"הודחתי מכחול לבן כמחווה לרשימה המשותפת, הייתי בשבילם סדין אדום"

יצחק אילן, סגן ראש השב"כ לשעבר שנדחק מרשימת כחול לבן, בראיון ל'מידה': "עשו לי תרגיל מלוכלך, אסור להגיע למצב שהמפלגות הערביות סוחטות ממשלה"

התנהלות בריונית ממדרגה ראשונה. יצחק אילן | צילום מסך

יום לפני הגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה-23, קיבל יצחק אילן, סגן ראש השב"כ לשעבר ומי שהוצב במקום ה-39 ברשימת 'כחול לבן', שיחת טלפון מפתיעה. "ראש המטה הוד בצר התקשר וביקש להיפגש, ובגלל שהייתי בהחלמה בבית אחרי ניתוח קשה מאוד של השתלת ריאה ביקשתי שיגיע אלי", הוא מספר בראיון מיוחד ל'מידה'. "באותה פגישה הוצג לי אולטימטום לפיו אני צריך לזוז למקום ה-45 ברשימה או לעזוב. אמרתי לבצר שזה לא מקובל עלי ודרשתי ממנו לחזור לגנץ כדי שישקלו מחדש, ובהמשך הודיעו לי שהוא לא שינה את דעתו ואני צריך לעזוב".

מה היה הנימוק שקיבלת?

"קיבלתי תירוץ עלוב ביותר כשאמרו לי שרוצים לקדם נשים. אין לי בעיה עם קידום נשים אבל אם אתה רוצה באמת לעשות את אז תציב אותן במקום ריאלי. הייתי אולי מסכים אם היו מביאים מישהי כמו דורית בייניש, אבל לדחוק אותי למקום 45 בשביל הילה שי-וזאן שהגיעה בכלל מהבית היהודי והיא חברה טובה של מעיין ישראלי היועצת של גנץ?".

מה הייתה הסיבה האמיתית לדעתך?

"לדעתי ההוצאה שלי מרשימת 'כחול לבן' הייתה כחלק מרצון לעשות מחווה לרשימה המשותפת, גם בגלל הדעות שלי וגם בגלל שהייתי איש שב"כ שבמשך שנים ארוכות חקר מחבלים כולל ערבים ישראלים. הייתי בשבילם סדין אדום, אז החליטו שהגרוזיני עשה את שלו ועכשיו הגרוזיני יכול ללכת".

כאשר אילן נזכר בהדחתו מן הרשימה, הכעס בקולו ניכר בבירור. "הטעות שלי הייתה שהסכמתי מלכתחילה להיות מוצב במקום כזה נמוך, והייתי צריך לדרוש שיבוץ גבוה יותר", הוא מספר ומוסיף: "בער לי להיות בפוליטיקה ולשנות, להביא דברים אחרים כמו ניסיון ויושר. יש לי קצת ניסיון מיותר משלושים שנים בשב"כ אבל כנראה זה לא שינה להם".

קיבלת שיחת טלפון מבני גנץ?

"חוץ משיחת טלפון מגבי אשכנזי שקרא שעברתי ניתוח והתקשר אחרי שלושה חודשים לשאול לשלומי, לא קיבלתי כלום. זאת פשוט התנהגות בריונית ממדרגה ראשונה. מה זאת הדיקטטורה הזאת? לראש הרשימה מותר לעשות הכל?".

אתה חש אכזבה אישית?

"אני חש אכזבה אישית עמוקה וזעם. אני פשוט לא מצליח להירגע ממה שעשו לי. אלה אנשים שאני מכיר במשך שנים אבל כנראה שאני לא מהשבט הנכון שלהם. חברים אמרו לי שבפוליטיקה צריך עור של פיל, ולזה אני עונה: למה עור של פיל? אני בן אדם".

שקלת להתמודד לכנסת במסגרת אחרת?

"בגלל שעשו לי תרגיל מלוכלך ברגע האחרון לפי הגשת הרשימות אז לא הייתה לא אפשרות לשום דבר אחר. אני עדיין חושב איך אני יכול להשפיע על הזירה הפוליטית של מדינת ישראל, ובהחלט אשקול את הדברים מחדש לקראת בחירות בעתיד, מה שבטוח שזה לא יהיה במסגרת 'כחול לבן'".

שעטנז תוצרת כחול לבן

לאחר שנים ארוכות בהן כיהן בתפקידים הבכירים ביותר בשירות הביטחון, אילן תכנן מסלול קריירה פוליטית קצת אחר בטרם הכל השתבש. "הצטרפתי בהתחלה למפלגת תל"ם בראשות משה יעלון מכיוון שאני ימני בדעותיי. אני מגדיר את עצמי ימני מתון אבל בהחלט איש ימין, ואני חושב שדעותיו של בוגי תואמות לשלי. בשלב מסוים יעלון הודיע לי שאין מקום ברשימה שלו והעדיף על פני את גדי יברקן, וכאשר דובר על איחוד עם 'חוסן לישראל' של גנץ אז ביקשתי להצטרף לרשימה המאוחדת והוצבתי במקום ה-39".

משה יעלון ובני גנץ | צילום מסך

'כחול לבן' היא מפלגת ימין או מפלגת שמאל?

"לגבי תל"ם אני בוודאי יכול לומר שהיא מפלגת ימין-מרכז. 'כחול לבן' זה כבר שעטנז של כמה מפלגות שבו לכל אחד יש דעות שונות. יש אנשי ימין ברשימה של תל"ם וב'חוסן לישראל' אבל אני לא חושב שעפר שלח למשל או אחרים מ'יש עתיד' הם ימנים בדעותיהם".

איך זה מסתדר ביחד?

"השאלה היא מה הדבק שמאחד את המפלגה. לא תמיד הדבר המחבר היא אידיאולוגיה פוליטית ורק בנושאים מדיניים. יש דברים אחרים שיכולים לחבר כמו הגינות ושלטון החוק, נושאים חברתיים ועוד. אתה רואה שהמפלגה כבר אחרי שתי מערכות בחירות ועדיין מתמודדת להיות הגדולה בישראל".

כל המספרים מראים שגנץ יתקשה מאוד להקים ממשלה בלי תמיכה של אחמד טיבי ואיימן עודה

"הוא אומר עכשיו בראיונות שהוא מתנגד למהלך כזה, אבל כמו כל הבטחה של פוליטיקאי גם זה ישכח בשניה אחרי הבחירות. אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב שבו מדינת ישראל תנוהל על ידי ממשלה שנסחטת בידי הרשימה המשותפת, ואני הייתי מתנגד נחרצות לשבת בממשלה כזו. יכול להיות שיהיו אפשרויות אחרות כמו ממשלת אחדות לאומית".

גנץ אמר אתמול במפורש שלא ישב עם נתניהו

"הוא טוען את זה לצורך הבחירות אבל גם זה יכול להשתנות כמו כל דבר בפוליטיקה".

מה בעצם הבעיה בממשלה שנשענת על הרשימות הערביות?

"אני מדגיש שאני לא נגד האזרחים הערבים שהם אזרחים שווי-זכויות, אלא נגד הרשימה המשותפת שמורכבת מחברי כנסת שרוצים לחסל את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. לצערי, אותם ח"כים מאותרגים על ידי התקשורת שלא שואלת את השאלות הקשות כמו למשל האם הם תומכים בזכות השיבה. אני לא חושב שיש ח"כ ערבי אחד שיגיד לך "לא", ואז השאלה הבאה צריכה להיות בכמה פליטים מדובר. לפי הספירה שלהם יש בין שישה לשבעה מיליון פליטים שרוצים לחזור לארץ, וזה במילים אחרות חיסול המדינה. לכן אסור שהממשלה תהיה סחיטה מול אנשים כאלה".

בליכוד טוענים שגנץ לא בשל להיות ראש ממשלה

"אחרי שלוש מערכות בחירות תוך שנה זה טבעי שכל קמפיין ינסה לעשות את המיטב לדעתו. הליכוד יורד לפסים אישיים וגם ב'כחול לבן' עושים את זה. להשוות את נתניהו לארדואן האנטישמי? זה לא הגיוני ולא מקובל".

לשנות את שיטת הממשל

מאז הצטרפותו לחיים הציבוריים, אילן מתבטא בראיונות בתקשורת וברשתות החברתיות בשלל נושאים. בניגוד לפוליטיקאים אחרים שנוטים באופן טבעי לדבר בסיסמאות, יצחק אילן לא בוחל במילים ולא מתבייש לומר את דעתו הנוקבת בסוגיות כמו סערת זיוף נתוני גיוס החרדים. "הוועדה שהוקמה כדי לבדוק את הסיפור היא ועדה מאוד מוזרה שהיו בה ארבעה חברים, אלוף במילואים ועוד קצין יחד עם שני חרדים שלא בטוח מה הם מבינים בצבא, ואפילו לא עשתה את מה שהוטל עליה". לדבריו, "הם התבקשו לבדוק את הנתונים בין השנים 2011 ל-2018, אבל החליטו שבודקים רק משנת 2014. זה לא תקין ובמקום הרמטכ"ל הייתי מסרב לקבל את המסקנות ומחזיר אותן לעבודת השלמה. דבר נוסף שלא נבדק הן העבירות הפליליות שנעשו ברישום ודיווח של שקרים. ההמלצה שלי לפצ"ר היא לקחת את החומר ולפתוח בחקירה פלילית".

בתור איש ביטחון ותיק, מה דעתך על כל עצומות הקצינים שצצות להן?

"זאת בושה וחרפה שאנשים מתאחדים תחת הסיסמה של "קצינים" וכותבים מכתבים כאלה. אתה רוצה להביע את דעתך? תעשה את זה באופן אישי ובלי להשתמש בסמלים של הצבא ובדרגה שלך. מה הקשר בין דעתך הפוליטית לבין זה שהיית טייס או אלוף משנה במילואים? הרי זו שטות. תאר לעצמך שאנשי שב"כ היו מתארגנים וכותבים מכתב פוליטי".

גם בנושא המתיחות בדרום, אילן ששימש בעבר בין השאר כראש דסק עזה בשב"כ מציג עמדה נחרצת. "הסבבים האלה שחוזרים כל פעם מול ארגוני טרור הם מבישים. יש לנו צבא אימתני עם תקציב של 70 מיליארד שקל, אבל הוא לא מסוגל להביא שקט לתושבי הדרום ולשמור על אזרחי המדינה. אני גר באשדוד וליבי נכמר לראות את תושבי האזור תחת הפגזות של מחבלים".

מה אתה חושב שצריך לעשות בעזה?

"תמיד אמרתי שצריך לכבוש את רצועת עזה מבלי להתבייש, להישאר שם בין שנה וחצי לשנתיים ולנקות את קן הצרעות ממחבלים. מדובר בפושעי מלחמה שצריך לרדוף ולשים מאחורי סורג ובריח, או לחסל כמו שעשינו במבצע 'חומת מגן'. ביהודה ושומרון אנחנו שולטים שלטון מבצעי ולכן יש שם שקט ולא רואים טילים עפים על כפר סבא או נתניה. אני מבטיח לך שאם נצא משם זה יקרה תוך כמה חודשים. זה מה שצריך לעשות גם בעזה – לא להישאר שם לנצח אלא לשלוט מבצעית, עד שהערבים יגידו שהם רוצים שלום".

אולי עדיף להרגיע בדרום בגלל הסכנה הגדולה מגבול הצפון

"אלה תירוצים עלובים כדי להמשיך להפקיר את תושבי הדרום. במהלך מבצע 'חומת מגן' הייתי מפקד השב"כ בשומרון, ואני זוכר איך ממש יום לפני המבצע היו עוד קצינים בכירים מאוד בצבא שהתנגדו באופן נחרץ למהלך. כשכולנו נאנקו תחת פיגועי התאבדות הם אמרו שצעדים כמו הקמת מחסומי פתע יפגעו במרקם החיים הפלסטיני. אני צעקתי שהמטרה שלי היא לשמור על החיים של ישראלים".

הצבא עוצר את הממשלה או להפך?

"הדרג המדיני נותן פקודה והצבא צריך לבצע אותה, אבל בשביל זה הדרג המדיני גם צריך לרצות לתת את הפקודה. אני שומע עכשיו את ההתבטאויות של הרמטכ"ל בעד רגיעה בעזה וזה לא תקין. במדינה דמוקרטית מי שקובע זה אך ורק הדרג המדיני".

בסיום השיחה מסכם אילן את המצב הפוליטי הכללי בישראל ואומר: "זו הוכחה ששיטת הממשל במדינת ישראל רקובה ואבד עליה הכלח. זו פרודיה על דמוקרטיה שמי ששולט בה הוא המיעוט של מפלגה כזו או אחרת שמתחלפת בכל פעם. אני חושב שצריך להחליף את השיטה ולעבור לשלטון נשיאותי. אני בעד שנעשה את זה כמה שיותר מהר".

פנינו ל'כחול לבן' וח"כ משה יעלון בבקשות תגובה והן תובאנה מיד עם קבלתן.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. אני לא חושב שגנץ באמת מחליט משהו בכחול-לבן, אלא יאיר לפיד. וגם אם גנץ יהיה "ראש" ממשלה עדיין יאיר לפיד יחליט את הכל, ויכפיף את ישראל למדיניות האיחוד האירופי העוין.

    1. לא אישרתם התגובה שלי למרות שאין בה שום דבר פוגעני
      אבל התגובות נגזעניות שמסיתיות נגד הערבים השארתם
      זו חוצפה ואפליה

  2. הילה נכנסה לכחול לבן מה היא תגיד על הסכם אוסלו ב שהסחיט גנץ יאלץ לוותר

  3. ״ הוועדה שהוקמה כדי לבדוק את הסיפור היא ועדה מאוד מוזרה שהיו בה ארבעה חברים, אלוף במילואים ועוד קצין יחד עם שני חרדים שלא בטוח מה הם מבינים בצבא״
    הצגה מגמתית נוסח כחולבן.
    הרי הסוגיה הזו מורכבת הן מצד של צבא והן מצד של שילוב חרדים. ברור שצריך לחלק חצי-חצי בין מומחים לשני הצדדים.
    אך כמובן שאנשי כחולבן שטופים בהסתה אנטי חרדית ולכן לא יכולים לראות את דעתם של החרדים כרלוונטית למשהו(או את שיקול דעתם כהגיוני).
    וכמובן שכל ועדה שאין בראשה שופט(אדם שלא מבין לא בצבא ולא בעולם החרדי)-היא מוזרה.

  4. אדון יצחק אילן, אתה את שלך תרמת בכבוד ובגאון, אין לך מה לחפש עם קבוצה מוכרת ישראל, שכל רצונה זה הרס המדינה שנילחמנו עליה בדם רב, את גנץ מעניין דבר אחד לרצות את עודה וטיזי

    1. יאללה יאללה
      יועז הנדל הרבה יותר קיצוני ממך מר שב"כ
      כנראה שקשה להודות שלא היית מספיק חשוב
      אגב, כל מי שטוען שגנץ מנוהל על ידי ממשלת צללים או לפיד או תיאטרון בובות שיסתכל על נתניהו ויגיד מי לא מנהל אותו קודם אשתו, חרדים, ערבים, ארה"ב
      לא סתם הבן אדם למד משחק

    2. אדון יצחק אילן.
      לאחר שעשו עליך כיפה אדומה וזרקו אותך ללא הערכה לפועלך עליך לעשות את הדבר הנכון ולהצביע למפלגה ימנית רק כמובן שלא למפלגת עוכר ישראל דוברמן. וגם לא למפלגה שהיא חא עוברת את אחוז החסימה ותנסה לצערי הרב לקלקל לימין הכוונה ברורה עוצמה יהודית.
      תבחר בליכוד או ימינה או אחת מהמפלגות החרדיות כדי שהמסר הימני שלך יעבור לאנשים שיטפלו במדינה לטובת עם ישראל.
      בהצלחה ושבת שלום.
      נ.ב. אני חבר ליכוד.

  5. לא לפיד לא גנץ ולא אחרים קובעים בכחול לבן אלא עסקנים ופעילים חברתיים של שמאל המתועב קובע להם והם לא חושפים את זהותם וחלקם לא מהארץ וחלקם לא יהודים

  6. הצטרפת למפלגה העלובה הזו מרצונך החופשי. עכשיו תחלים בבית בשקט ואל תבוא בטענות.

    1. בסופו של דבר לא תהייה לגנץ ממשלה בלי המשותפת

  7. אבל שמעתי שב"כחול לבן" מאד מעריכים את היושרה,הנקיון המוסרי והיחסים הטובים,בניגוד ל"באברים עם הדרבוקות" מהליכוד? לא??? אז אחרי בערך שנה באוויר,הם מתחילים לגלות לאט לאט את פרצופם האמיתי??? אז רק לשם כך טוב שעברנו שתי מערכות בחירות כדי להיווכח בכך

  8. מי שרוצה להכנס לפוליטיקה אסור לו להעלב.מי שרגיש שלא יקפוץ לביצה הזאת של מי הביוב שנקראת פוליטיקה

  9. רק גירוש ערביי עזה יביא סוף לסיכסוך
    הרי יצאנו מעזה עד המילימטר האחרון וזה לא הפסיק את הטרור שבא משם
    מה שמתושבי גוש קטיף מעולם לא יצא טרור ובכ"ז גורשו מהבית שלהם,אז על אחת וכמה וכמה שמי שמייצר טרור לגרש אותו בחימה שיפוכה!
    ראו שאני מזהיר את האנשים שדוחים את הרעיון הנ"ל לא יהיה סוף להוצאות הביטחון וצרות שבא מעזה עד גירושם המוחלט!!!!!

  10. איך אחד כמוך הצתרף למפלגת שעטנז הזויה כזו?????.
    ברור שאתה לא בשבט שלהם, חבל שכך היה צריך.להשפיל אותך כדי שתבין ואולי אחרים יבינו איך הדברים פועלים עדיין…פלא שנפלתה למלכודת הזאת… עדיין פועלים באותה שיטה ואפילו בצורה מתוחכמת יןתר אז תתעוררו…. תשמע את מה שאמר עוד עמיר ציון שייצג עבריין מזרחי…. מה השופטת דאז אמרה לו…..אצטט " מה לך ולמכלופים האלה, מה אתה צריך את זה????? ומיודענו ענה לה בקור רוח "אני מהמכלופים האלה והלך לדרכו.. מה צריך יותר לשמוע?????

  11. נשמע רע כל הסיפור הזה כנראה בשביל לקבל תשובות צריך להניח את הכתבה הזאת על דף הפייסבוק של כל אחד מראשי כיול לבן והתגובות יגיעו מהר
    ביזיון

    1. מי שמצביע עבור התועבה שמכונה כחול לבן ומחללת את ציבעי הדגל הלאומי שלנו מציג בורות ואהבליות אינסופית הגיב:

      על מה אתה כל כך זועם?
      מי שבוחר באשפה שלא יזעם אם זה מסריח!

  12. איך איש שב"כ מצטרף למפלגה שמטרתה להביא את ישראל לקריסה כלכלית, הצפת המדינה במסתננים מוסלמים, נסיגות תמורת שלום על הנייר, השפלה מול אנטישמים באירופה ובארה"ב.
    זה בדיוק כמו ברק וכל הגנרלים למען בטחון ישראל.

  13. אדון יצחק אילן.
    לאחר שעשו עליך כיפה אדומה וזרקו אותך ללא הערכה לפועלך עליך לעשות את הדבר הנכון ולהצביע למפלגה ימנית רק כמובן שלא למפלגת עוכר ישראל דוברמן. וגם לא למפלגה שהיא חא עוברת את אחוז החסימה ותנסה לצערי הרב לקלקל לימין הכוונה ברורה עוצמה יהודית.
    תבחר בליכוד או ימינה או אחת מהמפלגות החרדיות כדי שהמסר הימני שלך יעבור לאנשים שיטפלו במדינה לטובת עם ישראל.
    בהצלחה ושבת שלום.
    נ.ב. אני חבר ליכוד.

  14. השמאל והערבים באותו מחנה.

    מי שמצביע לשמאל ממליך את הערבים על המדינה היהודית ושואף לבטלה.

    שמאל = ערבים

  15. זה לא כחול ולא לבן. זה שחור משחור! כמו הדגל של דעא"ש בדיוק שמייצג רצון לחסל משהו אחר הגיב:

    זה מיזם המירמה הגדול ביותר מאז הקמת המדינה.

    אפסים פוליטיים וגם צבאיים שלא ניתן להתביע על שום הישג של אף אחד מהם בשום שדה פעולה בזמן כלשהו.

    דחלילים מלאי קינאה שינאה רדיפת שלטון של
    לשלטון בחרתנו.