אפילו אובמה יודע: תרבות ה-PC המטורללת עברה כל גבול

הנשיא לשעבר יצא בנאום נגד מגמת ההשתקה של דעות הרווחת בקרב צעירים באמריקה: "לשפוט אחרים כל הזמן זו לא הדרך לשינוי"

"אתם צריכים להתגבר על זה מהר מאוד". הנשיא לשעבר אובמה | ויקיפדיה

בוועידה השנתית של 'קרן אובמה' שנערכה בשיקגו לפני כשבועיים, הנשיא לשעבר ברק אובמה מסר הצהרה עוצמתית למדי בנוגע ל"תרבות הביטול": "הרעיון הזה של טהרנות, של אף פעם לא להתפשר ותמיד להיות יומרני ולהראות עד כמה אכפת לך מנושאים חברתיים – אתם צריכים להתגבר על זה מהר מאוד", אמר. הוא זכה לכמה קולות מקניטים מהקהל אך המשיך:

העולם הוא מבורדק. יש הרבה אי-בהירות, וגם לאנשים שעושים דברים ממש טובים יש פגמים…אני רואה בקרב אנשים צעירים את הסכנה, בעיקר בקמפוסים של האוניברסיטאות ובעידוד הרשתות החברתיות, שלפעמים יש תחושה שהדרך לעשות שינוי היא לשפוט אנשים אחרים. זה לא מספיק. אני מצייץ ציוץ על זה שאתה לא עשית משהו נכון או לא השתמשת בפועל הנכון, ואז אני מרגיש טוב עם עצמי – היי, ראיתם כמה אני 'חברתי'? ראיתם איך חשפתי אותו? זה לא נקרא להיות אקטיביסט. זה לא מה שמביא את השינוי. אם כל מה שאתה עושה זה לזרוק אבנים על אחרים, כנראה שלא תגיע רחוק מדי"

למעשה, זהו מסר עקבי למדי מפי אובמה במשך השנים, אם כי מעניין לראות שבנאומו האחרון הוא עצר את עצמו מלומר "שם הגוף הלא-נכון" ובמקום זאת השתמש ב"פועל" –  קריצה לכך שהשמאל הפרוגרסיבי הפך את בחירת שמות הגוף לאחד מהדגלים העיקריים של תרבות הזעם והצעקות. גם העובדה שדבריו של אובמה זכו להד וכותרות מראה עד כמה רחוק שמאלה נדדה המפלגה הדמוקרטית בנושאים של פוליטיקת זהויות ו"צדק חברתי". מבין כל המתמודדים בבחירות המקדימות במפלגה רק אחד (אנדרו יאנג) יצא בביקורת נגד "תרבות הביטול", ונאומו של אובמה היה בהחלט מקרה נדיר בשמאל של ימינו.

רבים בימין ובשמאל שיבחו את אובמה על המתקפה נגד התקינות הפוליטית המוגזמת וה"רעילה", אך אסור שזה יסיט אותנו מהתמודדות עם האתגר האמיתי: מצב הבלבול העמוק לגבי המשמעות של פיקוח על חופש הביטוי וההשלכות הראויות במקרה בו מישהו אומר דבר שלא מוסכם על השמאל.

קחו למשל מאמר שפרסם לאחרונה ב'וושינגטון פוסט' ריצ'רד סנטגל, עיתונאי ועובד לשעבר במחלקת המדינה בזמן כהונת אובמה, ובו טען כי יש להטיל הגבלות על חופש הביטוי במקרים מסוימים. "נכון, התיקון הראשון לחוקה מגן גם על מחשבות שאנחנו לא אוהבים, אך הוא לא צריך להגן על שיח של שנאה שיכול להוביל לאלימות של קבוצה אחת נגד אחרת", כתב והוסיף: "בעידן בו לכל אחד יש במה, זה נראה כמו פגם מובנה בחוקה". סנטגל סיכם את דבריו במונח הלקוח הישר מג'ורג' אורוול כאשר קבע: "לא כל הביטויים שווים, והיכן שהאמת לא מסוגלת להתמודד עם השקרים עלינו להציב מחסומים".

אך כפי שאנו רואים בשנים האחרונות במקומות בהם אותם "מחסומים" כבר קיימים כמו למשל באוניברסיטאות, תקנונים הקובעים מה מותר להגיד ואיסורים על "ביטויי שנאה" הם נושא שנוי מאוד במחלוקת ובצדק. כפי שוולטר אולוסן ממכון קאטו הגדיר זאת: "כאשר דמויות ממסדיות מכריזות שהן שינו את דעתן לגבי חופש הביטוי וכעת סבורות שצריך להיות פחות ממנו, דעו שהביטוי שהם מצפים שיישאר הוא שלהן, לא שלכם".

אלו הן מגמות שלא מבשרות טובות עבור מגיני התיקון הראשון לחוקה. סקר של מכון Pew משנת 2015 הראה כי הדורות הצעירים של האמריקנים מוכנים הרבה יותר מפעם לצנזר שיח אם הוא מתמקד למשל בקבוצות מיעוט. עבור כל מפורסם כמו ברק אובמה (או דייב שאפל), ישנם עדרים של משתמשי טוויטר ופעילים בקמפוסים שמוכנים להרוס כל מי שמשתמש בשם הגוף הלא-נכון או מעז לקרוא תיגר על היבט כלשהו של האורתודוקסיה הפרוגרסיבית.


ד”ר קריסטין רוזן היא עורכת וסופרת העוסקת בנושאי תרבות ותקשורת. הטור התפרסם לראשונה באתר Commentary.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. כל עוד התרבות הזאת שירתה אותו הוא עצמו עודד אותה. העולם נראה אחרת מתוך אחוזת חוף של 15 מליון דולר שע"פ תיאוריות ההתחממות שהוא עצמו תמך בהן, תשקע תוך תשע שנים, ומהיכטות היוקרתיות שהוא נופש בהן שלוש שנים בלבד אחרי הנשיאות שלפניה הוא לא היה אדם עשיר. מסתבר, שהגולם מתחיל לקום על יוצרו ופוליטיקאים חדשים כמו קורטז, אילאן עומר ואחרים מסכנים דוקא אנשים כמוהו שיצרו את התנועה שתרמה לבחירה שלהם, רק כדי לגלות שהם יהיו הבאים בתור בגיליוטינה.

  2. אובמה ויאנג מבינים שאחוז גדול מהאוכלוסיה מתרחק מהמפלגה הדמוקרטית ונוטה לטראמפ בגלל גישת הביטול הזו, הם פשוט מנסים לגנוב קולות.
    (מתערב שהילרי תאמר אותם דברים כמוהם אם היא תחליט לרוץ לנשיאות).

  3. ברק אובמה אחראי לרוב הבלגן הזה, במקום להזהיר אחרי שלא יכולות להיות לזה השלכות, היה עדיף שיזהיר כשהוא היה נשיא. מצד שני, השמאל אף פעם לא נודע בעקביותו נכון?

  4. אוגוסט 2019, חוסיין קנה אחוזה על שטח נרחב לחוף האטלנטי.
    בדיוק בדיוק במקום שהמפות של כנופיית הגלובאל ווארמינג טוענת שמי האוקיאנוס יעלו ויכסו את האחוזה שעלתה לחוסיין 14 מיליון $.
    אין גלובאל ווארמינג. זה סופי עכשיו. זה חוסיין עצמו.