הקרב על עתיד בלארוס: ראיון עם ואלרי טספקלו

יזם ההיי-טק והשגריר לשעבר מתכונן להתמודדות מול הנשיא הוותיק לוקשנקו למרות הקשיים החוקיים המוערמים נגדו: "אפשר לפתח בהצלחה את המדינה"

ואלרי טספקלו | צילום מסך

עבור הקוראים שאינם מצויים במתרחש במזרח אירופה, ואלרי טספקלו הוא מועמד אופוזיציה לנשיאות בלארוס – אחד משלושת המועמדים המקוריים שלא נכלאו בידי ממשלתו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו השולט במדינה מזה 26 שנה. במקום להשליך את טספקלו לכלא, הנשיא החליט לבטל את רוב החתימו, שהשיג עבור ההתמודדות ולהגדיר אותן כלא-תקפות, מהלך עליו המתמודד הגיש ערער המתברר בימים אלה בבית המשפט. לפני שהחליט להתמודד על הנשיאות בארצו, טספקלו כיהן כשגריר בלארוס בארה"ב ומקסיקו, הקים מיזמי היי-טק מקומיים מצליחים, ייעץ לאו"ם בנושאי מדע וטכנולוגיה ופרסם ספרים ומאמרים. איש אשכולות של ממש. הנה השיחה שערכתי עם מר טספקלו.

ד"ס: שמעתי מצוות הקמפיין שלך שקיבלת איומים על חייך. מה המצב בשטח כרגע?

ו"ט: "היו שלושה מועמדים עיקריים מול הנשיא לוקשנקו. שניים מהם נעצרו – סרגיי טיחונובסקי עוד לפני הגשת החתימות. ואז ויקטור בבריקו ואני הודענו על הכוונה לרוץ בבחירות, ואספנו את החתימות הדרושות לפי החוק. בבריקו נחשב למועמד הפופולרי יותר והוא נעצר. אני לא שולל את האפשרות שזה יקרה גם לי.

היו כל מיני האשמות נגדי אבל לוקשנקו כנראה הבין שיהיה יותר קל פשוט לדחוק אותי באמצעות ביטול החתימות. כדי להגיש מועמדות צריך לאסוף לפחות מאה אלף חתימות. אנחנו אספנו 220 אלף אבל הגשנו מתוכן רק 160 אלף אחרי שבדקנו שכולן כשרות וחוקיות. עכשיו הממשלה טוענת שרק 75 אלף מתוכן הן קבילות. הם למעשה גנבו לנו את המועמדות בניגוד לחוק. זה קורה בזמן שמועמדים אחרים שנחשבים לפחות מאיימים הגישו פחות חתימות מהדרוש אבל עדיין מורשים לרוץ. אם מסתכלים על התמונה הכוללת, ברור שלמועמדי האופוזיציה יש תמיכה כמעט מוחלטת בציבור, אבל כל הניסיונות שלנו נתקלים בבוז מצד המשטר הקיים. יתכן שבסוף לא אתמודד בכלל, למרות המאמצים הרבים שהשקענו עד עכשיו".

ד"ס: עבדת עבור ממשלת לוקשנקו במשך שנים ארוכות, לפני שדרכיכם נפרדו ב-2017. מדוע זה קרה, ומה גרם לך לחזור לפוליטיקה ולהתמודד על הנשיאות?

ו"ט: "זה נכון שעבדתי עבור הממשלה, אבל עשיתי גם דברים אחרים באופן פרטי. במשך 12 שנה יזמנו והקמנו כאן את 'עמק הסיליקון' של בלארוס, אבל כאשר שמונה עובדים נעצרו ב-2017 בהאשמה קלושה של העלמת מיסים, נאבקתי עבורם וטענתי שהדרך הזו שגויה. הנשיא לוקשנקו בחר לעמוד לצד התובע.

באשר לריצה לנשיאות, פשוט המשכתי עם המומנטום מתעשיית ההיי-טק, שהפכה להיות עצמאית לגמרי ויצרה מקומות עבודה ורווחים ללא שום סובסידיה ממשלתית. ידעתי שהניסיון וההישגים שלי הופכים אותי למועמד מתאים להנהיג את המדינה. הדגמתי לכל העולם איך אפשר לפתח בהצלחה את בלארוס, למרות המיתון תחת לוקשנקו וכלכלה חלשה ביחס למדינות דומות. בתחום הטכנולוגיה יצרנו משרות והון, בנינו תשתית עבור העובדים והקמנו חברות השוות מיליארדים. הבנתי שסוג כזה של חדשנות דרוש גם בתחומים אחרים. במיוחד אנחנו זקוקים לרפורמה בחקלאות המבוססת עדיין על השיטה הסובייטית, וגם בתחומי הבריאות, החינוך והחוקה שמאפשרת מקום רב מדי לרודנות".

אלכסנדר לוקשנקו | Vitebsk Popular News

ד"ס: איך אתה מתכוון להמשיך אחרי שנאסר עליך להתמודד בבחירות?

ו"ט: "אנחנו מגישים ערעור, ונלך עד לבית המשפט העליון אם יש צורך כדי להשיג מחדש את החתימות. ברור שזוהי החלטה פוליטית שנעשתה כדי לשמר את כוח המשטר, ואנו נאבק בה באמצעים משפטיים. בסופו של דבר, גם אם רק חלק מאיתנו יורשו לרוץ, אני אתמוך בכל מועמד אחר. אם אף אחד לא יורשה לרוץ, אני אציע לציבור שלא להצביע בתור מחאה. בינתיים אנחנו צריכים להמתין ולראות איך יושלם תהליך הרישום לפני שנבחר בדרך הפעולה".

ד"ס: במקרה בו לוקשנקו שוב זוכה בנשיאות, אלו לקחים תפיק ממערכת הבחירות הזו וכיצד אתה רואה את עתיד בלארוס?

ו"ט: "ראשית כל, אנו נראה לציבור מי הוא באמת לוקשנקו: אדם הפוחד מתחרות, לא מוכן להשתתף בקרב הוגן, ואיבד כמעט לחלוטין את אמון הציבור. העובדות האלו יהיו ברורות גם לשותפים הזרים שעובדים עם הנשיא. המשקיעים כבר איבדו את האמון. יש הרבה חברות ממשלתיות בהן מושקע כסף זר, אבל לוקשנקו פשוט גוזל את הכסף הזה.

באשר לעתיד בלארוס, אני מאמין שהמדינה תהפוך לדמוקרטית יותר ויותר, אך נראה שבטווח הקצר הרבה צעירים יעזבו אותה בגלל המיתון הכלכלי, האבטלה הגבוהה והמשכורות הנמוכות. אם תהיה עזיבה נרחבת של צעירים יהיה קשה מאוד לעשות רפורמות בתעשייה ולהוביל אותה לשגשוג. נכון להיום הרבה מהחברות הממשלתיות פושטות רגל וממשיכות לפעול רק בזכות מימון מרוסיה, שגם לה יש בעיות משלה. המצב עשוי להתדרדר מהר מאוד תחת לוקשנקו, כמו שקרה במיתון של 2010 אליו לא היינו מוכנים. אם תסתכל על מדינות דומות כמו ליטא למשל, תראה שמצבן טוב בהרבה.

לוקשנקו נשאר בשלטון רק בזכות סוכנויות אכיפת החוק, אך הוא חייב לשלם להן ולהזין אותן. היום בבלארוס יש את היחס הגבוה בעולם של אנשי חוק ומשטרה לאוכלוסייה הכללית, וזה עולה הרבה מאוד כסף. כל מי שיגיע אחרי לוקשנקו יצטרך לערוך רפורמות, מכיוון שהוא עצמו לא מוכן לכך. מה יקרה לכל החברות הכושלות? מי ישקיע בהן? זה מצב מאוד מתסכל כי היה יכול הרבה יותר קל למשוך השקעות אם היינו מתנהלים טוב יותר. גיאוגרפית אנחנו נמצאים לא רחוק מגרמניה, אוסטריה ושבדיה, אבל עשורים של רשלנות הפכו אותי לפסימי לגבי העתיד, אלא אם יקרו כאן שינויים גדולים בקרוב".


הראיון התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *