הקרע בין מצרים לרשות הפלסטינית מתרחב

מעצר בנו של נביל שעת' במצרים בחשד לקשרים עם 'האחים המוסלמים' ותנועת ה-BDS מסמל את המשך ההתדרדרות ביחסים בין רמאללה לקהיר

יו"ר הרש"פ עבאס ונשיא מצרים א-סיסי | State Department , DOD

רמי שעת' (48) בנו של הנושא ונותן מטעם הרש"פ אל מול ישראל ומאנשי אש"ף הבכירים, נעצר במצרים ב-5 ביולי 2019, והוא מואשם ב"סיוע לארגון טרור". אשתו הצרפתייה, סאלין לובראן-שעת', המתגוררת במצרים בשבע השנים האחרונות, גורשה ורק בני משפחה קרובים רשאים לבקרו, פעם בשבוע למשך עשרים דקות בלבד. מעצרו מוארך על ידי בית המשפט המצרי ב-15 יום בכל פעם, והוא מוחזק בבית המעצר הידוע לשמצה 'טורה'.

נביל שעת', יועצו לשעבר של ראש הרשות הפלסטינית וראש אש"ף יאסר ערפאת, הוא באופן רשמי האחראי לענייני החוץ של הרש"פ וחבר הוועד המנהל  של אש"ף. הסיבה למעצרו של שעת' הצעיר על ידי 'היחידה לסיכול טרור' במצרים לא נחשפה, אבל מקורות בממשל המצרי רומזים ברשתות החברתיות כי הוא קשור אל ארגון 'האחים המוסלמים'.

לפי הוריו, רמי שעת' נעצר בשל פעילות למען תנועת ה-BDS במצרים שנוסדה ב-2015, וכן בגין פרסום ועידוד סיסמאות אנטי-מצריות לאחר השתתפות מצרים בוועידת בחריין. הוא מתנגד להמשך הקשרים בין ישראל למצרים והיה פעיל מאוד בנושא, וכמו כן הביע בפומבי ובצורה חריפה את התנגדותו ל'עסקת המאה' של הנשיא טראמפ.

https://www.facebook.com/FreeRamyShaath/posts/112704936762113

לראשונה פגשתי את רמי שעת' במהלך המשא ומתן על הסכמי עזה ויריחו. שעת' הציג את המסמכים והמפות לחתימה לראש הרש"פ יאסר ערפאת בעת אירוע החתימה, אל מול המצלמות והקהל הרחב ב-4 למאי 1993. הוא גילה אז עניין רב בכינון ובבניית דיאלוג עם ישראל, ובעקבות חתימת ההסכם קיבל מינוי כיועצו של יאסר ערפאת. רמי, עוזר צנוע, אדיב ויעיל לאביו, מעולם לא הראה סימני היסוס בהתמודדות מול ישראל. בהזדמנויות רבות במהלך המשא ומתן, אפילו חלקנו ארוחות והחלפנו דעות ודעות על כמעט כל נושא שמעניין אותו.

עם זאת, נראה כי מגוריו במצרים בה בחר לגור מאז 1977 (יש לו אזרחות מצרית ופלסטינית כפולה) הביאו להקצנה שלו. רמי שעת' היה ידוע בקשר עם מתנגדי השלום והנורמליזציה עם ישראל, וגישתו כלפי המדיניות שניהלה מצרים מול ישראל הפכה לביקורתית. הוא חיפש דרכים להכריח את ישראל לבצע ויתורים כלפי הפלסטינים, למשל באמצעות תנועת החרם (BDS). אחיו, עלי שעת', היה איש היי-טק שחי גם הוא במצרים, ויתכן כי השפיע על אחיו בפעילות נגד ישראל.

השבר המצרי-פלסטיני

אין ספק כי המהלך המצרי נגד בנו של אחד הסמלים של הרשות הפלסטינית, על  כל המשמעות שהיא נושאת ליחסי מצרים-פלסטינים, הוא ביטוי למדיניות ה"אפס סובלנות" שמנהל משטר א-סיסי מול מה שמתפרש כפעילות בלתי־חוקית נגד המשטר.

א-סיסי חושש מההשלכות של חוסר יציבות מבית על הגבול הצפון-מזרחי עם סיני, ומצרים מבקשת לנטרל כל שיתוף פעולה אפשרי בין פעילי חמאס וג'יהאדיסטים לבין 'האחים המוסלמים' במצרים ככלל, ובסיני בפרט. הנשיא המצרי מוצא את עצמו מעורב שלא ברצון ובאופן בלתי נשלט בסכסוך הפלסטיני עם ישראל, ומשמש כמתווך בין ישראל לחמאס תוך הפעלת לחץ על הרשות הפלסטינית להמשיך בשיתוף הפעולה הביטחוני.

ההצהרות האחרונות של הרשות הפלסטינית בגנותה של מצרים על השתתפותה בוועידת בחריין שיזמה ארצות הברית, הסירוב הבוטה לקבל כל חלק מ'עסקת המאה', וביקורת גלויה על נורמליזציה של מצרים עם ישראל, הרחיבה את השבר בין שני הצדדים. מבחינה מסוימת, מעצרו של רמי שעת' אינו אלא סימן של מה שעלול להתפתח אם היחסים בין הרשות לבין מצרים ימשיכו להתדרדר.


ד"ר ז'ק נריה היה יועצו המדיני של ראש הממשלה יצחק רבין, וקודם לכן שירת כקצין בכיר בחיל המודיעין וכנספח צה"ל בצרפת, בבלגיה ובלוקסמבורג. כיום הוא חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. שישב קצת בכלא המצרי. הפסקתי לחוש חמלה ובטח לרחם על אויבי גם אם במקרה הזה זה נראה כמו רדיפה פוליטית.