המפלט האחרון: הגבלת כהונה או הגבלת הדמוקרטיה?

בעקבות כשלונו של השמאל הישראלי להפיל את ראש הממשלה, עולות קריאות, כגון זו של גדעון סער, לחוקק ״הגבלת כהונה״. סקירת הניסיון של ארה״ב וההבדלים בינה לבין ישראל מראים שמדובר בצעד לא מומלץ, ולא מאוד דמוקרטי

צילום מסך, Leon A. Perskie

הקריאות להגבלת כהונת ראש ממשלת ישראל לשתי קדנציות אינן חדשות. בימים האחרונים מבטיח גדעון סער כי במידה וייבחר, החוק הראשון שיעביר יהיה הגבלת כהונת רה״מ. בכך, מצטרף סער לקריאה דומה הנשמעת בשנים האחרונות מקולות כמו ח״כ מירב מיכאלי. יצוין כי בראיון בשנת 1997 הביע נתניהו אף הוא תמיכה בהגבלה שכזו.

בבואנו לדון בשאלה האם נכון להעביר חוק הגבלת כהונה לראש הממשלה בישראל, ראוי שנבחן את ניסיונה של האומה האמריקנית שהחלה להגביל את כהונת נשיאיה בשנות ה-50, לאחר שנבחר רוזוולט לארבע כהונות רצופות כנשיא ארצות הברית בתקופת מלחמת העולם השנייה וסיים את כהונתו עקב פטירתו. ובפרט, יש לתת את הדעת על הדיון הסוער סביב כינון חוקת ארצות הברית במאה ה-18, המסוכם בכתבי ה׳פדרליסט׳.

׳הפדרליסט׳ הינו אוסף של מאמרים שנועדו לשכנע את תושבי ניו-יורק של המאה ה-18 לתמוך בחוקה החדשה של ארצות הברית. לפי ה׳פדרליסט׳, מעמד הרשות המבצעת, ובראשה הנשיא, הינו החשוב ביותר לתפקודה התקין של המדינה. לכן, מציע ה׳פדרליסט׳ שהנשיא ייבחר לתקופות כהונה בנות ארבע שנים, כך שיוכל ליישם את מדיניותו בתקופת זמן שתשאיר חותם, ומאידך לא תהיה ארוכה מדי, וכך תפגע בזכותם הדמוקרטית של האזרחים להשפיע על זהות העומד בראש המדינה.

כתבי ה׳פדרליסט׳ | קרדיט: הספריה האמריקנית

ביחס להגבלת הכהונה, ה׳פדרליסט׳ תופס את טבע האדם באופן ריאליסטי ביותר, ועל בסיס תפיסה זו מנמק מדוע אין להגביל את מספר הכהונות האפשרי של הנשיא: “כאשר קם אדם לרשת את קודמו הרי לעיתים קרובות מאוד נחשבים בעיניו היפוכם וביטולם של מעשי קודמו כהוכחה הטובה ביותר לכשרונו ומעלתו שלו”. נטייה טבעית זו הינה הרסנית למשטר יציב וגורמת לבזבוז משאבים מיותר, כמו למשל כלכלת הבחירות המוכרת לנו היטב, והשפעות נוספות המזיקות לחיי האזרחים.

ה׳פדרליסט׳ ממשיך וגורס כי אי-הגבלת כהונה מניבה מספר יתרונות משמעותיים. בראש ובראשונה, המשטר הדמוקרטי מבוסס על העיקרון כי העם הינו הריבון הזכאי לבחור את נציגיו. הגבלת כהונת הנשיא ומניעת בחירתו על ידי העם פוגעת בעקרון זה, ולא מאפשרת לריבון למנות את הנציג המועדף עליו לתפקיד.

שנית, אי-הגבלת הכהונה מגבירה את התמריץ להתנהגות המועילה לציבור וקושרת את האינטרס האישי עם האינטרס הציבורי. ”הערובה הטובה ביותר לנאמנותם של בני אדם גלומה בכך שהאינטרס שלהם יעלה בקנה אחד עם מילוי חובתם”, נכתב ב׳פדרליסט׳. אך אם ייקבע כי משך הכהונה הוא מוגבל, יחוש הנשיא רצון פחות ההרבה למילוי חובותיו, שהרי יודע כי מעמדו ומשרתו יילקחו ממנו בהכרח במועד מוגדר, בניגוד למקרה בו יהיה רשאי לקוות להשיג בזכות את המשך כהונתו.

בנוסף, כותב ה׳פדרליסט׳, הגבלת הכהונה מעלה את הסיכון להתרחשות מצב של חוסר יציבות משטרית, בו הנשיא ישתמש בכוחו הרב בצורה בלתי דמוקרטית או בלתי חוקית, על מנת להישאר בשלטון כתחליף להתמודדות ההוגנת בבחירות שנמנעת ממנו.

והנה רואות עינינו שמאז הגבלת כהונת נשיא ארצות הברית, השתמשו הנשיאים המוגבלים בזכות הווטו השמורה להם על מנת לבטל חוקים שנתקבלו כדין בשני בתי המחוקקים, בסנאט ובקונגרס, פי כמה בעת כהונתם השנייה והאחרונה, ואף ביתר שאת אחרי בחירות אמצע הקדנציה, שלאחריהן פשוט לא היה להם מה להפסיד.

עוד יתרון לאי-הגבלת הכהונה הינה חשיבותו של הניסיון האישי. לפי ה׳פדרליסט׳: “הניסיון הוא אבי החוכמה”. או בלשון מסכת אבות: “אין חכם כבעל הניסיון”. לכן, חיוני שהנשיא יהיה אדם בעל ניסיון, אך את הניסיון הרלוונטי ביותר לתפקיד הנשיא הוא צובר בעת מילוי תפקידו, ויש האומרים ששום ניסיון לא יכול להכין ראש מדינה לתפקידו, כמו הזמן שמחזיק בתפקיד בפועל.

בעתות חירום נדרשים אנשים עם סגולות מיוחדות, ועל כן אי אפשר לוותר על מנהיג מכהן כשצריך אותו יותר מאשר בכל זמן אחר. נקודה זו נחזתה על-ידי ה׳פדרליסט׳ באופן מושלם, והיא הוכחה בעת כהונתו של רוזוולט במלחמת העולם השנייה כשהציבור האמריקני סמך עליו את ידיו ובחר אותו לכהונה רביעית בפעם הראשונה בהיסטוריה. סביר להניח כי בניהול מלחמת העולם השנייה הסתייע רוזוולט בניסיון שצבר בשתי הקדנציות הראשונות שלו, וכי אם ניהול המלחמה היה נמנע ממנו, ארצות הברית הייתה מסיימת אותה במעמד נחות יותר מזה שאליו הביא אותה רוזוולט בזכות שמונה שנות הניסיון שצבר.

במצבי חירום לאומיים אומה חפצת חיים, כך סובר ה׳פדרליסט׳, לא תגביל עצמה מלבחור את האנשים הטובים ביותר לתפקיד החשוב ביותר, ואפילו למעצמה העולמית אין את הפריבילגיה לוותר על הטובים בבניה.

ישראל vs ארה״ב

אך למרות תובנות הפדרליסט שהובאו לעיל, בארצות הברית התפתח דיון ציבורי סביב שבירת הסטטוס-קוו סביב ניסיון נשיאים להיבחר ליותר משתי קדנציות בהצלחה, שהרי רוזוולט היה הראשון להיבחר לקדנציה שלישית ורביעית.

התיקון ה-22 לחוקת ארה״ב הוצע בשנת 1947 ואושר בשנת 1951 לאחר שאושרר על ידי מדינות ארצות הברית. התיקון הובל על ידי המפלגה הרפובליקנית, שחששה מפני האפשרות שפעם נוספת ייבחר נשיא פרוגרסיבי אשר ישנה את המסורת הדמוקרטית האמריקנית במשך ארבע קדנציות, לכזו המתערבת בכלכלה החופשית שהונהגה במדינה. תומאס דיווי, המועמד לנשיאות שהפסיד לרוזוולט בבחירות הרביעיות שלו, אף אמר כי: “כהונת נשיא של 16 שנים מקרבת את ארצות הברית למונרכיה”.

לאחר שנבחר לקדנציה השנייה שלו, נמנה רונלד רייגן עם המתנגדים להגבלת הכהונה וסבר שכשם שלציבור יש את הזכות לבחור חברי קונגרס לקדנציות מרובות, המגיעות לעיתים אף ל-30 ו-40 שנים, כך צריכה להישמר לו הזכות לבחור את הנשיא שבו הוא מעוניין. דברים ברוח דומה אף אמר הנשיא דונלד טראמפ ב-2018.

אלי קירשנבאום, עורך דין אמריקני שדווקא תומך בתיקון ה-22, מסביר בשיחה עם ׳מידה׳ מדוע למרות תמיכה זו הוא מתנגד בתוקף לתיקון דומה בישראל. “צריך להבין שלנשיא ארצות הברית יש מעמד הרבה יותר יוקרתי והרבה יותר דומיננטי מראש הממשלה הישראלי, בלפחות שלושה מובנים.

“ההבדל הראשון הוא בעצם היקף הסמכויות – ראש הממשלה הישראלי מוסמך על-פי חוק למספר עניינים מצומצם מאוד. ביכולתו לקבוע את סדר היום של הממשלה, לפטר שרים, לפזר את הכנסת בהסכמת הנשיא ולקבל החלטות מסוימות בחתום ביטחון המדינה ללא הסכמת שאר חברי הקבינט. שאר הפונקציות של ממשלת ישראל מבוזרות בידי השרים השונים הממונים על משרדי הממשלה. לעומת זאת, לנשיא ארה״ב אין את הסמכות לפזר את הרשות המחוקקת, אך יש לו את הסמכות החוקתית לחתום על צווים נשיאותיים בכל תחום העולה על הדעת הנמצא תחת סמכות הממשל הפדרלי, וזאת אפילו ללא התייעצות עם השר (המזכיר) הממונה על אותו תחום.

“ההבדל השני הוא שהמפסיד בבחירות ארה״ב בדרך כלל הולך הביתה ופורש לאנונימיות, ולא נשאר לייצג את קולות המפסידים. לכל היותר, הוא יכול להיות חבר קונגרס, אם במקביל לבחירות לנשיאות הוא שמר על כיסאו באחד מבתי המחוקקים. כלומר, אין בארה״ב תפקיד רשמי של ראש אופוזיציה.

“לעומת זאת, לראש האופוזיציה בישראל יש מעמד רשמי וממלכתי והוא זה שמשמיע את קולו של הציבור שהפסיד בבחירות. ראש האופוזיציה בישראל נחשב לאחד מסמלי השלטון – הוא מלווה על ידי השב״כ, יש לו את הזכות לנאום מיד אחרי ראש הממשלה בכל אירוע ממלכתי, יש לו מעמד בכיר בכנסת, תקציב לשכה מיוחד וכו׳. המעמד החוקי הזה אף מעניק לראש האופוזיציה ולראשי המפלגות האחרות של האופוזיציה מעמד דה-פקטו יותר יוקרתי בתקשורת ובשיח הציבורי, שאין לו באמת מקביל בשיח הציבורי האמריקני.

ההבדל השלישי ואולי הכי חשוב הוא שבישראל הכנסת יכולה להפיל את הממשלה בכל רגע נתון, ואילו במערכת האמריקנית ברגע שהנשיא נבחר הוא ״מבוטח״ בתפקידו למשך ארבע שנים, כאשר נדרש הליך חקיקתי מורכב ביותר כדי להפיל אותו לפני מועד הבחירות הקבוע. האיום בהפלת הממשלה, במידה וראש הממשלה חורג יותר מדי מההסכמים הקואליציוניים, המשרטטים באופן כללי את רצון הציבורים שהצביעו למפלגות הקואליציה, הוא כשלעצמו ערובה חזקה מאוד לכך שראש הממשלה לא יצבור כוח רב מדי. ולכן, מכל הסיבות שמניתי, לא כדאי לייבא לישראל את המושג האמריקני של הגבלת כהונות”.

בשורה התחתונה

בדמוקרטיות פרלמנטריות, כדוגמת ישראל, לרוב לא קיימת הגבלת כהונה או צורך להגביל כהונה, מה שלא בהכרח נכון בדמוקרטיות נשיאותיות. מלבד הסיבות שמנה עו״ד קירשנבאום, בשיטה הדמוקרטית קיימים מנגנונים שתפקידם לשקף את רצון הציבור כך שיבוא לידי ביטוי בשלטון. ככל שמנגנונים אלה משקפים טוב יותר את רצון הציבור, כך הדמוקרטיה חזקה יותר. ולהיפך: הגבלות המונעות את שיקוף רצון הציבור בשלטון הן לרוב אנטי-דמוקרטיות. בין אם זהו בית משפט שמבטל חוקים שנחקקו בצורה דמוקרטית, חוק המגביל את זכותה של מפלגה להיבחר מסיבות שונות, או מניעה מהציבור להצביע למועמד רצוי רק בשל הסיבה הלא רלוונטית שהוא כיהן כבר שתי כהונות.

נוסף על כך, במקרה של מדינת ישראל, שהינה בעלת שלטון פרלמנטרי, הגבלת כהונה עלולה ליצור מצב מגוחך בו ראש המפלגה בעלת מירב הסיכויים להרכיב קואליציה, יצטרך לוותר על תפקידו לטובת הבא ברשימת המפלגה, סיטואציה שהיא ניגוד מוחלט לרצונו של הבוחר. מכיוון שבמדינת ישראל ראש הממשלה אינו נבחר בבחירה ישירה, מצב אבסורדי זה עלול להיות תוצאה אפשרית ביותר של הגבלת הכהונה.

לסיכום, מהסיבות שנמנו לעיל, נראה שהגבלת הכהונה הסבה לארצות הברית רק נזק, ואחת הראיות לכך היא המספר הלבתי מבוטל של נשיאים שהשתמשו, פעמים רבות בימי כהונתם השנייה, בזכות הווטו לביטול חקיקה פדרלית. נוסף על כך, עד ימיו של פרנקלין רוזוולט, אף נשיא לא נבחר לכהונה שלישית, כשרובם אפילו לא ניסו להתמודד עליה. זאת בהתאם למסורת הנשיאותית שהתחיל הנשיא הראשון, ג׳ורג׳ וושינגטון, שפרש לאחר שתי קדנציות. מכאן שגם ללא הגבלה חוקית, הרוב המוחלט של הנשיאים בחרו בעצמם שלא להמשיך לקדנציה נוספת, ובכך לא מנע החוק את רצון הציבור לבחור את המועמד שמתאים לדעתו לאיוש המשרה הרמה.

בעת שנשמעים קולות שונים בפוליטיקה הישראלית המבקשים לחקות את התיקון ה-22 לחוקת ארצות הברית, שהתקבל לאחר מותו של רוזוולט ב-1947, אל לנו לשכוח מהניסיון האמריקאי. עלינו לוודא כי מבחינה מוסדית יישמרו התמריצים האישיים של ראש הממשלה כך שיתאמו את האינטרס הציבורי. ראש ממשלה הנתון לחסדם של הבוחרים ידאג לפעול למימוש החזון אותו הבטיח לציבור בוחריו, בידיעה שכל סטייה ממנו עשויה להביא לסיום הקריירה הפוליטית שלו, ולא יעשה ככל העולה על רוחו בימי כהונתו האחרונה – אם תוגבל.


עו”ד תמיר דורטל הוא מרצה לכלכלה ופילוסופיה פוליטית ויוצר הפודקאסט “על המשמעות“.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

    1. מה עם הגבלת כהונה של שופטים בוודאי העליונים, הרבה יותר נחוץ והרבה יותר פרקטי. הרי את ראש הממשלה סוף סוף אפשר להחליף במערכת בחירות, אבל השופטים אם נכשלנו הרי זה לעולם. ואכן, ומה אם הציבור אינו מעוניין להחליף את נתניהו, אם אינו סבור שנראה באופק תחליף ראוי, אז לכוף על הציבור את החלפתו?

    2. עקרון ההחלפה וההפרכה
      הוא בעצם המהות של המתודה הפופריאנית
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94_%D7%94%D7%A4%D7%AA%D7%95%D7%97%D7%94_%D7%95%D7%90%D7%95%D7%99%D7%91%D7%99%D7%94

      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%9B%D7%94#%D7%A2%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%9F_%D7%94%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%9B%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%A4%D7%95%D7%A4%D7%A8

      אשר על כן הכרח הוא כי יחול על כל המשרות ועל כל האישים ועל כל הדעות המבקשות לקבל איצטלא "מקצועית\מדעית"

    3. כשמישהו מתחיל להפנות לויקיפדיה, אני מיד חושד.
      ואז אני הולך לבדוק.
      1. עקרון ההחלפה – מה? אני לא מכיר. ואני גם לא מכיר שפופר דיבר על זה, או מישהו אחר לצורך העניין. יש סדרת טלויזיה כזו, אבל אני לא חושב שלזה התכוונת. נסה שוב והאר את עינינו.
      2. עקרון ההפרכה – הופה, זה דווקא כן קיים. וזהו עקרון בסיס במשנתו של קרל פופר, אבי התפיסה המדעית המודרנית. אלא מה? הוא נוגע למדעי הטבע ואין קשר בינו לבין החלפת שלטון (או הפרכת שלטון? מה בעצם ניסית לומר פה חבר?).
      ואם כבר, אז בוא נצטט מהמקור השני שהבאת:
      "השאלה העיקרית בדמוקרטיה לפי קרל פופר איננה איך בוחרים את השליט אלא מה הדרך האפשרית לפטר את השליט במידת הצורך.". יפה מאוד, זה דווקא רלוונטי. ובמדינת ישראל יש מה שנקרא "הצבעת אי אמון", בתור הכלי העיקרי לפירוק הממשלה ופיטורי "השליט" (מילה אהובה על השמאל), לצד כלים אחרים, כמו פירוק הקואליציה ואף הרשעה בדין הגוררת פיטורין.
      ואם כבר להביא לינק לאדם וחושב דגול, ולחשוב שבגלל "שמישהו-חכם-אמר-משהו-חכם-אז-זה-בודאי-נכון-וסוגר-את-הדיון" זה כשל לוגי מסוג "פנייה לסמכות". צא ולמד.
      אשר על כן, נדרש קצת יותר מאמץ מהגיבוב הזה ושני לינקים כדי להגיב באתר כמו מידה. איך אומרים, פה זה לא מאקו.
      ואם אני מתנשא עליך, זה בגלל שאתה התנשאת קודם, אבל באופן לא מוצלח.
      עכשיו נסה שוב, בגובה העיניים.
      ועוד אומרים שבשבמאל הם "משכילים", נו מילא.

    4. "כבודו, לאן עפת ?…" (:
      עקרון ההחלפה = “השאלה העיקרית בדמוקרטיה לפי קרל פופר איננה איך בוחרים את השליט אלא מה הדרך האפשרית לפטר את השליט במידת הצורך.” [בדיוק מה שציטטת – אבל כמובן לא הבנת]
      הסיבה להפניה אינה "כי פופר אמר"
      יכולת לשאול בלי להראות חוסר הבנה בסיסי מופגן
      הסיבה היא כי פופר הסיק את תובנותיו מתהליך שלם שהתחיל לפניו
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%94_%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A2%D7%99%D7%AA#%D7%A4%D7%95%D7%A4%D7%A8_%D7%95%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%96%D7%9D_%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99
      מאליו מובן כי אין טעם להביא כל זאת במסגרת תגובית קצרה וממוקדת
      כפי הנראה מתגובתך אין גם טעם להחזיר אותך לספסל הלימודים בשנית
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%94%D7%A4%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%93%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%AA#%D7%A9%D7%9C%D7%91%D7%99_%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A2_%D7%9C%D7%A4%D7%99_%D7%A7%D7%95%D7%9F
      כי בטח גם מזה העפרון יהיה הפחות מחודד בקלמר

    5. למצטט את פופר:
      אכן, הגדלת עשות, בהזכירך את עקרון ההחלפה, הקובע , על רגל אחת, את הצורך באפשרות מסודרת להחליף את הכושל. (וכמובן את עקרון ההפרכה הדורש מכל קביעה להיות ניתנת להפרכה, ולכן להחלפה)
      הבעייה: כאשר קיימת החלפה כפויה על בסיס זמן, יש אפשרות שנחליף גם את הצודק והמצליח.
      כלומר, לדידך חובתנו גם להחליף את פופר, ההוגה הלבן, היהודי והמת משכבר, בהוגים חדשים יותר- דרידה, אולי?
      ומכאן שביטלת והחלפת מני ובי את עקרון ההחלפה המיושן.
      במה החלפת אותו? בדה-קונסטרוקציה?
      וברצינות: ברור , גם על פי פופר, שכל עוד אינך מצליח להפריך קביעה מדעית מסבירת מציאות, או הצלחה בעולם המציאות, תהיה זו טעות להחליף את הקביעה או את ההצלחה.
      זאת אפילו בטרם נעמוד על הנזק שייגאם בהחלפה שרירותית למשטר הדמוקרטי: נזק לזכויות הבוחרים לבחור, ונזק לזכות הנבחר לחופש העיסוק.
      מעתה תתחיל לעבוד במקום לצטט שלא לעניין, ותאסוף חומר על כשלונותיו של נתניהו. ויש. ותשוה להצלחותיו. ויש המון.

  1. אם מחליטים להגביל את זמן כהונת ראש הממשלה חייבים גם לתת לו הרבה יותר סמכויות ובעיקר להגביל את יכולתה של מערכת המשפט לעקב תהליכים כמו כריית גז, למשל, אחרת מערכת המשפט תשתלט על המדינה באופן סופי ומוחלט. שום ראש ממשלה במדינת ישראל לא יכול להשלים פרוייקט ב8 שנים כשמאות עתירות מוגשות על כל צעד. השמאל מעודד את החוק הזה מפני שהוא משרת את האוליגרכיה וכבר מזמן מאס בדמוקרטיה.

  2. את המאמר כולו ניתן לסכם באימרה לא מחליפים סוס מנצח באמצע המירוץ.
    בסופו של דבר הציבור קובע באמצעות הפתק שלו וראש ממשלה כושל לא יחזיק אפילו קדנציה אחת.
    יתכבדו כל שונאי ביבי שמנסים כבר שנים רבות להפיל אותו ואת הליכוד באמצעים לא דמוקרטיים וימתינו בסבלנות לתוצאות הבחירות.

  3. גם בארה״ב אין שום הצדקה לתיקון הזה. אף נשיא לא יכול להיות בטוח שהוא ימשיך להיבחר ולכן אף נשיא לא יכול לתכנן מהלך ארוך טווח לחיסול הדמוקרטיה. כל מה שנשיא יכול לעשות זה להגדיל את כוחו אך אז המדינה תהפוך לדיקטטורה בכל מקרה(אם כל נשיא מגדיל את כוחו של התפקיד, מתישהוא אחד מהם יצבור מספיק כח). אז הנימוק הבודד בעד הוא חסר משמעות.

    1. או שמגבילים כהונה או שקובעים שראש ממשלה אינו יכול לכהן תחת כתבי אישום, אי אפשר גם להיות מושחת וגם להשאר בתפקיד לנצח .

    2. הופה, איזה יופי של כשל לוגי קליל.
      זה נקרא, בשפה המקצועית, "דיכוטומיה שקרית". "או א' או ב'!" קובע לנו שי.
      למה?
      על בסיס מה?
      ומה הראיה?
      לשי הפתרונים.
      ובעצם, גם לשי כנראה אין הפתרונים, משום ששי זנח את היכולת לחשוב, או להבין את המילה הכתובה בחוק, או לפרק טיעון, או לבנות טיעון.
      זה תוצר של מערכת החינוך שלנו, בדגש על האקדמיה. לא מלמדים אנשים לחשוב. זה עצוב ולאורך זמן זה גם מפחיד ומסוכן.

  4. הגבלת כהונה במערכת פרלמנטרית לא עובד!
    צריך פשוט להוריד את אחוז החסימה ל0%!
    נקודה!

  5. מי מעוניין בחוק המגביל את משך כהונת ראש הממשלה?
    אלה שמעוניינים בתפקיד.

    אבל כדאי לזכור שחוק כזה ניתן גם לבטל ולחוקק חוק אחר שיקבע תנאי סף להצגת מועמדות לראשות הממשלה,
    תנאי סף שיחסמו בפניהם את הדרך.

    זו הסיבה שאסור לחוקק חקיקה פרסונאלית !!!

  6. רק מזכיר לך שנתניהו בעצמו, לפני שהיה ראש ממשלה, דיבר על מקסימום 2 קדנציות. ואכן כך ראוי, כפי שאנו רואים היום, בלי קשר לימין או שמאל, כמה סיאוב וחוסר תיפקוד בגלל שלטון ארוך מדי של אדם אחד ומפלגה אחת.

    1. רק מזכיר שאני בעצמי חשבתי לאכול היום שניצל לארוחת צהריים, ואח"כ שיניתי את דעתי ואכלתי קציצות.
      זהו? זה עומק הטיעונים עכשיו מהשמאל? זה לא מבייש אותך, אשכרה לכתוב תגובה כזו?
      ובבמקומך, לא הייתי מתבטא מהר כ"כ על "שלטון ארוך מדי של אדם אחד ומפלגה אחת", אם אתה מבין למה אני מתכוון, ידידי ז'דאנוב.

  7. אכן מאמר מחכים, ומעניין, ולו היינו חיים כרגע בעת של שגרה (אם יש חיה כזו) אז הוא גם היה רלוונטי.
    אבל, לדידי, הוא לא רלוונטי עכשיו מחוץ לכתלי האקדמיה, מסיבה אחת פשוטה – זהו נסיון לעשות אפולוגטיקה מיותרת לחלוטין אל מול נסיונות לגמרי לא לגיטימיים של השמאל לבצע הפיכה, או "להחליף את הסוס באמצע המירוץ", כפי שהעיר כאן אחד המגיבים.
    ר.ל. כאשר מישהו מנסה לבצע מחטף – אתה לא עוצר ומסביר לו בנועם למה זה לא בסדר. אתה קודם כל בולם אותו, בכל הדרכים האפשריות. ואז, אחרי ורק אחרי שבלמת אותו והבסת אותו, אתה גם פונה להסברים המלומדים.
    אפר לעשות את הדברים במקביל, לכל הפחות כדי להסביר לקהל מה אתה עושה ולמה, אבל בשום פנים ואופן לא בהחלפת הסדר האופיינית כ"כ לצערי לימין. אנחנו עומדים נכלמים, שוב ושוב, מול בריונות הכנופיות משמאל, מול הפשעים הבלתי נתפסים שלהם, ועדיין מתעקשים לדבר איתם כבני תרבות, כשותפים, כבני פלוגתא ולא כאויבים.
    לצערי הימין עדיין לא הבין משהו עקרוני, ואביע אותו כפי שהוא רלוונטי לישראל:
    – הימין משוכנע כי האויב הגדול ביותר של ישראל – הם הערבים.
    – השמאל משוכנע כי האויב הגדול ביותר של ישראל – הוא הימין.
    לשון אחרת: הימין חושב שהשמאל טועה, בעוד השמאל חושב שהימין רשע. כשזו נקודת המוצא, אין כאן מקום לדיון.
    והשמאל מתייחס אלינו כאויבים, ולכן, למרות שאנחנו לא מעוניינים במריבה הזו שנכפתה עלינו, אין לנו ברירה אלא להלחם ולנצח. אח"כ אפשר גם להתפלפל.