מחדל הגניבות בנגב: "צה"ל לא מבין את גודל הבעיה בצאלים"

מילואימניקים בעקבות סרטון העימות בין בדואים וחיילים בדרום: "לפעול לפני שיקרה אסון". תא"ל צביקה פוגל: "להשיב את ההרתעה ולתת גיבוי לחיילים"

מתי נראה סוף להפקרות? חיילי צה"ל בעימות מול בדואים בצאלים | צילום מסך

תופעת הגנבים הבדואים הפועלים ללא מפריע בנגב אינה חדשה ובעבר דיווחנו עליה בהרחבה אתר זה. לכל הסיפורים היה מכנה משותף: אוזלת יד מתמשכת של הרשויות בטיפול בבעיה החמורה, וחוסר אונים משווע של החיילים בשטח מול תופעת הגניבות. השבוע חזרה הסוגיה לכותרות בעקבות סרטונים שהתפרסמו בהם נראים חיילים מבסיס צאלים בעימות עם גנבים בדואים שנמלטו לאחר ניסיון גניבה. עוד מתעדים הסרטונים את המרדף שהתפתח, במהלכו הקיפו כלי רכב רבים של הבדואים ג'יפ צה"לי.

אז כיצד ניתן להתחיל ולפתור את הבעיה שנמשכת למרות כל ההתראות והאזהרות? תא"ל צביקה פוגל לשעבר ראש מטה פיקוד דרום וחבר תנועת 'הביטחוניסטים', אומר בשיחה עם 'מידה' כי המצב הנוכחי הגיע לנקודה שאינה מתקבלת על הדעת. "כשאני הייתי חייל בקורס טייס הציבו אותנו מדי לילה לשמור על המטוסים בבסיס, ולימדו אותנו נוהל פשוט מאוד: מזהירים את החשוד ואם הוא לא עוצר אז יורים. זה מה שידענו", הוא מספר. "בהמשך הגעתי לתותחנים וכמעט לא עבר לילה שלא התעוררנו מירי כאשר אחד השומרים זיהה תנועה חשודה ופעל לפי הנוהל. זה מה שמנע מאנשים להתקרב לבסיס ולנסות לפרוץ. הייתה אז הרתעה והיום היא נעלמה. כדי שהיא תחזור חייבים לחדד את הוראות הפתיחה באש".

חיילים טוענים שהם מפחדים לירות מחשש שלא יקבלו גיבוי

"חבל מאוד שהגענו למצב שכל חייל צריך להסתובב עם עורך דין צמוד, והפחד ממשפט או עונש גובר על החובה לשמור על הציוד. זה חייב להיפסק. חייל בשטח לא אחראי רק על עצמו אלא גם על הציוד שלו ושל חבריו, אבל כשמפקדים מתחמקים מלתת גיבוי אז בעצם לא נותנים לו אפשרות לבצע את המשימה שלו. ברגע שהשומרים ידעו שיש להם גיבוי לפעול נגד גניבות אז אני מאמין שהתופעה תפחת בהרבה".

הצבא טוען שהאחריות למקרי גניבה היא של המשטרה והמשטרה מחזירה את האחריות לצבא

צריך להגדיר פה במדויק את הסמכויות: הסמכות של הצבא היא למנוע מזרים להיכנס לבסיס ולשם כך הוא צריך לפעול על פי הנהלים הקיימים. אני מבטיח לך שברגע שגנב ידע שהוא מסכן את חייו כאשר הוא מנסה לפרוץ לבסיס צבאי, לא יהיו יותר גנבות. גם בכל מה שנוגע לשטחי האש הסמכות היא אך ורק של הצבא והשמירה עליהם ועל הרכוש שבתוכם היא חלק מהמשימה שלו. אני רואה תמונות של טנקים מסתערים בתרגיל ולידם נוסע טרקטורון של גנבים ואוסף ציוד וזה פשוט לא הגיוני. מצד שני, התפקיד של המשטרה הוא לבצע עבודת מודיעין ולהגיע לעבריינים ולציוד שנגנב. זה תחום העיסוק שלה וזה מה שהיא יודעת לעשות, אבל הבעיה שאצלנו הכל מתערבב ובסוף נופל בין הכסאות".

מה דעתך על ההוראה שנתן מפקד מרכז האימונים בצאלים שלא לבצע מרדף אחרי גנבים בדואים בשל חשש מ"התהפכות" של הרכב?

"זה כמו שאותו קצין היה כותב לא להסתער על האויב בקרב כי יש סכנה להיפצע. מפקד שנותן הוראה כזו צריך לקחת אחריות או ללכת לכלא. לדעתי שני הקצינים שרדפו אחרי הגנבים צריכים לקבל תעודת הוקרה. הם הוכיחו נחישות והוכיחו שאכפת להם מהציוד הצבאי, וגם העלו את הנושא לסדר היום פעם נוספת, בזמן שהמפקדים מנסים לכסות את התחת. זה ממש מרתיח. מעבר לגניבות יש כאן גם סכנה ביטחונית כאשר מרבית הנשק שנגנב בסוף מופנה כלפינו בחזרה. כשפגזים של טנקים נעלמים מבסיס בנגב, בסופו של דבר הם יחזרו אלינו בצורת רקטות מעזה".

בדיון בוועדת החוץ והביטחון בינואר 2018 מפקד מצ"ח טען כי "היכולת להתמודד עם האוכלוסייה סביב צאלים נמוכה כי הם פועלים בתחכום ובתעוזה"

"אם הגנב הפשוט שמסתובב בשטח הוא יותר מתוחכם ונועז מלוחמי צה"ל אז זו תעודת עניות לצבא, ועם הגישה הזו צה"ל לא יוכל לנצח בחיים. אולי פשוט נבקש מהגנבים להילחם במקומנו?"

אז איך אפשר בכל זאת להתמודד עם התופעה הזו שנמשכת שנים ארוכות?

"כשהייתי ראש המטה בפיקוד דרום השקענו הרבה כסף בהקמת גדרות לבסיסים יחד עם אמצעי מיגון והתראה טכנולוגיים. כל זה טוב ויפה אבל זה לא יספיק אם לא תהיה תגובה במקרים של פריצה. הגנבים כל הזמן מנסים לבדוק ולמצוא פרצה וצה"ל חייב להגיב בהתאם לכל מקרה כזה. הצעד הראשון הוא שינוי הוראות הפתיחה באש יחד עם מתן גיבוי מלא לחיילים".

עימות בלתי-נמנע

גם החיילים שנמצאים בשטח עצמו מצביעים על השינוי שנדרש בדחיפות על מנת לפתור אחת ולתמיד את התופעה המטרידה. אריק גרינשטיין, לוחם שריון במיל' וממובילי מחאת 'די להפקרות בצאלים' אומר בשיחה עם 'מידה' כי הצעד הראשון והמתבקש נמצא בידיו של השר לביטחון פנים החדש אמיר אוחנה. "כדי להתחיל לבלום את התופעה חייבים נוכחות גדולה הרבה יותר של המשטרה בשטח", הוא אומר ומוסיף: "בין אם זה בכניסה ללא פחד לתוך הישובים הבדואיים ובין אם זה בהקמת תחנת משטרה בצאלים עם כוח נייד שהמשימה שלו תהיה לשמור מפני גניבות ופגיעה בחיילים".

מה עם האחריות של צה"ל לשמירה על הבסיס?

"ראינו שכאשר הסוגייה נמצאת בידיים של צה"ל זה פשוט לא עובד. הצבא אולי מנסה לשמור על הבסיס אבל הוא מפסיק לפעול מטר מעבר לגדר כי שם מתחילה הסמכות של המשטרה. לכן חייבים שיהיה כוח משטרה זמין ונייד באזור שייתן מענה מיידי. כדי שנתחיל לראות שינוי אמיתי בשטח זה פרויקט שכל המערכת המשטרתית צריכה להתגייס אליו ולבצע מעקב וביקורת החל מהצמרת ומהשר".

ראינו בשנים האחרונות מקרים בהם התפתחו עימותים קשים בניסיונות מעצר בישובים בדואים בנגב

"ברגע שהכוחות שלנו יעברו ממגנה להתקפה ויפגינו נוכחות רבה יותר בשטח, אז השודדים יהיו אלה שצריכים להיכנס למגננה. המשטרה היום מחפשת בעיקר שקט תעשייתי כדי להימנע מעימות, אבל העימות הזה בלתי-נמנע והוא בסוף יגיע. לכן עדיף לפעול מוקדם מאשר לחכות לאסון".

באותו דיון בכנסת נציג המשטרה טען שאין לה משאבים מספיקים

"אם אנחנו רוצים לפתור את הבעיה אז צריכים למצוא תקציב. במשבר הקורונה השבתנו את המשק כולו בנזק של מיליארדים כדי להציל חיים, אז בשביל לשמור על חיילי צה"ל אפשר להוציא כמה מיליונים ולמצוא תקנים מספיקים. אם חסר התקציב המשטרה צריכה לבוא ולדרוש אותו ולא לחכות שיקרה משהו. מעבר לביטחון האישי, גם התדמית של מדינת ישראל נפגעת כאן: הלוחמים שאמורים לעמוד מול חיזבאללה לא מצליחים להתמודד עם חבורת גנבים שנמצאת מתחת לאף שלהם? האויבים שלנו רואים את זה וצוחקים".

יכין זיק, מנהל הפעילות של תנועת 'רגבים' העוסקת בסוגיה מזה שנים ארוכות, ועד לא מכבר מפקד פלוגה במילואים עם הרבה שעות צאלים, מפנה את האצבע המאשימה לראשי הצבא. "לצערנו נראה שצה"ל לא מבין את גודל האירוע שקורה כאן", הוא אומר ל'מידה' ומסביר: "הרוח הזו עולה גם מהתחקיר של מפקד המא"ט לגבי תגובת החיילים, וגם מהפרסום האנמי על כך שסגן הרמטכ"ל וסגן המפכ"ל שוחחו וסיכמו 'שהאכיפה תוגבר'. ככה לא נראה צבא שמבין עד כמה האירוע הזה פוגע במורל של החיילים וברצון שלהם להגיע ולהתאמן בצאלים, או צבא שרוצה למגר את התופעה".

לדברי זיק, "נכון להיום צה"ל לא מנפק פתרונות אמיתיים למציאות הזו וממשיך להטיל את האשמה והאחריות על דרגי השטח. מצד אחד, הוא לא נותן לחיילים את הכלים להתמודד, ומצד שני לא פועל מול המשטרה כדי להביא למיגור התופעה ביד חזקה ובמענה מהיר לכל אירוע שקורה בשטח. למעשה, צה"ל מצפה מהחיילים שאם גונבים להם משהו, שיתקשרו למשטרה ויקוו לטוב. אנחנו מקווים שהשר אוחנה יביא איתו רוח חדשה בעניין הזה, ושתיבנה תוכנית פעולה אופרטיבית בימים הקרובים".

גם גרינשטיין מביע תקווה לראות יוזמה בעניין מצד נבחרי הציבור ואומר כי "הכנסת היא הגוף המפקח והיא צריכה לדרוש תשובות מהמשטרה והצבא בעניין, לעקוב ולנהל דיונים ולהבין מה קורה בשטח". לפני כשנתיים וחצי, חברת הכנסת לשעבר ענת ברקו הגישה הצעת חוק להחמרת הענישה על גניבה מבסיסי צה"ל בשל מה שהגדירה אז כ"סכנה ישירה וברורה לביטחון הציבור". ההצעה לא הבשילה לחוק, אך חבר הכנסת הנוכחית ד"ר שלמה קרעי אמר הבוקר ל'מידה' כי הוא מתכוון לפעול בעניין: "כתושב הנגב אני מכיר היטב את חוסר האכיפה, את ההתפרעויות בכבישים, ואת הגניבות מבסיסי צה"ל ומהשטחים החקלאיים. הנגב הפך למערב הפרוע ואסור שזה ימשך כך. אפעל בכנסת להגברת האכיפה והריבונות באיזורנו".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. החיילים חוששים לירות, לא מכיוון שהם יודעים שלא יקבלו גיבוי.

    החיילים חוששים לירות, כי הם * יודעים * שהצבא יזמין פרקליט צמרת, על מנת לקבור את חייהם בבית הסהר – באשמת מניעת רצח ישראלים, ע"י מחבל צמא דם, אשר גונב נשק, תחמושת וחומרי נפץ למטרות שלום.

    1. אף אחד לא רוצה להבין שצמרת צהל, מע' הבטחון, משפט, השרות הציבורי מלאים ברשת בלתי נראית של שמאלנים, כמו למשל בוג(ד)רי קרן ווקסנר. אנשים כמו הפצ"ר, הרמטכ"ל וכו'. הדם קופא בעורקי.

  2. צבא (שמאלנית יפי נפש) הגנה למחבלים ערבים…
    למילואים אני לעולם לא יגיע יותר!
    נקודה!

    1. לא צה"ל לא מבין.
      ממשלת ישראל מתנהגת כמו בת יענה ומאפשרת לפשיעה לפרוח.
      בן רגע אפשר לסגור את העניין הזה בכך שממשלת ישראל תסביר למנהיגי הבדואים ומשטרת ישראל לראשי הכנופיות, שמעכשיו הם יירו על ידי כוחות הבטחון בכל נסיון פריצה לבסיס או מתחם צבאי וכי מרדף משטרתי ילווה בירי שאולי 'רק' יעצור את העבריינים ואולי יפצע או יהרוג אותם.
      כמובן שזה לא יפסיק את התופעה כיון שהיא מושרשת באשמת ממשלת ישראל.
      אבל כמה מקרים שיסתיימו בירי ופצועים והרוגים, ימחישו היטב לעבריינים שהחגיגה נגמרה.
      ואם לא ימחיש, אז יהיו עוד נפגעים עד שיבינו.
      אין טעם בכלל לבא בטענות לצה"ל ולמשטרה כשאין להם גיבוי ולבנבים יש את הפרקליטות.
      גועל נפש!!!

    2. דברי הקצין הבודק,שאסור לרדוף שמא הג'י יתהפך, הם ביזיון לצהל.הדחת חיילים בחובה ומתנדבים היא פשע כפול ומכופל.יש חוק צהל מ 1982,כיצד לפעול צריך להיות ,גנב נעצר או נורה!!
      זה הכל.

  3. אני לא מבין מהיכן הרעיון של ההשקעה של המליונים, או החמרה של הענישה.
    הם לא פחדו עד עכשיו מענישה, פשוט מפני שאין אכיפה – כך שגודל העונש אינו רלוונטי.

    הפתרון הוא פשיטה של גדוד צהל"י ביחד עם נוכחות כבדה של משטרה ושב"כ.
    המשימה מאוד ברורה פשוטה – מציאת ציוד צהלי, נשק ואמל"ח תוך כדי ביצוע מעצרים והחרמת כלי רכב (טרקטורונים).

    האם זה יגיע לאלימות? בטוח שכן. אבל כפי שלמדנו כבר – האלימות בסופו של דבר במקרים כאלו – היא בלתי נמנעת. אך לפחות נצמצם נזקים עד לפעם הבאה.

    1. כנראה שראשי צה״ל מפחדים להלהיט את הרוחות בקרב הלוחמים הבדואים ולכן מעלימים עין מההתנהגות העבריינית והחבלנית של קרוביהם לחמולות. היתכן וצה״ל אינו יכול להסתדר ללא הלוחמים הבדואים? היתכן והאמל״ח שנצבר במחסני החמולות הוא במימדים כאלה שסילוקו יחייב מלחמה של ממש מבית לבית? או שמפחדים שבעקבות פעולה חד משמעית הבדואים יעברו הקצנה לאומנית ויהפכו לחיזבאללה שבנגב? האופציה אחרת ומדכדכת יותר היא שצה״ל איבד את הקילר אינסטינקט שלו ומפקדיו רק רוצים להעביר עוד יום עד הפנסיה. זוועה.

  4. מה אתם מתפלאים? במשך שנים לא עשו כלום שהגנבו ציוד לחקלאים ופרצו לבתים של אזרחים. אז כשזה מגיע לצבא זה באמת מפתיע מישהו?

  5. אין בעיה יש משהו בדבריו יש לי פתרון לאלוף הפיקוד שעולה הרבה כסף ויחסוך חיי אדם והוא להעמיד מסוק מדגם עד 4 נוסעים וטייס בבסיס צאלים ובמקום שרכב שטח יבצע מרדף המסוק יוזנק במיידי לרדיפה ותפיסת העבריינים כפי שהמשטרה מבצעת במקרים חריגים כאן המקרה חריג לא פחות.

  6. אם הייתי חייל לא הייתי עושה כלום.
    הרי אם יורים ישר נכנסים לכלא.
    אז שיגנבו הכל.

  7. יש לנו מערכת משפט "נפלאה" שנותנת הגנה למסתננים, לבדואים, לערבים ולפלסתינים אבל "שכחה" שצריך גם להגן על אזרחי ישראל.
    יש לנו משטרה "נפלאה" שמשקיעה מאות מיליונים ב"חקר האמת" ככל שהעניין נוגע להפלת השלטון אבל "שכחה" שצריך גם לאכוף את החוק.
    יש לנו גם תקשורת "נפלאה" שמתרגשת מכל חמגשית או סיקור שאינו שלילי אבל שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל לא נמצא בראש סולם העדיפות שלה.

  8. אם הייתי חייל מילואים המוזמן לאימון בצאלים לא הייתי מגיע ומוכן לעמוד בעונש.
    לא ייתכן שהציוד האישי של החיילים יהיה הפקר
    לא ייתכן שהציוד בצהלי הפקר ולחיילים ברור שעדיף לא לירות מפחד החקירות.

    הפקרות וכן מעלה חשש גדול לגבי הרצון בצה"ל
    עם מנטליות כזאת לא מנצחים.

  9. מה שחסר כאן הוא
    מה ההוראות של המשפטנים בצה"ל
    כי נראה שגם הקצינים הבכירים
    מהססים לנוכח הוראות מטופשות
    של המערכת המשפטית
    אם אכן כן – הכיוון לפתרון הוא ברור

    1. עאלק משפטנים…שמאלנים אוכלי חינם,שנכנסו לפאקליטות בקומבינה…חכו לעזאזל מצ"ח והפצ"ר

  10. נתחיל מזה ששר הביטחון חייב לפטר את האל"מ שאמר שהמפקדים לא היו צריכים לרדוף אחרי הגנבים.
    אם שר הביטחון לא יפטר אותו, שיתפטר בעצמו. אם מפקדים ושר ביטחון לא מסוגלים לשמור על כוח ההרתעה של צה"ל, אין להם מה לחפש בתפקיד ביטחוני.
    ההוראות חייבות להשתנות כך שכל מי שפורץ לבסיס של צה"ל, או מנסה לגנוב ציוד בשטח אימונים, יחטוף כדור ואם החייל\ מפקד לא יגיב, הוא יועמד לדין ויכנס לכלא. התגובה חייבת להיות חובה ולא המלצה.
    אבא שלי היה איש ה 101 ומג"ד צנחנים. אני הייתי קצין (אני בן 57). לא זוכר כזה פחד וכזאת הפקרות בצה"ל. פעם היינו נחושים, אמיצים,חכמים, לא מתפשרים, מרתיעים. הגיע דור של יפה נפש שיקבור אותנו ויוביל אותנו לחורבן בית שלישי.
    מוזר שדווקא כשהשמאל שלט, ההוראות היו שונות והיינו מאוד נחושים ובלתי מתפשרים.
    דווקא שלטון הימין הפך אותנו לסמרטוטים.

    1. אוסלו וכל התהליך השלום המזוייף הפך אותנו לסמרטוטים כאשר החליפו את כל הגברים במערכת הביטחון עם אפסים שמאלנים תומכי טרור!

    2. יפתח. את צריך לקרא את הספר "למה אני מצביע ימין ומקבל שמאל" אחרי שתסיים לקרא והדופק שלך לא יהיה סדיר תתן גם לחברים שלך שיקראו…

  11. הבדואים מוסלמים נכון?
    אתם יודעים מה הקוראן אומר על גנבים?
    לקטוע לו את היד
    זה לא גניבה של לחם או מזון כי הם רעבים.

  12. כדור 5.56 בזמן ובמקום הנכון, הרבה יותר זול מכל הפתרונות המוצעים.

    צריך פקודה קצרה, חדה וברורה:
    כל מי שאינו מורשה ומנסה להכנס לשטח צבאי או מסתובב שם שלא כדין, יחשב כמי שמסכן את חיי החיילים והדרך לנטרל אותו היא ע"י ירי, על מנת לעצור את הסכנה.

  13. האמת, דילגתי… כל-כך קשה לקרוא על הנעשה בשיטחי האימונים כבר למעלה מעשור (כן למעלה מעשור)
    שלא עמד לי הכוח-הנפשי לקרוא את הכתבה הנ"ל.
    הרי כולנו יודעים על כך שנים ! כ-ו-ל-נ-ו !
    כולנו יודעים כי מגיע עו"ד (משפטן) מטעם צ.ה.ל לדבר עם החיילים ולהסביר להם שגניבת-אמל"ח וציוד צבאי "אינו הבעיה שלהם"…
    כולנו יודעים כי המערכות האמורות לטפל בבעיה (פרקליטות צבאית/בתי משפט/מדינה) פשטו את הרגל וכל דאלים-גבר במדינה הזו. ובמיוחד בדרום הפרוע (אך לא רק).
    עצוב.
    מרתיח.

  14. הפקרות לשמה, צה"ל מזמן אינו מסוגל לנצח, לצערנו עם הפיקוד האנמי של צה"ל כיום, במלחמה הבאה אנו עשויים לספוג מפלה.
    במקום לירות בגונבי נשק, ובמשתפי פעולה עם החודרים לבסיסי צה"ל, ולירות בהם כמו בכלבים שוטים, ולשבח ולהלל את היורים, המערכת התבוסתנית של הפיקוד בצבא מאשים ומעניש את הגיבורים שעשו חצי מלאכתם.
    שבת שלום

  15. כאשר מפקד מחנה צאלים מאשים את קציניו וחייליו בארוע המתוקשר ומונע מרדף אחרי גנבים מחשש ל " התהפכות " הרכב , אתה מפנים ומבין היטב למה אותם בדווים עושים כאוות נפשם ללא מורא ופחד . כמי ששרת בצה"ל במשך 25 שנה תחת ראשי מטה כללי כדדו , רפול , מוישה וחצי , תופעה כזאת הייתה בגדר הדמיון ובלתי מציאותית . עאשר אין ערבות הדדית , אין גיבוי של הדרג הבכיר ובעיקר יש מעורבות של הפצ"ר שרון אפק ועושי דברו , הונדליזם יימשך עד שקצין או חייל ייהרג אז יתעוררו כל מלחכי הפנכה וחדלי האישים שלא נוקפים אצבע . מהרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי אני מצפה ליתר מעורבות להפסקת הקרקס בצאלים .

  16. לאן הגענו ?
    כתוצאה מחוסר גיבוי קציני צה״ל מותקפים על ידי הבדויים!
    ממש אפסורד !!!
    אני מאשים את יהלון עם אפקט אזריה

  17. תראו מה קורה בסיני. הצבא המיצרי איננו מסוגל להתגבר על הבדואים שם.
    אם לא נעשה שינוי. גם אנחנו נגיע למצב הזה.
    הבדואים מבינים את חולשתינו. אם נהיה תקיפים. הם יתקפלו.

  18. ביצים. זה כל מה שצריך.
    איך אתם חושבים שמפקד יכול לפקד והחיילים ילכו אחריו לקרב אם הוא אפס מאופס שלא יכול לדאוג לציוד בסיסי בעת שלום.
    צהל צריך לגדל ביצים ומהר…

  19. הפיתרון הוא פלוגת משמר הגבול תחת פיקוד צהל.כבר לפני שהשיבו את חברון .ביצענו פעילות ביטחון שותף בחברון.עד שחיילי המילואים למדו את הבעיות .ולמדו לפעול נכון.חלפו מספר ימים.בסכום התעסוקה המלצנו שכוח של משמר הגבול.יחזיק את המתחמים .כי הם באים למספר חודשים.