75 שנה למשפטי נירנברג: אינספור נבלים, מעט מאוד צדק

בית המשפט היה מוגבל ביכולתו להביא לדין את כל האשמים הרבים בשואה, אך עדיין לא מאוחר לדרוש מהם אחריות מוסרית על מה שעשו או נכשלו לעשות

אדריכלי המוות. ספסל הנאשמים במשפטי נירנברג | National Archives

בעודנו מציינים את יום השנה לפתיחת משפטי נירנברג, שנפתחו ב-20 בנובמבר 1945 ובמסגרתם חלק מן ההנהגה הנאצית הוצבה על ספסל הנאשמים, עלינו לשאול כמה שאלות מטרידות לגבי אלו שמעולם לא נשפטו על חלקם ברצח העם המזעזע ביותר בהיסטוריה.

ביצוע רצח המוני בקנה מידה כפי שהתרחש בשואה היה בלתי אפשרי ללא הסיוע של אנשים רבים וללא שיתוף הפעולה של ממשלות וקבוצות שונות. יתכן שהיו יותר מדי צדדים אשמים מכפי שניתן היה להעמיד לדין, אך עדיין לא מאוחר לדרוש מהם לקחת אחריות מוסרית על מה שעשו או על מה שנכשלו לעשות.

למען הסר ספק, האנשים האשמים ביותר היו המנהיגים הנאצים שתיכננו והוציאו לפועל באופן ישיר את הפתרון הסופי. מטרתם הייתה לאסוף את היהודים מכל רחבי העולם ולהרוג אותם, כדי להרוס את מה שהם כינו "הגזע היהודי". הם היו קרובים מאוד להצליח בכך, כאשר חיסלו כמעט את כל יהודי אירופה תוך פרק זמן קצר יחסית. אותם מנהיגים נאצים זכו לסיוע של "תליינים מרצון" רבים, הן בגרמניה עצמה והן בארצות השונות שהיו תחת שליטתה. בין הפושעים הגרועים ביותר היו ליטאים, לטבים, הונגרים, סלובקים, פולנים, אוקראינים ואחרים. היו גם כמה גיבורים בקרב קבוצות אלה והם נזכרים בכבוד רב ומוצדק, אך למרבה הצער מספר הנבלים עלה בהרבה על מספר הגיבורים.

ואז היו גם הממשלות האשמות ששיתפו פעולה וסייעו לבצע את הגירושים ואת האיסופים. ממשלת צרפת גירשה יותר יהודים ממה שדרשו הנאצים. ממשלות אחרות, כולל אלו של נורבגיה, הולנד, הונגריה ואוסטריה (שהפכה לחלק מגרמניה הנאצית), עזרו גם הן לגרמנים להשיג את מטרתם הרצחנית. מנגד, בולגריה סירבה לשתף פעולה עם מפעל המוות הנאצי, ואוכלוסייתה היהודית הקטנה ניצלה. גם דנמרק הצילה את יהודיה, אשר רבים מהם הוברחו לשבדיה הנייטרלית. היו גם מדינות שסירבו לקבל יהודים שהיו יכולים להימלט מציפורני הנאצים אם רק היו מקבלים אשרת כניסה. מדינות אלו כוללות את ארה"ב, קנדה ומקומות רבים אחרים שהיו יכולים לשמש מקלט אך בחרו לסגור את שעריהם. בארה"ב ובקנדה היו גם גיבורים שדרשו מן הממשלות שלהם לעשות יותר, אך ברוב המקרים הם נכשלו.

מנהיגים ערביים ומוסלמים רבים לקחו חלק מביש בשואה, כאשר צדדו בנאצים ואף ביצעו פוגרומים משלהם נגד היהודים המקומיים. הנבל הראשי בתחום הזה היה המופתי של ירושלים חאג' אמין אל-חוסייני, שחבר להיטלר בברלין ושיחק תפקיד מוביל בשליחת יהודים למותם וסגירת שערי ארץ ישראל בפני פליטים מאירופה.

האם בריטניה וארה"ב היו יכולות לעשות יותר כדי לשים קץ לשואה? האם היה ניתן להפציץ את מסילות הברזל שהובילו לאושוויץ ומחנות מוות אחרים? אלו הן שאלות מורכבות שעלו וממשיכות לעלות, אך לא זכו לתשובה מספקת מאז 1945. והיו גם את הפעולות של אלו שהעניקו חנינה והמתיקו את גזרי הדין של הנאצים שהורשעו בנירנברג, ואלו שעזרו לנאצים להימלט ממשפט לאחר תום המלחמה. גם הרשימה הזו ארוכה מדי ומטרידה.

על ידי כך שהתמקדו באופן צר בראשי הנאצים ועוזריהם הקרובים, משפטי נירנברג זיכו באופן מרומז אחרים ששיחקו תפקיד חשוב אם כי עקיף יותר, במעשיהם ובחוסר מעשיהם. באופן טבעי, בתי משפט מוגבלים ביכולתם להביא לדין מספר גדול של אנשים הנמצאים על רצף ארוך של אשמה חוקית ומוסרית משותפת. אך היסטוריונים, פילוסופים, משפטנים ואזרחים מן השורה אינם מוגבלים מן המבחינה הזו. אנחנו יכולים להפנות אצבע מאשימה כלפי כל מי שראוי לאשמה, בין אם עמדו לדין בנירנברג ובהליכים המשפטים הקשורים ובין אם לא.

לעולם לא נוכל להשיג צדק מוחלט נגד כל מי שעזר לבצע את השואה. מרבית האשמים חמקו ממשפט וחיו חיים ארוכים ומאושרים מוקפים במשפחה אוהבת. מערב גרמניה שגשגה כתוצאה מ'תכנית מרשל', ותעשיינים גרמנים רבים שהרוויחו מעבודות הכפייה במהלך מלחמת העולם השנייה המשיכו להרוויח כתוצאה מצרכי המלחמה הקרה. מאזניי הצדק נותרו ללא איזון.

זה אולי עוזר להסביר מדוע לפחות שישה מיליון בני אדם נוספים נרצחו בשואות שהיו עשויות להימנע בקמבודיה, רואנדה, דרפור ומקומות אחרים, בשנים שחלפו מאז שהעולם נשבע "לזכור ולא לשכוח". ישנו כמובן הסיכון שבכך שאנחנו מאשימים כולם אנחנו למעשה לא מאשימים אף אחד, ולכן חשוב לבחון בדיוק את מידת האחריות של אנשים להם היו תפקידים שונים מאוד בשואה. זו משימה קשה מאוד, אך אם ברצוננו להרתיע מקרים עתידיים של רצח עם, עלינו לעמוד בה כעת.


אלן דרשוביץ הוא פרופסור אמריטוס בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. בארה"ב היו אלה היהודים הרפורמים בראשות סטפן וייז דרשו מרווזולט לסגור את שערי ארה"ב בפני הפליטים היהודים האומללים, והצליחו

    1. "באמצעות חבר הקונגרס בלום, עשה סטיפן וייז את הכל כדי למנוע את קבלת ההחלטה בבתי המחוקקים על הקמת ועדת ההצלה, אולם הוא הצליח רק להשהות, אבל לא לבטל את ההחלטה, בסוף הוקם ועד ההצלה ובראשו עמד ד"ר סטיפן וייז, שהצטיין לא רק באפס כל מעשה אלא גם בלם כל התעוררות להצלה, שהיהדות החרדית בארה"ב ביקשה לנקוט בה. בסוף נמאסו על סטיפן וייז ההטרדות הבלתי פוסקות של נציגי יהדות התורה, שתבעו פעולות ממשיות ובתש"ד החליט הד"ר וייז לפרק את הועד המשותף" וזה רק אפס אפס קצהו של היצור המרושע לדראון עולם רביי סטיפן וייז

    2. "ערב חורפי של תחילת ינואר 1943 טיילו שני חברים בשדרה החמישית בניו-יורק. על המדרכות ילדים בנו בובות משלג וחלונות הראווה של חנויות היוקרה הבהבו נורות ניאון צבעוניות – שאריות מחגיגות ראש השנה האחרון. כעבור זמן מה התיישבו שני החברים על ספסל תחת פנס רחוב. אחד מהם הוציא מתיקו עיתון שוויצרי בן שבוע והקריא לחברו ידיעה, בה סופר על הצעה של ממשלת רומניה לממשלות ארה"ב ובריטניה לאפשר ל-70 אלף מיהודי טרנסניסטריה לברוח מרומניה במחיר חמישים דולר לראש. עוד הודגש כי ההצעה תאבד מתוקפה ברגע בו יפלשו הנאצים לחלק ההוא של רומניה – והם עמדו להיכנס בכל רגע.

      "שני החברים – המלחין הדגול קורט וייל והתסריטאי זוכה שני פרסי האוסקר בן הכט – יהודים מבטן ומלידה, הרגישו היטב את הקווץ' בלב. כמה אלפי קילומטר וטונות של מזל הפרידו בינם לבין גורל דומה של מוות משפיל בתופת הנאצית. בזכות קשרים בחלונות הגבוהים אימת הכט את הכתוב בעיתון השוויצרי. הוא לא הופתע לשמוע שהממשל האמריקאי והבריטי גנזו את הידיעה. תגובתו הייתה חריפה. התסריטאי השתמש בכישורי הסרקזם שלו ופרסם בעיתוני ניו-יורק מודעה בגודל עמוד שלם באותיות ענק: "למכירה: 70,000 יהודים, מחיר 50 דולר לראש. יצורי-אנוש, באחריות". המודעה הסבירה בקצרה כי שלושה וחצי מליון דולר יצילו שבעים אלף מיהודי רומניה מציפורני הנאצים. חשבון דמים פשוט.
      הנהגת יהדות אמריקה המתרפסת לא אהבה את האקט המתחכם של הכט. עם פרסום המודעה הוציא רבי סטפן וייז, ראש הקהילה היהודית באמריקה ומנהיג התנועה הרפורמית, את ההודעה הבאה: "הקונגרס היהודי האמריקאי, תוך תיאום עם ארגונים יהודים מוכרים, מבקש להבהיר כי לא נתקבל כל אישור להצעה – כביכול של ממשלת רומניה, להתיר את צאתם של שבעים אלף יהודים, לפיכך, אין כל הצדקה לעריכת מגבית למטרה זו".

      כעבור ארבע שנים האמת יצאה לאור. הכט צדק. בארטלי קראם, חבר הוועדה האנגלו-אמריקאית, אישר כי הצעה מטעם הממשל הרומני אכן הועברה. האמריקאים בראשות רוזוולט דחו אותה, וכך עשו גם הבריטים. לימים יכתוב הכט כי "שבעים אלף היהודים שהיתה אפשרות להצילם כונסו לתוך אסמים, הוטבלו בנפט, הוצתו ונורו למוות, כאשר פרצו, מייללים, כאבוקות דולקות, מתוך הלהבות".
      זו דמותם של הרפורמים, ובראשם רביי סטפן וייז לדראון עולם

    3. כעבור שנים חיבר בן הכט את ספרו "כחש" שנחשב לכתב אשמה חריף ביותר נגד ההנהגה היהודית בזמן השואה. בספר הכט סוגר חשבון עם ההנהגה היהודית באמריקה ועם תנועת העבודה שחיבלה בנסיונות ההצלה שלו ושל חבריו הרוויזיוניסטים. "אותם מנהיגים יהודים", כתב הכט, "אשר הפקירו ששה מליון מבני עמם לשריפה, לחנק ולהרג, ללא מחאה ובאדישות, ואפילו עם ברק של ערמומיות אנטישמית בתככיהם הפוליטיים – אני מסכם נגדם – אלה, נושאי התארים לרוב, אלה העוסקים בפוליטיקה, הנאמנים המופקדים על עתיד היהודים בארץ ישראל, שצייתו לדרישה הבריטית שלא לחולל שערוריות בדבר יהודי אירופה הנטבחים, שלא לעשות דבר אשר עלול יהיה לקעקע את השלטים שתלו הבריטים על כל שערי הכניסה לארץ ישראל: 'יהודים אינם רצויים' – ציונים אלה, גברים ונשים, אותם אגרור אל תוך תא הנאשמים שבספר זה".
      המילים אחרות, הסצנריו אחר, אבל הרוח אותה רוח של רוע והתכחשות, עומדת מאחורי הפגנות הפוטש נגד נתניהו

    4. הרוצה לרדת לעומק ה dna של השמאל הישראלי, חייב לקרוא את ״כחש״ ונכונה לו חוויה שתטלטל את עולמו.

      ללא ״כחש״ לא ניתן להבין את עומק תאוות השררה הכח ותחושת העליונות האבסולוטית בבסיס האידאולוגיה של השמאל הישראלי.

  2. השואה הייתה ייחודית מההיבט של הבסיס שלה שנאת היהודים. אין מקום לאיזכור של כל אסון אחר בהקשר הזה

    1. בקשר לייחודיות אני יכול רק לצטט מההגדה: "אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו".

  3. זה יותר פשוט, וכאן צריך לברר מדוע לא קרה?, מי שיבש?
    אחרי מלחמת העולם הראשונה, 1917, ארץ ישראל הייתה תחת מנדט בריטי
    באותה שנה הייתה הצהרת בלפור:
    ' בריטניה תתמוך בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.'
    אז כיצד לא נבחר המסלול של יישוב יהודי אירופה בארץ ישראל?
    הכי מתבקש, והכי 'קל' למימוש.
    הארץ פנויה, יש דורש, והרשות נתונה
    הרי הייתה הצעה ל'העביר' את יהודי אירופה
    אז כיצד זה נכשל?
    כיצד הובלו יהודים לתאי הגאזים, כאשר אחרים בורחים לארה"ב, והבריטים חוסמים גישה לארץ ישראל?
    זה ראוי לחקירה מעמיקה,

  4. אירופה נענשת בימים אלו
    כל האוכלוסיה של כל מדינות אירופה
    כולל רוסיה ואוקראינה וחבר העמים
    יש יותר תמותה מילודה.הגידול נובע רק ממהגרים
    שרובם המוחלט מוסלמים שזה רק מחמיר את המצב.
    כך שאירופה הנוצרית עוברת שואה דמוגרפית.
    המצב כל כך חמור שהנוצרים מתמעטים והמוסלמים מתגברים והולכים.גם האפריקאים מציפים את אירופה.
    כל שנה המצב מחמיר וגובר.

  5. אם מדברים על הלקח החינוכי של השואה,
    צריך להכיר בפיל (דרקון?) שבחדר.
    בכל יום, כולנו קונים תוצרת סינית,
    ומממנים משטר שביצע את הרציחות הנרחבות בתולדות האנושות. עשרות מיליונים שמתו ברעב, במחנות ריכוז ובבתי כלא קומוניסטים.
    דיקטטורים בכל העולם, מרוסיה ועד איראן, צופים ולומדים.

    רוצח חלש או טיפש (שמתעמת עם כוח חזק ממנו)- נשפט, מוקע וזכור לרעה.
    רוצח חזק וחכם, שיודע להישמר- זכור לטובה.

    נניח וב-40׳ היטלר היה תוקף את בריה״מ במקום את צרפת וארצות השפלה; כולל דיכוי הפולנים, פקודת הקומיסרים, השמדת יהודי המזרח וכו׳ פשעי מלחמה.
    להערכתי, המערב היה משלים עם המצב.

    1. זה נכון בהחלט, וגם היום לפחות בשתיקתם ובשיתוף פעולה כלכלי, ממשלות המערב מסייעות למשטר הרצחני בסין בהפרות זכויות אדם בוטות ואכזריות ביותר. רדיפתבודהיסטים, נוצרים, מוסלמים, מאמיני הפאלון דאפא וכל מי שמעז לבקר את המפלגה ואת העומדים בראשה.
      מיליונרים לא ניצלים שם, Li Huaiqing נשפט ל-20 שנות מאסר ורן ז'יקיאנג ל-18 שנה בגלל שביקרו בפומבי את טיפול המשטר הסיני במגפה
      https://news.walla.co.il/item/3388190

    2. אין מקום לאיזכור של אף רשע ואכזריות אחרים שעה שמדברים בשואת היהודים. זהו סוג של הכחשת השואה

  6. הליברלים ומלחכי פינכא יהודונים לשעבר והציונות החילונית לא פחות אשמחם בשואה.
    הם לחמן ביהדות החניפו לגויים וגם היום כ70% מהחזירים הלבנים הצביעו ביידן , כי הם רוצים להיראות ולהיות אמריקאים .
    הזיקה שלהם לישראל היא פוליטית בלבד .
    הקמת מדינת ישקל לא הוקמה למען היהדות ועל פי חזון הנביאים אלא על פי חזונם של "הציונות" החילונית עוד המצאה כי אין חיה כזאת.
    הקימו מקינה על הריסת היהדות והעלו את המזרחים כדי להעבירם על דתם, אבלמגרמו נזק אדיר.
    נימאס מהצביעות והדבורים על השואה כי עלינו מגלות אחת לגלות שניה תחת ידי בני עשיו.

  7. הליברלים ומלחכי פינכא יהודונים לשעבר והציונות החילונית לא פחות אשמים בשואה. הם לחמן ביהדות החניפו לגויים וגם היום 70% מיהודים לשעבר הצביעו ביידן , כי הם רוצים להיראות ולהיות אמריקאים . הזיקה שלהם לישראל היא פוליטית בלבד . הקמת מדינת ישראל לא הוקמה למען היהדות ועל פי חזון הנביאים אלא על פי חזונם של “הציונות” החילונית עוד המצאה כי אין חיה כזאת. הקימו מדינה על הריסת היהדות והעלו את המזרחים כדי להעבירם על דתם, אבל גרמו נזק אדיר. נמאס מהצביעות והדבורים על השואה כי עלינו מגלות אחת לגלות שניה תחת ידי גלות בני עשיו ומעבירים שואה רוחנית ותרבותית מושחתת.