרות ובמאבק בפגניות. כך למשל בימי הביניים במאה ה-14 בעיר שטטין הגרמנית (היום פולין) תושבי המקום עדיין עוסקים בפולחן הפגני של טריגלאב.
      בשונה מהקתולים והאורתודוקסים, הבריטים האנגליקנים קראו בתנ"ך. בסוף המאה ה-17 ובמהלך המאה ה-18 -בשעה שמתחילה ההתעוררות והפעילות נגד העבדות-בחברה הבריטית הקריאה בתנ"ך מעוררת בין היתר ההתעניינות רבה בא"י המגיעה לשיא כשקבוצות מלומדים בריטים מגיעות ללמוד ולחקור את א"י.
      [אלכסנדר קיט (Rev Dr Alexander Keith) יחד עם אנשי דת מגיעים לסייר בא"י וב-1844 בעקבות הסיור הוא מפרסם ספר:
      The Land of Israel According to the Covenant with Abraham, with Isaac, and with Jacob"
      והוא זה הטובע את הססמה המפורסמת "ארץ ללא עם לעם ללא ארץ", ולא זנגוויל היהודי. בריטים נוספים אנגליקנים אוונגליסטים כמו אדוארד ביקרסטת והלורד שאפטסברי פעלו להשבת היהודים לא"י:

      [https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Keith_(minister)
      https://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Ashley-Cooper,_7th_Earl_of_Shaftesbury

      ב-1865 מוקמת " הקרן הבריטית לחקירת ארץ ישראל" ומשלחת בריטית מגיעה לחקור ולמפות את ארץ ישראל :
      https://en.wikipedia.org/wiki/Palestine_Exploration_Fund
      המשלחת מנתה כמה עשרות ביניהם קרטוגרפים מומחים, ובראשה אישים בעלי שעור קומה: וורן, קונדר וקיצ'נר. היא החלה בסקר ב-1871 וסיימה את עבודתה ב- 1878. תוצאת עבודתה הייתה המפה המפורטת והמדויקת ביותר של א"י. בשל גודלה הודפסה המפה ב-26 חלקים נפרדים.
      (ניתן לקרוא על המפה ועל המידע המרתק שהיא נושאת כאן:
      http://www.zeevgalili.com/2004/10/325)

      היה זה החיבור לתנ"ך בקרב האוונגליסטים באנגליה והפרוטסטנטים בגרמניה שהביא אותם להיאבק בעבדות. אכן, גם הקפיטליזם המודרני משחק תפקיד נכבד. שני הגורמים פועלים יחד.

    2. פשוט לא נכון.
      מה שחיסל את העבדות בגלגול האירופי שלה היה חוסר הכדאיות הכלכלי והתפיסה הנוצרית שהפכה את העבד מרכוש לאדם.
      הקפיטילסטים הראשונים לא ראו בעבדים 'בני אדם' אלא רכוש. ולכן יכלו בקלות לקיים מערכת קפיטליסטית על גבם (כמו שהיה במדינות הדרום של ארה"ב)

  11. אמיר אתה אומר את אותו הדבר שאני אומר הקפיטליזם המודרני מכחיד את העבדות לא בשל הקנין הפרטי ראה ברבדוס בה הקנין הפרטי נשמר אולם רוב האוכלוסיה הייתה שייכת לבעלי המטעים כעבדים אלא מהעובדא הפשוטה ש קפטליזם רואה באדם יצור תבוני שתורם לכלכלה

  12. לאחד ושוב הקפיטליזם בלבד הוא שהכחיד את העבדות . לא התנ״ך שאינו מתנגד לעבדות (אלא מעדן אותו ורק בהקשר של עבד עברי) . ולא הברית החדשה שאינה מתנגדת לעבדות . הסיבה היא קפיטליזם שיטה כלכלית המייתרת את העבדות.

  13. הערה שאני מקווה אחרונה
    התנ״ך הברית החדשה והקוראן הכירו במוסד העבדות כנדבך בשיטה הכלכלית הקדם קפיטליסטית ולא ניסו לבטלו אולי לעדנו לעיתים. סחר עבדים התנהל הן אצל המוסלמים והן אצל הנוצרים. (היהודים ברובם היו מנועים מלהחזיק עבדים הן מוסלמים או נוצרים ברוב התקופות אולם גם כאן נמצא יוצאים מן הכלל אולם זה לא רלוונטי).

  14. התזה של סואל הוא שעבדות היתה תמיד בכל מקום ובמידה רבה בארצות האסלאם ובסין ואילו האדם הלבן, הגבר הלבן, כפי שיוצג בקבוצות פרוטסטנטיות, הוא הראשון ששבר את המסורת הכלל-אנושית בת אלפי השנים. האימפריה הבריטית כפתה, במחיר כבד את שחרור העבדים ויצרה את המוסכמה המודרנית. גם צרפת נמנעה מעבדות במולדת ובמהפכה הצרפתית ביטלה העבדות.

    כל זה נכון וחשוב. אבל אל נשכח כי הראשונים שיצאו נגד העבדות באופן טוטאלי היו הדרוזים כבר לפני אלף שנים, ובסיכון עצמי גדול. לא היהודים, לא הנוצרים, לא המוסלמים, לא הסינים. היו אלה הדרוזים. מדינת ישראל צריכה להיות גאה בהם ולכבד אותם תמיד, לא רק משום שהם בעלי בריתנו, אלא משום שמבחינה מוסרית הם מקדימים את העולם בשורה של תחומים. לא הכל ידוע.

    1. באמת יש לי את כל הכבוד וכל האהבה לדרוזים, אבל הראשון שיצא נגד העבדות באופן טוטאלי היה משה רבנו, כבר לפני 3500 שנים…

  15. מי שאחראים להבאת מוסד העבדות הצמיתה לארה"ב הם, למרבה ההפתעה, עבד משוחרר אפריקאי, וה"רב תרבותיות" של בתי המשפט בארה"ב.
    וכך זה קרה:
    אנגליה הוציאה את העבדות מחוץ לחוק כבר בימי הביניים. למעשה, לפי המשפט הבריטי, "אוירה של בריטניה טהור מדי מכדי שיישאף ע"י עבד, ולפיכך כל עבד משוחרר מייד ברגע שהוא שואף את אוירה של האימפריה הבריטית" (אמירתו של הלורד מנספילד, נשיא ביהמ"ש העליון בבריטניה שנדרש לעניין ב1756), ולפיכך העבדות היתה מחוץ לחוק מלכתחילה גם במושבותיה מעבר לים, כולל באמריקה. צורת העבדות שכן היתה מוכרת בחוק היתה שירות צמית לתקופה מוגבלת (indentured servitude), שבה אדם חופשי היה מתחייב לעבוד אצל "אדון" במשך 7 שנים שאחריהן היה יוצא לחופשי ומקבל פיסת אדמה ומחרשה מאדונו לשעבר (בדומה לחוזה של יעקב אבינו מול לבן הארמי). זו למעשה היתה הדרך הנפוצה ביותר שבה עניים מהעולם הישן – הן באירופה והן באפריקה, היו יכולים לקנות "כרטיס שיט" מעבר לאוקיינוס האטלנטי – היו חותמים על חוזה לשירות של 7 שנים מול קפטן הספינה בה שטו, והקפטן היה מוכר את החוזה לבעלי אדמות בהגיעו לאמריקה. ההבדל העיקרי מבחינת החוק (מעבר למגבלת הזמן) הוא שבצורה זו האדם אינו נחשב רכושו של האדון, אלא רק חוזהו (כלומר הוא עדיין נחשב לישות משפטית בפני עצמו). כל זה השתנה בעקבות משפט בין שני אפריקאים – אנתוני ג'ונסון מצד אחד וג'ון קזור מצד שני. אנתוני ג'ונסון Anthony Johnson היה שחור יליד אנגולה שהגיע בדרך זו לאמריקה. הוא עבד 7 שנים אצל אדם לבן שבסופן השתחרר מחוזהו וקיבל חלקת אדמה לעבד. הוא ראה ברכה בעמלו כמגדל טבק והצליח להתעשר ולרכוש עוד אדמות (וגם החזיק 5 משרתים צמיתים: 4 אירופאים ואפריקאי אחד). בסופו של דבר הוא רכש את חוזהו של אדם שחור אחר – ג'ון קזור John Casor. קזור עבד אצל ג'ונסון 7 שנים, שאחריהן נכנס לחוזה שירות חדש של 7 שנים אצל שכנו של ג'ונסון, נתין בריטי בשם רוברט פארקר. ג'ונסון תבע את פארקר בבית משפט על "גניבת עבד" בטענה כי מכיוון שגם הוא וגם קזור היו אפריקאים, הרי שהדין החל עליהם הוא המנהג הנהוג באפריקה, שבה היתה נהוגה עבדות "שלמה" שבה העבד הוא רכוש האדון, ולא של שירות צמית לזמן מוגבל כמו בבריטניה (טיעון "רב תרבותי" קלאסי). בית המשפט קיבל את טענתו והכריז על קזור כעבד וכרכושו של ג'ונסון, והתקדים שנוצר במשפט זה הוא שהביא בסופו של דבר לכך לאפשרות החוקית לשעבד אנשים ממוצא אפריקאי לצמיתות באמריקה. זה יצר את התמריץ הכלכלי לסחר העבדים הטרנס-אטלנטי (שהבריטים ניסו להכחיד). יש לציין שהדבר קרה מאתיים שנה לפני שמישהו בכלל העלה על דעתו את תורת הגזע או אפילו את קיומם של גזעים באנושות
    מקור: https://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Johnson_(colonist)#Casor_suit

  16. כל אדם נאור גאה בארה"ב ומבין שהיחודיות של ארה"ב היא לא בעבדות אלא בעובדה ששיחררה את העבדים ונתנה להם אזרחות וביטלה את החוקים המפלים ובחרה אדם שחור כנשיא.
    הצגת העבדות בארה"ב באה לא כדי להשמיץ את ארה"ב אלא בתור הקדמה לסיפור הגדול שהוא שיחרור העבדים.

    ולגבי העבדות על בסיס גזעי למיניהן בדתות המונותאיסטיות- מקורן בתורה בקללת נוח לבניו של חם – עבד עבדים יהיה לאחיו.
    לא מדובר בקללת האל אלא בקללה של אדם ורבים ניסו לשבור אותה ללא הצלחה.
    הגר היתה מצריה (מבני חם) וישמעאל בן האמה לא ירש את אברהם.
    עשיו נישא לאשה כנענית מבני חם שהביאה לאימו מורת רוח.
    יוסף נשא אשה מצרית ובניו לא הובילו את עם ישראל אלא בני בנימין לוי ויהודה.
    משה נשא אשה כושית ומדיינית ובניו לא המשיכו את דרכו.

    גם הסיבה שהאיסלם יוצא נגד היהודים היא שעל פי הקוראן היהודים גילו ערווה של מישהי ולעגו לה.
    כמו שחם גילה את ערוות אביו ולכן הוא ובניו ארורים (כולל הישמעאלים-ערבים) ככה מאותה סיבה היהודים ארורים.

  17. "בעלי העבדים אנסו את השפחות השחורות בסיטונאות והולידו מהן עבדים מעורבי גזע, אבל גם נשים לבנות נאנסו לאורך ההיסטוריה". ובווריאציה הפוכה: " הנאצים השמידו 6 מיליון יהודים, זה באמת נורא, אבל בקונגו הבלגית השמידו עשרה מיליון אנשים בראשית המאה העשרים."
    כמו שגרמניה נדרשת מתוכה להתמודד עם השמדת היהודים בלי 'גם אלה וגם האלה', כך ארצות הברית שנוסדה על מסד העבדות ולא נגמלה ממנו אפילו במאה העשרים – נדרשת מתוכה להתמודד עם עברה וההווה שלה.
    אירופה באשר ליהודים וארצות הברית באשר לשחורים הן אדמות מורעלות, אם נרצה בכך ואם לא.