רובי, התבלבלת: נשיא המדינה איננו פוליטיקאי

כל עוד ריבלין ממשיך לנצל את מעמדו כקרדום פוליטי לחפור בו, הוא רק מגביר את חוסר האמון הציבורי במוסד הנשיא

הנשיא ריבלין ויאיר גולן | צילום מסך

נשיא המדינה ראובן ריבלין שוב בכותרות, וגם הפעם לא מהסיבות הנכונות. במהלך המפגש אתמול עם נציגי רשימת 'המחנה הדמוקרטי' וקבלת המלצתם על המועמד להרכבת הממשלה, פנה ריבלין ליאיר גולן ואמר: "כבן לניצולי שואה אני מבקש להתנצל בשם כל מי שהוא אזרח במדינת ישראל ויודע על פועלך על דברים שנרמזו או נאמרו בקשר לדברים כאלו או אחרים".

ריבלין התכוון כמובן ל"נאום התהליכים" המפורסם שנשא גולן בערב יום השואה לפני כשלוש שנים בעודו מכהן כסגן הרמטכ"ל, ובו טען כי "מפחיד לזהות בקרבנו תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני שבעים ושמונים שנה". זו אינה הפעם הראשונה בה ריבלין מביע תמיכה בדבריו הקשים של גולן, כפי שעשה זמן קצר לאחר אותו יום שואה בטקס פרידה מראש השב"כ, אז הזכיר ריבלין את גולן בדבריו והזהיר מפני "פגיעה בשירות הביטחון הכללי או בכל זרוע אחרת מזרועות הביטחון" שהיא "פגיעה בביטחון ישראל".

יאיר גולן עצמו מעולם לא התנצל על דבריו הקשים על אף הסערה האדירה שהם חוללו, אז מדוע דווקא נשיא המדינה חש צורך להתנצל בפניו באופן פומבי בשם כל אזרחי מדינת ישראל, ויותר מפעם אחת?

כאשר בוחנים את התנהלותו של ריבלין מאז נכנס לבית הנשיא לפני כחמש שנים, ניתן למצוא הסבר די פשוט לשאלה. ריבלין פשוט אוהב את אור הזרקורים. אחרי שנים ארוכות כפוליטיקאי שולי ולא משפיע במיוחד שלא פעם ספג ביקורת חריפה בתקשורת, החשיפה החיובית הגדולה הכרוכה במעמד הציבורי הרם ביותר בישראל נעימה לו. הוא מנסה לנצל כל רגע ממנה וזה כולל גם ניסיונות לגנוב את הכותרות בהזדמנויות שונות, בדיוק כפי שפוליטיקאי משופשף היה עושה.

הבעיה בכך היא שנשיא המדינה איננו פוליטיקאי, ואינו אמור לעסוק בעניינים פוליטיים. על פי חוק יסוד: נשיא המדינה, המסדיר את מעמדו ואת סמכויותיו של נשיא מדינת ישראל, תפקידי הנשיא המוגדרים בחוק (מלבד סמכות החנינה) הם לרוב תפקידים טקסיים בהם אין לנשיא שיקול דעת מהותי ובוודאי שלא בנושאים פוליטיים שנויים במחלוקת. לכן המנהג שעשה לעצמו ריבלין להתבטא בעניינים פוליטיים לא רק מהווה חריגה בולטת מסמכותו ותפקידיו על פי החוק, אלא גם תורם לליבוי המחלוקת, דווקא בזמנים בהם הוא אמור לשמש כגורם מאחד בעם.

על פי מדד הדמוקרטיה לשנת 2018 של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 68% מהציבור היהודי נותנים אמון במוסד הנשיא, ירידה של שלושה אחוזים משנת 2017. במגזר הערבי המצב גרוע הרבה יותר, כאשר רק 26 אחוזים נותנים אמון בנשיא המדינה, ירידה של שונה אחוזים מ-2017. הנתונים הופכים מעניינים יותר כאשר בודקים את החלוקה הפוליטית בתוך הציבור היהודי המראה כי בקרב אנשי ימין רק 53% מביעים אמון בנשיא, לעומת 83 אחוזים במרכז ו-94 אחוזים בשמאל. במילים אחרות, לא שבציבור כולו נרשמת ירידה כללית בתחושת האמון בנשיא, מוסד הנשיאות שאמור לאחד ולקרב הוא גם אחד הגורמים לגביו הדעות חלוקות ביותר.

המכון הישראלי לדמוקרטיה

דווקא בזמנים כמו אלו, הציבור צריך לדרוש מהנשיא לחדול מליבוי המחלוקות ולהפסיק לחרוג מתפקידו בשם אג’נדה פוליטית או רצון לחיבוק תקשורתי. במקום זאת, נראה כי ריבלין מעדיף להמשיך ולגרור את מוסד הנשיאות לתחתיות הפוליטיקה, דרך הפוכה לחלוטין ממה שמוסד הנשיאות במדינת ישראל אמור לסמל. כל עוד ריבלין ממשיך לנצל את מעמדו כקרדום לחפור בו הוא רק מגביר את חוסר האמון הציבורי במוסד הנשיא.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. משרת הנשיא כבר מזמן משרה פוליטית, במיוחד מאז רק פוליטיקאים מתמנים למשבצת
    אך הערתו של הנשיא לאדון גולן כבר חרג מהפוליטי ונמצא אי שם בתחום ה……..
    ללא ספק יש לבטל המשרה, ויפה שעה אחת קודם. חבל על הכסף.

    1. ריבלין אינו בן לניצולי שואה
      ולא יכול להיות.
      הוא נולד בירושלים בספטמבר
      1939 ובאותו חודש באותה שנה
      1939 פרצה מלחמת העולם השניה
      באירופה.
      ריבלין הוא דור שמיני (8) בא"י.
      משפחתו עלתה ארצה עם תלמידי
      הגר"א לפני כ-200 שנה.
      הוריו של הנשיא לא היו במחנות
      ההשמדה, הם שכנו לבטח
      בארץ-ישראל.
      מה עובר על הנשיא?
      בושה וחרפה, הנשיא מזלזל
      בניצולי השואה המעטים שנותרו
      ובילדיהם, שגדלו ללא סבים
      וסבתות שנשרפו במחנות
      ההשמדה ע"י הנאצים.
      דרך אגב, מלחמת העולם השניה
      הסתיימה בשנת 1945, הילדים
      הראשונים דור שני נולדו
      בשנת 1946.

  2. יאיר גולן לא צריך להתנצל. תלמדו היסטוריה כמו שצריך ותבינו על מה הוא מדבר, בין אם תסכימו או לא.

    1. אכן, למדנו היסטוריה ולא מצאנו תיעוד של פיגועים, חוסר נאמנות, בדלנות תרבותית או רמת פשיעה גבוהה של יהדות גרמניה של תחילת המאה העשרים שיכולות להצדיק את התנהגות הנאצים מה שהופך את מעשיהם לבלתי לגיטימים ופסולים.
      בניגוד לזה, הערבים בארץ…

    2. הבעיה שלך היא שלמדנו היסטוריה עוד לפני ששולמית אלוני נהייתה שרת החינוך, ולכן אנחנו מכירים את ההיסטוריה האמיתית, לא את שכתוב ההיסטוריה כפי שנעשה על ידי כנופיית "הנאורים" לשם רדיפת אלה שמזכירים להם "תקופות אפלות בהיסטוריה".

    3. למדנו הסטוריה ומה שמזכיר לנו תהליכים אלו גרמנים שמממנים תעמולה אנטי יהודית, אירופאים שמחפשים להשמיץ אותנו ויהודים טיפשים שחושבים שאם נוותר וננסה לרצות אותם הם יעריכו אותנו יותר. הנה נמצא הפטנט החדש להתנקות מאשמה: לא חוטאים לישו, לא מפיצי מחלות, לא גזע נחות, הפעם אנחנו בתפקיד הכובשים הנאצים (איזה ספין), ומי קופץ בראש ללקק להם את הריר ולנשוך עבורם את העקבים של אחיהם האוסט יודן? שמאלנים טיפשים ובורים שחושבים שהם למדו הסטוריה.

    4. הבעיה היא אצלך ואתה ושכמותך שלא למדתם היסטוריה.
      זה בערך כמו שנשיא ביהמ"ש העליון בדימוס אהרן ברק הצהיר שאילו רק ברפובליקת וואיימר היה קיים בית משפט עליון חזק וחוקה אז הנאציזם לא יכול היה להתרחש.
      האירוניה נעוצה בעובדה שהיו שם גם בית משפט עליון חזק וגם חוקה, אלא ששופטי בתי המשפט היו דווקא חסידי הנאציונל-סוציאליזם ושל מנהיגה והם היו אלה שפסלו כל חוק שחוקק הפרלמנט שאמור היה לחסום את דרכם של אלה לשלטון…
      זו מידת ההכרה שלכם עם העובדות ההיסטוריות
      מביך

    5. הם ימצאו כל תירוץ להצדיק את הגזענות שלהם ועוד יכעסו שמצביעים על זה בפומבי.

      גם עבריינים בכלא אומרים על עצמם שהם חפים מפשע.

  3. אני נזכר בתהליכים של שנות ה 20: ברה"מ הקימה את הייבסקציה- משטרה שהורכבה מיהודים קומוניסטים שרדפה יהודים דתיים , סתמה פיות, חיסלה את בתי הכנסת וכל ביטוי של תרבות יהודית.
    השמאלנים הם הגלגול של ייבסקציה בימינו.

    1. חחח
      בדיוק אתה המיצג כמה בעצם גולן צדק בכל מילה שאמר…

    2. למורה להיסטוריה,
      יש להוסיף שלנין והבולשביקים לאחר שהפסידו בבחירות שנערכו בפעם הראשונה אחרי תפיסת השלטון ביטלו את תוצאות הבחירות וזו הייתה גם הפעם האחרונה שבה נערכו הבחירות הדמוקרטיות והחופשיות בבריה"מ עד הקריסה ב-1989.

      מה שמחזיר אותנו לתגובתו הידועה של יצחק בן-אהרון איש מפ"ם (מפ"ם אחת מ-3 מרכיבי מר"צ) שאמר בבחירות 1977: "עם כל הכבוד שאנו מייחסים להכרעתו של העם, אם אמנם זו ההכרעה, אינני מוכן לכבד אותה."

      מה שמחזיר אותנו לדוברת מחנה "הנאורים", דינה זילבר, המשנה לפרקליט המדינה שי ניצן שכתבה בספרה "ביורוקרטיה כפוליטיקה":
      "טענתי היא כי במדינה המנהלית חשיבותו של המנהל הציבורי ראשונה במעלה.
      לפיכך חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים.
      המגמה החשובה היא העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות, מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה.
      תהליכים אלו מתרחשים במסווה של נייטרליות ושל מומחיות אובייקטיבית, תוך עקיפת ההליך הדמוקרטי וסיכונו, מבלי ליתן דין וחשבון לציבור הרחב שגורלו נקבע בדרג הפקידותי."

    3. תקפות טענתך מבחינה לוגית היא כמו בטענה הבאה:
      "חחח
      בדיוק אתה המיצג כמה בעצם ערפאת צדק בכל מילה שאמר…"

      אתה חופשי לשבץ במקום "ערפאת" שמות כמו: אבו מאזן, הנייה, נסראללה, ארדואן רוחאני וכו'
      גם הם רואים במדינת ישראל מדינה נאצית…

  4. מכאן שלא עליו הנאמר "ונשיא בעמך לא תאור".
    ומצד שני- שניהם עונים היטב ל"ומקללך אאור".

  5. מכאן שלא עליו הנאמר "ונשיא בעמך לא תאור".
    ומצד שני- שניהם עונים היטב ל"ומקללך אאור".

  6. בעיני העובדה שרובי הוא נשיא כל כך עלוב היא הוכחה לגדולה של נתניהו:
    כשרובי ניסה להיבחר לנשיא לא הבנתי מדוע נתניהו כל כך מתנגד. ראיתי בריבלין (כמו רבים אחרים אני מניח), פוליטיקאי בינוני ואדם שהוא לא העפרון הכי מחודד בקלמר, אבל לא שום דבר מעבר לזה.
    מרגע שהוא נבחר הבנתי בדיוק ממה נתניהו כל כך חשש: מדובר ברודף פרסום זול שאחראי על שורה של התבטאויות מעצבנות עד מביכות. אדם שממש לא מבין את תפקידו הסמלי של הנשיא, או שאולי הוא כן מבין אבל הדחף לפרסום ואהבה עיתונאית מעביר אותו על דעתו.
    בקיצור, שוב הוכיח נתניהו שהוא פוליטיקאי מעולה ומרחיק ראות. ולגבי רובי? נצטרך להתאזר בסבלנות עוד שנתיים עד שהטרחן המעצבן יסיים את תפקידו ונוכל לאמר ברוך שפטרנו…

    1. רובי הוא עוד אחד משורת ה"נחקרים" שהתיק שלהם נסגר תוך כדי פניה חדה שמאלה. מהו בסך הכל צריך לתת בתמורה? קצת חנפנות לשמאל, קצת להשמיץ את המדינה ואזרחיה ובעיקר, לאפשר להם שליטה בעניין החנינות (אם למישהו לא ברור למה כל כך חשוב להם לשלוט מי יהיה הנשיא).

  7. אתה הוא זה שהתבלבל
    נשיא המדינה הוא כן פוליטיקאי…פוליטיקאי כושל !
    בדיוק כמו חיים ויצמן שהמשרה הזו "נשיא המדינה" הומצאה בשבילו
    ובדיוק כמו חיים הרצוג & עזר ויצמן & שמעון פרס & משה קצב
    מה הם היו אם לא פוליטיקאים כושלים ?

  8. יש לנו נשיא שמצא את הדרך הטובה ביותר לייצג בכבוד את עמו ואת מדינתו:
    הוא כבר הצהיר שהעם שלו בחר בטרור,
    הוא הביע את הערצתו המתרפסת לאובמה שסלל את הדרך לאייטולות לנשק הגרעיני ונתן להם 150 מיליארד דולר כדי שיהיה להם איך לממן זאת ואת המיליציות שלהם במזה"ת ובהן חיזבאללה וחמאס
    ועכשיו הוא התנצל בפני גנרל שבעודו במדים הודיע ביום השואה שהוא מזהה בהתנהלות הציבור בישראל את הנאציזם
    וכל זה תמורת משהו כמו בין 40 ל- 60 מיליון ש"ח לשנה?
    זיל הזול…

  9. כל הרעיון של מסוד הנשיאות יסודו בחטא. בן גוריון המציא אותו כדי לתמרן הצידה את וויצמן.
    מדובר בביזבוז משווע של כספי ציבור, שגדל פלאים בתקופת פרס.
    יבוטל הקשקוש הזה ויחולקו הסמכויות המעטות שיש לו בין גופים אחרים.

  10. ריבלין נשיא עלוב ומבייש.
    נתניהו מנהיג משכמו ומעלה. נערץ בכל העולם.
    רצוי היה שהעם יפגין נגד הנשיא המבייש, וידרוש התנצלות!

  11. אני מזהה תהליכים שמזכירים את היבסקציה והיודנראט.
    היבסקציה משטרה שהורכבה מיהודים שסייעו לקומוניסטים בברה"מ . והיודנראט בגטאות סייעו לנאצים.

    כיום זה הקרן החדעשה ועוזריהם

  12. נראה שיש בעיית אמון במוסדות המדינה כולם בקרב הימין.

    צה"ל רוכש את אמונו של 89 אחוז מהימין, והוא המקום הראשון שלהם.
    מצד שני צה"ל רוכש את אמונו של 88 אחוז מהשמאל. לא ראיתי סטיית תקן, אבל אני מעריך שהיא מספיק גדולה שאפשר לומר שהם זהים

  13. מה אתם רוצים מרובי? די טבעי שאותו אחד שבני עמו בחרו בטרור, יגבה את מי שמתבטא ברוח דבריו ואף מפרט אותם.

  14. נשיא המדינה נבחר מבין חברי הכנסת (לדעתי זה מטופש ואבסורד). כיצד יתכן שאדם בעל דעות פוליטיות מוכחות וידועות וגם משתמש בהן לטובת מפלגתו, יערוך שינוי פנימי מובהק ויהיה נטראלי כביכול. מנוגד לטבע האדם.

  15. למה הלך זריזיר אצל העורב. אלא שהוא בן מינו.
    כמו לפני 70 80 90 שנה באירופה.
    בושה וחרפה !!!
    אות קלון לבית הנשיא.
    אבל מה יש לומר:
    אחרי הנשיא עזר וייצמן שמידותיו הרחיקוהו מהמשכן.
    הנשיא קצב – תאוות בשרים.
    שמעון פרס -רודף מדליות וכבוד, ומעלה אלפי יהודים לקורבנות + עשרות אלפי נפגעי גופנפש "קורבנות שלום".
    בורי בירלין – איבד זהות מאז ימיו כליצן שווקים במחנה-יהודה.
    אלו נשיאיך ישראל.
    נשיאים ורוח-שטות וברכה אין.

  16. הנשיא ריבלין רק מזכיר לנו את הצורך החיוני לבטל את מוסד הנשיאות וכמה שיותר מהר. רוצים נשיא? אפשר להשתית כאן משטר נשיאותי, כמו בארה"ב, עם חוקה שבמרכזה חוק יסוד הלאום היהודי. בחירות אזוריות רוביות שבהם ייבחרו שני שליש מחברי הכנסת ושליש בבחירות ארציות. וריבלין, אינשאללה יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה היהודית.