32 שנים להקמת חמאס: מטרות ישנות, ידידים חדשים

ראשי ארגון הטרור שציין את יום השנה להיווסדו ממשיכים להדגיש את המחויבות לחיסול ישראל, תוך שהם זוכים לתמיכה ממדינות כמו טורקיה ומהאו"ם

עצרת של חמאס בעזה | palinfo

תנועת חמאס ציינה בשבוע שעבר 32 שנים להיווסדה, והזכירה שוב לכולם את מטרתה העיקרית: חיסול מדינת ישראל. המסר הזה מהווה הוכחה נוספת לכך שחמאס אינו מעוניין, ולא יהיה מעוניין, לשנות את האמנה שלו שפורסמה לראשונה ב-1988. זהו גם מסר עוצמתי עבור אלו שאולי השלו את עצמם באמונה שארגון הטרור הפך איכשהו לפלג פלסטיני לא אלים.

המסמך, המכונה גם 'אמנת תנועת ההתנגדות האסלאמית', מציין כי "המערכה שלנו עם היהודים גדולה מאד והרת גורל", וקורא להקמת מדינה אסלאמית על חורבות ישראל. "אין פתרון לבעיה הפלסטינית אלא באמצעות הג'יהאד", טענו מחברי האמנה והוסיפו כי "יוזמות, ההצעות והוועידות הבינלאומיות, הרי הן בזבוז זמן והבל הבלים…  ויתור על חלק כלשהו מאדמת פלסטין כמוהו כזניחת חלק מן הדת".

32 שנים לאחר מכן, מנהיגי חמאס מראים כי הם מחויבים מאי-פעם למסמך היסוד של התנועה, במיוחד בכל הקשור להשמדת ישראל. במובן הזה, חמאס ראוי לקרדיט על כך שהוא אינו מסתיר את עמדותיו וגלוי מאוד לגבי כוונתו האמיתית. גם בהצהרות שניתנו לרגל יום השנה לייסוד התנועה, מנהיגי חמאס לא בחלו במילים. כך למשל, איברהים יאזורי, אחד מראשי הזרוע הצבאית, אמר בראיון לאתר המזוהה עם חמאס כי:

חמאס והזרוע הצבאית שלו ממשיכים במדיניות עד לשחרור פלסטין, ואנחנו מתקרבים ליום הזה. בתוך כמה שנים, אם ירצה אללה, מסגד אל-אקצה, ירושלים הכבושה וכל פלסטין יהיו חופשיים. חמאס ימשיך להשתמש בכל האמצעים כדי להשיג את המטרה. הניצחון הגדול מתקרב ואנחנו צריכים להיות סבלניים"

כאשר מנהיגי חמאס מדברים על "שחרור פלסטין", הכוונה היא אחת: מחויבות לחיסול מדינת ישראל. יתרה מכך, כאשר הם מדברים על "כל האמצעים" הם מתכוונים לכל סוגי הטרור, כולל פיגועי התאבדות והתקפות טילים על אזרחי ישראל. אלה הם האמצעים היחידים בהם חמאס מאמין להשגת מטרתו. ארגון חמאס גם אינו מכיר בזכותה של מדינת ישראל להתקיים, ולעולם לא יעשה זאת. כפי שהתנועה מציין במסמך האמנה, "פלסטין היא אדמת הקדש אסלאמי [וקף] לדורות של מוסלמים עד תחיית המתים. אסור להפקיר אותה או חלק ממנה או לוותר עליה או על חלק ממנה".

מלחמת קודש

ההצהרות שהשמיעו בשבוע שעבר מנהיגי חמאס זהות במדויק לתוכן של האמנה, 32 שנים לאחר שנכתבה, ומחזקות את האידאולוגיה הקיצונית והמסוכנת של התנועה. בכיר חמאס ברצועת עזה אוסמה אל-מזיני, אמר בנאום לציון יום השנה לתנועה כי "חמאס מבטיח להשאר נאמן לאנשיו ולעקרונותיו. האויב הפחדן מבין רק את שבת הכוח ואבק השרפה". בנוסף, הוא קרא ליהודים "לעזוב את פלסטין" והזהיר כי חמאס מכין אלפי מחבלים מתאבדים כדי לגרש את היהודים "מכל שטחי פלסטין".

מוסא אבו-מרזוק, המשנה לראש 'הזרוע המדינית' של חמאס, ניצל את ההזדמנות כדי לתאר את ישראל כ"פרויקט ציוני", והדגיש את הצורך הפלסטיני "להתנגד לפרויקט כדי לשחרר את פלסטין, את כל פלסטין". גם בדברים אלה הוא הראה את המחויבות לאמנת החמאס, המציינת כי חמאס הוא "חולייה אחת מהחוליות של מלחמת הקודש בעימות עם הפלישה הציונית". עוד נכתב באמנה:

לארגונים ציוניים ישנם משאבים חומריים עצומים המאפשרים להם למלא את תפקידם בתוך חברות שונות… בלי שהאסלאם יהיה קיים בזירה וכדי שהוא יהיה מנוכר בקרב אנשיו . לכן, על המוסלמים למלא את תפקידם בהתמודדות עם המזימות של אותם מהרסים, וביום שיוכל, הוא יחסל את הארגונים האלה העוינים את האנושות ואת האסלאם"

חגיגות יום השנה לחמאס שנערכו ברצועת עזה משכו עשרות אלפי פלסטינים, והתרחשו במקביל למאמץ של מצרים, קטאר ואיחוד האמירויות לתווך בהפסקת אש ארוכת-טווח בין חמאס לישראל. יום השנה גם הגיע בעיצומו של שיח גובר על מוכנותו של חמאס להשתתף בבחירות חדשות לנשיאות הרשות הפלסטינית ולפרלמנט. הקהל הגדול שהופיע באירועי התמיכה בחמאס בעזה מעיד על הפופולריות לה זוכה התנועה בקרב הפלסטינים, ונראה כי עשרות אלפי העזתים שהשתתפו בעצרות חולקים את רעיונות התנועה ועקרונותיה, גם ביחס לישראל. גם הם מאמינים שכוח וטרור הם השפה היחידה שישראל מבינה, וגם הם קראו בעד "שחרור פלסטין" מנהר הירדן ועד לים התיכון.

טעות לעולם חוזרת

כעת, כאשר חמאס הזכיר בבירור לעולם שהוא לא השתנה וממשיך לשאוף להשמדת ישראל, השאלה היא מדוע כמה מנהיגים וממשלות עדיין ממשיכים לאמץ את התנועה ואת ראשיה. במהלך השבוע בו חמאס חזר שוב ושוב על קריאתו לחיסול ישראל, מדוע נשיא טורקיה ארדואן נפגש עם מנהיג החמאס איסמעיל הנייה? איזה מסר מפגש כזה מעביר לפלסטינים ולשאר העולם הערבי והמוסלמי? זהו מסר אחד בלבד: טורקיה מאמצת לחיקה את חמאס ותומכת באג'נדה ובאידיאולוגיה שלו. אין פלא אפוא שהנייה עצמו שיבח במהלך הפגישה עם ארדואן את "תמיכתה של טורקיה בעם הפלסטיני".

שאלה אחרת אותה יש לשאול לאור ההצהרות האנטי-ישראליות הארסיות אותן השמיעו מנהיגי חמאס בימים האחרונים, היא מדוע ארגון האו"ם מנסה לשכנע את ראשי התנועה להשתתף בבחירות לנשיאות הפלסטינית? מה הטעם בללחוץ על חמאס לקחת חלק בבחירות כל עוד הוא מחויב להשמדת ישראל? במקום לעשות זאת, עדיף היה שבאו"ם היו קוראים לחמאס לנטוש את אמנתו ולהפסיק את הקריאות לחיסול ישראל.

https://www.youtube.com/watch?v=uHx6NoKoL1o

הקהילה הבינלאומית יצרה כבר נזק בעבר על ידי מתן האפשרות לחמאס לרוץ בבחירות של 2006 ללא שום תנאי מוקדם. כל אותם גופים בינלאומיים לא דרשו אז מחמאס לגנות את האלימות ולהכיר בזכותה של ישראל להתקיים, ולהתחייב להסכמים שנחתמו בין ישראל לרש"פ כתנאי להשתתפות בבחירות, שהסתיימו בניצחון חמאס. מנהיגי חמאס, מצידם, נקטו צעד חכם כאשר השתמשו למעשה בהסכמי אוסלו (בהם הם אינם מכירים), כאמצעי להשתלט על הפרלמנט הפלסטיני.

כעת נראה שהקהילה הבינלאומית עומדת לחזור על אותה החלטה אסונית ולהתיר לחמאס להשתתף שוב בבחירות, למרות שהתנועה עצמה אינה מסתירה את מטרתה ועמדתה האמיתית. כל מנהיג עולמי, כולל נשיא טורקיה, שהיה פשוט מקשיב למה שאנשי חמאס אמרו בימים האחרונים, היה מבין כי הם נחושים מאי-פעם להשיג את מטרתם ו"לגרש את כל היהודים מפלסטין". באמת שלא כל כך קשה להבין את המשפט "מוות לישראל".

אלו המאמצים ומחבקים כיום את החמאס רק מעניקים לו לגיטימציה נוספת לקדם את האידיאולוגיה הקיצונית שלו ואת משימתו להשמדת ישראל, ומאפשרים את עלייתו לשלטון ביהודה ושומרון באמצעות בחירות בחסות האו"ם וגופים בינלאומיים אחרים. כל מה שנותר הוא לתהות מה המניע של אותם מחבקים.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. הטור פורסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. יש גם צד טוב: אם החמאס יצליח להפיל את שלטונו של אבו מאזן יתכן שנגיע לחומת מגן 2. עם כל הכאב על חיי האדם שיאבדו, זה גם יביא לרגיעה רצינית בדרום ואולי אף יכלול השתלטות מחדש על עזה(החמאס הוא אותו ארגון בעזה וביו״ש ולכן הלחימה בהכרח תכלול את הגזרה הזו).
    חוץ מזה, נראה לי שבתנאים כאלה, רבים בשמאל ובמרכז ינטשו את האמונה בקיום פרטנר לשלום.

  2. האבסורד הכי גדול זה שאם החמאס ישלוט על כל הארץ, כל הערבים שישארו יחיו תחת שילטון טרור דיקטטורה נוראית, כי זה שילטון החמאס. ןימשיכו לקלל אתנו…