מדינות המפרץ עושות עוד צעד בדרך ליחסים גלויים עם ישראל

השתתפות ישראל בתערוכת 'אקספו' בדובאי מראה כי מנהיגי ערב אינם חוששים מנורמליזציה ומקדמים אותה במקביל לגיבוש עסקת המאה של הנשיא טראמפ

נשיא האמירויות שייח' ח'ליפה בן זאיד ורה"מ נתניהו | ויקיפדיה, פלאש90

הידיעה על השתתפות ישראל בתערוכה הבינלאומית 'אקספו 2020' שתתקיים בדובאי בחודש אוקטובר בשנה הבאה פשטה כאש בשדה קוצים בעולם הערבי, ובמיוחד נוכח המועד הקרב של פרסום פרטי "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מתנגדי התוכנית האמריקנית החדשה ובראשם הפלסטינים, הרש"פ וחמאס כאחד, עוקבים אחרי כל סימן של נורמליזציה גלויה בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות כדי לנסות ולהוקיעו, והפעם נפל הדבר בחלקו של איחוד האמירויות.

ישראל מצדה מתגאה בגלוי בהשתתפותה הצפויה בתערוכה בדובאי בה תציג את הישגיה בתחומי המים, הרפואה והטכנולוגיה. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה בה בירך על השתתפות ישראל בה, ואמר כי "זהו עוד ביטוי למעמדה העולה של ישראל בעולם ובאזור".

בתגובה פרסם ארגון חמאס הודעה המגדירה את השתתפות ישראל בתערוכה בדובאי כ"התפתחות מסוכנת". דובר הארגון סאמי אבו זוהרי דרש מאיחוד האמירויות שלא לתת יד לכך מכיוון ש"הדבר מעודד את הפשעים הישראלים ומהווה הפרה של החלטות ועידת הפסגה הערבית האחרונה בטוניסיה".

גם הרש"פ מחתה על השתתפות ישראל בתערוכה. נביל שעת', יועצו של יו"ר הרש"פ לעניינים בינלאומיים, אמר כי הרשות תטפל בכך רשמית מול איחוד האמירויות וכי הדבר הינו "הפרה של החלטות שרי החוץ של הליגה הערבית ומנוגד לעמדה הפלסטינית". שעת' הדגיש עוד כי "נורמליזציה עם ישראל היא טעות קשה של כל מדינה ערבית".

אינטרס חשוב

בחודשים האחרונים החל תהליך הנורמליזציה הסמוי בין ישראל למדינות המפרץ לפרוץ החוצה, וזאת במקביל לתהליך גיבוש "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שהנורמליזציה הגלויה אמורה להיות חלק בלתי נפרד ממנה.

ישראל החלה להשתתף בגלוי בפעילויות ספורט ותרבות במדינות ערביות כמו איחוד האמירויות, קטאר, עומאן ובחריין, ולכך יש לצרף כמובן את הביקור הרשמי של ראש הממשלה נתניהו בעומאן בחודש אוקטובר בשנה שעברה.

מי שנמנעת מלארח משלחות ישראליות באופן פומבי הינה סעודיה, אך בעולם הערבי בטוחים כי מאחורי הקלעים קיימים קשרים מדיניים וביטחוניים הדוקים בין ישראל לבין ארמון המלוכה הסעודי, שיצאו לאור ברגע שהדבר יתאפשר מבחינתה של סעודיה שמגלה רגישות גבוהה לנושא.

נראה כי גם באיחוד האמירויות אין מתרגשים במיוחד מהגינויים הפלסטינים והמחאה נגד השתתפות ישראל בתערוכת 'אקספו 2020'. יצוין כי בחודש מרץ האחרון קרא אנוואר קרקאש, שר המדינה לענייני חוץ באיחוד האמירויות, ל"היפתחות העולם הערבי כלפי ישראל" ואמר כי "היחסים בין מדינות ערב לישראל צריכים לעבור שינוי כדי להשיג התקדמות לקראת שלום בינה לבין הפלסטינים".

בעולם הערבי היו מי שראו בכך את קבלת העמדה הישראלית כי הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב איננה צריכה להיות תלויה בהשגת הסדר קבע בין ישראל לפלסטינים, וכי היחסים צריכים להתפתח באופן טבעי מכיוון שלישראל אין סכסוך עם שום מדינה ערבית ויש לה הסכמי שלום עם ירדן ומצרים.

איחוד האמירויות מתעלם מהחלטות הליגה הערבית שאוסרות על נורמליזציה גלויה עם ישראל ומהחלטות ועידת הפסגה הערבית וגם מדינות אחרות במפרץ נהוגות באופן הזה. הן יודעות כי ההחלטות האלה הן "חסרות שיניים" וכי האינטרס שלהן לשיתוף פעולה עם ישראל ועם ארה"ב התומכת בה הוא הרבה יותר חשוב בגלל הסכנות המאיימות עליהן מצד איראן ודאע"ש.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הרקע ליחס האוהד של איחוד האמירויות לישראל הוא תמיכתו השקטה ותמיכתה החשאית של סעודיה ב "עסקת המאה" של טראמפ למרות ההצהרות הפומביות של שתי מדינות אלה ותמיכתן כביכול ביוזמת השלום הערבית במקום ב"עסקת המאה" של טראמפ.

היפוך היוצרות

חילוקי הדעות בין איחוד האמירויות לפלסטינים ולכמה מדינות ערביות באו לידי ביטוי בכינוס החירום של שרי החוץ הערביים בקהיר לפני כעשרה ימים. באיחוד האמירויות יוצאים בגלוי יותר מאשר כל מדינה ערבית אחרת כדי לקדם נורמליזציה פתוחה וגלויה עם ישראל, וגורמים ברש"פ טוענים כי קיבלו אור ירוק לכך מסעודיה שרוצה לרצות את הנשיא טראמפ, כהכנה לשלב מתקדם יותר שבו ישראל תהיה הידידה החזקה של מדינות ערב מול הסכנה האיראנית.

לדבריהם, היוצרות התהפכו והמצב האזורי השתנה לטובתה של ישראל כאשר מדינות המפרץ רואות עתה בפלסטינים ובבעיה הפלסטינית מכשול גדול בדרך להתקרבות לישראל ולממשל טראמפ.

המדיניות הישראלית היא נכונה. יש לקדם את הנורמליזציה עם מדינות ערב ולנסות להוציאה מהמחשכים לאור יום, והסכנה האיראנית הביאה לכך שחלק ממדינות ערב חצו את "מחסום הפחד" שהציבו הפלסטינים ואינן רואות עוד בנורמליזציה גלויה עם ישראל בעיה גדולה.

בהקשר הזה יש לזכור את הדברים החשובים שאמר שר החוץ של עומאן יוסוף בן עלאווי לאחר ביקור ראש הממשלה נתניהו בעומאן: "ישראל היא עובדה קיימת במזרח התיכון וכולם מבינם זאת, גם העולם מודע לעובדה הזאת ואולי הגיע הזמן שיתייחסו אליה בהתאם".

השליטים הערבים מעריכים כוח ורוצים את תמיכת ישראל וממשל טראמפ. הם רואים כיצד ישראל מכה בחוזקה בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה בגיבוי מלא של ארה"ב ובתיאום מסוים עם רוסיה, ומאידך גיסא את המדיניות הסרבנית של מחמוד עבאס לכל פשרה עם ישראל והפיכת רצועת עזה למעוז איראני על ידי ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.

התנאים לנורמליזציה גלויה בין מדינות המפרץ לישראל מבשילים אט אט וישראל צריכה לעודד כל שיתוף פעולה אפשרי עמן. זהו תהליך חשוב כדי שהפלסטינים יבינו כי ישראל היא עובדה קיימת וגם מדינות ערב מתחילות להתרגל לנוכחותה במזרח התיכון ולהשלים עמה.


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. לא רוצים יחסים נורמאלים עם דיקטטורות רצחניות ופרימיטיביות.
    כלכלת איטליה גדולה מכלכלת כל מדינות ערב ביחד ואיטליה לא פחות קרובה לישראל.

    1. הבנו אותך: כל מה שנתניהו עושה אתה לא רוצה, וגם אם הוא יעשה הפוך – אתה לא תרצה את מה שהוא יעשה. טובת ישראל בנסיבות המשתנות? למי זה אכפת כשהמטרה היא "רק לא ביבי"!

    2. מכירים את השיטה להתחפש ל"ימין אמיתי" כדי לתקוף את הימין הריאליסטי ולטנף על מנהיגו, בשירות השמאל. כבר קראנו מספיק תגובות שלך באתר הזה שמדגימות את טקטיקת הלוחמה הפסיכולוגית הזאת:

      https://mida.org.il/2019/04/16/בין-ביבי-לביסמרק-אמנות-הפוליטיקה-והני/

      https://mida.org.il/2018/10/29/העשור-האבוד-אחרי-שנכשל-בירושלים-ברקת-מ/

      https://mida.org.il/2018/08/19/השליטה-במדינה-עברה-מידי-העם-לקומץ-שופט

  2. כבדהו וחשדהו.
    לזכור תמיד שהם לא חברים שלנו, ואנחנו לעולם נהיה הראשונים שהם יבגדו בהם בכל תרחיש.

  3. ביבי מממש את האוניברסליזם של אהרון ברק ככתבו וכלשונו . הוא כל הזמן מכניס אליטות העולם פנימה לישראל , שיקבעו לנו עם כספם המיליארדים שהם מזרימים פה למוקדי השפעה וכח. אני לא מיתביישת במילה מיזרחי וגם חייתי בערב. אבל לא רוצה שהעולם הזר יקבע לי פה לא משנה אמריקה, הכסף של המיפרץ , השוחד הארופי הסיני ההודי הרוסי.
    בתור מיזרחית אני רואה את האזור פה כמכונת זמן אדירה. חגורת התנך זה נסיעה בזמן. אני לא רואה את האזור כנחות כי התנך לא נחות.
    הבנתי שאני נוסעת בזמן כמו אדמה זו , ושפה מינהרת זמן. מכונת זמן אדירה שנוסעת הלאה, כניראה לגן עדן. מפתיע יש קליפים של העולם הערבי עם המוח הקולקטיבי שחי פה אלפי שנים ומזכיר מהתנך. מראים נסיעה בזמן , מין שיחזור . אופנוע נוסע ונוסע או אוטו באזור פה , בכל מני מקומות . הם הערבים בונים כבישים מינהרות בין הרים וזה פשוט מדהים. הנוף מהמם מיסטי בטרוף. הרכב נוסע ונוסע משני הצדדים הרים כל כך מתאים לאזור הצורה הזו. והנשמה כמובן נוסעת , כיוון שזה שיחזור של מסע הנשמה בעולם. ליפעמים הרכב ניכנס למינהרה ויש מין ברק כמו אור. אסוציאציה לאנשים שמספרים על יציאה זמנית מהגוף וכאילו הם למעלה מיסתכלים. הכל ביחד זה מיסטי. האזור פה זה הכל מיסטיקה רדומה מחכה לאל שיופיע. הרים זה הדבר הכי יפה בעולם ומזל שהערבים עדיין לא גילחו אותם. אני בעד תנועה לשימור הרים. כמו שמשמרים בתים מיוחדים צריך להקים תנועה ליופי המדהים המופלא הזה שמזכיר את אבותינו. הם מכשיר להבנת התנך סודותיו ויחסו לעתיד. כל כך יפה מרגש ליפעמים כימעט מחניק לראות את הרושם המיסטי הזה. הר או ההרים הם סמל ענק תנכי ומיסטי מהחשובים בעולם אסור להעלים יופי זה כי הם פתח להבנת היקום וסודותיו. באמת חייבת לקום תנועת מחאה שתימנע העלמתם . פה בארץ ההרים למרבה הצער הולכים ונעלמים מישתמשים בהם וזה רע. זה העלאת גן עדן הבנת סיפורי התנך. הבנת השעשוע האמיתי שינצח את מישחקי האדם. ניסיון להבין. כן האזור פה הכי חשוב בעולם והוא הסוד הכי ענק ואקוטי לעתיד היקומי. מי אנחנו לאן הולכי. ם למה שבנו מהו עולם זה הכל פה. לנסות להבין ממרומי הנשמה. שהיא יסוד העילית שבנו, אבל ברוח האמת הנבואית.

  4. 1. האם זה לא קשור בכלל לאלה הקרואים פלשתינים?
    האם הם לא מנסים לסחוט מאיתנו מדינה פלשתינית ביו"ש וכל עבור חיוך קטן? (בהחלט יכול להיות)
    האם אנחנו נדע לדרוש מהם לא להתעסק עם הבעיות שלנו בא"י (לאאאאא, לא יכול להיות).
    מסקנה: ביבי כבר מסר להם את המדינה הפלשתינית, ועל בסיס זה הם מחייכים אלינו.
    הערבים מעולם לא נסוגו בדרישותיהם אפילו בפסיק, מדינת ישראל נסוגה ונסוגה כל הזמן על ציר הזמן ממלחמת העצמאות.

    1. כנראה שזה אפילו מכניס כסף…
      נתניהו דיבר על מדינה פלסטינית מפורזת בתנאים שהפלסטינים לעולם לא יקבלו. נאום בר אילן אינו תמיכה במדינה פלסטינית אלא אמצעי טקטי מצוין למנוע את הקמתה ובפועל נתניהו טירפד בהצלחה את הקמתה – עד שכיום הרשות הפלסטינית על סף קריסה כלכלית ומדינית. זו הסיבה שהשמאל מתעב את נתניהו בצורה חולנית כל כך, כפי שזה מתבטא בתקשורת על בסיס יומיומי, כולל מתקפה של מְגִיבֵי רק-לא-ביבי שמתחזים לאנשי ימין.