דילמת ההפגנות בזמן הקורונה

מומחים ונבחרי ציבור מזהירים אותנו לא להתקהל אך יחד עם זאת תומכים בהפגנות המוניות וצפופות בהן שמים ללעג את כל הנחיות הבריאות

מפגינים בירושלים | אם תרצו

אז מסתבר שגם בהנחיות הריחוק החברתי שנאכפות על פי חוק על מנת להתמודד עם מגפת הקורונה, ישנה פרצה אחת ענקית. אחד הכתבים הזכיר לראש עיריית ניו-יורק ביל דה בלזיו בראשית חודש יוני כי חנויות ובתי תפילה היו סגורים במשך חודשים, וכי כל ההתקהלויות הציבוריות הוגבלו לעשרה אנשים. אך למרות זאת, אלפי אנשים התאספו בקרבה של ממש כדי להפגין ולמחות בעידודו של ראש העיר. "אתה הבעת סולידריות עם מטרת המחאה המסוימת הזו. האם זו הסיבה שהמוחים קיבלו פטור להתעלם מהנחיות הבריאות?", שאל הכתב.

דה בלזיו גמגם בתגובה ואמר כי "כל מי שחושב שיש כללים שונים לאנשים שונים לא מבין את המציאות". לדברי ראש העיר, "כאשר אנו רואים אומה שלמה מתמודדת בו זמנית עם משבר יוצא דופן הנטוע ב-400 שנות גזענות אמריקנית, אני מצטער – זו לא אותה השאלה כמו של בעל החנות שחש מקופח או האדם הדתי שרוצה לחזור להתפלל. זה משהו שאינו קשור לאיזה צד אתה במפה הפוליטית. יש כאן משבר אמריקני עמוק מאוד". במקרה אחר, שרת הבריאות של פנסילבניה, ד"ר רייצ'ל לוין, הסבירה כי הנחיות הממשלה בנוגע למסיבות או הופעות נותרו על כנן, אך ההפגנות יכולות להמשך מכיוון ש"ישנם מן הסתם נושאים חברתיים משמעותיים על הפרק" ו"אנשים מרגישים שצריך להיות להם קול".

וזה לא קורה רק בארה"ב. בדבלין, כ-5,000 מפגינים התאספו למחאה תחת דגלי 'Black Lives Matter'. באותו שלב של מדיניות הפתיחה מחדש, היה איסור על התאספות של יותר מעשרה אנשים בהלוויות. עבור התקהלויות אחרות, עד ארבעה אנשים שאינם חיים ביחד היו מורשים להיפגש באוויר הפתוח וחייבים לשמור על מרחק של שני מטרים לפחות. אך למרות זאת, נראה כי ממשלת אירלנד החליטה להעניק חסות להפגנה שעל פניה היא בלתי-חוקית. ראש הממשלה דאז ליאו ורדקר אפילו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "גזענות היא נגיף בו אנו נלחמים מעל לאלף שנים… כדי לעצור את התפשטותו ולהביס אותו אנו צריכים להפגין סולידריות כאנשים מכל הגזעים והרקעים מסביב לעולם". ביום למחרת, שר הבריאות האירי הודיע כי נכדים יוכלו בקרוב לפגוש את סביהם, אך לא לתת להם חיבוק.

בבריטניה, המשטרה פתחה בקמפיין ביוש פומבי ופרסמה תמונות של אזרחים שלא צייתו להוראות הריחוק החברתי. הנחיות הסגר נאכפו בקפדנות, והובילו במקרים רבים גם לפעולה משפטית נגד המפרים. הממשלה עצמה נקלעה למשבר פוליטי כאשר יועצו הבכיר של בוריס ג'ונסון, דומיניק קאמינגס, תועד כאשר הוא מפר את הסגר. אך למרות כל זאת, המחאה בהשראת ההפגנות בארה"ב גדלה גם בבריטניה, בעוד הממשלה הכירה בזכות להפגין יחד עם שמירה על הנחיות הבריאות שהתירו אז התאספות של עד חמישה אנשים. במציאות, ההנחיות האלו הופרו מזמן ללא שום מענה.

בחזרה בארה"ב, מאות עובדים במערכת הבריאות חתמו על מכתב פתוח בו הצהירו כי "השארות בבית, ריחוק חברתי וחבישת מסכות הם צעדים יעילים בהפחתת התפשטות הקורונה". יחד עם זאת, הם חשו צורך להוסיף כי "כעובדים במערכת בריאות ציבורית, איננו מגנים את ההפגנות כמקור סיכון להדבקה".

המסר ברור: מומחי בריאות ונבחרי ציבור לא לוקחים ברצינות את האזהרות החמורות שהם עצמם השמיעו, או שפשוט לא לוקחים ברצינות את זכויות האזרחים. התשובה האוטומטית שלהם לביקורת הייתה שהפגנות (או לפחות הפגנות שהם מחבבים) הן יוצא מן הכלל שיש להכיר בדחיפותו. מנגד, כל אדם אחר שביקש לשבור את הסגר הושפל כמתחסד אנוכי  ש"רק רוצה להסתפר". אך מדובר כאן ביותר מתספורת. אם ביקשת להזמין למשל אולם אירועים בניו-יורק או קונטיקט לקיץ הקרוב, בעלי האולם לא היו יכולים לענות על השאלה האם האירוע באמת יתקיים. בבתי ספר רבים, אם ביקשת שילדך בעל הצרכים המיוחדים יקבל את ההשלמות המגיעות לו, הן היו צריכות להיערך באופן מקוון וגרוע. הרי ברור שמפגש בין ילד לבין מרפא בדיבור הוא סיכון לבריאות הציבור.

מושלים במדינות כמו ניו-יורק ופנסילבניה עודדו באופן פעיל את ההפגנות, ואמרו כי הם אינם רוצים להפריע לתיקון הראשון לחוקה המבטיח את זכויות חופש הביטוי וההתארגנות. אך האם חוקי הריחוק החברתי עצמם אינם פגיעה בזכויות ובחרויות שלנו? אפילו בתוך כנסיה ענקית לא מרשים ליותר מעשרה אנשים להתפלל ביחד. כיצד ממשלה הגונה יכולה לתמוך בהפגנה המונית בה קהלים גדולים עומדים בצפיפות במשך שעות, ועדיין לאכוף חוקים האוסרים על בני משפחה להיפגש?

אם בכירי מערכת הבריאות הגיעו בשקט למסקנה לפיה הדבקה באוויר הפתוח היא נדירה ולכן ההפגנות בטוחות, עליהם ליידע את הציבור לגבי העובדות האלה ולדחוק במושלים לשנות באופן מיידי את סדרי העדיפויות עבור פתיחת עסקים והתקהלויות. העובדה שרובם טרם עשו זאת אומרת המון. התמיכה שלהם בהפגנות מסוימות (אני מנחש שהפגנות נגד הפלות למשל לא היו זוכות ליחס כזה מלטף) היא למעשה מתן פטור מן החוק לאנשים מסוימים, והפיכת המושלים וראשי הערים לרודנים שרירותיים. במשך חודשים, אותם נבחרי ציבור דרשו מכולנו להקריב קורבנות בלתי-נתפסים למען מטרה משותפת. כפי שמתברר כעת, רבים מהם לא האמינו במסר הזה. נבחרי הציבור שמים ללעג את בריאות הציבור וחושפים את טבעם האמיתי כרודנים רדודים.


גרסה מלאה של הטור התפרסה לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אלה לא פוליטיקאים מוטים ורודנים אלא פחדנים.

    מדוע פיזור ההפגנה על שטח גדול יותר(על מנת לשמור על מרחק של 2 מטרים) פוגע בזכות להפגין ובחיוניות זכות זו לדמוקרטיה?
    האם יצירת מספר מוגבר של מוקדים באמת מחליש את ההפגנה או רק יגרום ליותר אנשים להיתקל במפגינים?

    ברור שתמיכה במחאה אינה מצדיקה את ההתעלמות מההגבלות. אבל פחד מהעברת כל ביקורת אפילו נקודתית ומוצדקת-כן.

    1. כיוון שכאשר מדובר בהפגנות אשר נוגדות את דעתם הפוליטית, הם נזכרים בהגבלות.

      לדוגמא (רק אחת, יש הרבה יותר) עירייה מסויימת מאוד כמעט אירחה את פרעות (ואת פורעי) BLM ללא שום מסיכות, שמירת מרחק והגבלות אך ימים לפני שהנשיא המכהן של ארה"ב היה מתוכנן להגיע למקום בסבב בחירות, נזכרו רוצחי הסמול בהגבלות וכמעט ביטלו את האירוע מסיבות "בריאותיות".

      כך שהם גם מוטים (ע"ע הדוגמא לעיל) וכמו כל סמול רצחני – גם פחדן לתת לדעה שונה משלו, להשמע.

  2. לא שמעתי שום אמירה מקצועית, מוסרית, ובריאותית לגבי ההפגנות שמסכנות את המפגינים הגיב:

    שמעתי את פרופ' גמזו במסיבת העיתונאים 2/8/20 והוא שיכנע אותי שיש לו כוונות טובות ושהוא עושה מאמץ עליון להתגבר על המגפה. שיכנעו אותי גם התחנונים שלו בפני אזרחי המדינה שינהגו בהתאם להוראות.

    מצד שני לא שמעתי שום אמירה מקצועית, מוסרית, ובריאותית לגבי ההפגנות שמסכנות את המפגינים, את השוטרים, ואת כולנו. (אין שום כוונה שיגיד אמירה פוליטית).

    פרופ' גמזו חייב היה להישיר מבט למצלמה ולומר במפורש את הדברים בצורה אמיתית וחד משמעית – יש להפסיק עם ההפגנות לאלתר, משני עברי המתרס הפוליטי.

    זו לא העת להפגנות. זו העת לשמור על בריאות האזרחים. היהודים מקדשים את החיים!!! ההפגנות האלה משני הצדדים הם ביזיון אחד גדול.

    המשטרה, השופטים, חברי הכנסת, השרים, המפגינים, ועוד, לכאורה מנותקים מהמציאות – כך לא נתגבר על הקורונה. אתם נותנים יד לשערוריה הזו לקרות.

    לפיכך יצאתי ממסיבת העיתונאים בצורה מאכזבת שגם פרופ' גמזו לכאורה עושה פוליטיקה, וחבל!

    זו לא שקיפות כפי שהבטיח. חובה לשים על השולחן את כל הבעיות על מנת שכולם יבינו אותן וינהגו בהתאם!

    בצורה שכזאת לא נשטח את העקומה, אלא להיפך.

    בתאריך 6.8.20 מתלונן הפרופ' על החתונה של הנכד של האדמו"ר. הוא צודק. החתונה היא מדגרה של קורונה.

    אך דבריו רק מחזקים את הנאמר פה על ההפגנות בבלפור ובת"א – הוא היה צריך לצעוק במידה שווה גם עליהן.

    היות והוא לא עשה זאת בעיני זו צביעות ויותר חמור הוא איבד את מנהיגותו וחבל.

    הוא עוד יכול לתקן בהצהרה ברורה כנגד ההפגנות שתהיה חד משמעית וברורה לכל המשתתפים משני עברי המתרס הפוליטי.

  3. מערכת אכיפת החוק, בכל מיני תירוצים והוראות "זמניות", נותנת לכאורה חסות להפגנות הגיב:

    יש להפסיק לאלתר את ההפגנות בבלפור, את ההפגנות בת"א, את התהלוכות, את חסימת הצירים, את העלייה על הגשרים, את היציאה לאומן, את החתונות ההמוניות, ועוד. כל אלה הם מדגרות קורונה.

    זה לא הזמן!!!

    האם האנשים שמשתתפים בנ"ל רוצים להתאבד ועל הדרך לפגוע באנשים אחרים, שמעוניינים לשמור על עצמם ולהימנע מחולי?

    האם האנשים הנ"ל רוצים להביא לחורבן המדינה מבחינה כלכלית?

    כעת הזמן לפעול בהגיון ולא רק עם הרגשות.

    , לתהלוכות לחסימת הצירים ועוד.
    לצערי מערכת אכיפת החוק, בכל מיני תירוצים והוראות "זמניות", נותנת לכאורה חסות להפגנות
    כך נוצר מצב מאוד בעייתי ומאוד הזוי שבחסות המערכת אין "חוק וסדר" במדינה.

    האם המערכת פועלת על פי אג'נדה ופוזיציה?

    כנראה שהמצב הכלכלי, המצב הבריאותי, המצב הפוליטי והמצב האזורי (אמירויות, חמאס, חיזבאללה, איראן, ארה"ב וטראמפ) הוציאו חלק מהאנשים מאיזון, אחרת אי אפשר להסביר את מה שקורה במדינה בימים אלה.

    הרי לפני עידן הקורונה, לפני מספר חודשים בלבד, מצבה של ישראל היה מצוין מכל הבחינות.

    רק תראו לאן התדרדרנו בגלל מגפה עולמית שנגרמה לא על ידינו.

    במקום לטפל בה כראוי ולמנוע נזקים נוספים אנחנו במו ידינו הורסים לעצמנו את החיים.

    די!

    המנהיגות חייבת לקחת את השליטה בלי לפחד ולפעול בהתאם בכל המישורים. כל מי שמפריע לה לפעול יש להזיזו הצידה בצורה מיידית.

    זה לא הזמן למשחקים ולא הזמן "לפוליטיקה קטנה".

    בנינו מדינה מדהימה. נא לא להרוס אותה בתקופה מאתגרת זו!

    לתשומת הלב של: ח"כים, שרים, פרקליטים, יועצים המשפטיים, שופטים, שופטי בג"צ, רבנים, אזרחים, ועוד.

    אגב, הציבור לא יישמע להוראות כי יש פה "סלקטיביות". לאלה מותר ולאלה אסור. למה אין חוק אחיד לכולם? רק אחידות בהוראות לכולם, לכל המגזרים, יביאו לפתרון.

  4. כבר נאמר שעורכת הדין מטעם המשטרה, שאחראית על נושא ההפגנות, נשואה לאחד ממובילי ההפגנה מטעם קריימיניסטר וזה אומר הכל הגיב:

    כבר נאמר שעורכת הדין מטעם המשטרה, שאחראית על נושא ההפגנות, נשואה לאחד ממובילי ההפגנה מטעם קריימיניסטר וזה אומר הכל.

    הציבור הימני מנגד צריך גם לצאת באלפים לרחובות וגם לעשות צעדות ללא אישור המשטרה ונראה איך הם יתמודדו עם זה. הציבור הימני חייב להתעורר ולא להסתמך על הקלפיות, כי הם לא יתנו לנתניהו להגיע לקלפיות וגם אם כן, ראינו כולנו איך הם גונבים קולות ומעלימים קלפיות ומזייפים וכל זאת באישור בג"צ, שגם הוא לא מוכן למסור לח"כ קרעי את תוצאות הקלפיות לבדיקה. להתעורר ולא לקבור את הראש בחול.

  5. אנחנו הריבון – העם, רוצים תשובות לא רק מהמנהיגים שלנו שבחרנו בהם, אלא גם מאותם "שומרי סף" (בעיני עצמם)! הגיב:

    אנחנו הריבון – העם, רוצים תשובות לא רק מהמנהיגים שלנו שבחרנו בהם, אלא גם מאותם "שומרי סף" (בעיני עצמם)!

    למשל מעו"ד ליאת בן ארי, מד"ר מנדלבליט שמחזיק בשלושה תפקידים – יועץ, תובע, פרקליט מדינה (זה הזוי בכל מדינה דמוקרטית), מאשכנזי, מבני גנץ, וגם משר המשפטים – בהתאם לנאומו הראשון בכנסת שהוא "מגן הדמוקרטיה" (לכאורה התגלתה תיבת פנדורה חדשה).

    אסור להרפות מהם עד שנקבל תשובות ברורות ומניחות את הדעת!!! איפה הדוגמא האישית? מושחתים נמאסתם!!! די! אין כוחות נפש לשמוע על הבלגן הזה שקורה במדינתנו. לא בנינו מדינה על מנת להרוס אותה. חובה לתפוס פיקוד ולנהל נכון את כל העסק הזה, שהוא מורכב ולא פשוט כלל.

    אישית לא ברור מה בדיוק רוצים המפגינים! הרי לפני מספר חודשים היו בחירות ויש תוצאה ברורה. רוצים להפגין בזמנים אחרים אין שום בעיה וגם בעבר לא היתה שום בעיה, היום בעידן הקורונה אותם מפגינים מסכנים את עצמם ואת כולנו, כולל את השוטרים שמנסים לשמור על כולנו. די!!!

    בהזדמנות זו ממליץ לכל הימניים, לא להיגרר אחרי אותן הפגנות ואותם אנרכיסטים וחוליגנים שרק רוצים שיהיה פה בלגן, אלימות, פצועים, ונפגעים בנפש.

    ההמלצה להישאר בבתים. בסופו של דבר הם יפסידו, כי כולם מתחילים להבין את המטרות שלהם ושל אלה שמממנים אותם ושמתדלקים את ההפגנות. אל תתנו לכמה אלפי אנשים בודדים להוריד לכם את המורל ולאיים עליכם "במחאת המדינה" – סיפורי סבתא.

    בעידן הקורונה ובגל השני והשלישי חובה להפסיק את כל ההפגנות ומיד!

    לתשומת ליבם של ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבריאות והשר לביטחון פנים.

    לצערי למנהיגות אין את האומץ לעצור את ההפגנות כי "זכות ההפגנה היא בנפשנו" ומה לגבי חיינו?

    ייתכן שהיועץ המשפטי מנדלבליט הוא רק בובה לכאורה ויש כאלה שמפעילים אותו.

  6. משטרת ישראל שתפרה את התיקים לראש הממשלה מארגנת בעצמה את ההפגנות בגיבוי בית המשפט העליון הגיב:

    התקשורת השמאלנית מאלפת את המשטרה. משטרת ישראל שתפרה את התיקים לראש הממשלה מארגנת בעצמה את ההפגנות בגיבוי בית המשפט העליון.

  7. המשטרה בשירות השמאל: מאפשרת תהלוכה בלתי חוקית, מפיצה סרטון נגד רה״מ ועוצרת את הרכבת הקלה | צפו הגיב:

    כך נראית משטרת ישראל ולא בפעם הראשונה. את כל הפגנות השמאל האנרכיסטי המשטרה דואגת לפמפם לעם ישראל. פעם אחר פעם היא מפרסמת סרטונים מההכנות להפגנות השמאל, במהלכן ואף בסיומן.

    משטרת ישראל עושה זאת בכל הפגנות השמאל: בתל אביב, בירושלים ובעבר בכיכר גורן בפתח תקווה. היא מקפידה תמיד לעטוף את הודעותיה בדאגה לשלום המפגינים, אלא שהיא בעצמה מדבררת ועושה יחסי ציבור להפגנות הבלתי חוקיות. פשוט בלתי נתפס.

    הערב, שחררה המשטרה עוד סרטון הזוי והודעה הזויה בצידו: היא סיפרה לתקשורת כי למרות שהתהלוכה לא חוקית ולא תואמה עימה, היא איפשרה את התהלוכה (הפרעה לציבור המשתמשים בדרך) ואף גרמה לעצירת תנועת הרכבת הקלה בירושלים. כל הפעילות הזאת מאחר וכמה אנרכיסטים החליטו לצעוד בניגוד לחוק על כבישי העיר ירושלים. בסרטון שצילמה המשטרה היא מציגה את הצועדים עם צוללת ועליה הכיתוב ״שקרן״ כנגד ראש הממשלה ועוד שלטים נוספים של קריים מינסטר נגד ראש ממשלת ישראל ובנוסף מפגין עם אצבע משולשת. נטו יחסי ציבור.

    בהודעתה לתקשורת כתבה המשטרה: ״היערכות המשטרה למחאות בירושלים. משטרת ישראל איפשרה את קיומה של הצעדה אף שלא התקיים תאום כנדרש עימה. בהתאם להערכת מצב שנערכה ביום חמישי נערכה המשטרה עם חסימות לאורך ציר הצעדה כדי לשמור על בטחון הצועדים. תנועת הרכבת הקלה נעצרה עם התקדמות הצעידה על תוואי הרכבת הקלה. המשטרה קוראת למפגינים לשמור על הסדר ולהישמע להוראות השוטרים. מצ״ב סרטון לשימושכם. קרדיט: דוברות המשטרה״.

    קצת מצחיק לקרוא את הודעת המשטרה הקוראת למפגינים לשמור על… הוראות השוטרים, משפט אחרי שכתבה שהם מפגינים בניגוד לחוק וללא תיאום כנדרש.

    מעולם, המשטרה לא פרסמה סרטון ממחאות והפגנות תמיכה של הימין. שתי הפגנות ימין גדולות היו רק לאחרונה בירושלים, אך משם לא ראיתם אפילו רבע תמונה ממשטרת ישראל.

    במשטרת ישראל יכולים לספר לכם עד מחר שזה לא מכוון, אך כמות המקרים וכולם רק לכיוון אחד מעידים היטב על המגמה: המשטרה בשירות השמאל. (הסרטון והתמונה צולמו הערב ע״י דוברות משטרת ישראל).

    https://www.0404.co.il/?p=648703

  8. העובדה הפשוטה היא שהמשטרה לא יכולה לטפל בהתקהלות של אלפים בלי הרבה מאוד נפגעים ולכן מאפשרת זאת.
    בית כנסת אחד אפשר לעצור.
    חתונה אחת אפשר לפוצץ.
    הפגנה של עשרת אלפי בני אדם אי אפשר לעצור בלי שפיכות דמים. זה עובד בסוריה וסין, פחות טוב בישראל או ארהב.
    המשטרה והפוליטיקאים פשוט לא רוצים לאמר זאת כדי שאנשים אחרים לא יקבלו רעיונות.
    אבל גם המפגינים בבלפור וגם החרדים הבינו את זה מזמן.
    זה קצת אחרת כאשר מדובר במפגינים ימניים, נאמר בתקופת ההתנתקות, אז היתה אש חופשית ואפשר לדרוס אנשים עם סוסים, קצת כמו בטיננמן בסין, במקרה כזה אפשר לפזר גם עשרת אלפים.

    1. אני חושב שיש אמצעים רבים וטובים לפיזור הפגנות, גם גדולות מאוד, ללא שימוש מופרז בכוח. ובמקום שבו יש אלימות מצד המפגינים יש מנדט למשטרה גם להפעיל כוח. ועדיף כמה עשרות מתפרעים פצועים בבית חולים, מכמה אלפים שחטפו קורונה כי לא עצרו את התופעה בזמן. וההיסטוריה של המחאות בישראל מראה כי הן לא נוטות להתדרדר להתפרעויות וונדליזם שרואים באירופה וארה"ב, אז אין באמת ממה להבהל.
      ומעבר לכך, בדיקה של מספר האנשים המגיעים בפועל להפגנות בבלפור מראה כי מדובר במספר מאות, עד 1000 לכל היותר (זה שערוצי הזוהמה מצלמים את אותם אנשים מ-10 זוויות שונות כדי לנפח את הרושם עדיין לא הופך אותם לעשרות אלפים). כנ"ל לגבי העשרות הבודדות המתקבצות תחת דגלי פשיזם בצמתים בסופי שבוע שמשיים, עם קפוצ'ינו ביד וצינג'לה.
      זה לא אתגר, אם רוצים באמת לפזר.

  9. אחרי שנים רבות שבהן אנשים הורשעו על "הסתה" ולמעשה נענשו על מחאה בלשון חריפה, שמא "מישהו יתכעס ויפעל באלימות",
    פתע פתאם הגיעו שופטי העליון למסקנה שחפש המחאה הוא בגדר "יהרוג ואל יעבור" ומתיר יצירת תנאים שיעלו בחיי אדם.