תנו לילדים להיות ילדים, ולא כלים במשחק פוליטי

תנועת פעילי הסביבה הצעירים מקודמת ומהוללת בידי מבוגרים המוצאים אותה שימושית עבור מטרותיהם האישיות

יום אחד גם היא תתבגר. גרטה טונברג | צילום מסך

גרטה טונברג צריכה להירגע.

פעילת הסביבה הצעירה והמפורסמת נאמה בוועידת האקלים של האו"ם, וניצלה את הבמה למופע נזיפות והוקעה בפני הקהל הנכבד: "אתם באים אלינו הצעירים בשביל תקווה, איך אתם מעזים?! גנבתם את החלומות ואת הילדות שלי עם מילים ריקות".

אז יתכן שמישהו אכן גנב את ילדותה של טונברג, אך נראה כי היא בחרה במקום הלא נכון כדי לחפש בו את האשמים בשוד. "אני צריכה להיות עכשיו בבית הספר בצד השני של האוקיינוס", הרעימה השבדית בת ה-16, בעיה שהיה ניתן לפתור בקלות אם רק לא הייתה בוחרת לחצות את האוקיינוס האטלנטי בהפלגה בת שבועיים במסגרת תעלול יחסי ציבור, ובמקום זאת לוקחת טיסה.

גרטה טונברג היא הסמל הנוכחי של תנועת פעילים צעירה נגד תופעת שינוי האקלים, תנועה שמקודמת ומהוללת בידי מבוגרים המוצאים אותה שימושית עבור מטרותיהם האישיות. ילדים הם כלי משחק עוצמתיים במיוחד. הסיסמה "עשו זאת בשביל ילדינו" היא מושכת מאוד מבחינה פוליטית, והילדים מצידם משמשים כשותפים מושלמים לריקוד הזה. הרי אלו שקובעים בנחרצות ש"אנחנו חייבים להקשיב לנערה הזאת", הם אותם אנשים בדיוק שתוקפים כל מי שמנסה להגיב וזועקים: "איך אתם מעזים לבקר נערה בת 16?".

יש סיבה טובה לכך שאנחנו לא פונים לבני-עשרה עבור עצות בנושאים טעונים של מדיניות ציבורית. מלבד כמה מקרים נדירים מאוד (כמו למשל הפילוסוף ג'ון סטיוארט מיל שהיה ילד פלא), לילדים צעירים אין בדרך כלל דברים מעניינים לומר לנו. הם רק חוזרים על הדברים שמבוגרים אמרו להם, באופן פחות מעצבן אבל גם פחות בוגר.

תפיסה פשטנית

מרבית הטיעונים שמציגים פעילים צעירים בתחום הסביבה מתמצים לתלונה אותה הורים מכירים היטב: "אני רוצה את זה, ואני רוצה את זה עכשיו". כפי שכותרת כתבה במגזין 'נשיונל גאוגרפיק' ניסחה זאת השבוע: "הילדים דורשים שההתחממות הגלובלית תיעצר, ומהר".

מאחורי ההפגנות הכועסות והרקיעה ברגליים, עומד הרעיון לפיו תופעה גלובלית מתמשכת יכולה להפסיק לפתע אם רק המבוגרים יתחילו לדאוג ממנה כפי שהילדים דואגים. תפיסה פשטנית כזו מן הסתם לא יכולה לכלול גורמים מורכבים ובלתי נשלטים כמו עלויות, אך ילדים לא חושבים על דברים כאלה, ובצדק – הם רק ילדים. במקום זאת, פעילי האקלים הצעירים טוענים שהמבוגרים בגדו בהם, או כפי שטונברג אמרה זאת בטון מאשים וקצת אפל בנאומה באו"ם: "אכזבתם אותנו, אבל אנשים צעירים מתחילים להבין את הבגידה".

זוהי כמובן בדיחה מוחלטת. שום מדד עולמי של איכות חיים כלכלית או חברתית לא מוכיח את הטענה שבגדנו בילדים. על פי האתר HumanProgress.org, שיעור העוני העולמי צנח מ-28 אחוזים בשנת 1999 ל-11 אחוזים בלבד ב-2013, בעוד תוחלת החיים עלתה מממוצע של 63.2 שנים ב-1981 ל-71.9 שנים ב-2015. שיעור המסיימים של בית ספר יסודי עלה הוא ל-90 אחוזים, ושיפורים משמעותיים נרשמו גם במדדי הרעב, עבודת ילדים, אוריינות ועוד.

לכן אם שינוי האקלים אכן מהווה אתגר משמעותי לעתיד האנושות, הרי שלרשות הצעירים של היום עומדים יותר משאבים וטכנולוגיה יותר מתקדמת כדי להתמודד איתו, מאשר כל דור אחר בהיסטוריה של העולם. אך המבוגרים שהם מקשיבים להם לא יספרו את זה. במקום זאת, הם מזינים אותם בתפריט של אזהרות אפוקליפטיות עליהן הילדים חוזרים כאילו מדובר באבחנות דחופות. בשבוע שבעבר, אחד הדוברים בכינוס הנוער בוושינגטון אמר כי "יש לנו 18 חודשים בלבד" כדי לעצור את הנזק הבלתי הפיך לסביבה.

על פי אותה כתבה ב'נשיונל גאוגרפיק', "רבים מן הנערים שנכנסו לפעילות סביבה נלהבת, פרשו ממנה בעקבות דכאון, חרדה ופחדים אחרים מכך שמנהיגי העולם לא פועלים בזמן כדי להציל את חייהם ואת חיי ילדיהם העתידיים". מדובר בטירוף, והמבוגרים שמאפשרים אותו הם האחראים העיקריים. באשר לילדים, אני מאמין ומקווה שהם יהיו בסדר. יום אחד הם יגדלו ויתבגרו, אפילו בעולם המתחמם שלנו.


הטור פורסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

41 תגובות למאמר

  1. אני חושב שהיא אמנם מצטטת דברים שהיא שמעה אבל היא מצטטת מפי המדענים המובילים בעולם שמסכימים כולם שהעולם הולך לכיוון משבר עצום שישפיע על מיליונים.
    ולכן אמנם יש פה שימוש בילדים אבל רוח התקופה היא הקצנה בכל דבר. בפרסום, בשיווק בפוליטיקה. הכל נהיה קיצוני ומיידי ואלי יום אחד תהיה רגרסיה מזה כשימאס
    מה שבטוח שאת הנזקים שעשינו לכוכב אנחנו נראה לפני הרגרסיה הזאת
    ויש לך, כותב מאמר יקר,יש מה להיות מאוד מבוהל. לא הבנתי מה בדיוק האינטרס שלך להרגיע את ההתלהבות

    1. האינטרס מוזכר בפיסקה האחרונה: זה גורם לילדים דיכאון, חרדה ופחדים.
      לא צריך להיות גאון כדי להבין שזה יכול להוביל למקומות מאוד גרועים.

      המאמר לא טוען שהמטרה לא מוצדקת אלא שהיא לא מקדשת את האמצעים.

    2. תגיד אורן, אם עד היום לא הצלחנו לעצור הוריקן אחד או גל צונאמי אחד, או להוריד גשם איפה שחסר מים, שאלה פעולות שאמורות להיות פשוטות יחסית לשינוי האקלים, מה גורם לך לחשוב שבני האדם מסוגלים לשנות משהו באקלים?
      עוד לא הבנת שהכל כסף ואינטרסים? כמו באג 2000 הידוע, כמו משבר הסאב פריים, כמו שיגעון הצבעונים במאה ה 17.

      את זה בטח פיספסת:
      https://mida.org.il/2015/01/12/%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%99-%D7%9E%D7%97%D7%A8-%D7%9C%D7%90-%D7%A6%D7%A4%D7%95%D7%99%D7%94-%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%94/

      תתעורר

    1. הילדים היום חווים חיים אחרים משלנו. צסכחמה שאסןר לרתום את הילדים למטרות פוליטיות. אלאס, הדור הצעיר התעורר בחרדה לקיומו. הם יודעים מה קןרה ויותאים לרחובות ומפגינים נגד ה תרת שימוש ברובים אןטומטיים שמרססים בהם בבתי הספר, הם מ וחים ויוצאים נגד עניי השלטון שסופרים דולרים שיעופו לכל עבר ביום שהם יחלפו מן העולם. עולם הרוס של הילדים האלו שלא יוכלו לנשום בו. לשתות מיים נקיים. בנתיי אי אפשר לנשוןם ולשתות כסף.
      ילדים לאורך ההיסטוריה נקלעים, שלא בצדק, למאבקים הגדולים מהם אלף מידות.
      הפעם המאבק שלהם הוא לא דעה פוליטית של ההןרה שלו ( נוער הגבעות או התחלות עלעליי התורה) הפעם הם ךא נקלעים למאבק בען מדינות ונחטפים ומסתממים והופכים בשר תותחים בידיי מליציות רחצניות, הפעם הם לא מככביבים בשלטי חוצות כדיי לתמוך בזה או באחר.. הפעם זה פשוט המאבק שלהם.
      אנחנו רק תומכים בהם
      זה הכדור לכת שלהם. של הדור הצעיר. אי אפשר לעצור את זה וגם אסור לנו.
      אז זה לא נקי. וחבל שילדים נמצאים בשורה הראשונה. זו אשמתינו. שנתנו לסופריי הדולרים להמשיך לגלגל מיליונים.
      ההסטוריה לא תסלח לנו.
      והנה
      הילדים יצאו
      ואין משהו יותר חזק ומעורר מזה.
      שלושים שנה מדענים מנסים להעיר את תושביי כדור הלכת הזה ללא הועיל.
      וז נערה אמיצה שהייתה צריעה לשבת כל ספסל הלימודים ולהתאהב בבן כיתתה. יתאה עם שלט. ואחריה אלפים
      ואז כולנו זזנו
      כי אלו הילדים שלנו. ואין דבר יותר יקר מזה.
      אז נכון. היה עדיף אחרת. אבל זה המצב. ועדיף שנתעורר על חשבון ילדה אחת שלא תסיים י"ב מאשר שכל. עולם הזה יקמל את גווייתו הבלתי נמנעת.
      הצטרה מקדשת את האמצעים. לצערי, ולעצרי הרב, כן.
      זה רק מחדד יותר כמה המציאות שלנו בעייתית ומורכבת.
      בהצלחה לכל המלעיזים

  2. אותי היא לא ריגשה, סתם אחת שעברה שטיפת מוח ונאמה באופן היסטרי מגוחך.

    1. אנשים מקשיבים לה מאותה סיבה שהם מקשיבים לסרטונים מצחיקים באינטרנט – כי זה מוזר ומצחיק. אבל הם בחיים לא ייקחו אותה ברצינות חחח

    1. מנצלים ילדים מאותגרים לצרכים פוליטיים
      ביזיון

    1. אני בספק אם את הדברים שאמרת ניתן לומר עליך

  3. ההתחממות הגלובלית היא עובדה. הצעדים שיש לנקוט כדי למתן אותה גם כן נמצאים בקונצנזוס של מדעני האקלים. המחלוקת נמצאת רק בשדה הכלכלי-פוליטי.
    אותם תהליכים שהעלו את תוחלת ואיכות החיים של האנושות הם כרגע הרסניים לאקלים, והם לא חייבים להיות כאלה. אם מה שיסיט אותם לכיוון הנכון הוא נערה בת 16 – מבחינתי זה בסדר.

    1. ומה אם אמצעי השמירה על האקלים, יגרמו לרעב ומות מרעב
      אכן יש לאזן בין כל הגורמים
      את המורכבות הזו ילד לא יבין.
      תנועות התחממות כדור הארץ מצאו את מאגר הנוער הקל ביותר שטיפת מוח והכי מעורר אמפטיה (שיטות שמאלניות אופייניות)

    2. התחממות גלובלית אינה עובדה
      אלא שינוי אקלים
      מקומות שהיו חמים יותר רואים מיתון בטמפ' ומקומות קרים רואים התחממות

      מה הסיבה? האמת היא שלא ידוע
      יש אנשים שאומרים שזה אנחנו יש אנשים שאומרים שזה טבעי
      ויש אנשים שאומרים גם וגם כנראה הקבוצה השלישית היא הנכונה ביותר

      ולגבי השפעות? גם את זה לא יודעים אם הדבר קטלני או לא
      את מה שאני אומר לך לא תמצא מכל ה"מדענים" בשביל זה צריך לחפש טיפה פנימה למדענים האמיתיים שלא צועקים חרא

      סה"כ לא ידוע אם הדבר קטלני ואם הוא יפגע בנו

  4. השריפות באמזונס הם רק דוגמא לחוסר האחריות הפושע של המין האנושי, האוקיינוסים שמלאים פלסטיק הם עוד דוגמא.
    התחממות גלובלית או לא, אנחנו המין האנושי הורס את כדור הארץ, את האיזון העדין של הטבע ובשורה התחתונה את העתיד שלנו ושל ילדינו.
    אז אני לא מדען ולא יודע מי צודק בעניין ההתחממות, אבל צריך להיות עיוור כדי לא לראות מה המין האנושי עושה.
    אז זה כן בידיים שלנו וכל מי שזועק על כך מבורך!

    1. השרפה באמזנוס אינה קשורה בבני אדם
      זה פשוט תקופת השרפות וגם לא הנוראית ביותר

      ואתה לא רואה את "המין האנושי" אתה רואה את הפירסומים מפי אנשי תקשורת

      הינה לדוגמא משהו שלא תשמע
      כמות העצים במדינות מערביות גדלה
      ולמה? בגלל חברות העצים שצריכים אספקה ולכן שותלים עצים כדי שהאספקה שלהם תגדל

  5. נו סבבה שתתחיל עם המדינה שלה,לסגור אל וולבו.

    אצלנו בתהילים או בתורה כתוב דבר מגניב

    שאחרי מלחמת גוג ומגוג כדור הארץ יספוג כמות קרינה/חום/ועוד כל שאר ומיני זיהומים

    ואז הקב"ה יוציא חמה מנרתיקה ויתקן הכל,אפשר להיות אופטימיים.

    1. זאת התשובה שלך? שנמשיך לזהם והקב"ה יוציא חמה מנרתיקה?
      לא יודע אפילו מה לענות לך.
      אז מבחינתך שנמשיך לזהם…
      אני מכיר משפט גם מהכתובים שהקב"ה עוזר למי שעוזר לעצמו…

    2. כן, רק העניין הוא שאף פוליטיקאי מהשמאל מעולם לא וויתר על הנוחות האישית שלו למען כדור הארץ. האנשים הללו לא פועלים למען הסביבה אלא למען עצמם. כל מה שמעניין אותם זה להיבחר ואח"כ לעשות מליונים מ"הרצאות" ומכל מני עמותות שמממנות אותם ואת המקורבים שלהם. כך זה קורה עם הקלינטונים, אובמה, אל גור וכל השאר. הם ממשיכים לטוס במטוסים פרטיים ולעטוף את היאכטות שלהם בחורף בכמויות פלסטיק שהיו יכולות להספיק לקשי שתייה למאה השנים הבאות אבל מהפרולטריון הם דורשים לשתות בקשי נייר. הזוי…

  6. העבודה שהאנושות יכולה להפסיק את ההתחממות הגלובלית, מוטלת בספק גדול.

    מה שברור – שאם נקבל את ההצעות של הילדה הזאת (שזה פחות או יותר לחזור 100 שנים אחורה), הרבה יותר אנשים ימותו.
    וזה – לעומת הססמאות הנבובות שהיא מדקלמת – באמת מפחיד.

  7. מנסה לדמיין מה היה קורה אם מישהו היה נחשד בניצול מיני של הנערה הדרמטית הזאת – אפופת המימיקה והג'סטיקולציות. אבל ניצול פוליטי שלה זה נראה ל"נאורים" בסדר גמור.

  8. למה היא לא נואמת באפריקה או באסיה? שם הזוהמה הרבה יותר גבוהה . שם גם אין טלוויזיות ויחצנות כמו באמריקה , אמריקה הרבה יותר נקייה מאירופה וממחזרת יותר . מעניין לדעת למה היא לא בבית ספר ואיך היא מתכננת לחזור הביתה (אם לא בטיסה) הרוחות לא נושבות לכיוון הנכון

    1. היא מתכוונת לטוס המון , לנסוע לבזבז אנרגיה ולהטיף מוסר לאחרים

    2. בערך בתקופת הרומאים למד האדם איך להפליג נגד כיוון הרוח. כנראה שבבית הספר שלך לא מלמדים ליבה.

  9. בכל מקרה מאוחר מדי. הרבה מאוד אנשים הולכים להיכחד מהכדור. בסופו של דבר זה טוב, עודף האוכלוסיה הוא בעיקר מה שגורם להתחממות. כמובן שמי שיש לו כסף ואמצעים, כלומר אותם אלה שמתדלקים את האסון הזה יצאו מזה מבלי לשאת בתוצאות. מרבית הקורבנות יהיו בטח אנשים ממדינות נחשלות ולא מתועשות שאין להם אמצעים להיערך לשינויים הקרובים.

  10. רק לי מזכירה העובדה שהיא מועמדת לפרס נובל לשלום את העובדה שבשנים האחרונות מקבלים את הפרס הזה חביבי הפרוגרסיבים והגלובליסטים כמו ברק אובמה ויאסר ערפאת?

  11. זרוע תמנון אחת של כת השמאל היא זרוע "ההתחממות הגלובאלית". משתמשים בילדים מפוחדים (שמבוגרים שטפו את מוחם) כדי לקדם את ה"נרטיב" שלהם:
    העולם הולך להישמד תוך 12 שנה, (הם אומרים את זה כבר משנת 1989..) אם לא תתנו לנו (לשמאל כמובן) שליטה על המדינה והכלכלה, זה מה שייקרה.
    במקרה הזה ילדה שבדית בת 16 שמדברת את שטיפת מוח שעברה בפני הקונגרס. (אגב, לא ברור איזה השכלה יש לה במדעי מזג האויר.. או אם עשתה כבר בגרות במשהו..) אבל זה לא משנה לשמאל.. ילדים הם הכלי המושלם לשימוש ציני שכזה.. תמימים, פתי מאמין, ילדותיים, ללא חשיבת עומק וללא חשיבה ביקורתית, הם הנשק המוסרי המושלם בידי השמאל הבזוי..
    הסופר, הפובלציסט ושדר הרדיו דניס פרגר נוהג לומר בתכניתו שזה צורה של התעללות
    בילדים שהשמאל חסר המוסר והעכבות נוהג לעשות.

  12. זרוע תמנון אחת של כת השמאל היא זרוע "ההתחממות הגלובאלית". משתמשים בילדים מפוחדים (שמבוגרים שטפו את מוחם) כדי לקדם את הנרטיב שלהם:
    העולם הולך להישמד תוך 12 שנה, (הם אומרים את זה כבר משנת 1989..) אם לא תתנו לנו (לשמאל כמובן) שליטה על המדינה והכלכלה, זה מה שייקרה.
    במקרה הזה ילדה שבדית בת 16 שמדבררת את שטיפת מוח שעברה בפני הקונגרס. (אגב, לא ברור איזה השכלה יש לה במדעי מזג האויר.. או אם עשתה כבר בגרות במשהו..) אבל זה לא משנה לשמאל.. ילדים הם הכלי המושלם לשימוש ציני שכזה.. תמימים, פתי מאמין, ילדותיים, ללא חשיבת עומק וללא חשיבה ביקורתית, הם הנשק המוסרי המושלם בידי השמאל הבזוי..
    דניס פרגר סופר, פובלציסט, ושדר רדיו אומר שזה עוד צורה של ניצול והתעללות השמאל חסר המוסר והעכבות בילדים.
    26/9/2019

    1. ילְדוּת על פי המקובל מתחילה בסביבות גיל 3 ומסתיימת בסביבות גיל 12. ללא דמגוגיה היא נערה בת 16.

  13. א. מדוע לא חצתה את האוקיינוס באניית מפרש (ללא כל פליטת פחמן דו חמצני) אלא השתמשה במטוס המזהם את אטמוספירה?
    ב. כל נסיגה לעצירת גזי החממה תגרור חזרה למאה ה-16. ללא טכנולוגיה מאריכת חיים. ליאוש. עוני. תחלואה ועוד….
    ג. בתקופות קדומות היו תהפוכות על פני כדור הארץ בין גלי כפור לגלי חום. אז לא האשימו את גז החממה.
    יתכן מאוד שאנו בשלב ההתחלה לשינוי נוסף…. אירופה הייתה עם אקלים משווני. מדבר סהרה היה ירוק. ועוד…

  14. במדבר סהרה היבש והחולי נמצאו מאובנים המוכיחים שהמדבר הזה היה רווי גשם עם יערות עבותים. חיות סוונה כגון אריות פילים ואגמים ונהרות אין ספור. מה קרה? האם האנושות גרמה לשינוי? ודאי שלא…

  15. בהתחלה חשבתי שזו בעייה שילדים לא הולכים לבית הספר ולומדים. כדי להיתקדם ולשפר את חיינו בעתיד, אבל אם זה מה שהם לומדים יתכן שלזה לא נורא שלא יהיו בבית הספר…

  16. זו שוב תעמולה בנוסח קומוניסטי…שאנשים צעירים כלל לא מודעים לה…זה חלק מפרוגרמה בינלאומית לעבור לשלטון של ממשלה עולמית…שתהא אסון נוראי לאנושות

    1. ממשלה עולמית דמוקרטית ולא ריכוזית (עם דגש על דמוקרטית ולא ריכוזית) תהא הצלה לאנושות ולשאר תושבי העולם, עקב בעיות ברמה העולמית שמשגשגות כשאין חוק – טרור, מלחמות, הרס סביבתי, וכו'.

    2. לד. ממשלה לא ריכוזית זה פשוט שם אחר למדינות עם ארגוני על כמו האו"ם והאיחוד האירופי. בינתים מה שעושים הפרוגרסיבים ע"מ לקדם את הרעיון הזה הוא להביא למערב גדודי מצביעים שתומכים בהם עד לרגע שבו הגולם יקום על יוצרו. בבלגיה כבר יש מפלגה מוסלמית ובארה"ב המיעוטים משתלטים על המפלגה הדמוקרטית ובדרך מנסים ליצור אמריקה חדשה בדמותם וצלמם. בשביל זה פשוט יותר לעבור למקסיקו או לסוריה.

  17. שנה טובה וגמר חתימה טובה. קודם כל ששבדיה תפסיק לשלוח לכאן פורעים אנרכיסטים – פעולה שגם היא כרוכה בגזל משאבי הסביבה. ושהשמאל בארץ יפסיק לבזבז עצים שלמים על תיקי סרק משפטיים והגשת תביעות לפסילת מפלגות ימין. וכמובן ששבדיה תפסיק לממן את אותם גורמי שמאל בישראל העוסקים בפעולות אלו.

  18. ילדה מסכנה, מוזרה, הזויה ומטורללת שתומרנה לביוב הציבורי השמאלני הפרוגרסיבי הפאשיסטי הפנאטי.
    אבל יש אמת בסיפור הזה!
    הנשיא חוסיין, אביר ומלך הגלובל ווארמינג העולמי, קנה באוגוסט 2019 טירה/אחוזה עצומה ענקית יוקרתית מנקרת עיניים ב 14 מיליון דולר….. לחוף הים. נעזוב את הנהנתנות הפסיכית של חוסיין הפנאט. לא חושב כרגע.
    כן, על החוף ממש. כמה עשרות מטרים מהמים. שביל מישורי בין הטירה למים.
    במפות של כנופיית הגלובל ווארמינג עצמם, אזור הטירה יהיה מכוסה במי האוקיאנוס, ממש בשנים הקרובות.
    נשאיר את המסקנות לקורא המלומד.

    1. סלבריטאים כמו הנשיא חוסיין, הפיהררית מרקל ונשיא האו"ם המוחמץ פרס לעולם אינם מסכנים את חיי עצמם – הם מסכנים רק חיים של אחרים.