מפלגות גדולות ייטיבו לממש את האינטרס הציבורי ולקדם אחריות ממלכתית חיונית, באופן מוצלח הרבה יותר מאלו הקטנות והמגזריות
המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת 'השילוח', בגיליון מיוחד לכנס השמרנות הישראלית. אנו מודים למערכת על הרשות לפרסמו.
***
כשביקש קריטון, ידידו של סוקרטס, למַלטו מן המאסר ולהצילו מהוצאה להורג, דיבר סוקרטס בשבח חוקיה של אתונה – שלדבריו הולידו את אזרחי העיר, גידלו אותם וחינכו אותם – וסירב לצאת נגדם במעשה הבריחה מגזר הדין. אפלטון הרחיב את הדיון בקשר שבין מאפייני האזרחים למשטר שהם חיים בו בספרים 8 ו־9 של 'המדינה', שם טען "שגם סוגי האופי של בני האדם… יוולדו… מהמידות הרווחות במדינות", וכי יש קשר מובהק בין "מידותיהן של המדינות", המבוטאות בשיטת משטריהן, לבין "מערכי נשמתם של הפרטים".
שמרנים שוחרי חירות מזניחים לעיתים תובנה עתיקה זו משום שהם סבורים כי התהליכים החשובים ביותר מתרחשים ברמת החברה האזרחית לבדה או מלמטה למעלה, כלומר מהחברה לפוליטיקה. ובכל זאת, סוקרטס ואפלטון צדקו. האופן שבו בנויה המדינה משקף אמונות והכרעות ערכיות מסוימות, המונחלות לאזרחים דרך חינוך והרגל: כך, לאורך זמן, נוצר קשר בין מבנה המשטר לבין האמונות הפוליטיות והערכים הרוֹוְחים במדינה.
שיטת הבחירות ושיטת הממשל במדינת ישראל מבוססות על מרכזיותו של רעיון הייצוגיות. ואכן, במהלך רוב שנות המדינה לא היה בה אחוז חסימה אמיתי: לאחר עליות קטנות מאז 1992, עלה ב־2014 אחוז החסימה ל־3.25% (כלומר ארבעה מנדטים הפכו למינימום הנדרש כדי להיכנס כמפלגה לכנסת). אולם עדיין מדובר באחוז נמוך למדי; באופן תיאורטי, כנסת ישראל יכולה להיות מורכבת משלושים מפלגות שונות. תוצאתה המיידית של הייצוגיות הגבוהה היא ריבוי מפלגות בוטיק; בבחירות האחרונות, למשל, השתתפו כמעט חמישים רשימות, שמתוכן רק שתיים התיימרו לשאת את כתר מפלגת השלטון.
יש הרבה מה לומר בזכות הייצוגיות: היא מעלה את אחוזי ההצבעה; היא מקטינה את מספר הקולות המבוזבזים; היא נותנת לבוחרים את היכולת להצביע בעבור סט ערכים ואינטרסים המבטא את משאלותיהם ורצונותיהם הפרטניים; והיא מאפשרת לקבוצות קטנות, שבדרכים אחרות אולי לא היו מקבלות ביטוי פרלמנטרי, להשיג כוח פוליטי.
אלא שלייצוגיות גדולה מדי יש גם חסרונות ברורים. כאן אתמקד בחיסרון מהותי אחד העומד בלב השיטה הפרלמנטרית: עודף הייצוגיות פוגע באחדות הלאומית, הנובעת בישראל בעיקר מהקונצנזוס הרחב שיש לרעיון הציוני, על ידי פירורה של הסכמה זו לעימותים ותחרות על משאבי הכלל בין סיעות ומגזרים. במדינה למודת סכנות ואתגרים כישראל, זהו אינו עניין של מה־בכך.
האחדות הלאומית האמורה אינה עניין אוטופי או אידילי; הציונות מבוססת על ההבנה שגורלו של העם היהודי חייב להיות נתון בידיו, בכוח קיומה של מדינה ריבונית מודרנית בארץ־ישראל. מימושה של הבנה זו בפועל נשען על תחושת שותפוּת גורל היסטורי ורגשות שייכוּת וקרבה; הללו מביאים אותנו לנכונוּת להקריב חלק מטובתנו האישית לטובת הכלל.
מרכזיותו של הרעיון הציוני בישראל מתבטאת במישור הרעיוני־ערכי, במישור הפוליטי ובמישור החברתי: במישור הערכי מדובר במחויבות להדגיש את ערכי היסוד הציוניים על פני ערכים אחרים; במישור הפוליטי מתבטאת מחויבות זו בנכונות לפשרה מתוך ערבות הדדית ושיקולים לאומיים; ובמישור החברתי והבינאישי, רבים מאיתנו מעוניינים להכיר, לכבד ולאהוב איש את רעהו – גם כשמדובר בבני מגזרים וזרמים אחרים של החברה הישראלית.
הייצוגיות המוגברת פוגעת בכל אלה.
נפתח ברמה הרעיונית־ערכית. גם אילו מפלגת בוטיק כלשהי רואה עצמה חלק מהבסיס המשותף והרחב, הרי שהיא חייבת – מכוח אילוץ פוליטי שאין עליו עוררין – להבליט דווקא את הערכים השונים הייחודים לה. מדוע לבחור בסיעה קטנה אך נבדלת? משום, כך תטען המפלגה, שהמכנה המשותף הרחב אינו מספיק. ישנה מערכת ערכים מיוחדת ונבדלת, המשותפת לבוחר המסוים ולמפלגה הקטנה, שאותו רק היא תממש; מערכת זו חשובה יותר בעיני הבוחר ומכוחה הוא אינו מצביע למפלגה לאומית אלא למפלגה הקטנה. תוצאתה הישירה של נבדלות זו היא שהאינטרס הפוליטי של המפלגות הסיעתיות מתנגש עם האינטרס הלאומי הכללי.
מובן מאליו שהרטוריקה של המפלגות הקטנות קובעת כי הן גם לאומיות וגם סיעתיות; אלא שתוקפו של ה'גם וגם' הזה קלוש למדי. הוא מזכיר אדם הטוען שהוא בדיאטה בשעה שהוא אוכל מזון עתיר קלוריות – משום שלצידו הוא אוכל גם מזון דיאטטי. ובכן, לאורך זמן באים הדגשים הסקטוריאליים על חשבון ההצדקה הלאומית הרחבה. הפוליטיקה מזמנת אינספור רגעי אמת המאתגרים את הממד המגזרי והסיעתי עם רעהו הלאומי; אלה רגעים שבהם ה'גם וגם' הופך בהכרח לבחירה בצד אחד.
ברובד הפוליטי נזקי הייצוגיות המוגברת רבים וקשים. בעשייתה הפוליטית, מחויבת המפלגה הקטנה להישגים בתחומי ההתעניינות הייחודיים של מצביעיה; כך נדרש גם מבחינה נורמטיבית, מצד מחויבותה לבוחריה, וגם מבחינה תועלתנית, כדי להצדיק את הבחירה בה.
האינטרס של המפלגה הקטנה הוא אפוא להגיע להישגים ניכרים בתחומים צרים, לטובת קהל בוחריה המצומצם – הישגים הכוללים תקציבים וְתיקים רלבנטיים שבהם תוכל להרעיף על המעטים מטובת הרבים.
הבעיה הפוליטית מעמיקה כאשר מתחשבים בכך שבישראל אין הפרדת רשויות משמעותית בין הרשות המחוקקת למבצעת. בעוד בכנסת, המפלגה הקטנה מוגבלת באילוצי השגת רוב לחוקים שהיא יוזמת, כאשר מפלגה מצליחה להביא למינוי שר מטעמה, הוא יפעיל משרד לאומי שלם ואוטונומי בשירות קבוצת אוכלוסייה מסוימת. כך מגיע עודף הייצוגיות לכדי סתירה עצמית: בעוד בכנסת, הגיוון מועיל להשגת פשרות והסכמים לאומיים ורחבים יותר, כחברת ממשלה יהיה למפלגה הקטנה תחום שבו יועמדו לרשות המיעוט משאבים לאומיים. במילים אחרות: עודף הייצוגיות יוצר מצב שבו חבר מפלגה קטנה מגיע לעמדת שררה שממנה הוא מכתיב מדיניות בתחום לאומי שלם – בעיקר כדי לשאת חן בעיני בוחרים שאינם אלא מיעוט מכלל הציבור. כל מי שמתנגד לאקטיביזם השיפוטי מן הטעם שמדובר בשלטון מיעוט צריך להבין את הבעיה הגלומה במפלגות סיעתיות; כל מי שסבור שהוויכוח בין ימין לשמאל, או בין שמרנים לפרוגרסיבים, צריך להתמקד במדיניות הלאומית שתקדם את טובת הכלל – ולא את טובתה של תת־קבוצה באוכלוסייה – צריך להיות מוטרד מריבוין של מפלגות בוטיק.
***
במפלגות סיעתיות כרוכה בעיה נוספת העשויה לעניין בעיקר את המחזיקים בגישה שמרנית, המעריכים מתינות ומוצאים את עקרון הפשרה־בפוליטיקה כעיקרון שיש לכבדו. כשמדובר בנושאים שלשמם נשלחו לכנסת, מפלגות קטנות נוטות שלא לוותר על אף שַׁעַל, גם כאשר יש בכך פגיעה במדיניות הרצויה מבחינה לאומית. בנושאי הליבה הסיעתיים הללו, פשרות נחשבות לתבוסה; וכך במקום מתינות ופשרה – כפי שראוי ורצוי – נוטות המפלגות הקטנות להציג קנאות, מאבק וכפייה. לא־אחת, כתגובת־נגד להצלחתה של מפלגה קטנה, קמה מפלגה קטנה אחרת שמבקשת להיאבק באותה הצלחה; שני הצדדים עשויים להציג הנמקות לאומיות, אולם בפועל מדובר במאבק מיותר בין סיעות מיעוט ותוצאתו קיטוב ואיבה חברתית.
השמרנות המודרנית הוסיפה למתינות גם חיבה יתרה לחופש הפרט, המתבטאת ברצון להקטין את הממשלה והשפעתה; גם מבחינה זו רב נזקן של המפלגות הקטנות. בפועל, המפלגות הקטנות תלויות בלגיטימציה של העברת תקציבים נרחבת ומוטת כנפיים ממשלתית רחבה, שתחתיהן הן חוסות ושבהיעדרן תתקשינה לספק לבוחריהן את הסחורה. המפלגות הקטנות רוצות ממשלה גדולה, מפני שבממשלה כזו פעולותיהן לטובת בוחריהן טובעות בנחשול התקציבים השונים, המשרדים הגדולים ואינספור התקנות. הוא הדין בנוגע לחסידי המפלגות הקטנות שם כשהם טוענים לטובת צמצום תחומי הממשלה והוצאותיה באופן כללי, כמעט תמיד עונים הם לטענות נגד העברות תקציביות וחקיקה שמיטיבה איתם על חשבון אחרים בטענה כי הממשלה ממילא מעבירה כספים רבים והטבות ייחודיות, ורק לגיטימי שגם הם ינצלו את השיטה. הנקודה כאן איננה הצביעות או האגואיזם, אלא ההכרה בכך שהסיכוי שמתוך שיקול לאומי יצומצמו הוצאות במידה ניכרת, ויקטנו תחומי אחריותה של הממשלה, טמון בעיקר במפלגות הגדולות.
עד כאן מהזווית הפוליטית; עתה ניגש להיבט החברתי שהוא אולי החשוב ביותר בענייננו ולו מאפיינים ייחודיים לישראל. אין צורך להסביר מדוע ההוויה החברתית היא היסוד הלאומי המשמעותי ביותר: לאום מורכב מאוסף של פרטים המקיימים זה עם זה יחסי גומלין חברתיים מכל הסוגים, החל ביחסי שכנות ועד צריכת תרבות. חיי היומיום הלאומיים שלנו משפיעים על תודעתנו, השקפותינו, ערכינו ומעשינו.
אחת ההצלחות הגדולות של הסיעות הקטנות בפוליטיקה הישראלית היא תרגום יעיל מאוד של הייצוגיות הנבדלת בפוליטיקה להסתגרות חברתית. הדברים מגיעים עד כדי כך שבני מגזרים שלמים בישראל יכולים להעביר את חייהם מבלי לקיים קשרים משמעותיים עם אזרחים שאינם חלק מקבוצת ההתייחסות המיידית שלהם: הם חיים בינם לבין עצמם החל ממערכת הגנים ובתי הספר, דרך הצבא (אם בכלל משרתים בו), המשך בלימודים האקדמיים, העבודה, היישוב, ועד לבית הקברות – ממש מהעריסה עד הקבר. הסיעות הפוליטות בישראל עושות הכל, ובהצלחה לא־מבוטלת, כדי שהאדם יהיה 'מוגן' מפני טבע ושותפות עם שאינו בדיוק כמותו. ככל שהמפלגות מצליחות יותר להטמיע את הבידוד, כך החשש מפני המגע החברתי עם האחרים נראה מפחיד יותר ומגביר את התלות הפסיכולוגית והסוציולוגית בהסתגרות; זהו מעגל קסמים המזין את עצמו, ותוצאתו הקצנה תחת מתינות.
הלאומיות המודרנית בכלל – ובפרט הציונות הנשענת על לאומיות יהודית – דורשת אחווה לאומית, קרי ביטול המעמד הנפרד של סיעות חברתיות, מעמדות ומגזרים. מבחינה לאומית, כולנו שווים: לא רק באופן פורמלי־משפטי, כי אם במובן יסודי ועקרוני יותר שלפיו "כל ישראל אחים". הצלחתה של הפוליטיקה הסיעתית בישראל גרמה לכך שבעולם המעשה נשחקה האידאה של 'כלל ישראל'; וכך בה במידה שמצליחה שמירת כל מגזר על חומותיו, כך עַם ישראל אינו מתערבב עם עצמו ובניו אינם מכירים איש את רעהו. שכרו של המגזר יוצא בהפסד לאומי ניכר.
העניינים שהוזכרו כאן דורשים הרחבה ניכרת, ומאליו ברור כי הוצגו באופן תמציתי ולא־מספק; ובכל זאת דומני שהנקודה הכללית הובהרה. השפעתה של סיעתיות פוליטית רחבה הרבה יותר מאשר הצלחה בהעברת תקציב מגזרי או מאשר קיומו של מוסד נבדל כלשהו; הפוליטיקה הסיעתית משליכה לאורך זמן על ההוויה הלאומית ומשפיעה על עיצוב ערכים רחב הרבה יותר – הנוגד את האחווה הלאומית והרְעות הבין־מגזרית.
***
חשוב להדגיש שאין כאן ביקורת כלפי המפלגות הקטנות. האשמה כולה נעוצה בשיטה; זהו האופן הרציונלי שבו שחקן קטן ממקסם את תועלתו בשיטת המשטר הישראלי. כך יעשה כל אחד; אחרת, ייעלם מהמפה. מפלגת בוטיק שתנסה להציג את עצמה כ'מפלגת כלבו' תשגה מבחינה פוליטית, משום ש'מצביעי הבוטיק' לא יבינו במה היא משרתת אותם – ושירותים הוא הרי התכלית העיקרית לקיומה – ומצביעי המפלגות הגדולות לא יבינו מה הצורך בה, הלוא מפלגה לאומית כבר ישנה.
מהיכן ירשנו את שיטת המשטר הזו? כולנו רגילים לשיטה הפוליטית הישראלית, עד שבעיני חלקנו בלתי־מתקבל־על־הדעת שנציגינו, התפורים לפי מידתנו המדויקת, ייטמעו בתוך מפלגה לאומית רחבה (מה גם שלמדנו לנצל היטב את יתרונותיה של השיטה). משום כך רבים, גם בימין השמרני, סבורים שיש לשמר את השיטה ולהצדיקה.
אבל למען האמת, זוהי שמרנות במובנה השלילי, של שימור מלאכותי בכל מחיר. רוברט קונקווסט אמר בציניות כי "כל אחד הוא שמרן במה שהוא מכיר הכי טוב"; דומה שבכל הנוגע לשיטה הפוליטית הישראלית – הדברים נכונים בהחלט.
אנו רגילים לדרישת הייצוגיות המופרזת ורגילים לתמוך בה ולהצדיקה; אבל כשאנו בוחנים אותה, אפשר בנקל לזהות שהולדתה בקום המדינה הגיעה כתוצאה מהנחות יסוד רדיקליות ופרוגרסיביות שאפיינו את השמאל הפוליטי. הרעיון שלפיו בחירה במפלגה שמבטאת פשרה חברתית רחבה ולא סט ערכים אידיאולוגיים נוקשה ומדויק הוא עול חמור שקשה לעמוד בו, הוא תוצאה של הערכה רבה לאדיקות וקנאות אידיאולוגית, שהשמרן הפוליטי אמור להירתע ממנה. כתובנת אפלטון שפתחנו בה, השלכותיה של ייצוגיות זו פועלות במעגל שמזין את עצמו, ומחוללות עוד הקצנה ודבקות אידיאולוגית נוקשה, הנוגדות את הרעיון השמרני, המשלב ריאליזם מעשי, מתינות ופשרה.
מדובר בפרדוקס פוליטי ישראלי בעל שני היבטים: האחד, הצד הימני של המפה הפוליטית בישראל, זה השמרני והלאומי יותר, תומך בשיטה שנבנתה על הנחות יסוד פרוגרסיביות ואידיאולוגיות נלהבות, המעצבות בתורן שיח ונורמות המנוגדות לדרכו של הימין השמרני. השני, רבים בימין סבורים שהשיטה מועילה להם ולמגזריהם, אך בפועל הימין הוא הנפגע המרכזי ממנה. ברמה המעשית, השיטה הישראלית תורמת לפיצול המחנה הלאומי, והשמאל מנצל נקודה זו עד תום בכל פעם שהוא מצליח להשיג בכורה פוליטית. ברמה הערכית, הימין נפגע מכך שבמקום להתהדר בקידומם של חיי צוותא לאומיים מלאי תוכן משותף, מתינות ופשרה, הוא נגרר לסיעתיות ומגזריות, שגם אם הן נדמות כמועילות למגזרים המשתתפים בהן, הן שומטות את הקרקע מתחת לקונצנזוס הציוני.
החלופה לשיטה הקיימת ברורה מאליה: התכנסות למפלגה אחת, על בסיס ערכי משותף ורחב, שבתוכה ייערכו הפשרות הנחוצות בין הזרמים השונים. לאורך זמן תוצאתה של פשרה כזו תהיה עדיפה בהרבה על פני הדבקות הנלהבת באידיאולוגיות סיעתיות ובהתבדלות פוליטית וחברתית.
אתן לכך דוגמה. בסמינר שהעברתי לקבוצה חרדית לפני זמן־מה בחנו יחד את השאלה מה היה קורה לו ההצבעה החרדית הייתה מתכנסת למפלגת הליכוד כמפלגת שלטון. מסקנתנו הייתה כי תוצאתו של מהלך כזה הייתה בסופו של דבר מיטבית יותר – לא רק משום שבעקבותיה היה מתקיים ממילא ייצוג חרדי רחב למדי בממשלה ובכנסת, ולא רק מפני שהשרים (או סגני השרים) החרדיים היו מקדישים תשומת לב רבה יותר לצרכים לאומיים, כי אם גם משום שהפתרונות לבעיות קונקרטיות היו הופכים שמרניים הרבה יותר. למשל, בחינוך: במקום זרם חרדי נפרד שנדרש שוב ושוב – למורת רוחם של החרדים, אך במידה רבה של צדק בתנאים הקיימים – להיכנס לפיקוח מדינתי, כדי למתן מתחים ולהגיע לפשרות מעשיות, מפלגה גדולה אחת תקדם הקמת בתי ספר פרטיים לכל החפץ בכך, ושיטה זו תרבה חירות, יעילות ומגוון, ותהיה באופן מצרפי טובה יותר גם לחרדים וגם לכלל ישראל. כך יבוא לידי ביטוי מובהק יתרונה של הפוליטיקה השמרנית. מובן כי אינני טוען שבשיטה זו אין מפסידים (בעיקר עסקנים רבים למיניהם) אך תועלתה עולה על הנזק שהיא עלולה לגרום.
מדינת ישראל היא עובדה קיימת, והצלחתו של הפרויקט הציוני איננה עומדת בספק; אולם פניה של החברה הישראלית, צביונה ואופייה הם עניין התלוי לא־מעט בבחירותינו האישיות והציבוריות. חלק משמעותי מהאופן שבו החברה הישראלית תתפתח תלוי במשטר הפוליטי הישראלי ובמערכת התמריצים שיצר. השיטה הנוכחית, שירשנו מדור המקימים, מאופיינת בלהט מהפכני ואידיאולוגי נוקשה; אחרי יותר משבעים שנות ניסיון, הגיעה העת לבחון חלופות מתונות יותר.
צודה שראתי רק את הכותרת. אבל ביבי שטרפד את כל ההרפורמות במערכת המשפט שנים זה ההוכחה להתנגדות למפלגות גדולות.
לא נעים להגיד אבל ליכוד זה שמאל
לקרן להשמדת ישראל יש כסף כמו זבל: בכל מקום שאפשר לטנף על נתניהו או על בני משפחתו יגיע שליח של הקרן ויתחזה לאוהב ישראל ולאומי.
כן, בגלל שנתניהו כל כך "שמאלני", בשנים האחרונות בונים כל כך הרבה ביישובי יו"ש, מכללת אריאל הפכה לאוניברסיטה, טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, כבישים ביו"ש נסללים ומשופצים, עוד חוקים הופכים את יו"ש לחלק ממדינת ישראל, הכלכלה משגשגת, העולם נפתח בפני ישראל ונחקקים "חוק הלאום" וחוק הנאמנות בתרבות.
בגלל שנתניהו כל כך "שמאלני" לא הוקמה מדינה פלסטינית ואנשי הקרן כל כך נזהרים שלא להעליל עליו ועל משפחתו עלילות שקר ולהסית נגדם 24/7.
אם נתניהו לא היה ימני אתה וידידיך לא הייתם תוקפים אותו ככה 24/7.
השיטה הנוכחית היא המיטבית לישראל ולקבוצות השונות בה
וטוב שיש תחרות והיצע של כמה מפלגות בתוך הימין
אם החרדים היו מתכנסים לליכוד עם ההתפקדות נרחבת היו למעשה משתלטים על הליכוד
ביחד עם עוד חברים מהקצה הימני יותר היו מבריחים מצביעים מהימין \מרכז \חילוני
הכותב שוכח שגם במפלגה גדולה יש חסרונות מכיוון שבניגוד לגוש קואליציוני ההחלטות לא נעשות ע״י כל הגוונים יחד ולכן זה מוביל בהכרח לדיכוי שלחלקם, בעיקר כשתמיד תיווצר בתוכה אליטה שלטת(כפי שקורה בכל המפלגות הותיקות מספיק).
המציאות היא שכל הבעיות שנמנו במאמר לא נובעות מעצם קיומן של המפלגות הקטנות אלא מהכח המוגזם שבא עם התואר יו״ר מפלגה. ברור שכשכחלון פרש מהליכוד בעל 30 המנדטים להקים מפלגה שבשיאה הייתה בעלת10 מנדטים הוא הגדיל את כחו ותעיד כניסתו למשרד האוצר.
אבל זה יותר גרוע-כיום ראש מפלגה יכול למלאות אותה במקורבים שיצייתו לרצונו(אפילו כשיש פריימריז, ישנם די והותר שיריונים כגי לשחק איתם-עיינו ערך מה שקרה לפייגלין בפעם הראשונה שהגיע למקום ריאלי בליכוד) לשלוט בה באמצעות משמעת מפלגתית, להשפיע על ההסכם הקואליציוני שבתורו מאפשר לעשרת בחירים הקואליציה לכפות את דעתם על חמישים ומשהו הנותרים ואם הוא שר, גם להפעיל ערר על כל חוק שלא מוצא חן בעיניו.
זו הסיבה שאנשים כבר לא מתעניינים מי מס׳ 2 באף מפלגה, כולל מפלגות שלטון. כי גם אם הוא יהיה שר בכיר ומ״מ רה״מ ואף חבר קבינט-רק ראש מפלגה באמת משפיע.
הפתרון הנכון הוא סדרת חוקים שתחייב את נבחריהציבור לדעת רוב: לדוגמה: ביטול הערר והשירינוים למיניהם, העברת המשמעות לידי רוב הח״כים הרלוונטים ויצירת קואליציה ואופוזיציה פר חוק.
וכן צריך לדרוש חוקים שיבטיחו חופש ביטוי מלא וסובלנות אמיתית(שנמדדת במוכנות לשמוע גם דהרים לא נעימים).
צריך לזכור שבניגוד לאיומי הסמאל, אין בישראל רוב שיכול להפוך לדיקטטור אלא אוסף של מיעוטים: חילונים, חרדים ודת״לים, אשכנזים, מזרחים ואתיופים, ערבים, בדויים, דרוזים וצ׳רקסים ועוד חלוקות רבות. לכן לא מדובר על איום אלא הפוך:
הצורך בדעת רוב יבטיח הגנה על המיעוטים(נתניהו יודע שאם הוא יפגע מדי במזרחים הוא לא יקבל את הקול של דרעי לטובתו) אך גם הגבלה זהירה(דרעי יודע שאם הוא יהיה סחטן מדי נתניהו יעדיף להשיג קול אחר).
כך גם תיווצר אחדות אמיתית, לא כזו המבוססת על אחידות שהיא מדכאת ומגבילה רק לאוכלוסיות בנן ״המאחד מרובה על המפלג״.
מאמר מעניין מאוד. ברור למה הכותב נגד ריבוי מפלגות קטנות, ויש טעם בדבריו לדעתי, אבל לא לגמרי ברור לי שמפלגות גדולות ישנו את המצב. אפילו הפתרון שהוא רואה בעיני רוחו של אפשרות להקים בתי ספר פרטיים הוא ההפך ממה שהוא מטיף לו – כל זרם יקים לו בית ספר, ישלוט לחלוטין על תוכנית הלימוד וכך רק תגדל ההפרדה בין הזרמים השונים. אם היום תלמידי הממלכתי, הזרם החינוכי הכי אינטגרטיבי (כי אין לו לובי ומפלגה קטנה וסחטנית מאחוריו) עוד פוגשים קצת "אחרים" ברגע שיהיה אפשר להקים בתי ספר פרטיים גם זה יגמר.
מאמר מעניין. אלא, שההשלכות של שינוי שיטת הממשל עשויות להיות מורכבות וקל מאד לשגות בהערכתן. לכן, כל שינוי אפשרי צריך להעשות בזהירות מירבית ורק לאחר ניתוח מעמיק של תוצאותיו האפשריות. סיכויי הצלחתו של שינוי כזה תלויים במידה רבה בקיומו של קונצנזוס חברתי התומך בו. במציאות המקוטבת של החברה הישראלית של היום, הסיכויים להגיע לקונצנזוס כזה נראים קטנים.
חשבתי שמידה בעד חירות ונגד ועדה מסדרת
מי בחר את חברי הכנסת של יש עדית או בכחול לבן ? זוכרים את הוועדה המסדרת של מפלגת העבודה ?
הבחירה חייבת להיות אצל האזרחים, כלומר:
– האזרחים לא צרכים לממן את מימון קמפיין הבחירות של המפלגות
– בחירת ראש הממשלה בפתק ראשון
– בחירת מפלגה בפתק שני
להסיר לגמרי את אחוז החסימה ואז יופיעו מפלגות רבות שמהן ראש הממשלה יוכל בקלות להקים ממשלה, כיוון שברגע שקטנה אחת סחתנית, תמיד אפשר להציע לקטנה אחרת לבוא במקומה.
והעתיד שייך כמובן לבחירה אישית של כל נושא תפקיד בממשלה על ידי טכנולוגית בלוקצ'יין והצבעה מהבית של כלל האזרחים.
מה שאני לא מבין הוא למה הימני השמרן רוצה לבטל את חירות האישה על גופה. אם חירות היא מה שהשמרן רוצה יותר מכל למה הוא רוצה לשלול את החירות הבסיסית ביותר מהאישה. החירות על גופה שלה. הגדילו לעשות באלבמה שהם אסרו על הפחה אפילו של נפגעות אונס ובילוי עריות. אני מבין מה אנשיי דצ יבקשו זאת אבל למה אנשי ימין מבקשים זאת אנני מצליח להבין. היכול מישהו להאיר אצ עיניי?
כי העובר הוא לא חלק מגוף האישה. שאל כל גניקולוג והוא יגיד לך אותו דבר. מושל וירג׳יניה דחף ל״הפלה״ מיד אחרי הלידה. לדעתך זה בסדר? לרצוח תינוק מחוץ לרחם? מה עם תינוק בן שמונה חודשים? ושישה (יש לי שני אחיינים מדהימים שנולדו בחודש שישי)? וכשהעכבר מזהה את הקול של ההורים? וכשהוא בועט? קשה למתוח את הקו לכן מדינות רבות בארה״ב שמות אותו כשאפשר לשמוע את הלב של העובר. מי שדוחף להפלות זה השמאל כי הם חושבים שיש יותר מדי אנשים שמשפיעים על הסביבה וכמה שפחות אנשים (בעיקר שחורים עניים) ככה יותר טוב.
העובר הוא כן חלק מגוף האישה עד שהוא יוצא והופך לאדם.
חובה לשנות את שיטת הבחירה של חברי הכנסת. חייבים לקבוע בחוק שמפלגה תקיים בחירות מקדימות בין חברי המפלגה לקבלת רשימה של 120 מועמדים לכנסת וביום הבוחר,כל מי שבוחר מפלגה מסוימת,חייב לבחור באמצעות מערכת ממוחשבת בין 5 ל 10 חברי כנסת מהרשימה,ללא חשיבות למיקום.
הבעיה בפריימריז האולטימטיביים האלה,ללא מפקדי ארגזים,שהחברה שתקים מערכת הצבעה ארצית ממוחשבת תפעל בסגנון גשר המכבייה. הלוואי ואתבדה.
בטוח שבמדינת ישראל,ממובילות הסייבר בעולם,ניתן להקים מערכת כזאת שתהיה חסינה מזיופים,בניגוד לשיטת ההצבעה הפרימיטיבית הנוכחית ושווה להשקיע ממון רב במערכת כזאת בלי מכרזים.
הבעיה העיקרית בישראל היא חוסר משילות. זו הסיבה מדוע בשנים האחרונות הקהל הישראלי מתחיל להבין שאין בררה אלא לחזור אחרי הרבה מאוד שנים לשיטת 2 מפלגות עיקריות. בבחירות האחרונות ראינו התכנסות שכזו ובבחירות הבאות (אולי יהיו בחירות בזק בעוד כמה שבועות) נראה את המגמה ממשיכה עם ליכוד של 40-42 מנדטים. מצד שני, לולא מפלגות כמו הבית היהודי ובנט צהל לא היה מקים את המחסום מול עזה והיינו עכשיו צריכים להתמודד עם 100 מנהרות חוצות גבול. אז יש גם יתרון למפלגות נישה שדוחפות ומקדמות נושאים שהמדינה באופן כללי מזניחה.
מאמר מעניין ביותר. מבט לאומי ולא פרטיקולרי. לא שבטים אנו כי עם עם אחד. מי יתן ודעה זאת תשנה ותשפר את המשטר וגם את אחדות בעם. רן ברץ הוגה מעניין ומרתק ביותר.
הכותב מתאר ״מפלגות קטנות״ שמפלגות את העם ודואגות רק לציבור שלהם, אותו הן מבודדות משאר העם.
זה תיאור שנכון רק למפלגות החרדיות. המפלגות הציוניות ידעו תמיד לקבל אחריות לאומית. ברגעים הקשים של 67׳, מלחמת לבנון, תוכנית הייצוב של 85׳ וכו׳- המפלגות הציוניות הזוטרות בקואליציה תמכו בממשלה בלי בקשות מיוחדות לציבור שלהן.
אז למה לא לדבר במפורש על דרך לפגוע בכוח בפוליטי של החרדים?..
הכוח הפוליטי של החרדים נובע מהיותם לשון מאזניים; ממשלת אחדות מנטרלת את כוחם- בדיוק כפי שקרה ב-2013 (הקואליציה עם ״האחים״ בנט ולפיד).
רוצים ראשי המפלגות (הגדולות והבינוניות) לקדם את ישראל לכיוון בו החרדים משרתים בצבא, עובדים ומשולבים בחברה הכללית? ייכבדו ויישבו ביחד. לא צריך לשנות את שיטת הבחירות. עם כל הכבוד, שאלת החרדים חשובה הרבה מעתידו של ראש המפלגה הגדולה.
אין שום היגיון לדחוף את החרדים בכפייה מן החוץ ובכוח פוליטי לשירות בצבא ולהשתלבות בחברה הכללית, כשממילא זהו התהליך שקורה בקרבם, באופן טבעי והדרגתי.
על מה אתה מדבר? רוב ה"חיילים החרדים" שמדברים עליהם הם חרדים נושרים(חלקם חילונים ואפילו אתאיסטים) שממילא היו מתגייסים, חוזרים בתשובה בגיל צעיר ודתיים לאומים. חרדים של ממש שהתגייסו יש כמה עשרות. החרדים לא מתגייסים וההשתלבות שאתה מדבר עליה נעשית בנוסח המוסלמים באירופה. כלומר השתלבות לצד התבדלות וצבירת יותר ויותר כוח לכפיית התרבות שלהם על הרוב החילוני-מסורתי.
השתלבות בחברה הכללית לא בהכרח מתחילה מהצבא – אני עובד עם חרדים ורואה את השינוי: יש היום הרבה יותר חרדים שלומדים אנגלית ומחשבים, הרבה יותר חרדים שמטיילים ברחבי הארץ עם הילדים, הרבה יותר חרדים שמתעניינים ברפואה אלטרנטיבית ובעיצוב הבית. זה תהליך, וזה יגיע גם לצבא. במקום לטפח שינאה כדאי לטפח סבלנות.
השיח והמסכנות השונות בין השיטות בארץ הוא חשוב על מנת לאפשר חופש המונע פוליטקת זהויות בין האזרחים היהודים שהם הליבה שבעדיה ניפול למלחמת אחים
שבו צד אחד חילוני מתכחש לדתו ואף עושה בה רפורמה כמו בסדום..ובמקביל משתמש באזרחי ישראל המכנים עצמם פלסטינים לטהר את המדינה מהרוח היהודית ולשעבדה לעבודה זרה ולבסוף לחורבן
תמציתי ומשכנע.
השיח והמסכנות השונות בין השיטות בארץ הוא חשוב על מנת לאפשר חופש המונע פוליטקת זהויות בין האזרחים היהודים שהם הליבה שבלעדיה ניפול למלחמת אחים
שבו צד אחד חילוני מתכחש לדתו ואף עושה בה רפורמה כמו בסדום..ובמקביל משתמש באזרחי ישראל המכנים עצמם פלסטינים לטהר את המדינה מהרוח היהודית ולשעבדה לעבודה זרה ולבסוף לחורבן
רן היקר – ראשית תודה לך על האתר הנפלא והכתבות המעולות – אפילו עשיתי מנוי לאתר כדי לתת כתף קטנה למאמץ, יישר כוח.
לאחרונה נתקלתי בהרצאות של קרן תקווה – כנס השמרנות – אני גם קורא קצת על ההוגים האמריקאים המקדמים את ערכי השמרנות – בוודאי שכל הנושא רחב ואני רק לומד להכירו. קראתי גם את המאמר הנ"ל שלך. המונח שמרנות שמקורו באנגלית לדעתי, קצת הציק לי, לא הרגשתי שהוא מתחבר יפה לעברית וגם מעביר מסר מצומצם ומצמצם, חשבתי על כך לא מעט והגעתי למושג אחר שאנחנו היהודים משתמשים בו כבר הרבה שנים – ובוודאי לא המצאתי אותו – מסורת :-). נשמע קצת פשטני אך אני חושב שלהוויה הישראלית/יהודית יש מסורת הרבה יותר ארוכת שנים מהמונח שמרנות. זה גם מונח שמחובר להוויה היהודית, כאשר אתה מדבר עם אדם שמרן זה נשמע מעליב (מקובע, זקן) כאשר אתה אומר על אדם שהוא מסורתי זה נשמע מכובד. לפעמים תרגום מילולי עובד ולפעמים לא, לדעתי במקרה הזה לא. רוב העם מתחבר ומחובר למסורת. הרי אנו רוצים לעשות נפשות לאידיאולוגיה הנכונה והצודקת שלנו ובתוך עמנו אנו חיים ורוב העם מגדיר את עצמו כמסורתי…