מה עלינו לעשות? הפעולה הציונית על פי ז'בוטינסקי

במאמר משנת 1905 פרס ז'בוטינסקי את תוכניתו ל"עבודת קבע ציונית" בתחומי התרבות, הכלכלה והחינוך

זאב ז'בוטינסקי חיבר את המאמר "מה עלינו לעשות" בשנת 1905, כחלק מעבודת ההכנה לקראת הקונגרס הציוני השביעי שנערך בבאזל. היה זה הכינוס הציוני הראשון לאחר פטירת בנימין זאב הרצל, ובין השאר עמדה בו על הפרק 'תכנית אוגנדה' להתיישבות יהודית באפריקה. במאמר מסכם ז'בוטינסקי את הכנותיו לקונגרס ומנתח בפירוט גם את תוכניותיו ל"עבודת קבע ציונית" בתחומי הכלכלה, התרבות והנוער. המאמר המלא ראה אור בכרך 'כתבים ציוניים' בהוצאת מכון ז'בוטינסקי ואנו מודים למכון על הרשות לפרסם כאן חלקים ממנו.

***

התכוּנה לקראת הקונגרס השביעי

הכל יודעים, כי בשנה העברית החולפת התנהל איסוף-השקלים בעצלתיים. אילו נתכּנס הקונגרס החדש בשנת 1904, היו מופיעים בו משתתפים מועטים מאד, וביחוּד משום שבתוקף החלטותיו של הקונגרס השישי נחוּצים מעתה לבחירת ציר אחד לא עוד 100 שוקלים אלא 200. אולם הקונגרס יתכּנס רק בקיץ הבא, ולפנינו עוד כארבעה חדשים להתכּוננות. הכּל מבינים, כי מן ההכרח לשגר לקונגרס זה מספר-צירים גדול ככל האפשר. וּלמוֹתר לוֹמַר, כי בעינינו-אָנו נודעת דוקא לקונגרס זה חשיבוּת מיוּחדת: סדר-יומו יכיל בין השאר את בחירתו של נשיא חדש, את חיסול פרשת אוגאַנדה, את בדק-ביתה ושכלולה של הסתדרותנו, מַתּן אישוּר חוּקי לקרן הקיימת, החלטה סופית על פתיחת העבודה המעשית בארץ-ישראל – כל אלו שאלות יסוד, שאלות נכבדות ביותר, ולכן נוכל להגדיר בביטחה קונגרס זה כקונגרס קשה ואחראי פי-כמה מכּל קודמים.

ברם, חייבים אנו גם לזכור, כי בדעת-הציבור באירופה יעורר דוקא קונגרס זה תשומת-לב מיוחדת, כי על-ידי מאורעות השנה האחרונה גברה באירופה מאד ההתענינות בציונות ועלתה קרן התנוּעה. ההצעה הבריטית בדבר יישוּבה של אוּגאַנדה יצרה אמנם בקרבנו לא-מעט סיבּוּכים פנימיים, אך הביאה לנו תועלת בעיני הנכרים, כי היתה זו ההודאה הרשמית הראשונה ביִחוּדנוּ הלאומי וברצינותן של שאיפותינו. פטירתו של הרצל, שלא חלפה באירופה ללא תשומת-לב ניכּרת, עוררה בכל מקום רגשי-אהדה כלפי אישיותו הכּבּירה ותפארתה המוסרית וגם התענינוּת חדשה בחזון, שעל מזבּחוֹ הקריב את לבו הגדול. לפיכך רשאים אנו לומר בפה מלא, כי אפילו ביום-קבוּרתו עוד הספיק המנהיג המנוח לשרת את מטרת עמנו שירות אחרון…

אכן, בשנה האחרונה שקוּעים היינוּ יתר על המידה במריבה הפנימית. ולא נתנוּ את דעתנו כראוי על התעמולה הציונית. זה דבר מאד לא-טוב, דבר שאין לו כפּרה, ואף-על-פי כן אין מקום לנפילת-רוּחנוּ, ומעוּוָת זה אפשר לתקן בנקל. כי זאת לדעת: הציונות כבר גדלה והגיעה לממדים כאלה, שהעֵסק (אם נדבּר בלשון-המסחר) כבר מביא רוָחים בעצמו. רעיון התחיה הלאומית אינו זקוּק לפירושים. רישומה של תנועתנו כבר ניכּר במידה כזאת בחיי היהודים, ועד כדי כך היא מנַקרת את העינים, ש“רעש” זה בלבד מנהל, כביכול, את תעמולתה, ואם אין הוא משכנע שכנוּע סופי, הריהו לפחות מעורר ענין בחוּגים גדלים והולכים של עם ישראל.

אם נערוך סיכום לכל הנאמר לעיל, חייבים אנו להודות ולומר: משום השתלבותן המיוחדת של המסיבות, ועל אף אפס-המעשה מצדנו, התפשטה הציונות השנה גם לרוחב וגם לעומק. אכן, מתוך כל המסיבות הללו היא התפשטה רק בצורה הערטילאית של הלך-רוח, ואם לא נזדרז לגבּש הלך-רוח זה ולהפכו לתודעה מוחשית, עשוי הוא בנקל ללכת ולהתנדף. אבל אם ניגש לעבודה במרץ, אין ספק שמתוך נחשול חדש זה של התענינות-הבּריוֹת בציונות נוכל להפיק תועלת עצומה לתנועתנו. צריכים אנו רק בחדוָה ובשורות מלוכדות, עם פנקס-השקלים ביד, לחדור לכל שדרות החברה, – ובכל מקום נמצא להפתעתנו קרקע מוכשרת יותר מבשנים עברוּ. מי שעקב אחרי חוגים יהודיים שמחוץ לתחומי הציונות, ברור לו, כי הציונים אף אינם מנחשים, מה מרוּבּים האוהדים והמתענינים, שבשלו בחוּגים ההם, ובקריאה נמרצת אחת אפשר להכניסם תחת כנפי התנוּעה. יש רק לגשת אליהם ולהעבירם אלינו.

לצערנו מצטיינים פעילינו בדרך-כלל בעצלוּת-של-הליכה. אפשר לוּמַר בביטחה, שלא רק עתה, אלא גם בשנה הששית, למשל, היתה אפשרות לאסוף מספר שקלים גדול פי שנים או פי שלשה מן המספר שנמכּר. בענין זה גילנו רפיון-ידים מפתיע, מכיון שהיו עשרות אנשים, שהיו מקבּלים את השקל ברצון, אילו הוצע לפניהם, אך הוא לא הוצע לפניהם מתוך רשלנות בלבד. במקומות רבים תמצאו משפחה שלימה, שהודות לציוני אחד מבּניה מתענינת היא בציונות ורוחשת לה אהדה, אך רק אותו האחד שוקל את השקל, כי שאר הציונים מניחים, שהוא כבר יניע את בני-ביתו לשקול את השקל, ואילו הוא אין לו משום-מה הפנאי או ששכח בפשטות את הענין כולו… בין הקהל הבא אל האסיפות הציוניות ה“מענינות”, כביכול, כלומר אל הרצאותיהם של נואמים מן החוץ, אל הנשפים, וכו', יש תמיד רבים שאינם מתנגדים לציונות משוּם בחינה, והם מתענינים בה, אוהדים אותה, אך אינם שוקלים את השקל, משום שאיש לא הניעם לכך: הרי לא נוכל להוֹנוֹת את עצמנו ולומר, כי אין אנו מוכרים את השקל אלא למי שנשבע בשבועות ובאָלוֹת לשרת את הציונות בכל נפשו ובכל מאדו, ואם הוא רק מתענין ואוהד – בשוּם פנים לא נמסור לידו את השקל. שהרי למעשה אין הדבר כן, ואף אינו צריך להיות.

הציונות היא ענינו של העם היהודי כולו, והזכוּת להצטרף להסתדרות זו, כלומר לשקול את השקל, נתוּנה לכל יהוּדי, אלא אם כן הוא מתנגד לציונות התנגדות ברוּרה ועקרונית. ואם לגבי דידו זו זכות, לגבי דידנו חובה היא. חייבים אנוּ לזכור, ששום יהודי אינו צריך לעבור על-פנינו, (פרט למתנגדיה הברורים והעקרוניים של הציונות), מבלי שנמריצוֹ לרכוש את השקל. אין לחשוש כלל, כי על-ידי כך תתמלא ההסתדרות אנשים אדישים. שהרי בין הפעילים והמכוונים יהיו ממילא לא יסודות אדישים אלה, אלא אנשים מסוּרים לענין, דוקא משום שאלה אדישים ואלה מסוּרים לענין; ואף הצגת מועמדים לצירים תהיה לא בידי האדישים, וגם המוּעמדים מקרבם לא יבואו, אלא בידי המסוּרים ומקרב המסוּרים, – והאדישים, דוקא משום שאין בלבם קורטוב של התנגדות לציונות ולהישגיה, יתנו את קולותיהם ברצון למועמד אשר יוצג מקרב המסוּרים- לענין. ואכן, כיצד יקל עלינו יותר למשוך ולרתּק את האדישים עד שיִדבּקוּ בעניננוּ: אם נכניסם אל תוך ההסתדרות או אם נשאירם מחוץ להסתדרות? ועל אחת כמה וכמה לא ייסלח לנו הדבר, אם נזניח את אלה, שלא זו בלבד ש“אינם מתנגדים לציונות”, אלא כבר מתענינים בה במידה מספּקת, כדי לבוא אל אסיפותינו. רק האלהים בשמים רואה ויודע, כמה אנשים מסוּג זה חולפים על פּנינוּ, מבלי שנעשה נסיון כלשהו לכללָם ברשימת השוקלים.

ועתה אסַכּם. אף בשנים הקודמות יכולנו בנקל לגייס מבין המתענינים והאוהדים המוני-שוקלים פי-כמה משגייסנו. ולא כל-שכּן יִקל עלינו הדבר בשנת-השקל הממשמשת ובאה, כי, למרות אפס-המעשה מצדנו, פעלו בינתיים גורמים רבים, שהחדירו את הד הציונות, את ידיעתה ואת ההתענינות בה לחוּגים נרחבים יותר בעם ישראל מאשר עד-הנה. לפיכך יהא זה תלוי אך ורק ברצוננו-אָנו, אם מספר השוקלים יוכפּל או אפילו ישוּלש לעומת השנה הששית, ובכך ישוּגר לקונגרס השביעי לא רק מספר-הצירים שהיה בששי, אלא אף גדול ממנו. או-אז יהיה הקונגרס המתכּנס בשעה אחראית זו, אדיר ורב-רושם; הוא יוכיח לאויבים ולידידים, כי על אף כל המהלומות, הציונוּת לא זו בלבד שלא נתערערה, אלא אף גדלה והגבירה כוח; הוא יהיה להפגנת כוחנו בעיני דעת-הציבור ולעידוד כּבּיר לנו עצמנו.

תעמולה ותרבות

את שתי המלים האלו חיברתי יחדיו, כי אצלנו הן היינו-הך. תעמולה לציונות פירושה קודם-כל לדבּר על עברו ועל עתידו של עם ישראל, על ערכי התרבות היהודית, להפיץ ידיעות על דברי-ימינו, לשוננו, ספרותנו מימי-קדם, מימי-הביניים ומימינו אלה. כל אלה – עבודה תרבותית. לא נוכל להקנות תרבות לאומית בלי לנהל תעמולה ציונית, ולא נוכל לנהל תעמולה בלי להקנות תרבות.

האמצעי היעיל ביותר הן לתעמולה והן לתרבות היא בלי ספק המלה המודפסת. לפיכך חייבים אנחנו:

לאסוף מנויים לכתבי-עת ציוניים. אם תתקל באדם, שיש לו די אמצעים להמנות על כתב-עת, ואף-על-פי כן הוא נוטלו לקריאה משכנו – בייש תביישנו. וגם מבחינה זו – היֶה אתה לו למופת. אך אם מישהו אין לאֵל ידו – לך והבא לו את הספר במו-ידיך. לתבוע ולשוב ולתבוע מכל הספריות וחדרי-הקריאה, הפרטיים והציבוריים כאחד, שירכשו לעצמם את ספרי ההוצאות הציוניות.

כתבי-העת והעתונים הכלליים, גם כשעל מערכותיהם נמנים יהודים רבים, נמנעים מלהגיב על העתונות היהודית שבלשון הרוּסית ועל הספרים והקונטרסים הדנים בשאלת-היהודים. את זאת יש לתבוע במכתבים נמרצים אל המערכת, הן במכתבי-יחידים והן במכתבים קיבוציים. אין שום ספק, שבדרך זו נגיע סוף-סוף לפרסומם של הדים ומאמרי-ביקורת שיטתיים על העתונות והספרות הציונית ברבים מן העתונים ומכּתבי-העת הכלליים . ביחוד יֵקל עלינו להשיג דבר זה בעתונות המקומית של ערי תחום-המושב, כי עתונים אלה אנוסים להתחשב מאד במשאלות ציבורנו. ובנו תלוי הדבר, שמשאלות אלו תוצגנה לפניהם בצורה נמרצת ומשכנעת, ובעיקר – במספר רב של מכתבים. הכל מבינים, כמה חשוב בשבילנו, שהעתונות הכללית תמסור לציבור-קוראיה ידיעות על הספרות הציונית. אף תגובה בלתי-אוהדת עדיפה משתיקה זדונית, ביחוד משום שבמקרים רבים תגובה בלתי-אוהדת זו פותחת את הפּתח לפרסם באותו עתון או בעתון אחר את טענותינו הנגדיות.

מן ההכרח שכל אחד מאתנו ינהל רשימות על כל הספרות הציונית השוטפת. לשם כך עליו לעקוב בתשומת-לב אחר המודעות ומאמרי-הביקורת בעתונים היהודיים ולרשוֹם לעצמו כל קונטרס, שיצא לאור בעברית, בז’אַרגוֹן או ברוּסית. מלבד זאת מן ההכרח שישׂא עמו את “מדריך הספרות על הציונות” (יצא לאור בפּטרבּוּרג בשנת 1903, מחירו 50 קוֹפּ'). וכל אלה דרושים לנו, כדי לתת לאדם, המתחיל להתענין בציונות, רשימת ספרים וקונטרסים, שנבחרו בהתאם לשפת-דיבורו, לרמת התפתחותו השכלית, להשקפותיו, וכו'. את הרשימה הזאת יש לתת לו עם הבעת משאלתו הראשונה. לכן מוטב שרשימות ממין זה תהיינה אצלנו מוכנות ומזומנות, כדי שלא נפסיד זמן. תכופות, לאחר ויכוח על הציונות, שהתנהל בין האורחים בביתו של פלוני, אומר יריבך: “אגב, כה מעט ידוּע לי על תנועה זו – שמא תתן לי מַשהוּ לקרוא?” למחרת הבוקר צריך אתה להמציא לו כמה ספרים – לא רבים, כמובן, כדי שלא יבהל, אלא שנַים-שלשה קונטרסים, – אך העיקר, שהדבר ייעשה למחרת, בטרם שככה ההתעוררות מן הויכוח אמש.

בהיותך בחברה השתדל בהחלט לכוון את השיחה אל הציונות, אך עשה זאת בפקחוּת, בזהירות, כדי שלא יוָצר רושם של טרדנוּת. מלבד זאת – אל תעשה כן, אלא אם כן אתה משוכנע, שאתה עצמך יודע את הציונות היטב ובפרטוּת, שאם לאו, – יכניעוּך בנקל. אבל, מכל מקום, אל תניח שוּם תגובה בלתי-אוהדת, ולא כל-שכן לגלגנית, ללא הדיפה רצינית מצדך.

בכלל, התעמולה בעל-פה, המשפיעה אָמנם פחות מן המודפסת, יש בה בכל-זאת תועלת רבה (ביחוד ל“החיאת” נקוּדות רדוּמות), ובסופו של דבר היא תמיד אפשרית. אם אין בכוחך לכנס 300 איש, כַנֵס שלשים מובחרים, כלומר אנשים שלגביהם יש לך כוונות כלשהן ושמשום-מה אתה מוֹקירם במיוחד. הם כבר יפיצו את ה“החיאה” לרוחב ולעומק. ברם, יש לזכור, שאין לצפות מנואם מעשי-נסים בהפיכת עורם של הבריות: הם יבואו, כביכול, לא-ציונים וילכו ציונים. דברים כאלה אינם מתרחשים. התעמולה בעל-פה יוצרת הלך-רוחות, וזה כל תפקידה. וכאשר נוצר הלך-הרוחות, אפשר לצפות בביטחה, כי במהרה תצמח ממנו תועלת לתנועה. לפיכך, אם מאיזו עיירה מגיעות תלונות על קפאון, מן ההכרח לשלוח לשם נואם משובח. והנואם צריך, כמובן, להתאים לציבור, שעליו הוא נועד להשפיע: לחרדים – “מגיד”, לנוער הבורגני – סטודנט, לפועלים – אֶכּסטרן, וכו'.

לשם כך יש לקיים, מצד אחד, רשימת-שמותיהם של כל התועמלנים הטובים שבעל-פה, הן מאותה עיר והן מן הערים הסמוכות, ומצד שני – לקיים חליפת-מכתבים עֵרנית עם ערי-הסביבה ולדאוג לכך, שלא יווצר קפּאון.

בערים רבות קיימות אגודות “לספרות”, “לאמנות”, “למדע”, שבהן נערכות הרצאות על נושאים שונים בלוויית ויכוחים. הציבור (וביחוד היהודים) מחבב בדרך-כלל מאד נשפים כאלה ונוהר אליהם בהמוניו, אף-כי את ההרצאות מַרצים על-פי רוב אזרחי-המקום ואין הן מצטיינות בברק מיוחד. יש לנצל אגודות אלו ולהרצות בהן הרצאות על הלאומיות בכלל ועל הלאומיות היהודית בפרט, על הלשון והספרות העברית, על משמעותה של התרבות העברית, על החינוך הלאוּמי, ולאחר שהוכשרה הקרקע – על הציונות עצמה. אדם נבון בעל שקדנות כלשהי יוכל לחבר בנקל הרצאה של ממש, אם ינצל למשל אותו “מדריך הספרות על הציונות”. תועלת וחשיבוּת מיוחדת נודעת להרצאות על הלאומיות בכלל ועל התרבות העברית. דוקא אותן שׂדרות הציבור, המבקרות באסיפות אלו, נוהגות לדבר על ה“ריאקציוניות” שבלאומיות ורואות את מהות התרבות העברית לא במניעיה המוסריים הגדולים, המונחים ביסוד מושגי הצדק החברתי של ימינו, אלא בפּיאוֹת ובכלי-החלב.

באותה קלות אפשר, בעצם, לחבר כמה הרצאות של ממש על דברי ימי ישראל. האמת היא, שלאחר 7 שנות תעמולה ציונית איש מן היהודים האינטליגנטיים אינו יודע עדיין את דברי-הימים הללו. לפיכך די להפקיד ענין זה בידי אדם אחראי ונבון, ועל-פי המקורות הוא יחבר בנקל כמה הרצאות, שכל אחת מהן תקנה למאזיניה שפע של חומר חדש, ומצד המרצה היא בשום פנים לא תדרוש יותר משבוע של הכנה. הקראות כאלו יש לערוך לא רק בחוגים הציוניים, אלא גם בחוג-המשפחה ולהזמין אחת לשבוע מבחר של מכּרים, וכמובן לא לשכוח את הקרן הקיימת.

להקראות כאלו ולכל אסיפותיהם של החוגים, העשויות לעורר התענינות, יש להביא אורחים, ולבחור כמובן את אלה, שאפשר לתלות בהם תקווה כלשהי. כאן יש לזכור, כי חייהם של רוב אנשי-האינטליגנציה שלנו ריקים ומשעממים מאד, וגם אסיפה דלת-משתתפים ובלתי-מזהירה עשויה להראות בעיניו של אורח מן האינטליגנציה כאסיפה מעניֶנת מאד. את האורחים יש להזמין איפוא ללא חששות יתירים, אך כמובן לא לאותן הישיבות, שבהן יימסר רק דו"ח על הקופה, אלא למשל לאלו, שבהן יוקרא ויובא לדיון איזה מאמר מענין, יושמע הנאום התכניתי של המועמד לתפקיד-ציר, וכדומה.

על כל מאורע בחיי המקום או בחיי הכלל, שיש בו משום ענין בשבילנו, יש להגיב בקול-קורא. לשם כך יש להביא בחשבון ולנצל את כל אלה, המושכים במידה כלשהי בשבט סופר. יש לזכור, כי גם חוגי הבורגנים וגם ההמונים עטים בענין רב על חיבורים ממין זה, ועל-פי מידת-התכיפות בה הם יוצאים-לאור אומדים הבריות את כוחה של התנועה. והוצאתם לאור היא דבר זול מאד ואיננו קשה כלל…

הוא הדין לגבי מקהלות-תלמידים. ילדים יהודיים מתרשמים מאד ממוּסיקה, ואם ירגילום מגיל רך אל צלילי השיר העברי, יקשרוּם על-ידי כך אל היהדוּת לא במוח אלא בלב. ודוקא בבתי-הספר היהודיים שרות מקהלות-הילדים בכל מקום שירים וָליקוֹרוֹסיים, אף-על-פי שהנעימה הוֶליקוֹרוֹסית זרה לחלוטין לא רק לנשמה היהודית, אלא גם לאוכלוסיה הלא-יהוּדית בתחום-המושב. יש ללמד את הילדים שירים עבריים בעברית וברוסית, ואין לחשוש גם מפני הז’אַרגוֹן. אני רחוק מלהיות ז’אַרגוֹניסט, אך מי שמחדיר ללב הילדים יחס של זלזול כלפי הניב המדוּבּר בהמונים, מחדיר ללבם יחס של זלזול כלפי ההמונים גופם.

השיר הלאומי הוא בכלל אמצעי-השפעה כביר. לצליליו של שיר עברי טוב תתנוצצנה עיניו ותזדקף קומתו של המשומד אכול-הכזב ויתרעדו נימי-לבו של כל מתבולל מושבע. הפיצו ברבים, בכל שכבות-העם, את השיר העברי. בכל סניף צריך להיות חוג-מקהלה. זה קל מאד, כי בכל מקום יש בחורים ובחורות החולמים חלומות-סרק על במת-האוֹפּירה. אגב, מקהלה כזאת נוצרה לפני זמן קצר בפּטרבּוּרג וכבר זכתה באהדה רבה מצד האוכלוסיה היהודית.

אין להכחיש, כי השפה העברית נפוצה בזמן האחרון במידה ניכרת. ואף-על-פי כן אין מקיימים כמעט לגמרי את הכלל החשוב, שכל ציוני חייב לגזול לפחות דקות מספר ליום ולייחדן ללימוד שפתנו הנהדרת. התקדמות-מה ניכרת רק אצל אלה, שידעו ולמדו את הלשון העברית גם קודם-לכן: אצלם נתעוררו חשק ושקידה והם כבר אינם שוכחים את אשר למדו, כפי שהיה בעבר, אלא להיפך, מקיימים ואף מפתחים את ידיעותיהם. אך מי שלא ידע בעבר, אינו לומד גם עתה. מורה אחד אמר לי: “עדיין לא ראיתי ציוני, שלָמד את השפה העברית משום ציונותו”. יש המתחילים ללמוד, אך נוכחים מיד, כי בשיעור השני עדיין אי-אפשר להבין את השפה ולדבּר בה – וזוֹנחים את הלימוד. משום כך חייבים חובבי שפתנו הלאוּמית להפעיל את מלוא המרץ, חוש-האמצאה וכוח-השיכנוּע שברשותם.

יש אנשים, שהיו מתחילים ללמוד, אלא עדיין לא מצאו שהוּת לכך, או הסיכוי ללמוד לבדם נראה להם משעמם או יקר מדי. אנשים כאלה צריכים להתלכד בקבוצות, להזמין יחד מורה טוב ולסייע איש בידי רעהו…

מלבד זאת צריך כל אדם, היודע את השפה, לדרוש אותה מידה של ידיעה גם מקרוביו ומידידיו, לעורר אותם ללימוד וללמדם ללא-שכר. כל מי שסיגל לו את השפה אפילו במקצת, חייב בכל מיני דרכים לגבש את ידיעותיו: לקרוא מדי יום ביומו לפחות 25 עמודים מתוך ספר או עתון עברי, לנהל יומן בשפה העברית, לכתוב מכתבים ואף לָשׂיח בלי כל בושה, בזכרוֹ את המימרה הצרפתית הנכונה: כדי לדבּר היטב, צריך לדבּר תחילה דיבּוּר גרוע. הכרח מוחלט הוא, שבכל סניף יהא קיים לפחות חוג אחד של “דוברי-עברית”. אל אסיפות החוג הזה יש להביא גם אנשים מן הצד, אף אם אינם יודעים את השפה, ובמקרים אלה יש להבליט במיוּחד אותם חברי החוּג, המצטיינים במבטאם היפה והברור.

כשיש מספר מספיק של דוברי-עברית, מן הראוי לגשת מיד להצגת מחזות בעברית: תמיד יימצא קהל, ואף אם מתוך סקרנות יבואו אחדים, שאינם יודעים את השפה, טוב הדבר ויפה – זה עלוּל להמריצם ללמוֹד. יש לפתוח בהצגות ביתיות (ההכנסה לטובת הקרן), אחרי-כן לעבור לפומביות, לארגן קבוצות-חובבים, וזיכרו, כי בזמן מן הזמנים יצמח מזרעונים אלה התיאטרון הלאומי שלנו.

אותם החוגים, שבהם אין או יש אך מעט דוברי-עברית, צריכים גם-כן בכל האמצעים ללמד את חבריהם עברית. לשם כך יש קודם-כל להחליף את המונחים המקובלים של ניהול-הענינים במונחים עבריים, כגון המלים והמשפטים: יושב-ראש, מזכיר, גזבר, קופה, האסיפה פתוחה או סגורה, החוּג, אבקש רשוּת-דיבּוּר, רשוּת-הדיבוּר לחבר פלוני, לסדר היום, שקט, הצבעה, נתקבל, נדחה, וגו'. רשימות, שתכלנה את המוּנחים האלה, אפשר לחלק בין כל חברי החוּג, ובלי-משׂים הם יסתגלו אליהם. כן יהא בכך מן התועלת, אם הפּרוֹטוֹקוֹלים של האסיפות יתנהלו ויוקראו בקולה השפה העברית: מי שישמע בפּרוֹטוֹקוֹל את שמו (מאלה שדיבּרו באסיפה הקודמת), יתחיל שלא-מרצונו לעשות אזנו כאפרכּסת וישתדל לתפוס את כוונתו-הוא, ובהדרגה, כתוצאה מכל אלה, יסכּינו החברים לצלילי שפתנו.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. צריך לעבור לנבואה פשוט וקל
    למה אני צריכה לחיות אך ורק בצל זבוטינסקי בגין הרצל בן גוריון. מה איתי המיזרחית. למה אותי מחקו. כולנו חיים במיזרח התנך מיזרחי השורשים מיזרחים השיבה לעתיד מיזרחית. לו הבינו מילה זו היא קדם הו הו קדם היא כאילו כה קדומה עתיקה אבל קידמית בת המאה 21 וכל מה שיבוא בגלל הנבואה .איך זה דבר והיפוכו. אפשר .שכחו מחקו העלימו. אפשר להבין חלקית בכל זאת גלות אלפיים שנה. לא דבר מה בכך. אבל עכשיו עם המרוץ המטורף הזה היום. שהפך שיבעים שנה שלנו לאלפיים עוד אלפיים שנה נוספות. ומה עשינו אחרי אלפיים שנה את הלא יאומן הקמנו מדינה. צריך להיתחבר לאדמה זו שלנו היא מדברת מספקת בשורתית.
    למה אני צריכה לינדוד לגויים הניפלאים בחגורת התנך כדי להבין הכי עצמי. אוי כפרה עליהם כמה מרגישה הכרת תודה עמוקה. עלו על תגלית. אבל באמת זה הרי לא חדש. עם מוח בן המאה 21 הפיקו מימנו תועלת מקסימלית חיברו אותו לאהבתם האובססיבית האדירה לתנך לרוב העיברי ,לא נורמלי לא יאומן .מה עושים גויים בספר שמספרים לנו שהוא עבר. גנטיקה רבותי. כה אדירה חזקה כל כך היא שדיברה .אני חושבת בת קול ענקית מהקבר של אבא עשיו פשוט צעקה והיגיעה עד אליהם ממרחקים אדירים. וגם ההבנה שהמאה 21 מלאה תנך וכלים. ומיזה באה ההארה שהתנך למעשה ומעל לכל ספר נבואה.
    אני כה מודה להם היקדימו אותנו. בכל זאת אחים ועוד תאומים. נתנו לי מתנה ניפלאה להאחז בה. כי הכל חלקלק אין במה להאחז כי המאה 21 היא גם שבר עצום בטרוף.
    אני שמחה בהם אהובים מתוקים ניפלאים ברכות על ראשיכם. אבל הייתי רוצה לשמוע הרצאות על נבואה פה בארץ מהי מיהי מישהו שמשקיע. היא נורא תואמת את המאה 21 וגם מתאימה לכל דבר בחיים ואפילו לנשים וילדים. אולי אפילו חיות יוציאו נבואה. חחחח הנה אפילו ציפורים מפטפטות מי יודע על מה חחחחח.
    עברנו עוד אלפיים שנה. צריך סיעור מוחין אבל אמיתי בינינו כולנו. והבנה אמיתית מי אנחנו למה שבנו למה אנחנו חיים באדמה זו.

  2. לא קראתי את כתבי ז'בוטינסקי לא חושב שאמהר לעשות זאת
    כי כולנו ראינו את תוצאת אלו הרואים עצמם תלמידיו, או קיבלו חינוך מהבית בהשראתו.
    קשה להתפעל מהם (עיין ערך הדוגמא האחרונה מהשבוע שעבר – אולמרט)

    1. אם אתה היית עובר את רצח האופי שהשמאל עושה לכל מנהיג ואיש ציבור ימני אמיתי, לא בטוח שאתה היית מעז להזדהות כתלמיד של ז'בוטינסקי. ראינו מה השמאל עשה למנחם בגין, יצחק שמיר ורובי ריבלין כשהם הצהירו על עצמם שהם תלמידי ז'בוטינסקי. לבגין עשה השמאל רצח אופי מתועב שהביא להסתגרותו ולמותו בצער, ואת הלקח הזה למד בנו שהפך את עורו והתחיל לרקוד לפי החליל של השמאל. לפני שהתיקים נגדו נפתחו ראובן ריבלין היה תלמיד נאמן של ז'בוטינסקי וטען שבג"ץ מבצע סיכול ממוקד במדינת ישראל ושאם מדינת ישראל לא תשים סוף לדיקטטורת בג"ץ הרי שהדיקטטורה הזאת תשים סוף למדינת ישראל. ואז, בבת אחת נפתחו נגדו 5 תיקים שונים ופתאום – ממבקר חריף של הפרקליטות הוא הפך לתומך הפרקליטות ולמגן החונטה. באורח פלא, כל 5 התיקים נגדו – נסגרו, בבת אחת, באותה קלות שבה נפתחו. מה לעשות שמכל תלמידי ז'בוטינסקי רק לבן של פרופ' בנציון נתניהו יש הכוח הנפשי להמשיך לשמור על הגחלת של ז'בוטינסקי?

      https://www.israelhayom.co.il/opinion/713601

    2. ל-ותיק בארץ
      הווי אומר מוגי לב חסרי עמוד שדרה
      וזה עצוב, עצוב מאד

      למרות שלא קראתי את כתבי ז'בוטיסקי, כפי שציינתי, הרושם ממה שקראתי על תורתו הוא שליברליות כללית התערבבה בתוך הלאומיות, ואפשרה לכל אחד לשוטט היכן שהיה טוב לאומו יום\זמן, ולטעון שהוא תלמידו הנאמן של ז'בוטינסקי.

      ועל ליברליות ולאומיות אפשר להתווכח רבות, ויש לעשות בעניין סדר ברור יותר