המחדלים שהובילו לפיגוע הקטלני בווינה

המחבל היה מוכר לרשויות הביטחון לאחר שנעצר בעבר בעקבות כוונתו להצטרף לדאע"ש אך זכה לעונש קל ושחרור מוקדם

כוחות משטרה בזירת הפיגוע בווינה | צילום מסך

וינה –

פיגוע הטרור האסלאמיסטי שבוצע ביום שני שעבר בלב בירת אוסטריה בסמיכות לבית הכנסת הראשי בעיר גורם לזעזועים רבים בצמרת שירותי הביטחון האוסטריים. גם הלחץ הפוליטי גובר על שר הפנים קרל נהאמר (איש 'מפלגת העם' השמרנית של הקנצלר סבסטיאן קורץ) להתפטר מתפקידו לנוכח שורת המחדלים, שהובילה לאירוע בו נרצחו ארבעה ונפצעו מעל לעשרים איש.

את הפיגוע ביצע קויטים פייזולאי בן 20, בן למשפחה ממוצא אלבני מצפון-מקדוניה שנעצר לפני כשנתיים לאחר שניסה להצטרף לשורות דאע"ש בסוריה. עדיין לא ברור אם המחבל היה חלק מהתארגנות טרור רחבה יותר. מאז הפיגוע נעצרו באוסטריה, בשוויץ ובגרמניה מספר אנשים שהיו בקשר עם פייזולאי, חלקם פעילי אסלאם רדיקלי מוכרים.

גורמים פוליטיים בווינה מעריכים כי רשויות ביטחון הפנים באוסטריה ידעו על היערכות לביצוע פיגוע טרור ראוותני לקראת חג המולד, ככל הנראה באחד משווקי החג הגדולים בעיר, אך לא ידעו על כוונת פייזולאי להקדים את ביצוע הפיגוע, ככל הנראה על דעת עצמו ובגלל הסגר שהוטל על בשבוע שעבר בשל מגיפת הקורונה. פייזולאי חוסל על ידי כוחות הלוחמה בטרור של משטרת אוסטריה עשר דקות לאחר שהחל לירות בעשרות מבלים ברובע הראשון ההיסטורי של וינה.

אם הערכה זו נכונה, היא תצטרף לשורה ארוכה של מחדלים שביצעו רשויות הביטחון הפנים ביחס לפייזולאי. בדיעבד, היה בידי הרשויות באוסטריה מספיק מידע שיכול היה לאפשר מעקב צמוד אחר הצעיר הקיצוני וסיכול מראש של הפיגוע הקטלני. אך שוב ושוב נפלו הרשויות או ברשת ההטעיה שטמן להם הטרוריסט הצעיר, או בשאננות שהולידה טיפול לא-מקצועי באסלאמיסט שנתפס בדרכו להצטרף לשורות דאע"ש.

פייזולאי שנולד בוינה החזיק באזרחות אוסטרית ובאזרחות צפון-מקדונית, וגדל באוסטריה בתנאים שלפי עדותו שלו היו נוחים וטובים. הוא החל בתהליך ההקצנה הדתית כשהיה בן 16, קרי לפני כארבע שנים, ונהג לפקוד מסגד בווינה שהרשויות החלו כעת בהליכים לסגירתו. בקיץ 2018 החליט יחד עם מכר המבוגר ממנו בשנתיים לנסוע לאפגניסטן, כדי להיפגש שם עם אנשי קשר של ארגון דאע"ש. לאחר שרכשו את כרטיס הטיסה לקאבול גילו השניים כי אינם יכולים לטוס ללא אשרת כניסה, ובשלב זה החליט פייזולאי לטוס לבדו לטורקיה ומשם לעבור את הגבול לסוריה ולהצטרף לדאע״ש. הוא הגיע ל״בית בטוח״ של הארגון בעיירה טורקית סמוך לגבול עם סוריה, אך שם נעצר אחרי יומיים על ידי המשטרה הטורקית, ובתום מעצר של ארבעה חודשים הוחזר לאוסטריה.

באפריל 2019 הוא הועמד לדין עם מכרו בגין השתייכות לארגון פשע וחברות בהתארגנות טרור. התנהלות המשפט העידה על אי-הכשרתה של מערכת החוק האוסטרית להתמודד עם איום הטרור האסלאמיסטי. עורך דינו של פייזולאי הסביר לשופטים, כי הצעיר החליט להצטרף לדאע״ש מאחר שחווה קשיים בבית הספר וריבים קבועים עם אמו בגינם "רצה לברוח מהבית". הסנגור המשיך ותיאר אז את ״הסבל״ שפייזולאי עבר במהלך ההרפתקה בטורקיה – בלי מקלחת, בלי שירותים וללא מים זורמים. ״מה היו הציפיות שלך מדאע״ש?״, נשאל פייזולאי בבית המשפט והשיב: "ציפיתי לחיים טובים, לדירה משלי ולמשכורת". השופטים היו יכולים להטיל עליו עונש מירבי של עשר שנות מאסר, אך הסתפקו בפחות משנתיים.

אחרי שישה חודשים בלבד הוא כבר שוחרר כדי שיוכל להשתתף בתוכנית ״גמילה מהקצנה״ שמנהל ארגון אזרחי. המלווה של פייזולאי בתוכנית ציין בדיווחיו האחרונים כי הוא מבחין ב"הליך הטלת ספק בדת, שגורם לאחדים להגביר את אדיקותם ולהתפלל יותר או לעבור לצעדים מעשיים, שעלולים להוליך להתאבדות". אך הדו״חות הללו לא עוררו פעמוני אזעקה בקרב האחראים בשירותי ביטחון הפנים, וזאת, למרות שבקיץ האחרון הגיע לאוסטרים מידע משירותי הביטחון בסלובקיה לפיו פייזולאי ביקש לרכוש תחמושת למקלע קלצ׳ניקוב בחנות נשק בברטיסלבה, מרחק נסיעה קצר מווינה.

הסלובקים העבירו לעמיתיהם האוסטרים מידע שכלל צילומי פנים של פייזולאי וגבר נוסף ממצלמות האבטחה בחנות הנשק. האוסטרים זיהו את פייזולאי, אך מסיבות לא ברורות ביקשו אישור נוסף שמדובר באותו אדם, אישור שהתעכב מספר שבועות עד ל-16 באוקטובר. גם משהגיע אישור זה לא מיהרה ״לשכת ההגנה על החוקה״, השב״כ האוסטרי, לבצע הערכת סכנה של פייזולאי, והערכה זו לא הושלמה עד לביצוע הפיגוע שבועיים לאחר מכן, מתקפת הטרור הקטלנית ביותר באוסטריה ב-35 השנים האחרונות.

כעת נבדקת גם האפשרות כי פייזולאי נועד בווינה, טרם יצא לסלובקיה לרכוש תחמושת, עם שני אסלאמיסטים שהגיע ול״ביקור״ מבוסניה והעבירו לו לפי החשד כסף ונשק לביצוע הפיגוע. מומחי טרור אירופאים מתריעים כי ארגון דאע״ש שנטל אחריות לפיגוע בווינה נמצא בתהליך של התארגנות מחדש לאחר שאיבד שליטה בסוריה ובעיראק, אך עדיין לא ניתן לזהות מבני התארגנות במערב אירופה. ייתכן כי מסע הרצח בווינה מסמל מגמה בה מדינות הבלקן הופכות למרכז התארגנות של ארגון הטרור האסלאמיסטי.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. האוסטרים היו אנטישמי מהגרמנים היטלר ואייכלר היו אוסטרים